Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц»



Скачати 74,33 Kb.
Дата конвертації23.06.2017
Розмір74,33 Kb.

Клас: 8-А

Тема: Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».

Мета: зацікавити учнів біографією й творчістю А. де Сент-Екзюпері; ознайомити з історією створення казки «Маленький принц»; засвоїти нові літературознавчі терміни; розпочати читання казки; з’ясувати, які життєві цінності вважає головними автор казки; провести літературні паралелі; засвоїти терміни з теорії літератури; виховувати прагнення до самовдосконалення; виховувати повагу до книги як до джерела мудрості.



ТЛ: казка, притча, алегорія.

Є єдина розкіш – розкіш людського спілкування



А. де Сент-Екзюпері

Слово вчителя

«У кожної людини свої зорі…». Ці слова належать романтикові в літературі й сміливцеві в житті, французькому письменнику і військовому льотчику, людині-загадці, яка так відрізнялася від інших і думками своїми, і вчинками, і своїм баченням світу, і своїм відношенням до нього. В очах сучасників його особистість була оточена своєрідним ореолом, він став героїчною легендою Франції. Письменник Андре Моруа сказав про нього наступне: «Спочатку він був сильним, веселим, відкритим хлопчиною , котрий у 12 років вже винайшов аероплан-ровер і заявляв, що злетить у небо. У сім’ї його називали Король Сонце через біляве волосся навколо голови, товариші називали його Звіздарем, тому що ніс у нього припіднятий до неба, у дійсності ж він вже тоді був Маленьким принцом… завжди радісним та безстрашним. Антуан Жан-Батіст Марі Роже де Сент-Екзюпері, або просто Сент – Екс, як ще називали його друзі.

Робота з підручником ст.271-273 – хронологічна таблиця «Життєвий та творчий шлях А. де Сент-Екзюпері».

Перегляд відео Антуан де Сент-Экзюпери / Antoine de Saint-Exupery. Гении и злодеи.

Вікторина: Про кого, про що йдеться?

  1. «Я показав своє створіння дорослим і спитався, чи не страхає воно їх.»

  2. «.. це був хлопчина хоч куди, він дзвінко сміявся і хотів завести собі баранця.»

  3. «Схаменувшись, що її застукали на такій наївній брехні, вона засоромилася й кихикнула кілька разів, щоб Маленький принц відчув свою провину.»

  4. «Адже для нього найважливіше, аби йому скорялися з першого слова. Він терпіти не може непослуху.»

  5. «Шанувати – це визнавати, що я найгарніший, найкраще вбраний, найзаможніший і найрозумніший на всій планеті.»

  6. «”Забутися, що мені соромно», - похнюпившись, зізнався він»

  7. «… Маленькі золотаві штучки, що від них ледацюги поринають у мрії. Ну та я людина поважна! Мені мріяти ніколи.»

  8. «Маленький принц глянув на чоловіка, уважніше й відчув, що він йому припав до вподоби , чоловік, який так ревно виконує накази.»

  9. «Ми пишемо про те, що стоїть віками.»

  10. «Золоті лани будуть нагадувати мені про тебе.»

  11. «Добре, коли в тебе є друг, навіть якщо доводиться гинути.»

  12. «Та я добре знаю, що він повернувся на свою планетку, бо вдосвіта я не знайшов на піску його тіла».

Робота із словником літературознавчих термінів.

Алегорія - троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу (наприклад, у казках Лисиця уособлює хитрість).

Притча – повчальна алегорична оповідь, у якій фабула підпорядкована моралізації частини твору. У притчі зосереджена певна дидактична ідея.

Казка - один з основних жанрів народної творчості, в основі якого захоплююча розповідь про незвичайні вигадані події. Різновидом жанру є літературна казка.

Завдання: Знайдіть риси казки і притчі в творі.

Бесіда

  • Хто є головним героєм твору

  • Який він, Маленький принц? (Знайдіть його опис у тексті)

  • Яким його бачить автор?

  • Яким ви його уявляєте ? (Демонстрація портрету, намальованого самим Екзюпері)

  • Таким його уявляє Ксенія Симонова – переможець першого талант -шоу України (Пісочна анімація (1хв. 38 с))

Перегляд відео «Пісочна анімація»

Висновок. Маленький принц – дитина, щира, відверта, чуйна що живе у світі радості і тривог, яка вміє радіти і журитися, яка не соромиться власних сліз, яка хоче, щоб люди розуміли і любили одне одного; дитина що вміє відчувати, вболівати і бачити більше за інших.

Подорож Маленького принца всесвітом. Перед тим, як потрапити на планету Земля, що Маленький принц відвідав ? Перелічіть, де він побував. Пропоную вам здійснити подорож разом із Маленьким принцом . (Учні розподіляються на групи, символічно на якусь із планет (крім Землі), на яких побував Маленький принц.)

Ваше завдання: написати, які риси, людські якості уособлював кожен із представників певної планети, які відвідав Маленький принц? (Один учасник з групи представляє спільну роботу).

Колективне складання таблиці (законспектувати в зошит)

Планета

Представник

Характеристика

№ 1

Король

Необмежена влада, честолюбство

№ 2

Честолюбець

Марнославство, самозахоплення, байдужість до оточення, егоїзм

№ 3

Пияк

Хвороблива пристрасть до пияцтва

№ 4

Бізнесмен

Нікчема, що прагне перетворити неозору красу Всесвіту у власність

№ 5

Ліхтарник

Вірність слову, уміння працювати, освітлювати людям шлях, не думати про себе

№ 6

Географ

Надто поважна особа, яка ніколи не виходить з кабінету, мовляв, їй ніколи тинятися, про все знає з переказів, йому байдужа його планета

  • Чому на жодній з планет він не затримався?

  • Що об’єднує життя на цих планетах? (Абсурдність існування, даремно витрачене життя, дурні претензії, пов’язані з владою, багатством, почестями, відсутність духовних цінностей.)

Висновок. Дитина – Маленький принц – душа світу. Дорослі й діти по-різному оцінюють життя. Для дорослих – найголовніше гроші, влада, кар’єра, честолюбство, задоволення. Для дітей передусім – дружба, краса, чесність, совість, журба, співчуття. «Тільки діти знають, чого шукають.»

Виявляється, дивний народ ці дорослі. Дрібниці здаються їм важливими, а головного вони не бачать. Замість того, щоб прикрашати свій дім, обробляти свій сад, свою планету, вони ведуть війни, втішаються мізерним, ображають своєю зажерливістю красу світанків, полів і пісків. Хіба так треба жити?



Вчитель. Сьома планета, на яку він потрапляє, є планета Земля.

  • Скільки Маленький принц пробув на планеті Земля?

  • Кого він там зустрів?

  • Завдяки кому він відкриває істину людських взаємин?

Коментоване читання твору

- Як відбулася зустріч Маленького принца з Лисом?



(Учні читають ХХІ розділ).

Перегляд відео «Ми відповідаємо за тих, кого приручили ... (Маленький принц і Лис)»

- Як ви розумієте слово «приручити ?»



(Зробити когось слухняним)

- А як розуміє це Лис?



(Учні відповідають, цитуючи текст казки з ХХІ розділу)

- Чому навчає лис Маленького принца?



(Учні зачитують цитати з ХХІ розділу.)

- Які істини відкрились Маленькому принцу після спілкування з Лисом?



(Пізнати можна тільки те, що приручиш. А в людей нема часу щось пізнавати. Вони думають, що все продається, але людської доброти, тепла, дружби не можна купити. Найголовніші істини Лиса: «Ти назавжди береш на себе відповідальність за того, кого приручив…», «Добре бачить тільки серце…»)

- Як ви розумієте ці слова?



Висновок. Отже, справжня сутність стосунків між людьми відкрилась Маленькому принцу все-таки на Землі. А це означає, що і ми мусимо пам’ятати мудрість Лиса, адже відповідаємо за своїх друзів, за свою планету, як Маленький принц за власну маленьку зірку й улюблену троянду.

Вправа «Мікрофон»

Чого навчає казка «Маленький принц»? На яких моральних заповідях наголошує у цьому творі Екзюпері? Ми дізнаємося про це, «відкривши» «Скарбничку золотих висловів» (див. схему).



Висновки. Які цінності, на думку Екзюпері, найголовніші у житті? (Любов, дружба, відданість, відповідальність, праця...)

«Якщо йти все прямо та прямо, далеко не підеш...»

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image080.gif

необхідно мати прихильність до когось, близькі, дружні стосунки; не бути як «перекотиполе»



«Усі дорослі колись були дітьми, але мало хто з них про це пам’ятає»

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image080.gif

подорослішавши, не намагайся знищити дитину в собі



«Прокинувся уранці, умився, привів себе до ладу — й одразу ж упорядкуй свою планету»

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image080.gif

потрібно дотримуватися чистоти як фізичної, так і моральної; берегти свою планету



«Треба було судити не за словами, а за справами»

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image080.gif

треба робити висновки про людину за її справами (слова можуть не відповідати дійсності)



«Якщо зумієш правильно судити себе, значить, ти мудрий!»

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image080.gif

оцінювати себе об’єктивно, визнавати свої помилки



«Бачить одне лиш серце. Найголовнішого очима не побачиш»

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image080.gif

довіряти своєму серцю, його велінням



«Ти назавжди відповідальний за тих, кого приручив»

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image080.gif

бути вірним, відданим другом, нести відповідальність за близьких людей



Слово вчителя. Дорослий, якщо він по-справжньому добра людина, в душі залишається людиною. Він зберігає в собі кращі якості: любов, вірність, чуйність, довіру до світу, відсутність страху перед невідомим. Поява Маленького принца в пустелі перед пілотом – це нагадування людині про її внутрішнє «Я», або про найчистіше, що є в душах маленьких дітей

Домашнє завдання. Твір-фантазія: сконструюйте власний світ на зразок планети, на якій жив Маленький принц.
Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» iconАнтуан де Сент Екзюпері ( 1900 1944 ). Філософська казка притча «Маленький принц»
Тема: Антуан де Сент – Екзюпері ( 1900 – 1944 ). Філософська казка – притча «Маленький принц»
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» iconУрок позакласного читання у 5 класі Виконала Учитель української мови І літератури
Антуан де Сент-Екзюпері у своїй філософсько-алегоричній притчі-казці «Маленький принц» зауважив: «Усі ми з берега дитинства, хоча...
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» iconУправління освіти Шосткинської міської ради Міський методичний кабінет Розробка уроку світової літератури Гуманістичні цінності казки-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»
Обладнання: портрет письменника, тексти твору, мультимедійна презентація «Маленький принц у мистецтві», публікація «Садівник у пустелі...
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» iconІснує лише одна проблема, одна – єдина у світі – повернути людям духовну сутність… Антуан де Сент Екзюпері
...
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» icon115 років від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері (1900–1944)
Антуа́н де Сент-Екзюпері́ (народився 29 червня 1900, Ліон — помер 31 липня 1944, Тірренське море) — французький письменник й авіатор,...
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» iconПлан-конспект уроку Предмет зарубіжна література. Клас 6 (за програмою 12-річної школи. Розділ «Людина І світ».) Тема : «Розкриття основ духовно осмисленого життя. Проблема персональної
Тема : «Розкриття основ духовно осмисленого життя. Проблема персональної відповідальності за вчинок в казці-притчі А. де Сент- екзюпері...
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» iconАнтуа́н де Сент-Екзюпері́
Антуа́н де Сент-Екзюпері́ (фр. Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry; серед друзів відомий як Сент-Екзюпері, народився 29 червня 1900,...
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» icon«Найголовнішого не побачиш очима…» (комплексна система завдань за філософською казкою-притчею А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»)

Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» iconДо 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія»
Вступ. Характеристика сучасної літературної освіти
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц» iconКонкурсу «Учитель року 2014» у номінації «Світова література»
Високе мистецтво слова допомагає дітям пізнати великий І складний світ, осмислювати людські стосунки й знаходити шлях до «царства»...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка