Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози



Скачати 101.72 Kb.
Дата конвертації21.07.2017
Розмір101.72 Kb.
ТипУрок

Урок зарубіжної літератури в 11 класі

Тема: Ернест Хемінгуей (1899—1961). Життєвий і творчий шлях письменника. Новаторство його прози.

Мета:

Навчальна. Зацікавити учнів особистістю письменника, ознайомити з життєвим і творчим шляхом Е. Хемінгуея, визначити роль митця у руслі художніх пошуків ХХ століття, окреслити особливості його творчої еволюції, новаторський характер прози.

Розвивальна. Розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, творчі здібності учнів, навички дослідницької діяльності, уміння складати творчий портрет письменника, удосконалювати навички працювати самостійно та в групах.

Виховна. Виховувати учнів на гуманістичних принципах, прагнення до осягнення культурних надбань людства, прагнення до створення власної героїчної долі, виховувати потяг до усвідомлення світу і свого «Я» особистістю, гуманізм, потребу самовдосконалюватися, творити добро, співчуття до ближнього.

Тип уроку : вивчення біографії письменника.

Обладнання: Портрет Ернеста Хемінгуея; книжкова виставка різних видань творів письменника : твори «Прощавай, зброє!» , «І сонце сходить», «Сніги Кіліманджаро», «Острови в океані», «Старий і море»; фотоколаж , учнівська слайд-презентація ( 7 слайдів) «Ернест Хемінгуей. Письменник. Людина. Боєць», аудіозапис будь-якої американської пісні.

Епіграфи: …Я знаю лише те, що бачив.

Е.Хемінгуей



Здатність до творчості — це вищий дар,

Яким нагородила людину природа…

Б.Енгельгард

Хід уроку

І. Організаційний момент

Звучить мелодія американської пісні.

ІІ. Вступне слово вчителя, мотивація навчальної діяльності учнів

в просторі означеної теми уроку

Гадаю,ця мелодія перенесла вас на мить у Сполучені Штати Америки. Тут , у маленькому провінційному містечку Оук-Парк , у передмісті Чикаго 21 липня 1899 року в родині лікаря народився майбутній всесвітньо відомий письменник Ернест Хемінгуей. Звідси ми і почнемо знайомство з його життєвим і творчим шляхом. (запис учнями теми уроку).

Ернест Хемінгуей. Ім’я цього американського письменника, лауреата Нобелівської премії 1954 року знає весь світ. Його називали «найвидатнішим після Шекспіра», він був одним із найвідоміших письменників у світі. Та впродовж свого творчого життя Ернест Хемінгуей зазнав різного ставлення критиків і читачів: від хвалебних відгуків до нищівної оцінки написаних ним творів. Але він уперто йшов своїм шляхом: у повістях і романах відображав проблеми його століття так, як він їх бачив і сприймав. Письменник стверджував: «Я знаю лише те, що бачив». Хемінгуей неодноразово підкреслював: «У класиків треба вчитися, але не наслідувати їх..У наш час треба…перевершити письменників минулого…». Вічні проблеми смислу буття, життя і смерті, проблеми самотності людини і природи стали для письменника особистісними. Наскрізна тема творчості Хемінгуея — перемога над собою, над своїм страхом, безсиллям, перемога навіть тоді, коли все видається поразкою. Найвідоміший пізній твір Е.Хемінгуея-- «Старий і море», у якому втілена вистраждана і пережита автором істина. І ця істина стосується не тільки самого письменника, а й кожного з нас. Ось чому цей твір є актуальним і для сьогоднішніх читачів, бо вчить бути мужніми, долати всі перешкоди на життєвому шляху, боротися за життя. За словами Хемінгуея, людина — непереможна, людину може здолати …лише смерть.

(учні в ході уроку роблять записи в зошитах)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Виступ учня-«біографа»

Хронологічна таблиця життя і творчості Ернеста Хемінгуея (використання слайдів).



21.07.1899 р .— народився у передмісті Чикаго. Навчався в школі ; у старших класах співпрацював у шкільних часописах.

1917 р.— після закінчення школи виїхав до Канзас-Сіті. Там працював репортером у газеті «Стар».

1918 р .— як водій американського загону Червоного Хреста прибув на фронт Першої світової війни. Після тяжкого поранення три місяці перебував у госпіталі, потім демобілізувався.

1919-1921 р.р.— працював постійним співробітником канадської газети «Торонто дейлі стар». У Чикаго зблизився з гуртом літераторів, став учнем відомого письменника Ш. Андерсона.

1922 р.— переїхав до Парижа, звідки надсилав європейські кореспонденції до торонської газети. Знайомство із зірками англомовної прози –Г. Стайн , Дж.Джойсом та іншими письменниками.

1923 р.— вийшла перша книжка накладом 300 примірників «Три оповідання й десять віршів». Відмовився від професійної журналістської діяльності, присвятив себе художній прозі.

1924 р.— надрукована книжка оповідань «У наш час», яка принесла відомість.

1926 р.— опублікований роман «Фієста» (друга назва «І сходить сонце»), що привернув до письменника увагу критиків і перекладачів інших країн.

1929 р.— завершив роботу над романом «Прощай, зброє!», який уславив його у світі.

1930 р. – оселився на півдні Флориди. Саме тут утвердився особливий хемінгуеївський спосіб життя, складовими якого були полювання, рибальство, заняття боксом.

1937 р.— як представник американської телеграфної агенції прибув до Іспанії, де йшла війна. Взяв участь у кінозйомках іспанської війни. Ці враження лягли в основу роману «По кому подзвін» (1940).

1950 р.— вийшов друком твір «Через річку і до тих дерев».

1952 р.— написав повість-притчу, яка була відзначена премією Пулітцера.

1960 р.— написав книгу спогадів про свої молоді роки в Парижі, що була опублікована вже посмертно під назвою «Свято, яке завжди з тобою».

Від 1960 року внаслідок духовної кризи проходив курси лікування в спеціалізованій клініці.

02.07.1961 р.— вчинив самогубство.

(Учні були об’єднані в групи дослідників для виконання випереджальних завдань, а також мали індивідуальні завдання).

2. Презентація роботи в малих групах

(учні в ході уроку роблять записи в зошитах)

а) Дослідник-«фотограф»

До вашої уваги—фотоколаж, що є своєрідною фоторозповіддю про непересічне життя Ернеста Хемінгуея. Існує велика кількість фотопортретів письменника. І на кожному він випромінював радість життя, любов до природи і людей, бо був письменником-гуманістом, вірив у людину, її розум і непереможність. Ось на фотопортреті письменник зафіксований на палубі його катера «Пілар», озброєного спеціальною апаратурою , що дозволяла стежити за німецькими підводними човнами. На цьому катері Хемінгуей упродовж Другої світової війни ніс секретну воєнно-морську службу. Оголений до пояса, він дивиться прямо на сонце. В його усмішці та примружених очах світиться радість життя, віра в свою щасливу зірку. І обличчя, і вся постать великого американця — це живе уособлення сили, мужності та волі. Таким був Хемінгуей у житті. Такими були і герої його кращих творів.

б) Представлення учнівської слайд-презентації «Ернест Хемінгуей. Письменник. Людина. Боєць». (індивідуальне випереджальне завдання)

в) Група «Біографи»

    1. Дитячі роки Хемінгуея, їх вплив на духовне становлення особистості

Із раннього дитинства його душу сповнювала любов до природи, музики, літератури і спорту. Батько хотів передати сину лікарську практику і любов до природознавства, а мати мріяла про його музичну славу. Але він не виправдав їх надій, і після закінчення школи поїхав з дому, по суті, назавжди.

Хемінгуей з дитинства бачив у природі боротьбу за існування (Випадок з ящіркою , яка боролась за своє життя, впиралась лапками, не бажаючи потрапити до пащі змії. Після тривалих зусиль змія проковтнула ящірку).

    1. Хемінгуей-солдат. Участь у Першій та Другій світових війнах

Ернест Хемінгуей стверджував, що «письменник не може бути байдужим до того нахабного, смертоносного, брудного злочину, яким є війна». Боротьба із фашизмом була для Хемінгуея найвищим моральним обов’язком . Хемінгуей брав участь у відкритому бою з фашизмом як кореспондент і як солдат в Іспанії, переслідував на своєму риболовецькому судні німецькі підводні човни на Карибському морі, літав як військовий кореспондент з англійськими льотчиками бомбардувати фашистську Німеччину, брав участь у визволенні Франції. Ернест Хемінгуей — людина-легенда, людина дії, людина подвигу. Він був свідком світових воєн, фашизму, духовної кризи, якими позначене ХХ століття, але вистояв, зберіг свої переконання. Під час Першої світової війни поряд з Хемінгуеєм розірвалася міна — він дістав 227 поранень , і щоб стати на ноги витримав 12 операцій.

Ветеран войны в двадцать лет,

Прославленный в двадцать пять,

В тридцать—он мастер, --

Он выточил стиль эпохи

Из ореховой трости.

А. Маклиш



3. Хемінгуей і його герої, яких називають героями кодексу

Пройшовши разом із своїми сучасниками шляхом страшних випробувань (дві війни), зневіри, втрати колишніх ідеалів, Хемінгуей не зрікся гуманістичних позицій. Війна, доля «втраченого покоління»--покоління однолітків, які повернулися з кривавої бойні, пошуки ними справжніх цінностей життя і визначили головний зміст творчості Хемінгуея. Герої творів Хемінгуея мають усталені правила поведінки, яким ніколи не зраджують. Це своєрідні моральні принципи, серед яких :

  1. найвище цінити особисту незалежність і свободу;

  2. йти назустріч небезпеці,не боятися смерті;

  3. захищати тих, хто цього потребує ;

  4. вступати в бій за свої переконання;

  5. бути вірним і відданим у дружбі та коханні;

  6. ніколи не скаржитися на несправедливість і не чекати, коли тебе пожаліють;

  7. добре знати свій фах;

  8. володіти всіма навичками і вміннями справжнього чоловіка-воїна, мисливця, рибалки тощо.

Відповідні риси читач знаходить у багатьох героях Хемінгуея — мисливців, солдатів, спортсменів,матадорів.

г) Група «Літературознавці»

Про художній світ Хемінгуея літературознавцями написано багато статей . Усі вони говорять про багатогранність художнього світу письменника-гуманіста, який прагнув зосередити світ в одній людській душі, виявити в думках і переживаннях особистості загальнозначущий смисл. Хемінгуей не любив «живописати». В описах він більше «графік». Його стилю властива точність, чіткість малюнка. Поглиблення обсягу тексту відбувається за рахунок підтексту. У Хемінгуея це теорія айсберга : «Велич руху айсберга в тому, що він тільки на одну восьму здіймається над водою». Дослідник творчості Е.Хемінгуея М.Анастасьєв стверджув : «Створюваний письменником художній світ наче розколотий на дві нерівноправні половини : людина і навколишній світ, що неодмінно несе загибель. Тепер стає ясно, чому старий Сантьяго ( «Старий і море») відчуває роз’єднаність свідомості та почуття (він убив рибу). Уявлення про гуманізм вчать того, що убивати не можна і водночас — необхідно. «…Якщо когось любиш, його не гріх убити. А можливо, навпаки, ще гріховніше? А акулу? Я вбив її, захищаючи життя.»

Новаторство прози Хемінгуея:

--лаконізм , «телеграфний стиль»;

--відвертість оповіді;

--«принцип айсберга». (запис у зошит)

д) Повідомлення вчителя

Е. Хемінгуей і його художній світ

--тема «втраченого покоління», антивоєнний пафос;

--трагічне переживання скінченності буття й пов’язана з ним тема насолодження радощами життя й природою;

--«герой кодексу» бореться зі «злою долею» й при цьому діє «за правилами гри», що передбачають збереження честі, гідності, здатності до дружби і любові;

--відтворення екзистенційної ситуації, за умов якої людина проходить головне моральне випробування;

--зміна «опису» «показом»;_

--змалювання ситуації внутрішньої перемоги людини навіть за умови зовнішньої поразки, тема непереможності особистості;

--лаконічність, достеменність художнього зображення, суха манера письма: поєднання «документалістських» принципів оповіді з багатим емоційним та психологічним підтекстом.



3. Вирішення проблемного питання. Прийом «Дерево рішень»

На базі вивченого матеріалу учні пропонують варіанти розв’язання проблеми.



Чому Хемінгуея називали людина-боєць, людина - легенда, людина-гуманіст?

ІІ. Етап рефлексії.

1.«Незакінчене речення»:

  • Сьогодні на уроці мені було цікаво, тому що…

  • Я поповнив свої знання про… Твори Е.Хемінгуея популярні й сьогодні, бо…

  • Найбільше мене зацікавило у біографії письменника те, що…

  • Я для себе зробив висновок…Після цього уроку я зможу…

2.Написання сенканів до теми «Е. Хемінгуей як особистість»

Хемінгуей.

Мужній, життєлюбний.

Бореться, творить, шукає.

Любить спілкування з природою.

Письменник.

Хемінгуей.

Талановитий,улюблений.

Створює, пише, впливає.

Змальовує перемогу людини.

Борець.

3.Тести для самоконтролю (кожному учню)


  1. На мистецьке становлення Е.Хемінгуея вплинули твори: О.Вайльда, Л.Толстого, Г.Стайн, Ф.Достоєвського, Дж.Джойса,Ш.Андерсона, Дж. Дос.Пассоса.

  2. Творчість Хемінгуея була відзначена : Пулітцерівською, Нобелівською, Гонкурівською преміями.

  3. Перу Хемінгуея належать твори : «прощавай, зброє!», «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», «Фієста»(«І сходить сонце»), «Непереможений»,

ІІІ. Підсумки уроку.

  1. «Мозковий штурм»

Звернімося до епіграфа нашого уроку. Чи можна слова Б.Енгельгарда віднести до американського прозаїка і журналіста, одного з найпопулярніших письменників ХХ століття, Лауреата Нобелівської премії

Ернеста Хемінгуея?

Здатність до творчості — це вищий дар,

Яким нагородила людину природа…

Б.Енгельгард

  1. Оцінювання учнів

Учитель пропонує учням оцінити власну діяльності протягом уроку за допомогою додатка «Самооцінка активності на уроці» (учні заповнюють додатки і здають їх учителю).

ІV. Домашнє завдання.

Усім : прочитати повість-притчу «Старий і море», повторити про драму-притчу та роман-притчу.

Диференційоване завдання (за групами) : дібрати цитатний матеріал для характеристики образу старого та образу моря.

Індивідуальне завдання (за бажанням) : написати вчителю листа, в якому описати творчий шлях Ернеста Хемінгуея.

Використана література

1. Грибанов Б.Т. Ернест Хемінгуей.— Ростов-на-Дону. 1998.

2. Затонський Д. Ернест Хемінгуей — письменник і людина // Вікно в світ. Зарубіжна література : наукові дослідження, історія, методика викладання.—1999.-№6.-С. 6—26.

3. Лидський Ю.А. Творчість Е.Хемінгуея.-К., 1978.



4. Чиркова О.С. Зарубіжна література для 11 класу.-К., Вежа.—2000.—С.181-190.

5. Хотчнер А.Е. Папа Хемінгуей. –М., 2002.
Каталог: attachments -> article -> 14592
article -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
article -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
article -> Люботинський професійний ліцей залізничного транспорту
article -> «Сто років з Андрієм Малишком»
article -> Рими. Андрій Малишко «Вихопивсь дощик поміж заграв»
article -> “Слов’янство поки що дало світові в кінематографі одного великого митця, мислителя і поета Олександра Довженка”, зазначав Чарлі Чаплін
article -> Схеми. Таблиці 9 клас новий час
article -> Опорна схема


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози iconЕрнест Хемінгуей (1899—1961) Ernest Miller Hemingway (1899—1961) За річкою, в затінку дерев
Джерело: з книги: Ернест Хемінгуей. Прощавай, зброє; За річкою, в затінку дерев: Романи. — Київ.: «Дніпро», 1985
Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози iconЕрнест Хемінгуей (1899—1961) Ernest Miller Hemingway (1899—1961) Райський сад

Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози iconТема. Іван – Карпенко – Карий. Життєвий та творчий шлях письменника. Багатогранність його літературної та театральної діяльності Мета
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях драматурга, його просвітницькими ідеями, участю у культурно – просвітницьких...
Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози iconЕрнест Міллер Хемінгуей (1899-1961) Хемінгуей
Мати — аматорка музики й живопису — прагнула навчити сина гри на віолончелі. Музиканта з Ерні не вийшло, але любов до гарної музики...
Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози iconЕрнест хемінгуей (1899—1961)
Музиканта з Ерні не вийшло, але любов до гар­ної музики та картин залишилася у Хемінгуея на все життя
Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози iconЕрнест Гемінґвей (1899—1961) Ernest Miller Hemingway (1899—1961) За річкою, в затінку дерев
Джерело: з книги: Ернест Гемінґвей. Прощавай, зброє; За річкою, в затінку дерев: Романи. — Київ.: «Дніпро», 1985
Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози icon2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку
Мета уроку: поглибити знання учнів про життя І творчість лауреата Нобелівської премії
Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози iconТема. Життєвий І творчий шлях французького письменника Альбера Камю; його філософські та естетичні погляди. А. Камю й екзистенціалізм
Ета: простежити життєвий І творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А. Камю; розвивати...
Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози iconКонференція Шляхами Івана Карпенка Карого
Мета конференції: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях драматурга, його просвітницькими ідеями, участю у культурно...
Ернест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози iconЖиттєвий І творчий шлях американського письменника, лауреата
Хемінгуея та його вплив на розвиток художньої прози ХХ століття; розвивати вміння учнів створювати асоціативні портрети особистості;...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка