1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим



Скачати 102,91 Kb.
Дата конвертації09.08.2017
Розмір102,91 Kb.

1 Ознайомитись та виконати завдання

Безсполучникове складне речення


Безсполучниковим  (рос. бессоюзным)  складним реченням називається таке речення, частини якого об'єднані в одне змістове й синтаксичне ціле без сполучників чи сполучних
слів, за допомогою інтонації.  Визорилось небо, поля потонули в імлі, у синіх смереках (О.Гончар). Схема речення:  [ ], [ ].

За характером смислових відношень між частинами безсполучникові складні речення поділяються на дві основні групи:


• речення з однорідними частинами, які є синтаксично рівноправними. Ці речення співвідносні зі складносурядними реченнями. Піднімаються грози на тлі вечорів, у тих грозах серця позливались громами (М. Вінграновський);
• речення з неоднорідними частинами, одна з яких залежить від іншої. Ці речення співвідносні зі складнопідрядними реченнями. Мабуть, у кожного так буває: [як?] часто у місті село мені сниться (М. Сингаївський).
Речення кожної групи виражають певні смислові відношення.

http://osvitavukrajini.ucoz.ua/_pu/0/s58116826.jpg
http://osvitavukrajini.ucoz.ua/_pu/0/s20011575.jpg

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

Нерідко безсполучниковим зв'язком об'єднуються кілька простих речень, між якими можуть існувати різні відношення. НАПРИКЛАД: Учора тут ще  басувало літо, тепер  дивися: молода  зима! (М. Вінграновський). Схема речення:  [ ], [ ]: [ ].

В українській мові , як і в російській, частини безсполучникових складних речень можуть вимовлятися з інтонацією переліку, пояснення і зіставлення.



http://osvitavukrajini.ucoz.ua/_pu/0/s19040925.jpg

Безсполучникові та сполучникові складні речення можуть бути синонімічними.

ПОРІВНЯЙТЕ:
Безсполучникові речення
1. Дихає вітер, линуть пахощі .
2.  Ідеш удвох  -  дорога коротша.
3. Знаю: весна буде рання.
4. Зрадів ліс: почався дощ.

Сполучникові речення


1. Дихає вітер, і линуть пахощі .
2. Коли ідеш удвох, то дорога коротша.
3. Знаю, що весна буде рання.
4. Зрадів ліс, бо почався дощ.

Складні безсполучникові речення використовуються для вираження яскравих контрастів, узагальнень, висновків, логічної послідовності, надання висловлюванню динамічності . Ці речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні й складнопідрядні . Тому вони частіше вживаються в розмовному, художньому та публіцистичному стилях, ніж у науковому й діловому.


Вправа 1.
Спишіть безсполучникові складні речення, підкресліть граматичні основи. Визначте, у яких реченнях частини однорідні, а в яких -  неоднорідні. Накресліть за зразком схеми речень, зазначте смислові відношення між їхніми частинами.

ЗРАЗОК. Мені  здається: твої очі в мою душу  світять з вишини  (В. Сосюра). [ ]: [ ].  Пояснювальні.

1.  Вишня губить листя на причілку хати, журавель колодязний трубить у мерзлу синь (В. Боровко).  2.  Там мати залишилася самітня: синів на фронт покликала війна (Д. Луценко).  3. Людство не усвідомить себе як єдине ціле  -  не буде йому добра (О. Гончар).  4.  Мені снилось: я мельник в старому млині (М.Рильський).  5. Бринять бджолині крила, гудуть вулики у виноградних лозах, задушлива спека повисла в саду (В. Кучер).  6.  Розпочалися жнива  -  будь скупішим на слова (Нар. творчість).  7.  Забіліли сніги навколо Києва, загуляли хуртовини (О. Довженко).

II. Виділені слова розберіть за будовою, поясніть їхнє написання.

Вправа 2
Поміркуйте, зі скількох частин складаються подані безсполучникові складні речення.

1.  Минає літо, осінь вже бреде, лісів багрянець торкнувся вересневий, і пахне чебрецем, і листя де-не-де, кружляючи, лягає під деревами (Л. Тендюк). 2.  Найпрекрасніша мати щаслива, найсолодші кохані вуста, найчистіша душа незрадлива, найскладніша людина проста (Б. Симоненко). 3.  Заходило сонце, у вузеньких хутірських вуличках стояла червона курява, в садках варилася на триніжках вечеря, гупали об землю спілі яблука (Г. Тютюнник).


Вправа 3
Розв'яжіть тести.


Безсполучникове складне речення

    Інструкція

Начало формы


  1. Вкажіть складне безсполучникове речення:
    Стародавня Ольвія давно їх цікавить обох, давно їм хочеться досліджувати, розкопувати її.
    Як раніше, осінь соковита викликає спомини й пісні.
    За вікном дерева волохаті і не видно в тумані зірок.

  2. Визначте, до якого типу належить речення "Хороша в зірок мова, багата і ясна, Та тільки невідома філологам вона" (Леся Українка):
    складносурядне;
    складнопідрядне;
    безсполучникове.

  3. Вкажіть безсполучникове складне речення з неоднорідними частинами.
    Пам'ятайте: людина з природною усмішкою і сама стає бадьорою та життєрадісною (Із журналу).
    Шматочок сині в неба позичаю, в проміння сонця - нитку золоту (А. Клюско).
    Обнімає ніч зорю за плечі, синьо посміхається зоря...

Конец формы

Синтаксичний розбір

безсполучникового складного речення
  1. Указати, що речення безсполучникове.


  2. Визначити вид речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.


  3. Установити кількість частин, що входять до складу речення.


  4. Пояснити смислові відношення між частинами.


  5. Пояснити вживання розділових знаків між частинами.




  6. Розібрати кожну частину як просте речення.



Зразок усного розбору

Тут все говорить із прадавніх пір, тут вічність диха тихо серед гір.

Речення розповідне, неокличне, складне, безсполучникове, з двома однорідними частинами, між простими реченнями смислові відношення одночасності подій.

Кома ставиться згідно правопису на межі частин складного речення, що виражають одночасність дій.

Перше просте речення ^ Тут все говорить із прадавніх пір двоскладне, повне, поширене. Підмет все виражений означальним займенником, вжитим у значенні іменника, присудок говорить простий дієслівний. У групі присудка наявна обставина місця тут, виражена прислівником, і обставина часу із прадавніх пір, виражена іменниковим словосполученням (іменник з прийменником + прикметник).

Друге просте речення тут вічність диха тихо серед гір двоскладне, повне, поширене. Підмет вічність виражений іменником, присудок диха простий дієслівний. Від присудка залежать три обставини: обставина місця тут, виражена прислівником, обставина способу дії тихо, виражена прислівником, і обставина місця серед гір, виражена іменником з прийменником.


Зразок письмового розбору

Тут все говорить із прадавніх пір, тут вічність диха тихо серед гір.

Розп., неокл., безсполучн., дві частини, одночасн. подій, на письмі кома.

1-ша частина: просте, пошир, двоскл., повн.

2-га частина: просте, пошир.. двоскл., повн. [ ], [ ].




Повторити за підручником для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (авт.. О. В. Заболотний, В. В. Заболотний)

пп. 15 – 18

^ ПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВ
  1. Які речення належать до безсполучникових?


  2. Як співвідносяться сполучникові і безсполучникові речення?


  3. Як розрізняють безсполучникові речення з однорідними і неоднорідними частинами?


  4. Які речення належать до складних безсполучникових з неоднорідними частинами?


  5. Які змістові відношення виявляються між частинами таких речень? Наведіть приклади.


  6. Що являють собою безсполучникові складні речення з однорідними і неоднорідними частинами?





Запишіть, поясніть розділові знаки між частинами безсполучникових складних речень. Чи можливі пунктуаційні варіанти?

І. 1. У стилі козацького бароко створено справжні шедеври національної архітектури; його зразки не мають аналогів у світі (Ю. Івашко). 2. То не грім гримів у захмарених високостях, то гриміла баба Килина; губи її в’юнились блискавками, що корчились на худому щелепастому лиці; плескате підборіддя злітало й опускалось, як злітає й опускається дерев’яний праник, яким при пранні вибивають шмаття на воді; поміж в’юнистих губів-блискавок язик скидався на зінське щеня, що сікається й сікається, а вилізти з буди боїться (Є. Гуцало). 3. Поезія здатна надати смислу моєму існуванню — в чому ж криється цей її магічний чар? (Є. Гуцало). 4. Яка ж хмільна відрада — іти назустріч дням і знать: мине печаль і зрада, покосом ляже сіножать (Ю. Клен). 5. Світанок сплеснув дерев’яним веслом десь неподалік: мабуть, хтось уже вирушив до причалу власним човном (В. Шевчук). 6. Три роки Леся майже нічого не писала — поринула в самоосвіту (А. Костенко). 7. Міна буває надвоє: або проміняв, або виміняв (Народна творчість). 8. Зірвався я бігти — страшно зробилося: ні людей, ні хаток поблизу; як на зло, ще й стежка загубилася (Григір Тютюнник). 9. Скільки труднощів переборено — все одно здається: досі все було простим і звичайним (За П. Гуріненком). 10. Мухи сідають на ранах, бджоли на квітах пахучих, добрий все бачить лиш добре, підлий лиш підле у других (І. Франко).




Перепишіть, поставте розділові знаки, яких, на Вашу думку, не вистачає, поясніть пунктограми.

І. 1. Ґрунтознавство осипалося під ногами орнітологія каркала на тополях (Л. Костенко). 2. Трохи далі в дубняку лунав сухий і чіткий перестук почіплявшись пазурами за стовбури дерев, строкаті дятли знай довбали дзьобами кору, дістаючи з-під неї поживу (Є. Гуцало). 3. Вихопи нас, Боже, З хвиль диявольських морів Тягне на дно, під воду Човен людського роду (Давид Дума). 4. Душа пройшла всі стадії печалі Тепер уже сміятися пора (Л. Костенко). 5. Навіть найкращі підручники історії ще нікого в світі історії не навчили її треба в своїй крові, в своїй традиції і у своїй культурі мати (В. Липинський). 6. Хочете бути молодими і здоровими залишайтесь молодими й здоровими! (Є. Гуцало). го здійснюються релігійні обряди (В. Горбачук). 8. Шарудить листя під ногами скапують жолуді з гілля сонячні плями рудими білками бігають по стовбурах чуються скупі пісні невідлетілих пташок (Є. Гуцало). 9. Хтось у чуттях мілких, а хтось у зрадах Злочинно губить свого неба суть Немає лиха лишенько вигадують Нема жалю самі його зовуть (Г. Світлична). 10. Горлиці перелетіли в попелястому шумовинні повітря лелеки відпливли на крилах-веслах качки прохурчали сойки майнули рябими крильми зозуля пронеслась (Є. Гуцало).




http://te.zavantag.com/tw_files2/urls_4/136/d-135651/135651_html_m72501fef.pngБіля телевізора розмовляють двоє хлопчаків:

— Не уявляю, як жили наші предки: не було ж ні радіо, ні телебачення, ні комп’ютера, ні електрики.

— От вони й померли…

http://te.zavantag.com/tw_files2/urls_4/136/d-135651/135651_html_m72501fef.pngБатько, переглянувши щоденник сина, говорить:

— Та за такі оцінки карати потрібно!



— Правильно, тату! Ходімо я покажу тобі, де живе наш учитель!



  1. ^ Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, у якому:


а) одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого й з’єднується з ним за допомогою підрядного сполучника чи сполучного слова;

б) прості речення, рівноправні за змістом і пов’язані сурядним сполучником;

в) наявний лише один головний член;

г) прості речення об’єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників або сполучних слів.


  1. Виділіть безсполучникове складне речення. речення.


а) Через єдине невеличке віконце скупо просвічувалось небо, але на горищі було світло.

б) Уже відспівав свою мелодію на вербовій сопілці березень і поплив з гір у доли швидкими потоками.

в) Вони ж дурні, вони ж знімали мірку з твоїх принижень – не з твоєї величі.

г) Єпіфаній слухав щораз більш впевнену і вірою пройняту мову гетьмана і відчував, як у душі проколюється паросток надії.



  1. ^ Виділіть складне безсполучникове речення з простими реченнями, незалежними одне від одного.


а) Люди завжди сподіваються на диво, вони не можуть примиритися зі смертю.

б) Весело бриніли набубнявілими гілками осокори, задумливо погойдувала обважнілими косами береза.

в) Сіли перепочити і раптом помітили: хтось до них іде.

г) На допит покликали Ванька: без перекладача не обійтися.



  1. Знайдіть складне безсполучникове речення з неоднорідними простими реченнями.


а) Відчинив Євген двері і полегшено зітхнув: на ґанкові стояв худий, височенний чоловік у формі поштового службовця.

б) Над болотами та озерами, в долинах рік стоять тумани, важкі хмари пливіть над селами і хуторами.

в) Вечорами вже не співали під вербами дівчата, не витинали гопака гармоністи.

г) Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти.


  1. ^ Яке складне безсполучникове речення виражає одночасність дій, явищ?


а) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле.

б) Глянеш на небо – небо високе, глянеш на хмари – хмари летять.

в) Сьогодні особливо звабно темніли на приполах оскубини гречки, легка паморозь пирію стелилась у долинах, молода конюшина між карячкуватих дубків кликала в лісосмугу.

г) Чогось завжди так виходить: гарного гриба не знайдеш.


  1. Яке складне безсполучникове речення виражає часову послідовність дій, явищ?


а) Ось рипнули двері, з хати вийшла жінка, начепила на ключку журавля відро.

б) Між уликами зеленіла трава, синіли дзвоники, показуючи свої ясні осередочки; під тином червоніла, ніби кров’яні краплі, червона смілка.

в) Сиплеться, осипається листя, гнуться, горбляться берези, плаче і посміхається крізь сльози осінь.

г) Млостиво, гаряче-духмяно дихає тамариск, туя дурманить своїм запахом.



  1. ^ Визначте правильну схему речення: Ми цінуємо барвінок за його лікарські властивості з нього виготовляють ліки від дуже тяжких хвороб.


а) [ ], [ ]; б) [ ] - [ ]; в) [ ]: (причина);

г) [ ]: (висновок); д) [умова] - [ ].


  1. Знайдіть речення, у якому правильно вжиті розділові знаки:


а) Ліс стоїть задумливий – йому ось-ось треба пишне своє вбрання скидати підставляти свої віти дощам холодним, хуртовинам сніговим.

б) Ліс стоїть задумливий, йому ось-ось треба пишне своє вбрання скидати підставляти свої віти дощам холодним, хуртовинам сніговим.

в) Ліс стоїть задумливий; йому ось-ось треба пишне своє вбрання скидати підставляти свої віти дощам холодним, хуртовинам сніговим.

г) Ліс стоїть задумливий; йому ось-ось треба пишне своє вбрання скидати, підставляти свої віти дощам холодним, хуртовинам сніговим.


  1. ^ Розставити розділові знаки в реченнях, виділити граматичні основи, накреслити схеми.


Вже захід шаріє над протягом гаю змовк шепіт тополь хмаринок перлистих спинилася зграя вгорі серед пишних роздоль. Весняне тепло раптово топило товсті шари снігів зима цього року не поскупилася снігами. Подивись з початку року на землі лежать сніги. Мерехтить над полем спека обуд в балці степовій подає, неначе з глека, трискладовий оклик свій.


  1. Установіть відповідність:


Смислові відношення Речення:

між частинами:
  1. одночасність дій А. Заходить місяць, гаснуть зорі,


з-за гаю спів несе луна.


  1. наслідкові Б. А серце чуло: біда близько.


  2. зіставно-протиставні В. Раніше встанеш – більше діла


зробиш.

  1. доповнювальні Г. Ми йшли в поля доріжкою ву-

зькою, вечірній вітер бігав по



вівсі.

Д. Не русалонька блукає – то дівчи-

на ходить.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим iconЗавдання Вчитель
Опрацювати матеріал з теми «Безсполучникове складне речення. Розділові знаки у безсполучниковому реченні»
1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим iconУрок №1 Тема. Безсполучникове складне речення, його будова, смислові відношення між його частинами
Лучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, аналізувати будову безсполучникових...
1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим iconСкладносурядне речення
...
1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим iconКонспект уроку з української мови на тему: " Складні речення із сполучниковим І безсполучниковим зв'язком "
Організаційний момент. Вступне слово вчителя. Свідоме чи несвідоме нехтування родовідними традиціями призвело до моральної бездуховності,...
1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим iconКонкурсу «Учитель року-2009» Цикл уроків «Складне речення»
Обладнання: підручник, таблиці, лото, маркери, листи ватману, листи самооцінювання
1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим icon5 а,в Укр мова §31-32, вправи 341,346. Укр літ стор. 158-165 прочитати, виконати завдання 1,2,3,4,5,6 письмово в зошиті. Стор. 166-168 читати. Рус яз.§31-32, упр. 354, 359. Литер-раФ. И. Тютчев стр. 218-219 прочитать статью о поэте
Укр літ стор. 158-165 прочитати, виконати завдання 1,2,3,4,5,6 письмово в зошиті. Стор. 166-168 читати
1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим iconУкраїнська мова 9 клас т е м а: Складне речення з різними видами зв'язку
К. Білокур; прищеплювати мистецький смак, відчуття прекрасного; навчати сприймати красу українського мистецтва та усвідомлювати його...
1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим iconЗавдання для ІІ етапу ХІ міжнародного конкурсу з української мови імені П. Яцика 5 клас у формі невеликого оповідання розкрийте зміст народного прислів’я: «Та земля мила, де мати родила»
Перепишіть речення, розставивши розділові знаки. Виділіть головні й другорядні члени речення
1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим icon«Словосполучення і речення»
Складіть речення зі словосполученням почали малювати. Підкресліть члени речення. У дужках вкажіть вид присудка
1 Ознайомитись та виконати завдання Безсполучникове складне речення Безсполучниковим iconУзагальнення та систематизація знань з теми «Складне речення»
Них сполучникових речень у сюжетній канві твору, навички лінгвістичного аналізу; вміння виправляти різнотипні помилки, навички дослідницької,...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка