Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета



Сторінка1/3
Дата конвертації26.06.2017
Розмір0,49 Mb.
  1   2   3

БОГДАН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ — ЛЮДИНА, ДЕРЖАВНИЙ, ПОЛІТИЧНИЙ, ВІЙСЬКОВИЙ ДІЯЧ
Мета: розкрити величезний вплив особі: Б. Хмельницького на розвиток української історії; виховувати в учнів почуття гордості за український народ, його найвидатніших діячів.
ХІД УРОКУ
Слово вчителя. Важко переоцінити вплив на перебіг української історії Богдана Хмельницького. Українські, російські та польські дослідники порівнюють його здобутки з досягненнями таких гігантів XVII ст., як Олівер Кромвель в Англії та Валенштайн у Богемії. У наукових працях, присвячених гетьманові та його добі, часто наголошується на вмінні здобувати ним так багато, маючи так мало. Хмельницький створює могутнє, високоорганізоване військо з юрби некерованого селянства й козаків; у гущі народу, зрадженого старою верхівкою, знаходить і згуртовує довкола себе нових діяльних ватажків. 1 найважливіше: у суспільстві, позбавленому впевненості в собі й виразного відчуття самобутності, він відроджує почуття гордості й рішучість боронити свої інтереси.

Більшість видатних українських істориків на чолі з В'ячеславом Липинським дійшли висновку, що гетьман намагався закласти підвалини української державності свідомо та послідовно. Без цих спроб відродження в новітні часи було б неможливим. Український письменник Гнат Хоткевич ("Два гетьмани") називає Хмельницького велетнем. "Ідеалів немає на світі, і трудно Хмельницького обвинувачувати за всі наслідки політики, але ясно одно: що з багатьох тисяч треба було би вибирати, щоби вибрати ще одного Хмельницького. Таких людей нарід родить віками".

Для того, щоб змалювати і зрозуміти роль Богдана Хмельницького в історії України, необхідно розгледіти великого гетьмана на тлі сучасної епохи та історичних подій.
План

1. Біографія, початковий період життя і діяльності Б. Хмельницького (повідомлення учня).

2. Розповідь про подію, яка змінила життя Б. Хмельницького (уривок із твору Г. Хоткевича):

"...своє горе було для Хмельницького відчуттям народного.

Таже треба було уявити собі сю подорож осміяного, ограбленого козака з далекої Варшави через усю Україну; треба уявити собі, якою розкритою була його душа на всі зовнішні вражіння людських нещасть — і скільки ж то він міг бачити безправств, насильства, мерзоти...".

3. Для грандіозного спалаху бракувало тільки іскри (повідомлення учня).


Бесіда

Хто став цією іскрою?

Чи вірно, що Хмельницький "розбудив" Україну?
Рольова гра

Клас поділено на три команди, які обирають капітанів. Назви команд: "Козаки", "Гетьмани", "Соколи". Кожна з них одержує один бал за правильну відповідь. Під кінець гри команда, де було більше активних учасників, набирає додатково бал. їм виставляються оцінки.


Завдання

Коли іде народивсь Б. Хмельницький?

Хронологічні рамки визвольної війни.

Де і коли відбувся перший бій між повстанцями і польським військом?

Корсунська битва закінчилася поразкою... Коли це було?

Битва під Пилявцями відбулася в...

а) травні 1648 p.; б) вересні 1648 p.; в) серпні 1649 р.

За Зборівською угодою... (якого року?) козацький реєстр встановлювався:

а) 20 тис.; б) 40 тис.; в) 60 тисяч.

Які землі за Зборівською угодою переходили під владу гетьмана?

Яка битва відкрила козацькій армії шлях на Галичину:

а) Жовтоводська; б) Корсунська; в) Пилявська?

Облога Львова закінчилася...

На початку війни Б. Хмельницький уклав союз із...

а) Московією; б) Швецією; в) Кримським ханством.

Батозька битва відбулася в...

а) червні 1651 p.; б) травні 1652 р.

У Батозькій битві перемога була на боці...

Яка битва відбулася раніше — Берестецька чи Батозька?

У яких битвах кримські татари зраджували козаків, порушуючи свої союзницькі обов'язки:

а) Жовтоводській; б) Пилявецькій; в) Зборівській; г) Берестецькій; д) Батозькій; е) Жванецькій.

Хто вивів оточені загони і тим самим врятував козацьку армію від розгрому в Берестецькій битві:

a) M. Кривоніс; б) І. Богун; в) Б. Хмельницький?

Який договір було укладено між козацькою Україною та Польщею 1651p.?

За яким договором козацький реєстр скоротився до 20 тисяч?

Між якими країнами було укладено Віленське перемир'я?

У союзі з якими країнами вирішив боротися проти Польщі Б.Хмельницький, розчарувавшись у політиці Москви?

Коли помер Богдан Хмельницький?

Підбиваються підсумки, оцінюються кращі учні в першому турі гри.


4. Другий тур гри.

Вікторина

Про яку битву Б. Хмельницького народ глумливо каже в пісні:

Утікали ляхи, погубили шуби

Гей, не один лях лежить, вишкіривши зуби...

1. Піші воїни польсько-шляхетського війська. (Жовніри).

2. Найкраще організована й озброєна частина українського війська у визвольній війні. (Козаки).

3. Наш краянин полковник, який із 15-тисячним загоном приєднався під Львовом до Хмельницького. (Семен Височин).

4. Місто-фортеця, звідки Хмельницький повернув війська на Київ.. (Замостя).

5. Герой визвольної війни, з ім'ям якого пов'язані перші перемоги, що помер від чуми. (Кривоніс).

6. Місце бою, де Хмельницький застосував тактику Яна Жижки. (Пилявці).

7. Місто, у битві під яким Потоцький та Калиновський попали в полон.. (Корсунь).

8. Ім’я полковника, чиє військове мистецтво і талант як керівника визвольної війни проявилося в перших переможених битвах. (Богдан).

9. Художник, автор картини "Бій М. Кривоноса з Вишневецьким", його прізвище. (Самокиш).

Підбиваються підсумки другого туру гри та кінцеві.

Аналіз опорного конспекту, "Українська гетьманська держава" ведеться за такими пунктами:

1. Органи влади.

2. Адміністративний поділ.

3. Соціально-економічний розвиток.

4. Військове питання.

5. Стосунки з іншими державами.



УКРАЇНА В РОКИ ГЕТЬМАНУВАННЯ ІВАНА МАЗЕПИ

(урок з елементами бесіди і театралізації)

Мета: дослідити з учнями соціально-економічне та політичне життя в Україні за часів Івана Мазепи; виробляти вміння аналізувати історичні події, вчинки історичних осіб; виховувати почуття національної гідності.
ХІД УРОКУ
Завжди величніша путь на Голгофу, ніж хід тріумфальний.

Леся Українка


Слово вчителя. Ми живемо на рубежі XX ст. Тут, на землі, серед печалей і радостей твориться історія з маленьких свічечок людських душ, які запалюють велике вогнище, що освітлює шлях народу: минуле і час прийдешній.

Сьогодні ми помандруємо в глибину віків, XVII—XVIII ст., у роки, коли Україна знемагала від крові і сліз. Тоді народився той син, який хотів спинити ріки крові й утерти сльози Матері. Імення його — Іван Степанович Мазепа.



Проблема "Хто він, Іван Мазепа: гетьман, що прагнув незалежності, чи ображений васал Петра І?".

(Звучить музика Шопена).

Мазепа народився 1640 р. в с. Мазепинці на Київщині. Навчаючись у Києві, освоїв риторику, піїтику, латинь. Став пажем польського короля Яна Казимира і був відправлений на науку в Західну Європу. Побував у Франції, Німеччині, Італії. Повернувся з чужини людиною світових знань, але він українець, і поляки не могли йому цього простити. Мазепа покидає Польщу і в 1663 р. входить у політичне життя України, стає генеральним писарем Дорошенка, попадає в полон до Самойловича і з часом — його генеральний осаул.



Якою хотів бачити Мазепа Україну?

(Учень читає уривок з вірша І. Мазепи "Дума".)



Не маш ліобви, не маш згоди

От Жовтої взявши води.

През незгоду всі пропали.

Самі себе звоювали.

Озмітеся всі за руки,

Не допустіт злої муки

Матці своей больш терпіти,

Нуте врагов! Нуте бити!

Самопали набивайте,

Острих шабель добувайте,

А за віру, хоч умріте,

І вольностей бороніте!

Нехай вічна буде слава,

Же през шаблі маєм права!

Учитель. I доля дала Мазепі можливість здійснити свою програму. У результаті невдалих військових походів у Крим Самойловича було скинуто з гетьмана. 1687 р. обрано Мазепу.

(Робота з підручником).



Які факти з біографії Мазепи свідчать, що його прихід до влади є закономірним?

Яким виглядав Мазепа в очах іноземців?

Учитель. Гетьман підписав з царем "Коломацькі статті", за якими обмежувалися права України. 1 тільки завдяки політичним здібностям І. Мазепи ряд спрямованих на це пунктів не були реалізовані.

Проросійська — походи в Крим, участь у походах (Прибалтика, Польща), Північній війні;

Проукраїнська — таємні переговори із Станіславом Ліщинським і Кар-лом XII про утворення незалежного українського князівства з довічною владою гетьмана, а потім федерації з Польщею, перехід на сторону Карла XII в жовтні 1708 р.

Учитель. В останні роки життя доля піднесла Мазепі щедрий дар — кохання до Мотрі Кочубеївни.

Учениця (у національному одязі). "Моє серденько, мій квіте рожевий...", — такі слова адресував Мазепа своїй чистій і великій любові — Мотрі Василівні Кочубей.

У процесі роботи складаємо й аналізуємо таблицю "Внутрішня і зовнішня політика Мазепи".

Внутрішня політика: впорядкування податків; роздача земель старшині; максимум панщини — 2 дні; заборона переводити козаків у посполиті.

Як ви думаєте, культурно-освітницька діяльність Мазепи — це меценатство чи напрям державницької політики?

Відкриття Києво-Могилянської академії, шкіл. Друкарень, будівництво 12 і реставрація 20 церков.

Зовнішня політика:

Але шлюб цих двох закоханих був неможливий, бо між ними лягла тінь Мотриних батьків, які противилися цьому, а ще. Мазепа був хрещеним батьком Мотрі. І він писав: "Щасливіші мої листи, що в рученьках твоїх бувають, ніж мої очі, бо не бачать тебе".

А Кочубеї прагнуть помсти. У 1708 р. Кочубей та Іскра повезли донос на Мазепу з 20 пунктів його провин перед царем. Та Петро І не повірив їм — і злетіли їхні голови, а Мазепа думав, що чинити далі.



Учитель. І тут він згадує останні дні Б. Хмельницького, його передсмертне бажання — відірватись від Московії.

(Робота з підручником).



Який історичний вибір робить Мазепа? Як на його крок реагують різні верстви українського суспільства?

Учитель. У жовтні 1708 р. Мазепа переходить до Карла XII. Петро І, прагнучи помсти, оголошує йому анафему (існувала до 1994 p.), руйнує Батурин. Ось як Самійло Величко описує це: "...Україна переживала страшні дні. Батурин зруйновано... Будинки і церкви, які люди вибудували з такою затратою сил, зрівнялись з землею і стали прихистом звіра, поля пусті, на дорогах чорніють трупи...".

Їдучи мимо Батурина до Полтави, Мазепа казав: "Напевно, Всевишній не благословив мій труд, але я радий, що підніс прапор визвольної боротьби".

Він посилає послів до запорожців, і вони на чолі з Костем Гордієнком приходять до Мазепи. А Петро І наказує зруйнувати Чортомлинську Січ.

27 червня 1709 р. відбулася Полтавська битва, наслідки якої для України були жахливі. Це передсмертні хвилини вільної землі, у якої відібрали свободу. Російський орел готувався до польоту, і його пазурі міцно вчепилися в тіло нещасної України.

Про Мазепу як історичну особу, керівника держави написано багато книг — поеми Байрона і вірші Гюго, драма Словацького і твори Шевченка. Але радимо прочитати трилогію Б. Леп-кого "Мотря", "Не вбивай", "Батурин" ("Мазепа").

А ось послухайте, які чудові слова в уста Мазепи вклав український поет В. Сосюра:



Я так люблю твої дороги,

Моя Україно сумна!

Ти на груді моїй, мов рана...

О, як залізна вірю я,

Що час визволення настане,

І шабля золота моя,

Мазепи, гетьмана Івана,

Над трупом ката засія.

Учитель. Уявімо, що перед нами сам Іван Степанович. Що він нам хоче сказати?

Учень (у гетьманськім одязі, з булавою). Кажуть, людське життя складається з тихих печалей і великих радостей, зі слави і принижень, образ і гордощів. У моєму житті було все: і злети, і падіння, але падіння було найтяжче.

Та повірте: все, що я робив, не для власної користі, не для вищих почестей, а для народу свого, розширення прав і вольностей козачих. Але почин мій був нещасливий.

А тепер, якби, за словами Спасителя з Євангеліє, за кожну краплину крові, пролиту на цій землі, мусили надолужити ті, що її пролили, то яка б кара ждала катів українського народу? Вони проливали кров рікою тільки за те, що Україна хотіла бути свобідною. А я не міг зробити інакше, не міг зносити кривду і насильство супроти мого народу.

А ще я пам'ятав останні дні Богдана і його велике бажання — відірватися від царя. Мій задум не вдався, народ мене не підтримав, мене чекала смерть на чужій землі.

Але це вдалося вам, мої нащадки. Ви живете у вільній Україні. Любіть її, живіть і працюйте для неї.

А мене не судіть: йдучи між хрестами і зорями, я був мудрий у доброму і простий у злому.

Відповіді школярів на проблемне питання, доповнення вчителя.

За що віддали шану Мазепі: хід на Голгофу чи тріумф?

Оцінювання учнів.

(Звучить пісня про Україну).


СИМОН ПЕТЛЮРА — НАЦІОНАЛЬНИЙ ДЕРЖАВНИЙ ДІЯЧ
Мета: шляхом узагальнення історичного матеріалу періоду національно-визвольної революції в Україні дати характеристику С. Петлюрі; через дискусію підвести учнів до усвідомлення його ролі й місця в державотворенні незалежної України; розвивати вміння виділяти суттєві ознаки історичних явищ, давати характеристику політичному діячеві, опираючись на конкретний історичний матеріал; формувати національну свідомість, любов до рідної землі, бажання працювати задля розквіту Батьківщини.

Обладнання: С. Петлюра. "Статті", портрет £. Петлюри, звукозаписи: Мо-царт. "Реквієм", Т. Петриненко. "Україно".
В українську державу ми віримо, українську державність ми сповідуємо, в її неминучості ми переконані.

СИМОН ПЕТЛЮРА


ХІД УРОКУ
(Звучить "Реквієм" Моцарта)

Слово вчителя. Через лиху долю Україна розгубила по всьому
світу своїх дітей. Сьогодні мільйонами могил промовляють із чужини до Матері-України її сини і дочки.

Для нашої Батьківщини всі ці могили близькі й дорогі, кожну вона бачить, за кожну вболіває: чи не заросте до неї стежка народної пам'яті.

Але серед них є одна, з якої видно всю Україну. Це могила Симона Петлюри на цвинтарі Монпарнас у Парижі.

Чому доля його так далеко закинула? Хто він? Середнього зросту, худорлявий, бліде обличчя із зеленкуватими синцями під очима світло-сірої барви, тонкі губи, непокірний попелястий чуб, лагідний погляд і голос...

Плоть від плоті народу. Глибокого козацького кореня (по батькові), широких духівницьких засад (по матері), традиційно-полтавської ґрунтовності. Рано звиклий до праці. Відчайдух!

"Зневірі, розчаруванню не може бути місця в час, коли на довгі літа вирішується твоя доля, стремління до повної незалежності й свободи, щастя і твій добробут. Тільки міць, єдність та тверде, непохитне стремління до повної незалежності й свободи може бути нашим побратимом...".

Якби ми не знали, що то писав Симон Петлюра часів громадянської січі, то подумали б, що рядки злетіли з-під гострого публіцистичного пера сучасного патріота України.

Що це: українська доля? Пророче слово крізь дні та роки? Пророцтво сина, зневіреного і втомленого, мовби сам народ? То хто ж він?

Жовтоблакитник, погромщик, бундючий марнославець, наполеонофіл, ворог і кат українського народу, запроданець — саме таким його висвітлювала радянська історична наука. Чи людина, яка беззастережно поклала своє життя на алтар служіння українській самостійності та соборності?

Це завдання постараємося розв'язати на уроці, який проведемо у формі засідання дискусійного клубу. Узагальнюючи набуті знання, знайомлячись із різними етапами життя і діяльності С. Петлюри, ви переконаєтеся, що дати однозначну характеристику цьому діячеві не просто. Та чи можливо взагалі характеризувати людину тільки білими або чорними фарбами?


С. Петлюра і національно-визвольний рух в Україні

Учитель. Український історик С. Томашівський 1922 р. писав про Петлюру: "Як індивідуальність — він людина вбога... Його ранішні статті, пізніші промови, маніфести, дипломатичні накази і т. ін. вражають, окрім вузької освіти, ще й убогістю думки та примітивністю форми".

(Спростування учнів).

Учитель. 1917 рік — час буремних подій, які наклали свій відбиток на долю Петлюри. Коли після повалення самодержавства представники різних політичних партій повели боротьбу за створення українських формувань у складі царської армії, він не стояв осторонь. Почалося його входження до високих військових і державних посад.
Військово-політична діяльність С. Петлюри

Учитель. Але ж армія, як і саме українське суспільство, не мала чіткої і єдиної політичної орієнтації. Це позначалося на повстанських частинах. Кожний отаман діяв за вказівками з центру або на свій розсуд. Усе це викликало недовіру до вищого командування.

Він був більше політиком чи військовим?

Але ж підписання Варшавського договору — це була зрада ідей соборності України, зрада національно-визвольної боротьби галичан. (Учень спростовує).

Яка ж подія відбулася 18 березня 1921 року? Як вона вплинула на долю С. Петлюри?


Симон Петлюра та еміграція

Убивство Петлюри — вирок месника чи підступне вбивство? 25 травня 1926 р. обірвалося життя Симона Петлюри — Головного Отамана армії УНР, сина українського народу. (Повідомлення учнів).

Як ви оцінюєте вбивство С. Петлюри? (Дискусія).

Учитель. Вирок суду — на совісті суддів. Однак надто дорого обійшлася ця "помилка" українцям. Позбулася Україна ще кількох своїх славних синів: Євген Коновалець, Юрко Тютюнник, Лев Ребет, Степан Бандера. Проте їхня смерть, хоч яка вона трагічна для нашого народу, усе ж не була даремна: ціною свого життя вони поклали цеглину в будову вільної суверенної України. Вдячні нащадки вшановують їхню пам'ять.

Так, 25 травня 1996 р. в будинку колишньої Центральної Ради (нині Будинок вчителя) відбувся урочистий вечір пам'яті С. Петлюри. Його вели Павло Мовчан і Дмитро Степовик. Але значно ширше відзначетїо'70-річчя від дня трагедії в Парижі.

25 травня — наукова конференція, панахида, покладання квітів, мистецька частина. Від України взяв участь музично-вокальний квінтет "Долинські музики". Виконувались улюблені пісні Симона Петлюри, зокрема "Чуєш, брате мій".

(Учитель зачитує гасло уроку).

Писав він про це з глибокого переконання, бо був свідком того, що своє бажання і волю — бути господарем власної землі — український народ леліяв і зберігав.

Сьогодні ми вже маємо Українську державу й повинні глибоко усвідомити, що розбудовувати її, зробити справді українською належить саме нам.

Підсумок уроку. "Я повернуся...", — не раз писав Симон Петлюра у своїх наказах, відозвах, листах.

Повертається.

Великі сини зазвичай запізнюються. До матері-жінки. До матері-Батьківщини. І все ж повертаються!

(Звукозапис пісні "Україно" у виконанні Т. Петриненка).



ЙОГО ІМ'Я ЯК СИМВОЛ БОРОТЬБИ

(Урок відкритих думок)
Мета: узагальнити й закріпити знання про Степана Бандеру як політика, теоретика, практика; формувати власну думку, погляд на українську історію; уміти вислуховувати опонента й грамотно вести дискусію; працювати з історичними першоджерелами, монографічною літературою.

Основні поняття: український націоналізм, український патріотизм.

Обладнання: виставка історичної і художньої літератури, магнітофон, плакати, відеозаписи.
ХІД УРОКУ
Слово вчителя. Український народ завжди прагнув до свободи і волі. Кожна людина, зокрема молода, повинна задуматись не лише над власною долею, але й рідного народу, вивчати його історію. Відома істина, яку висловив Максим Рильський: "Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього". У бурхливий час відродження й становлення Української держави ми все частіше звертаємось до історії, політичних діячів, які її творили. Нині на уроці продовжуємо рубрику "Особа в історії", присвячену 90-річчю від дня народження Голови Проводу ОУН Степана Бандери. Не багатьом політичним діячам, борцям за волю і незалежність своєї Вітчизни поталанило ввійти в історію. Ворожа . пропаганда намагалася всіляко очорнити його ім'я та діяльність. Та всупереч замовчуванню й фальсифікації це прізвище набрало широкого розголосу. Про нього написано багато книг, статей, опубліковано його праці, які мають практичне значення в час державотворення. Сьогодні розглянемо проблему, що значить ім'я С. Бандери для історії, поговоримо про нього як про політика, теоретика й практика.

Що зробило ім'я С. Бандери символом національно-визвольних змагань українського народу в середині XX ст.?

Учні доводять, що заслуга С. Бандери полягає в умінні знайти й практично застосувати в конкретних умовах різні можливості, методи й способи боротьби за втілення в життя святої ідеї — здобуття української незалежності.

З'ясовуємо, у якому середовищі виховувався С. Бандера, його оточення.

На основі здобутих знань з історичних джерел вони виясняють, що вплинуло на світогляд С. Бандери.

Школярі переглядають відеозапис виступу Я. Стецько "Хто був для Вас С. Бандера?" (1999 p.).

З його ім'ям поляки, більшовики, фашисти пов'язували антиімперський рух. Звідси і походить назва "бандерівець" (як і мазепинці, петлюрівці), що символізує боротьбу в Західній Україні за незалежність. Не випадково бандерівцями, або просто бандерами, іменували вихідців із Галичини, які протягом 1942—1952 pp. вели нерівну боротьбу з комуністичною владою.

Учитель пропонує учням висловити думку, чи був ворогом, запроданцем чи патріотом?

На уроці звучать спогади соратників та очевидців про Провідника ОУН, використовується магнітофонний запис його Інтерв'ю в 1959 р.

Учитель підсумовує сказане, що С. Бандера зумів знайти спосіб і методи ведення не тільки ідеологічної й політичної діяльності, але й збройної боротьби. Визначними є три етапи:

1. 1933—1934 pp. — Крайовий провідник західно-українських земель, а далі ув'язнення у Польщі.

2. 1940—1942 pp. — Голова Проводу ОУН з осідком в еміграції. Цей період закінчився німецьким концентраційним табором (1941 —1944 pp.)

3. 1945—1959 pp. — Голова Проводу всієї ОУН, із них 32 місяці Голова Проводу закордонних частин ОУН з осідком у Німеччині.

Практична його діяльність знаходила обґрунтування в теоретичних працях. Учитель проводить огляд книжкової виставки.

Яку роль відіграв С. Бандера в розколі ОУН? Що це було: прояв манії вождизму, величі чи патріотизму? Заперечте або обгрунтуйте це.

Учні розкривають причини розколу ОУН, пов'язують із сучасністю, розколом у Народному Русі.

Які найважливіші ідеолого-політичні принципи були притаманні С. Бандері?

1. Це боротьба за українську національну державу, без якої неможливий ні демократичний лад, ні справедливий устрій, ні економічний добробут, ні поступ, ні процвітання культурного, релігійного життя.

2. Українську державу збудує власна політична і збройна сила з активною участю всього народу.

3. Необхідна мудра міжнародна політика, спрямована на ліквідацію Російської імперії у спілці з волелюбними націями, поневоленими Росією.

4. Безмежна віра в Україну.

Як можна з погляду сьогодення оцінити роль особистості С. Бандери в історії?

Перегляд відеозапису Всеураїнського свята "Гомін Чорного лісу" (17. 08. 1992 р. відкрито третій пам'ятник С. Бандері — автор-архітектор 3. Давидюк, скульптори М. Пасікірі, 3. Давидюк).

"Прочитайте тую славу, все розберіть і винесіть з тої слави великі уроки для сьогодення", — заповідав нам Тарас Шевченко. Можливо, нині і настав цей-час для аналізу колишньої слави і гірких уроків розбрату, непорозуміння. І тільки спільними зусиллями досягнемо успіхів.



Домашнє завдання: твір-роздум "Я міг бути щасливим. Хто винен: Бог, історія, народ, сам я?".


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3

Схожі:

Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета iconСергі́й Олекса́ндрович Єфре́мов
Пальчик — † 10 березня 1939) (справжнє прізвище — Охріменко[1]) — український громадсько-політичний І державний діяч, літературний...
Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета iconНаталія звольська
Винниче́нко Володи́мир Кири́лович (нар. 4 (26) липня 1880,Єлисаветград, Херсонської губернії — † березня 1951, Мужен,Франція) — український...
Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета iconГальчевський Яків Васильович
Гута-Літинська, Літинського пов. Подільської губ., нині Малинівка Літинського р-ну Вінницької обл. — † 21 березня 1943, с. Пересоловичі,...
Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета icon«Олівер Кромвель полководець і політичний діяч»

Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета icon260 років від дня народження василя васильовича капніста василь Васильович капніст
Василь Васильович капніст, визначний український поет, драматург І громадсько-політичний діяч кін. XVIII — поч. XIX ст. Український...
Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета iconПіфаго́р (580 до н е. — 500 до н е.) — давньогрецький філософ, релігійний та політичний діяч, засновник піфагореїзму
Піфаго́р (580 до н е. 500 до н е.) давньогрецький філософ, релігійний та політичний діяч, засновник піфагореїзму
Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета iconДержавобудівнича діяльність
Богдан Хмельницький творець Української козацької держави. Досягнення Богдана Хмельницького історики часто порівнюють зі здобутками...
Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета iconІ група «Краєзнавці»
Політичний діяч, радянський дисидент, журналіст, один із засновників Народного Руху України
Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета iconУрок з історії України з мультимедійною підтримкою в 5 класі за темою «Богдан Хмельницький»
...
Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета icon80 років від дня народження в’ячеслава максимовича чорновола
Український політичний діяч, радянський дисидент, журналіст, один із засновників Народного руху України


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка