2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку



Скачати 125.58 Kb.
Дата конвертації20.04.2017
Розмір125.58 Kb.
ТипУрок

Підволочиська ЗОШ І-ІІІ ст.

Система уроків світової літератури за творчістю

Ернеста Міллера Хемінгуея в 11 класі

Підготувала: Добрунова М.А.,

вчитель світової літератури

2014 р.

Тема: Ернест Міллер Хемінгуей .Життєвий і творчий

шлях письменника .«Старий і море»-повість-

притча про людину.

Мета уроку: поглибити знання учнів про життя і творчість лауреата Нобелівської премії

Е, Хемінгуея непересічну особистість письменника, новатора форми;

розкрити унікальний художній світ, створений Хемінгуеєм, у якому відобра-

зились соціальні та моральні проблеми життя Європи та Америки XX ст.;

розвивати вміння виділяти головне, конспектувати, оформляти опорний

конспект, на прикладі біографії письменника виховувати почуття гідності,

честі, справедливості; активну життєву позицію.

Тип уроку:Урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф: ...Хемінгуей – можливо,найбільш американський серед американських

письменників ХХ ст.Як людина і як письменник він був найтісніше

зв’язаний з традиціями американських піонерів, з тими своїми предками, які

сокирою проклали безмежною прерією.Вони тяжко працювали,воюючи з

дикою природою і ризикуючи на кожному кроці.Від тих піонерів- свідомо чи

несвідомо-Хеменгуей запозичив усе найкраще,усе,що було справжньою, а не

офіційною Америкою...»

Д.Затонський

Обладнання: Портрет письменника. Виставка творів Е.Хемінгуея .

Хід уроку


  1. Робота з активізації мислення учнів.

  2. Вступне слово вчителя.

  3. Постановка проблемного питання.

  4. Вивчення нового матеріалу.

  5. Конспектування індивідуальних повідомлень учнів.

  6. Робота над запитаннями.

  7. Підведення підсумків уроку.

  8. Домашнє завдання.

І. Робота з активізації мислення учнів.

Вчитель.У народі кажуть: «Очі — дзеркало душі». Я вважаю, що обличчя людини може багато про що розповісти. Вдивіться уважно в портрет Ернеста Хемінгуея. Про що вам говорить цей уважний і зосереджений погляд його очей, глибокі поперечні зморшки на лобі, міцно стиснуті губи?.. Якими рисами характеру повинна володіти ця людина?

Відповіді-роздуми учнів.

II. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

Ернест Хемінгуей — людина-легенда, одна з найбільш цікавих сторінок американської літератури. Твори письменника сповнені надзвичайної енергії, духовної сили, оптимізму. Вони відбивають моральний кодекс самого автора: бути завжди чесним і справедливим, нікого не кривдити, залишатися людиною за будь-яких обставин. Кожен із хемінгуеївських героїв є уособленням людської гідності й пошуку моральних засад, без яких, на думку автора, неможливе існування світу. Лауреат Нобелівської премії Ернест Хемінгуей прожив не досить довге життя, але насичене надзвичайними подіями і глибокими людськими переживаннями. Він учасник Першої світової війни 1914-1918 років, громадянської війни в Іспанії і Другої світової війни. Рибалив в Атлантичному океані, пізнав гостроту відчуттів від «великого полювання» в Африці, прекрасно знав іспанські кориди, був чудовим яхтсменом, боксером, альпіністом, снайпером. Плавання, гірські лижі — це також його захоплення. Письменник тонко розумів природу і людей, був дуже спостережливим, мужнім, чесним, безкомпромісним, надзвичайно працелюбним.

III.Постановка проблемного питання.

У 1943 році друг Хемінгуея американський поет Арчибалд Макліш написав про нього вірш, у якому були такі

РЯДКИ:

Ветеран войны в двадцать лет,

Прославленный в двалцать пять,

В трилцать — он мастер, —

Он выточил стиль зпохи из ореховой трости...

(Арчибалд Макліш)

Саме ці рядки стали епіграфом до нашого уроку, на якому ми повинні знайти відповідь на проблемне питання (питання записане на дошці):

Як ви розумієте вислів Ернеста Хемінгуея: «Я знаю лише те, що бачив»? Чи стосується цей вислів творчості митця?

IV. Вивчення нового матеріалу.

Щоб дати відповідь на це питання разом з учнями, які готували індивідуальні повідомлення, перегорнемо сторінки надзвичайно цікавої книги життя цієї легендарної людини.



(Слухаючи розповідь товаришів, учні конспектують, записуючи найсуттєвіше в опорний конспект простим олівцем з метою виправлення записаного чи доповнення новими фактами. Основа опори зображена на дошці).





Перевірка засвоєння матеріалу.

Бесіда за запитаннями:

1. Як ви гадаєте, чому саме рядки вірша Арчибалда Макліша стали епіграфом до нашого уроку? Обгрунтуйте свою думку.

2. Які періоди життя і творчості письменника ви виділили?

3. Як вплинула участь Хемінгуея у суспільному житті на його погляди і творчість?

4. У кожній особистості є те, що визначає П сутність. Неможливо уявити собі Хемінгуея, який би вибачив своєму герою скупість, підступність, боягузливість, зраду. Спираючись на факти із життя та на приклади із творчості Хемінгуея, доведіть цю думку.

5. Дайте відповідь на проблемне запитання.



VI. Підведення підсумків уроку.

VII. Домашнє завдання:

1.Перечитати статтю підручника (с. 182-189) .

2.Прочитати повість «Старий і море».

За вибором:

1) уявіть, що ви Хемінгуей. Складіть «хемінгуетський кодекс честі» (спираючись на знання біографії» і творів письменника),

або


2) напишіть міні-твір «Що допоміг зрозуміти мені Хемінгуей» (спираючись на знання біографії і творів письменника).

Тема: «Життєподібний» сюжет і філософсько-

символічний зміст повісті Е.Хемінгуея

«Старий і море»

Мета уроку: дослідити екзистенційні мотиви у творчості письменника; визначити стильову своєрідність прози Хемінгуея, новаторство технології, жанрову специфіку творів; осягнути концепцію художнього образу старого рибалки Сантьяго в по-вісті-притчі «Старий і море»; визначити характерні ознаки поетики прози Хемінгуея, властиві даному твору; вдосконалювати навички проблемного аналізу твору; виховувати прагнення протистояти несприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу і залишатися самим собою за будь-яких обставин.

ХІД УРОКУ

Сила книжок Хемінгуея в чуйній і вимогливій

людяності... їм притаманна напружена

радість боротьби, боротьби за людину, яку

можна вбити, але не можна здолати.

Д. Затонський

I. Вступ

Учитель. Нещодавно обтяжене насильством і смертю XX століття поглянуло на нас страдницькими очима приреченої дитини з художнього полотна твору А. Камю «Чума». І письменником-філософом було винесено вирок сучасникам і «зачумленому» вікові: «Чума — не тільки хвороба, не тільки війна, це також смертні вироки, розстріл переможених, фанатизм церкви... суспільство, влаштоване геть погано, так само, як і спроби, всупереч опору влади, улаштувати його заново... Вона звична, природна, як подих, тому що нині ми всі трохи зачумлені». І попри приреченість людини на емерть, попри розуміння того, що чума — це «нескінченна поразка», автор шукав разом з читачем в людині ті сили, що зводили її над абсурдністю і злом буття, і знаходив їх передусім у моральності, ствердженні неможливості «бути щасливим одному», готовності «лікувати», а не рятувати «людство від чуми».



II.Постановка проблеми дослідження.

Опрацювання теми уроку

У ч и те л ь. У Ернеса Хемінгуея, письменника, якого вважають легендою XX століття, свій погляд на проблему, власний кодекс героїзму. Запишіть його і поміркуйте, чи може ним користуватися той, хто встав на шлях боротьби із «зачумленим» століттям: «Будь дужим, навіть жорстоким, умій відповісти ударом на удар. Не чекай від когось співчуття, не нарікай на долю — мовчи, бо найнебезпечніше — показати себе невпевненим і смішним, тоді тебе зневажатимуть й перестануть боятися. Не піддавайся почуттям: краще самотність, ніж беззахисність, краще холодність, ніж душевна розхристаність. Тільки так ти, можливо, вцілієш фізично у страшному, кривавому, беззаконному світі, в якому тобі випало нещастя жити,— тільки якщо кожної миті будеш готовий до двобою з ним, тільки якщо, вирушаючи в дорогу, не візьмеш із собою ніякого зайвого вантажу любові й віри. Але будь мужній, чесний, справедливий... Не прагни скористатися з недосконалості, з підлості навколишнього світу... Тільки так ти збережеш шанс уціліти морально, не даси іншим розтліте, зруйнувати твою людську гідність — те одне, що в тебе ще залишилось, без чого неможливо, та й немає сенсу жити?»

1. Питання для обговорення кодексу

1) Стосовно яких тез кодексу ви б хотіли висловити свою думку?

2) Чи можна вважати кодекс моральним кредо «борця з чумою»?

3) Хто з героїв «Чуми» міг би, на вашу думку, проголосити подібне, керуватись цими принципами в житті?

4) Чи містить кодекс моральні загрози?

5) Як ви розумієте вислів: «Краще холодність, ніж душевна розхристаність»? Чи згодні ви з цим твердженням?

6) Яким і чому ви уявляєте собі автора цього кодексу? Чи імпонує вам така особистість?

Учитель. На могильній плиті письменника викарбовано слова: «Більше за все він любив осінь. Листя, що стрімко несеться гірською річкою навперейми з фореллю, яка блищить на сонці. А тепер він навіки злився з усім цим». І цьому злиитгю передував постріл...



2. Питання для організації навчального дослідження на біографічному матеріалі

1) Чи не руйнують ці факти ваших попередніх уявлень про людину і письменника Хемінгуея?

2) Що спонукало художника до добровільного зведення рахунку із життям? Це було свідченням надзвичайної мужності людини кодексу чи проявом слабкодухості?

3. Порівняльна робота

Завдання: порівняйте вашу особисту точку зору на проблему з позицією Р. Рождественського у його ліричній мініатюрі «Не убий»:



В полумраке грошоыіе свечи горят...

Из глубин возникают слова

и становятся в ряд.

Если боль и набухли кровавые

кисти рябин,

Если бой, кто услышит твоє

«не убий».

...Мир дрожит, будто он

искупался в январской воде...

Надо жить. У последней чертьі,

на последней черте.

Думать всласть.

Колесить, как товарний вагон.

И не красть. Жизнь не красть.

Разве что — у бо гов

Огонь.

III.Дослідження екзистенційних мотивів у повісті-притчі «Старий і море»

Свої міркування про сенс людського життя і розуміння щастя людини в абсурдному світі А. Камю виклав у «Міфі про Сізіфа». «Якщо хочете,— стверджує Д. Затонський,— образ старого Сантьяго з повісті-притчі Хемінгуея "Старий і море" піднесений до рівня міфу, міфу про людину, переможену і водночас непереможну».

— Що дало право дослідникові творчості письменника на таке твердження? Давайте сприймемо його як робочу гіпотезу та перевіримо в ході аналізу твору.

IV.Аналіз повісті. Проблемне прочитання твору

1) Чому батьки заборонили хлопчику виходити в море зі старим рибалкою?

(Сантьяго не таланить. Він невдаха, тому батьки хлопчика віддають його в науку до щасливих, тих, кому таланить у житті)

Висновок: отже, йдеться зовсім не про проблеми соціальні, а скоріше екзистенційні, сутнісні. Тому головна інтрига повісті й обертається навколо самотнього виходу старого рибалки в море і надії на те, що зникне нарешті нескінченна смуга невдач і він зустріне Велику Рибу. .

Однак доторкнутися до справжнього нерву твору можливо, лише віднайшовши відповідь на запитання: «Навіщо старому рибалці саме Велика Риба: заради прокорму, матеріальної винагороди за багаторічне виснажливе служіння рибацьким богам чи задля виміру людяності в собі, заради самоствердження»?

2) Що стоїть за думкою-запитанням старого «Чи варті люди того, щоб їсти Велику Рибу»?

3) Чому Сантьяго любить і поважає рибу, але при цьому впевнений у власному праві відняти у неї життя?



Висновок: отже, на рингу життя опинились Людина і Риба. І саме у їх протистоянні розв'язуються провідні проблеми взаємин Людини і Природи, Всесвіту, розкривається сенс людського буття.

4) Як ставиться рибалка до моря і зірок? Полювання за рибою стає своєрідною «межовою ситуацією».

Завдання: знайдіть ознаки і прояви «межової ситуації» у протистоянні старого і риби.

5) 3 якою метою автор насилає акул на здобич рибалки?

6) Чи не протирічить стану захоплення і закоханості в рибу старого його рішення про необхідність убити її. Як ви розумієте вбивство з любові: «Коли любиш, і вбити не гріх»?

7) Чи грішник старий?



Завдання: порівняйте власні думки із судженням священика Олександра Меня: «Грех єсть нарушение завета с Богом, отступление от правдьі. Грех єсть непопадание в поставленную цель, потому что высшая цель — творить добро...»

8) Чи відчуває себе переможеним Сантьяго?



Завдання

а) «Їй було призначено жити в темних глибинах моря, далеко від усіляких тенет, пасток і підступів. А мені, єдиному у світі, було призначено дістатися туди і знайти її. Єдиному з усіх людей у світі...»

Проаналізуйте ситуацію, пропоновану автором у творі, з позиції причетності на нездійсненну працю богами Сізіфа.

б) Поясніть з позицій теорії екзистенціалізму необхідність для автора обов'язково позбавити старого його здобичі.



(Можливий хід розв'язання навчальної задачі:

Сізіф приречений богами на свідомо нездійсненну роботу, на мученицьку страту: він повинен був викочувати на вершину гори величезний валун, який обов'язково мав знову скочуватися до підніжжя.

Сантьяго сам себе прирік на зустріч з надто великою рибою, зневаживши перестороги свідомості, розуму досвідченого рибалки щодо небезпечного віддалення від берега, від людей. Нехтуючи небезпекою, він сам себе наражає на самотнє протистояння стихії природи, що, безумовно, сильніша за нього. Сам, один, він виявився «припнутим до найбільшої з усіх, яких будь-коли бачив чи навіть про яких чув», рибини.

Здавалося б, безглуздо вступати у двобій з рибою, майже напевно знаючи, що вона сильніша за тебе. Але протистояння гідному супротивникові дає можливість Сантьяго для самоповаги, так само як процес сходження на гору є рухом, зростанням душі Сізіфа, його внутрішнього «я». Адже «самого сходження на вершину», поєдинку із сильним супротивником достатньо, щоб «заповнити людське серце».

Рішення ж автора стосовно позбавлення рибалки його здобичі продиктовано вірністю реаліям абсурдного світу, якому безглуздо чинити опір.

Отже, довести, що в тебе вистачає і мудрості, і снаги, і життєвої сили, ще не означає перемогти абсурд життя, який чатує на кожного в будь-яку хвилину і будь-де.

Але людину не можна здолати, тож не можна й припустити її сліпу покору долі)

Завдання творчого характеру

Якби ви були серед тих, хто розмовляв і зустрічався із Сантьяго після його повернення з надзвичайної подорожі, які б питання у вас виникли до старого?



Можливі варіанти запитань

1) Чи виникали у Вашій долі ситуації, коли ви виявляли покірливість обставинам життя, які б не принижували вашої гідності?

2) Чому Ви вважаєте, шо «коли любиш, то вбити не гріх»?

3) Що стоїть за Вашим твердженням: «Я живу серед добрих людей». Адже саме Ви кажете про те, що в цілому люди не гідні їсти м'ясо Великої Риби? Чи змінюються Ваші уявлення про людей зі зміною обставин життя, чи Ви, як і раніше, ладні стверджувати (як Ієшуа Га-Ноцрі з роману М. Булгакова «Майстер та Маргарита»): «Всі люди добрі»?

4) Ви важко вбивали у власному серці сором за вбивство риби, казали не раз, що не бачили в житті нічого страшніше за вбиту рибу. Чи не протирічить це міркуванням про те, що риба народилася для того, щоб бути рибою, а рибалка народився для того, щоб бути рибалкою?

5) Що Ви мали на увазі, коли говорили про те, що зуміли доторкнутися до серця Великої Риби?

6) «Ти втомився, старий, у тебе втомилася душа»,— зверталися ви в думках до самого себе, оцінюючи свій внутрішній стан. Як Ви вимірюєте і чим ступінь утомленості душі людини?

7) У чому Ви вбачаєте благородність Великої Риби, якою вона перевершує людину?



Висновок: безумовно. Природа не вбиває саму себе з ненаситної жаги насильства. А людині бракує благородства, бо її розум стає знаряддям вбивства, що чиниться лише через безглузду жорстокість, в якій проступає все той же абсурд життя.

Таким чином, дослідивши екзистенційне підґрунтя концепції повісті про нездоланність людського духу, ми побачили єдність філософських, етико-естетичних шукань представників світового письменництва минулого століття, спрямованих на долання трагічного протиріччя між абсурдом буття і пориванням людини до щастя, на утвердження духовних пріоритетів життя. І кожен із вас зможе тепер самостійно, за голосом власного серця, сформулювати . кодекс Людини, гідної справжнього щастя, навіть усупереч опору несприятливих обставин життя.



V. Домашнє завдання

Побудуйте оповідь про пригоду старого від особи хлопчика, що стане спадкоємцем його справи.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку iconЕрнест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози
Тема: Ернест Хемінгуей (1899—1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози
2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку icon«Життєподібний» сюжет І філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея. «Старий І море» повість притча про людину. Вплив Е. Хемінгуея на розвиток художньої прози ХХ ст
Тема: «Життєподібний» сюжет І філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея. «Старий І море» повість притча про людину. Вплив...
2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку iconКонспект уроку світової літератури в 11 класі Життєвий І творчий шлях Ернеста Міллера Хемінгуея
«Старий і море», а ще ознайомитися з оповіданням «Мій старий» або «Непереможений»
2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку iconТема. Іван – Карпенко – Карий. Життєвий та творчий шлях письменника. Багатогранність його літературної та театральної діяльності Мета
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях драматурга, його просвітницькими ідеями, участю у культурно – просвітницьких...
2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку iconЕрнест Міллер Хемінгуей (1899-1961) Хемінгуей
Мати — аматорка музики й живопису — прагнула навчити сина гри на віолончелі. Музиканта з Ерні не вийшло, але любов до гарної музики...
2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку iconЕ. М. Хемінгуей. «Старий І море». Показ драматичних суперечностей людського буття
Тема: Е. М. Хемінгуей. «Старий І море». Показ драматичних суперечностей людського буття
2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку iconТема. Життєвий І творчий шлях французького письменника Альбера Камю; його філософські та естетичні погляди. А. Камю й екзистенціалізм
Ета: простежити життєвий І творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А. Камю; розвивати...
2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку iconТема. Михайло Лермонтов. Життєвий І творчий шлях
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях поета, на основі біографічних відомостей сформувати образ поета-романтика;...
2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку iconТема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму
Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму. Реакція на символізм,...
2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку iconТема. Микола Гоголь. Життєвий І творчий шлях письменника. Гоголь І Україна. «Тарас Бульба». Мета
Тема. Микола Гоголь. Життєвий І творчий шлях письменника. Гоголь І україна. Тарас


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка