Безсмертний подвиг Прометея



Скачати 92,75 Kb.
Дата конвертації08.09.2017
Розмір92,75 Kb.


Тернопільська класична гімназія

Тернопільської міської ради

Тернопільської області

Антична література


Міф про Прометея

Підготував вчитель

світової літератури ТКГ

Тригуба В.К.

Тернопіль, 2013

Тема: Безсмертний подвиг Прометея.

Мета: поглибити знання учнів про закони міфотворення, текстуально

вивчити міф «Прометей», підготувати школя­рів до сприйняття

прометеївської теми в літературних творах, що вивчатимуться пізніше;

розвивати навички виразного і вдумливого читання художнього тексту,

вміння давати характеристику герою за його вчинками і поведінкою;

виховувати готовність пожертвувати власними інтересами в ім'я щастя

людей, вміння співчувати чужому горю, людяність у ставленні до інших;

зацікавлення творчою працею.


Ти освітив для смертних путь.

Д.Г.Байрон




Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Слово вчителя.

Слова, винесені в епіграф, відомий англійсь­кий поет XIX ст. Д.Г.Байрон сказав про міфічного титана з великим і щедрим на добро серцем — про благородного Прометея, героя нашого сьогоднішнього уроку.

Найдавніші міфи розповідають, що й люди були створені саме сином титана Іапета та богині справедливості Феміди - Прометеєм. Це він виліпив їх із землі й води (з глини, зміша­ної із сльозами) і вдихнув у них життя. Недалеко від міста Панопей є цегляний будиночок, де Прометей свого часу вико­нав цю роботу. Довкола лежали грудки глинястої землі, і від них нібито пахло людським тілом — це були залишки вико­ристаного матеріалу.

2. Підсумок - перевірка домашнього завдання (коментар ілюстрацій до твору): вправа «Асоціація».

ІІ. Вивчення нового матеріалу.


  1. Постановка проблемного питання:

  • Чи можна назвати Прометея безсмертним, чому?

  1. Гра «Мікрофон» (Бесіда за запитаннями.)

Як у прочитаному вами міфі «Прометей» описано умови життя перших людей? Зачитайте цитати з тексту.

(«...люди, що тільки-но розселилися по землі, були кволі, без силі, лякливі. Вони не вміли ні думати, ні розуміти того, що бачили довкола»,

«Від усього, що їх лякало, люди мерщій хова­лися у свої глибокі підземні нори, наче кроти»,

«Скільки їх гинуло від хвороб та з голоду, в боротьбі із жорстокою стихією »).



- Як правило, у кожному з міфів траплятиметься протиставлення. Давня людина осягала світ в його парних протилежностях: верх — низ, небо — земля, світло — темрява, близьке — далеке, життя — смерть, правда кривда, добро — зло... І часто ці протилежності співвідносилися з образами богів. Хто з героїв міфу «Прометей» є втіленням зла?

(Зевс та деякі його прислужники — Сила, Влада, Орел).



3. Робота в групах: «Ажурна плитка». Завдання: порівняйте ставлення до людей Зевса та Прометея (Клас ділиться на групи, одна з яких шукає цитати, що характеризують Зевса, інша — Прометея):

Прометей:

- «Так би зачах і загинув назавжди рід смертних людей, якби не став їм на захист і допомогу найблагороднпиий серед безсмертних — титан Прометей».

- «Прометей мав благородне, велике серце, він перший зглянувся на людей, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила, полювати лісову звірину, приручати тварин. Він перший запріг у ярмо дикого бика, перший приборкав вільного коня, і ті стали вірними помічниками людини. Прометей навчив смертних лікуватися цілющим зіллям, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив добувати із землі корисні копалини».



- «Титан так уболівав за долю смертних, що вдався навіть до хитрощів. При складанні угоди між людьми та бзсмертними богами допоміг людям».

- «Прометей сміливо порушив Зевсову заборону. Опинившись у Зевсовій оселі, мерщій узяв із божественного вогнища невеличку іскру, сховав її у порожній очеретині та й приніс людям на землю Він навчив людей приборкувати вогонь, виплавляти мідь, кувати зброю, і люди стали дужчі, сміливіші. Завдяки Праметеєві вони навчилися думати і тоді, мабуть, уперше відчули себе людьми».



Зевс:

  • «із своєї небесної осяйної височини Зевс і не дивився на нужденних людей...»

  • «А громовладний Зевс і далі не зважав на людей».

  • «Розлютився Зевс, збагнувши, як обдурив його Прометей заради тих смертних нікчем. Страшно загримів він з темнокрилих хмар Олімпу і жбурнув на землю вогненні стріли-блискавиці».

«Зевс відмовив смертнім у життєдайнім вогні».

4. Підсумок. Слово вчителя.

Учитель. Зевс усіляко перешкоджав дружбі титана з людьми, але, як розповідає міф, «його сини й дочки — молоді боги, то безжурно жили на Олімпі, — зацікавилися тими дрібними істотами, які сновигали десь далеко внизу, на землі. Зні­чев'я безсмертні навіть взялися допомагати людям, навчати ремесел і хліборобству».

5. Гра « Ерудит» (бесіда за запитаннями).

Чим же допомога смертним титана Прометея відрізнялася від «благодіянь» інших богів?

(Олімпійські боги за свої послуги зажадали від людей ве­ликої шани і багатих дарів, в той час як допомога Прометея була щирою і безкорисною, як безкорисне справжнє добро).

Якою була кара Зевса останньому з роду титанів? Ко­му він доручив здійснити цю кару?

Чи відповів Прометей на докори, погрози, образи Влади і сили? Якщо ні, то про що це свідчить?

(Герой гордий, мужній, витривалий. Він мовчить, бо знева­жає своїх катів).

Які епізоди твору свідчать про те, що, навіть тяжко страждаючи, Прометей думає про долю інших, що він в змозі поспівчувати чийомусь горю?

(Прометей застерігає Океана від жорстокості та злопам'ят­ства Зевса, втішає нещасну Іо, яка випадково заблукала до Кав­казьких гір).



Підсумок. Слово вчителя.

Страждання титана і тривали тисячоліття, але він не скорився, не повівся на умовляння Океана схилити голову перед Зевсом. А на владний наказ Гермеса розповісти про те, від кого загине Зевс, Прометей гордо відповідає: "Я не проміняю свої страшні муки на ганебне рабство». Па початку XX ст. відома українська поетеса Леся Українка вустами од­ного зі своїх героїв скаже: «Я честь віддам титану Прометею, що не творив своїх людей рабами, що просвітив не словом, а вогнем, боровся не в покорі, а завзято, і мучився не три дні, а без ліку, та не назвав свого тирана батьком, а деспотом всес­вітнім і прокляв, віщуючи усім богам погибель».

Які нові покарання непідкупному титанові вигадав Зевс?

Що виявилося страшнішім від усіх мук, розчулило непохитного титана і змусило розкрити свою таємницю?

(Материнське горе, сльози Феміди, яка просила сина поми­ритися із Зевсом).

Кого послав Зевс звільнити Прометея?



айславетнішого з-поміж грецьких героїв — Геракла, який був сином самого Зевса і смертної жінки Алкмени. Став знаменитим завдяки своїм неймовірним подвигам).

5. Виразне читання учнями епізоду "Звільнення Прометея».

Завдання: Уважно прослухати текст і співставити з уривком з мультфільму «Прометей», який переглянете пізніше.



6. Перегляд уривку з мультфільму «Прометей».

7. Бесіда з учнями:

- Яке враження справив на вас уривок з міфу?

- Чи відображений настрій твору у мультфільмі? Як?

- Що найбільше вразило вас в образі Прометея? Чому?



8. Підсумок. Слово вчителя.

Учитель. Прометей відкриває галерею так званих «віч­них» образів, до яких постійно звергатиметься людство. Так, давньогрецький драматург Есхіл присвятив титанові ряд тра­гедій, з яких збереглася лише одна — «Прометей закутий». За нової епохи образ Прометея знаходимо в німецького письмен­ника XVIII ст. Гете, англійського — Шеллі, він надихав сла­ветних майстрів пензля Мікеланджело, Тіціана, Рібейру, Сальватора Розу, композиторів Бетховена, Ліста, Танеєва, Скрябіна.. З деякими з цих творів ми будемо знайомитися у старших класах. Сьогодні ж поговоримо про те, як уславили Прометея в Україні. Згадаємо твори визначних українських майстрів слова, які належать до різних епох, але котрі, втім, поєднані образом титана-богоборця. Йтиметься про поеми «Кавказ» Т.Г. Шевченка і «Прометей» А.С.Малишка.

9. Індивідуальні повідомлення учнів.

Перший учень. Прометеївські мотиви лунають у багатьох творах великого Кобзаря — Т.Г.Шевченка. «Караюсь, мучусь, але не каюсь», — скаже про себе на засланні український Прометей. В поемі «Кавказ» (1845) Т.Г.Шевченко засудив колоніальну війну російського царизму проти кавказьких горців, оспівав прагнення поневолених народів до волі.

У монологах, звернених до народу, який бореться за своє визволення, відчувається героїчний пафос. Люди, що піднялися на захист своїх прав, — це «лицарі великі». Стверджую­чи їхню непереможність, Великий Кобзар на початку поеми згадує міфічного Прометея. Цей образ, який уже багато разів використовувався в літературі до Шевченка, в його творчості набуває своєрідного символічного змісту. Поет возвеличує не одного героя, борця проти тиранії, а мужній народ, який не підкорився завойовникам. Образ Прометея повинен був пробудити непримиренність в боротьбі, готовність до само­пожертви, віру в остаточну перемогу.



Не вмирає душа наша,

Не вмирає воля.

І неситий не виоре

На дні моря поле.

Не скує душі живої

І слова живого... —

проголошує поет, згадавши непокірність і безсмертя Прометея.



Другий учень. Через століття інший український поет Андрій Малишко звернувся до образу міфічного титана-богоборця в своїй поемі «Прометей» (1946), яка переносить читача в роки Великої Вітчизняної війни.

«Русявим Прометеєм» називає письменник радянського воїна з далекої Смоленщини. Пораненого, знайшли його українські селяни, врятували від смерті, піклувалися про нього. Але приходить ворог, загрожує знищити усе село. Перед очима бійця постають страшні картини згарищ, фашистської неволі, на яку прирікалися селяни.

І він вперед ступив два кроки

Стріляй! Розвідник я. Солдат

Так розкривається в поемі ідея прометеїзму: жити для лю­дей і померти за людей. Подвиг безіменного розвідника за сво­єю величчю перегукується з давнім міфом про титана, який приніс людям вогонь і знання, страждав від покарання бога тирана, але не скорився.

Одна із найсильніших — сцена поеми, коли на прохання пораненого сільський хлопчик читає йому безсмертною «Кобзаря». Твори Шевченка ніби перегукуються із сучасністю. І сліпий кобзар неначе співає про ворожу наругу, і Гонта кличе на пожежу, на святу помсту ворогу, і напівжива Катерина благає захистити і хижий орел розбиває серце Прометею...

Обидва вони — воїн і хлопчик — захоплюються непокірністю Прометея:


  • / бог убив його? - Ні. ні.

Скарав довічно, в єдині

Прикув до скелі, мов к порогу.

То й що? — Він не скорився богу.

Ото людина!

«Ото людина!» — слова найвищої похвали. Саме в цьому стверджується істина: немає нічого і нікого священішого від людини.

Свою мужність, героїзм і воїн, і хлопчик черпають із без донної скарбниці давніх легенд. І не випадково «Прометея зорні очі їм в сні ввижаються не раз». Боєць загинув. Але хлопчик заховав на грудях попіл його серця, ніби приймаючи естафету мужності і гуманізму, любові і ненависті.

10. Гра «Коло ідей». Завдання: прочитати уривки з віршів, обговорити і висловити своє ставлення до них.

Я честь віддам титану Прометею,

Що не робив своїх людей рабами,

Що просвітив не словом, а вогнем,

Боровся не в покорі, а завзято!

Леся Українка


Хай доля зла тебе скувала,

Та виклик твій, борня зухвала,

Завзяття вогненне твоє,

Твій гордий дух і непокора,

Що їх і небо не поборе,

Для смертних прикладом стає


Д.Г.Байрон

ІІІ. Закріплення нового матеріалу.
1 Дебати. Обговорення проблемного питания: Чи можна назвати Прометея безсмертним, чому?

2. Перегляд слайдів - презентація “Образ Прометея у світовому мистецтві”

(Есхіл. “Прометей закутий”, Овідій. «Прометей, або Кавказ”, Й.В.Гете “Прометей”, Д.Г. Байрон “Прометей”, Леся Українка. “Прометей”, А.Малишко “Прометей”, О.Скрябін. “Поема вогню”, Ф.Ліст. “Прометей, Р.Вагнер. “Прометей”).



ІV. Підсумки уроку.

V. Оцінювання

VІ. Домашнє завдання (диференційоване):

  • підготувати переказ від першої особи уривку з «Міфу про Прометея”;

  • скласти кросворд “Подвиг Прометея”.




Каталог: bitstream -> 123456789
123456789 -> Урок позакласного читання у 8 класі Презентація проекту
123456789 -> Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму
123456789 -> Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи”
123456789 -> В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості
123456789 -> Урок 1 Тема. Як не любить той край Матеріал уроку. Володимир Сосюра "Як не любить той край "
123456789 -> Конспект уроку із світової літератури для 7 класу Тема. Поетизація давньоруської минувшини в баладі О. С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега»
123456789 -> 5 клас Тема уроку. Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їх володаря. Мета уроку


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Безсмертний подвиг Прометея iconОбраз прометея у світовій літературі (від античності до ХІХ століття)
Розділ ІІ. Образ Прометея у світовій літературі
Безсмертний подвиг Прометея icon«Поезія і музика це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»
Тема: «Поезія І музика це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»
Безсмертний подвиг Прометея iconМи памятаємо вас, нащадки прометея

Безсмертний подвиг Прометея iconО, подвигу, політ безсмертний!
Оформлення: плакати Воїни-афганці; портрет Олександра Стовби з чорною стрічкою; свіча, квіти
Безсмертний подвиг Прометея iconЖиттєвий подвиг співачки з Тернопілля (Усний журнал)
На сцені портрет Соломії Крушельницької. В центрі два журнальні столи, за якими сидять двоє ведучих
Безсмертний подвиг Прометея icon„Поезія це завжди неповторність
Тема: „Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Ліна Костенко
Безсмертний подвиг Прометея iconВаш світлий подвиг незабутній
Шановні ветерани, гості та жителі села! Нас наповнює тривожно-тремтливе почуття, хвилює урочистість цієї миті, оскільки сьогодні...
Безсмертний подвиг Прометея iconУрок проект донька прометея
Мета проекту: розширити коло знань учнів про життєвий та творчий шлях Лесі Українки. Вчити учнів здійснювати проектну діяльність...
Безсмертний подвиг Прометея iconПам’яті героїв крут
Крутами, в якому українські студенти пожертвували своїм життям, аби спинити армію більшовиків при наступі на Київ. Цей приклад самопожертви...
Безсмертний подвиг Прометея icon"190 років від народження Йосипа Сліпого. Життя як подвиг"
Заздрість — †7 вересня 984, Рим — єпископ Української Греко-Католицької Церкви, кардинал Римо-Католицької Церкви; з листопада 1944...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка