Адам Міцкевич. \"Кримські сонети\". Загальна характеристика



Дата конвертації09.02.2018
Розмір84.2 Kb.
ТипУрок

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ РЖИЩІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Урок із світової літератури

у 8 класі

на тему:

«Адам Міцкевич. “Кримські сонети”. Загальна характеристика»

Вчитель:

Федорченко Н.В.

Ржищів – 2012

Тема. Адам Міцкевич. “Кримські сонети”. Загальна характеристика.

Мета. Познайомити учнів з життєвим і творчим шляхом польського поета А. Міцкевича. На матеріалах сонетів Міцкевича розкрити своєрідність його поетичного світу, формувати і розвивати навички уважного читання поетичного тексту, вміння його аналізувати і разом з тим одержувати естетичну насолоду. Виховувати любов до поезії, до прекрасного.

Обладнання. Портрети А. Міцкевича, виставка видань “Кримських сонетів”, ілюстрації до поезій, магнітофон, записи класичної музики, карта Європи.

Хід уроку


Запис на дошці:

Із суцвіття блискавиць та ясної райдуги

(“Кримські сонети” Адама Міцкевича )
Писати про Міцкевича – значить говорити про прекрасне… про справедливість, якої він був жовніром, про обов’язок, якого був героєм, про свободу, якої був апостолом, і про визволення, якого був вістуном.

В. Гюго
- Великий письменник – завжди не до кінця розгадане чудо. Він живе віки, не старіючи, і кожне наступне покоління знаходить щось нове в його невичерпних творах.

Він був для польського народу тим, ким Тарас Шевченко для українського чи Олександр Пушкін для російського. Його називають родоначальником нової польської літератури. Його ім’я гордо сяє на небосхилі найбільш відомих світових сузір’їв. Звичайно, мова йде про польського поета, революційного діяча, основоположника романтизму в польській літературі Адама Міцкевича ( 1798 – 1855 ).



Поетична п’ятихвилинка
А. Міцкевич

Люблю я весь народ! В обійми я приймаю

Всі днів минулих, всі прийдешні покоління,

Усіх до лона пригортаю,

Як батько, приятель, як муж і як коханий;

Народу радість хочу дати,

Ним всесвіт хочу здивувати, -

Йому до щастя тут шукаю шлях незнаний.


Є. Баратинський

Когда тебя, Мицкевич вдохновенный,

Я застаю у Байроновых ног,

Я думаю: поклонник униженный!

Восстань, восстань и вспомни: сам ты Бог!
М. Рильський

Перед пам’ятником Міцкевичу

Ти не як пам’ятник над нами

У голубій височині –

Ти з нами поруч, наш Адаме,

Ідеш в безсмертні наші дні.

Ти з Олександром, ти з Тарасом

Дивився мудро в даль віків,

Тому не поржавіє з часом

Ваш вічний вайделотський спів.

Ти не лише всесвітній подив,

Не тільки слава ти із слав, -

Це ж ти “Трибуною народів”

Серця народів потрясав!

І в час, коли земної кулі

Одна єднається сім'я,

Лунає у всесвітнім гулі

Твоє, Міцкевичу, ім’я!


- На уроці ми повинні познайомитися із одною з найважливіших граней творчості А. Міцкевича - “Кримськими сонетами”. Але це неможливо без знання його життєвого шляху. Хто ж він такий, цей поки що невідомий нам Міцкевич, про кого ми почули в поетичній п’ятихвилинці?
Розповіді учнів про життєвий і творчий шлях Міцкевича.
Звучить класична музика.

- Коли наприкінці 1826 р. в Москві з’явилася книжка під назвою “Сонети Адама Міцкевича” польською мовою, мабуть, ніхто і не здогадувався, якого розголосу вона набуде. Невелика за обсягом ( лише 48 сторінок ) збірка стала знаменитим явищем не тільки в польській, а й у всіх слов’янських літературах.

“Кримські сонети” (всього 18 поезій) – це результат подорожей Міцкевича в Крим.

Пізня осінь 1824 р. Покараний за причетність до діяльності заборонених віленських студентських гуртків, А. Міцкевич, одержавши царський дозвіл (за допомогою російських друзів ) служити в одеському Рішельєвському ліцеї, здійснив тривалу подорож з Петербурга до Одеси: “Від Балтійського моря до Евксину я приїхав в одних санях. Віхола стугоніла навколо моєї буди…”

З листа А. Міцкевича до його приятеля А. Одинця довідуємося, що поет “перетнув усю Європу з півночі на південь, і дуже дивно, що зробив це, сидячи в одних санях: річ тут нечувана. Їхав безкраїм степом, де нема нічого, крім землі та неба на триста верств. Я вперше побачив скелі, про які ми лише знаємо з книжок. Це було для мене таким новим і так захоплювало. Величезні поверхи граніту й понурі провалля поміж ними, які знову виходили на рівнину, - все це викликало почуття жалю, що мої очі не побачили цього влітку, коли такий краєвид прикрашають води, зелень та виноград”.

А навесні 1825 р. А. Міцкевич вирушив у свою кримську подорож, яка збагатила його новими, свіжими враженнями. З Кримом пов’язана поява багатьох віршів Пушкіна; ним захоплювався Максиміліан Волошин; Криму присвятила свій цикл віршів “Кримські спогади” Леся Українка.


Там пел Мицкевич вдохновенный

И посреди прибрежных скал

Свою Литву воспоминал.

О. Пушкін.

Под сенью гор Тавриды отдаленной

Певец Литвы в размер его стесненный

Свои мечты мгновенно заключал.


Важко уявити захоплення людини, яка вперше в житті побачила море і гори! Ось і ми побачимо Крим очима Адама Міцкевича.
-Пригадаймо, що таке сонет?

-Назвіть авторів, які прославилися у цьому жанрі?

-Як ви думаєте, чому для втілення свого творчого задуму Міцкевич звернувся до такої досить вишуканої форми, як сонет?

…Сувора простота

Що слова зайвого в свої рядки не прийме,

Струнка гармонія, що з думки вироста,

Не псевдокласика, а класика,- і їй ми

Повинні вдячні буть. Не іграшка пуста

Та форма, що віки розкрили їй обійми!

М. Рильський
-Епіграфом до “Кримських сонетів” Адам Міцкевич узяв відомі слова з Гете: Хто хоче зрозуміти поета, той мусить піти в поетову країну .
-Як ви думаєте, з ким пов'язаний епіграф?

Що він означає?


Звучить класична музика.
- Відкриває збірку сонет “Акерманські степи”.

Учні читають сонет в перекладах М. Рильського та І. Буніна.
- Який головний мотив “Акерманських степів”, головна тема?

- Чому саме цим сонетом починається збірка?

- Як змальований ліричний герой, від імені якого йде мова в сонеті?

- Яку роль відіграє пейзаж в сонеті?

- Який настрій поет передає в “Акерманських степах” ?
Звучить сонет “Морська тиша”( “Штиль” переклад В. Левіка )
- Який основний мотив твору? Тема?

- Яку картину ви уявили, читаючи початок сонета?

- Яку антитезу ми знаходимо в двох останніх строфах?

- Які риси ліричного героя проявилися в цьому сонеті?

- Ваші враження від “Морської тиші”?
Поліп – кишковопорожнинна тварина, яка прикріплюється одним кінцем до нерухомого предмету, маючи на протилежному кінці ротовий отвір.
Учні читають сонет “Плавба” ( Переклад В. Левіка )
- Яким настроєм напоєно сонет?

- В який спосіб Міцкевич описує шторм на морі і плавбу в неспокійну годину?

- Які риси характеру ліричного героя проявилися в цьому сонеті?

- Міцкевич виступає в цьому сонеті як поет – мариніст чи співець свободи, поет-романтик? Доведіть свою думку?

- Головна думка поета в цьому сонеті?
Учні читають сонет “Буря”.
- Яка тема цього сонета?

- Який настрій складається у вас при читанні перших двох строф?

- Який основний прийом побудови сонета?

- Як змальовано ліричного героя?

- Головна думка сонета?
Звучить сонет “Гробниця Потоцької”.
- Основний прийом цього сонета?

- Чому Міцкевич протиставляє себе польці Потоцькій?

- Яким настроєм проникнутий сонет?

- Які художні засоби використав Поет в сонеті?

- Ваші враження від сонета “Гробниця Потоцької”.
Учні читають сонет “Пілігрим”.
- Хто такий пілігрим?

(Людина, яка мандрує святими місцями, проникнута релігійними почуттями ).

- Який настрій цього сонета? Основний прийом?

- Що спільного між сонетом “Пілігрим” і “Гробниця Потоцької”?

- У який спосіб Міцкевич висловлює свою любов до Литви?

- Яка роль пейзажу в сонеті?

- Які почуття у вас викликав сонет?
Звучить класична музика.
Одним із перших належно оцінив майстерність А. Міцкевича П.В’яземський, який відзначав: “Сам рід, що його обрав польський поет, рамка, в яку він втиснув свої враження і почуття, доводять, що його не лякають вишукані форми мистецтва і що для справжнього поета немає ланцюгів віршотворення”.

Відомий російський літературознавець П. Н. Берков називає “Кримські сонети” складною чудовою симфонією, філософсько – історичною, інтимно – ліричною, сповненою “завжди глибоко – поетичних думок, переживань і замальовок, симфонією, що зберігає невмирущу благородну красу і звучить аж ніяк не меланхолійно”.

А один з тодішніх варшавських літературних теоретиків К. Козьмян з обуренням застерігав читачів: у “Кримських сонетах”, мовляв, “все нечесне, підле, брудне, темне; все, можливо, і кримське, турецьке, татарське, але не польське”.
- Як ви думаєте, хто з літературних критиків мав рацію, а хто ні? Чому? Поясніть.
- У вступі до власних поезій 1829 р. ( петербурзьке видання ) Міцкевич сам відповів варшавським критикам:

Я кожен тон здобув і знаюсь в кожнім тоні:

Зливаю їх, ділю і сполучаю

В акорди пишні, в строфи їх сплітаю,

В суцвіття блискавиць і райдуги ясної.

( Переклад Б. Тена ).
Звучить класична музика.
- Так. У “Кримських сонетах” ми пізнаємо багатство багатогранної душі Міцкевича: його сміливий, свободолюбивий дух, його глибоку і тривожну натуру, прагнення збагнути таємниці буття, смисл буття, зв'язок поколінь минулого і майбутнього. “Кримські сонети” вражають своєю глибиною, а часом якоюсь загадковістю, чимось не до кінця збагненним, як не до кінця збагненне людське життя в космічному просторі.

“Що то за лірична поезія без ліри? Ким є поети, котрі ніби співають, не тільки не складаючи музики до своїх пісень, а й зовсім не відчуваючи у собі?” – писав Міцкевич. Він сам мав цей чудовий талант, і не одне покоління шанувальників захоплено вслуховується в його чарівні співи.



Серед Міцкевичевих музейних експонатів зберігається золота з діамантами шпилька, подібна до ліри. Ця старовинна, виготовлена десь на початку ХІХ століття, річ – промовистий подарунок О. Пушкіна авторові “Кримських сонетів”.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconТема. Адам Міцкевич. «Кримські сонети». Тл: сонет Мета

Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconЗгадайте, чому Міцкевич опинився в Криму в 1825 р. Згадайте, чому Міцкевич опинився в Криму в 1825 р
Основна ідея циклу "Кримські сонети" ностальгія за батьківщиною, яку був змушений залишити митець
Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconАдам міцкевич (1798—1855)
Але поета приваблювали в народ­ній творчості не лише фантастика та яскраві образи. У народі Міцкевич бачив виразника гуманних почуттів,...
Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconТема. Тарас Шевченко І Адам Міцкевич два генії українського І польського слова
Тема. Тарас Шевченко І адам Міцкевич – два генії українського І польського слова
Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconАдам Міцкевич
Творчість Міцкевича прийнято розподіляти на три періоди: ранній, віленсько-ковенський (до 1824). Кращими творами цього періоду вважають...
Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconЗарубіжні письменники й Україна Адам Міцкевич
Починаючи з 20-х років хіхст., твори Міцкевича широко відомі І в Україні. Ними захоплювалися Тарас Шев­ченко й Леся Українка, Михайло...
Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconУроку: №19. Трагедія "фуст". Загальна характеристика змісту, історія життєвих шукань Фауста
Методична розробка уроку: №19. Трагедія "фуст". Загальна характеристика змісту, історія життєвих шукань Фауста
Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconКонтрольна робота за І семестр Україна на карті світу Населення України. Загальна характеристика господарства країни І -варіант
Підсумкова контрольна робота за І семестр Україна на карті світу Населення України. Загальна характеристика господарства країни
Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconПрактики з еом
Розділ Загальна характеристика гео- та демографічної системи Узбекистану стр
Адам Міцкевич. \\\"Кримські сонети\\\". Загальна характеристика iconУрок № Дата проведення
Тема. Загальна характеристика розвитку культури та літератури XIX ст., стильове розмаїття


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка