Байка у світовій літературі



Скачати 104,8 Kb.
Дата конвертації09.10.2017
Розмір104,8 Kb.

Браїлко Юлія
САМОСТІЙНА РОБОТА № 1

Тема: Байка у світовій літературі

Мета: З’ясувати становлення жанру байки у світовій літературі.

План

1. Байка як жанр літератури та її особливості (будова, алегорія, «езопова мова»).

2. Легендарна постать Езопа, його байки як скарбниця сюжетів для світової літератури ("Вовк і Ягня", "Ворон і Лисиця", "Мурашка і Цикада", "Хліборобові діти"). "Езопова мова".

3. Федр – перший у Європі творець літературної байки.

4. Творчість Жана де Лафонтена.

5. Байки Івана Крилова.



Довідкова література

Літературознавчий словник-довідник / За ред. Гром’яка Р. – К., 1997.


Завдання 1. Укласти список літератури до теми.

Завдання 2. Дати відповіді на питання плану.

Завдання 3. Виписати з літературознавчого словника визначення понять «байка», «езопова мова», «алегорія».

Завдання 2. Вивчити напам’ять байку І.Крилова.

САМОСТІЙНА РОБОТА №2



Тема: Світові письменники-казкарі

Мета: З’ясувати культурно-історичний характер еволюції жанру літературної казки.

План

1. Шарль Перро – автор літературної казки, перший письменник у Європі, що зробив казку надбанням дитячої літератури. Біографія письменника.

2. Аналіз казок збірки «Казки моєї матері Гусині»: «Червона шапочка», «Кіт у чоботях», «Попелюшка», «Хлопчик-мізинчик», «Спляча красуня».

3. Якоб та Вільгельм Грімм. Збірник «Дитячі та сімейні казки» («Білосніжка», «Бременські музиканти» та ін.).

4. Життєвий і творчий шлях класика датської літератури Ганса Крістіана Андерсена.

5. Художній аналіз казок «Гидке каченя» ,»Нове вбрання короля», «Дюймовочка», «Русалочка», «Дикі лебеді». Гуманізм як основна тенденція казок Андерсена.

6. Казки О.Пушкіна.

7. Науково-популярні казки В.Одоєвського.


Завдання 1. Укласти список літератури до теми, вказати в тому числі й посилання на Інтернет-ресурси.

Завдання 2. Прочитати рекомендовані твори.

Завдання 3. Дати відповіді на питання плану.

Завдання 4. Виписати з літературознавчого словника (Літературознавчий словник-довідник / За ред. Гром’яка Р. – К., 1997 або інший) визначення терміна «літературна казка»).

Завдання 5. Зробити невеликий огляд дитячих мульт- і кінофільмів, знятих за мотивами казок Ш.Перро, братів Грімм, Г.-Х.Андерсена (режисер, кіностудія, рік виходу на екрани й т.ін.).

САМОСТІЙНА РОБОТА № 3



Тема: Творчість для дітей С.Воробкевича, Я.Щоголіва, С.Руданського, Ю.Федьковича

Мета: Визначити внесок С.Воробкевича, Я.Щоголіва, С.Руданського, Ю.Федьковича у розвиток української дитячої літератури.

План

1. С.Воробкевич як письменник і композитор. Вірші поета для дітей: «Рідна мова», «То наші любі, високі Карпати», «Веснянки», «Колискова» та ін.

2. Трагедія обкраденого дитинства, розкриття морально-етичних якостей дитини у творчості Я.Щоголева.

3. Пейзажна лірика Я.Щоголева.

4. С.Руданський – віртуоз українського віршування. Співомовки і байки письменника. Поезія «Повій, вітре, на Вкраїну».

5. Зв'язок творчості Ю.Федьковича з педагогічною діяльністю. Вірші «Учіться», «сестра», «Вороний», «Січень» та ін. Байка «Горда качка», казка «Бідолашко», жарти «По щирості», «Милосердний хлопчик».



Рекомендована література

Історія української літератури ХІХ століття ⁄ За ред. М.Т. Яценка. – К., 1997. Книга 2.

Історія української літератури ІІ половини ХІХ ст. ⁄За ред. В.М. Поважної. – К., 1986.

Веселка: Антологія української літератури для дітей у 3-х т. / Упор. Б.Й. Чайковський. – К.: Веселка, 1984–1985. – Т. 1.

Кіліченко Л.М. Українська дитяча література. – К.: Вища школа, 1988.

Єфремов С. Історія українського письменства. – К.: Femina, 1995. – С. 340-349.

Українська література у портретах і довідках: Давня література – література ХІХ ст.: Довідник. – К.: Либідь, 2000. – С. 59-60.

Історія української літератури ХІХ ст.: У 3 кн. – К., 1996. – Кн. 2. – С. 144-164.

Українська дитяча література: Хрестоматія: У 2-х частинах / Упор. І.А. Луценко та ін. – К.: Вища школа, 1992. – Ч. 1.

Байка // Літературознавча енциклопедія / Автор-укладач Юрій Ковалів. — Т. 1. — К.: Академія, 2007.

Ю.Федькович. Біографія. – Режим доступу: http://www.velib.com/author.php?author=f_352_1

Бiлинська М. I.I. Воробкевич. Нарис про жiття i творчicть, К., 1958.



Завдання 1. Відповісти на теоретичні запитання. Художньо проаналізувати твори вказаних письменників для дітей.

Завдання 2. Вивчити напам’ять вірш С.Руданського (на власний вибір).

САМОСТІЙНА РОБОТА № 4



Тема: Марк Твен – майстер нестримного, уїдливого гумору

Мета: Розкрити роль «першого гумориста Америки» Марка Твена у розвитку світової літератури.

План

1. Життєвий і творчий шлях Семюеля Ленгхорна Клеменса.

2. Повість «Пригоди Тома Сойєра». Образ Тома.

3. Гумор як засіб реалістичного розкриття психології дітей і поетизації життя у повісті.

4. Багатоплановість повісті «Пригоди Гекльберрі Фінна». Образ Гека.

5. Сатира твору.


Завдання 1. Укласти список літератури до теми.

Завдання 2. Прочитати рекомендовані твори.

Завдання 3. Дати відповіді на питання плану.

Завдання 4. Укласти словничок афоризмів Марка Твена.

САМОСТІЙНА РОБОТА № 5



Тема: Творчість письменників діаспори для дітей

Мета: Ознайомитись із маловідомими іменами в історії української дитячої літератури.

План

1. Загальний огляд творчості письменників діаспори, що творили для дітей (К.Перелісної, Р.Завадовича, І.Качуровського, В.Вовк, Н. Фесенко, К.Перелісної, І.Багряного, Г.Чорнобицької та ін.).

2. Життєвий шлях Дмитра Чуба (Нитченка) – письменника, літературознавця, освітнього та громадсько-культурного діяча. Полтавщина у художніх і мемуарних творах митця.

3. Д. Чуб як дитячий письменник. Аналіз виданих в Україні збірок оповідань (“Стежками пригод”, “Слідами Миклухи-Маклая”).

4. Історичний і творчий зв’язок Л.Полтави з Полтавщиною.

5. Л. Полтава як різножанровий дитячий письменник. Аналіз “Абетки з історії України”, поетичних збірок для дітей.



Рекомендована література

Українська дитяча література: Хрестоматія / Упор. Л.П.Козачок. – К.: Вища шк., 2006. – С.486-516.

Чуб Д. Стежками пригод. – К.: Веселка, 1993

Чуб Д. Слідами Миклухи-Маклая. – К.: Веселка, 1993.

Рідне слово. Українська дитяча література: Хрестоматія: У 2 кн. /Упоряд. З.Д. Варавкіної та ін. – К.: Либідь, 1999. – Кн. 2. – С. 518-522.

Базилевський В. Подвижник з Австралії, або людина, яка не втратила свого українського серця // Нитченко Д. Елементи теорії літератури. – Полтава: Криниця, 1993. – С. 3-6.

Наєнко М.К. Про людей і про себе: (“Від Зінькова до Мельборну”) // Слово і час. – 1992. – №4. – C. 

Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст.: У 4 кн. / Упоряд. В. Яременко та ін. – К.: Рось, 1995. – Кн. 4. – С. 293-302.

Ротач П. Колоски з літературної ниви: Короткий літературний календар Полтавщини. – Полтава: Полтавський літератор, 1999. – С. 83-86.

Ротач П. Дмитро Нитченко і його Шевченкіана / Ротач П. Від Яготина до Полтави. Тарас Шевченко і Полтавщина. – Полтава: Верстка, 2002. – С. 230-240.

Ротач П. Розвіяні по чужині. Полтавці на еміграції. Короткий бібліографічний довідник. – Полтава: верстка, 1998. – С. 105-107.

Ротач П. “Щодня думаю про рідну землю...”: До 90-річчя з дня народження Дмитра Нитченка (Чуба) // Полтавська Думка. – 1995. – 18 лютого. – С. 7.

Дениско Г. І вірив він, що погукає мати... // Полтавський вісник. – 1991. – 25 травня. – С. 

Шевченко М. Доцентрова сила любові: Творчий портрет Дмитра Нитченка // Криниця. – 1995. – №4-6. – С. 72-74

Марочкін В., Сергієнко Г. Живий Шевченко // Слово і час. – 1991. – №7. – С. 79-81.

Слабошпицький М. Дмитро Нитченко – людина ідеї // Київ. – 2003. – №1. – С. 133-136.

Рідне слово. Українська дитяча література: Хрестоматія: У 2 кн. /Упоряд. З.Д. Варавкіної та ін. – К.: Либідь, 1999. – Кн. 2. – С. 508-513.

Кодлюк Я., Одинцова Г. Розповіді про письменників: Посібник для вчителя початкових класів. – Тернопіль: Підручники & посібники, 1997. – 128 с.

Чередниченко Д. Провісник незалежності // Пам’ять століть. – 2001. – №3. – С. 120-123.

Ротач П. Розвіяні по чужині // Полтавський вісник. – 1991. – №№№7, 8, 12.

Ротач П. Розвіяні по чужині. Полтавці на еміграції. Короткий бібліографічний довідник. – Полтава: верстка, 1998. – С. 121-122.

Енциклопедія українознавства: В 11 т. – Львів, 1996. – Т. 6. – С. 2204.

Зборовський А. Повернення Леоніда Полтави // Культура і життя. – 2003. – 17 грудня. – С. 5.

Науменко Н. “Якби знайшлась неопалима книга...” // Дивослово. – 2001. – №11. – С. 6-8.

Сакун В. “Ще будуть зміни в Україні, Ще будуть битви зуб-за-зуб” // Полтавська думка. – 2003. – 4-10 липня. – С. 11.

Юрченко В. А проміння таланту живе... // Шлях перемоги. – 1993. – 29 травня. – С. 3.

Мистецтво України. Біографічний довідник. – К., 1997. – С. 482.
Завдання 1. Опрацювати рекомендовану літературу.

Завдання 2. Почитати твори письменників діаспори для дітей.

Завдання 3. дати відповіді на питання плану.

САМОСТІЙНА РОБОТА №6



Тема: Пізнавально-виховна цінність історичних творів В. Малика

Мета: Ознайомитись із творчістю талановитого письменника-земляка.

План

1. Загальний огляд життя і художньої, літературно-критичної творчості Володимира Кириловича Малика (Сиченка).

2. Виховання національної самосвідомості історичними романами В. Малика для дітей та юнацтва (тетралогія “Таємний посол”, романи “Князь Кий”, “Черлені щити”, “Горить свіча”).

Рекомендована література


1. Шанько Г. Відчуття пракореня. Літературно-критичний нарис про творчість Володимира Малика. – Полтава, 1996. – 65 c.

2. Козюра І., Козюра В. Вітчизни гідний син // Рідний край. – 2001. – №1. – С. 116-119.

3. Козюра В. Заповіт великого Майстра // Молода Громада. – 2000. – 18 лютого. – С. 7.

4. Козюра І. Таємниці, заховані в “Слові...” // Зоря Полтавщини. – 2000. – 11 березня. – С. 3.

5. Шанько Г. Из глубин нашей истории // Радуга. – 1991. – №10 – С. 124-128.

Шанько Г. Історія, сконденсована в слові // Дзвін. – 1991. – №2. – С. 155-157.

6. Ротач П. Колоски з літературної ниви: Короткий літературний календар Полтавщини. – Полтава: Полтавський літератор, 1999. – С. 87-90.

7. Кодлюк Я., Одинцова Г. Розповіді про письменників: Посібник для вчителя початкових класів. – Тернопіль: Підручники & посібники, 1997. – С. 57-58.

8. Лис В. Слова колос золотий // Література. Діти. Час. 1983. – К. ,1983. – С. 54-58.

9. Остроуменко Л. Друзі і вороги таємного посла // Зоря Полтавщини. – 1997. – 21 серпня. – С. 4.

10. Охріменко Л. Роман про князя Кия // Зоря Полтавщини. – 1982. – 26 грудня. – С. 3.

11. Білоус Г. З любові й муки народжений... // Жива вода. – 2001. – №2. – С. 4.

12. Волинський К. Уроки Володимира Малика // Літературна Україна. – 2001. – березень. – С. 7.

13. Костюченко В.А. Малик Володимир Кирилович // Українська літературна енциклопедія: В 5 т. – К., 1995. – Т. 3. – С. 274-275.

14. В. Малик (1921-1998): Літературна гра // Позакласний час. – 2002. – №4. – С. 45-46, 67-68.

15. Дмитренко-Думич Ю. Ми в боргу перед ним // Зоря Полтавщини. – 21 лютого. – С. 4.

16. Дяченко А. Володимиру Малику – 75 // Літературна Україна. – 1996. – 29 лютого. – С. 3.

17. Юшко В. Література рідного краю. – Кременчук, 1998. – С. 58-79.

18. Українська дитяча література: Хрестоматія: У 2-х частинах / Упор. І.А. Луценко та ін. – К.: Вища школа, 1992. – Ч. 2. – С.200-206.
Завдання 1. Опрацювавши рекомендовану літературу, дати відповіді на питання плану.

Завдання 2. Прочитати і проаналізувати повість В.Малика «Посол Урус-шайтана» (або іншу за власним вибором).

САМОСТІЙНА РОБОТА № 7



Тема: Екзотичні герої Р.Кіплінга

Мета: Розкрити вплив життя Р.Кіплінга на тематику й художні особливості його творів.

План

1. Біографія письменника.

2. Р.Кіплінг – лауреат Нобелівської премії з літератури.

3. Наукова точність у зображенні характерів і поведінки представників екзотичного тваринного світу («Мауглі», «Рікі-Тікі-Таві»).

4. Образ Мауглі.
Завдання 1. Укласти список літератури до теми.

Завдання 2. Прочитати рекомендовані твори.

Завдання 3. Дати відповіді на питання плану.

САМОСТІЙНА РОБОТА № 8



Тема: Оптимізм казки-гри «Вінні пух і всі-всі-всі» Алана Олександра Мілна

Мета: З’ясувати зв'язок виховного пафосу твору «Вінні Пух і всі-всі-всі» з традиційним англійським гумором.

План

1. А.Мілн – відомий письменник-мораліст у кращих традиціях англійської літератури.

2. Гуманістична спрямованість творчості письменника.

3. Образ Вінні Пуха та його друзів.

4. Екранізації казки.
Завдання 1. Укласти список літератури до теми.

Завдання 2. Прочитати казку «Вінні Пух і всі-всі-всі».

Завдання 3. Дати відповіді на питання плану.

САМОСТІЙНА РОБОТА № 9



Тема: Секрет популярності повістей Астрід Ліндгрен

Мета: З’ясувати, в чому полягає розвиток письменницею традицій Г.Х.Андерсена.

План

1. А.Ліндгрен – двічі лауреат премії Г.Х.Андерсена.

2. Утілення мрії сироти про щасливе життя у казці "Пеппі Довгапончоха".

3. Образ Карлсона як утілення дитинства в усіх його суперечностях (казка "Малюк і Карлсон, який живе на даху" та її продовження).

4. Поєднання реалістичного і фантастичного початку в казках письменниці.
Завдання 1. Укласти список літератури до теми.

Завдання 2. Прочитати рекомендовані твори.

Завдання 3. Дати відповіді на питання плану.

САМОСТІЙНА РОБОТА № 10



Тема: Тематика творчості Джанні Родарі

Мета: Ознайомитися з різножанровою творчістю письменника.

План

1. Д.Родарі – один із засновників італійської дитячої літератури.

2. Алегоричний характер повісті «Пригоди Цибуліно». Образ Цибуліно.

3. Тематика збірки «Чим пахнуть ремесла».

4. Огляд інших творів («Джельсоміно у Країні брехунів», «Подорож блакитної стріли» тощо).

4. Літературні й педагогічні засади книги «Граматика фантазії».


Завдання 1. Укласти список літератури до теми.

Завдання 2. Прочитати рекомендовані твори.

Завдання 3. Дати відповіді на питання плану.
САМОСТІЙНА РОБОТА № 11

Тема: Російські дитячі письменники

Мета: З’ясувати основні тематичні й жанрові особливості російської літератури для дітей минулого століття.

План

1.Загальний огляд російської дитячої літератури ХХ століття.

2.Літературна і літературно-критична діяльність К.Чуковського.

3.Тематична і жанрова різноманітність творів С.Маршака.

4. Лаконізм і образність поезій А.Барто.

Завдання 1. Укласти список літератури до теми.

Завдання 2. Прочитати твори вказаних письменників.

Завдання 3. Дати відповіді на питання плану.

САМОСТІЙНА РОБОТА № 12



Тема: Хлопчик, який змінив світ (романи про Гаррі Поттера Джоанни Роулінг)
Мета: З’ясувати, в чому причина неймовірної популярності романів Дж.Роулінг.

План

1. Історія «Поттеріани» – серії романів для дорослих, які хочуть стати дітьми, і для дітей, які хочуть стати дорослими.

2. «Гаррі Поттер і філософський камінь». Його казково-фантастичний світ.

3. Образи Гаррі Поттера і його друзів.



4. Реальний і чарівний світи роману.
Завдання 1. Укласти список літератури ( у тому числі й Інтернет-посилань) до теми.

Завдання 2. Прочитати роман «Гаррі Поттер і філософський камінь».

Завдання 3. Дати відповіді на питання плану.


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Байка у світовій літературі iconБайка як жанр літератури та її особливості. Езоп
Мета: ознайомити учнів з розвитком жанру байки у світовій літературі, розкрити особливості побудови байки, допомогти засвоїти значення...
Байка у світовій літературі iconАнотації дисциплін вільного вибору для студентів, які будуть навчатись на 2 курсі у 2017-2018 навчальному році Античні сюжети у світовій літературі
Предметом вивчення навчальної дисципліни є давньогрецька й давньоримська літератури та культури, використання античних сюжетів у...
Байка у світовій літературі iconАнотації дисциплін вільного вибору для студентів, які будуть навчатись на 3 курсі у 2017-2018 навчальному році Античні сюжети у світовій літературі
Предметом вивчення навчальної дисципліни є давньогрецька й давньоримська літератури та культури, використання античних сюжетів у...
Байка у світовій літературі iconОбраз прометея у світовій літературі (від античності до ХІХ століття)
Розділ ІІ. Образ Прометея у світовій літературі
Байка у світовій літературі iconУрок №1. Байка у світовій літературі Урок №2 Езоп легендарний поет, засновник жанру байки
Особливо це стосується молодших школярів. Ігри дають можливість здійснити самоконтроль пізнавальної діяльності, внести проблемність...
Байка у світовій літературі iconЗагальна характеристика розвитку культури та літератури ХІХ ст., Стильове розмаїття літератури. Реалізм як напрям у світовій літературі. Розквіт реалістичної літератури та її роль у культурному й суспільному житті ХІХ ст
Лізм як напрям у світовій літературі. Розквіт реалістичної літератури та її роль у культурному й суспільному житті ХІХ ст.; Зв’язок...
Байка у світовій літературі iconБайка як жанр літератури та її особливості. Езоп (VI ст до н е.). Байка "Вовк І Ягня" Здається, байка просто бреше
Тема: Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп (VI ст до н е.). Байка "Вовк І ягня" Здається, байка просто бреше
Байка у світовій літературі iconСвітова література 10-11 класи Рівень стандарту
Загальна характеристика розвитку культури та лі­тератури XIX ст. Реалізм як напрям у світовій літературі
Байка у світовій літературі iconСвітова література 10-11 класи Академічний рівень
Загальна характеристика розвитку культури та лі­тератури XIX ст. Реалізм як напрям у світовій літературі


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка