«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!»



Скачати 108,65 Kb.
Дата конвертації31.05.2017
Розмір108,65 Kb.
ТипУрок

Міністерство освіти і науки України

Краснолиманський відділ освіти

Шандриголівська загальноосвітня школа I-III ступенів
Урок у 8 класі на тему
картина -на могиле омара хайяма.jpg Номінація – урок

Виконавець:

вчитель світової літератури

Киркач Тетяна Олександрівна

2014 р.

Тема: «Ніщо не вічне тут: ми підемо так само,


Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!»

(Корифей персько-таджицької лірики .

Омар Хайям як поет і вчений (1048 –1131).)



Мета: ознайомитися з персько-таджицькою літературою, релігією ісламу , презентувати учням ім'я О. Хайяма, познайомити з особистістю

поета-мудреця, ввести у світ його поезії, ; розвивати увагу,

образне мислення, творчі здібності, уміння працювати у групі;

здійснювати міжпредметні зв'язки; виховувати мислячу людину.



Обладнання: портет О.Хайяма (додаток №12), відеоматеріали, аудіо матеріали, плакат, набрані на комп'ютері фрази-вислови поета (додаток №13), рубаї О Хайяма, творчі роботи учнів, анкета О. Хайяма, паперові квіточки.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Вид уроку: урок-дослідження

"Не хочу керувати людьми, ль б.jpg

наказувати та забороняти,

а хочу весь свій разум присвятити науці

на користь людям!"

О. Хайям

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

(На фоні музики вчитель читає рубаї О. Хайяма. Звучіть

персидська інструментальна музика – Додаток №1)

В день завтрашний нельзя сегодня заглянуть,


Одна лишь мысль о нем стесняет мукой грудь.
Кто знает, много ль дней тебе прожить осталось?
Не трать их попусту, благоразумен будь.
Ты скажешь, эта жизнь - одно мгновенье.
Её цени, в ней черпай вдохновенье.
Как проведёшь её, так и пройдёт,
Не забывай: она   - твоё творенье.
Сердце к злу тебя клонит – так делай добро!
Может узел распутать умело добро.
Если оба спешат стать навек твоим другом,
То в друзья выбирай себе смело добро!
Тот, кто в сердце своём тайны духа познал,
Тот читает в сердцах, кто б пред ним не стоял.
Сам  он – море, ныряльщик и жемчуг бесценный!
Вникни в мудрость того, что сейчас я сказал!
Живи праведно, будь тем доволен, что есть,
Живи вольно, храни  и свободу, и честь.
Не горюй, не завидуй тому , кто богаче,
Кто беднее тебя,- тех на свете не счесть!
Не теряй никогда в жизни мудрости суть,
Не теряй, чтоб к добру или злобе прильнуть!
Ты – и путник, и путь,  и привал на дороге,-
Не теряй же к себе возвращения путь!
Будешь людям служить – будешь  ими  любим,
Другом  верным, желанным становишься им.
Мы – источник веселья – и скорби рудник,
Мы вместилище скверны – и чистый родник.
Человек – словно в зеркале мир,- многолик,
Он ничтожен – и он же безмерно велик.
олдю.jpg


II. Оголошення теми і завдань уроку

Вчитель. Шановні діти! Ви здивовані? Чи незвичною для вас є ця музика, поезія?

Ці поетичні рядки дають змогу поринути у світ мудрої і красивої лірики. Вони запрошують нас на незвичайний урок – подорож на далекий Схід до міста Нішапур, звідки розпочалося життя відомого персько-таджицького філософа Омара Хайяма. Сьогодні на уроці він постане перед вами як вчений, філософ і поет. : «…Ніщо не вічне тут: ми підемо так само,


Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!
»

Це рядочки з рубаї О. Хайяма, що і стануть темою нашого уроку.

Сьогодні ми познайомимось із Хайямом як різносторонньо розвиненою особистістю. Я буду спонукати вас до образного мислення, творчої уяви і хочу, щоб ви вчилися цінувати і любити життя, кожну його мить. Такою буде мета нашого уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу


  1. Слово вчителя. Зародження персько-таджицької літератури

(Звучить персидська музика – Додаток №2 -№3)

Вчитель світової літератури. Схід. Незвичайний, таємничий, загадковий. Зі своїми суворими законами, мечетями і мінаретами, з казковим багатством султанів, дивними малюнками рукописів, загадковими красунями, великою мудрістю, своєрідною культурою.

Персько-таджицька література мовою фарсі зародилася на території, де мешкали східні іранці і таджики, а з часом поширилася на захід, де жили перси.

А ЯКІ ІСТОРИЧНІ ПОДІЇ ТА УМОВИ ЦЬОМУ ПЕРЕДУВАЛИ РОЗПОВІСТЬ ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ.

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ . (Використовує плакат з картою та зображенням різних мечетей та мусульман. Додаток №4)

У VІІ – VІІІ ст. землі Ірану, частини території Кавказу та Середньої Азії захопили араби. Примусово спроваджувався іслам, укорінювалася мова і письменність завойовників. Арабська мова (як державна і релігійна, вона стала єдиною літературною мовою Арабського халіфату) у той час відігравала роль світової. Тому й література мовою фарсі (парсі) була безпосередньо дотична до світової культури.

Персько-таджицька література з’явилася на хвилі антиарабських повстань, внаслідок яких до влади прийшли іранські династії (спочатку Тахиридів і Сафаридів, пізніше Саманідів) і відродилася мова (фарсі) та іранські традиції. Бухара стає не тільки столицею східноіранської держави, незалежної від Арабського халіфату, а й центром культурного життя всього Східного Ірану і Середньої Азії.

Вчитель світової літератури. Зміна мов спричинила глибинні якісні перетворення у персько-таджицькій літературі, яка сприйняла чимало елементів арабо-ісламської культури. Водночас вона зберегла стародавню іранську традицію, власну самобутність.

Згодом арабомовна персько-таджицька література VІІ – ІХ ст. так збагатилася завдяки арабській культурі, що власне, створила передумови для виникнення класичної літератури рідною мовою – фарсі.

Фарсі як літературна мова відродилася на території Хорасану і Мавераннахру, переважно в містах Самарканді, Бухарі, Балхі, Мерві та ін.

У Бухарі сформувалась і розквітала перша школа поезії та прози мовою фарсі. Тут відшліфувалися і розвивалися такі поетичні жанри класичної літератури Близького Сходу, як рубаї, газель (ліричний вірш із кількох дворядових строф), касида (невелика поема), маснаві (велика епічна поема).



  1. Робота з епіграфом уроку.

Омар Хайям - философ в белом,
Он учит словом, мыслью, деломлблю.jpg

Его стихи мудры, певучи,


Чисты, как гор высоких кручи.

Образ великого представника літератури Сходу Омара Хайяма овіяний легендами, біографія сповнена загадок і таємниць.

За однією з легенд Хайяму запропонували керувати містом Нішапур. На цю пропозицію філософ відповів: "Не хочу керувати людьми, наказувати та забороняти, а хочу весь свій разум присвятити науці на користь людям!", що і є епіграфом нашого уроку. (Звернення до епіграфа)


  • Як ви розумієте ці слова?

  • Чому Омар Хайям відмовився від цієї пропозиції?

  1. Пояснення вчителя.

Девізом творчості Омара Хайяма вважають слова: «Хай живе Життя!»

Тож хто такий Омар Хайям: філософ, вчений чи поет? На це питання ми і спробуємо зараз відповісти переглянувши «Відеоенциклопедію» про життя О. Хайяма. Та спершу зверніть увагу на анкету, що лежить на парті.

Ваше завдання протягом уроку заповнити «Літературну анкету

О. Хайяма» (Додаток №5). Тож давайте роздивимось її.



  • Що таке анкета?

  • Про що вона може розповісти?

Зверніть увагу, що заповнюючи кожний розділ, відповідаючи на запитання, ви заробляєте певну кількість балів. Обов’язково вносьте їх у відповідний рядок. Якщо ви помилилися або почули інформацію, якої у вас нема, зробіть відповідні записи в колонку «Доповнення, виправлення». В колонці «Очікувані результати» ви ставите кількість балів, які ви плануєте отримати на уроці.

В кінці заняття ми підрахуємо загальну кількість балів і зробимо висновок, чи збіглися очікування з результатом роботи на уроці.



  1. Перегляд сторінки відеоенциклопедії «Життя Омара Хайяма» (Додаток№6) (Одночасно учні заносять відомості до анкети)

  2. Перевірка та обговорення результатів роботи з анкетою поета.

  3. Презентація творчих робіт учнів

Група 1. Наукова діяльність О. Хайяма (Додаток №7)

(Перевірка та обговорення результатів роботи з анкетою на основі розділу «Наукова діяльність» )

  1. Питання вчителя.

А яка ж релігія панувала в Ірані 11 ст.?

Давайте знову звернемось до відеоенциклапедії.



  1. Перегляд сторінки відеоенциклопедії «Релігія Ісламу» (Додаток №8)

Група 2. Літературна творчість (Додаток №9)

(Перевірка та обговорення результатів роботи з анкетою на основі розділу «Філософська та літературна творчість» )


  1. Словникова робота (Записати в зошит)

Рубаї́ — чотиривірш, як правило, філософського змісту за схемою римування: ааба чи аааа (різновид монорими).
Рубаї як викінчений мініатюрний віршовий твір, що виражає певну думку, підкреслену в останньому рядку строфи, — одна з найпопулярніших версифікованих форм у ліричній поезії народів Сходу, сягнула своєї досконалості в іранському літуратурному середовищі.
VІ. Закріплення вивченого

  1. Робота в групах

Завдання. Складіть частини речення і зачитайте рубаї О. Хайяма(Додаток №10)

Група 1.

Ковтає крапельку розбурхана ріка,


На землю падає пилиночка легка.
А як же ти живеш? Хіба не так зникаєш,
Як та дрібнесенька у вихорі мошка?

Група 2.

На цій землі іще ніхто не зміг


Дійти до квітів, не сколовши ніг.
Щоб доторкнутись кучерів красуні,
На тисячу зубців розбився ріг.лою.jpg

Група 3.

І юних, і старих — всіх поглинає час,


І невеликий нам дається днів запас.
Ніщо не вічне тут: ми підемо так само,
Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!

Група 4.

На Долю нетривку не покладай надій


І часу гострий меч розпізнавати вмій!
Халву, що покладе тобі Фортуна в рота,
Ковтать не поспішай, бо є отрута в ній.



  1. Робота за методом «Акваріум»

(Для виконання завдання учні об’єднуються у 2 групи. Одна з груп сідає в центрі класу (або на початку середнього ряду утворює маленьке коло (акваріум) і, отримавши завдання, починає його обговорювати вголос. На це відводиться 3 хвилини. Після чого спільно ухвалюється рішення. Решта учнів класу слухають, не втручаючись в обговорення, і спостерігають, чи дискусія відбувається за встановленими правилами. Коли час вичерпано, група займає своє місце, а клас обговорює запитання:

Чи погоджуєтеся ви з думкою групи?

Чи була ця думка достатньо аргументована;

Який з аргументів ви вважаєте найпереконливішим?



Після цього місце в «акваріумі» займає інша група та обговорює наступне завдання.)

Завдання для групи 1. Уявіть ,що Ви філософи і шукаєте відповідь на запитання: «Для чого ми живемо?». Складіть асоціативне гроно.

Завдання для групи 2. Колись О. Хайям сказав: «Если подлый лекарство нальет тебе - вылей! Если мудрый нальет тебе яду - прими! Не жалуйся на боль - вот лучшее лекарство». Поясніть цей вислів.

  1. Складання СЕНКАНУ

1 . Омар Хайям
2. Мудрий, допитливий
3. Шукає, пише, спостерігає, вчиться
4. Ця людина примушує думати.
5. Думка.

VІI. Підсумок уроку

  1. Слово вчителя

А зараз давайте перевіримо роботу з анкетами. Обміняйтеся з сусідом по парті картками і здійснимо взаємоперевірку робіт. Кожен оцінить свого товариша і таким чином ви отримаєте оцінки за урок.

  1. Взаємоперевірка робіт

Чи збігаються результати уроку з очікуваннями?

  1. Метод “Мікрофон”

Учні висловлють свої враження від уроку:

  • « Що мені було відомо з даної теми…»;

  • «Чого я сьогодні навчився…»

  1. Слово вчителя

Скажіть, чого більше, тих знань, якими ви володіли, чи набутих? (Звісно набутих)

Тож можна зробити висновок, що наше заняття було плідним.




  1. Слово вчителя

Ось і добігає час нашої зустрічі .

Юначе, підведись — горить зоря ясна!
В прозорі келихи налий огню-вина!
В цім тліннім закутку живеш ти мить… а потім,
Хоч як жадатимеш, не вернеться вона.

Давно вже поховало людство відомого філософа й поета Омара Хайяма, та його слова живуть й досі. Пригадайте, а що за цвіт опадає на могилу відомого мислителя? (цвіт абрикосових та грушевих дерев)

Кожної весни Хайям споглядає цю красу.

Тож і я хочу подарувати Вам ці яскраві квіточки (додаток №11) з написами рубаї. Нехай вони спонукають вас творити добро, примножувати любов, осягати яскравий, барвистий світ і підноситися над буденністю.



VІII. Оцінювання учнів

IХ. Домашнє завдання

Підготуватися до уроку виразного читання «Маленькі поеми» Омара Хайяма .






Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconВасиль Стус постать,що єднає
Так хочеться пожити хоч годинку, коли моя розів'ється біда. Хай прийдуть в гості Леся Українка, Франко, Шевченко І сковорода. Та...
«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconФедір Михайлович Достоєвський у пошуках віри та стилю
Доторкнувшись до великої порожнечі "ніщо" І зіткнувшись зі смертю, вони поклали свої останні надії на Бога, проте так до кінця І...
«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconКвіти душі на полотні
«Так як же їх не малювати, як вони ж такі красиві? Ой Боже ж мій, як глянеш кругом, то та гарна, а та ще краща, а та ще чудовіша!...
«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconДокія Гуменна Скарга майбутньому
З незалежних причин твір цей друкується на вісім років пізніше за вже опублікований роман-хроніку «Хрещатий яр». В дійсності «Скарга...
«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconСлово до третього видання Слово до другого видання вступна стаття, переклад І доповнення дам'яна горняткевича 5
Романа, приходить на думку євангельський опис про подію з хлоп'ячих літ Ісуса з Назарету. Йосиф І марія пішли з Ісусом на свято Пасхи...
«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconВічне І живе Шевченкове слово : веб-список / Зарічненська црб. – Зарічне, 2014 Веб-список «Вічне І живе Шевченкове слово»
Веб-список «Вічне І живе Шевченкове слово» присвячений 200 -річчю від дня народження Т. Г. Шевченка
«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconРоман Ч. Діккенса про пригоди хлопчика, у якого відняли навіть ім’я матері,- це твір високого гуманістичного смислу
Так само постраждав І трубочист, котрий знищив не одне людське життя, вирішуючи свої матеріальні проблеми. Та й гробовщик, до якого...
«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconВій повертається. Поки в Росії ніч, І треба лиш дочекатися
Даринка була тиха та спокійна дівчина, на відміну від норовитої Марічки, І весь свій вільний час присвячувала навчанню, але смерть...
«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconРішення щодо його направлення в сесійну залу в другому читанні, для прийняття в другому читанні і в цілому
Зараз ми ще, у нас є вже, ще одного члена комітету, зараз підійде Олександр І ми можемо починати. Попередньо нам представлено порядок...
«… Ніщо не вічне тут: ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас!» iconО. Ю. Карпенко структура індивідуального
...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка