Рецензенти: д-р держ. упр., проф. С.М.Серьогін,
д-р філос. наук, проф. О.С. Токовенко
Схвалено до друку Вченою радою Дніпропетровського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, протокол № від 2005р.
Решетніченко А.В. Методи творчого пошуку: Навч. посіб. – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2005. – 183с.
Для докторантів, аспірантів, магістрів та бакалаврів управлінського, гуманітарного, природничого і технічного напрямків пізнавальної діяльності, слухачів спеціальності „Управління проектами” та студентів спеціальності „Менеджмент організацій”, а також може використовуватись для слухачів системи перепідготовки і підвищення кваліфікації державних службовців, та підготовки наукових та науково-педагогічних працівників.
Передмова...........................................................................................................
|
8
|
|
|
Тема1.Природа творчості в історії пізнання...............................................
|
11
|
1.1.Античні та середньовічні уявлення про механізми творчої
|
|
діяльності.............................................................................................................
|
11
|
1.2.Пізнання природи творчості за Нових часів та сучасності.......................
|
14
|
1.3.Структура процесу творчої діяльності.......................................................
|
17
|
1.4.Диференціація напрямків пізнання творчих процесів..............................
|
20
|
Контрольні запитання.........................................................................................
|
20
|
Тематика індивідуальних завдань.....................................................................
|
.21
|
Список рекомендованої літератури..................................................................
|
21
|
|
|
Тема 2. Сутність, види та функції методів творчої діяльності................
|
22
|
2.1.Сутність та генеза методів творчої діяльності...........................................
|
22
|
2.2.Види методів творчої діяльності.................................................................
|
28
|
2.3.Функції методів творчої діяльності............................................................
|
31
|
Контрольні запитання.........................................................................................
|
37
|
Тематика індивідуальних завдань.....................................................................
|
38
|
Список рекомендованої літератури..................................................................
|
38
|
|
|
Тема 3. Методи в системі засобів творчого пошуку...................................
|
39
|
3.1.Методи в системі раціональних засобів творчого пошуку.......................
|
39
|
3.2.Методи в системі позасвідомих засобів творчої діяльності.....................
|
47
|
3.3. Модель системи засобів творчого пошуку................................................
|
54
|
Контрольні запитання.........................................................................................
|
56
|
Тематика індивідуальних завдань.....................................................................
|
57
|
Список рекомендованої літератури..................................................................
|
57
|
Тема 4. Класичні методи творчого пошуку.................................................
|
58
|
4.1.Програма реалізації методів творчого пошуку..........................................
|
58
|
4.2. Характеристика класичних методів творчого пошуку.............................
|
64
|
4.2.1.Метод наукових досліджень.....................................................................
|
64
|
4.2.2.Метод спостереження................................................................................
|
67
|
4.2.3.Методи опитування ..................................................................................
|
72
|
4.2.4.Методи аналізу документів.......................................................................
|
71
|
4.2.5.Історичний метод.......................................................................................
|
74
|
4.2.6.Діалектичний метод...................................................................................
|
76
|
4.2.7.Метод моделювання..................................................................................
|
78
|
4.2.8.Метод експерименту..................................................................................
|
81
|
Контрольні запитання.........................................................................................
|
83
|
Тематика індивідуальних завдань.....................................................................
|
83
|
Список рекомендованої літератури..................................................................
|
84
|
|
|
Тема 5 Евристичні методи.............................................................................
|
84
|
5.1.Поняття евристичних методів.....................................................................
|
85
|
5.2.Організовані евристичні методи..................................................................
|
86
|
5.2.1.Ретроспективний метод.............................................................................
|
86
|
5.2.2.Групова дискусія........................................................................................
|
87
|
5.2.3.Синектична сесія........................................................................................
|
87
|
5.2.4.Метод „мозкової атаки” (брейнштормінг)..............................................
|
87
|
5.2.5.Метод „635”................................................................................................
|
89
|
5.2.6.Метод „метаплан”......................................................................................
|
92
|
5.3.Стохастичні евристичні методи..................................................................
|
93
|
5.3.1.Метод „вхідного білету”...........................................................................
|
94
|
5.3.2.Номотетичний та ідеографічний методи................................................
|
94
|
5.3.3.Метод соціодрами.....................................................................................
|
95
|
5.3.4.Метод асоціацій........................................................................................
|
96
|
5.3.5.Метод епатії..............................................................................................
|
96
|
Контрольні запитання.......................................................................................
|
97
|
Тематика індивідуальних завдань...................................................................
|
97
|
Список рекомендованої літератури.................................................................
|
98
|
|
|
Тема 6. Ігрові методи творчого пошуку....................................................
|
98
|
6.1. Поняття та функції ігрових методів творчої діяльності..........................
|
98
|
6.2. Види ігрових методів творчого пошуку...................................................
|
104
|
6.2 – І. Ігри закритого типу...............................................................................
|
105
|
І – 1. Імітаційні (ділові ігри)..............................................................................
|
105
|
І – 2. Метод аналізу конкретних ситуацій........................................................
|
107
|
І – 3. Рольові ігри................................................................................................
|
107
|
6.2. – ІІ. Ігри відкритого типу............................................................................
|
108
|
ІІ – 1. Організаційно – діяльністні ігри (ОДІ)..................................................
|
108
|
ІІ – 2. Інноваційні ігри (ІНІ)...............................................................................
|
111
|
ІІ – 3. Організаційно-розумові ігри (ОРІ).
|
114
|
ІІ – 4. Метод продуктивно орієнтованих ігор..................................................
|
114
|
ІІ – 5. Практично – ділові ігри...........................................................................
|
115
|
ІІ – 6. Проектні ігри............................................................................................
|
115
|
ІІ – 7. Рекреаційні ігри........................................................................................
|
115
|
Контрольні запитання........................................................................................
|
117
|
Тематика індивідуальних завдань.....................................................................
|
117
|
Список рекомендованої літератури..................................................................
|
117
|
|
|
Тема 7. Нові та нетрадиційні методи творчого пошуку............................
|
119
|
7.1.Герменевтичний метод.................................................................................
|
119
|
7.2.Аналітичні методи........................................................................................
|
123
|
7.2.1.Комунікативний аналіз..............................................................................
|
127
|
7.2.2.Аналіз контролю дій..................................................................................
|
129
|
7.2.3.Інтерпретаційний аналіз............................................................................
|
129
|
7.2.4.Кореляційний аналіз..................................................................................
|
130
|
7.2.5.Конструктивний аналіз..............................................................................
|
130
|
7.2.6. Аналіз результатів діяльності..................................................................
|
131
|
7.2.7.Аналіз засобів.............................................................................................
|
131
|
7.2.8.Аналіз планів..............................................................................................
|
133
|
7.2.9.Випереджувальний аналіз.........................................................................
|
133
|
7.2.10.Аналіз гіпотез..........................................................................................
|
134
|
7.2.11.Аналіз моделей........................................................................................
|
134
|
7.2.12.Категоріальний аналіз.............................................................................
|
135
|
7.2.13.Парадигмальний аналіз...........................................................................
|
136
|
7.2.14.Аналіз завдань..........................................................................................
|
136
|
7.2.15.Проблемний аналіз...................................................................................
|
136
|
7.2.16.Цільовий аналіз........................................................................................
|
137
|
7.2.17.Системно – структурний аналіз..............................................................
|
138
|
7.2.18.Івент – аналіз............................................................................................
|
149
|
7.2.19.Лонгітюдний аналіз.................................................................................
|
149
|
7.2.20.Аналіз категоріальний.............................................................................
|
150
|
7.3. Євпраксографічні методи............................................................................
|
151
|
7.4.Синергетичні методи....................................................................................
|
152
|
7.4.1.Метод упорядкування організацій...........................................................
|
152
|
7.4.2.Методи біфуркацій....................................................................................
|
153
|
7.4.3.Метод атракторів.......................................................................................
|
153
|
7.4.4.Метод фракталей........................................................................................
|
154
|
7.5.Компаративістськи методи..........................................................................
|
154
|
7.6.Акмеологічні методи....................................................................................
|
155
|
Контрольні запитання.........................................................................................
|
159
|
Тематика індивідуальних завдань.....................................................................
|
159
|
Список рекомендованої літератури..................................................................
|
159
|
|
|
Тема 8. Інтерактивні методи творчого пошуку.........................................
|
160
|
8.1.Поняття інтерактивних методів ................................................................
|
161
|
8.2.Предметна область ІМ................................................................................
|
162
|
8.3.Принципи успішної реалізації ІМ.............................................................
|
162
|
8.4.Особливості та види усного спілкування.................................................
|
163
|
8.5.Використання секретів ораторського мистецтва при застосуванні ІМ...
|
165
|
8.6.Специфіка засобів реалізації ІМ..................................................................
|
166
|
8.7.Методи переключення уваги....................................................................
|
167
|
8.8.Технології підготовки, організації та реалізації ІМ.................................
|
168
|
8.9.Використання можливостей ЗМІ при застосуванні ІМ...........................
|
169
|
8.10.Методи розробки прес – релізів...............................................................
|
170
|
8.11. Методи прес-конференцій.......................................................................
|
171
|
8.12. Методи відвідування об’єктів..................................................................
|
172
|
8.13. Методи участі у заходах...........................................................................
|
173
|
8.14. Методи звернень до владних та громадських організацій.....................
|
173
|
8.15. Методи телеконференцій, відеоконференцій та супутникових мостів. ...
|
174
|
8.16. Організаційні вимоги до застосування ІМ..............................................
|
174
|
Контрольні запитання........................................................................................
|
175
|
Тематика індивідуальних завдань.....................................................................
|
175
|
Список рекомендованої літератури..................................................................
|
176
|
Післямова.............................................................................................................
|
177
|
Бібліографія до курсу.........................................................................................
|
179
|
В історії пізнання відомі спроби розкрити природу, механізми та сутність процесів творчої діяльності. Крім того що ці спроби були відносно нечисленними, абсолютній більшості з них властива тенденція редукувати уявлення про природу творчого пошуку до механіцистських, біологізаторських, технократичних, психологізаторських та їм подібних поглядів. Певна річ, що деформовані уявлення про сутність, завдання й можливості окремих, спеціальних та загальних методів творчого пошуку дуже негативно впливали як на систему пізнавальної діяльності, так і на процеси розвитку інтелектуального потенціалу особистості, держави й суспільства.
Модуль є невід’ємною складовою частиною програми підготовки наукової, управлінської, політичної, інженерної та мистецької еліти й спрямований на формування креативних, аналітичних, конструктивних, дослідницьких стилів мислення, основу яких і складають нові та нетрадиційні методи творчого пошуку. Мета модуля полягає в підвищенні якості та ефективності процесів пізнавальної і перетворюючої діяльності на шляху формування особистості, держави й суспільства якісно нового гуманістичного типу.
Призначений для підготовки докторантів, аспірантів, магістрів та бакалаврів гуманітарного, природничого і технічного напрямків пізнавальної діяльності, а також для перепідготовки й підвищення кваліфікації державних службовців, наукової, технічної, сільськогосподарської та художньої інтелігенції.
1) розкривати природу та механізми творчості як базової умови формування дійових та ефективних стилів і методів державного управління, місцевого самоврядування й особистісного самоуправління;
2) систематизувати уявлення про класичні, сучасні та найновітніші методи творчої діяльності керівників вищої, середньої та лінійної ланок управління;
3) аналізувати можливості застосування окремих, спеціальних та загальних методів творчого пошуку для вирішення конкретних завдань розвитку особистості, держави й суспільства;
4) формувати навички практичного застосування методів творчого пошуку відповідно до вимог, які ставляться стосовно діяльності керівників нового типу;
5) самостійно застосовувати методи творчого пошуку для вирішення поточних проблем і завдань стратегічного розвитку особистості, держави й суспільства.
Значна увага приділена в курсі методичному забезпеченню практичних занять, індивідуальної та самостійної роботи слухачів і студентів. Відповіді на контрольні запитання допомагають слухачу зосередити увагу на головних аспектах розділу. Завдяки цьому викладач має змогу більш раціонально організувати проведення практичних, індивідуальних занять, групових та колективних форм роботи з матеріалом. Запропоновані напрямки самостійної роботи містять у собі значні, суттєві, а нерідко й абсолютні елементи новизни. При бажанні студенти та слухачі можуть розвити запропонований напрямок до інформаційного повідомлення, аналітичного огляду літератури, доповіді, виступу, реферату, дипломної чи навіть дисертаційної роботи. Тематично підібраний список рекомендованої літератури значно розширює горизонти пізнання процесів і механізмів творчого пошуку, акцентуючи увагу на суміжних та міждисциплінарних поглядах і підходах.
Розкриваючи дуже широкі можливості класичних, нових і нетрадиційних методів, запропонований курс сприятиме гармонізації розвитку як раціональних, так і чуттєвих складників підвищення загального рівня інтелектуального розвитку та формування якісно більш досконалих стилів розумової діяльності й духовної культури.