До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія»



Скачати 359,15 Kb.
Дата конвертації14.08.2017
Розмір359,15 Kb.
ТипУрок


Управління освіти

Славутської міської ради

Інформаційно-методичний центр

НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст., гімназія» № 5





(до 110 річниці

від дня народження

Антуана де Сент-Екзюпері )

Роботу виконала:

Костюкевич Оксана Вікторівна,

вчитель світової літератури

НВК «ЗОШ І-ІІІ ст., гімназія» № 5


Славута

2010
ЗМІСТ


Передмова

Вступ. Характеристика сучасної літературної освіти....................................... 4


Основна частина.

Розділ 1. Фантаст із реального світу (система уроків із вивчення життя та творчості Антуана де Сент-Екзюпері).............................................................. 7 Розділ 2. Заповіт і спадщина………………………………………….….……. 28

Висновки .............................................................................................................. 31

Джерела ............................................................................................................... 32


ПЕРЕДМОВА



Урок – це творчість учителя і учнів.

Справжній урок може народитися

тільки на основі почуття любові

вчителя до дітей та до своєї професії.

Ш. Амонашвілі

Скільки себе пам’ятаю, завжди мріяла стати вчителем. Ця професія здавалася мені цікавою, захоплюючою, необхідною людям.

Але час не стоїть на місці. Колись фантасти пророкували людству ХХІ століття, як час грандіозних змін. І ось воно – ХХІ століття – і вже не фантастика, а час стрімких нововведень, приголомшливих змін, глобальної перебудови всього світу, технічного перевороту. Тому, і я повинна шукати нові шляхи для того, щоб діти ХХІ століття вірили мені та йшли за мною. Як це складно, цікаво, відповідально, захоплююче – вести в життя нове покоління!

Я обрала тему «Фантаст із реального світу» (до 110 річниці від дня народження А.де Сент-Екзюпері), тому що ця людина належить до числа небагатьох романістів та філософів, вчинки яких породила земля. Він не просто захоплювався людьми дії, він сам брав участь у подіях, про які писав.

Метою пропонованої збірки є надання методичної до­помоги вчителям-філологам в органі­зації роботи з курсу методики літера­тури, а також у систематизації й узагальненні накопичених знань з досвіду викладання літератури в школі.

Нині багато запитань постає перед сучасним уроком літератури. Один із можливих шляхів розвитку творчих здібностей учнів, їх природної вигадливості та фантазії - це використання на уроках різноманітного дидактичного матеріалу (кросвордів, вікторин, ребусів, головоломок, літературних розваг, конкурсів, інсценізацій тощо). Розв'язання таких нестандартних завдань пробуджує допитливість школярів, а згодом перетворюється на любов до пізнання, на невичерпний інтерес до літературних фактів, подій.

ВСТУП


Вначале было Слово,

и Слово было у Бога,

и Слово было Бог.

Евангелие от Иоанна

Спочатку було слово. Тобто спочатку була інформація, і кожне слово несе програму, висловлюючись сучасною мовою. Слово – носій усного мовлення. Воно народжується у свідомості, у розумі, поширюється у повітрі, записується у пам’яті  та зберігається у ній. Слово передається з покоління в покоління. Слово є основним засобом взаємодії людей, генератором, передавачем та охоронцем знань. Слова навряд виникають стихійно, просто як символи. Розум не міг не використати таку можливість для навчання людей та передачі їм знань.

Слова живі: в них є душа і плоть. Слово… Які асоціації у вас виникають, кажучи його? Які відчуття, думки? Для мене слово - це вічність. Запитаєте, чому? Важко сказати. Мабуть, тому, що протягом багатьох століть видатні люди, звичайні селяни, робітники створювали безліч приказок, оповідань, казок - і все про слово! «Слово – не горобець: вилетить – не спіймаєш». І час не зупиняється… Час біжить так же швидко, бурхливо, як і той струмочок, що також несе з собою вічність, спогади, любов, розчарування…

Традиції нашої освіти далеко не однозначні. Разом з тим є в освітніх традиціях і те, що складає їх духовне достоїнство. Це пріоритет розумової освіти над раціональною, виділення як найвищого її результату категорії «мудрість», визнання самоцінності освіти. Безперечно, існує велика потреба в педагогічній творчості. Але створювати щось нове у відсутності базових знань - не творчість.

Значимий учитель сьогодні - це професіонал і особистість. Він не просто займає робоче місце, а й прикрашає своїм особистим ставленням те, що складає зміст його роботи. Щоб стати значимим сьогодні, необхідне практичне оволодіння всіма видами педагогічної культури. Потрібні практичні навички у роботі по-новому. Будь-яка робота має сенс тільки тоді, коли відповідає запитам тих, хто її замовляє (суспільство, керівники, учителі, батьки, самі учні). Якісна школа, якісний учитель, технологічно грамотний і педагогічно культурний, допомагають становленню якісної держави.

Урок літератури  в усі часи є основною складовою навчання і виховання культурної, розвиненої, інтелектуальної особистості. Скільки існує зазначений предмет, стільки триває і дискусія щодо специфіки уроку світової літератури, викладання самого предмета і, відповідно, ролі вчителя у цьому процесі. Літературі не можна навчити,  однак можна дати знання, що допоможуть учням відкрити її, осягнути, зрозуміти, відчути.

«...Головною метою шкільної літературної освіти, - зазначав один з провідних сучасних українських методистів Ю.І.Султанов, - є підготовка кваліфікованого читача, з урахуванням вікових і психологічних особливостей його розвитку, який розуміє та цінить твори мистецтва, володіє почуттям прекрасного і здатний до повноцінного, критичного сприйняття художнього твору як мистецтва слова” 1.

Як саме необхідно трактувати твори світової класики, щоб уникнути застарілих поглядів, сприяти творчому розвитку особистості, поєднати естетичні та виховні потенціали художнього твору? Вивчення літератури у школі ґрунтується на дидактичних, літературознавчих та методичних принципах. Найважливішими є традиційні, яких дотримується вчитель-словесник (науковість, історизм, зв'язок навчання і виховання, доступність, посильність, спрямованість на розвиток учня, аналіз твору в єдності форми і змісту, взаємодія мистецтва і дійсності в естетичній свідомості учня, особистісний характер читацької та літературознавчої діяльності, зв'язок літератури із законами художнього мислення та ін.

Моє педагогічне кредо базується на моральному вихованні особистості через засоби художньої літератури. В основі мого досвіду закладені демократичні, але не приятельські стосунки з учнями, технологія викладання літератури, що формує Людину-особистість, намагаюсь створити оптимальні умови для всебічного розвитку учнів.

Головною метою вивчення предмета “Світова література” в загальноосвітній школі є залучення учнів до вершинних досягнень світової літератури і культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей, виховання естетичного смаку, високої читацької і загальної культури, вироблення імунітету проти низькопробних явищ масової культури.

Учитель має застосовувати ефективні засоби стимулювання інтересу як до вміщених у підручниках художніх текстів, так і допоміжної інформації. Це, зокрема, створення “літературних пригод”, що їх юні читачі переживатимуть разом із наскрізними персонажами.

Недаремно кажуть, що будь-який літературний твір означає для читача рівно стільки, скільки він зможе "взяти" з нього. Школа має навчити своїх вихованців "брати" максимум з творів того, що сприяє їхньому духовному збагаченню.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розділ 1

Фантаст із реального світу



Каждый пишет, как он слышит,
Каждый слышит, как он дышит,
Как он дышит, так и пишет,
Не стараясь угодить.

Булат Окуджава



Урок 1. Антуан де Сент-Екзюпері (1900 - 1944). Життєпис письменника. «Маленький принц». Притчовий характер твору, його гуманістичний зміст.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю А. де Сент-Екзюпері; засвоїти

поняття «філософська казка-притча»; розвивати пам'ять, увагу,

мислення; сприяти морально-етичному вихованню учнів. Обладнання: фотопортрет письменника, слайд-шоу (проектор), виставка

його творів; словник літературознавчих термінів.


Шукайте мене в тому, що я пишу…

А.Сент-Екзюпері



ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Привітання. Постановка теми, мети та завдань уроку.
ІІ. Основна частина.

  1. Вступне слово учителя.

Протягом життя людина розвивається фізично, інтелектуально, духовно. Проте внутрішнє «Я» за різних обставин може уповільнюватися в розвитку, і тоді людина перестає розвиватися духовно, втрачає кращі риси - доброту, дружелюбність, а отже, взаєморозуміння, повагу. .
Мабуть, усвідомлюючи це, автор «Маленького принца» зізнається: «Я боюся стати таким, як дорослі». .    
Всесвітньо відомий письменник, філософ, льотчик, і винахідник Антуан де Сент-Екзюпері часто писав, що він «був створений, щоб стати садівником...».
Чи це не парадокс? Ні! Філософи, письменники часто мис­лять символами і висловлюються символічно. Все ве­лике виростає з маленького - з насіння, з паростків, з дитини. Тож письменник бачив своїм завданням леліяти й доглядати добре насіння, полоти бур’ян на планеті Земля, як дбайливий садівник, бо відчував себе відповідальним за все людство.
Хто ж він, льотчик-герой і винахідник мильних бульок для дітей, автор «Маленького принца», філо­софський зміст якого й до цього часу розшифровують десятки вчених? Про це — наша розмова на уроці.


  1. Формування нових знань, умінь, навичок.

План уроку

  • Антуан де Сент-Екзюпері: людина і письменник.

  • Історія створення казки «Маленький принц».

  • Поняття про філософську казку-притчу.

А. Робота з епіграфом.

  • Як ви розумієте слова французького письменника?

  • Як ви думаєте, якою повинна бути людина, що висловила таку думку?

  • Чи кожна людина здатна на політ над собою?

     Б. Слово вчителя


Та щоб зрозуміти, чи зміг зробити політ над собою Сент-Екзюпері, треба ознайомитися з його біографією, творчістю, з часом, коли жив і творив письменник.

Благословенні будьте, небеса,

І ясне сонце, будь благословенне.

Нехай панує на землі краса

І не шугає полум'я шалене. (Ілля Бердник)


В. Слово вчителя

     Зверніть увагу на портрет Екзюпері.


«Очі - це перше, що привертало до нього увагу, ма­буть, тому, що зіниці кольору стиглих каштанів... нада­вали погляду особливої глибини. У виразі його обличчя, що постійно змінювався, можна було прочитати безсум­нівні ознаки дивної для його віку індивідуальності. Він негарний, але від нього йшла якась чарівність», - так писав французький письменник, товариш Сент-Екзюпе­рі по авіації та його біограф Марсель Міжо.
Ще за свого життя Сент-Екзюпері став легендою. Поет і мислитель, пілот і вчений, конструктор і винахі­дник, людина, яку назвали «воістину універсальним та­лантом».
Г. Біографія. Доповіді учнів (див. слайд-шоу)

Антуан де Сент-Екзюпері народився у 1900 р. у м.Ліоні у сім’ї збіднілих аристократів. Батько був страховим інспектором, мати - талановитою художницею, людиною високої культури. Саме вона розкривала перед дітьми чарівний світ життя, навчала сприймати душею його красу. Вона зуміла створити таку атмосферу, яка допомогла розвинути розумові й творчі здібності дітей. Дитячі роки залишили в душі такий глибокий слід, що навіть у зрілому віці він завжди каже: «Я родом із Дитинства».

Він нащадок старовинного графського роду, ріс у розкошах і загальній любові, особливо з боку матері, талановитої художниці й людини високої культури. Анту­ан полюбив літературу, музику, живопис, сам складав казки, непогано малював і грав на скрипці.
Коли почалася Перша Світова війна, мати пішла пра­цювати в госпіталь сестрою-жалібницею, а двох синів - Антуана і Франсуа – віддала в закриту школу. Але хлопці, які зростали зовсім в іншій атмосфері, там про­сто не витримали. Тоді мати, незважаючи на непоси­льні витрати, відправила братів на навчання до Швей­царії, щотижня відвідуючи їх, хоч доводилося їздити за 500 кілометрів.
Мати ніколи не скаржилася на труднощі й саме вона сприяла розвиткові в Антуана почуття людської гід­ності, справедливості, чесності, шляхетності духу й лю­бові до краси.
У школі був розсіяним учнем. Правда, його твори вчителі оцінювали високим балом, навіть друку­вали в шкільному бюлетені. Коли закінчував коледж, помер його брат Франсуа. Тоді він вперше зрозумів, що таке дружба.
Після закінчення коледжу готувався до вступу у військово-морське училище, але не склав іспити, тому що не схотів писати твір на запропоновану тему.
Захоплювався технікою і поезією, грав на скрипці і, на думку друзів, непогано малював. Пробував знайти себе в архітектурі, навіть провчився трохи більше року в Академії мистецтв, але зрозумів, що це не його покликання.
З 12 років, коли вперше піднявся в небо, по-справ­жньому захопився авіацією, а тому, залишивши Ака­демію мистецтв, пішов в армію і працював в авіацій­них ремонтних майстернях. Довелося подо­лати чимало перешкод, щоб стати льотчиком.

В 1922 р. його мрія здійснилася. Та незабаром трапилася авіа­катастрофа і він був тяжко поранений.


У майстернях зайнявся пілотуванням, а в 1926 році одержав звання молодшого лейтенанта і льотні права. Став цивільним льотчиком. Так він по­в’язав своє життя з авіацією.
Тоді ж, у 1926 році, він опублікував своє перше оповідання «Авіатор». Відтоді авіація і література співіснують у його житті.

Зростає і його кар’єра льотчика — він закінчує курси вищого пілотажу й призначається директором філії французької авіакомпанії у Південній Америці.
1931 рік. За повість «Нічний політ» Екзюпері дістав літературну премію, уже наступного року твір екрані­зується.

Невгамовний письменник часто змінює роботу — то він кореспондент і їздить по гарячих точках планети, то береться встановити рекорд перельоту й двічі ледь не гине, то пише роман «Планета людей» і дістає за нього «Велику премію роману».


На другий день після початку Другої світової війни капітан Екзюпері повертається до армії. Медична ко­місія визнає його непридатним для польотів, але він усіма правдами й неправдами все-таки стає військо­вим льотчиком.
Написав у 1943 році казку «Маленький принц», у розпал війни. Він сам проілюстрував її, а присвятив своєму другові — пись­меннику Леонові Верту, який у свій час ховався від на­цистів у Франції.
В роки Другої світо­вої війни автор жив на далеких аеродромах (у Сахарі та Південній Америці), літав над пустелями і горами, ви­находив нові навігаційні прилади, одержував авторські патенти, удосконалював методи пілотування. Йому доручали складні міжнародні рейси. Траплялися аварії, але, піднявшись з лікарняного ліжка, він знову сідав за штур­вал. Ці події лягли в основу його книг «Південний по­штовий», «Нічний політ», «Планета людей», «Військо­вий льотчик». .
Під час Другої світової війни став пілотом-розвідником. Літає в розвідку й зі свого дев’ятого польоту 31 липня 1944 р. не повертається.

















Д. Слово вчителя.

Задум жодного із закінчених творів Сент-Екзюпері не виношував так довго, як «Маленького принца». По-справжньому мотиви цього твору почали складатися з початком II Світової війни. У той час Сент-Екзюпері часто малю­вав один і той же малюнок: маленький хлопчик із крильцями і без них, що здивовано дивиться з-за хмар на землю. Цей дивовижний хлопчик дедалі більше не давав спокою письменникові, льотчикові, бійцеві. Казка була написана у Нью-Йорку протягом 1942 року і вийшла друком навесні 1943 року. Це був останній твір Сент-Екзюпері. Він став переконливим доказом повного поетич­ного самопізнання людини. «Маленький принц» яскравим світлом осяває й інші твори письменника. Без нього взагалі важко зрозуміти глибину задумів і праг­нень митця. Маленький принц — улюблений герой Сент-Екзюпері, виразник його найпотаємніших думок і сподівань.

У «Листі заручника» письменник писав: «Мені байдуже, уб’ють мене на війні чи ні. Але якщо я повернуся живим з цієї «невдячної, але необхідної роботи», переді мною постане тільки одне запитання: що потрібно сказати людям?».
Що хотів сказати людству письменник Сент-Екзюпері у своїй філософській казці-притчі «Маленький принц», ми й повинні дізнатися.


  1. Словникова робота. Випереджальне завдання.

Притча — повчальна алегорична оповідь, в якій фабула підпорядкована моралізаційній частині твору. У притчі зосереджена певна дидактична ідея. Цей твір став одним із засобів вираження морально-філософських роздумів письменника, нерідко протилежних загальноприйнятим, панівним у суспільстві уявленням.

  • Чому казка-притча філософська? Бо піднімає сер­йозні філософські проблеми - сенсу буття, дружби, кохання, відповідальності.

Алегорія – інакомовлення, розгорнуте уподібнення, система натяків, при чому прямий зміст не втрачається, а доповнюється додатковим тлумаченням.
ІІІ. Заключна частина.

Підсумкова бесіда.

  • Що вас вразило у розповіді про життя письменника?

  • Назвіть найвідоміші твори письменника.

  • Подумайте, у чому вбачав своє покликання А. де Сент-Екзюпері. Від чого він застерігав?

  • Пригадайте, коли було написано філософську казку «Маленький принц»?

  • Як ви вважаєте, чи пов’язаний зміст казки з подіями, що відбувалися у світі?

Домашнє завдання. .
Вивчити терміни. Прочитати глави 1-10. Намалювати ілюстрації до твору (творче зав­дання виконується за бажанням).

Урок 2. А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц».

Алегоричні образи. Головні життєві цінності у казці.

Мета: повторити поняття «філософська казка-притча»; допомогти школярам

зрозуміти ідейно-художній зміст твору «Маленький принц»,

його філософський зміст та гуманістичну спрямованість;

розвивати пізнавальну самостійність; сприяти морально-етичному

вихованню учнів. . .
Обладнання: фотопортрет письменника, виставка його творів; тексти казки-

притчі «Маленький принц»; малюнки учнів до твору.


Я был рожден, чтобы стать садовником.

Садовник – это тот, кто выращивает

не просто цветы, а красоту и гармонию.

А. де Сент-Екзюпері



ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Привітання. Постановка теми, мети та завдань уроку.

ІІ. Основна частина.

  1. Вступне слово учителя.

У менет в руках таємнича книга – остання книга, яку написав Екзюпері перед загибеллю. Філософська казка-притча «Маленький принц».


  1. Актуалізація отриманних знань учнів.

  • Згадайте, що таке «казка, притча».

  • Доведіть, що твір «Маленький принц» - саме казка-притча.




  1. Формування нових знань, умінь, навичок. Робота з епіграфом.

Епіграф: А. де Сент-Екзюпері мріяв вирощувати не просто квіти, а красу. Він пожалів, що немає садівників, які б вирощували людські душі. Можливо, він тому й став письменником, щоб пробудити людські душі, пробудити в них добро та красу.

  • Які почуття у вас виникли при читанні цього твору?

  • Яке основний настрій цієї казки?

  • В які моменти казки вам хотілося плакати?

  • Які авторські малюнки відображають самотність?




    1. Робота з текстом.

Головний настрій казки – це сум, відчуження. Казка дуже незвичайна, символічна. Спробуємо розгадати її символічність, алегоричність, її філософський сенс.

А. Бесіда з учнями. Аналіз тексту присвяти.

  • Прочитайте виразно присвяту.

  • Кому присвячений твір? (Леону Верту, кращому другу письменника)

  • Як ви розумієте слова: «Адже усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто з них про це пам’ятає»? (Світ дітей значно чистіший за світ дорослих. Цей твір — відповідь письменника на усі ті суперечки, що були у нього з Леоном Вертером. Водночас автор підкреслює нікчемність усіх розходжень у поглядах перед наявністю того прекрасного, що є у кожній людині, навіть коли воно дуже глибоко заховане.)

Б. Випереджальне завдання. Прослуховування оповіді Маленького принца про життя на своїй планеті.

Маленький Принц - головний герой казки – не садівник. Але він ніжно турбується, піклується про троянду. Наполегливо бореться з баобабами.






Троянда – символ кохання, краси, гордості, вірності.
Баобаби символізують зло, руйнування, відсутність користі.
Пустеля – символ самотності

В. Якими правилами в житті користується Маленький принц?

«Встал поутру, умылся, привёл себя в порядок – и сразу же приведи в порядок свою планету…»



Г. Чому Маленький принц жив без батьків?

Що його поєднувало з льотчиком?

Самотність.



Д. Яка головна ідея казки?

Ця казка – попередження про небезпеку, яка загрожує красі. Автор хоче сказати, щоб люди замислилися над сенсом свого власного життя та життя людства.



ІІІ. Заключна частина.

Заключне слово вчителя.

Твір містить філософські роздуми про сенс життя людини. Письменник прагне переконати людей, що головне — це їхні душі, відношення до матеріальних та моральних цінностей. Треба любити життя, людей і ти будеш щасливим.


Домашнє завдання.

Прочитати гл. 10-20.

Схематично зобразити подорож Маленького принца по планетах.
Тема 3. А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Сенс подорожі

Маленького принца Всесвітом. Головні життєві цінності у казці.

Мета: перевірити засвоєння поняття «казка-притча»; формувати навички

ідейно-художнього аналізу твору ; навчати учнів розрізняти

позитивне та негативне, розвивати творчі та інтелектуальні здібності,

сприяти морально-етичному вихованню учнів.. .


Обладнання: фотопортрет письменника; тексти казки-притчі «Маленький

принц»; ілюстрації автора до твору.



Є тільки одна справжня цінність – це зв’язок людини з людиною.

Эти взрослые – такие странные люди.

А. де Сент-Екзюпері


ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Привітання. Постановка теми, мети та

завдань уроку.

ІІ. Основна частина.

1.Актуалізація отриманних знань учнів.

  • Поміркуйте над назвою твору. Які асоціації, почуття вона викликає?
    (Перша асоціація — з казкою, адже саме там головні герої — принци та принцеси. Але розмірковуючи над назвою, можна піти далі: принц у народній казці — це втілення шляхетності, ідеалу людини. Отже, назва «Маленький принц» може бути сприйнята і як авторський пошук ідеалу, його розвиток, зростання, і як туга за втраченою людством шляхетністю почуттів, вчинків, і як заклик стати на захист цих ідеалів. Сама вже назва, «Маленький принц», ство­рює образ чогось неймовірно тендітного, беззахисного, викликаючи почуття ніжності й легкого смутку.)

  • Як ви гадаєте, кому адресована казка: дітям чи дорослим? Чому? (Дорослим і дітям. Дорослі створюють усі проблеми, що існують у світі. Але вони ще й відповідають за дітей, яких треба виховувати.)

  • Знайдіть ознаки казки й притчі у творі. (Незвичний сюжет, персоніфікація рослин, тварин (Лис, Троянда, Змія) — це елементи казки. У творі багато алегорій (баобаби, вода), подаються морально-філософські роздуми письменника — це еле­менти притчі).


2. Робота з текстом. Перевірка домашнього завдання.

Складання схеми-подорожі «Життєві уроки Маленького принца»

З кожного треба вимагати те, що ти сам можеш

дати іншим.Влада повинна бути розумною. Сулити

себе набагато складніше, ніж інших.Бути монархом

(королем) нудно.




Всі марнославні люди вважають, що ними всі

захоплються. Вони глухі до всього, крім похвал. У

його житті – житті егоїста – немає радощів.



«Пью, чтобы забыть, что мне стыдно (совестно)».



«Я ими владею, …чтобы быть богатым…»

«И моим вулканам, и моему цветку полезно, что я ими владею…»

«Это по-настоящему полезно, потому что красиво…»

«Он смешной, потому что он думает не только о себе».




«Я географ, а не путешественник».

«Географ не выходит из своего кабинета».
ІІІ. Заключна частина.

Заключне слово вчителя.

Твір містить філософські роздуми про сенс життя людини. Письменник прагне переконати людей, що головне — це їхні душі, відношення до матеріальних та моральних цінностей. Треба любити життя, людей і ти будеш щасливим.



Негативні риси

Високі моральні цінності

  • втрата віри у чарівне;

  • здатність до брехні, нещирість;

  • пияцтво;

  • хворобливе честолюбство

  • прагнення бути корисним;

  • вміння по-справжньому дружити;

  • щиросердність;

  • відповідальність




  • Чому автор не виключив з цього списку планету ліхтарника?

  • Чому Маленький принц не залишився на жодній планеті?

  • Чому «Світ дорослих» здається «дивним»?


Домашнє завдання.
Прочитати гл. 15-27.

Проаналізувати подорож Маленького принца по планеті Земля.



Тема 4. А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Планета Земля.

Проблема персональної відповідальності.

Мета: поглибити навички учнів щодо аналізу опорних епізодів твору, оцінювати вчинки головних героїв; створити умови для вільного висловлювання та аналітичної роботи над казкою-притчою, сприяти формуванню світогляду, розвивати уяву та творчі здібності учнів, виховувати почуття відповідальності за власні вчинки. .

Обладнання: фотопортрет письменника, тексти казки-притчі «Маленький

принц»; словник літературознавчих термінів, малюнки учнів.



Ты всегда в ответе за тех,

кого приручил.

А. де Сент-Екзюпері



ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Привітання. Постановка теми, мети та

завдань уроку.

ІІ. Основна частина.

1.Актуалізація отриманних знань учнів.

  • Які людські вади у світі дорослих засуджує Маленький принц?

  • Про кого постійно згадує та турбується Маленький принц, подорожуючи по астероїдах?

  • Дорослі шукають влади, багатства, шанолюбства. А що шукає Маленький принц? (Дружбу, взаєморозуміння, красу).


2. Формування нових знань, умінь, навичок. Робота з текстом.

А. Переказ зустрічі зі змією.

Змія – символ вічності, мудрості, плодоріддя. Але вона спокушає героя, як

Диявол.

Б. Сад з трояндами. (гл.18-20).

  • Чому Маленькому принцеві Земля здалася «дивною», що він навіть заплакав?

Маленький принц думав, що його троянда для нього одна єдина, але вона звичайна троянда.

В. Зустріч з Лисом (гл.21).

Лис – символ винахідливості, хитрості, лукавства.

  • Чому Лис хоче бути прирученим?

«Если ты меня приручишь, моя жизнь словно солнцем озарится».

  • Які життєві уроки дав Лис Маленькому Принцу?

«Твоя роза – единственная в мире»

«Я с ним (Лисом) подружился, и тепер он – единственный в целом мире».

«Самого главного глазами не увидишь. Зорко только серце».

«Ты в ответе за тех, кого приручил».



Г. Дружба з Льотчиком (гл. 2, 24-26).

  • Чому такий сумний фінал твору?

  • Коли зірки усміхаються?

«Ты смотришь ночью на небо, а ведь там будет такая звезда, где я живу, где я смеюсь, - и ты услышишь, что все звезды смеються. У тебя будут звезды, которые умеют смеяться»
ІІІ. Заключна частина.

Заключне слово вчителя. Поясніть висловлювання:

«Вода бывает нужна и сердцу…»

«Самого главного глазами не увидишь»
Висновок:

Людина буває щаслива тоді, коли знаходить дружбу, взаєморозуміння, красу.

Фінал казки сумний: і Пілот, і Маленький принц повернулися до себе додому. Але головне, щоб людина повернулася до рідної землі, до людей, до природи, до вічних цінностей, до самого себе. Щоб людина у своїй власній душі мала дитяче чисте відверте сприйняття світу. Письменник прагне переконати людей, що головне — це їхні душі, відношення до матеріальних та моральних цінностей. Треба любити життя, людей і ти будеш щасливим.



Домашнє завдання.
1. Підготуватися до уроку виразного читання по ролях («Зустріч з Лисом», «Розлука з Пілотом»).

2. Скласти план твору «Завдяки чому існує людина?” (за казкою Екзюпері).


Тема 5. Контрольний урок

(за твором А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»).

Мета: перевірити рівень засвоєння учнями вивченої теми; формувати навички самостійної роботи з тестами різних форм та рівнів складності, розвивати пам'ять, увагу, мислення, вміння чітко та правильно формулювати й висловлювати свої думки; виховувати любов до художнього слова. .

Пропонуються різні варіанти контролю знань учнів.


  1. Літературний диктант (Життя та творчість письменника)

  • У якій сім’ї народився Антуан де Сен-Екзюпері? (У сім’ї збіднілих аристократів)

  • Ким працював батько майбутнього письменника? (Страховим інспектором)

  • Ким була мати майбутнього письменника? (Талановитим художником, людиною високої культури)

  • Чим марив хлопець з самого дитинства? (Небом)

  • У якому віці він вперше здійснив подорож на літаку? (У 12 років)

  • Як називали друзі Антуана де Сент-Екзюпері? (Сент-Екс)

  • За якими творами Екзюпері знято фільми? («Південний поштовий», «Нічний політ»)

  • Військове звання Екзюпері. (Майор)

  • Коли загинув письменник? (31 липня 1944року)

  • Де і коли Екзюпері написав «Маленького принца»? (1943 р., під час перебування в США)




  1. Літературний диктант «Маленький принц»:

  • Хто жив на другій планеті? Про нього Маленький принц сказав: «Пихаті люди не чують нічого, крім похвали».

  • Хто сказав: «Від кожного треба вимагати тільки те, що він може зробити»?

  • Що було найголовнішим у житті ліхтарника?

  • Завершіть вислів: «Найголовнішого очима не…»

  • Що сталося з Маленьким принцом?

  • Яка квітка росла на планеті В-612?

  • Хто на слова Маленького принца «У пустелі трохи одиноко…» відповів: «З людьми теж одиноко»?

Відповіді: 1. Честолюбець. 2. Король. 3. Наказ. 4. Юпітер. 5. Побачиш.

6. Помер. 7. Троянда. 8. Змія. По вертикалі: Екзюпері.
3. Бесіда за запитаннями на засвоєння змісту казки


  • Які почуття у вас виникли, коли ви вперше прочитали казку «Маленький принц»?

  • Чим викликані ваші почуття? Які думки з'являлися?

  • Екзюпері використовує художній прийом подорожі. Що це дає для розуміння головної думки твору? (Бачити різні прошарки дорослого життя, зміни, що відбуваються у душі маленького принца під час подорожі).

  • Ми дізнаємося з твору, як живуть люди на шести планетах і на планеті Земля. Чиїми очима ми дивимось на їхнє життя? (Очима маленького принца).

  • У художній літературі є такий прийом, коли всі події зображуються через сприйняття дитини. Що видно маленькому принцові такого, чого не бачать дорослі? (Як безглуздо живуть люди, яке у них викривлене розуміння щастя, обов'язку, влади).

  • Чому, на вашу думку, автор вдається до зображення вигаданого, нереального, фантастичного світу? (Це дає йому можливість глибоко узагальнити і відверто висловити те, що надбало людство).



4. Літературний диктант за текстом казки-притчі

А. де Сент-Екзюпері «Маленький Принц»
І варіант

Заповніть пропуски словами з тексту.

1. «Є таке правило, - казав Маленький Принц. - Прибрався сам уранці - ретельно ______________ свою планету».

2. «Ти справді дуже ___________ мене? – спитав честолюбець Маленького Принца?»

3. «Тільки ліхтарник, здається мені, не смішний. Мабуть, тому, що він не думає про ________, - сказав собі Маленький Принц».

4. «А що означає "приручити"? - спитав Маленький Принц.- Це давно забуте поняття, - сказав Лис. – Воно означає ___________________________».

5. «Коли настав час прощатися, то Лис сказав: "Я _____________ за тобою"».

6. «Добре бачить тільки ____________».

II варіант

Заповніть пропуски словами з тексту.

1. «Маленький Принц думав, мандруючи: "Ці дорослі, без сумніву, дуже, дуже ________________"».

2. «То що ж ти робиш з тими зірками? - спитав Маленький Принц у бізнесмена. - Нічого. Я _______________, - відповів той».

3. «Нащо ти п'єш? Щоб що забути? – допитувався Маленький Принц у пияка.

- Забути, що мені ____________, - признався пияк, похнюпившись».

4. «Я не можу з тобою гратися, - підказав Лис. - Я_____________________».

5. «Нема таких торговців, які б продавали друзів. Якщо хочеш мати друга - ____________________! - сказав Лис».

6. «Вода буває потрібна і __________».





    1. Тематична атестація ( за казкою-притчею А. де Сент-Екзюпері )

Позначте правильну відповідь.

1. Ким за професією був А. де Сент-Екзюпері?

А льотчиком; Б лікарем; В письменником; Г журналістом.



2. Оповідач зустрів Маленького принца у:

А пустелі; Б місті; В саду; Г горах.



3.Маленький принц мандрує з астероїда на астероїд тому, що шукає:

А собі заняття; Б друга; В баранця; Г іншу троянду.



4. Лис просив Маленького принца, щоб Маленький принц його:

А нагодував; Б вилікував; В приручив; Г приголубив.



5. Кого з цих персонажів Маленький принц не зустрічав під час подорожі?

А. пияка; Б. короля; В. продавця пігулок від спраги; Г. лікаря.



6. Хто з названих персонажів, на думку Маленького принца, не смішний?

А ліхтарник; Б король; В продавець пігулок від спраги; Г географ.



7.Кому з персонажів твору «Маленький принц» належать слова: «Ти відповідаєш за того, кого приручив»?

А троянді; Б Маленькому принцу; В лису; Г оповідачеві.



8.Визначте, яка з названих проблем є однією з головних у творі:

А проблема зарозумілості; Б алкоголізму;

В відповідальності людини за власні вчинки; Г байдужості.



9. Кому автор присвятив твір «Маленький принц»?

А дорослому другові як згадку про час, коли він був маленьким; Б дорослому другові; В маленькому другові; Г синові.



10. Якими були перші слова Маленького принца під час зустрічі з оповідачем?

А «Де знайти воду?»; Б «Чи не бачив ти десь тут троянду?»;

В «Намалюй мені баранця!»; Г «Ти відповідаєш за того, кого приручив».

11. Які рослини дуже заважали Маленькому принцу на його планеті?

А дуби; Б троянди; В будяки; Г баобаби.



12. Символом чого є пошуки автором води в пустелі?

А марної роботи; Б пошуку істини; В оптимізму; Г швидкоплинності.



13. Визначте жанр твору «Маленький принц».

А Казка; Б філософська казка-притча; В повість-казка; Г притча.



    1. Літературний диктант у формі фронтального опитування.

1. Дія казки «Маленький принц» відбувається... (в Африці).

2. Льотчик у казці є... (оповідачем і героєм).

3. Світ у казці «Маленький принц» показано через сприйняття... (дитини, принца).

4. Авторські малюнки в тексті... (пояснюють зміст казки).

5. Маленький принц подорожує, тому що... (хоче пізнати світ, життя, знайти друзів).

6. «Він не людина, а гриб», — так Маленький принц охарактеризував... (бізнесмена).

7. Ледачий і водночас працьовитий, вірний своєму обов'язку... (ліхтарник).

8. Король у казці змальований як... (розумний, впевнений у своїй значимості правителя).

9. Маленький принц зрозумів мету і сутність життя за допомогою... (лиса).

10. В казці «Маленький принц» є такі символічні образи... (змія, лис, криниця, троянда, баобаби).

11. Яка планета сподобалась Маленькому Принцу найбільше і чому? (Ліхтарника).

12. Що хотів письменник сказати своєю казкою?


Розділ 2


Заповіт і спадщина
За своє життя Екзюпері потрапляв у авіакатастрофи 15 разів. П’ятнадцять разів знаходився між життям та смертю. Минало багато часу перш, ніж він починав знову рухатися. Льотчик виривався із пазурів смерті і знову починав літати та писати. У своїх творах Екзюпері розповідає про себе, про цікавих людей, з якими йому довелося зустрічатися, про події, учасником яких він був. При цьому Екзюпері роздумує над сутністю людини, над цінністю життя, дружби, доброго ставлення людей одне до одного. Перенісши катастрофу і виживши, письменник і льотчик без страху говорить про смерть. Він вірить, що смерть звільняє людину від оболонки, але її дух продовжує жити вічно. Та доки людина живе, вона має бути відповідальною за весь світ.

Що ж сказав нам своєю смертю Антуан де Сент-Екзюпері? Та що він сказав нам своїм життям?

Заповітом письменника прийнято вважати не виданую після смерті «Цитадель», а «Маленького принца», річ зовсім не світлу та життєстверджуючу, а глибоко песимістичну.

Роман «Планета людей» оптимістичний, навіть говорячи про смерть старої селянки, Екзюпері не втрачає оптимізму. Чому? Тому що життя цієї жінки було сповнене високим змістом, вона дала життя своїм дітям, виховала їх, навчила рідної мови, передала їм духовну спадщину своїх батьків, не обірвалася низка, що з'єднує покоління.

Сенс життя в тому, щоб дарувати життю життя, а не смерть. Щоб не розпадався зв'язок часів і поколінь, тільки тоді буде існувати Планета людей.

Яка ж провідна тема творчості Екзюпері? Що об'єднує всі твори

письменника в певну художню єдність?

Провідна тема - це повага до людини, духовні, моральні зв'язки між людьми, бажання допомогти їм зрозуміти, що всі вони - брати. Ідеал людини у творчості Екзюпері ґрунтується на її шляхетності, на могутності людського розуму, на прагненні до любові і братерства. Об'єднує всі твори густа концентрація думок, чистота почуттів, правдивість, глибока чесність.

У минулому, і сьогодні, і в майбутньому будуть співати пісні, згадувати, розповідати про письменника-гуманіста Антуана де Сент- Екзюпері, думки, мрії якого завжди були спрямовані до Планети Людей. Ні слова сучасників, ні факти біографії не розкриють нам людину так, як вона сама - у своїх листах, творах, щоденнику.

Величні думки Антуана де Сент-Екзюпері.



  • «Працюючи тільки заради матеріальних благ, ми самі собі будуємо в’язницю. І замикаємося в самотності. І всі наші багатства - прах і попіл, вони безсилі дати нам те, заради чого варто жити».




  • «Певна річ, покликання допомагає вивільнити в собі людину, але не треба, щоб людина могла дати волю своєму покликанню».




  • «Легко заснувати порядок у суспільстві, підкоривши кожного його члена певним правилам. Легко виховати сліпого, який, не протестуючи, підкорявся б поводирю або Корану. Наскільки ж важче звільнити людину, навчивши ЇЇ панувати над собою».




  • «Бути людиною - це відчувати свою відповідальність. Відчувати сором перед злиденністю, яка, здавалося б, і не залежить від тебе. Пишатися кожною перемогою, отриманою товаришами. Усвідомлювати, що, кладучи свою цеглину, і ти допомагаєш будувати світ».




  • «Єдина справжня розкіш - це розкіш людського спілкування».

Читаючи твори А. де Сент-Екзюпері, гостріше відчуваєш красу світу й силу людського потягу до братерства. Письменник і пілот загинув за три тижні до визволення рідної Франції (1944).

У грудні 1958 р. президентом Франції стає генерал Шарль де Голль.

27 грудня 1959 р. Марі де Сент-Екзюпері одержала лист від президента:

«Сударыня!

От всего сердца благодарю Вас. Ваш сын жив, он среди людей! И Франция счастлива этим! Примите, сударыня, уверения в глубочайшем уважении и признательности.

Ш. де Голль»

ВИСНОВКИ
На уроках літератури закладаються найважливіші соціально-моральні уявлення й орієнтири. Вивчення літератури сприяє формуванню громадянсько-зрілої, активної, творчої особистості. Учитель-словесник покликаний допомогти учням збагнути духовний світ різних народів, вчити їх визначати національну своєрідність та загальнолюдську цінність вершинних творів світової літератури, виховувати повагу до високих духовних надбань людства та українського народу зокрема, прищеплювати навички культури читання.

Відзначилася 110 річниця від дня народження французького письменника, дослідника, пілота, випробувача Антуана де Сент-Екзюпері.

Дослідивши життя та творчість Екзюпері, які він від початку та до кінця присвятив небу, я зрозуміла , що він належить до людей іншої категорії. Людей, які своїми моральними якостями, своїм інтелектом, своєю діяльністю, підносяться над звичайним людським рівнем.

Антуан де Сент-Екзюпері народився в один рік з новим століттям, яке відрізнялося від попередніх епох новим розумінням людини й мистецтва. Мистецтво перестає бути наслідувачем життя, воно набуває власної значущості, відтворюючи найменші порухи людської душі. А митці XX століття зосередили свою увагу на тому, як зробити маленьку людину справді великою...

Ф.Ніцше проголосив: «Померли всі боги, залишилась одна людина», закликаючи письменників до праці-боротьби, щоб світ став «перемогою людини».

Тому не випадково Сент-Екзюпері створює образ Маленького принца, який є одним з найбільш величних образів XX століття, бо не розмірами планети вимірюється широта душі, а здатністю людини бути собою, жити заради інших, літати на крилах своєї високої мрії і — завжди повертатися на землю, адже, як пише Сент-Екзюпері, «всі дороги ведуть до людей»...

ДЖЕРЕЛА


1. Логічні схеми-конспекти: Матеріали до вивчення зарубіжної літератури. Чернігів: ЧОІПКППО, 1995. - 55с.

2. Султанов Ю. І. Методична концепція викладання зарубіжної літератури // Зарубіжна література в навчальних закладах. — 2000. — № 2. — С. 4.


http://www.ukrlit.vn.ua/zaruba/biography/sent-ekzuperi.html

http://bookland.net.ua/author/324+Antuan+de+Sent-Ekzyuperi.html

http://www.ababahalamaha.com.ua/uk/Сент-Екзюпері_Антуан_де

http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://www.saint-exupery.ru

http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/1//55/210/55210951_exupery__

http://www.ukrlib.com.ua/essay/book.php?id=24

http://www.ukrlit.vn.ua/zaruba/making2/62s3w.html

http://tvori.com.ua/individualni-zavdannya-do-vivchennya-filosofskoї-kazki-a-de-sent-ekzyuperi-malenkij-princ/

http://ostriv.in.ua/

http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://www.manwb.ru



http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://www.tonnel.ru

http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://www.newacropol.ru/pub/Moscow/exupery.

http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://stat16.privet.ru

http://gazeta.aif.ru/online/superstar/59/30_01

http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://img11.nnm.ru /

http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://img.rg.ru

http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://img15.nnm.ru http://www.google.com.ua/imgres?imgurl=http://reeed.ru/lib/authors/antuan_de_sent_ekzyuperi


1 Султанов Ю. І. Методична концепція викладання зарубіжної літератури // Зарубіжна література в навчальних закладах. — 2000. — № 2. — С. 4.


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» icon115 років від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері (1900–1944)
Антуа́н де Сент-Екзюпері́ (народився 29 червня 1900, Ліон — помер 31 липня 1944, Тірренське море) — французький письменник й авіатор,...
До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» iconЛук’янчук А. А. Вчитель зарубіжної літератури нвк «зош І – ІІІ ст., гімназія» №5, м. Славута Явище ескапізму в літературі
Ключові слова: ескапізм, втеча від реальної дійсності, філософсько – методологічна концепція, маргінальний, маргіналізм
До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» iconКривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст»
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради
До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» iconМетодичні рекомендації щодо відзначення 120-річниці з дня народження М. Булгакова у загальноосвітніх навчальних закладах, розроблені кабінетом методики викладання світової літератури та мов національних меншин вошопп. (Додаток 1)
Булгакова №3168-уі від 18 березня 2011 року, надсилаємо вам методичні рекомендації щодо відзначення 120-річниці з дня народження...
До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» iconХроніка культурно-мистецького життя області за березень 2009 р. Загальні питання До 60-ої річниці від дня народження
До 60-ої річниці від дня народження поета та композитора Володимира Івасюка відбулися пам’ятні заходи
До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» iconПізнавальний посібник «Цікаві факти з історії» Вчитель історії Дячук Світлана Григорівна нвк «зош І-ІІІ ст дитячий садок»
Вчитель історії Дячук Світлана Григорівна нвк «зош І-ІІІ ст дитячий садок» с. Датинь
До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» iconПідволочиська зош І-ІІІ ст. Система уроків світової літератури за творчістю Данте Аліг’єрі у 8 класі Підготувала: Добрунова М. А., вчитель світової літератури
Тема уроку: Данте Аліг’єрі-поет І мислитель періоду від Середньовіччя до Відродження. Божественна комедія.Історія створення та загальні...
До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» iconІноземних мов Лойтаренко Оксана Петрівна Вчитель англійської мови нвк “Балтська зош І-ІІІ ст. №3-колегіум”
Використання методу проектів на уроках англійської мови як засіб підвищення ефективності навчально-виховного процесу через організацію...
До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» iconУрок позакласного читання у 5 класі Виконала Учитель української мови І літератури
Антуан де Сент-Екзюпері у своїй філософсько-алегоричній притчі-казці «Маленький принц» зауважив: «Усі ми з берега дитинства, хоча...
До 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія» iconІснує лише одна проблема, одна – єдина у світі – повернути людям духовну сутність… Антуан де Сент Екзюпері
...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка