. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору)



Скачати 128,96 Kb.
Дата конвертації20.07.2017
Розмір128,96 Kb.

«Учитель французьких просвітителів».

(Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору).

Мета: ознайомити із життям і творчістю відомого французького просвітителя і письменника Вольтера; засвоїти поняття про філософську повість; з’ясувати ідейний зміст і художню структуру повісті Вольтера «Простак»; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, навички публічного виступу; сприяти вихованню читацької культури.

У мене немає скіпетра, але є перо.

Вольтер

Хід уроку

I.Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя.

Історія не знає меж, що відділяють одну культуру від іншої. Кожна з них залишає людству незрівнянні шедеври літератури, живопису, архітектури, що надихають наступні покоління на високі злети думки й духу.



II.Актуалізація опорних знань учнів.

1.Повторення матеріалу «Просвітництво як літературна епоха».

Діти, для того, щоб повторити матеріал з теми «Просвітництво як літературна епоха», я пропоную вам розгадати кросворд. Питання є у кожного, група заповнює кросворд.



Ключове слово: людина про яку говоритимемо сьогодні на уроці.

  1. як називається естетичний та літературний напрям 18 ст., представники якого прагнуть передусім утілити естетичний ідеал «природної людини» і норму життя, що відповідає «законам самої природи»? (просвітництво)

  2. цей художній стиль,пов'язаний із культом насолоди, шляхетності, вишуканого естетизму, сформувався у Франції в 18 ст.(рококо)

  3. пригадайте, який літературний напрям, вивчений вами, пропагував опору на розум? (класицизм)

  4. скільки років створювася найбільший твір французьких філософів (Ш.Монтеск’є,Ж.Ж.Руссо, П.Гольбах,К.Гельвецій, Д.Дідро та.ін.)(30)

  5. як називається естетичний та літературний напрям для якого характерне утвердження чуттєвої стихії у художній творчості на противагу жорстким, раціоналістичним нормам класицизму та властивому добі просвітництва культу абсолютизованого розуму, зародився в Англії, а назву здобув від твору англійського письменника Л.Стерна «Сентиментальна подорож»(сентименталізм)

  6. який великий твір створили французькі просвітителі? (енциклопедія)

  7. хто був незмінним редактором знаменитого твору філософів – перелік наук, мистецтв, ремесел? (Дідро)

1










в




























2







о













3

л






















4



















ь










5







т































6






















е
















7







р




Зараз проведемо самоперевірку.

2. Бесіда на повторення.

А тепер давайте пригадаємо провідні концепції Просвітництва.

- назвіть провідні концепції Просвітництва.

Добре, молодці, а тепер узагальнимо – подивіться і запам’ятайте.

Асоціативний кущ до слова ПРОСВІТНИЦТВО

http://www.zarlit.com/lesson/9klas/8.jpg

- як ви розумієте поняття «природна людина»?( чиста душею і «людина культурна» - зіпсована цивілізацією)

- як просвітителі тлумачили поняття «громадянин світу»?( пов’язане з гуманістичною теорією просвітителів щодо можливості об’єднання усього людства за законами розуму і природи)

- назвіть імена відомих французьких просвітителів.



III.Оголошення теми і мети уроку.

Тема: «Учитель французьких просвітителів».

(Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору).

Мета: ознайомити із життям і творчістю відомого французького просвітителя і письменника Вольтера; засвоїти поняття про філософську повість; з’ясувати ідейний зміст і художню структуру повісті Вольтера «Простак»; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, навички публічного виступу; сприяти вихованню читацької культури.

У мене немає скіпетра, але є перо.

Вольтер

1.Вступне слово вчителя.

Велична Франція, неповторна у своїй красі. Вона пишається своєю архітектурою, спорудами вічності, знаменитою історією свого минулого. Вона приваблює людство своїм неповторним мистецтвом, пишається своїми митцями слова. Сьогодні вона цікава тим, що є батьківщиною велетня класичної французької літератури - славетного Вольтера.

Квітами Слави і Ганьби прикрасив він свій життєвий шлях.

Про злети і падіння, про плідну творчу працю поета і прозаїка, про заборону думати і знати його літературну спадщину і про визнання його Гордістю Франції сьогодні ми будемо з вами говорити на прес – конференції.



2. Прес – конференція.

У нас є 5 груп і в кожної своє завдання.

Давайте оберемо в кожній групі секретаря, який буде заповнювати картки оцінювання. І я прошу, щоб секретар занотував результати роботи, яку провели – кросворд і відповіді на запитання.

Завдання: учні діляться на

а)журналісти – опрацьовують біографічні дані, а потім складають запитання;

Запитання

1)Хотілося б детальніше дізнатися, де и коли народився Франсуа Марі Аруе, і чому він має таке дивне друге ім‘я - Вольтер?

2)Кажуть, Вольтер вчився в привілейованому єзуїтському

колежі Людовіка Великого. Хотілося дізнатися , як він туди

потрапив? І які були у нього успіхи в навчанні

3)А це правда, що Вольтер був ув‘язненим?

4)Вам, як журналістам, довелося багато працювати з документами. Що ви можете розповісти про творчу спадщину поета?

5)Правда, у що Вольтера була велика бібліотека?

6)Як на вашу думку, чи можна Вольтера вважати багатим духовно і матеріально.

7) Якось Вольтер заявив: «Спалювати літературні твори - означає зізнатися в тому, що не маєш розуму на них відповісти.» Поясніть, будь ласка, чому твори вже досить відомого письменника безсоромно і безбоязно спалювали? Яка в тому причина?

8)Хотілося б знати, де зараз покояться останки одного із великих і шанованих людей Франції?

б)бібліографи – опрацьовують біографічні дані і складають опорний конспект «Життєвий і творчий шлях Вольтера».


Освіта

Перші твори
«Сторінками життя»


Батьки





Мрії




Останні роки життя



1717 р.



Творча спадщина



в) літературознавці – читають та тлумачать афоризми Вольтера.


Очі дружби рідко помиляються.





Якщо у людини потворне обличчя, вона може закрити його маскою, але чи можна це зробити з характером?




Не можна бажати того, чого не знаєш.




Справжня мужність виявляється під час біди.




Ледарі завжди посередині у всіх сферах.





Усього бажати – властивість дурня.





Усі жанри хороші, окрім нудного.





Прогрес – закон природи.




Свобода полягає у тому, щоб залежати лише від законів.




Проблемне запитання: які грані людської особистості Вольтера відкрили його афоризми?(дотепність, гострий розум, прекрасне володіння мовою)

- читають вислови сучасників та відомих письменників про Вольтера, відповісти на запитання:

- яким постає Вольтер із висловів сучасників та відомих письменників?

- на які риси вдачі вони звертають увагу?(розум, уміння впливати на людей, прекрасне володіння словом).



Ніякий царедворець не керував суспільною думкою з подібною владністю так, як це робив Вольтер.

Дюверне, сучасник

О дорогий учителю!

Так звертався Д.Дідро до Вольтера

Дорогий учителю, який очолює нашу літературу!

Д’Аламбер, філософ

Ніщо з того, що створив Вольтер, не зникало для нас. Моє захоплення його творами викликало у мене бажання навчитися писати витончено і прагнути наслідувати дивний стиль цього автора, від якого я був у захваті. Дещо пізніше з’явилися його «Філософські листи». Хоча вони, звичайно, й не найкращий його твір, саме вони були тим, що більш за все привело мене до науки, і ця пристрасть,що зародилася з того часу, не згасала у мені.

Ж.-Ж.Руссо

Усі високі уми йдуть за Вольтером. Замислений Руссо проголосив себе його учнем; запальний Дідро є найщирішим із його апостолів.

О.Пушкін

Вольтера можна вважати найкращим зразком розсудливого слова. Він висміяв у своєму «Мікромегасі» вишуканість тонких висловів Фонтенеля, котрий ніколи не міг йому цього простити. Точність і влучність – ось перша позитивна риса прози. Вона вимагає думок і думок – без них блискучі вислови нічого не варті.

О.Пушкін

Поетичні сили Франції поєдналися у Вольтері.

Й.В.Гете

Г) аналітики – аналізують повість «Простак»;

Д) літературні критики – складають таблицю «Творчість Вольтера».

Хочу зазначити, що кожен може доповнювати і відповідати на запитання, все це секретарі будуть фіксувати у картках.

У вас є 10 хвилин.

А тепер надаємо слово журналістам.

Бібліографам

Літературознавці

Літературні критики.



3.Коментар учителя.

Просвітницька діяльність та художня творчість Вольтера мала значний вплив на європейську й українську культуру. Т.Шевченко у повісті «Прогулка с удовольствием и не без морали» іронізував з приводу книги «Листування Катерини Великої з паном Вольтером» (1803), де виявилися суперечливі філософські та історичні погляди Вольтера.

Творчість видатного французького просвітителя здавна відома в Україні завдяки перекладам П.Грабовського, Л.Івченка, В.Підмогильного, М.Рильського та ін.

Хвилинка поезії

Прощання з життям

Прощайте, я іду в краї,

Звідкіль немає повороту —

Прощайте, друзі ви мої,—

Вам не завдам я більш клопоту.

Забудьте, вороги мої.

Втішайтесь, скільки вам охота.

Але мине недовгий час,

Зникнете ви також: скоро,

Як зникли в Леті ваші твори,

І ворог покепкує з вас.

Зігравши роль свою дрібненьку

На славній сцені світовій,

Ми з неї сходим помаленьку

Під свист юрби і без надій.

Вмирає кожен на цім світі,

Який значний не мав би сан:

Архієпископ, куртизан,

Вельможі вельми гордовиті.

Даремно в пишнім оксамиті

Різничий з дзвоником спішить,

Щоб вічну славу одспівати;

Дарма кюре в цю скорбну мить

Йде вашу душу сповідати:

Юрбу це все лише смішить.

Вона ще з день погомонить,

Усе твоє життя згадає

І все забуде мимохіть.

Так час завжди цей фарс кінчає.

Чистилище чи небуття —

Одне сміховище безкрає.

Чудне незнане почуття,

Що, як метелик, здійнялося,

Кудись летить без вороття

У таємниче небуття,

Скажи мені, звідкіль взялося?

Хто з смертних може з'ясувать,

Що врешті станеться з тобою?

Найкраще людям для спокою

Незнанням жить і помирать.

(Переклад М. Терещенка)

4. Запитання до класу

• Що вам найбільше запам'яталось із почутого про Вольтера?



  • Чи викликає ця людина відгук у вашій душі? Чому?

5. Слово вчителя.

Життя митця - це передусім життя його творів…

Слово надається літературним критикам.

Таблиця  “Творчість Вольтера”


Поеми


Епічна поема “Ліга або Генріх Великий»1717р 
Сатирична поема «Орлеанська цнотливиця» 1735р.



національна епопея

«Генріада» (1723),

трагедії

Едіп” 1718р., “Магомет” 1742р., “Меропа” 1743р., “Агафокл”,

Ірина” 1778р.



комедії

Блудний син” 1736р., “Наніна” 1749р.

філософські повісті

Задиг”, “Кандид чи Оптимізм” 1759р., “Простак” 1767р.

"Людина із сорока екю" 1768,  "Вавилонська принцеса" 1768.

філософські твори,

публіцистичні трактати,

праці по історії, математиці

Листи з Англії” 1733р., "Вік Луї XIV. XVIII століття",

Кишеньковий філософський словник”1764р.,

Проблеми Енциклопедії” 1771р.,

Трактат про віротерпимість”,

Історія Карла XII” 1731р.

"Історію Російської імперії за Петра І" (1759).


У 1767 р. Вольтер створює повість «Простак» - один із найкращих творів. Виходячи із її філософського змісту, назва може перекладатися як «Син природи». У цій повісті письменник полемізує з Руссо.

Сучасники називали їх двома полюсами французького Просвітництва. Вони були абсолютно різними – два антипода: Вольтер – насмішкуватий і лукавий, Руссо – трагічний і завжди щирий. Вольтер був представником буржуазії, що прагнули зберегти існуючий порядок, але без класових привілеїв. Руссо прагнув радикальних змін у суспільному житті, тому що за ним стояла багатомільйонна маса знедолених бідняків. Ці дві людини ніколи не зустрічалися й не бачили одна одну, але вели активне листування. Руссо прагнув бачити в людині «природну» особистість, а Вольтер перш за все – «розумну» істоту, але обох їх об’єднувало розуміння залежності суспільного життя від виховання людини, упевненість у тому, що ідеї розуму та природи здатні змінити людську натуру, а через неї – й увесь світ.

У добу Просвітництва з’явився особливий літературний жанр – філософська повість.

Хвилинка теорії.

Філософська повість – епічний прозовий твір, в якому, крім ознак повісті, на перший план виступають філософські проблеми. Їх розв’язання і зумовлює поведінку та вчинки героїв, повороти сюжету, характер конфлікту.

7. Коментар учителя.

Найвідоміші філософські повісті Вольтера — «Задіг», «Кандід», «Простак». У центрі цих творів, які розвінчують суспільні порядки, церкву, суд, проблеми «світового зла». Вольтер намагався у своїх творах розкрити згубний вплив суспільного устрою на особистість. Філософські повісті письменника присвячені саме цій темі. Але Вольтер не просто ілюструє свої морально-політичні погляди, він складає цікаві, сповнені життя, пригод, переживань історії. Насильство над людиною викликає в письменника протест, тому що філософа завжди приваблювали природність і воля, вільний розвиток особистості.

Тут вперше у філософській прозі він переносить дію з екзотичних країн до Франції. Подієву основу повісті становить розповідь про пригоди «природної» людини — Гурона, або Простака, який мимоволі вступає у конфлікт з «цивілізованим» суспільством абсолютистської Франції кінця XVII ст. В сюжеті повісті поєднуються дві подієві лінії: про прибуття Гурона до Франції, його кохання та його подорож до Парижа і про трагічну долю Сент-Ів.

Виступ аналітиків

8. Бесіда з учнями.

- Де і коли відбувається дія повісті Вольтера “Простак”?(у Франції)

- Назвіть головних героїв. (Гурон Простак, абат Керкабон та його сестра, пані Керкабон, панна Сент – Ів, Гордон)

- у чому, на вашу думку, полягає конфлікт повісті? (Це конфлікт між світобаченням «природної» людини та європейським цивілізованим суспільством.)

- Яка ідея твору? ( утвердження переваги «природної» людини над цивілізованим суспільством.)

- З кількох частин складається твір?



9. Коментар учителя.

Зазначимо, що логіка розвитку подій у повісті обумовлена логікою розвитку філософських ідей, а не вчинками людей.

У структурі твору виділяються чотири частини.

I – Гурон у провінції.

II – Гурон по дорозі до Парижа.

III – Гурон у Парижі.

IV – Гурон і Гордон у Бастилії.

Отже, автор вводить героя у різні верстви французького суспільства, що дає можливість більш повно змалювати тогочасні звичаї й показати життя.


V. Домашнє завдання.

Дібрати цитатний матеріал для характеристики образу Гурона.




IV. Підсумок вивченого матеріалу.

  1. «Мікрофон»

Однією фразою учні по черзі підбивають підсумок уроку.

«Якого Вольтера я відкрив для себе»



  1. Стратегія «Одне слово»

Учні по черзі додають по одному слову, яке на їхню думку найбільш точно відповідає змісту речення.

Продовжіть речення: «Природня людина – це….

Прес – конференція пройшла успішно…..

Секретарі, підведіть підсумок в картках оцінювання і здайте мені, я внесу свої корективи та виставлю оцінки.



Дякую за увагу.
Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) iconУрок №38 Т. Шевченко. «Гайдамаки». Характеристика героїв твору
Мета: продовжити опрацьовувати ідейний зміст поеми Т. Шевченка «Гайдамаки»; охарактеризувати образи героїв твору; з’ясувати їх роль...
. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) iconУрок Тема: Конфлікт природної людини Гурона І французького суспільства як центральний у повісті Вольтера «Простак» Мета
Урок Тема: Конфлікт природної людини Гурона І французького суспільства як центральний у повісті Вольтера
. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) iconТема: Г. Тютюнник. Коротко про письменника. «Климко». Ідейний зміст твору мета
Яке лихо принесла народам Друга світова війна? Назвіть твори ху­дожньої літератури українських письменників, в яких відображено лихоліття...
. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) icon«Життєподібний» сюжет І філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея. «Старий І море» повість притча про людину. Вплив Е. Хемінгуея на розвиток художньої прози ХХ ст
Тема: «Життєподібний» сюжет І філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея. «Старий І море» повість притча про людину. Вплив...
. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) iconВитязь української поезії
В. Симоненка, тематикою його поетичної творчості розкрити ідейний зміст поезій, допомогти осягнутит духовний світ поета
. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) iconЕлеонор Портер. «Поліанна». Провідні ідеї твору. Мета
Елеонор Портер, змістом твору «Поліанна»; дати уявлення про повість як літературний жанр; визначити провідні ідеї твору
. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) iconЗавдання із зарубіжної літератури. Учитель Шевченко І. В. 6-А, б клас Дочитати повість М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом»
Дочитати повість М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом», написати характеристику Вакули, головного героя твору; знайти в повісті елементи...
. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) iconУрок для учнів 10 класу «Михайло Старицький. Життя І творчість. Багатогранність діяльності. Історико-романтична повість «Оборона Буші»
Тема уроку: Михайло Старицький. Життя І творчість. Багатогранність діяльності. Історико-романтична повість «Оборона Буші»
. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) iconГригорій Сковорода (1722 — 1794)
Його багатогранна філософська й літературна творчість — це остання ланка в перехідному періоді від давньої української літератури...
. (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору) iconПрактичні заняття, їх тематика І обсяг
Змістовий модуль №1 Зміст та структура психології мистецтва як наукового напряму


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка