Клас: 8-А
Тема: Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».
Мета: зацікавити учнів біографією й творчістю А. де Сент-Екзюпері; ознайомити з історією створення казки «Маленький принц»; засвоїти нові літературознавчі терміни; розпочати читання казки; з’ясувати, які життєві цінності вважає головними автор казки; провести літературні паралелі; засвоїти терміни з теорії літератури; виховувати прагнення до самовдосконалення; виховувати повагу до книги як до джерела мудрості.
ТЛ: казка, притча, алегорія.
… Є єдина розкіш – розкіш людського спілкування
А. де Сент-Екзюпері
Слово вчителя
«У кожної людини свої зорі…». Ці слова належать романтикові в літературі й сміливцеві в житті, французькому письменнику і військовому льотчику, людині-загадці, яка так відрізнялася від інших і думками своїми, і вчинками, і своїм баченням світу, і своїм відношенням до нього. В очах сучасників його особистість була оточена своєрідним ореолом, він став героїчною легендою Франції. Письменник Андре Моруа сказав про нього наступне: «Спочатку він був сильним, веселим, відкритим хлопчиною , котрий у 12 років вже винайшов аероплан-ровер і заявляв, що злетить у небо. У сім’ї його називали Король Сонце через біляве волосся навколо голови, товариші називали його Звіздарем, тому що ніс у нього припіднятий до неба, у дійсності ж він вже тоді був Маленьким принцом… завжди радісним та безстрашним. Антуан Жан-Батіст Марі Роже де Сент-Екзюпері, або просто Сент – Екс, як ще називали його друзі.
Робота з підручником ст.271-273 – хронологічна таблиця «Життєвий та творчий шлях А. де Сент-Екзюпері».
Перегляд відео Антуан де Сент-Экзюпери / Antoine de Saint-Exupery. Гении и злодеи.
Вікторина: Про кого, про що йдеться?
-
«Я показав своє створіння дорослим і спитався, чи не страхає воно їх.»
-
«.. це був хлопчина хоч куди, він дзвінко сміявся і хотів завести собі баранця.»
-
«Схаменувшись, що її застукали на такій наївній брехні, вона засоромилася й кихикнула кілька разів, щоб Маленький принц відчув свою провину.»
-
«Адже для нього найважливіше, аби йому скорялися з першого слова. Він терпіти не може непослуху.»
-
«Шанувати – це визнавати, що я найгарніший, найкраще вбраний, найзаможніший і найрозумніший на всій планеті.»
-
«”Забутися, що мені соромно», - похнюпившись, зізнався він»
-
«… Маленькі золотаві штучки, що від них ледацюги поринають у мрії. Ну та я людина поважна! Мені мріяти ніколи.»
-
«Маленький принц глянув на чоловіка, уважніше й відчув, що він йому припав до вподоби , чоловік, який так ревно виконує накази.»
-
«Ми пишемо про те, що стоїть віками.»
-
«Золоті лани будуть нагадувати мені про тебе.»
-
«Добре, коли в тебе є друг, навіть якщо доводиться гинути.»
-
«Та я добре знаю, що він повернувся на свою планетку, бо вдосвіта я не знайшов на піску його тіла».
Робота із словником літературознавчих термінів.
Алегорія - троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу (наприклад, у казках Лисиця уособлює хитрість).
Притча – повчальна алегорична оповідь, у якій фабула підпорядкована моралізації частини твору. У притчі зосереджена певна дидактична ідея.
Казка - один з основних жанрів народної творчості, в основі якого захоплююча розповідь про незвичайні вигадані події. Різновидом жанру є літературна казка.
Завдання: Знайдіть риси казки і притчі в творі.
Бесіда
-
Хто є головним героєм твору
-
Який він, Маленький принц? (Знайдіть його опис у тексті)
-
Яким його бачить автор?
-
Яким ви його уявляєте ? (Демонстрація портрету, намальованого самим Екзюпері)
-
Таким його уявляє Ксенія Симонова – переможець першого талант -шоу України (Пісочна анімація (1хв. 38 с))
Перегляд відео «Пісочна анімація»
Висновок. Маленький принц – дитина, щира, відверта, чуйна що живе у світі радості і тривог, яка вміє радіти і журитися, яка не соромиться власних сліз, яка хоче, щоб люди розуміли і любили одне одного; дитина що вміє відчувати, вболівати і бачити більше за інших.
Подорож Маленького принца всесвітом. Перед тим, як потрапити на планету Земля, що Маленький принц відвідав ? Перелічіть, де він побував. Пропоную вам здійснити подорож разом із Маленьким принцом . (Учні розподіляються на групи, символічно на якусь із планет (крім Землі), на яких побував Маленький принц.)
Ваше завдання: написати, які риси, людські якості уособлював кожен із представників певної планети, які відвідав Маленький принц? (Один учасник з групи представляє спільну роботу).
Колективне складання таблиці (законспектувати в зошит)
Планета
|
Представник
|
Характеристика
|
№ 1
|
Король
|
Необмежена влада, честолюбство
|
№ 2
|
Честолюбець
|
Марнославство, самозахоплення, байдужість до оточення, егоїзм
|
№ 3
|
Пияк
|
Хвороблива пристрасть до пияцтва
|
№ 4
|
Бізнесмен
|
Нікчема, що прагне перетворити неозору красу Всесвіту у власність
|
№ 5
|
Ліхтарник
|
Вірність слову, уміння працювати, освітлювати людям шлях, не думати про себе
|
№ 6
|
Географ
|
Надто поважна особа, яка ніколи не виходить з кабінету, мовляв, їй ніколи тинятися, про все знає з переказів, йому байдужа його планета
| -
Чому на жодній з планет він не затримався?
-
Що об’єднує життя на цих планетах? (Абсурдність існування, даремно витрачене життя, дурні претензії, пов’язані з владою, багатством, почестями, відсутність духовних цінностей.)
Висновок. Дитина – Маленький принц – душа світу. Дорослі й діти по-різному оцінюють життя. Для дорослих – найголовніше гроші, влада, кар’єра, честолюбство, задоволення. Для дітей передусім – дружба, краса, чесність, совість, журба, співчуття. «Тільки діти знають, чого шукають.»
Виявляється, дивний народ ці дорослі. Дрібниці здаються їм важливими, а головного вони не бачать. Замість того, щоб прикрашати свій дім, обробляти свій сад, свою планету, вони ведуть війни, втішаються мізерним, ображають своєю зажерливістю красу світанків, полів і пісків. Хіба так треба жити?
Вчитель. Сьома планета, на яку він потрапляє, є планета Земля.
-
Скільки Маленький принц пробув на планеті Земля?
-
Кого він там зустрів?
-
Завдяки кому він відкриває істину людських взаємин?
Коментоване читання твору
- Як відбулася зустріч Маленького принца з Лисом?
(Учні читають ХХІ розділ).
Перегляд відео «Ми відповідаємо за тих, кого приручили ... (Маленький принц і Лис)»
- Як ви розумієте слово «приручити ?»
(Зробити когось слухняним)
- А як розуміє це Лис?
(Учні відповідають, цитуючи текст казки з ХХІ розділу)
- Чому навчає лис Маленького принца?
(Учні зачитують цитати з ХХІ розділу.)
- Які істини відкрились Маленькому принцу після спілкування з Лисом?
(Пізнати можна тільки те, що приручиш. А в людей нема часу щось пізнавати. Вони думають, що все продається, але людської доброти, тепла, дружби не можна купити. Найголовніші істини Лиса: «Ти назавжди береш на себе відповідальність за того, кого приручив…», «Добре бачить тільки серце…»)
- Як ви розумієте ці слова?
Висновок. Отже, справжня сутність стосунків між людьми відкрилась Маленькому принцу все-таки на Землі. А це означає, що і ми мусимо пам’ятати мудрість Лиса, адже відповідаємо за своїх друзів, за свою планету, як Маленький принц за власну маленьку зірку й улюблену троянду.
Вправа «Мікрофон»
Чого навчає казка «Маленький принц»? На яких моральних заповідях наголошує у цьому творі Екзюпері? Ми дізнаємося про це, «відкривши» «Скарбничку золотих висловів» (див. схему).
Висновки. Які цінності, на думку Екзюпері, найголовніші у житті? (Любов, дружба, відданість, відповідальність, праця...)
«Якщо йти все прямо та прямо, далеко не підеш...»
необхідно мати прихильність до когось, близькі, дружні стосунки; не бути як «перекотиполе»
|
«Усі дорослі колись були дітьми, але мало хто з них про це пам’ятає»
подорослішавши, не намагайся знищити дитину в собі
|
«Прокинувся уранці, умився, привів себе до ладу — й одразу ж упорядкуй свою планету»
потрібно дотримуватися чистоти як фізичної, так і моральної; берегти свою планету
|
«Треба було судити не за словами, а за справами»
треба робити висновки про людину за її справами (слова можуть не відповідати дійсності)
|
«Якщо зумієш правильно судити себе, значить, ти мудрий!»
оцінювати себе об’єктивно, визнавати свої помилки
|
«Бачить одне лиш серце. Найголовнішого очима не побачиш»
довіряти своєму серцю, його велінням
|
«Ти назавжди відповідальний за тих, кого приручив»
бути вірним, відданим другом, нести відповідальність за близьких людей
|
Слово вчителя. Дорослий, якщо він по-справжньому добра людина, в душі залишається людиною. Він зберігає в собі кращі якості: любов, вірність, чуйність, довіру до світу, відсутність страху перед невідомим. Поява Маленького принца в пустелі перед пілотом – це нагадування людині про її внутрішнє «Я», або про найчистіше, що є в душах маленьких дітей
Домашнє завдання. Твір-фантазія: сконструюйте власний світ на зразок планети, на якій жив Маленький принц.
Поділіться з Вашими друзьями: |