г) повстання К. Косинського;
і) битва під Хотином.
2. Співставте події всесвітньої історії та історії України з датами: (6 балів)
2.1509-1547 2. Генріх IV
4.1515-1547 4. Генріх VІІІ.
4. Які основні причини виникнення козацтва? Впишіть не менше 5 причин.
(5 балів)
5. Які особливі риси запорозьких козаків відзначали сучасники - іноземці?
(10 балів)
6. Охарактеризуйте релігійне життя в Україні в XVI ст.
(10 б.)
7. Які причини поразок селянсько-козацьких повстань кінця ХVІ-початку XVII ст.
(5 балів)
8. З нагоди 500- річчя першої експедиції Колумба замість традиційного словосполучення «відкриття Америки» стали вживати інше визначення цієї події – «зустріч двох цивілізацій». Яке із них точніше відбиває сутність події?
(10б.)
9.Встановіть відповідність.
(8 б.)
1.Дмитро 1.25 років був невільником на галері, а загинув у Лівонії.
Вишневецький
2.Костянтин 2. Заснував Слов’яно-греко-латинську академію
Острозький
3.Севсрин 3.Потрапив у полон під час походу на Молдову і страчений
Наливайко у Царгороді.
4.Самійло 4.Перед смертю заповів 2/3 свого майна двом братським
Кішка школам
5.Петро 5.Схоплений козаками і відданий полякам. Страчений у Варшаві.
Сагайдачний
6.Михайло 6.Керував штурмом і руйнуванням Кодаку. Страчений у Варшаві Дорошенко
7.Трясило 7.Сам гетьман і дід майбутнього гетьмана
8.Іван Сулима 8.Про нього Т.Шевченко написав «Тарасову ніч»
10. У ХІ-ХІІ ст
. могутня держава Київська Русь розпалася на окремі князівства. Якими причинами це було зумовлено?
(10 б.) Об'єм роботи не повинен перевищувати 1 арк. зошита.
Завдання II етапу
Всеукраїнських учнівських олімпіад з історії
2003 - 2004 н. р.
8 клас
1. 3 нагоди 500-річчя першої експедиції Колумба замість традиційного словосполучення «відкриття Америки» стали вживати інше визначення цієї події – «зустріч цивілізацій». Яке з них точніше відбиває сутність події?
(10 б.)
2. До XVI ст. у багатьох країнах Європи було підготовлено грунт для Реформації. Проте, раніше за все Реформація розпочалася у Німеччині. Які причини ньому сприяли?
(5 б.)
3. Напишіть способи боротьби Папи і католицької церкви проти Реформації.
(5 б.)
4. Чому Генріх ІV Бурбон є «першим королем нового часу»?
(5 б.)
5. Чому в 1540 р. а Англії страчували і католиків, і реформаторі»? (
5 б.)
-
Який період XVI ст. у Московському царстві можна назвати «суцільною епохою душогубства»? Чому? (5 б.)
-
Чим відрізняються Люблінська унія від попередніх? (5 б.)
-
З якою метою створювались фільварки? (3 б.)
-
Які основні причини виникнення козацтва? Вкажіть не менше 5 причин. (5 б.)
10. Які особливі риси запорозьких козаків відзначали сучасники-іноземці?(
10 б.)
11 .Охарактеризуйте релігійне життя в Україні в XVI ст.
(10 б.)
12. Які причини поразок селянсько-козацьких повстань кінця ХVІ-початку ХVШ ст
.?
(10 б.) Обсяг відповіді на кожне запитання не повинен перевищувати десяти речень.
Завдання II етапу
Всеукраїнських учнівських олімпіад з історії
2005-2006 н.р.
8 клас (59 балів)
1. Установіть відповідність між датами та подіями
(5 б.).
-
Кревська унія а) 1517 р.
-
Відкриття Америки Колумбом б) 1638 р.
-
«Ординація війська Запорозького реєстрового» в) 1492 р.
-
Відкриття Києво-Могилянського колегіуму г) 1385 р.
-
Початок Реформації в Німеччині д) 1632 р.
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
2. Визначте, за якою ознакою об'єднані дані поняття, особистості, й виключіть зайві.
(4 б.)
-
Міндовг, Ольгерд, Сигізмунд, Ягайло, Вітовт.
-
П. Дорошенко, П. Сагайдачний, К. Острозький, М. Жмайло, С. Кішка.
-
Лютерани, англікани, кальвіністи, гугеноти, уніати.
4) И.Борецький, П. Могила, І. Федорович, І.Вишенський, Я.Острянин. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
3. Визначте загальні тенденції економічного розвитку Європи (в тому числі й України) в XV—XVI ст.
(10 балів)
4. Дайте (на ваш вибір) історичний портрет одного з козацьких гетьманів першої половини XVI ст. або одного з лідерів Реформації в Європі.
(10 б.)
5. Розкрийте значення понять: «Велике переселення народів», «Великі географічні відкриття», «фільварки», «Запорозька Січ», «Контрреформація». (1
0 б.) Кожна правильна відповідь – 2б.
6.Складіть план відповіді до теми: «Виникнення укр. козацтва».
(10 б.)
7. Одним реченням поясніть хто ці особистості: Хаммурапі, Солон, Вергілій, Малуша, Вітовт.
(10 б.) Кожна правильна відповідь — 2 бали
.
Завдання II етапу
Всеукраїнських учнівських олімпіад а історії
2007-2008 и.р.
8 клас
1. Встановіть відповідність між історичними особами, подіями та датами
|
Історичні особи
|
Події
|
Дати
|
1)Фердинанд
та Ізабелла
|
А) Аугсбурзький релігійний мир
|
а) 1630
|
2) П.Сагайдачний
|
Б) Тарасова ніч
|
6)1517
|
3) І.Лойола
|
В) Хотинська битва
|
в)1555
|
4) Сигізмунд III
|
Г) Утворення Речі Посполитої
|
г) 1540
|
5) Мартін Лютер
|
Д)Слов'яно-греко-латинська академія
|
д)1578
|
6) І.Федорович
|
Е) Тордесільяський договір
|
є)1572
|
7) Карл V
|
Ж) Товариство Ісуса
|
ж)1569
|
8) Т.Трясило
|
3) Варфоломіївська ніч
|
з) 1574
|
9) Карл IX Валуа
|
И) Видання «Букваря»
|
и)1621
|
10) К.Острозький
|
К) Початок Реформації в Німеччині
|
к)1494
|
2. Виявіть і охарактеризуйте головні причини та основні наслідки визначених історичних подій і явищ.
Причини
|
Подія
|
Наслідки
|
|
Люблінська унія
|
|
|
|
|
|
Обгороджування
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Доведіть або спростуйте твердження: «Цілі віки існували братства і своєю
діяльністю вписали славні розділи до нашої історії... У часи, коли нам загрожувала найбільша небезпека винародовлення, це був найміцніший народний провід».
4. Поясніть епітафію, складену на смерть П.Могили: «Цей ось владика в покорі держав за життя всіх русинів». Дайте власну оцінку світської та духовної діяльності митрополита.
5. Порівняйте за вільно обраними критеріями Реформацію в Німеччині та Англії. Вибір критеріїв обгрунтуйте. Зробіть висновки.
Реформація
в Німеччині
|
Критерії порівняння
|
Реформація
в Англії
|
|
|
|
Завдання II етапу
Всеукраїнських учнівських олімпіад з історії
2008-2009 н.р.
8 клас
1. Які наслідки мали для Франції релігійні війни? Назвіть не менше 5 пунктів.
2. Заповніть таблицю «Економічна, соціальна і зовнішня політика гетьманського уряду в роки Національно-визвольної війни».
Основні напрямки економічної та соціальної політики
|
Основні напрямки
зовнішньої політики
|
|
|
|
|
|
|
3. Назвіть 10 фактів з біографії Б. Хмельницького, що свідчать про його талант полководця.
4. Охарактеризуйте релігійне життя в Україні в XVI ст.
5. З нагоди 500-річчя першої експедиції Колумба замість традиційного словосполучення «відкриття Америки» стали вживати інше визначення цієї події – «зустріч двох цивілізацій». Яке з них точніше відбиває сутність події?
6. Висловіть своє ставлення до тези: «Реформація в Європі відкрила шлях до релігійної свободи».
Завдання II етапу
Всеукраїнських учнівських олімпіад з історії
2013-2014 н.р.
8 клас
Загальна кількість балів - 100
1. 6 березня 1521 р. Магеллан відкрив 3 острови. Спочатку вони мали назву острови Латинських парусів через трикутні вітрила на човнах аборигенів. Під час того, як вони стояли у найбільшого острова, аборигени підіймалися на кораблі Магеллана і забирали все що бачили. Щоб повернути украдено, мореплавці висадилися на берег, спалили кілька хатинок і перейменували острови. Яку назву вони отримали? Чому ви так думаєте?
(6 балів)
2. Складіть поширений план оповідання «Дмитро Вишневецький»
(10 балів)
3.Доберіть відповідники
(9 балів)
1 ) гетьман а) глава держави, влада якого поширювалася на всі стани
2) генеральний писар б) відав фінансами, очолював військовий скарб
3) генеральний обозний в) хранитель військової корогви й ад'ютант гетьмана
4) генеральні судді г) відав артилерією і військовим постачанням
5)генеральний підскарбничий д)керував Генеральною військовою канцелярією,
займався закордонною політикою
6) генеральні осавули е) очолювали гетьманський суд
7) генеральний хорунжий є) виконували обов'язки гетьманських ад'ютантів,
насамперед у військовій сфері
8) генеральний бунчужний ж) тимчасово командував військовим угрупованням під час бойових операцій
9) наказний гетьман з) хранитель гетьманського бунчука й ад'ютант гетьмана
4. Поясніть наступні поняття (6 балів):
-
Низове козацтво
-
Братство
-
Верства
-
Люблінська унія
-
Національно-визвольний рух
-
Меркантилізм
5. Поясніть, що означають наступні терміни в історії стародавнього снігу та навпроти вкажіть, країни, з якими можна їх пов’язати.
(9 балів)
-
Демос
-
Еллінізм
-
Консул
-
Буддизм
-
Клинопис
-
Варни
6. Складіть план Вашого виступу з теми: «Київська Русь у другій полонині XI - першій половині ХІІІ ст.»
(10 балів)
-
Назвіть основні жанри літератури і поезії в Європі, - зокрема, і в Україні XVI - пер. пол. XVII ст. (9 балів)
-
Які зміни відбулися у міжнародному становищі українських земель у II пол. XV ст. (10 балів)
-
Розв'яжіть задачі, давши короткі відповіді на запитання (15 балів).
а. Як ви вважаєте, зростання міст у Київській Русі – це причина роздробленості чи її наслідок? Чи, може, це явище взагалі не пов'язане з роздробленістю? Свою відповідь, обґрунтуйте.
б. Попри те, що основну масу населення в Новгороді складали ремісники і торговці, влада належала боярам-землевласникам, вотчини яких знаходились у межах Новгородської землі і поза нею – у Заволоччі, на Двіні. Як поясните цей факт?
в. Чому Італія, в якій раніше ніж в інших країнах з'явились парости нового, буржуазного ладу, в XVI ст. за своїм розвитком відстала під Нідерландів та Англії?
г. Які привілеї перед іншими воїнами-османами мали яничари?
д. Чи можна вважати римських весталок черницями н сучасному значенні цього слова? Свою відповідь обгрунтуйте.
10. Встановіть хронологічну послідовність подій за уривками з документів про ці події. Що визнаєте про ці події? (8 балів)
А «...король франків, який володіє самим Римом, де завжди перебували імператори, а також має й інші володіння в Італії, Галлії та Германії, повинен зватися імператором... Король Карл ... прийняв титул імператора разом з посвяченням під владики папи Льва.»
Б «Філіпп, з ласки божої король франків ... щоб ці консули і общини згаданих міст і містечок обрали по дна або по три чоловіка, .., які прибули б у неділю.. у Париж для спільного з нами розгляду, обговорення, прийняття до відома, виконання і схвалення ... всього того ..., про що ми про згадане вище ... ухвалимо»
В «Цю саму Жанну спитали про її ім'я та прізвисько. На це вона відповіла ...після того як прийшла у Францію, прозвана Жанною ... народилась у селі Домремі ... , батька звуть Жаком д'Арк ... , через зроблене їй одкровення була дуже впевнена в потребі зняти облогу з Орлеана; і про це саме вона сказала самому королю»
Г «Вільгельм, герцог Нормандії... спорядив послів до папи Олександра, прохаючи його затвердити ... задумане ним завоювання. Вільгельм скликав ... баронів і спитав у кожного … думку щодо цієї експедиції. Всі вони зобов'язалися діяти старанно..., у призначений час вони ... зійшли на кораблі...і прибули до Гастіпгса»
11. Як називаються грецькі колонії, які розміщені па карті під номерами? Вкажіть причини і наслідки їх утворення у Північному Причорномор'ї? (8 балів)
Завдання II етапу
Всеукраїнських учнівських олімпіад з історії
2002-2003 н.р.
9 клас
1. Розставте у хронологічній послідовності наступні події:
(2 б.)
а) скасування панщини в Галичині;
б) вихід у світ першого «Кобзаря» Т.Шевченка;
в) існування Кирило-Мефодіївського товариства;
г) заснування Київського університету.
2.Складіть хронологічну таблицю з теми «Правління Наполеона Бонапарта»(4 б.)
3.Якобінці здійснили реформи. Назвіть які. (4 б.)
4.Кому належать слова: «Малоросія ніколи не була й бути не може самостійною... Відтак вона повинна поступитися своїм правом бути окремою державою» (8 б.)
5.Хто автор цих рядків: «...по обставинам України тут плохий той українець, що не став радикалом, і плохий той радикал, що не став українцем»? (10 б.)
6.Граф Орлов у листі до царя писав, що «общество было не более как ученый бред трех молодых людей». Про яке товариство йде мова? Хто ці молоді люди? І як ви ставитесь до слів графа, погоджуючись чи не погоджуючись з ним? Обгрунтуйте відповідь на 1 сторінку зошита. (10 б.)
7.Розташуйте в хронологічній послідовності наступні події:
-
Скасування панщини в Галичині;
-
Відкриття університету в Києві;
-
Циркуляр міністра Валуєва про заборону українського друкованого слова;
-
Скасування кріпацтва на Наддніпрянщині;
-
Відкриті я університету в Харкові;
6.Відкриття в Чернігові першого в Україні ремісничою училища;
7. «Емський указ»;
8.Вихід у світу Петербурзі першого видання «Кобзаря» Т.Г.Шевченка;
9.Заснування у Львові товариства «Просвіта»:
10. Повстання Чернігівського полку. (15б.)
8.Відомий політичний діяч і дипломат Талейран в період реставрації сказав про Бурбонів: «Вони нічого не забули і нічому не навчились (у вигнанні)». Які дії уряду в період реставрації підтверджують ці слова? (10 б.)
9.У чому особливості проведення реформи 1861 року на Лівобережній і Правобережній Україні? (10 б.)
10. Виправте помилки в тексті: Після перемоги у 1708 році в Полтавській битві Петро 1 пішов на поступки українцям У відповідь на Глухівські статті гетьмана Кирила Розумовського цар підтвердив «права і вольності» та задля їх гарантій призначив при гетьманові міністра-резидента Меньшикова. Разом з цим цар заборонив вивозити з України шкіру, віск, сало, збіжжя та вовну. Після смерті гетьмана Розумовського. Петро І заборонив обирати гетьмана і почав їх призначати. Наступник Розумовського Полуботок викликав незадоволення царя тим, що висловлювався проти використання українських козаків при будівництві Петербурга. Його було викликано до Москви, а потім вислано до Соловецького монастиря, де він перебував 35 років і помер у віці 113 років. Після смерті Петра 1 гетьманом було призначено Д.Апостола У «Решетилівськнх пунктах», що було надіслано Катериною II гетьману, було значно обмежено його права. (20 б.)
Завдання II етапу
Всеукраїнських учнівських олімпіад з історії
2004-2005 н.р.
9 клас
І. Дайте відповідь на запитання (максимальна оцінка - 25 балів, 1 бал за кожне завдання)
-
Коли розпочалася Коліївщина?
-
Внаслідок якого з трьох поділів Польщі до Росії відійшли Подільське, Волинське, Брацлавське і Київське воєводства?
-
Коли російська імператриця Катерина II ліквідувала гетьманство?
-
Хто був останнім кошовим отаманом Нової Січі?
-
Хто був автором першої української опери «Демофонт»?
-
Яка офіційна назва вживалася імперським урядом щодо Південної України у ХІХ ст.?
-
Вкажіть роки російсько-турецької війни, внаслідок якої до Російської імперії відійшла Бессарабія.
-
Хто був останнім кошовим отаманом Задунайської Січі?
9.Яке місто Наддніпрянщини у 1817р. отримало статус «порто-франко»?
-
До якої масонської ложі належав Іван Котляревський?
-
Яку назву мало таємне товариство декабристів, створене 1823 р. у Новограді-Волинському?
-
Хто був основним автором програмних документів Кирило-Мефодіївського товариства?
-
Вкажіть історико - етнографічну назву регіону, охопленого селянським рухом під керівництвом Устима Кармелюка.
-
Яка з трьох західноукраїнських земель (Східна Галичина, Північна Буковина) першою опинилася в складі імперії Габсбургів?
-
Хто очолював селянські виступи 1843— 1844 рр. на Буковині?
-
Коли «Руська трійця» видала альманах «Русалка Дністрова»?
-
Хто такий Мирон Штолюк?
-
Хто з французьких просвітників розробив теорію конституційної монархії та розподілу гілок влади?
-
Хто в роки французької революції видавав у Парижі газету «Друг народу»?
-
В якому році було прийнято першу конституцію Франції?
-
Хто в роки Французької революції був лідером «скажених»?
-
Кому належала виконавча влада у Франції за конституцією 1795 р.?
-
Коли Бонапарта було проголошено імператором Франції?
-
Внаслідок якого договору до Континентальної блокади приєдналася Росія?
25.Допишіть назву країни, якої не вистачає серед тих, що входили до складу третьої анти-французької коаліції: Англія, Австрія, Росія, …