Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна»



Скачати 85.15 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір85.15 Kb.
ТипУрок

Тема уроку: Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна»
Мета: познайомити учнів з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса;формувати предметні та ключові компетентності учнів відповідно до Державного стандарту; розвивати навички виразного читання та початкового аналізу поезії; сприяти усвідомленню понять «тема» та «ідея» твору, «епітет», «метафора», «уособлення»; формувати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати вдумливого читача.

Обладнання: портрет Джона Кітса, збірки його поезій, записи на дошці, картки для індивідуальної роботи, кольорові стрічки, проектор, презентація «Картини природи», «Вальс №6» Ф. Шопена.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Епіграф: «Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме». 

Л. Сенека



Хід уроку

І. Організаційний момент. Оголошення теми і завдань уроку, запис у зошити.

Слово учителя. Створення «Веселки».

Людина народжується для щастя. У це вірить кожен із нас. А що таке щастя? Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте це слово?



(Відповіді учнів: родина, здоров’я, друзі, відпочинок, річка, море, ліс…)

Філософ Сенека стверджував, що «жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне і те саме». Чи згідні ви з таким твердженням? Аргументуйте.



(Людина і природа – одне ціле, рівнозначні частинки Всесвіту, лише у гармонії вони почуватимуться щасливими)

У сиву давнину дослідження явищ природи стало основою для прислів’їв та приказок, обрядових пісень, загадок. Давайте і ми з вами відгадаємо загадки про природу, а слова-відгадки запишемо на кольорових стрічках і складемо чарівну веселку.



(Веселку складаємо на великому ватмані, розміщеному на дошці, а в цей час на екрані монітора змінюються слайди презентації «Картини природи»)

- Коли нема – чекають, коли прийду - втікають. (Дощ)

- Зайде в дім – не виженеш дрючком, прийде час – і сам втікає. (Промінь сонця)

- Взимку ковзанкою стану, ну а влітку я розтану. (Лід)

- Одне біжить, друге лежить, а третє нахиляється. (Річка, берег, верба)

- Біле борошно поля вкрило (Сніг)

- У золотому кожушку чабан ягняток пасе. (Місяць і зірки)

- Веселе коромисло через річку повисло. (Веселка)



Учитель. Нехай складена нами веселка налаштує вас на романтичний лад, допоможе з гарним настроєм познайомитися з поетом, для кого природа – це не тільки місце відпочинку, а й джерело натхнення, скарбниця тем і сюжетів для творчості. Знайомтесь – Джон Кітс. (Презентація портрета)

ІІ. Формування нових знань, умінь і навичок.

1. Слово вчителя.

Доля Джона Кітса, одного з найбільших ліричних поетів Англії, викликає сум і співчуття не лише тому, що його життєвий шлях був такий короткий: він не дожив до свого двадцятишестиліття. Болісно вражає те, скільки горя йому випало зазнати за такий короткий термін, скільки смертей найближчих людей пережити, як мало було у нього радощів, цікавих переживань, захоплюючих подорожей. Єдину велику подорож він здійснив до Італії, щоб вмерти там від невиліковної хвороби. Звичайно, як кожна людина, він мав свою неповторну біографію. Та її факти здебільшого буденні, прикрі, вона бідна на незвичні, барвисті, просто приємні події. Зрештою, давайте послухаємо самого автора.



2. Рольова гра. Учні, які мали випереджальне завдання, а тепер виступають у ролі біографа Джона Кітса ірепортера.

Репортер. Шановний пане, розкажіть нам, будь ласка, про дитинство Джона Кітса.

Біограф. Народився Джон Кітс у 1795 р. в сім'ї колишнього конюха, який після одруження став досить заможним власником кінного двору. Він був найстаршим з чотирьох дітей. Дуже любив двох своїх братів і сестру, сумував у розлуці з ними. Дитинство обірвалося раптово із трагічною смертю батька: він вбився, упавши з коня. Мати через два місяці після загибелі батька вийшла заміж. Другий шлюб був невдалий і через два роки розпався. Мати віддала дітей на виховання своїм батькам, бачили вони її досить рідко. У 1810р. Мати померла від сухот на руках Джона. Від цієї ж, успадкованої від матері, хвороби згас і молодший брат Том.

Репортер. Де Джон Кітс здобував освіту?

Біограф. У неповних вісім років почав навчання у приватній закритій школі. Це була добра школа, а головне — син її власника КавденКларк — вчитель цього ж навчального закладу — став його старшим другом, прилучив до поезії. Опікуни наполягали на тому, щоб Джон став учнем хірурга та фармацевта в Едмонтоні. Навчання медицині було успішним, і через чотири роки він вже удосконалював свої знання в лондонському шпиталі Гая. Влітку 1816 р. склавфахові іспити і вже з осені міг практикувати як хірург та фармацевт.

Репортер. А чому «міг» практикувати? Що завадило?

Біограф. На той час він вже займався поезією. Перша публікація — сонет «До самотності» - вийшла друком у травні 1816р. і це, мабуть, підштовхнуло до вибору літературного шляху. Та й під час операцій Джон думав більше про вірші…Спадщина, яка залишилася від діда, була надто скромною, тому жили вони досить бідно. Разом із братами оселився в Лондоні і навесні 1817р. побачив світ перший томик його поезій, названий просто «Вірші».

Репортер. Хто з письменників був кумиромДжона Кітса? Які теми були йому найближчими?

Біограф. Його кумирами були поети Спенсер і Мільтон, а головними темами стали природа і мистецтво.

Учитель. У переважній більшості поезій Джона Кітса виплескується ліричне почуття від споглядання картин природи і витворів мистецтва, нерозривно пов'язаних між собою. Шедеври мистецтва - теж складова частина природи, бо вонинаслідок духовних і фізичних зусиль, таланту і праці людей. Картини природи в Кітса спокійні, гарні, осяяні літнім сонцем. Це луки, ліси, річки Англії. З уквітчаних пагорбів видно синьо-зелений океан, теж безмежно спокійний. Кожна квітка має свій характер, свою яскраву чи ніжну барву. Над ними в'ються бджоли і метелики, в небі літають ластівки, бринить спів жайворонка. Все оповите спокоєм, дихає нічим не обмеженою свободою і миром. Одним із найвідоміших творів ранньої поезії Кітса став прозоро-простий своїми образами й глибокий за думкою сонет «Про коника і цвіркуна».


3. Словникова робота.

Сонет – це 14-рядковий вірш, який складається із двох катренів (чотирирядкова строфа) і двох терценів (трирядкова строфа). Найвідомішими творцями сонетів були італійці Данте Аліг’єрі, Франческо Петрарка, француз Вільям Шекспір.



4. Виразне читання сонета вчителем (переклад В. Мисика)

Завдання для учнів: заплющити очі і уявити картини, описані автором. Після прослуховування відмітити на Картці №1 (див. Додаток №3), які емоції у вас викликала дана поезія.

5. Словесне малювання.

(Гай, гори, долини, стерня на полях, коник в траві, стодола, зима, тепла хата з каміном, цвіркун, трава і сіножать)

6. Аналіз розуміння змісту сонета. Відповіді на запитання.

- Перечитайте мовчки ще раз вірш. Доведіть, що це сонет. (14 рядків)

- На скільки частин ми можемо умовно поділити вірш? Чому? (На дві; картини літа у першій частині і зими – у другій)

- Доведіть, що у першій частині показано картину спекотного літнього полудня. («опівдні», навіть «птахи мовчать серед гілок», коник ховається «у затінку стебла або стодоли)

- Який образ у перших двох строфах виступає па передній план? Аргументуйте відповідь. (Це образ коника, чий голос лунає навіть тоді, коли усе живе завмерло, втомившись від спеки; своїм співом він немов нагадує, що життя не припиняється ні на мить)

- Доведіть рядками із тексту, що у другій частині показана картина суворої зими. («…зима в мовчання крижане усе заковує»)

- Хто не кориться зимі? Про що він нагадує? (цвіркун своєю піснею нагадує про коника і тепле літечко)

Учитель. Діти, зверніть увагу на таку деталь: результати дії сонця і морозу аналогічні – усе живе завмирає. Влітку про життя нагадує невтомний голосок коника, а взимку – пісня цвіркуна, яка лунає все голосніше, пронизливіше… І мимоволі в цю вечірню годину згадується коник, що сховався серед трави на пагорбі. Таким чином цвіркун і коник утворюють композиційне коло, підтверджуючи думку автора про вічний рух життя.

- В яких рядках звучить ця думка? («поезія землі не вмре ніколи», «поезія землі не оніміє»)



Учитель. Зверніть увагу на вислів «поезія землі». Поезія – це мистецтво, а земля – це природа. Але для Джона Кітса вони нерозривні і перебувають у постійній гармонії. У цьому сонеті автор надзвичайно повно і виразно передав своє світле сприйняття вічного руху життя і краси природи. Він дає живу картину літнього дня, яку відчуваєш так само реально, як і затишок натопленої кімнати взимку, коли в полях бушують заметілі. Звукові, зорові, дотикові враження зливаються в єдине ціле. Поет розкриває в малому велике, бачить прекрасне в звичайнісінькому.

7. Короткий аналіз художніх засобів, визначення теми та ідеї твору.

Епітет - це особливе художнє означення, яке надає означуваним словам особливої художньої забарвленості й наповненості: веселі промінці, грайливий дощик.

Метафора (перенесення) — один з основних тропів поетичного мовлення. В метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю: Осінній вечір морозом дихав.

Уособлення - вираз, що дає уявлення про яке-небудь поняття або явище шляхом зображення його у вигляді живої особи. Часто уособлення застосовується при зображенні природи, яка наділяється тими або іншими людськими рисами: Грім розсердився.

Тема - узагальнена основа змісту художнього твору, те, про що в цілому йдеться в ньому.

Ідея - головна думка, що служить узагальненим вираженням змісту всього твору й містить у собі оцінку зображених у ньому життєвих явищ.

Б) Робота з текстом.

Учні відшукують художні засоби, визначають тему та ідею вірша. Учитель при потребі допомагає.

ІV. Підсумок уроку

Учитель. Відомий педагог В.Сухомлинський писав: «На світі є не тільки потрібне й корисне, є ще й прекрасне. Передлюдиною відкрилась радість життя, тому що вона почула шепіт листя і пісню коника, журчання весняного струмка і срібні переспіви жайворонка в спекотному літньому небі, тремтливийдотик сніжинок і стогін заметілі, ніжне хлюпотіння хвиль і урочисту тишу ночі, почула і, затамувавши подих, слухає сотні і тисячі літ чудову музику життя». Цю «чудову музику життя» ви відчували, коли на сьогоднішньому уроці вперше слухали сонет Джона Кітса. Пригадайте, які емоції у вас виникли. (Оптимізм, радість, хвилювання, задушевність…)Картини природи надихають на творчість не тільки письменників, а й художників – ви це бачили під час перегляду презентації – і композиторів. Послухайте «Вальс № 6» Ф. Шопена і скажіть, які емоції у вас викликала музика.

- Порівняйте, чи відрізняються емоції, викликані музикою, від тих, що виникли під час слухання поезії.

Ви відзначили, що відмінностей майже нема. А це тому, що поезія, музика, живопис і природа нероздільні. Вони є незаперечним вираженням Краси і Гармонії, а значить і самого Життя.

V. Домашнє завдання (за вибором учнів):

1. Скласти власний сонет.

2. Створити ілюстрацію до вірша Джона Кітса.

3. Вивчити напам’ять сонет Кітса.



Очікувані результатиУчень (учениця):

виразно читає сонет Дж. Кітса;



дає визначення термінів «тема» та «ідея», розкриває їх у творі;

дає визначення понять «епітет», «метафора», «уособлення», знаходить їх у тексті.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» iconДжон Кітс (1795 1821) Вірш про коника та цвіркуна
Кітс, Джон (Keats, John 31. 10. 1795, Лондон 23. 02. 1821, Рим) — англійський поет
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» iconУрок №22. Дата 24. 11. 14. Клас Світова література
Тема. Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» iconТема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна»
Мета: познайомити учнів із біографічними даними англійського поета-романтика Джона Кітса
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» iconДжон Кітс. «Про коника та цвіркуна»
Державного стандарту; розвивати навички виразного читання та початкового аналізу поезії; сприяти усвідомленню понять «тема» та «ідея»...
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» iconДжон Кітс. «Про коника та цвіркуна»
Мета: познайомити учнів з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса; розвивати навички виразного читання та початкового...
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» iconОзнайомитися з біографією Джона Кітса; Ознайомитися з біографією Джона Кітса
Дж. Кітс Джон Кітс був найстаршим із чотирьох дітей Томаса та Френсіс Дженнінгс Кітсів. Джон народився у центральному районі Лондона,...
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» icon25018_kontrolni-svitova-5.doc [джон кітс біографія на українській мові]
Світова література. 5 клас. Комплексний зошит для поточних перевірочних та тематичних контрольних робіт/Т. Кабанова. – Глухів, 2013...
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» iconРішення 26 травня 2016 року Київ №1057/0/15-16 Про відмову у відкритті дисциплінарної справи стосовно судді Вищого адміністративного суду України Цвіркуна Ю.І
Вища рада юстиції, розглянувши висновок та матеріали перевірки, проведеної членом Вищої ради юстиції за зверненням громадянина Мануйла...
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» iconВипуск 1 Джон Уїнслоу Ірвінг
...
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна» iconЛ.І. Глібов байка Коник-стрибунець
Л. Глібова, предметні малюнки: Коника, Мурашки, ілюстрації до байок Л.І. Глібова, виставка книжок, картки для розвитку техніки читання,...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка