Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі



Скачати 409.86 Kb.
Дата конвертації28.07.2017
Розмір409.86 Kb.
ТипДовідка

Додаток до листа КЗ «КОІППО

імені Василя Сухомлинського»

28.10.2015 № 642/13-09

Довідка

за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» в умовах запровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти»

Відповідно до річного плану роботи комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» науково-методичною лабораторією суспільствознавчих дисциплін у період з 06 жовтня по 15 жовтня 2015 року було здійснено тематичне вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти, 5 загальноосвітніх навчальних закладів Долинського району, 5 загальноосвітніх навчальних закладів Олександрійського району та 3 загальноосвітніх навчальних закладів Петрівського району з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» в умовах запровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти».

У ході вивчення проведено співбесіди з Гадіровою О.В., начальником відділу освіти Долинської районної державної адміністрації, Коріненко О.А., начальником відділу освіти Олександрійської районної державної адміністрації, Данилюк В.І., завідувачем Долинського районного методичного кабінету, Мартюшиною Т.Г., завідувачем Олександрійського районного методичного кабінету, Григорчук Л.Б., (Долинський район), Ляшко Н.В. (Олександрійський район), Сулимою Д.О. (Петрівський район), методистами районних методичних кабінетів, що відповідають за питання викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство», керівниками навчальних закладів, вчителями історії та суспільствознавчих дисциплін.

Вивчення здійснювалося з урахуванням рекомендацій листа Міністерства освіти і науки України № 1/9-630 від 05.12.2014 року «Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя». Під час вивчення надавалася методична допомога, аналізувався зміст наказів, протоколів педагогічних рад загальноосвітніх навчальних закладів, планів районних методичних кабінетів (РМК) та районних методичних об’єднань (РМО). Здійснено аналіз викладання історії та суспільствознавчих дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах Долинського району: Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1, Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 ім. А.С. Макаренка, Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4, навчально-виховний комплекс «Долинська гімназія - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3», Олександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів; Олександрійського району: Добронадіївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Косівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Олександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Цукровозаводський навчально-виховний комплекс, Червонокам’янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Петрівського району: комунальний заклад «Петрівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія» Петрівської районної ради, Ганнівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради, Володимирівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради та вивчено систему роботи РМК, стан внутрішкільної методичної роботи з питань науково-методичного супроводу викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» в умовах запровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти.

Мережу загальноосвітніх закладів Долинського, Олександрійського та Петрівського районів у 2015/2016 навчальному році складають:


Район

ЗШ І-ІІ ступенів

ЗШ І-ІІІ ступенів

Долинський

5

13

Олександрійський

6

21

Петрівський

3

11

Забезпечують викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» у загальноосвітніх навчальних закладах Долинського, Олександрійського та Петрівського районів фахівці, які мають наступні кваліфікаційні категорії:

Район

Всього

вчителів


Не за фахом

Вища

категорія



І категорія

ІІ категорія

спеціаліст

Вчитель-методись

Ст. вчитель

К-ть

%

К-ть

%

К-ть

%

К-ть

%

К-ть

%

К-ть

%

Долинський

31

-

14

45

3

10

8

26

6

19

-

-

2

6

Олександрійський

33

-

20

61

2

6

6

18

5

15

2

6

12

36

Петрівський

19

-

10

52

4

21

2

11

3

16

1

5

3

16

Зазначений якісний склад учителів свідчить про достатні можливості забезпечення викладання історії та суспільствознавчих дисциплін на належному рівні.

За результатами відвіданих уроків (Долинський район - 6, Олександрійський район - 5, Петрівський - 5), проведених співбесід з педагогами можна відзначити, що вчителі, які викладають предмети освітньої галузі «Суспільствознавство», мають відповідну науково-теоретичну підготовку, володіють сучасною методикою викладання предметів, застосовують активні форми і методи навчання, оптимально поєднують використання текстових і візуальних історичних джерел, що сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів та формуванню предметних компетентностей. Кількість вчителів, які мають педагогічне звання «вчитель-методист» складає 5% (Олександрійський, Петрівський райони), а у Долинському районі немає жодного вчителя-методиста. Тому методичним кабінетам необхідно звернути увагу на цей факт, спонукати вчителів історії та суспільствознавчих дисциплін до підвищення рівня педагогічної майстерності та методичного вдосконалення, сприяти формуванню вчителя як творчої особистості.

У методичних кабінетах відділів освіти Олександрійської РДА та Петрівської РДА методисти, що відповідають за питання стану викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» мають відповідний фах, у методичному кабінеті відділу освіти Долинської РДА - не фахівець із зазначених питань.

Відділи освіти, РМК створюють оптимальні умови забезпечення підвищення кваліфікаційної категорії учителів історії та суспільствознавчих дисциплін згідно графіка та приділяють певну увагу контролю за станом викладання історії та суспільствознавчих дисциплін.

Протягом останніх трьох років курси підвищення кваліфікації учителів історії та суспільствознавчих дисциплін на базі КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» пройшли 16 вчителів Долинського району, 12 вчителів Олександрійського району та 11 вчителів Петрівського району.

Протягом 2013- 2015 рр. здійснювалося вивчення стану викладання історії у НВК «Долинська гімназія - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3», Долинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 1, Маловодянській ЗШ І-ІІІ ступенів, Молодіжненській ЗШ І-ІІІ ступенів, Іванівській ЗШ І-ІІ ступенів та розглядалося питання на колегії управління освіти «Про стан викладання та рівень навчальних досягнень з історії» (протокол № 3 від 27.05.2015 року);

У всіх загальноосвітніх навчальних закладах Олександрійського району протягом 2010-2012 рр. здійснювалося вивчення стану викладання історії та використання ІКТ-технологій на уроках історії, за результатами вивчення було проведено нараду директорів шкіл, відповідне питання було розглянуто на засіданні колегії відділу освіти «Про стан використання ІКТ-технологій під час здійснення навчально-виховного процесу з історії» (наказ № 426 від 04.12.2012), «Про стан виконання обласної Програми правової освіти населення на 2011-2015 рр.» (наказ від 02.11.2012).

У Петрівському районі питання стану викладання розглядалося у відділі освіти у 2011 році (наказ № 47 від 07.02.11 р. «Про стан внутрішкільного контролю з питань вивчення навчальних досягнень учнів із суспільних дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах центрального освітнього округу району»).

В ході атестації навчальних закладів Долинського, Олександрійського, Петрівського районів щорічно проводяться контрольні зрізи навчальних досягнень учнів з історії, аналізуються результати проведення державної підсумкової атестації, зовнішнього незалежного оцінювання з історії України.

За результатами вивчення встановлено, що районні методичні кабінети здійснюють науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» в умовах запровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», розпорядження Кабінету Міністрів України від 04 вересня 2013 року № 686-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року».

Вчителі історії у своїй діяльності керуються вимогами до викладання шкільних курсів історії та суспільствознавчих дисциплін згідно вимог Державного стандарту освітньої галузі «Суспільствознавство», інструктивно-методичними листами Міністерства освіти і науки України, методичними рекомендаціями КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського». Вони обізнані із сучасними технологіями та інноваційними системами навчання. Індивідуальні співбесіди з учителями підтверджують їх обізнаність з навчальними програмами з предметів та змістом пояснювальної записки щодо проведення практичних занять, уроків узагальнення, оцінювання навчальних досягнень учнів.

Предмети освітньої галузі «Суспільствознавство» викладаються з інваріантної складової навчальних планів відповідно до чинних програм з урахуванням змін, прописаних у інструктивно-методичному листі Міністерства освіти і науки України від 26.06.2015 р. № 1/9-305:



  • у 5-7 класах за «Навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів: Історія України; Всесвітня історія; Основи правознавства. 5-9 класи». – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.

  • у 8-9 класах за «Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Історія України. Всесвітня історія. 5-12 класи». – К.: Ірпінь: Перун, 2005.

  • у 9 класах за «Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Правознавство (практичний курс). – Київ, 2009 рік.

  • у 10-11 класах за «Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Історія України. Всесвітня історія. 10-11 класи. Профільний рівень, академічний рівень, рівень стандарту». Київ, 2010 рік.

  • у 10-11 класах за «Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи правознавства. Людина і світ. Філософія. 10-11 класи. Профільний рівень, академічний рівень, рівень стандарту». Київ, 2010 рік.

  • Збірник навчальних програм для учнів 1-9 класів основної школи та 10-11 класів суспільно-гуманітарного напряму старшої школи. – Київ, 2010 рік.

Запровадження допрофільного та профільного навчання, використання варіативної складової навчальних планів для впровадження курсів за вибором суспільно-гуманітарного напряму дає можливість підвищити якість навчання, розвивати критичне мислення, інтелектуально-креативні здібності, формувати практичні вміння і навички, для подальшого використання їх в житті. Але, на жаль, через відсутність фінансування у 2015/2016 н.р. учні 8-9 класів Долинського, Олександрійського, Петрівського районів не охоплені допрофільною підготовкою, курси за вибором суспільно-гуманітарного напряму не викладаються, лише в окремих закладах запроваджено історичний профіль. Так, у Гурівській ЗШ І-ІІІ ступенів та Новогригорівській І ЗШ І-ІІІ ступенів (Долинський район) запроваджено історичний профіль (всього 4 класи, 59 учнів). Історичний профіль впроваджено у комунальному закладі «Петрівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія» Петрівської районної ради (всього 2 класи, 57 учнів).

У загальноосвітніх навчальних закладах Олександрійського району упродовж останніх трьох років здійснювалось допрофільне навчання, а у поточному навчальному році додаткові навчальні години у 8-9 класах з метою подальшого вибору профілю навчання не надавалися.

Допрофільне навчання здійснювалося в Олександрійскому районі протягом 2012-2015 років


Навчальний

рік


8 клас

Допрофільне навчання



9 клас

Допрофільне навчання



2012/2013,

2013/2014,

2014/2015


Косівська ЗШ І-ІІІ ст. (Практичне право, Вчимося бути громадянами)

Куколівський НВК Новопразький НВК, Бутівський НВК (Практичне право); Добронадіївська ЗШ І-ІІІ ст. «Вчимося бути громадянами»; Цукрозаводський НВК «Вчимося бути громадянами», «Живи за правилами»; Комінтернівський НВК «Вчимося бути громадянами»; Улянівська ЗШ І-ІІІ ст.

«Ми-громадяни України»


«Європейські студії» Цукрозаводський НВК, Улянівська ЗШ І-ІІІ ст.;

Войнівська ЗШ І-ІІІ ст. (Практичне право); Ізмайлівська ЗШ І-ІІІ ст., Бутівський НВК, Олександрівська ЗШ І-ІІІ ступенів «Ми-громадяни України»; Головківська ЗШ І-ІІІ ст.. «Громадянська освіта»;



2015/2016

-

«Європейські студії» Цукрозаводський НВК

Профільне навчання (протягом 2012-2015 років)

Навчальний

рік


10 клас

профільне навчання



11 клас

профільне навчання



2012/2013

Добронадіївська ЗШ І-ІІІ ст.

2013/2014

Добронадіївська ЗШ І-ІІІ ст.

2014/2015

Добронадіївська ЗШ І-ІІІ ст.

2015/2016

Добронадіївська ЗШ І-ІІІ ст.

Курси за вибором суспільно-гуманітарного напряму

Навчальний

рік


10 клас


11 клас


2012/2013

Добронадіївська ЗШ І-ІІІ ст.

«Історія України в особах ХХ ст.»



2013/2014

2014/2015

Європейські студії (Цукрозаводський НВК)

«Громадянська освіта» (Косівська ЗШ І-ІІІ ст.)



«Досліджуючи гуманітарне право»( Косівська ЗШ І-ІІІ ст.)

2015/2016

-

-

Методична робота у Долинському, Олександрійському та Петрівському районах спрямована на формування високого професіоналізму педагогів, сучасного мислення, уміння виробляти індивідуальний стиль педагогічної діяльності, готовності творчо працювати. Планування методичної роботи будується на основі аналізу інформації про рівень професійної компетентності педагогів, їхніх потреб і запитів, пропозицій шляхом анкетування, врахування тематичних вивчень, з урахуванням вимог нормативно-інструктивних документів.

Значна увага працівниками Долинського та Олександрійського РМК приділяється удосконаленню змісту й методам роботи з педкадрами, серед яких перевага надається інтерактивним (дискусії, тренінги, «круглі столи», творчі звіти, презентації), інформаційно-методичному забезпеченню навчально-виховного процесу. На допомогу вчителям історії та правознавства видано методичні рекомендації, бюлетені щодо викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство», створено веб-сайти. На сайтах постійно оновлюється інформація, підбираються матеріали інформативного характеру, надаються методичні поради вчителям.

Ляшко Н.В., методист з питань викладання історії та суспільствознавчих дисциплін Олександрійського РМК, має свою інтернет-сторінку, на якій розміщена інформація про методичні заходи, які проводяться із вчителями історії, висвітлюються новини науково-методичної діяльності учителів, висвітлюється робота з обдарованими учнями, розміщено інформацію та матеріали для підготовки до ЗНО з історії України та ДПА.

Вчителі історії підвищують фаховий рівень у міжкурсовий період шляхом участі у районних, обласних, Всеукраїнських, фахових та методичних конференціях, конкурсах:



Олександрійський район:



Лауреат обласного етапу конкурсу «Учитель року - 2011»

Вчитель історії Цукрозаводського НВК Руденко Н.І.



ХV конференція для старшокласників «Модель ООН. Україна. Кривий Ріг, 2015».

Вчитель історії Цукрозаводського НВК Руденко Н.І.



Лауреат обласного етапу конкурсу «Учитель року - 2007»

Вчитель історії Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ст..



Учасник Міжнародної конференції Всеукраїнського фонду «Крок за кроком»(м.Київ, 2013 рік «Розвиток громадсько-активних шкіл»

Директор, вчитель історії Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ст.



Стажування в Республіці Польщі із питання розвитку громади (2013 рік)

Директор, вчитель історії Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ст.



Всеукраїнський конкурс «Творчий вчитель. Обдарований учень»(2014 рік); лауреат конкурсу

Вчитель історії Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ст. Ловарік С.Г.



Участь у Всеукраїнській конференції Асоціації «Нова Доба» (м. Одеса) (2012 рік)

Христонько М.П., вчитель історії Бутівського НВК



Міжнародний конкурс учнівської молоді «Мій рідний край» (2014 рік)

Заболотна Ю.В., вчитель історії Червонокамянської ЗШ І-ІІІ ст..



Участь у Міжнародній конференції Асоціації «Нова Доба» (м. Ужгород) «Разом на одній землі» (2014 рік)

Гейко Вікторія Вікторівна, вчитель історії Новопразького НВК



Всеукраїнський конкурс «Мій рідний край» у номінації «Гендерна політика» (2014 рік)

Вчитель історії Червонокам'янської ЗШ І-ІІІ ст.. Заболотна Ю.В.



Міжрегіональний семінар вчителів історії (м. Херсон) із проблеми „Велика Вітчизняна війна: цифри і факти” (2013 рік)

Післар Т.П., вчитель історії Новопразького НВК



Міжнародна наукова конференція «На східних кордонах старої Європи» (2014 рік)

Вчитель історії Цукрозаводського НВК Руденко Н.І.



Заключний етап Суспільної акції школярів України “Громадянин-2015” (м.Київ)

Бугайова Н.А., вчитель української мови та літератури Новопразької ЗШ І-ІІІ ст..№2



Заключний етап Суспільної акції школярів України “Громадянин - 2015” (м. Київ)

Заболотна Ю.В., вчитель історії Червонокам'янської ЗШ І-ІІІ ст.



Заключний етап Суспільної акції школярів України “Громадянин 2015” (м.Київ)

Вчитель історії Головківської ЗШ І-ІІІ ст.. Перевізняк В.І.

Долинський район:

Лауреатами обласного етапу фахового Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» (номінації «Історія» 2011 р., «Правознавство» 2014 р.) стали вчителі Долинського району Галунка Л.Ю. (Ганнівський НВК), Триняк Т.В. (НВК «Долинська гімназія – ЗШ І-ІІІ ступенів № 3).

Вчителі суспільствознавчих дисциплін Долинського району є активними дослідниками історії краю, щороку беруть участь в районній краєзнавчий конференції імені Івана Проценка. У 2011-2013 рр. Ламанов С.А. (вчитель історії Гурівської ЗШ І-ІІІ ступенів) був лауреатом районної краєзнавчої премії імені Івана Проценка за дослідницькі роботи «З попелу забуття», «Гурівка в плині століть», «Минуле нашого краю». У 2014 р. лауреатами цієї премії стали Шведюк В.М. (вчитель історії Новогригоріської І ЗШ І-ІІІ ступенів») з дослідженням «Новогригорівка Перша. Села нашого біографія» та Недіна О.В. (вчитель історії Олександрівської ЗШ І-ІІІ ступенів) з дослідженням «Олександрівка в роки Великої Вітчизняної війни». Лауреатом обласної краєзнавчої премії імені Ястребова за книгу-дослідження «Гурівка. Села мого біографія» у 2010 р. став Ламанов С.А. (вчитель історії Гурівської ЗШ І-ІІІ ступенів). Його дослідження лягло в основу документального фільму «Історія села Гурівки», знятого ТРК «Рудана».

Петрівський район:

Спеціаліст вищої категорії, старший вчитель Пустовойтенко Р.М. (Новостародубська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів) взяла участь у вебінарі «Креативний бій» Анатолія Гіна, який відбувся 16 грудня 2014 року та інтерактивному майстер-класі «Рефлексія або рефлексія» проведений Дистанційною академією видавничої групи «Основа».

 Попова Л.В., заступник директора з навчально – виховної роботи Балахівської ЗШ І – ІІІ ступенів, взяла участь у міжнародній конференції «Українська освітня реформа у європейській перспективі. Зміни починаються зі школи» (4-15 вересня 2015 р. у м. Києві). Захід проводився з ініціативи Міністерства Національної Освіти Польщі, Центру громадянської освіти (Варшава), Асоціації «Нова Доба» та шведської організації SKLInternational.

 25 вересня 2014 р. Попова Л.В. взяла участь у науково-практичній конференції освітян України «Від війни до миру. Історична освіта мовою толерантності» (м. Київ), яку проводила Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». У роботі конференції взяла участь голова Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України Лілія Гриневич та провідні історики-науковці України.

Всеукраїнська асоціація «Нова Доба» у 2015 відновила проведення акції «Громадянин». Учні Балахівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів упродовж попередніх років були активними учасниками цієї Акції, всі проекти реалізовані учнями, визнані переможцями цієї Акції. У 2015 році було реалізовано проект «З вірою у перемогу!» (волонтерська робота). Проект став переможцем Акції і група учнів була запрошена на заключний етап до м.Києва (28 травня 2015 р.) Консультантом усіх проектів виступала Попова Л.В.

Учасником обласного етапу фахового Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» (номінації «Правознавство» 2014 р.) був Циганчук Б.В. (ІІ кваліфікаційна категорія, Іскрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів).



Методична робота з вчителями історії та суспільствознавчих дисциплін здійснюється через діяльність у:

Долинському районі:

  • районне методичне об’єднання вчителів історії та суспільствознавчих дисциплін (керівник Козова В.О., вчитель історії вищої кваліфікаційної категорії НВК «Долинська гімназія – ЗШ І-ІІІ ступенів № 3) працює над проблемою Впрвадження компетентнісного та особистісно орієнтованого підходу як засіб підвищення викладання суспільствознавчих дисциплін в умовах запровадження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти»;

  • Школа молодого вчителя (опорна школа – Долинська ЗШ І-ІІІ ступенів № 1).

Олександрійському районі:

  • районне методичне об’єднання вчителів історії та суспільствознавчих дисциплін (керівник Флакей Н.М., вчитель історії І кваліфікаційної категорії Куколівського НВК) працює над проблемою «Інтеграція історичної, громадянської та правової освіти у проектній діяльності учнів як один з елементів всебічного розвитку школярів»;

  • методичне формування – проблемний семінар вчителя-методиста Бутівського НВК, Христонька М.П., з проблеми «Методика використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках історії»;

  • школи молодого вчителя.

Петрівському районі:

  • районне методичне об’єднання працює над науково-методичною проблемою «Розвиток пізнавальних здібностей та критичного мислення як засіб становлення і удосконалення особистості учителя та учня» (керівник учитель-методист Попова Л.В.);

  • школа педагогічної майстерності з проблеми «Використання методів критичного мислення на уроках історії» (керівник Шаповал Т.М., вчитель історії Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів).

РМО вчителів історії та суспільствознавчих дисциплін у трьох районах працюють над реалізацією наступних завдань:

  • Науково-методичне забезпечення реалізації змісту вимог Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, зокрема освітня галузь «Суспільствознавство».

  • Постійне підвищення рівня загально дидактичної і методичної підготовки вчителів для якісної організації та здійснення навчального процесу.

  • Використання нових технологій неперервного і дистанційного навчання й спілкування, застосовуючи технології Web 2.0 (вебінари, мультимедійні презентації, блоги, сервіси, віртуальні світи)

  • Обмін досвідом, пошук шляхів вдосконалення педагогічної майстерності.

  • Використання візуальних та писемних джерел на уроках історії та суспільствознавчих дисциплін.

  • Розвиток історичного та критичного мислення учнів.

  • Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі.

  • Підготовка учнів до ЗНО з історії України: проблеми та перспективи.

Реалізуючи поставлені завдання, вчителі історії проводять семінари-практикуми з використанням різних форм методичної роботи: творчі звіти, тематичні презентації, моделювання фрагментів уроків, майстер-класи.

Долинський район (2014/2015 н.р.):

  • Семінари-практикуми (дистанційно в чотирьох освітніх округах) з проблеми «Практичні роботи на уроках історії у 6 класах», «Незалежне тестування: спробуймо самі».

  • Майстер клас вчителя історії Долинської ЗШ І-ІІІ ступенів № 4

Черкес Т.М. «Формування предметних компетентностей на уроках суспільствознавчих дисциплін».

  • Круглий стіл «Нестандартні форми навчання як засіб творчої діяльності вчителя і учнів».

  • Дискусійна панорама «Шляхи підвищення ефективності позаурочної роботи з історії та правознавства».

Методична виставка «Кращі методичні напрацювання учителів суспільствознавчих дисциплін».

Петрівський район (2014/2015 н.р.):

  • Семінари-практикуми «Використання ІКТ на уроках суспільствознавчих дисциплін як ефективний засіб формування предметної компетентності», «Використання елементів методики розвитку критичного мислення на уроках історії і правознавства», «Роль інтерактивних методів навчання у розвитку критичного мислення на уроках історії».

Олександрійський район (2014/2015 н.р.):

  • Семінар-практикум «Медіакомпетентність вчителя як показник його здатності до здійснення медіаосвіти школярів» (в заключній частині роботи у вчителів історії району з’явився свій блог historyoleks.blogspot.com).

  • Майстер-клас вчителя історії Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ступенів Ловарік С.Г. «Використання ІКТ-на уроках історії».

  • Творча група вчителів суспільствознавчих дисциплін (керівник – Кривенець Л.М., вчитель історії Олександрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів) «Використання аудіовізуальних джерел на уроках історії» (розроблено методичні матеріали до використання на уроках).

  • Семінар-практикум «Використання інноваційних технологій в процесі якісної підготовки до ЗНО з історії України» (презентація досвіду роботи Перевізняк В.І., Спільник А.В., вчителів історії Головківської ЗШ І-ІІІ ступенів).

Матеріали проведених методичних заходів свідчать про те, що основна увага приділяється як теоретичній підготовці, так і формуванню практичних вмінь і навичок, моделюванню проблемних ситуацій, уроків, дискусій щодо можливих шляхів розв’язання актуальних проблем. Результатом проведення вище зазначених заходів є підготовлені методичні рекомендації.

Планами роботи РМО вчителів історії на 2015-2016 н.р. передбачено проблематику засідань:

- Сучасний урок історії: компетентнісний аспект;

- Теоретичні засади шкільного курсу історії України;

- Уроки вступного та підсумкового узагальнення в новій програмі з історії;

- Особливості змісту та методики нових підручників з історії України та всесвітньої історії для 7 класу;

- Шляхи формування предметних компетентностей на уроках суспільствознавчих дисциплін»;

- Методичні засади опрацювання пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва на уроках історії.

- Актуальні проблеми та зміни національного законодавства.


  • Розвиток критичного мислення учнів на уроках історії та суспільствознавчих дисциплін.

Всі школи району забезпечені навчальними комп’ютерними класами, що дає змогу вчителям історії та суспільствознавчих дисциплін використовувати у своїй діяльності ППЗ та створювати мультимедійні презентації до уроків.

З метою надання методичної допомоги методистами РМК проводяться індивідуальні консультації з питань впровадження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти в загальноосвітніх навчальних закладах Долинського, Олександрійського та Петрівського районів.

Плани роботи РМО вчителів історії передбачає: вдосконалення педагогічної майстерності; розробку основних напрямків і форм активізації пізнавальної, науково-практичної діяльності учнів (олімпіади, конкурси, предметні тижні, аукціони знань); вивчення, узагальнення та впровадження кращого педагогічного перспективного досвіду, здійснення моніторингу ефективної діяльності членів РМО; наставницький супровід становлення педагогічної майстерності, професійної компетентності молодих вчителів.

Засідання РМО відбуваються тричі на рік. Плани роботи РМО змістовні, конкретні, відповідають сучасним вимогам. Крім спланованої методичної роботи на рік, у керівників РМО є відомості про вчителів, протоколи засідань, виступи вчителів на засіданнях РМО.

Серед питань, які виносилися на засідання РМО провідними є:


  • Створення мультимедійного супроводу до уроків історії та суспільствознавчих дисциплін.

  • Створення умов для активізації творчої діяльності учнів на уроках.

  • Аналіз ефективної індивідуалізації та диференціації учнів на уроках історії;

  • Розвиток креативного потенціалу учнів у процесі навчання історії;

  • Творчий підхід учителя до вибору засобів, форм, прийомів і методів навчання школярів;

  • Використання інноваційних технологій для розвитку творчого мислення учнів;

  • Реалізація міжпредметних зв’язків на уроках, роль самостійної роботи у підвищенні рівня знань учнів.

  • Проблеми самоосвіти вчителів суспільствознавчих дисциплін.

Структурою методичної роботи з молодими учителями в районах передбачено систему наставництва. У кожному навчальному закладі за молодими вчителями закріплюються вчителі-наставника з числа досвідчених педагогів школи, про що свідчать відповідні щорічні накази по закладу. Стажування молодих спеціалістів відбувається шляхом індивідуальних консультацій, діагностування, відвідуванням уроків досвідчених вчителів. За наслідками стажування молоді фахівці готують конспекти відкритих уроків, творчі звіти з опрацьованої за рік теми. Наставники звітують про роботу із стажистами, надають методичні рекомендації.

Долинський, Олександрійський РМК, окремі вчителі історії та суспільствознавчих дисциплін передплачують періодичні фахові видання («Історія та правознавство», видавництво «Основа», «Історія в рідній школі», видавництво «Педагогічна преса», «Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання), частина вчителів користується науково-методичною інформацією з мережі Internet.

Слід відзначити наявність у вчителів Олександрійського району публікацій у всеукраїнських періодичних виданнях. Так, вчитель Заболотна Ю.В. (Червонокам’янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів) має публікації на сторінках журналу «Позакласний час», «Історія та правознавство» (2013 р.); вчитель Гейко В.В. – навчальні матеріали у навчальному посібнику «Разом на одній землі. Історія України багатокультурна» (2012). Видавнича діяльність учителів Долинського району потребує активізації.

З метою інформаційного та науково-методичного забезпечення впровадження нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, підвищення професійного рівня вчителів, модернізації форм методичної роботи з педагогами РМК проводили такі заходи з впровадження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти в навчальних:

- інструктивно-методичні наради для вчителів, які будуть викладати історію у 5-7 класах за новими навчальними програмами;

- семінари-практикуми вчителів-предметників з впровадження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти;

-  на сайтах РМК постійно висвітлюється інформація про проведені заходи з даного питання.

Вчителі РМО проводять позакласну роботу з предмета. Протягом року проводяться тижні історії та правознавства. Учні Олександрійського району під керівництвом Руденко Н.І (вчитель Цукрозаводського НВК) у 2012 - 2015 роках брали участь у щорічному міжнародному історичному інтерактивному конкурсі «Лелека». Вчителі історії Долинського, Петрівського районів з 2014 року не залучають учнів до участі у предметних конкурсах. Зокрема, за останні три роки немає жодного учасника з трьох районів на обласному етапі щорічного всеукраїнського конкурсу учнівської творчості, присвяченого Шевченківським дня у номінації «Історія України і державотворення», не беруть участі у всеукраїнському конкурсі юних суспільствознавців «Кришталева сова».

Важливим напрямком роботи є розвиток творчих обдарувань учнів шляхом залучення їх до участі у предметних олімпіадах з історії та правознавства. Аналіз результатів участі в ІІІ етапах олімпіад з історії та правознавства за 2013-2015 роки виявив наступні показники:

Історія


Район

2012-2013

2013-2014

2014-2015

К-сть учасників

К-ть дипломів

К-сть учасників

К-ть дипломів

К-сть учасників

К-ть дипломів

Долинський

5

2

(ІІІ)


4

1

(ІІ)


4

-

Олександрійський

3

-

3

1

(ІІІ)


2

-

Петрівський

4

1

(ІІ)


4

1

(ІІІ)


4

-

Правознавство

Район

2012-2013

2013-2014

2014-2015

К-сть учасників

К-ть дипломів

К-сть учасників

К-ть дипломів

К-сть учасників

К-ть дипломів

Долинський

3

1

(ІІІ)


3

1

(ІІІ)


-

-

Олександрійський

1

-

-

-

-

-

Петрівський

3

-

3

-

-

-

Слабку теоретичну підготовку демонструють учасники олімпіади з правознавства, на ІІІ (обласному) етапі кілька років немає жодного призера в Олександрійському та Петрівському районах, а у 2015 р. учасників від районів на ІІІ етап не заявляли. На ІІІ (обласному) етапі олімпіади з історії у 2015 р. жоден учасник з трьох районів не набрав достатньої кількості балів для отримання диплома переможця. Відповідно методистам, вчителям історії та правознавства варто спрямувати зусилля для якісної підготовки учасників олімпіад.

Календарно-тематичне планування вчителів історії та суспільствознавчих дисциплін на 2015-2016 н.р. складено відповідно до чинних програм Міністерства освіти і науки України, передбачено проведення уроків узагальнення і систематизування, уроків контролю і корекції навчальних досягнень учнів. У 5-7 класах передбачені визначені програмою практичні роботи. Класні журнали заповнюються відповідно до вимог пояснювальних записок до програм та інструкції щодо ведення журналів (наказ Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 р. № 496 «Про затвердження інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11 (12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»).

Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання, тематичне оцінювання проводиться як у письмовій (за запитаннями або тестовими завданнями) та усній формах, шляхом написання есе, здійснення міні досліджень, проектів.

При плануванні навчального процесу вчителі оптимально для кожної педагогічної ситуації визначають послідовність розгляду окремих тем, що дає можливість через синхроністичне вивчення та узгодження матеріалу курсів «Історія України» та «Всесвітня історія» вивчати події, процеси та явища вітчизняної історії у контексті загальноєвропейської та світової історій. Ставлячи перед учнями чітку мету, вчителі головним завданням кожного уроку вважають виховання громадянина України, патріота, соціально зрілої особистості. Значну увагу приділяють вчителі історії вивченню регіональної історії. Зокрема, практикують проведення дослідницької роботи на місцевому матеріалі, в музеях, що сприяє вихованню в учнів інтересу до вивчення й збереження навколишнього середовища, любові та поваги до «малої Батьківщини», що є важливою основою патріотизму. При цьому застосовують такі форми й методи , як інтерв’ю, збір історичних експонатів, робота в архівах. Серед дієвих форм роботи в напрямі формування особистості компетентного громадянина і патріота України та реалізації вимог Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти здійснюють дослідницькі проекти, волонтерську роботу (суспільно-громадянський та екологічний аспекти), організовують особисте спілкування з носіями певного (тематичного) досвіду (музейні працівники, ветерани, учасники АТО).

Адміністрації загальноосвітніх навчальних закладів систематично вивчають стан викладання історії та правознавства, про що свідчать відповідні накази та записи у книгах засідання педагогічних рад:

Олександрійський район

- наказ № 85 від 14.05.2012 р. «Про стан викладання історії і правознавства» (Олександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів);



  • наказ № 21 від 10.04.2011 р. «Про вивчення системи роботи вчителя історії Руденка П.А.» (Косівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів);

  • наказ № 161 від 16.12.2014 р. «Про стан викладання історії та суспільствознавчих дисциплін» (Добронадіївська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів);

  • наказ № 19 від 20.02.2014 р. «Про стан викладання історії, правознавства та художньої культури» (Червонокам’янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів);

  • У Цукрозаводському НВК вивчення стану викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» заплановано на 2016 рік.

Долинський район

  • наказ № 204 від 28.10.2014 р. «Про порядок вивчення стану викладання історії» (навчально-виховний комплекс «Долинська гімназія - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3»);

  • наказ № 10 від 17.01.2011 р. «Про стан викладання і рівень навчальних досягнень учнів з історії та основ правознавства» (Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4);

  • наказ № 157-НВ від 24.11.2014 р. ««Про стан викладання і рівень навчальних досягнень учнів з історії та правознавства» Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1);

У Долинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 2 ім. А.С. Макаренка історію та правознавство викладає Третяк М.О. (стаж роботи 1,5 місяці), відповідно їй були надані методичні рекомендації щодо особливостей календарно-тематичного планування, викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство», методики навчання історії.

В Олександрівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів документація (накази, протоколи засідань педагогічної ради) щодо вивчення стану викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» відсутня.



Петрівський район

  • наказ № 35 від 01.02.12 р. «Про вивчення стану викладання історії і правознавства» (Володимирівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів);

  • наказ № 43 від 25.04.11 р. «Про стан вивчення предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» (комунальний заклад «Петрівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія»;

  • наказ № 26 від 05.04.10 р. «Про стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з історії та правознавства» (Ганнівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів).

Відвідані уроки в основному відповідають сучасним вимогам, проводяться на належному методичному рівні, вчителі забезпечують засвоєння учнями основних історичних та правових понять, формування предметних компетентностей, визначених програмами, грамотно визначають мету уроку, очікувані результати, знаходять шляхи їх реалізації. У своїй діяльності вчителі практикують різні типи уроків, форми навчання визначають відповідно до змісту уроків, залучають учнів до роботи з різними групами історичних джерел, розв’язання пізнавальних задач, створення мультимедійних презентацій, виконання проектів, тестових завдань різних рівнів складності тощо. На відвіданих уроках історії всі вчителі використовували в навчанні учнів картографічні посібники – атласи, контурні карти, настінні карти, без яких формування просторового складника компетентності є неможливим.

Вчителі Заболотна Ю.В. (вища кваліфікаційна категорія, Червонокам’янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів), Руденко Н.І. (вища кваліфікаційна категорія, Цукрозаводський НВК), Козова В.О. (вища кваліфікаційна категорія, «Долинська гімназія - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3), Черкес Т.М. (вища кваліфікаційна категорія, Долинська І загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4), Дудник Н.В., (вища кваліфікаційна категорія, Володимирівської загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради) виявили на відвіданих уроках високу професійну підготовку та показали майстерно організовані практичні заняття на уроках історії у 7 класах (тема «Князь Святослав та його походи», «Замок. Рицарські традиції. Життя селян»). За типологією уроків (за основною дидактичною метою) – це були уроки формування та вдосконалення предметних умінь. На практичних заняттях увага зосереджувалася на формуванні і вдосконаленні вміння використовувати писемні документи та візуальні джерела для отримання історичної інформації, на вдосконаленні вміння узагальнювати вивчене, розставляти акценти, обмірковувати, висловлювати власне ставлення до історичних подій або діячів епохи Середньовіччя.

На підготовчому етапі уроків вчителі активізували пізнавальну активність учнів, використовуючи ігрові моменти для повторення і узагальнення основних фактів і понять («Кмітливі і дотепні», «Подорож історичною картою», розгадування історичного кросворду), створювали доброзичливе емоційне тло для подальшої роботи. На основному етапі уроків вдало здійснювали мотивацію пізнавальної діяльності учнів шляхом мотиваційних завдань чи запитань, навчали семикласників, використовуючи історичні джерела (текстові та візуальні) здобувати інформацію про основні стани середньовічного суспільства, повсякденне життя і традиції середньовічної людини, рицарські турніри, значення ролі рицарства в історії; зовнішність і характер князя Святослава, подробиці походів князя Святослава, визначати позитивні і негативні риси характеру князя Святослава, оцінювати його діяльність та висловлювати міркування про його роль в історії Русі-України. На завершальному етапі уроків вчителі здійснювали систематизацію, узагальнення вивченого і контроль навчальних досягнень за допомогою різноманітних експрес-вправ, заповнення таблиць та ігор-вікторин («Виправ помилку», «Доповніть речення», «Проілюструйте твердження прикладом»). Варто відмітити, що для підведення підсумків вчителі вдало використали методичний прийом «Обери позицію» і надали можливість учням висловити свою думку щодо прагнень князя Святослава зміцнити позиції Русі-України та негативних наслідків його загарбницьких походів, які приносили Русі більше втрат, аніж здобутків.

Москалець В.Г., Назаренко Л.О. (Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4, вчителі ІІ кваліфікаційної категорії), Шведюк М.М. (Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1, ІІ кваліфікаційна категорія) розвивають вміння учнів працювати з підручником та історичними документами, закріплюють вміння учнів вирішувати хронологічні задачі, працювати з контурною картою, історичним атласом, стрічкою часу. Вчителі привчають учнів до самостійної роботи, застосовують індивідуальні і групові форми роботи, пропонують учням творчі завдання, пов’язані з опрацюванням різних джерел інформації, формують понятійний апарат, використовують проблемні та інтерактивні методи навчання, Певну увагу приділяють на уроках проблемі диференціації та індивідуалізації навчальної діяльності школярів з урахуванням їх навчальних можливостей. Вище зазначені вчителі працюють над підвищенням свого фахового та методичного рівня, цікавляться новинками психолого-педагогічної науки, намагаються використовувати ці досягнення в практичній діяльності.

Вчитель Ганнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради Гришаєва Л.В.(стаж роботи за фахом 4 роки). На її уроках активна пізнавальна діяльність учнів, вони працюють в парах і з історичними джерелами, атласами, підручником, поняттями. Уроки носять завершений характер , підведені підсумки, домашнє завдання диференційоване, вчитель володіє методикою вивчення предмета.

Вчитель вищої кваліфікаційної категорії комунального закладу «Петрівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія» Петрівської районної ради Копань Т.К. викладає історію у профільних класах суспільно-гуманітарного напряму (10-11 класи) .

Уроки проведені на високому методичному рівні, зокрема на уроці узагальнення з теми «Друга світова війна. Світ після Другої світової війни» старшокласники продемонстрували розуміння основних понять,визначали причини, характер війни. На основі аналізу історичних джерел давали оцінку дипломатичним відносинам періоду Другої світової війни, процесу формування антигітлерівської коаліції. Складали історичні портрети визначних військових і політичних діячів. Порівнювали форми Руху Опору в Радянському Союзі та інших окупованих країнах. Учні виявили вміння працювати із різними групами історичних джерел, давати об’єктивну оцінку подіям, фактам. На уроці були використані мультимедійні засоби, урок був логічно завершеним.

Уроки Климовської Н.М. (Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1, вища кваліфікаційна категорія), Недіної О.В. (Олександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Долинського району), Руденко Н.І. (Цукрозаводський НВК, вища кваліфікаційна категорія), Ловарік С.Г. (Добронадіївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, вища кваліфікаційна категорія), Кривенець Л.М. (Олександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Олександрійської районної ради, вища кваліфікаційна категорія), Руденка П.А. (Косівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, вища кваліфікаційна категорія) проведені з урахуванням сучасних науково-методичних вимог та використанням ІКТ-технологій. Опора на візуальне сприйняття дала змогу провести уроки більш цікавими і динамічними, занурювало учнів в обставини історичної епохи, яку вивчали на уроці, створювало ілюзію присутності, сприяло становленню об’ємних і яскравих уявлень про минуле. Вчителі домагались досягнення формування в учнів загальноісторичних понять, опорних дат і фактів, історичних постатей та історично-культурних пам’яток. Послідовно, доступно, цікаво подають навчальний матеріал, приділяють увагу формуванню в учнів історичного мислення, дотримуються зв’язку навчання з життям, формують вміння учнів дискутувати, реалізовують принцип науковості у вивченні історії, розвивають в учнів навички роботи з текстовими джерелами, вміння аналізувати їх, робити висновки, розвивають навички самостійної роботи та роботи в групах. Оптимально організовують роботу з підручником, що сприяє виробленню вмінь виділяти головне, роботу з першоджерелами – дозволяє розвивати та удосконалювати в учнів навички аналізу і синтезу, зіставляння різних джерел та точок зору, пошуку нової інформації чи нових інтерпретацій уже відомих інформацій, сприяють формуванню інформаційної та аксіологічної компетентностей. Уроки насичені науковою і пізнавальною інформацією, характеризуються оптимальною структурою, логічністю і послідовністю, передбачають врахування вікових особливостей учнів, їх інтересів і пізнавальних можливостей.

Мовчан Г.П. (Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1, вища кваліфікаційна категорія), Триняк Т.В. («Долинська гімназія - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3», І кваліфікаційна категорія) значну увагу на уроках правознавства приділяють формуванню правової компетентності учнів, враховують динамічні зміни, що відбулися в чинному законодавстві, системі суспільних відносин України, сучасні досягнення теоретико-правових поглядів на правові явища, результати активної нормотворчої діяльності органів державної влади. Уроки проводять з різноманітністю форм роботи (робота в групах та парах, кола ідей, дискусії, рольові ігри, розв’язання юридичних задач), раціонально використовують кожну хвилину уроку, пов’язують виучуваний матеріал з практичними навичками та вміннями. На відвіданих уроках навчали учнів орієнтуватися в системі законодавства, користуватися джерелами права, володіти елементарною правовою термінологією, застосовувати правові знання для пояснення фактів навколишнього життя й вибору правомірної поведінки в різних життєвих ситуаціях.

Учителі історії Долинського, Олександрійського, Петрівського районів творчим використанням виховних можливостей уроків історії та правознавства виховують в учнів риси патріота України, активного, компетентного громадянина, людини з демократичними цінностями. При цьому переваги надаються формуванню національної свідомості, мислення, прилучення школярів до загальнолюдських цінностей, виховання поваги до права і законів, нетерпимості до правопорушень і незаконних дій.

Школи забезпечені підручниками (окрім підручників для 7 класів за новими програмами), частково атласами та контурними картами, не вистачає тематичних настінних карт, мультимедійних засобів навчання. Рівень організації навчально-виховного процесу з предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» в районах відповідає вимогам Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, нормативно-правовій базі щодо науково-методичного забезпечення викладання предметів відповідно сучасних вимог.

Проте, поряд із досягненнями в роботі методичних служб та вчителів суспільствознавчих дисциплін є ряд актуальних проблем, над якими слід працювати.

Відвідані уроки підтверджують окремі недоліки у методиці викладання історії, зокрема:


  • не завжди раціонально розподілений навчальний час в межах основних етапів уроку;

- недостатня або відсутня мотивація і диференціація навчальної діяльності учнів;

  • недоцільне використання значної кількості форм та прийомів протягом одного уроку;

  • відсутність певних етапів уроку, зокрема закріплення та підведення підсумків уроку, формальне оцінювання навчальних досягнень учнів.

Залишається актуальним вирішення таких питань:

  • діяльність РМК щодо виявлення та підтримки творчо працюючих вчителів району, залучення їх до участі у конкурсах фахової майстерності;

  • розвиток єдиного інформаційного освітнього середовища регіону для професійного розвитку педагогів;

  • відсутність цілеспрямованої та систематичної роботи вчителів щодо роботи з обдарованими учнями, зокрема, підготовка до олімпіад з історії та правознавства;

  • впровадження програм професійного розвитку різних категорій педагогічних працівників.

З метою якісного забезпечення науково-методичного супроводу викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» в умовах запровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетентності вчителів історії та суспільствознавчих дисциплін, підвищення ефективності навчального процесу рекомендуємо:

  1. Відділам освіти Долинської райдержадміністрації (Гадірова О.В.), Олександрійської райдержадміністрації (Коріненко О.А.), Петрівської райдержадміністрації (Москалець Г.Л. ):

1.1 За результатами вивчення спільно з РМК провести розширене засідання колегії районного відділу освіти, підсумкові наради-семінари директорів і заступників директорів.

1.2 Сприяти покращенню матеріально-технічної бази кабінетів предметів освітньої галузі «Суспільствознавство», стимулювати результативність роботи вчителів та учнів.

1.3 Вирішити питання щодо створення профільних класів суспільно-гуманітарного напряму у старшій школі.

1.4 Створити опорні навчальні заклади з питань підготовки учнів до олімпіад.

1.5 Сприяти виділенню годин з варіативної складової змісту загальної середньої освіти на впровадження курсів за вибором суспільно–гуманітарного напряму, (збірник МОН України навчальних програм курсів за вибором для учнів 1-9 класів основної школи та 10-11 класів суспільно-гуманітарного напряму старшої школи (І-ІІІ частини) К., 2010).

1.6. Запровадити курс «Кіровоградщина. Історія рідного краю» за навчальною програмою курсу за вибором «Кіровоградщина. Історія рідного краю» (Кіровоград, 2014 р., схвалена для використання у загальноосвітніх навчальних закладах комісією з історії Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України, лист Державної установи «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» від 18.07.2014 р. № 14.1/12-Г-1173).



  1. Районним методичним кабінетам (Данилюк В.І., Мартюшиній Т.Г., Лепській О.П.):

2.1. Продовжити підготовку педагогічних працівників з питань впровадження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти шляхом ефективної взаємодії КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського – методична служба – навчальний заклад – учитель».

2.2 Забезпечувати можливості для впровадження інноваційних технологій у навчальній діяльності з використанням Інтернет-простору.

2.3. Створювати оптимальні умови для заохочення вчителів до ефективної організації роботи з обдарованими учнями з метою підготовки до участі у всеукраїнських олімпіадах юних істориків, юних правознавців, у міжнародному інтерактивному історичному конкурсі «Лелека», у всеукраїнському конкурсі юних суспільствознавців «Кришталева сова», щорічному всеукраїнському конкурсі учнівської творчості, присвяченого Шевченківським дням у номінації «Історія України та державотворення».

2.4 Залучати учнів до участі в роботі територіальних відділень МАН України (лист національного центра «Мала академія наук України» від 26.02.2014 р. №172/1/3.1-103 «Щодо проведення Всеукраїнських лекторіїв, телемостів, наукових читань»).

2.5Забезпечити ґрунтовний аналіз ефективності науково-методичної роботи з педагогічними кадрами, результативності роботи методичних об’єднань, семінарів-практикумів, творчих груп.

2.6 Продовжити роботу над оновленням змісту і форм роботи з педагогічними кадрами.

2.7 Скласти перспективний план вивчення та поширення перспективного педагогічного досвіду вчителів історії та суспільствознавчих дисциплін.

2.8 Залучати вчителів до участі у професійних конкурсах, до написання методичних розробок, рекомендацій та поширення цих напрацювань в педагогічний пресі

2.9 Відзначити роботу Ляшко Н.В., методиста методичного кабінету Олександрійської РДА.

3. Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів:

3.1. Продовжити роботу щодо організації навчання педагогічних працівників з питання науково-методичного забезпечення упровадження Державних стандарту базової і повної загальної середньої освіти (2011 р.).

3.2 Сприяти вчителям у створенні кабінетів історії та суспільствознавчих дисциплін.

3.3 Сприяти розвитку творчої ініціативи вчителів, виявляти ефективні форми і методи їхньої роботи.

3.4 Аналізувати результати зовнішнього незалежного оцінювання у розрізі школа – район – область - Україна та мотивувати діяльність вчителя з даного питання.

3.5 Виділяти години з варіативної складової навчальних планів для впровадження курсів за вибором суспільно-гуманітарного напряму.

3.6 Вивчати стан викладання історії та суспільствознавчих дисциплін у навчальних закладах, аналізувати результати вивчення на засіданнях педагогічних рад.



4. Вчителям історії та суспільствознавчих дисциплін:

4.1 Використовувати методичні рекомендації методичних вісників КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» (№ 49, 2013; № 50, 2014, № 51, 2015) щодо актуальних проблем викладання шкільних курсів історії та суспільствознавчих дисциплін.

4.2 Підвищувати свій фаховий рівень, використовуючи фахові видання («Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання», «Історія в школах України»).

4.3 Глибоко опрацювати Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011 р.), зокрема освітню галузь «Суспільствознавство».

4.4 Активізувати форми роботи з обдарованими учнями.

4.5 Напрацьовувати методику проведення практичних занять з історії, удосконалювати вміння роботи з історичними джерелами на уроках.



    1. Впроваджувати сучасні освітні технології, використовувати ІКТ для підвищення ефективності сучасного уроку.

    2. Посилити ефективність семінарів-практикумів з історії та правознавства.

    3. Звернути належну увагу на критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, підвищити об’єктивність оцінки знань, враховувати програмові вимоги до рівня навчальних досягнень учнів.

    4. Використовувати тестові завдання (відповідно до рівнів навчальних досягнень учнів) під час поточного контролю знань, з метою підготовки учнів до державної підсумкової атестації та участі у ЗНО з історії України.

    5. Висвітлювати свої методичні напрацювання у фахових періодичних виданнях.

Завідувач науково-методичної

лабораторії суспільствознавчих дисциплін

КЗ «КОІППО імені

Василя Сухомлинського» Ю.Кравченко


Методист науково-методичної

лабораторії суспільствознавчих дисциплін



КЗ «КОІППО імені

Василя Сухомлинського» Н.Черткова

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі iconПрограма всеукраїнської науково-практичної конференції
«Діяльність районних (міських) методичних кабінетів в умовах упровадження державних освітніх стандартів та інформаційно-комунікаційних...
Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі iconРозвиток професійної компетентності вчителів суспільних предметів у контексті реалізації нового Державного стандарту базової І повної загальної середньої освіти
Вебінару для методистів районних, міських методичних кабінетів, центрів, які відповідають за стан навчання суспільних предметів
Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі iconМетодичні рекомендації для загальноосвітніх навчальних закладів
Органам управління освітою обласних, районних, міських (районних у містах) державних адміністрацій
Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі iconМетодичні рекомендації для загальноосвітніх навчальних закладів
Органам управління освітою обласних, районних, міських (районних у містах) державних адміністрацій
Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі iconМетодичні рекомендації для загальноосвітніх навчальних закладів
Органам управління освітою обласних, районних, міських (районних у містах) державних адміністрацій
Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі iconТеоретичні та методичні засади реалізації нового Державного стандарту освітньої галузі «Математика»
...
Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі icon537 від 25. 03. 2015 Начальникам відділів освіти виконкомів районних у місті рад
Зарічний, буд. 32-а відбудеться засідання дискусійного клубу керівників закладів освіти «Платформи освітньої реформи: менеджмент,...
Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі iconЗвіт про роботу Чугуївського районного Центру дитячої та юнацької творчості Чугуївської районної ради Харківської області у 2017 році
«Щодо необхідності збереження мережі позашкільних навчальних закладів в умовах обмеженого фінансування галузі освіти», державних,...
Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі iconПлан проведення районного семінару-практикуму для керівників закладів освіти з теми: Внутрішньошкільний контроль за станом викладання предметів
Сприяти підвищенню науково-теоретичної та методичної підготовки керівників загальноосвітніх навчальних закладів з питань здійснення...
Довідка за результатами тематичного вивчення діяльності методичних кабінетів відділів освіти Долинської, Олександрійської та Петрівської районних державних адміністрацій з проблеми «Науково-методичний супровід викладання предметів освітньої галузі iconМетодичні рекомендації щодо викладання географії у 2016/2017 навчальному році
Відповідно до Державного стандарту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2011 р. №1392 року, географія...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка