Дорогий скарб нашого народу



Скачати 82.17 Kb.
Дата конвертації14.07.2017
Розмір82.17 Kb.

О.М. Чернега,

учитель української мови і літератури

навчально-виховного комплексу «Гайворонська гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5»
ДОРОГИЙ СКАРБ НАШОГО НАРОДУ

(ЗБІРКА В.ВИННИЧЕНКА «НАМИСТО»)

(урок літератури рідного краю,

урок – дослідження для учнів 6 класу)
Мета і завдання: ознайомити учнів із змістом оповідань, розміщених у збірці «Намисто», розвивати естетичні та художні смаки учнів, виробляти вміння вирізняти моральні цінності з-поміж інших, виховувати їх у собі, виховувати любов до рідного краю, почуття гордості за своїх земляків.

Обладнання: портрет В.Винниченка, збірка «Намисто», картки із завданнями для роботи у групах, кружечки із червоного паперу ( для створення свого разка намиста).

Епіграф: «Намисто» … складає найціннішу частину художньої спадщини В.Винниченка.

С.Крижанівський



Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. З’ясування емоційної готовності до уроку.

 Визначте настрій за допомогою дієслів хвилююся, тривожуся, радію, передчуваю тощо.



2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

На дошці – портрет В.Винниченка, ілюстрації: дівчина в намисті, калиновий кущ із кетягами червоних ягід.

Учитель пропонує учням висловити здогад, про що йтиметься на уроці, і свої очікування від ознайомлення з новою темою.

ІІ. Цілевизначення та планування.


  1. Визначення власних цілей уроку з огляду на рівень навчальних досягнень.

  2. Колективне планування діяльності.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Сьогодні ми продовжимо знайомство із творчістю видатного українського письменника, громадського діяча, талановитого художника, нашого земляка – Володимира Кириловича Винниченка, талант якого М.Коцюбинський назвав «дорогим скарбом нашого народу».

  1. Літературний диктант «Як я знаю біографію В.Винниченка» («так» чи «ні»).

  1. В.Винниченко народився на хуторі Веселий Кут, що на Єлисаветградщині? (Так).

  2. Дата його народження 25 липня 1880 року? (Так).

  3. В. Винниченко навчався у Єлисаветградській гімназії? (Так).

  4. Чи навчався у Віденському університеті? (Ні).

  5. Чи написав він 50 оповідань, 15 романів і повістей, 20 п’єс? (Так).

  6. Чи був В.Винниченко за часів Української Народної Республіки головою українського уряду? (Так).

  7. Письменник виїхав за кордон, тому що любив подорожувати? (Ні).

  8. Чи забороняли твори В.Винниченка за радянських часів? (Так).

  9. Чи є оповідання «Федько-халамидник» автобіографічним?(Так).

10)В.Винниченко писав твори лише для дорослих? (Ні).

11)Чи були героями творів В.Винниченка горді, неординарні, сміливі люди? (Так).



12)В.Винниченко помер і похований у Києві? (Ні).

  1. Взаємоперевірка літературного диктанту.

  2. Робота з епіграфом.

Слово вчителя. До найкращої частини творчої спадщини В.Винниченка належать його оповідання про дітей. Чому? Ці твори всі різні, але їх щось об’єднує – те, що кожному з них автор дав назву народної пісні. Чи випадково це? Напевно, ні, тому що пісня змалечку пов’язана з дитиною, крім того, пісня, як ліричний твір, має свій настрій, який і передаватиме настрій оповідання. Спробуємо визначити цей зв’язок. А в кінці дослідження візьмемо риси характеру героїв, які, на вашу думку, є найкращими, і створимо з них разок намиста – прикрасу для справжньої людини. До збірки «Намисто» ввійшли не лише оповідання, що складають цикл «Намисто», а й раніше написані твори «Кумедія з Костем», «Федько-халамидник», «Бабусин подарунок», які автор написав раніше. Ми будемо розглядати оповідання, що входять до циклу «Намисто».

  1. Словникова робота.

Намисто – прикраса з перлів, різнокольорових камінців і т. ін., яку жінки носять на шиї.

  1. Ідейно-художній аналіз оповідань.

Робота у групах. (Учні отримують завдання на картках).

І група

«Віють вітри, віють буйні…»

  1. Назвіть головних героїв оповідання.

  2. Про які часи йдеться в оповіданні?

  3. Чому автор називає Гриня царем і владикою?

  4. Чого боїться Гринь у хаті? Чому?

  5. Як ставиться Гринь до Саньки-Рябухи? Чому?

  6. Що пообіцяв хлопчик служниці за казку?

  7. Яку казку розповіла Санька малому?

  8. Чи можна зрозуміти, яка мрія є у дівчинки?

  9. Чому казка об’єднала дітей?

  10. Яка пісня передає сумний настрій маленької героїні?

  11. Які позитивні риси характеру дітей можна взяти для «намиста»?

ІІ група

«Гей, хто в лісі, обізвися…»

  1. Чому оповідання має таку назву?

  2. Який герой виконує цю народну козацьку пісню?

  3. Якими рисами характеру наділяв Корчуна маленький Гринь? З ким порівнював?

  4. Чому хлопчик мріяв задобрити величезного і страшного Корчуна?

  5. Знайдіть портрет Корчуна.

  6. Яким був маленький Зінь?

  7. Свідком якої трагічної історії став хлопчик?

  8. Чому халамидники вбили Корчуна?

  9. Здається, мрія хлопчика здійснилася, але чому ж тоді йому здалися несмачними заборонені солодощі?

  10. Яким змальований світ людей у оповіданні? Чому?

  11. Які риси характеру героїв ви узяли б для «намиста»? ІІІ група

«Гей, ти, бочечко…»

  1. Чому Семен Ґедзь мріяв за всяку ціну здихатися Семена Комара?

  2. Скільки років було хлопцям?

  3. Які вади Гедзя почали помічати всі навколо, коли ті разом пасли худобу?

  4. Що означають слова «скургуц, поводатор старців»? Як ставилися до таких людей?

  5. Як старший Семен вирішив провчити меншого?

  6. Що змінило думку Семена Гедзя про Семена Комара?

  7. Якою була роль бабусі у цьому?

  8. Чому старший Семен став на захист меншого, хоча сам був винен у шкоді, що ледь не заподіяла худоба?

  9. Як ви думаєте, стануть хлопці друзями чи ні?

  10. Хто співав пісню «Гей, ти, бочечко…»? Яка роль пісні у розкритті образів героїв?

  11. Яка основна думка оповідання? Назвіть позитивні риси характеру героїв для «намиста».

ІV група

«Ой випила, вихилила…»

  1. У яку гру грають діти?

  2. Чим відрізняється сімак від інших «пувичок»?

  3. Чому Ланка змінила своє ставлення до гри?

  4. Чому у 8 років дівчинка здається на всі 18?

  5. Чи завжди чесним шляхом здобували хлопці свої «пувички»?

  6. Яка «калєкція» була у Гришки? А чи колекціонуєте ви щось?

  7. Що могли б ви віддати за поповнення своєї колекції дорогою річчю? А що не пожалів Гришка?

  8. Яке ризиковане рішення приймає Ланка? Чому йде на такий крок?

  9. Яким зображено генерала? Чому?

  10. Чому городовик відпустив дівчинку?

  11. Чи вірили ви у таке щасливе закінчення цієї історії?

  12. Яку пісню співає Ланка? Чи це якось характеризує її?

  13. Які риси характеру героїні ви б узяли для «намиста»?

V група

«Гей, не спиться…»

  1. Чому Любці з Івашкою не спалося?

  2. Яка мрія була в дітей?

  3. Чому вони завжди разом?

  4. Чому в Льоньки є багато цінних речей, а в них немає?

  5. У яких сім’ях виховувались діти?

  6. Чи є у дітей погані звички? Чому?

  7. Проаналізуйте портрети героїв. Про що вони свідчать?

  8. Чому діти так прагнуть дотримати слова?

  9. Як вони йшли до досягнення мети?

  10. Хто співав пісню «Гей, не спиться…»?

  11. Чому діти віддали свої заощадження на порятунок дядька Павлуся?

  12. Яку роль вони відіграли у визволенні дядька? Як це їх характеризує?

  13. Чому в кінці оповідання діти раділи, хоч їхня мрія не здійснилася?

  14. Яка основна думка оповідання? VI група

«Гей, чи пан, чи пропав…»

  1. Кого діти знайшли в бур’янах?

  2. Знайдіть і прочитайте опис голуба.

  3. Чому діти почали хвилюватись, коли голуб почав одужувати?

  4. Чому прийняли рішення продати голуба?

  5. Який був хитрий план позначення горобців дядька Зозулі?

  6. Скільки грошей вдалося заробити?

  7. Хто допоміг дітям, надіславши гроші на голубник?

  8. Як діти ставились до свого сірого голуба? А він до них?

  9. Як близня доглядала голубів? Що можна сказати про дітей?

  10. Як сірий знайшов собі наречену?

  11. Чим закінчилась історія з шулікою?

  12. Які риси характеру дітей проявилися в ситуації порятунку голуба?

  13. Чому оповідання має таку назву?

VII група

«Та нема гірш нікому…»

  1. Про що розмовляють Сашко та Льоня?

  2. Яким був план порятунку Льоні?

  3. Про яке щастя мріяли хлопці?

  4. Чому Льоня не хоче вчитися в гімназії та жити в дядька?

  5. Що об’єднує дітей? Чому вони вирішили втекти?

  6. Чи любить дядько свого племінника?

  7. Чому Льоня раніше гарно вчився, а тепер не хоче?

  8. Що найбільше ображає Льоню?

  9. За кого більше хвилюється Сашко – за себе чи за друга?

  10. Як покарали Льоню за провину?

  11. Про що в той момент найбільше хвилювалась тітка?

  12. Чому хлопчик зміг пережити страшне покарання, але потім вибухнув гірким плачем?

  13. Хто співає сумну пісню «Та немає гірш нікому…» та співчуває Льоні? Чому?

  14. Які почуття викликало у вас це оповідання? Запишіть їх.

VIII група

«За Сибіром сонце сходить…»

  1. Про якого народного месника пісня «За Сибіром сонце сходить»?

  2. Чим відомий Кармелюк?

  3. Куди дивилися із дзвіниці хлопці Михась та Гаврик?

  4. Навіщо їм була потрібна зброя?

  5. Скільки років було дітям?

  6. Як вони дістали гроші?

  7. Чому Гаврик хотів тікати з дому?

  8. На вашу думку, це було правильне рішення?

  9. Якою була мрія Михася?

  10. Чому діти плакали перед дорогою?

  11. Як довго йшли хлопці? Чому до лісу було так далеко?

  12. Що трапилося з дітьми? Чому вони заблукали?

  13. Про що мріяли хлопці, урятувавшись від халамидників?

  14. Чому вони вже не боялися покарання вдома?

  15. Як ви думаєте, чи покарають їх потім?

  16. Який висновок ви зробили, прочитавши оповідання?

  17. Які риси характеру героїв візьмете для «намиста»?

  1. Звіти груп.

(Кожна група після звіту прикріплює до дошки свої «намистинки»).

  1. Проблемне питання.

Чи згодні ви з думкою, висловленою в епіграфі? Чому? Чи можна таке намисто вважати справжнім скарбом? («Прес»). IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Продовжте речення.

Сьогодні на уроці я дізнався …

Моя робота на уроці була …

Мої друзі працювали …

Найцікавішим на уроці було …



(Побажання вчителя, аби таке намисто, створене на уроці, прикрашало б кожного).

V. Домашнє завдання.

Обов’язкове. Скласти кросворд за оповіданням, яке найбільше сподобалося (середній – достатній рівень). Написати листа авторові оповідань (високий рівень).



За бажанням. Створити ілюстрацію до оповідань. Прим. Вважаємо доцільним розглядати тему протягом двох уроків (інакше - кожен учитель на власний розсуд може зменшити кількість оповідань для аналізу).

Список використаних джерел

  1. Винниченко В.К. Намисто: Оповідання. – К.: Веселка, 1989

  2. Демчук О.В. Життєпис письменника: Конспекти нестандартних уроків. – К.: Педагогічна преса, 2002.

  1. Ігрові технології навчання на уроках української мови та літератури. 5-11 класи / Упоряд. Л.В.Бутрин. – Х.: Ранок, 2010.

  2. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : Наук.-метод. посібн. / О.І. Пометун, Л.В.Пироженко; За ред. О.І.Пометун. – К.: А.С.К., 2006.


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Дорогий скарб нашого народу iconБібліографічний посібник
Цей посібник про видатних земляків та діячів краю, які відіграють велику роль у житті нашого народу, гідно представляють його обличчя...
Дорогий скарб нашого народу iconСуми 2010 Хіба ж не скарб оці ліси? І зелен світ до небокраю в полоні вічної краси Живу – І серцем воскресаю! Йосип Дудка Вступ
До 95-річчя від дня народження відомого українського поета, нашого земляка йосипа михайловича дудки
Дорогий скарб нашого народу iconСвято «Душа народу в пісні забриніла»
Мета: відроджувати звичаї, традиції та обряди нашого народу; збагачувати знання ліцеїстів про народну пісню; виховувати любов до...
Дорогий скарб нашого народу iconТема Школяру про цивільну оборону України
Мета. Ознайомити учнів з героїчними традиціями нашого народу І його боротьбою за мир І безпеку; дати початкові уявлення про цивільну...
Дорогий скарб нашого народу iconМетодичні рекомендації щодо вивчення румунської мови, інтегрованого курсу «Література
Мова – душа кожної національності, її святощі, її найцінніший скарб… у мові наша стара й нова культура, ознака нашого національного...
Дорогий скарб нашого народу iconТема. «Повість минулих літ» найдавніший літопис
Нашого народу. Значення для нащадків. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів. Любов руських князів
Дорогий скарб нашого народу iconТема: Важливість знань про історичне минуле нашого народу в житті людини. Твір про справжні життєві цінності. За твором Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»

Дорогий скарб нашого народу iconУрок в 3 класі тема проекту: «Вшановуємо слово Кобзаря»
Тараса, до його природнього розуму, допитливості, співчуття до його нелегкого життя; розвивати усне мовлення, вміння виразно читати...
Дорогий скарб нашого народу iconСценарій літературно-музичного вечора Читець О, музико, благословенна будь! С тобою я ніколи не прощався
Мета. Виховувати у студентів любов до прекрасного, сприяти формуванню естетичного смаку, розкривати красу І багатогранність музичного...
Дорогий скарб нашого народу iconУкраїни для дітей Серія «Дитячі письменники України». Вип. Серію засновано 2009 р. Борис Комар: «Найдорожчий маєте скарб добру душу» Біобібліографічний нарис Київ 2013
Борис Комар: «Найдорожчий маєте скарб — добру душу» : біобібліогр нарис / Нац б-ка України для дітей; авт уклад. Н. В. Загайна, О....


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка