Черкаської районної ради черкаської області



Скачати 337,71 Kb.
Дата конвертації25.10.2017
Розмір337,71 Kb.

ВІДДІЛ ОСВІТИ ЧЕРКАСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
ХУДЯКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

ЧЕРКАСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ



Розвиток творчих здібностей учнів на уроках світової літератури, російської мови та художньої культури

з використанням новітніх комунікаційних технологій

Матеріали передового педагогічного досвіду

Сайфудінової Ганни Петрівни,

учителя російської мови, світової літератури,

художньої культури

Худяківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.

Черкаської районної ради Черкаської області

Черкаси-2015



СИГНАЛЬНА КАРТКА

про впровадження передового педагогічного досвіду

Автор досвіду: Сайфудінова Ганна Петрівна

Адреса досвіду: Худяківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

Тема досвіду: Розвиток творчих здібностей учнів на уроках світової літератури, російської мови та художньої культури з використанням новітніх комунікаційних технологій

Зміст досвіду: досвід полягає у використанні нестандартних та ефективних прийомів навчання, інтеграції уроків світової літератури та художньої культури з іншими предметам, широке використання комп’ютерних технологій на різних етапах уроку для розвитку творчих здібностей учнів.

Навчальний заклад, в якому впроваджується досвід:

Худяківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів



Адреса, телефон: Село Худяки, вул. Шевченка, 56/б, Черкаський район, Черкаська область, 34-94-40

Прізвища, ініціали працівників, які впроваджують досвід:

Зінченко О.В., Кужим К.М.

Хід упровадження досвіду:

Відкриті уроки (дата, тема)

1. Тема. Шлях від острова Відчаю до острова Надії. (Зарубіжна література.6 клас. 18.01.2011)

2. Тема. Общая характеристика творчества Б.Пастернака «Когда строку диктует чувство». (Світова література. 11 класс. 05.12.2012 )

3. Тема. Художні напрями і стилі: романтизм, реалізм, імпресіонізм. (Художня культура. 9 клас. 22.02.2012)

4. Тема: Жанры речи. Доверенность. Заявление. ( Русский язик. 10класс. 15.10 2013)

5. Тема. Обрядовий пратеатр . Маски. Марена, дідух – прообраз реквізиту. ( Художня культура. 10 клас. 17. 09. 2014)

6. Тема: Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е Портер « Полліанна». ( Світова література. 5 клас. 12.02.2014)

7. Тема. Мистецтво бути Людиною. (Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.) Виразне читання прозових творів. Особливості читання діалогів. ( Світова література. 7 клас. 23.02.2015)



Роботи в МАН:

2011«Природна людина» в лабіринті цивілізованого світу» (Буша Злата, 9 клас. Секція «Світова література». ІІ місце у ІІ етапі захисту).

2012 - «Етапи становлення та розвитку духового оркестру села Худяки» (Магльований Вячеслав. 10 клас. Секція «Мистецтвознавство». Участь у ІІ етапі захисту. Грамота обласного відділу культури. І місце у Всеукраїнському конкурсі «Залізнякові читання»).

2013 - «Тематичний фокус видань для юнацької аудиторії» (Гуржій Ольга. 11 клас. Секція «Журналістика». ІІ місце у ІІ етапі захисту).

2014- «Різновиди зображень біблійних образів на склі» (Ляшко Анатолій. 11 клас. Секція «Мистецтвознавство». Участь у ІІ етапі захисту. Диплом.)

2014- «Інформаційний супровід заходів, приурочених до 200-річчя з дня народження Т.Г.Шевченка» (Короп Лілія. 10 клас. Секція «Журналістика». ІІІ місце у ІІ етапі захисту. ІІІ місце у П’ятому обласному конкурсі юних краєзнавців Черкащини).

2015 - « Людиноцентризм як домінантний вектор медіадіяльності» (Короп Лілія. 11 клас. Секція «Журналістика». І місце у ІІ етапі захисту. ІІ місце у ІІІ етапі захисту).
Інтернет – семінари:

Березень 2014 - інтернет – конференція « Проектна технологія на уроках предметів художньо-естетичного циклу з використанням ІКТ»

Квітень 2014 - інтернет – семінар «Технології інтегрованого навчання як один із шляхів підвищення ефективності уроку художня культура»

Лютий 2015 - інтернет – семінар «Творчі завдання як один із способів перевірки рівня знань учнів із художньої культури»

Семінари-практикуми:

Серпень 2012 року – на базі Червонослобідської ЗОШ І – ІІІ ст. секційне засідання районного методоб’єднання вчителів світової літератури та російської мови. Виступ на тему: « З досвіду роботи з творчо обдарованими учнями в МАН»

15 березня 2013 року – на базі Худяківської ЗОШ І –ІІІ ст. семінар-практикум для вчителів художньо-естетичного циклу з теми: «Використання інноваційних технологій на уроках художньої культури».

Квітень 2014 року – на базі Будищенської ЗОШ І – ІІІ ст. семінар-практикум для вчителів художньої культури з теми: «Формування базових компетентностей на уроках художньої культури засобами проектних технологій».

28 жовтня 2014 року – на базі Хутірської ЗОШ І-ІІІ ст.семінар-практикум для керівників учнів-членів МАН з теми «Робота в МАН. З досвіду роботи з творчо обдарованими учнями».

Виступи, доповіді: Виступи на засіданні методоб’єднання вчителів суспільно-гуманітарного циклу. 1. Міжпредметні зв’язки на уроках художньої культури (березень 2013 року). 2. Удосконалення системи роботи з обдарованими та здібними учнями (жовтень 2014 року). 3.Моральне виховання та орієнтація на загальнолюдські цінності школярів на уроках світової літератури (лютий 2015 року).

Виступи на педрадах та методичних радах 1. Проектування як творча, інноваційна діяльність у навчально-виховному процесі (грудень 2011 року). 2. Попередження низької успішності учнів під час організації домашньої самостійної роботи ( квітень 2012 року). 3. Проблеми та завдання при вивченні світової літератури (серпень 2014 року). 4. Робота з обдарованими учнями. Виявлення обдарованих учнів (січень 2015 року).



Матеріали у пресі, радіо-, телепередачі

1. Сайфудінова Г.П. Духовий оркестр села Худяки: історія становлення та розвитку / Г.П.Сайфудінова, В.Магльований, учень 10 класу. - Черкаси, видавництво Ю.Чабаненко, 2012 – с. 260 – 267. [ Збірка статей учасників Четвертої наукової краєзнавчої конференції «Залізнякові читання»/ за редакцією Н.Лавріненка].

2. Сайфудінова Г.П. Мистецька шевченкіана Черкащини / Г.П.Сайфудінова. - Черкаси, видавництво Ю.А.Чабаненко, 2014 – с. 157 – 164.

( Мовне обличчя Шевченкового краю / матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. 23 – 24 квітня 2014 року, ЧНУ ім.. Богдана Хмельницького).

3. Сайфудінова Г.П. Мистецька шевченкіана Черкащини / Г.П.Сайфудінова // Педагогічний вісник. – 2015. №2. – С.32 – 35.

4. Липень 2014 року – телепередача «Фокус подій» на обласному телеканалі «Рось».



Творчі групи, школи ППД

Член обласної творчої групи вчителів художньо-естетичного циклу.

Член обласної робочої групи з доопрацювання програм із російської мови.

Наставництво ________________________________________________________________

ВІДДІЛ ОСВІТИ

ЧЕРКАСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

Районний методичний кабінет

КАРТКА

ОБЛІКУ ОБ’ЄКТІВ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
Об’єкт досвіду Худяківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

(точна назва установи, яка має передовий досвід,


або установи, працівник якої має такий досвід)

Прізвище, ім’я, по батькові Сайфудінова Ганна Петрівна

Рік народження 1958 Освіта вища Педагогічний стаж 35 років

Фах__російська мова та світова література____________________________

Посада_____учитель російської мови і світової літератури

Нагороди, звання _Грамоти Черкаської обласної державної адміністрації, Грамоти відділу освіти Черкаської районної державної адміністрації, Грамота Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради

Зміст досвіду: досвід полягає у використанні нестандартних та ефективних прийомів навчання, інтеграції уроків світової літератури та художньої культури з іншими предметами, широке використання комп’ютерних технологій на різних етапах уроку для розвитку творчих здібностей.

Хто, коли вивчав досвід: Посипайко Людмила Миколаївна, вчитель української мови і літератури , 2012-2013 роки, Ляшко Світлана Іванівна, вчитель художньої культури, 2013 – 2014 роки.

В який формі узагальнено досвід (опис, альбом, буклет, стенд, плакат і т.д.)

Опис, наказ по школі,

Ким схвалений досвід (постанова педради школи, ради райвно, райметодкабінету, облвно, ОІПОПП)

  • наказ по школі № 75 від 13.05 2013р. «школі»;

  • педрада «Про стан викладання художньої культури у профільному класі», протокол № 8 від 04.04.2012 року,

  • постанова ЧОІПОПП про занесення до каталогу ППД роботи з обдарованими учнями від 2006р.;

Де зберігається матеріал про досвід у школі, в колекції ППД ЧОІПОПП, на сайті ЧОІПОПП

Заходи щодо впровадження досвіду (організована школа передового досвіду, проведено семінар, здійснюється наставництво і т.д.)

15 березня 2013 року – на базі Худяківської ЗОШ І –ІІІ ст. семінар-практикум для вчителів художньо-естетичного циклу з теми: «Використання інноваційних технологій на уроках художньої культури».

28 жовтня 2014 року – на базі Хутірської ЗОШ І-ІІІ ст.семінар-практикум для керівників учнів-членів МАН з теми «Робота в МАН. З досвіду роботи з творчо обдарованими учнями».


Анотація досвіду

Тема досвіду сприяє формуванню самостійної, інтелектуальної, спостережливої, ініціативної, творчої та всебічно розвиненої особистості, яка постійно знаходиться у пошуку нових знань, різноманітних форм у висвітленні досліджуваного матеріалу. Цього можна досягти через впровадження у навчальний процес інформаційно-комукаційних форм навчання .

Актуальність досвіду спрямована на оптимальний інтелектуальний розвиток кожного учня і передбачає структурування змісту навчального матеріалу, добір форм, методів і прийомів навчання відповідно до типологічних особливостей учнів, усебічний розвиток творчих сил кожного учня, розширенні їхніх інтересів, світогляду, в наданні окремим учням можливостей глибше й повніше вивчати матеріал, розвивати пізнавальний інтерес до вивчення предмета, враховуючи індивідуальні відмінності.

Теоретичною основою досвіду з питань розвитку творчої особистості учнів розглядаються у працях відомих учених, таких як: В.О. Сухомлинський, Г.І. Ващенко, Л.В. Виготський, С.М. Лисенкова, Ш.А. Амонашвілі, В.Ф. Шаталов, Є. М. Ільїн.

Інноваційна значущість. Світова література та художня культура безпосередньо впли­вають на становлення та розвиток засадових принципів особистісно орієнтованої педа­гогіки, активне упровадження проблемнос­ті як ключового аспекту навчання у шко­лі. «Розум дитини — не посудина, яку слід заповнити, а смолоскип, який слід запали­ти» (Плутарх). Саме індивідуальний підхід із застосуванням інтерактив­них технологій у викладанні предметів дає змогу вчителю запалити смолоскип дитя­чих душ, підтримати цей вогонь, пробудити своїх вихованців до творчого самовиражен­ня, розвитку її творчого мислення і мов­лення, творчої уяви. Творча особистість – це людина, яка вміє асоціювати, висувати нові ідеї на фундаменті старих понять, зо­середжувати думки. Щоб зацікавити, заінтригувати учня, необхідно використовувати нові методи навчання.

Практична значущість досвіду полягає у використанні вчителем різних видів ІКТ на уроках. Педагог шукає нестандартні і ефективні прийоми навчання.

Сутність досвіду. Описано можливість використання методики інформаційно-комунікаційних технологій навчання на різних типах та етапах уроків.

Опис змісту досвіду

Опис змісту досвіду

Розвиток творчої активності учнів на уроках світової літератури та художньої культури зумовлене самим життям. Як допомогти дитині осягнути радість від свого розуму, емоцій, своєї неповторності? Вирішити ці проблеми допоможуть уроки співтворчості, де вчитель і учень, як рівний з рівним, намагаються осягнути в спільній праці вершини прекрасного, де головне місце в роботі надається учневі, враженому від спілкування з текстом твору чи знайомством з предметом мистецтва. На вчителя покладаються лише організаторські функції: як скерувати роботу, у яке русло спрямувати роздуми, як змусити працювати уяву, фантазію, розумові, пізнавальні творчі здібності, щоб в очах учнів засвітилася радість, щоб у кожного з них з’явилася впевненість у своїх силах.

В.О. Сухомлинський писав: «Дати дітям радість праці, радість успіху в навчанні, збудити у їхніх серцях почуття гордості, власної гідності – це перша заповідь виховання. Дитяча душа як чистий аркуш паперу…Записи на ньому роблять батьки, друзі. Оточуючі. Та чи не найважливішими є записи, зроблені педагогом на чистому аркуші дитячої душі. І головними його гаслами в цій роботі повинні стати такі: «Допоможи! Не зашкодь!»

Дитина тільки тоді зможе стати особистістю, коли навчиться критично мислити і робити правильний вибір. Тому:



  1. у всіх класах виділяю час і забезпечую можливістю учнів критично мислити, вільно розмірковувати;

  2. висловлюю віру у здатність кожного учня продовжувати критичні судження;

  3. забезпечую здорове, вільне від глузувань середовище.

Дитина тільки тоді зможе стати особистістю, коли буде всебічно розвинена.

Творча особистість завжди володіє високим рівнем знань, має потяг до нового, оригінального. Творча діяльність є її життєвою потребою, а творчий стиль поведінки - найбільш характерний. З цього приводу Лев Толстой наголошував: "Якщо учень у школі не навчиться нічого творити, то і в житті буде тільки наслідувати і копіювати".

«Живи яскраво! Мрій! Фантазуй! Читай! Твори! Ти – талановитий!» - моє основне кредо у спілкуванні з учнями.

Формування творчої людини засобами художньої культури насамперед передбачає:



  • систематичне розв'язання на уроці та в позаурочний час різноманітних творчих завдань;

  • урахування вікових особливостей учнів;

  • залучення до роботи на уроці всіх учнів;

  • відштовхування в постановці творчих проблем від тексту твору чи предмету мистецтва;

  • використання різних засобів, підходів до учня;

  • проблемний підхід до вивчення програмового і позапрограмового матеріалу.

Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності, на мій погляд, є діяльність: навчити і виховати можна лише в дії. Тому я вважаю, справжня суть роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів діяльності.

До методів і способів стимулювання творчої активності можна віднести такі:

  • створення сприятливої атмосфери спілкування (безоцінкові судження);

  • збагачення педагогічного середовища новими враженнями та судженнями;

  • забезпечення привабливого творчого характеру діяльності;

  • чітке визначення мети і кінцевих результатів роботи, способів її

оцінювання;

  • спонукання до генерування оригінальних ідей;

  • залучення учнів у процес планування мети і поточних завдань творчого

об'єднання;

  • повага, довіра, визнання й подяка за досягнуті результати;

  • надання права самостійно приймати рішення;

  • практична спрямованість навчання;

  • моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне

розв'язання проблем тощо.

До творчості учнів необхідно готувати, по-перше, постійно і всесторонньо розвиваючи їх відтворюючу уяву, по-друге, планомірно формувати літературно-творчі вміння, зокрема, вміння створювати нові образи і сюжети на основі навчального матеріалу.

Велике значення має і відношення вчителя до творчих спроб учнів. Дуже важливо, щоб юні автори відчули інтерес до їх творів, як усних, так і письмових, зі сторони розумного, доброзичливого, зацікавленого помічника-вчителя.

У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою творчого успіху. І здатність творити можна розвинути.



   Щоб стимулювати творчу активність школярів, я використовую такі методи і прийоми як розвиток творчого інтересу, створення ситуацій емоційного переживання, створення ситуації успіху, метод відкриття, створення ситуації вибору, самостійна дослідницька робота. А також різні види творчо-розвивальних технологій:

  • технологія навчального дослідження;

  • ігрова технологія

  • проектна технологія

  • технологія «мозкового штурму»;

  • технологія «мікрофон»

  • технологія виконання евристичних завдань;

  • технологія розв'язування дослідницьких проблем.

Починаючи з 5 класу, на уроках світової літератури я впроваджую нові технології навчання, які спонукають учнів до творчої роботи, до вираження свого бачення проблеми. Таким є урок при вивченні роману Е.Портер «Полліанна».

Тема: Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е Портер « Полліанна».

Мета: продовжити знайомство зі світовим бестселером Е Портер, розвивати усне мовлення ; удосконалювати навички аналізу художнього твору, користування різними інформаційними джерелами та вміння працювати з комп’ютером ; виховувати інтерес до літератури, сприяти формуванню життєвих компетенцій .

Тип уроку : застосування знань, умінь і навичок.

Форма проведення : урок-тренінг з використанням прийомів експресивної психотехніки за біоадекватною технологією « Real – методика».

Обладнання: тексти твору Е.Портер « Полліанна», портрети Полліанни, паперове сонечко, рамки для портрету, кольорові смужки.

Епіграф:

Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч невідомому бадьоро й радісно.

Е.Портер

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційна частина.

  • Вступне слово вчителя.

Нещодавно ми всі разом відзначали найкращі свята , які щороку дозволяють і дорослим ,і дітям повернутися у казку.

  • Про які свята йде мова? ( День святого Миколая, Новий рік, Різдво)

  • Які подарунки ви отримали в ці дні?

  • Гра на розвиток творчого мислення « Дарую з любов’ю»

Учні передають один одному ялинкову прикрасу зі словами « Друже, вітаю тебе й хочу подарувати …»

  • Бесіда – мотивація навчальної діяльності.

    • Що дарує дітям святий Миколай? (Солодощі).

    • А що ще можна знайти під подушкою ? (Різочки).

    • Подобаються вам такі подарунки? (Звичайно, ні! )

    • Яка ж тоді від них користь , невже Миколай не любить дітей?

( Різочки знаходять тільки непослухи).

    • Подарунки люблять усі. Пригадайте , що сподівалася отримати із благодійної допомоги дівчинка Полліанна, про яку ми говорити з вами на попередніх уроках? ( Ляльку)

    • А що отримала? ( Милиці).

    • Чому такий несподіваний подарунок? Невже героїня так погано себе поводила?

ІІ. Оголошення теми , мети уроку.

Запишіть у зошит тему уроку й епіграф до нього. Подумайте, що корисного ми можете отримати на уроці, чого навчитися?



ІІІ. Робота над темою уроку.

  • Інтерактивна гра « Мікрофон».« Відтворюємо сюжет»

Уявіть себе в ролі кореспондента, який отримав завдання від редакції побувати у містечку Белдінгсвіль і прокоментувати відзнятий матеріал у випуску новин.

  • Прийом експресивної психотехніки. Вибираємо кольорограму

« Полліанна». Із кольорового паперу учні вибирають довільну геометричну фігуру того кольору, з яким у них асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.

  • Тренінгова вправа « Радість довкола»

Ви щоразу прокидаєтеся зранку з різним настроєм – частіше, просто не хочеться вставати з ліжечка. але буває й таке, що ранок укочується до вашої кімнати через відчинене вікно й дарує неперевершене відчуття радості .

  • Під впливом чого так змінюється світ довкола ? Хто ж так приємно лоскоче вам зранку щічки? ( Сонечко. Сонячне проміння).

  • « Асоціативний кущ»

  • Згадайте, наша героїня – сонячна дівчинка. Давайте запишемо риси її характеру на паперових смужках сонечках слово й прикріпіть їх на дошці

Кожен прикріплює свою версію біля сонечка й коротко коментує: «Полліанна – це …, бо вона…»

Правила життя Полліанни. Робота в групах.

На столі вчителя лежать предмети, які представники груп можуть взяти на свій власний розсуд, але не більше двох.



Завдання для груп. Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?

Очікувані результати .

Крем проти ластовиння ( для Полліанни)

Троянда ( любов тітоньки Поллі)

Стетоскоп ( лікарю Чілтону ( лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)

Будинок ( для Джиммі)

Скелет ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж

« тримати скелета у шафі»)

Милиці (неочікуваний подарунок для Полліанни)

Бейджик з написом « Твоє ім’я найкраще» ( Ненсі)

Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)

Поличка для обстругування (Джіммі)



  • Колективне складання схеми «Удавані негаразди та ліки від них»

Ластовиння – у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися.

Заняття. Навчання . Щоденні турботи. Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.

Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник !

Самотність. Шукай причину в собі : гординя , відсутність комунікабельності . ЛЮБИ ЛЮДЕЙ!

Узагальнена таблиця. Учням пропонується вписати у порожні віконечка свої поради щодо подолання негараздів.

Проблемне запитання:

  • Що , на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини ?

  • ( Смерть рідних, каліцтво)

  • Що пропонує у таких випадках Полліанна?

  • Робота у зошитах.

Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .

Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.



  • Представлення групами мультимедійних презентацій « Радій життю», підготовлених групами заздалегідь ( випереджаюче завдання) Кадри з проекту « Голос.Діти», Паралімпійські ігри. Конкурси краси для інвалідів.

ІV. Гра- тренінг « Гра в радість»

  • Робота з підручником.

Знайти фрагмент у тексті твору.

Висновок: усіма мовами слово « радість» звучить піднесено.

(Тренінгова вправа « Радісні рамки» з використанням експресивної психотехніки )

  • На столах у дітей різнокольорові рамки й однакові фото Полліанни.

  • Завдання : Оберіть рамку, яка вам найбільше подобається і помістіть в неї портрет дівчинки.

  • Чому обрали рамку саме такого кольору?

  • Чи вплинув вибір рамки на ваше сприйняття образу дівчинки ?

  • Як ви розумієте вислів « Дивитися на світ різними очима?

  • Тренінгова вправа « Кольорові рамки»

Коли ми дивимося на світ, то теж використовуємо різнокольорові рамки, які є ні чим іншим, як нашими думками.

Спробуємо використати « радісні рамки» ( тобто знайти щось позитивне ) в наступних ситуаціях:



  • Ви святково одягнені йдете на День народження товариша. Раптом повз вас промчав автомобіль, заляпавши вас брудом з найближчої калюжі.

  • Зібралися на прогулянку, але пішов дощ.

  • Затрималися на декілька хвилин і не встигли на потяг.

V. Саморефлексія учнів

  • Заключне слово вчителя.

Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги «Полліанна» Е.Портер та її героїня. Згадайте, що ви очікували отримати від цього уроку ? Оцініть власної діяльності на уроці. Сподіваюся, ми не даремно згаяли час.

  • « Ланцюжок радісних відкриттів». Кожен із учнів, передаючи лист паперу, записує на ньому одне речення « Чого я навчився у Полліанни»

VI. Домашнє завдання.

Після виходу у світ книги про Полліанну , у Америці були створені клуби Полліанни. Пропоную створити такий клуб і у нашому селі. Звичайно, у цій справі потрібна й ваша допомога – намалюйте запрошення для усіх бажаючих та напишіть твір-мініатюру « Як би змінилося наше село , якби у ньому жила Полліанна?»

Ускладнюючи з кожним роком навчання творчі завдання для учнів, уже в 11 класі діти можуть самостійно підготувати матеріал не тільки для узагальнення знань, а поділитися своїми напрацюваннями із учнями інших класів. Ось приклад такого уроку.

Тема. Общая характеристика творчества Б.Пастернака «Когда строку диктует чувство».

Цель: обобщить знания о поэте Борисе Пастернаке, развивать навыки выразительного чтения стихотворений, воспитывать любовь к поэзии.

Тип урока: урок обобщения знаний.

Форма урока: круглый стол

Оборудование: презентации о творчестве Б.Пастернака, музыка П.И.Чайковского, аудиозапись стихов поэта, сборники стихав Б.Пастернака.



ХОД УРОКУ

І. Организация класса.

ІІ. Обобщение и систематизация изученного материала.

1. Сообщение темы и целей урока.

2. Мотивация учебной деятельности.

Задание: найти ответы на вопросы:

  • Почему поэзия, а не музыка и философия?

  • Почему не перемололи «сталинские жернова»?

  • Чем дышит лирическое «я» Пастернака?

  • Удалась ли проза ?

  • Знаменитый – это слава или крест?

3. План урока.

1) Начальная пора:

а) корни творчества – в детстве (музыка, живопись) – первые стихи («Февраль. …»);

б) философия жизни – несгорающая свеча («Как бронзовой золой жаровень…»);

в) философия поэзии («Давай ронять слова…»).



2) Время и люди:

а) сталинское время,

б) место искусства в истории («О, знал бы я, что так бывает…»).

3) Пастернак о природе (М.Цветаева писала: «Его грудь заполнена природой до предела. Кажется, уже с первым своим вздохом он вдохнул, втянул её в себя – и вдруг захлебнулся ею и всю последующую жизнь с каждым новым стихом выдыхал её, но никогда не выдохнет»):

а) природа – храм («Когда разгуляется…»);

б) природа – живой пейзаж (« Золотая осень», «Снег идет»);

в) природа – время («Единственные дни»);

г) природа – чувства («Мело, мело по всей земле…»).

4. Поэт – переводчик:

а) вечные образы в переводах Пастернака (стихотворения и поэмы Гете, Шиллера, драмы Шекспира );

в) работа над переводом поэмы И.Франко «Моисей», написание обращения к украинскому народу во вступлении к поэме.

5. Работа над книгой «Доктор Живаго»:

а) предыстория написание романа;

б) история выхода в свет;

в) стихи Юрия Живаго.



6. Во всём мне хочется дойти до самой сути…(поиск смысла жизни).

7. Знаменитый – это как?

а) словарная работа – объяснить лексическую разницу синонимов ВОСТРЕБОВАНЫЙ, ПОПУЛЯРНЫЙ, ИЗВЕСТНЫЙ, ЗНАМЕНИТЫЙ

б) знамя времени («Быть знаменитым некрасиво…»);

в) Нобелевская премия («Нобелевская премия»).



8. Через много лет…

а) «С легким паром, Пастернак!»;

б) песня

А. Галича
“Памяти Б. Пастернака”

Разобрали венки на веники,

На полчасика погрустнели...

Как гордимся мы, современники,

Что он умер в своей постели!

И терзали Шопена лабухи,

И торжественно шло прощанье...

Он не мылил петли в Елабуге

И с ума не сходил в Сучане!

Даже киевские письмэнники

На поминки его поспели.

Как гордимся мы, современники,

Что он умер в своей постели!..

И не то чтобы с чем-то за сорок -

Ровно семьдесят, возраст смертный.

И не просто какой-то пасынок -

Член Литфонда, усопший сметный!

Ах, осыпались лапы елочьи,

Отзвенели его метели...

До чего ж мы гордимся, сволочи,

Что он умер в своей постели!

"Мело, мело по всей земле, во все пределы.

Свеча горела на столе, свеча горела..."

Нет, никакая не свеча -

Горела люстра!

Очки на морде палача

Сверкали шустро!

А зал зевал, а зал скучал -

Мели, Емеля!

Ведь не в тюрьму и не в Сучан,

Не к высшей мере!

И не к терновому венцу

Колесованьем,

А как поленом по лицу -

Голосованьем!

И кто-то, спьяну, вопрошал:

- За что? Кого там?

И кто-то жрал, и кто-то ржал

Над анекдотом...

Мы не забудем этот смех

И эту скуку!

Мы - поименно! - вспомним всех,

Кто поднял руку!..

"Гул затих. Я вышел на подмостки.

Прислонясь к дверному косяку..."

Вот и смолкли клевета и споры,

Словно взят у вечности отгул...

А над гробом встали мародёры

И несут почётный...

Ка-ра-ул!

4. Подведение итогов:

- в 1987 году решение об исключении Пастернака из Союза писателей было отменено,

- в 1988 году «Доктор Живаго» впервые был напечатан в СССР («Новый Мир»),

- 9 декабря 1989 года диплом и медаль Нобелевского лауреата были вручены в Стокгольме сыну поэта — Евгению Пастернаку. Под его же редакцией вышло несколько собраний сочинений поэта,

- в последние годы в России издаются многочисленные сборники, воспоминания и материалы к биографии писателя.

-«Доктор Живаго» впервые был экранизирован в Бразилии в 1959, когда был поставлен одноимённый телефильм («Doutor Jivago»).

- Самой известной в мире экранизацией романа остаётся голливудский фильм 1965 года Дэвида Лина, получивший 5 премий «Оскар».

- В России «Доктор Живаго» экранизирован в 2005 году Александром Прошкиным. В роли доктора Живаго снялся Олег Меньшиков. Эта экранизация вызвала неоднозначные отзывы критики.

- В 2006 году в Пермском академическом театре режиссёром Борисом Мильграмом, композитором Александром Журбиным и драматургом Михаилом Бартеневым был поставлен мюзикл «Доктор Живаго»]. Премьера состоялась 30 декабря.

-До 1989 в школьной программе по литературе о творчестве Пастернака и вообще о его существовании не было никаких упоминаний.

- Массовый советский телезритель впервые познакомился со стихами Пастернака в 1976 в фильме Эльдара Рязанова «Ирония судьбы, или С лёгким паром!» Стихотворение «Никого не будет в доме»), преобразившееся в городской романс, за кадром проникновенно исполнено под гитару Сергеем Никитиным и сразу стало широко известным. Позднее Эльдар Рязанов включил отрывок из другого стихотворения Пастернака в фильм «Служебный роман».

- В 1970-х, 1980-х для цитирования Пастернака в популярном кино от

режиссёра требовалась известная смелость.

-В октябре 2005 года издательство «Слово» выпустило первое в истории полное собрание сочинений Пастернака в 11 томах (общий тираж 5000 экземпляров). Собрание составлено сыном поэта Евгением Борисовичем Пастернаком и его женой Еленой Владимировной Пастернак.

Наталья Пальцева



Незабвенному Поэту. Борису Пастернаку

Он - Кудесник. Он - Начало.

С юных лет стремясь за Ним,

Так же я слагать желала -

Только Он - недостижим.

Пусть развеялось мечтанье,

Стал иным подлунный Мир -

У меня одно призванье,

У меня один Кумир.

Время всё меняет кроме

Повторения картин:

"Зимний день в сквозном проёме

Незадёрнутых гардин".

Словно властвует годами

Та Страна Любви и Грёз,

Что нетленными стихами

Мой Кудесник превознёс.

Там прозрачный лист кружится,

Гонит всё былое прочь.

И снегов покров искрится,

И горит свеча всю ночь.

Огонёк во мгле мерцает.

Слышен старой скрипки звук,

Что страницы снов листает,

Бренности разрушив круг.

Колокольчик Там волшебный

Разливает тихий звон.

Зимний ветер гимн победный

За стеклом поёт окон.

А сердечное участье

Вдохновения шелка

Золотым узором счастья

Покрывает сквозь века.

Незабвенного Поэта

Там Искусство правит бал,

Озаряя дивным светом

Чувств Высоких Тронный зал.

И манит к себе доныне

Нескончаемая даль,

Где хранит Поэта имя

Мудрой Вечности Скрижаль.
ІІІ. Домашнее задание: ознакомиться с жизнью и творчеством Марины Цветаевой

Головне місце на інтегрованих уроках відводиться елементам творчого пошуку. У процесі проведення таких уроків педагоги вміло й ефективно керують принципами засвоєння і застосування знань, формують мислення школярів, їхню емоційну та вольову сферу, моральні, естетичні та світоглядні аспекти особистості, навчальні і трудові вміння.

При організації інтегрованого навчання з’являється можливість показати дитині світ у всьому його розмаїтті із залученням наукових знань, літератури, музики, живопису, що сприяє емоційному розвиткові особистості дитини і формуванню її творчого мислення. Реалізація цього способу дає змогу, не знижуючи програмних вимог, зробити навчально-виховний процес захоплюючим, цікавим для школярів, оптимізувати його за рахунок переструктурування змісту навчання і практичної зміни традиційної форми навчання.

Творча активність дитини на уроці не виникає сама по собі, її треба стимулювати, створювати відповідну атмосферу. Творчість учителя породжує творчість учня. Найефективніший той урок, на якому на всіх і на все вистачає часу й уваги, коли всім цікаво вчитись. Уроки світової літератури та художньої культури мають унікальну можливість доповнювати один одного. Ось цьому приклад.

ТЕМА «Унікальність «тя-но-ю» та її літературна інтерпретація».

МЕТА: розвивати вміння учнів доступно знайомити слухачів з відібраним матеріалом, навчати самостійно опрацьовувати додаткову літературу, виховувати зацікавленість традиціями народів Сходу.

ТИП УРОКУ: ознайомлення з новим матеріалом.

ФОРМА УРОКУ: урок – конференція.

ОБЛАДНАННЯ: реферати та повідомлення учнів, ілюстрації японських краєвидів, портрет Ясунарі Кавабати, текст повісті «Тисяча журавлів».

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.



  1. Повідомлення теми та мети уроку.

  2. Мотивація навчальної діяльності.

Японці значно більше, ніж інші народи, заглиблені «в себе», орієнтують­ся на особистісні фактори. Ця риса національної культури значною мірою обу­мовлена релігією — буддизмом, за яким кожна людина повинна зосереджува­тися на власному духовному самовдосконаленні.

За результатом досліджень у галузі етнопсихології, більшість японців інте­лігентні, виховані, ввічливі. Вони дуже вимогливі до чистоти, дисциплінова­ні, із повагою ставляться до людей старшого покоління. Відданість, поклонін­ня батькам та обов'язок щодо них — специфічні риси японського менталітету. А ще японці дуже бережно відносяться до своїх традицій [7, с.95]. Про одну з яких, а саме про чайну церемонію ми сьогодні поговоримо.



  1. Виступи учнів з матеріалами «Художньої культури» .

А) Історична довідка.

Чайна церемонія (з яп. «тя-но ю») — специфічна ритуалізована форма спільного чаювання, що виникла в Середньо­віччі у Японії. Спочатку — одна з форм практики медитації ченців-буддистів, згодом стала невід'ємним елементом япон­ської культури, тісно пов'язаним із багатьма іншими культурними явищами.

Започаткував, розробив і впровадив ритуал чернець Дайо (1236—1308). У Дайо навчалися перші чайні майстри — та­кож ченці. Століттям пізніше священик Іккю Содзюн (1394— 1481), настоятель храмового комплексу Дайтокудзі в Кіото, навчив чайної церемонії свого учня Мурата дзюку (Сюко). Останній розвинув чайну церемонію і навчив її проведення сьоґуна Асікага Псімацу, давши традиції «путівку в життя». Так само, як і в більшості країн, у Японії все, що ставало звичаєм у правителя, миттєво ставало модним у підданих.

Мурата дотримувався покладеної в основу церемонії ідеї «ва-бі» — прагнення до простоти і природності, почасти, на про­тивагу пишноті та розкоші самурайських «чайних турнірів». Він об'єднав чотири основних принципи чайної церемонії: гармонію («ва»), шанобливість («кей»), чистоту («сей») і ти­шу, спокій («секі»).

Подальший розвиток чайної церемонії забезпечив Дзео Та-кено (1502—1555). Він почав використовувати для церемонії спеціальну будівлю — чайний будиночок («тясіцу»), якому, за принципом «вабі», було надано вигляду селянської хати із солом'яною стріхою. Саме він почав вживати в церемонії керамічний посуд грубої роботи. Учень Дзео Такено, видатний майстер чайної церемонії Сен-но Рікю (1522—1591), доопрацював чайний будиночок і ввів у практику створення саду («тяніва») і кам'яної до­ріжки («родзі»), що веде через сад до будиночка. Сен-но Рікю формалізував етикет церемонії, послідовність дій учасників і навіть визначив, які бесіди та якої миті слід вести під час церемонії, щоб створювати настрій спокою, відсторонення від турбот і прагнення до істини та краси. Отже, до XVI ст. чайна церемонія з простого колективного чаювання перетворилася на міні-виставу, яка в цілому розглядалася як одна з форм духовної практики і в якій кожна деталь, кожен предмет, кожна дія мали символічний зміст.

Доля Сен-но Рікю склалася трагічно: його естетичні принци­пи були протилежними до смаків Тойотомі Хідейосі, який віддавав перевагу пишним, багатим прийомам і дорогоцін­ному чайному приладдю (для нього 1585 року було навіть побудовано «огон тясіцу» — чайну кімнату, укриту золотою фольгою; усі чайні речі в ній були з чистого золота). Тому чайний майстер був змушений за наказом повелителя здій­снити ритуальне самогубство (1591). Проте, чайна церемо­нія розвивалася в руслі принципів, вироблених Сен-но Рікю, і провідною школою чайної церемонії стала заснована ним школа Сенке. Значний внесок у зміцнення позицій школи зробив онук Рікю, Сен Сота (1578—1658), який став третім іємото школи. Сини Сена Сота очолили три гілки школи Сен­ке: Омоте Сенке, Ура Сенке і Мусянокодзі Сенке.

Б) Різновиди чайних церемоній.

Нічна церемонія. Зазвичай проводиться при світлі місяця Гості збираються перед північчю. Завершується церемонія не пізніше ніж о 04:00 ранку. Особливістю нічної церемонії є те, що порошковий чай готують безпосередньо під час церемонії, перетираючи в ступці чайне листя, і заварюють дуже міцно.

На сході сонця. Церемонія починається о 03:00—04:00 ранку і триває до 06:00 ранку.

Ранкова. Проводиться зазвичай у сезон спекотної погоде (коли ранок — найпрохолодніший час), починається о 06:0С ранку.

Післяобідня. Починається о 13:00. Вечірня. Починається о 18:00 дня.

Спеціальну церемонію проводять в особливих випадках: свято, спеціально організована зустріч друзів, святкування якої-небудь події.

В) Місце проведення чайної церемонії.

Класичну чайну церемонію проводять у спеціально облад­наному місці. Зазвичай це територія, увійти на яку можна через масивні дерев'яні ворота. Перед проведенням церемонії ворота відчиняють, даючи гостеві можливість увійти, щоб не турбувати господаря, зайнятого підготовкою. На терито­рії «чайного комплексу» розташовані декілька будівель і сад. Деталі їх розташування не стандартизуються — у кожному конкретному випадку намагаються створити максимально естетичний ансамбль, що природно вписується у місцевість і створює враження «продовження природи». Безпосередньо за воротами розташовані допоміжні будівлі, де гості збира­ються перед початком церемонії. Головна будівля — чайний будиночок («тясіцу») — розташована в глибині чайного саду («тяніва»). Щоб потрапити туди, слід пройти садом кам'яною доріжкою («родзі»).

Існує кілька різних скорочених варіацій чайної церемонії для ситуацій, коли проведення її в «класичному» варіанті є неможливим. Можна обмежитися для проведення церемо­нії спеціальним павільйоном, окремою чайною кімнатою або навіть столом

Г) Підготовка до чайної церемонії

Перед церемонією гості збираються разом в одній кімнаті, де їм подають гарячу воду в невеликих чашках. Призна­чення цього етапу — створити у гостей загальний настрій, пов'язаний з очікуванням майбутньої церемонії як важливої та приємного дії, зустрічі з прекрасним.

Потім гості вирушають садом до чайного будиночка. Перехід через чайний сад викладеною камінням доріжкою вважаєть­ся дуже важливим — він символізує очищення від суєти, по­всякденності, турбот, тривог і неприємностей. Споглядаючи рослини і камені саду, гості налаштовуються на зосереджен­ня і звільняють свідомість від усього суєтного.

У кінці доріжки, перед чайним будиночком, гостей зустрі­чає господар. Після стриманого вітання гості підходять до кам'яного колодязя і здійснюють обряд омовіння. Воду зачерпують маленьким ковшем на довгій дерев'яній ручці. Гість омиває руки, обличчя, прополіскує рот, після чого омиває після себе ручку ковша. Обряд омовіння символізує тілесну і духовну чистоту.

Після омовіння гості заходять до чайного будиночка і розта­шовуються там. Проходження через низький і вузький вхід символізує остаточний вихід за межі буденного світу, укрит­тя від усього, що коїться зовні. Незручність входу і необхід­ність низько нахилитися, входячи всередину, символізують рівноправність учасників церемонії — вклонитися змушений кожен, незалежно від знатності, багатства, популярності та суспільного становища. Відповідно до звичаю традиційно­го японського будинку, заходячи у чайний будиночок, взуття гості залишають на порозі.

Коли гості входять до будинку та споглядають його прекрасну простоту, окріп уже готовий. Перед церемонією їм подають легку їжу і потім запрошують на невелику прогулянку. Далі — її найваж­ливіша частина — приготування порошкового зеленого чаю, що відбува­ється в абсолютній тиші. Одну велику чашу з напоєм передають по колу, починаючи з найповажнішого гостя, що символізує цілісність та єдність людей, які зібралися разом. Коли чаша стає порожньою, вона ще раз передається по колу, щоб кожен з гостей міг оцінити її зовнішній вигляд. Після найбільш медитативної частини церемонії гості починають бесіду, під час якої не говорять про справи та повсякденні хвилювання. Потім подається чай окремо кожному з гостей, які обговорюють будинок, його оформлення, красу саду, посуд, вислів на особливому сувої з ієрогліфами, що обов'язково повинен бути в наявності. Квіти у будинку міняються хазяїном на ті, що розпустилися повністю. Це символізує собою кінець церемонії. Хазяїн, вибачаючись, проводжає гостей та прибирає помешкання. Дуже важливо, щоб чайний будиночок залишився після церемонії в такому вигляді, як і був до неї, що символізує те, як гості та хазяїн цінують кожну мить життя.



  1. Бесіда:

  • Чим відрізняється японська чайна церемонія від чаювання європейців?

  • Який, на вашу думку, філософський зміст несе «тя-но ю»?

  • Що може дати європейцям використання такого обряду чаювання?

  • Де, крім спеціальної літератури, ми можемо ще дізнатися про чайну церемонію? (Із роману Ясунарі Кавабати «Тисяча журавлів»).

  1. Виступи учнів із матеріалами «Світової літератури».

А) Повісті "Тисяча журавлів "була присуджена премія японської Ака­демії мистецтв. Це — лірична повість, тлом для якої автор обрав чайну церемонію. Чайний обряд — стародавній звичай, доведений японською естетикою до рівня високого мистец­тва. Суть його полягає в тому, щоб дати людині можливість поду­мати над життям, віддатися роздумам, очистити душу від буден­них клопотів і суєти. Чайна церемонія покликана служити досяг­ненню гармонійної єдності людини з природою та іншими людьми.

Як підкреслював сам автор, його метою не було описати чайну церемонію, а лише застерегти проти її сучасної вульгаризації. Но­сієм такого опошлення священного обряду виступає в повісті Тікако. Більша частина повісті присвячена висвітленню складних стосунків головного персонажа — Кікудзі з пані Оота, з дівчатами Фуміко і Юкіко [7, с. 94 ].

На сторінках повісті своїм окремим життям живе японська кера­міка — начиння для чайної церемонії. Стародавні чашки, яким по кілька сотень років, ніби відтінюють скороминущість людського життя, підкреслюючи тим його цінність.

Б) Вибіркове читання :

1. Опис чашки, чорної орібе.

2. Поведінка та манери хазяйки чайної церемонії.

3. Огляд чайного начиння.

4. Навчання чайному обряду.

5. Стародавні чашки: «карацу» і «сіно» [9].

В) Бесіда:

- Чи вдалося автору в повісті передати філософію чайної церемонії?

- Чи збережені при описі особливості японського чаювання?

- Чи простежується вульгаризація церемонії в повісті?

- Чи може служити опис чайної церемонії в повісті зразком для навчання цьому обряду?

6. Висновок.

Ознайомившись з історією розвитку чайної церемонії та її інтерпретацією в повісті «Тисяча журавлів», слід відмітити, що технічний прогрес призвів до часткового або і повного забуття кращих традицій народів. Саме духовна змістова чайної церемонії найкраще свідчить про це. Слід пам’ятати, що майбутнє можна побудувати на міцному фундаменті кращих зразків минулого.

Практична частина уроку

ОБЛАДНАННЯ: класна кімната повинна нагадувати японський чайний будиночок із застеленими на підлозі килимками (татамі), посередині приміщення – квадратна виїмка (хібаті), де на керамічному піддоні тліє деревне вугілля чи викладені дрова, столиком із підносами, шкатулками для зберігання чаю, чашкою для спільного чаювання і чашками для кожного із гостей, ложками і мішалками, чайниками для заварки японського та українського чаїв. Усі предмети повинні бути простими. Чашки ні в якому разі не натирають до блиску. На стіні навпроти вхідних дверей – ніша (токонома), прикрашена вазою з квітами чи ікебаною із гілкою сосни та сувоєм із написом: «Ніколи так не думаєш про друга, як дивлячись на сніг, місяць або квіти» Ясіро Юкіо. На дошці прикріплено зображення великої чашки чаю та аркуші із написами: «Гармонія», «Чистота», «Спокій», «Повага». Учитель, по можливості, одягнений у національний одяг японців (кімоно), учні теж.

Учні за власним бажанням (важливо) вибирають матеріал, який будуть представляти під час чайної церемонії: з художньої культури (японських художників та їхні картини, музику японських композиторів, історії керамічних виробів) чи із світової літератури (уривки з повісті Ясунарі Кавабати «Тисяча журавлів»).

І. Перевірка практичного засвоєння матеріалу:

- вхід до чайного будиночку (класної кімнати),

- розміщення гостей,

- вибір чашок для чаювання,

Підведення підсумку. Виправлення помилок, створення атмосфери чотириєдності душевного стану учасників дійства.

ІІ. Приготування чаю.

Готується чай на очах у гостей: господар звільняє листки від прожилок і подрібнює їх на порошок у фарфоровій ступці. (Характерним для японського способу заварювання чаю є те, що вода не доводиться до кипіння.) Такий чай буває дуже міцним, його не подають натщесерце, а спершу частують гостей легкими закусками. Солодощі, що подаються під час чайної церемонії, представляють собою зацукровані фрукти, тому їхній вибір залежить від пори року. Заливають заварку гарячою водою мовчки.

ІІІ. Практичне засвоєння знань і навичок.

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Існує чотири правила чайної церемонії: гармонія, чистота, повага (чемність), спокій. А з якими словами вони асоціюються у вас?

Я вважаю, що …

Приклади відповідей. (Гармонія у відносинах між людьми, гармонія людини і природи, гармонія чайного посуду та манери її використання. Чемність, повага передбачає щирість стосунків між людьми, співзвуччя сердець, "зустріч почуттів" не за правилами поведінки, а через те, що душа людини, яка потрапляє у світ краси та натуральності, прихильна до добра. Чайний дім - це обитель миру та спокою, сюди немає доступу людям з поганими думками. Чистота повинна бути абсолютною, починаючи від почуттів та думок, закінчуючи чистотою в буквальному розумінні. Головне у чайному домі - тиша та спокій, які необхідні для рівноваги духу, для бесіди "серцями").

2. Вправа «Занурення в красу».

Учні по черзі представляють свої самостійні знахідки.

З художньої культури (для прикладу: художники: Кавасе Хасуі «12 краєвидів Токіо», Аодо Дендзен «Пейзаж гори Асамаяма», графіка Фукуда Сігео;

музиканти: Куросава Кінко, Томіта Ісао;

кераміка: бідзенівська, кутанійська).

Із світової літератури ( уривки – опис алеї та вечірньої заграви з розділу «Вечірня заграва над лісом», вранішньої зорі з розділу «Подвійна зірка», роздуми героя про кохання та зраду, про красу та потворність, про смерть та вічність).

3. Рефлексія.

Запропоновані фрази, які учні повинні закінчити. Наприклад:

я познайомився з ...

було непросто ...

я добився ...

у мене вийшло ...

хотілось би ...

мені запам’яталось ...

я спробую ...

4. Колективне оцінювання роботи учнів на уроці.

Критерії:



  • доступність підготовленого матеріалу,

  • форма представлення,

  • актуальність,

  • новизна.

ІV. Домашнє завдання: провести дома для родини міні - «тя-но ю».

Освітні технології повинні формувати таку особистість, яка вміє:

- адаптуватися до життєвих ситуацій, які швидко змінюються,

- шляхом самостійного здобуття знань; доцільно їх застосовувати на практиці для вирішення різноманітних проблем;

- самостійно критично мислити, вміти реально бачити проблеми і

шукати шляхи їх подолання; бути здатною генерувати нові ідеї, творчо мислити; а грамотно працювати з інформацією;

- бути комунікабельною, контактною в різних соціальних групах;

- самостійно працювати над розвитком власної моральності, інтелекту, культурного рівня.

Тому випускник сучасної школи, який житиме і працюватиме завтра, повинен стати в процесі навчання особою, яка:

а) реалізувалася.

Людина з добре розвиненим усвідомленням своїх здібностей і потреб послідовно використовує ці знання для вибору альтернатив, які дають можливість вести здорове, продуктивне і повноцінне життя;

б) прагне до підтримки інших людей.

Це життєва роль людини, що уміє цінувати стосунки з іншими людьми і розвиває різноманітні зв’язки з ними;

в) сприймає життя як постійне навчання.

Це роль людини, що постійно набуває нових знань разом з умінням реагувати на умови мінливого зовнішнього світу.

г) стане висококваліфікованим працівником;



д) є інформованим громадянином.

Як створити "ситуації успіху"для творчої самореалізації дитини?

1. Давати такі завдання, щоб дитина повірила в свої можливості.

2. Добре вивчити і знайти творчі здібності дитини.

3. Створення проблемних ситуацій для реалізації творчих здібностей виховання.

4. Варіативність домашніх завдань.

5. Вивчення вікових особливостей.



6. Створення персональних виставок, творчих робіт, залучення до участі у творчих групах.

7. Любити дитину і вірити в її успіх.
Каталог: uploads -> editor
editor -> Тема. Адам Міцкевич. «Кримські сонети». Тл: сонет Мета
editor -> Методичні рекомендації щодо викладання української мови та літератури в навчальних закладах в 2016/2017н р
editor -> Тема. Олександр Олесь (О. Кандиба). Життя І творчість, світоглядні Переконання. Прагнення гармонії людини й природи, майстерність у відтворенні настрою І почуття в поезіях «З журбою радість обнялася»,
editor -> Па́уль Цела́н нім. Paul Celan; справжнє ім'я Пауль Анчель
editor -> Креативний підхід вчителя до підготовки уроків читання
editor -> Розділ 1 Загальні відомості
editor -> Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду
editor -> Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Черкаської районної ради черкаської області iconЛ. Л. Орленко, учитель світової літератури, керівник пошукової групи «Школа: від витоків до сьогодення» Чорнобаївської зош І – ІІІ ступенів №1 Чорнобаївської районної ради Черкаської області
«Школа: від витоків до сьогодення» Чорнобаївської зош І – ІІІ ступенів №1 Чорнобаївської районної ради Черкаської області Ч
Черкаської районної ради черкаської області iconГуриненко В. М., бібліотекар Леськівської зош І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради Черкаської області Парад української книги «Народе мій, у твоїх гарячих жилах козацька кров пульсує І гуде»
Я, Гуриненко Валентина Миколаївна, шкільний бібліотекар Леськівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Черкаської районної ради черкаської області iconВідділ культури І туризму Черкаської райдержадміністрації
Земні І небесні терени поета-філософа Миколи Чернявського: бібліографічний нарис [до 150-річчя з дня народження Миколи Чернявського]...
Черкаської районної ради черкаської області iconУкраїна Управління освіти м. Черкаси Черкаська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №13 Черкаської міської ради Черкаської області Компетентнісний підхід до
Матеріали з української мови та літератури розроблені заступником директора школи Костенко О. К., спеціаліст вищої категорії, звання...
Черкаської районної ради черкаської області iconВідділ освіти черкаської районної державної адміністрації районний методичний кабінет
Схвалено радою районного методичного кабінету відділу освіти Черкаської районної державної адміністрації
Черкаської районної ради черкаської області iconЛинник А. М. вчитель загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №10 Черкаської міської ради Черкаської області Тема. Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту «Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк» Мета
Загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; зв’язно висловлюватися в контексті змісту
Черкаської районної ради черкаської області iconКонтрольне оцінювання з української літератури в 11 класі філологічного профілю
Катеринопільської загальноосвітньої школи І–ііі ступенів №1 Катеринопільської районної ради Черкаської області
Черкаської районної ради черкаської області iconОсвіти педагогічних працівників черкаської обласної ради використання хімічних знань при викладанні шкільних предметів
Новодмитрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Золотоніської районної ради
Черкаської районної ради черкаської області iconІваницька Наталія Анатоліївна, учитель географії Могильська Ольга Петрівна, учитель української мови І літератури Поверхневі та підземні води України. Дніпро колиска життя інтегрований урок
Ярошівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів катеринопільської районної ради черкаської області


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка