5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія



Сторінка1/19
Дата конвертації09.10.2017
Розмір3,24 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   19

І Всеукраїнський з'їзд

педагогічних працівників

дошкільної освіти

5 листопада 2010 р.

Збірник матеріалів

Київ- 2010

Редакційна колегія:

Табачник Д.В. (голова редакційної колегії), Жебровський Б.М., Удод О.А. (заступники голови редакційної колегії), Єресько О.В., Панасюк Т.В. (відповідальні секретарі), Курочка Н.М., Нерянова С.І., Доній В.М., Терещук Б.М., Гайдамака О.В., Долинна О.П., Низковська О.В. (укладачі).



Зміст:
Вступ…………………………………………………………………………

Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.08.2010 №828 «Про проведення І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти»………………………………………………………….

Привітання делегатам І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти від Президента України Віктора Януковича…………………………………………………………………..

Склад президії І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти………………………………………………………….

Доповідь Міністра освіти і науки України Табачника Д.В…………..

Виступи делегатів та учасників з’їзду
Актуальні проблеми дошкільної освіти та шляхи їх вирішення у світлі Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року. Шишлевська О.В., завідувач ДНЗ №2 м. Керчі АР Крим…

Еколого-народознавче спрямування діяльності дошкільного закладу як фактор соціалізації дитячої особистості. Дацюк Н.В., завідувач ДНЗ № 31м. Вінниці…………………………………………………………………………



Підготовка педагогічних кадрів для дошкільної освіти: реалії та перспективи. Бойчук П.М., директор Луцького педагогічного коледжу імені Ярослава Галана Волинської області………………………………….

Забезпечення рівного доступу до якісної дошкільної освіти. Андреєва Т.Г., вихователь-методист ДНЗ № 204 м. Кривого Рогу Дніпропетровської області……………………………………………………..



Особистісно орієнтована модель освіти дошкільників – пріоритет сьогодення. Засипка Г.С., вихователь-методист ДНЗ № 11 м.Красноармійська Донецької область……………………………………….

Розвиток мережі дошкільних навчальних закладів та їх фінансування – запорука успішної реалізації Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року. СалацькаА.П., спеціаліст з питань дошкільної освіти управління освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації……………….

Роль практичного психолога дошкільного закладу у вихованні дитячого колективу. Сігетій М.М., практичний психолог ДНЗ інтернатного типу м. Виноградова Закарпатської області…………….



Здоров’язбережувальні технології – ефективна складова педагогічного супроводу освітнього процесу в дошкільному закладі. Олейнікова О.В., психолог районного Науково-методичного центру управління освіти м. Енергодара Запорізької області…………………….

Етнопедагогічні особливості створення розвивального простору в дошкільному закладі. Сіренчук М.І., директор Яблуницького НВК «Арніка» Верховинського району Івано-Франківської області………….

Здобутки і проблеми розвитку системи дошкільної освіти у сільській місцевості. Соловей С.П., голова Русанівської сільської ради Броварського району Київської області…………………………………….

Забезпечення неперервності освіти у навчально-виховних об’єднаннях: перспективи і проблеми. Пахомова С.В., директор НВО «Ліцей-школа-дошкільний навчальний заклад «Вікторія-П» м.Кіровограда…………………………………………………………………….

Психологічний супровід підготовки дітей 5-річного віку до шкільного життя. Анікєєва О.М., практичний психолог ДНЗ № 25 м.Луганська………………………………………………………………………

Забезпечення підготовки до школи в умовах інклюзивної освіти дошкільників. Мацьків Х.В., директор НВК «Малюк» м. Львова…….

Інноваційний підхід до організації життєдіяльності дітей. Яремчук Л.Ф., директор НВК «Чайка» м. Миколаєва……………………………….

Клуб сімейної підтримки – нова форма взаємодії дошкільного закладу з батьками вихованців. Терлецька Н.М., завідувач ДНЗ № 287 м.Одеси……………………………………………………………………………..



Пошук нових форм роботи педагогів дошкільного закладу з батьківською громадськістю. Аструдінова С.В., вихователь-методист ДНЗ «Росинка» м. Комсомольська Полтавської області………………..

Навчально-методичне забезпечення діяльності дошкільних закладів. Кіндрат І.Р., вихователь-методист НВК № 1 м. Рівного. ……………



Організація освітньої роботи з дітьми 5-річного віку: соціально-педагогічний патронат. Сопіна Л.М., спеціаліст з питань дошкільної освіти управління освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації……………………………………………………………………..

Забезпечення наступності у роботі дошкільного закладу і початкової школи. Побуринна Л.О., завідувач ДНЗ № 3 м. Чортківа Тернопільської області………………………………………………………….

Створення умов для надання обов’язкової дошкільної освіти і забезпечення її якості. Олешко Т.О., завідувач ДНЗ № 399 м. Харкова.

Розвиток особистості дошкільника як проблема діяльності практичного психолога. Бовт Л.Б., практичний психолог ДНЗ № 5 м.Нової Каховки Херсонської області……………………………………….

Проблеми сільських дошкільних навчальних закладів: реалії та шляхи розв’язання. Дзяворук П.Ф., начальник відділу освіти Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області..

Актуальні питання функціонування дошкільних навчальних закладів компенсуючого типу. Прокопенко В.В., завідувач ДНЗ санаторного типу «Лісова ягідка» м. Черкаси………………………….

Проблеми програмного супроводу освітньої діяльності дошкільних закладів різних типів. Нікітченко С.В., завідувач ДНЗ № 1 м. Чернігова..

Проблеми організації та змістового наповнення освіти дітей старшого дошкільного віку. Урсу Р.В., завідувач ДНЗ № 35 м. Чернівці……………………………………………………………………….

Программа розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» – надійний помічник у реалізації завдань Державної базової програми. Добровольська О.М., начальник управління освіти Оболонської районної у м. Києві державної адміністрації…………………………….

Створення умов для максимального охоплення 5-річних дітей дошкільною освітою. Тереніна О.Й., завідувач ДНЗ № 41 м. Севастополя…………………………………………………………………..

Інтересам дошкілля – увагу держави. Кремень В.Г., президент Національної академії педагогічних наук України………………………..
Резолюція І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти………………………………………………………………………

Склад делегацій І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти…………………………………………………………

Список запрошених до участі у роботі І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти……………………………

Склад мандатної комісії І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти……………………………………………

Склад лічильної комісії І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти……………………………………………

ВСТУП
Посилення уваги держави до розвитку системи освіти має надзвичайно важливе значення для розвитку українського суспільства. Запровадження обов’язкової дошкільної освіти, розроблення Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року є вагомими кроками на шляху інтеграції українського дошкілля у європейський і світовий освітній простір. Упродовж останніх років намітилася стійка позитивна динаміка зміни показників охоплення дітей дошкільною освітою через різні форми її здобуття, тенденція до оптимізації мережі дошкільних навчальних закладів. На виконання норм Закону України «Про дошкільну освіту» оновлюється державний освітній стандарт – Базовий компонент дошкільної освіти України. Створюється сучасний програмний супровід дошкільної освіти, зокрема, набула чинності Державна базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Нова програма дозволить об’єднати зусилля всіх соціальних інституцій у забезпеченні кожній дитині перед вступом до школи мінімального освітнього ядра відповідно до державного освітнього стандарту. З метою задоволення потреб дошкільних навчальних закладів різних типів, загальноосвітніх, позашкільних та інших закладів, на базі яких можуть здобувати освіту діти дошкільного віку, активно розробляються і впроваджуються в освітній простір України додаткові комплексні й парціальні програми розвитку, виховання та навчання дошкільників. Вони також допоможуть привести до єдиних вимог освітні впливи в умовах родинного виховання, соціально-педагогічного патронату. Розмаїття програм забезпечує збереження демократичних засад функціонування вітчизняної системи освіти, визнання права вибору за педагогами, батьками і самою дитиною – ключовою фігурою, активним суб’єктом освітнього процесу. Наявність варіативних додаткових програм уможливлює максимальне врахування вікових та індивідуальних можливостей, інтересів, запитів, бажань, нахилів кожного малюка при визначенні інваріантної і варіативної складових змісту дошкільної освіти.

Якими ще здобутками може пишатися вітчизняне дошкілля? Які перспективи свого розвитку вбачає? Які проблеми і в який спосіб має вирішувати, щоб досягти наміченого? На ці та інші питання шукали відповіді делегати та учасники І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти, що відбувся 5 листопада 2010 року у м. Києві. Проведення форуму такого рівня для освітян - «дошкільників» набуло історичного значення. Воно засвідчило піднесення авторитету дошкільної освіти як першої, а тому й особливо відповідальної ланки загальної системи освіти, що задає старт подальшому успішному становленню, зростанню, самовизначенню, самореалізації людської особистості. Це високе зібрання привернуло увагу держави і пересічних громадян до суспільної значущості праці педагогів дошкільної освіти, науковців, викладачів вищих навчальних закладів педагогічного профілю – усіх тих, у чиїх руках перебуває доля дошкільного дитинства і залежить майбутнє країни.

До участі у роботі з’їзду були запрошені керівник Головного управління з гуманітарних і соціально-політичних питань Адміністрації Президента України Голуб В.В., голова Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин Зарубінський О.О., Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Луцький М.П., секретар Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Самойлик К.С., начальник Управління гуманітарної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України Дніпров О.С., Президент Національної академії педагогічних наук України Кремень В.Г., народні депутати, члени колегії та відповідальні працівники центрального апарату Міністерства освіти і науки України, провідні науковці. Серед запрошених - заступники голів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, начальники і спеціалісти з питань дошкільної освіти зазначених управлінь, представники Уряду і Міністерства освіти і науки АР Крим, начальники управлінь (відділів) освіти обласних центрів (всього 121 запрошених). Дошкільну освіту від регіонів України представляли на з’їзді 1254 делегати. Роботою вищого освітянського форуму керувала президія у складі 28 осіб. Головував на зібранні Міністр освіти і науки України Табачник Д.В.

Делегати і учасники І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти обговорили і схвалили проекти документів, важливих для розбудови системи дошкільної освіти України та реалізації державного курсу на забезпечення обов’язкової якісної дошкільної освіти і рівного доступу до її здобуття: Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року та програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт».

Найвагоміші здобутки українського дошкілля наочно продемонстровано у матеріалах виставок навчальних видань, наочних ігрових посібників, спеціально організованих до з’їзду Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти та Державним музеєм іграшки Міністерства освіти і науки України.

Ухвалена з’їздом Резолюція підтвердила готовність освітян України розв’язувати нагальні проблеми кадрового, наукового, інформаційного, програмно-методичного, дидактичного, матеріально-технічного, фінансового забезпечення дошкільної освіти, її інноваційного поступу, психолого-педагогічного просвітництва у суспільстві тощо.





МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

м. Київ


20.08. 2010 № 828

Про проведення І Всеукраїнського

з’їзду педагогічних працівників

дошкільної освіти


З метою популяризації дошкільної освіти, підвищення громадського статусу в суспільстві працівників системи дошкільної освіти
НАКАЗУЮ:
1. Провести 05 листопада 2010 року у м. Києві І Всеукраїнський з’їзд педагогічних працівників дошкільної освіти за участю представників центральних та місцевих органів виконавчої влади, Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, управлінь освіти виконавчих комітетів міських рад обласних центрів, відділів (управлінь) освіти виконавчих комітетів районних рад (районних державних адміністрацій), вищих педагогічних навчальних закладів, інститутів післядипломної педагогічної освіти, керівних та педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів, представників громадськості.

2. Затвердити склад організаційного комітету (додаток 1).

3. Організаційному комітету до 15 вересня 2010 року скласти план заходів з підготовки І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти та визначити відповідальних за їх виконання.

4. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій до 15 вересня 2010 року подати пропозиції щодо питань, які потребують обговорення.

5. Опублікувати наказ в Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки та розмістити його на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки.

6. Контроль за виконанням наказу покласти на Першого заступника Міністра Жебровського Б.М.



Міністр Д.В.Табачник



Привітання делегатам І Всеукраїнського з'їзду

працівників дошкільної освіти

від Президента України Віктора Януковича
Від щирого серця вітаю вас із початком роботи І Всеукраїнського з'їзду працівників дошкільної освіти, який по праву можемо вважати історичним, адже за 19 років нашої незалежності такий необхідний і довгоочікуваний захід проводиться вперше. Майбутнє України визначається рівнем освіченості її найменших громадян. Формування навичок практичного життя, морально-духовне та інтелектуальне становлення дитини, її самостійність є пріоритетними завданнями реформування системи дошкільної освіти.

Реалії сьогодення потребують від нас створення належних умов для функціонування, збереження та розширення мережі дошкільних навчальних закладів, піднесення на якісно новий рівень соціального статусу педагога, повернення до істинно християнських виховних ідеалів, тому що саме в дитинстві закладаються всі наші майбутні успіхи і перемоги.

Запевняю вас, що ми не допустимо тотального і безпідставного скорочення дитячих навчальних закладів, забезпечимо дошкільній освіті належне фінансування, створимо умови для будівництва нових садочків, модернізуючи їх матеріально-технічну та навчально-методичну базу.

Склад президії

І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти:
1. Аструдінова Світлана Валеріївна, вихователь – методист

дошкільного навчального закладу „Росинка”

м. Комсомольська Полтавської області
2. Байдак Степан Іванович, завідуючий дошкільним навчальним

закладом смт. Гусятин Тернопільської області




  1. Бородкіна Єлизавета Іванівна, директор дошкільним навчальним

закладом компенсуючого типу «Ромашка» м. Марганець

Дніпропетровської області


4. Будянська Ольга Анатоліївна - практичний психолог дошкільного

навчального закладу № 26 «Ласкавушка» м. Суми




  1. Галицька Ганна Леонідівна, вихователь Довбиського дошкільного

навчального закладу Баранівського району Житомирської

області
6. Засипко Галина Степанівна, вихователь – методист

дошкільного навчального закладу № 11

м. Красноармейська Донецької області


7. Ільченко Тамара Сергіївна, завідуюча дошкільним

навчальним закладом № 679 м. Київ


8. Кіндрат Інна Ростиславівна, вихователь-методист

навчально-виховного комплексу № 1 м. Рівне


9. Карапазюк Ганна Володимирівна, завідуюча дошкільним

навчальним закладом № 54 м. Хмельницька


10. Кокуль Валентина Володимирівна, завідуюча дошкільним

навчальним закладом № 17 м. Генічеськ Херсонської обл..


11. Лебідь Наталія Сергіївна, вихователь - методист дошкільного

навчально закладу м. Устилуг Волинської області


12. Онощенко Ірина Володимирівна, вихователь - методист

дошкільного навчально закладу №1

смт. Олександрівна Кіровоградської області


  1. Олежко Тетяна Олександрівна, завідуюча дошкільним навчальним

закладом № 399 м. Харкова

14. Олєйнікова Оксана Василівна, методист міського

науково-методичного центру м. Запоріжжя



15. Онікєєва Олена Миколаївна, практичний психолог завідуюча

дошкільним навчальним закладу № 25 м. Луганська


16. Петрусенко Олена Олександрівна, вихователь дошкільного

навчального закладу № 8 „Гніздечко” м. Бахчисарай

Автономної Республіки Крим
17. Прокопенко Валентина Володимирівна, завідуюча дошкільним

навчальним закладом «Лісова казка» Черкаської області


18. Решетило Оксана Зіновіївна, вихователь Богорочанського

дошкільного навчального закладу № 4 „Вірочка”

Івано-Франківської області
19. Рябченко Віра Олексіївна – завідуюча дошкільним навчальним

закладом «Дельфін» м. Корюківка Чернігівської області


20. Сігетій Марія Миколаївна, практичний психолог дошкільного

навчального закладу інтернатного типу м.Виноградів

Закарпатської області

21. Табачник Дмитро Володимир – Міністр освіти і науки України
22. Тереніна Ольга Йосипівна, завідуюча дошкільним навчальним

закладом №41 м. Севастополь


23. Тоцька Тетяна Петрівна, завідуюча дошкільним навчальним

закладом „Ялинка” м. Бровари


24. Терлецька Наталія Михайлівна, завідуюча дошкільним

навчальним закладом № 287 м. Одеса


25. Ткачишин Любомира Іванівна, завідуюча дошкільним

навчальним закладом № 1 м. Кам’яно-Бузька

Львівської області
26. Урсу Руслана Василівна, завідуюча дошкільним навчальним

закладом №35 м. Чернівці



27. Чопик Леся Іванівна, тифлопедагог дошкільного навчального

закладу № 7 м. Калинівка Вінницької області



28. Яремчук Людмила Федорівна, директор навчально – виховного комплексу «Чайка» м. Миколаїв




Доповідь Міністра освіти і науки України Табачника Д. В.
Шановні друзі!

Перш ніж розпочати доповідь дозвольте невеличку ремарку. Можливо, дещо емоційну. Зрозуміло, що для тих, хто не працює в садочку виступ діточок – театральна замальовка. А от в арсеналі дошкільної педагогіки це називається рольові ігри. І все це робиться і сприймається абсолютно серйозно. На доказ зачитаю вам вірш п’ятирічної Софійки Носенко із Ужгорода.


Мені мама і бабуся

Ти мала ще кажуть…

А мою дитячу мрію

Удвох не розв’яжуть.


Тому з мрією своєю

Я до Вас звертаюсь.

І здійснити її нині

Щиро Вас благаю.


Ми ростем собі великі

До самої стелі.

Ви будуєте усюди –

Бари та готелі…


А життя воно не тільки:

Кава та канапки,

Бо у ньому є ще дітки,

Не одні лиш «бабки».


Вас благаємо уклінно

Молимось до неба…

Ми не хочем ресторанів,

Нам садочків треба!


Ми маленькі пташенята,

В Бога на долоні.

Побудуйте по садочку

В кожному районі.


Не кажіть, що коштів мало,

Не дуріть Софійку…

Бо розкажу Вам, де гроші!...

І поставлю двійку.


Ви знаєте, дійсно ростуть дивовижні покоління. Хтось називає їх дітьми-індиго, хтось космічними. Думаю, це просто діти інформаційної революції. І всі наші стереотипи у спілкуванні з ними безнадійно застаріли. Що робити? Дозвольте розпочати доповідь.
Шановні колеги, друзі!
Ніколи ще в Україні проблема якості саме дошкільної освіти не мала такого важливого значення, як у теперішній час.

Саме до дошкілля сьогодні прикута увага вищого керівництва держави, науковців, практиків, усіх громадян країни.

Виступаючи на засіданні Гуманітарної Ради 26 серпня цього року, Президент України Віктор Федорович Янукович поставив чітке завдання – кардинально змінити ситуацію саме в дошкільній освіті. Глава держави назвав дошкілля «фундаментом сучасної системи безперервної освіти» і закликав зробити його міцним. Відповідні заходи по зміцненню цього фундаменту визначені в Указі Президента

України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» (від 30.09.2010, №926/2010). Хочу зазначити, що питання дошкільної освіти на такому високому рівні озвучені вперше в історії Незалежної України.

Верховна Рада України також визнала значимість дошкільної освіти для розвитку особистості й підтримала ініціативу Міністерства освіти і науки щодо запровадження обов’язкової дошкільної освіти дітей п’ятирічного віку.

Як одні з ключових розглядалися питання стану дошкільної освіти й на спеціальному засіданні Уряду з питань освіти. Прем’єр-міністр України Микола Янович Азаров поставив перед нами чітке завдання – до 1 вересня 2011 року довести показник охоплення дітей дошкільною освітою до 75 відсотків. Нагадаю, що на сьогодні цей показник становить 56 відсотків. За наслідками розгляду Кабінетом Міністрів України схвалено Концепцію Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року.

Чому так кардинально змінилася політика керівництва держави щодо ролі і значення дошкільної освіти, в цілому освіти?

Перш за все, це наслідок нової стратегії розвитку України, її курс на європейську інтеграцію, захоплююча мета увійти до двадцятки кращих країн світу.

Саме нова освітня модель має супроводжувати українське суспільство, яке реалізує цю стратегію.

Зрештою, не можна більше не визнавати, що ми помітно відстали, втратили помітні здобутки і переваги відпрацьованої системи освіти.



І. Що ж мають інші країни?

У багатьох країнах світу дошкільна освіта є первинною ланкою єдиної системи виховання і навчання. Нею опікуються місцеві органи влади, промислові та сільськогосподарські підприємства, релігійні та громадські організації, приватні особи. Як правило, у більшості країн функціонують стаціонарні та сезонні ясла, садки з різною тривалістю роботи, дошкільні відділення при початкових класах, материнські школи, виховні майданчики. Виховна робота, метою якої є гармонійний розвиток дітей, формування навичок життя в суспільстві, здійснюється відповідно до програм виховання та навчання. У всіх країнах також існують системи підготовки педагогічних працівників (курси, середні спеціальні, вищі навчальні заклади). Кожна національна система дошкільної освіти має свої особливості та власний передовий досвід.

 Наприклад, для системи суспільного дошкільного виховання сусідньої Болгарії характерні широка мережа дошкільних закладів і державний характер системи дошкільного виховання і підготовки педагогічних кадрів.

У Німеччині традиції суспільного дошкільного виховання є одними з найдавніших. З 1957 р. діє закон про вільне відвідування дитячих садків, 20 відсотків з яких утримує держава, 80 відсотків належать благодійним товариствам.

Найпоширенішим типом дошкільних закладів Великої Британії є ігрові групи; у Польщі останнім часом зростає кількість сімейних мікросадків, розташованих у квартирах багатоквартирних будинків; а в Швейцарії дитячі садки розміщують переважно в одноповерхових котеджах з майданчиками для прогулянок і занять фізичною культурою; цікавими за формою є відкриті дитячі садки Фінляндії, які працюють за типом ігрових майданчиків, куди батьки приводять дітей для прогулянок, спільних ігор з однолітками; Данія відома тим, що кожен п'ятий працівник дошкільних закладів є чоловіком.   

За кількістю дітей, залучених до системи суспільного дошкільного виховання (історія якого сягає до 200 років), одне з перших місць у світі посідає Франція. Її дошкільна педагогіка увібрала кращі теорії виховання вітчизняних (П. Кергомар, С. Френе) і зарубіжних педагогів (М. Монтессорі, Ж.-О. Декролі, Ж. Піаже). Основними типами дошкільних закладів у країні є материнські школи.

Загалом для усіх країн Європи притаманне пріоритетне ставлення до дошкільної освіти, в багатьох країнах передшкільна освіта дітей визначена як обов’язкова. Інші країни світу також визнають першочергове значення раннього розвитку дітей.

    На розвиток американської системи дошкільного виховання вплинула реалізація програми “Head Start” (1965 р.), яка передбачала збільшення асигнувань на створення дошкільних закладів (передусім для дітей із малозабезпечених сімей). Програма дала величезний поштовх розвитку дошкільної освіти країни. Так, якщо у 1965 р. дитячі садки відвідували 10 відсотків трьох-чотирьохрічних дітей, то у 1985 р. — 40 відсотків, а 5-6-річних дітей — 96 відсотків. Нині відвідування дошкільних навчальних закладів є нормою підготовки до школи.

Вартує вивчення японська система виховання, зорієнтована на раннє виявлення задатків і природний розвиток здібностей. Групи у дитячих садках є досить чисельними — у середньому по 40 осіб. Виховне середовище дбайливо, зі смаком організоване. Дітей залучають до участі у створенні затишку і краси в помешканні: вони вирощують і аранжують квіти, конструюють, виготовляють панно і гобелени тощо. Участь дітей у художній праці є обов'язковою, оскільки, на думку японців, лише рукотворна краса підносить людину до філософського розуміння прекрасного як доцільності буття.

Завдання педагогів полягає і в тому, щоб навчити дітей спілкуватися, дбати, щоб кожна дитина відчувала комфорт, рівноправність, а група розвивалася на основі товаришування і співробітництва. Педагог не робить дітям зауважень.

Багато дошкільних закладів опираються у своїй роботі на досвід відомого японського скрипаля і педагога Синьїті Судзукі (“Система виховання таланту”), який вважав талант максимальним рівнем розвитку здібностей дитини, а вік до 6-ти років — періодом, коли вирішується її доля. Ранній розвиток музичних і мовних здібностей поступово стає системою цілісного розвитку особистості, а музика і рідна мова — провідними її засобами. Про популярність дитячих садків Судзукі свідчить те, що заяви про прийом дитини до них батьки подають за 3-4 роки до її народження.

Можна ще довго продовжувати наводити приклади інших країн. Але якими б своєрідними, оригінальними не були національні системи освіти і виховання дітей дошкільного віку, всі вони мають у своїй основі універсальні засади і принципи, репрезентують єдину і цілісну систему дошкільного виховання і навчання як загальноцивілізаційний феномен.

Але увага до дошкілля з’явилася у історії нашої цивілізації далеко не сьогодні. Сама система дошкільного виховання була ще прописана у проекті ідеальної держави Платона! Вражає не лише структура, запропонована цим давньогрецьким філософом, а й розуміння психологічних особливостей дітей цього віку. Так, Платон, зокрема, вказує: «уникаючи розніженості, слід карати дітей, але так, щоб не завдати шкоди їх гідності». Ще одна відома постать давнини – римський речник Квінтіліан, надавав величезне значення освіченості няньок малечі, від яких діти «мають чути лише правильну мову».

27-29 вересня 2010 року в Москві відбулося засідання Першої всесвітньої конференції ЮНЕСКО по вихованню та освіті дітей дошкільного віку. У рамках конференції держави-члени ЮНЕСКО визначили, наскільки світ просунувся до досягнення першої мети глобальної програми «Освіта для всіх» і координуватимуть свою політику з даної тематики до 2015 р. Участь у Конференції взяли понад 1000 учасників з країн-учасниць ЮНЕСКО, представники міжнародних організацій, вчені, педагоги, вихователі, керівники відомств соціальних програм.

За підсумками конференції можна зробити принаймні три висновки:


  1. У світі серйозно зайнялися проблемою виховання та навчання дітей дошкільного віку. Сьогодні вона розцінюється як проблема формування нового обліку людської цивілізації.

  2. Дошкільна освіта стає найважливішою сферою реалізації прав людини, забезпеченні рівних можливостей у отриманні якісної освіти.

  3. До показників іміджу країни обов’язково входитимуть критерії з розвитку дошкільної освіти. Необхідні документи вже розробляються Євросоюзом.

Важливість, яка надається даному питанню в глобальному масштабі, зрозуміла. Адже, навчання є безперервним процесом, який починається при народженні і продовжується фактично до смерті людини. При цьому кожен його етап має важливі наслідки для життя людини і суспільства. Тому глобальне завдання XXI століття у сфері освіти - розвиток всеосяжних систем навчання протягом усього життя: від раннього дитинства до зрілого віку.

Ранній вік – найбільш чутливий період. Він характеризується швидкими змінами у фізичному, мовленнєвому, соціальному та емоційному розвитку. Вирішальний розвиток мозку відбувається до досягнення дитиною шести-семирічного віку, і особливо в перші три роки життя, коли формуються (або ж – не формуються) основні нейронні зв'язки. Відомий вчений Масаро Ібука свою відому книгу недаремно назвав «Після трьох уже пізно». Про це ж свідчить і наш віковий досвід – «Виховувати дитину слід поки вона лежить поперек лавки, а не уздовж». При цьому діти молодшого віку дуже уразливі. Поганий догляд, недоїдання, відсутність уваги, насильство, негативно впливають на дитину і травмують її, і часто є незворотнім.

Якщо виховання і освіту дітей дошкільного віку організовано грамотно, у дитини своєчасно формуються базові якості особистості - мислення, пам'ять, увага, уява і мова. Саме вони дозволяють дитині успішно навчатися не тільки в початковій школі, але і на наступних щаблях розвитку. Іншими словами, те, що ми отримали в дошкільному віці, впливає на наше подальше життя.

Всім необхідно зрозуміти головне: дошкільна освіта (від 0 до 6 років) - запорука процвітання і добробуту націй. Крім того, не слід забувати, що вкладені кошти окупляться, коли людина досягає зрілого віку. За даними ЮНЕСКО кожен доллар, вкладений у дошкільну освіту, окупається на подальших щаблях розвитку 4-7 доларами. Тому виховання та освіта для дітей дошкільного віку має бути загальнодоступною і якісною.



Каталог: images -> files -> doshkilna-cerednya -> doshkilna
files -> Програма з української літератури для 5-9 класів побудована згідно із Концепцією літературної освіти, затвердженою монмолодьспорту України 26. 01. 2011 р та вимогами Державного стандарту базової І повної середньої освіти
files -> Конкурс учнівських творчих та наукових робіт «У зморшках героїв вогонь боротьби»
files -> Щодо відзначення 120-річчя від дня народження Бруно Шульца
doshkilna -> Дошкільної освіти
doshkilna-cerednya -> Програма «Болгарська мова та читання. 1-4 класи»
doshkilna-cerednya -> Для дітей із зпр 5-9 класи Київ 2009 р


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   19

Схожі:

5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія icon«молода наука-2010» Збірник матеріалів університетської науково-практичної конференції студентів та молодих учених
Богдановська Н. В., заступник декана з наукової роботи факультету фізичного виховання
5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія iconТом Гуманітарні науки Бердянськ 2010 (06) ббк 74я5
Збірник тез наукових доповідей студентів Бердянського державного педагогічного університету на днях науки 13 травня 2010 року. –...
5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія icon2 Бердянськ 2010 (06)
Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – Бердянськ : бдпу, 2010. – № – 312...
5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія icon4 Бердянськ 2010 (06)
Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – Бердянськ : бдпу, 2010. – № – 336...
5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія icon3 Бердянськ 2010 (06)
Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – Бердянськ : бдпу, 2010. – № – 364...
5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія iconСвіточі І фарисеї Київ Всеукраїнське громадське об’єднання «Інтелігенція України за соціалізм» 2010 Іван Мигович Світочі І фарисеї 2010 ббк 60. 59 (4 Укр 43 ак) 545

5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія iconПовідомлення про проведення публічного громадського обговорення проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від листопада 2008 р. №976 І від листопада 2010 р
Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від листопада 2008 р. №976 І від листопада 2010...
5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія iconІнформаційний вісник №10 листопада 2010 року Інформаційний вісник стр. 5листопада 2010 року

5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія iconП 82 Редакційна колегія

5 листопада 2010 р. Збірник матеріалів Київ- 2010 Редакційна колегія iconМетодичні рекомендації щодо проведення Першого уроку у 2010-2011 навчальному році
У зв’язку з відзначенням у 2010 році 65-ї річниці визволення України та перемоги у Великій Вітчизняній війні Урядом України 2010...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка