Дорогий друже!
Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим ім'ям своєї родини. Людина, яка не любить рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, — це людина без роду й племені.
З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов'язана з мовою. Це єдине знаряддя, що вивищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Кожен день дає нам урок пізнання. І завжди і скрізь наш учитель — мова.
Українська мова
4 клас
частина 1
Зошит
-
Автор –упорядник:
Мельничук С.В. вчитель початкових класів
Іршиківської загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів
Рецензент:
Куйдан О.М., методист відділу освіти Старокостянтинівської райдержадміністрації
Схвалено для використання у навчально- виховних закладах на засіданні Старокостянтинівського Районного методичного кабінету
Зошити з української мови для 4 класу відповідає структурі підручника М. С. Вашуленко, С.Г. Дубовик, О.І. Мельничайко, Л.В. Скуратівський« Рідна мова» , 4 клас, частина перша.
Зошит простий у користуванні, сприяє розвитку навичок самостійної роботи. Вправи містять завдання для розвитку наочно-дієвого, причинового, творчого мислення молодших школярів. Пропоновані вправи допоможуть дітям практично засвоїти закріпити програмовий матеріал з рідної мови.
Зошит призначений учням4-х класів , їх батькам та вчителям.
Дорогий друже!
Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим ім'ям своєї родини. Людина, яка не любить рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, — це людина без роду й племені.
З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов'язана з мовою. Це єдине знаряддя, що вивищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Кожен день дає нам урок пізнання. І завжди і скрізь наш учитель — мова.
Молитва до мови
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку,м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена.
Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному огнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духу. .
Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія! Мово, що стояла на чатах коло вівтаря нашого національного Храму й не впускала туди злого духа виродження, злого духа скверноти, ганьби. Тож висвячувала душі козацького народу спасенними молитвами і небесним вогнем очищення, святими водами Божого річища, щоб не змалів і не перевівся нарід той. І множила край веселий, святоруський, люд хрещений талантами, невмирущим вогнем пісень і наповнювала душі Божим сяйвом золотисто-небесним, бо то кольори духовності й Божого знамення.
Мова і мовлення.
Аг аж ав ерш гра грамотно
______________________________________
Хто навчився грамотно писати,
Тому всі відкриються путі,
Зможе він багато розказати
Й допоможе іншим у житті!
Той, хто рідну мову поважає,
Живучи у рідному краю,
Той усі вершини подолає
і не зрадить матінку свою.
* склади звукову модель слова поважає
*добери антонім до слова багато.
Прочитай і поміркуй.
Звідки береться грамотність? "Мудрим ніхто не народився, а навчився", — стверджує українське прислів'я. Грамотними теж не народжуються, ними стають.
Знання алфавіту, вміння писати, ділити іменники на відміни чи займенники на розряди, визначати в реченні головні та другорядні члени ще не забезпечує досконалого володіння мовленням. Адже мова — це складний інструмент. Знання кількості струн та ладів на гітарі, всієї її будови ще не забезпечує вміння грати на ній. Крім усього цього, потрібні постійні заняття з практичного оволодіння цим інструментом. Лише систематичні та цілеспрямовані вправи дають змогу досягти успіхів на цій ниві. Правильне, грамотне, образне мовлення — ось результат досконалого оволодіння складним інструментом — мовою.
Вправа. Спиши текст, добираючи за змістом подані у дужках слова.
Мова — одне з багатьох..., створених людьми. Вона віддзвонює... народу, його.... У мові — уся... народу. Слово рідне ввібрало в себе віковічний... Дніпра,... колосся,... діброви,... соловейка,... трударя на важкій ниві.
(Душа, плин, диво, історія, спів, доля, пісня, шепіт, шурхіт.)
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. Вивчи вірш і запиши його по пам'яті. Підкресли слова, в яких звуків більше, ніж букв.
О слово! Будь мечем моїм!
Ні, сонцем стань!
Вгорі спинися, осяй мій край
і розлетися дощами судними над ним.
Олександр Олесь
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. Спиши речення, підкресли слова в переносному значенні.
Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою.
Тополі поволі стоять собі, мов сторожа розмовляють з полем.
Пишається калинонька, явір молодіє.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. Відтвори на письмі текст вірша Т. Шевченка, вставивши замість крапок букви, що позначають голосні звуки.
...Ч...Т...С..., Б Р...Т... М...Ї,
Д...М...ЙТ..., Ч...Т...ЙТ...,
Ч...Ж...Г... Н… … Ч...ЙТ...СЬ,
Й СВ...Г... Н... Ц...Р...ЙТ...СЬ.
Підкресли слова, в яких звуків більше, ніж букв.
Склади звукову модель слова «научайтесь».
_____________________________________________________
Збагачення мови новими словами.
.Р Р Рр ро рі рід
_____________________________________________________-
Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід.
Ласкава, мамина, єдина
Щебече соловейком на весь світ
-
Назви слова у яких звуків більше ніж букв.
-
Поділи на склади слово починається
Вправа. Прочитай і спиши текст. Як ти гадаєш, чому останнє слово в ньому написане з великої літери? Кого ще з українських письменників ти можеш назвати?
У великих письменників треба вчитися дбайливого ставлення до мовних скарбів народу, вчитися майстерного володіння мовою. І, звичайно, найбільше вчитися у Тараса Шевченка — найгеніальнішого українського поета, найбільшого володаря таїни слова. Він став основоположником сучасної української літературної мови, її найбільшим Майстром.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. Прочитай текст. Поясни, як утворилося виділене слово. Останнє речення зміни на спонукальне і запиши його.
Кожне слово рідної мови має неповторну біографію. Воно може наповнюватися як ніжністю серця народу-мовотворця, так і гнівом до ворогів. Любов до Батьківщини виявляється в любові до рідного слова. Словом рідним треба дорожити, як честю матері, як совістю, як найвищими проявами народної моралі. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Вправа. У якому варіанті в усіх словах літери Я, Ю, Є позначають один звук?
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
1
|
явір
щастя
єдина
|
поляна
малюнок
бюро
|
колія
юність
знання
|
мрія
Яринка
дятлик
|
олія
конвалія
життя
|
2
|
суниця
земля
тесля
|
галуззя
копієчка
геометрія
|
лялька
Юрій
єдність
|
Юля
маятник
бабуся
|
матір’ю
яблука
хвиля
|
3
|
насіння
свиня
Ялта
|
ярмарок
цуценя
юрба
|
Софія
веснянка
Ясна
|
буття
юрта
водяний
|
друкарня
малюнки
школяр
|
Українська мова.
Висловлювання про мову
Ов ва уве ова Всесвіт
___________________________________________
Мова-це втілення думки людини,
Мова із рясту, любистку й роси,
Мова-це Всесвіт увесь для дитини,
Стільки в ній радості, щастя й краси.
-
склади звукову модель слова щастя.
-
поділи на склади слово втілення.
Прочитай та запам’ятай вислови про мову.
У вигляді мови природою дано людині великий скарб. Не тільки користуватися ним, рідним словом, але і натхненно ростити і оберігати його коріння й леліяти його цвіт — ось тоді воно і буде запашним та Співучим, сповненим музики і чару, життєвої правдивості "й поетичності.
О. Гончар
“ Мова – це віконце , через яке людина бачить світ “.
“Щоб любити мову , треба її глибоко знати “.
В. Сухомлинський.
Вправа. Склади і запиши вислів Олеся Гончара про мову.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. Прочитай речення і запиши їх. З чим порівнюється «мова» у тексті?
Я вперше відчув, що переді мною — Україна, що, я її син. Це високі тори, далекі степи, води Дніпра — це моя земля, а слово поетове –моя рідна мова. А рідна мова — це наша чиста криниця, без якої ми не зможемо жити.
(За В. Сухомлинським)
* Зроби звуко-буквений аналіз слова «Україна».
* Добери антоніми до слова «земля».
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. Виразно прочитай вірш. Випиши слова у яких тількі дзвінкі приголосні.
Мова –то чиста криниця
Де б’є , мов сльоза , джерело
Мова –– це наша світлиця,
Вона, як добірне зерно.
Мова –– державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни––
Мову , як матір, любіть.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Усне і писемне мовлення.
ук уч аїн ськ українських
____________________________________
Мовою рідною славлю я день,
Працю і хліб, що лежить на столі.
Скільки звучить українських пісень
В різних куточках святої Землі!
Мово прекрасна моя, не мовчи!
Не загубись поміж іншими ти.
Соловейком весняно звучи,
Сміло, крилато у світі лети!
-
Випиши слова у яких букв менше ніж звуків.
-
розбери за будовою слово прекрасна .
Вправа. Прочитай текст . Про кого в ньому розповідається? Склади звукову модель слова щире.
“Принесла я тобі , мила моя правнучко один – однісінький подарунок – щире бажання, а би ти моя квіточка, швидше видужала.
Така могутня сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине сердечко забилося частіше, щічки стали рум`яні , в ногах очах спалахнули радісні вогники. В.Сухомлинський
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. У якому варіанті в усіх словах лише тверді приголосні?
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
1
|
ліс
|
село
|
олівець
|
море
|
щирість
|
2
|
торбина
|
ранок
|
трава
|
зірка
|
воля
|
3
|
суниця
|
сонце
|
небо
|
писар
|
калина
|
Вправа. Подані слова запишіть у дві колонки:
-
Слова з наголосом на другому складі;
-
Слова з наголосом на першому складі.
Письменник, рибалка, голуб, адреса, осінь, двері, цибуля, учень, ялинка, єдність.
Підкресліть у кожному слові першу букву. Якщо ви правильно виконали завдання, отримаєте частину народного прислів'я. Допишіть його за схемою:
________,а _______________________.
Культура мовлення і спілкування.
Ук чку укр культурна
______________________________________
Поки є мова, в людей є надія. Є пісня радості й пісня журби.
Мова чудова і літературна
Без говіркових, спотворених слів.
Свідчить про те, що людина культурна,
Мова у неї, як пташечки спів.
Мова у неї приємна, чудова,
Є в ній традиції всіх поколінь.
Як у віночку, йде слово до слова,
В мові чарівного сонця теплінь.
Мова - це людства досягнення дивне
Мова - це нація, спільність і час.
Мова ж моя українська чарівна
Є найдорожча для кожного з нас.
* Назви звуки у слові надія.
* Поділи на склади слово досягнення.
Пригадай.__Культура_мовлення_–_це_правильність_,_точність,_виразність_мовленого_слова__Вправа.'>Пригадай.
Культура мовлення – це правильність , точність, виразність мовленого слова
Вправа. Прочитай текст. Добери з дужок потрібні за змістом слова. Поясни свій вибір
Справжня любов до (своєї, свої) родини, свого (люду, народу),
( своєї, свої) країни немислима без любові до рідної мови.
Мова... Слово... Здавна розуміли велику їхню ( силу, могутність.)
Вправа. Запишіть слова за поданими транскрипціями:
[іду],[й'іду], [ар], [й'ар], [мй'ата], [ул'а], [й'ул'а], [сина], [с и н 'а], [сину], [с и н'у], [л у к],[л'у к}, [рад], [р'ад], [л а к], [л'а к], [жало], [жал'у], [вбран':а], [шчаст'а], [з'іл': а], [п о л'о в и й], [л': є], [ш ч о], [с'огод н'і],
___________________________________________________________________________________________________________Поділ_тексту_на_частини.__План.'>_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. У якому варіанті в словах тільки глухі приголосні?
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
1
|
шхуна
|
ранок
|
участь
|
поет
|
акустика
|
2
|
річка
|
кріт
|
пасіка
|
година
|
скачки
|
3
|
метал
|
окріп
|
капуста
|
ховрашок
|
вірш
|
Прочитай ребус. Із словом відгадкою склади речення.
__________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Повторення відомостей про текст.
Тема, мета, заголовок.
Ко кри ха лі крила
__________________________________
Коли зміцніють крила, щоб літати
Не забувай про рідних маму й тата,
Та встигни добре слово їм сказати
Допоки ти живеш у рідній хаті.
-
Поділи на склади слово літати.
-
склади звукову модель слова зміцніють
Т ипи текстів
Розповідь — Опис - Міркування -
про щось або про Описуються предмети, говориться про
когось розповідають тварини, події. причини явищ і подій
Вправа. Прочитай. Добери заголовок
____________________________________
З`явилися красені омелюхи. У них чудові великі чуби. Кінчик хвоста жовтий з червоною каймою. На крилах серед жовтих пір`їнок червона смужка. Справді вродливі птахи!
(За О.Копиленком)
-В якому реченні криється основна думка?
- добери синоніми до слова „вродливі”
- випиши найбільш влучні слова, які використав автор для опису зовнішньої краси птахів
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. Прочитай текст. Визнач його тему. Добери до тексту заголовок
_____________________________________________________Світле літо прощається з землею. Жовтокоса чарівниця осінь примчала на золотому коні у ліси і парки. Торкнулася чарівною паличкою до верхівок дерев, і зашелестіли на них багряні шати, золоті мережані намітки, жовтогарячі платтячка. Яких тільки барв немає в осінньому лісі! На землі рясніє барвистий килим. У високому холодному небі повільно пливуть хмари, ніби великі білі кораблі.
Чудово навкруги!
Вправа. Визнач тип поданого тексту.
Синичка — маленька пташка, вона менша за горобця. Грудка у цієї пташки жовтенька, а спинка - синьо-зелена. Живе синичка в лісах і садах. їсть різних комах. Синички —"корисні пташки. Взимку їх треба підгодовувати.
а) Опис;
б) розповідь;
в) міркування. .
Роль слів у побудові тексту.
Ам амо мал инк Материнко
__________________________________
Мамо! Мамо! Материнко!
Припадаю до ваших рук.
Я маленька ваша частинка,
Радість ваших натруджених рук
-
назвіть слова , в якому звуків більше ніж букв.
-
Розберіть за будовою слово припадаю
Вправа. Прочитай текст .Поділи його на речення і запиши їх.
Ранньою осінню в степу не замовкав пташиний щебет пташки зліталися на зжате поле, клювати зернинки а на узліссі стояла Горобина на ній дозрівали червоні китиці ягід. (За В.О.Сухомлинський) _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. Склади речення і прочитай текст. Добери заголовок. Підкресли слова, які допомагають зв'язати речення в тексті.
Верба, священним, деревом, є.
в, піснях, оспівана, Вона, народних, словами, багатьма, ласкавими, вербу, тримають, Освячену, образами, за. Букети, котиків, з, вербових, є, найкращим, для, подарунком, рідних, знайомих, та.
Вправа. Придумай речення, в яких подані слова були б омонімами.
Лист, пара, лава, мати, вид.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прочитай ребус.Із словом відгадкою склади речення.

________________________________________________________________________________________________________
Поділ тексту на частини.
План.
Ер етя а лини аї стежини
__________________________________________________
На білому світі , на чорній землі
Є мова у квітів, є мова в зорі
Є мова у бджілки, в метелика й клена
В бузкової гілки, в любистка зеленого
Є мова в калини, в дрімучого лісу.
У річки й стежини, в осіннього листу
Та тільки тому , хто цурається мови,
Не промовлять вони ані слова.
-
Запиши фонетичну транскрипцію слова бджілки .
-
Поясни значення виразу цурається мови.
Пригадай.
Складання плану
1. Прочитай текст.
2. Розділи на абзаци.
3. Знайди, виділи головну думку абзацу.
4. Дай заголовок (назву) абзацу.
5. З назв абзацу склади план.
Вправа. За поданими запитаннями склади і запиши оповідання. Дай йому заголовок.
-
В якому класі ти вчишся?
-
Як звуть твою вчительку?
-
Який твій улюблений предмет?
-
Які уроки тобі більше подобаються?
-
З ким ти товаришуєш?
-
Про що ти мрієш?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа. Прочитай текст. Склади план тексту. Дай йому назву. Яка тема цього тексту? Яка мета?
____________________________________
Українець без вишні — як дитина без мами.
Вишня — душа, яка споконвіку світить коло нашої білої української хати.
Вишня — берегиня, яка ревно оберігає святий спокій родини, хрестить перед сном і на світанку, благословляє в дорогу, і, ставши навшпиньки, вічно виглядає з-за верхівки даху дітей у далеких полях і обнімає гнучким гіллям, як рідних, — листочком погладить, пелюсткою білою-пребілою помилує, вишенькою обдарує.
Вишня —мати, яка вічно стоїть під небом України, руку приклада до чола і дивиться з-під долоні на сонце, і виглядає в блакитних небесах кращої долі для своїх дітей, і посилає їм жертовну любов, таку велику, як ясний світ
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Текст-розповідь. Діалог;
Бо ажа ан евн ня бажання
_____________________________________
Щоб наше серце добрим стало
Щоб в нім любов палка жила
Потрібно зовсім, зовсім мало.
Бажання і душевного тепла.
-
Зроби звуко-буквений аналіз слова бажання
-
Добери антонім до слова мало
Текст - розповідь.
У такому тексті розповідається про подію або декілька подій, що йшли одна за одною.
Поділіться з Вашими друзьями: |