Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Повість-казка сучасної дитячої письменниці
Мета: подати короткі відомості про життя та творчість Галини Миколаївни Малик, ознайомити школярів із змістом казки; розвивати вміння переказувати твір, читати уривки, уміння характеризувати героя, аналізувати його вчинки; розвивати творчі здібності, фантазію; формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей, виховувати щирість, відкритість.
Обладнання: презентація, портрет, ілюстрації, експрес-зошит, смайлики, довідник
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент (побажання учнів) Побажання учням гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи
ІІ. Актуалізація опорних знань
З раннього дитинства нас супроводжують казкові герої. Казка – це чарівна країна. Це давній і мудрий порадник. Це вона дає нам перші уявлення про добро і зло, правду і кривду, чесність і справедливість.
Запитання до класу:
- Що ж таке казка?
- Які види казок ви знаєте?
-Назвіть ознаки казок?
- Яка казка називається літературною?
-Назвіть літературні казки та їх авторів?
ІП.Оголошення теми, мети і завдання уроку
Сьогодні нас знову чекає подорож у світ казки.
-
Що ви очікуєте від уроку? Про що хотіли б дізнатися?
Вас чекає зустріч з новими персонажами, ви будемо аналізувати їхні вчинки, давати їм характеристику, розвивати свої творчі здібності і фантазію.
-Подивіться, до нас хтось завітав. Як вас звати?
Аля: Здрастуйте. Мене звуть Галина, а батьки називають Алею.Я вже до цього звикла.Я не люблю робити справи до кінця! Все мені набридає. Нещодавно потрапила до країни Недоладії. Там я зустріла дивних мешканців.Про те, що зі мною трапилося, дізналася письменниця Галина Малик, моя тезка, і написала повість –казку про мої пригоди.Я хочу додому, допоможіть повернутися.
-
Як ви , діти, думаєте, ми зможемо Алі допомогти?Отже, я бачу, що ви готові до нової подорожі казкою? А з чого ж почати мандрівку?. Звичайно, зі знайомства з автором, дивовижною жінкою, яка в одному інтерв’ю зазначила: « Для того, щоб писати для дітей, треба просто бути щасливою людиною.Адже звідки, як не з себе, можна дістати весь той прекрасний казковий світ, якого в реальності не існує!»
Подивіться презентацію і дайте відповіді в експрес-зошиті
1У.Вивчення нового матеріалу
1.Творчий портрет письменниці
2.Рефлексія
-Якою ви побачили письменницю?Своє враження визначте одним означенням (прикметником)
3.Робота з теорією літератури
Художні твори бувають різних видів. Багато жанрів ви вже знаєте. Пригадайте їх (міфи, легенди, перекази, казки) Сьогодні ми познайомимося з новим жанром –повістю-казкою.
Повість –це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя однієї або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу. Повісті властиві такі ознаки: прозова мова, великий обсяг, декілька героїв, розповідь про події.
4.Заповнення Діаграми Вена (експрес-зошит)
5.А тепер настав час для казки «Незвичайні пригоди...»
-Чи сподобалася вам казка? Чим саме?
-Про що розповідається у казці?
6.Словникова робота
Ви звернули увагу на окремі слова: картатий –тканина або одяг з квадратними візерунками
Плотвичка – назва риби
Завважити- примітити
Лантух- мішок
Гаптований- вишитий
Отетеріло – розгублено
Зазіхати – намагатися заподіяти шкоду комусь
Промимрити –говорити тихо і невиразно
Наглий –несподіваний, раптовий
7.Бесіда
-Якою перед вами постає головна героїня?Прочитайте її портрет (2 розділ)
-Чому Аля потрапила до країни Недоладії?
-Як ви думаєте, чи правильно робила дівчинка?
-Чому країна має таку назву? (« Незакінчене речення»- зошит)
- Хто живе в країні Недоладії
8.Заповнення таблиці «Мешканці країни Недоладії»
-Давайте познайомимося ближче з одним із мешканців країни Недоладії
9.Читання казки в особах ( розділ 3)
10.Робота з прислів’ями, приказками
Знайдіть прислів’я, що розкривають характер Алі.
Відстанеш годиною – не здоженеш родиною.
Будь господарем своєму слову.
Без охоти нема роботи.
Вік живи – вік учись.
Косо, криво, аби живо. Стук-грюк, аби з рук.
-Чи добре чи погано робила Аля?
-Чи маєте ви спільні риси з Алею?
11.Інформаційне гроно до образу Алі
12.Рольова гра «У картинній галереї»(діти розповідають про малюнки)
-Як ви думаєте, чи зможе Аля повернутися додому? Що їй треба для цього зробити?
- Про це ви дізнаєтеся, прочитавши наступні розділи повісті.
У. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу ( у зошиті)
1.Дослідження- відновлення
Установити послідовність подій у тексті.
1.Поява чоловічка у червоному ковпаку.3
2.Аля знайомиться з Недоладьком. 5
3.Алі перехотілося вишивати рушника. 1
4.Аля у своїй кімнаті. 2
5. Дівчинка потрапляє у Недоладію. 4 6.Аля разом з Недоладьком йде у столицю Недоладії –Недоград.
2.Тренінг «Найкмітливіший»
Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб...
*зробити бабусі приємне (довишивати рушника)
*звільнити країну від Першого недорадника (домалювати йому голову)
*допомогти недоладянам..
3.Вікторина «Таємнича валіза»
Кому належить валіза за переліком речей, які там знаходяться:
1.моточок червоних ниток, стрічка, рушник (Аля)
2.червоний ковпачок, зелений черевик, червоні шнурки (Недочеревик)
3.шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною (Недоладько)
4.взуття, комірець, краватка, шнурки, волосся, гудзик(мешканці країни)
5.шкіряна безрукавка, штани з різними по довжині холошами (Недоштанько)
У1. Підсумок уроку(оцінювання)
-
Чого вчить казка?
-
Завжди треба доробляти справи, а не полишати їх незавершиними.Треба боротися з власними лінощами.І пам’ятайте, що найкраща справа та, що має результат.
-
Бажаю саме вам цього!
УП.Рефлексія(настрій)
УШ.Домашнє завдання: прочитать 10 розділів, намалювати малюнок або сенкан до слова Недоладія
Слайд 2
1964 року родина переїхала в селище Середнє поблизу Ужгорода. Дитинство та юність майбутньої письменниці були радісними та спокійними. Вона гарно вчилася в школі, мала веселий характер, почуття гумору і ... не збиралася бути письменницею.
Слайд 3
Своє 1 знайомство з книгою Г.Малик запам’ятала на все життя. Це сталося у день народження, коли мама зробила малій Галинці диво-подарунок – збірку «Українські народні казки», яка стала для неї «і букварем, і розвагою, і цілим новим світом»
Слайд 4
Почала писати, коли навчалася у школі. Перший вірш написала у 5 класі на конкурс, присвячений пам’яті Т.Шевченка.Отримала 1 премію Перший вірш було надруковано в газеті «Закарпатська правда», коли Галині було 14 років. Звався він «Осінь»
Слайд 5
Закінчивши школу, вона вступила на філологічний факультет Ужгородського університету, працювала коректором у міській друкарні, потім – у Закарпатській обласній науковій бібліотеці. У 1991- головний редактор видавництва «Закарпаття». З 1998 р. вона – видавець та редактор журналу для дітей «Віночок». Зараз працює головним редактором Закарпатської філії видавництва «Знання» (м.Київ)
Слайд
Видала 52 книги для дітей – поезію, прозу, переклади. Авторка книжок для дітей:
«Страус річкою пливе» (1984)
«Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
«Неслухняний дощик» (1989)
«Незвичайні пригоди Алі»(1997)»
«Злочинці з паралельного світу»
«Пантлик і Фузя»
«Пригоди Іванка і Беркутка» та інші.
Галина Малик – член Національної спілки письменників України з 1991 року.
Заповнення схеми
Рефлексія
-Якою ви побачили письменницю?Своє враження визначте одним означенням (прикметником)
Робота з теорією літератури
Художні твори бувають різних видів. Багато жанрів ви вже знаєте. Пригадайте їх (міфи, легенди, перекази, казки) Сьогодні ми познайомимося з новим жанром –повістю-казкою.
Повість –це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя однієї або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу. Повісті властиві такі ознаки: прозова мова, великий обсяг, декілька героїв, розповідь про події.
Заповніть
А тепер настав час для казки «Незвичайні пригоди...»
-Чи сподобалася вам казка? Чим саме?
-Про що розповідається у казці?
Словникова робота
Ви звернули увагу на окремі слова: картатий –тканина або одяг з квадратними візерунками
Плотвичка – назва риби
Завважити- примітити
Лантух- мішок
Гаптований- вишитий
Отетеріло – розгублено
Зазіхати – намагатися заподіяти шкоду комусь
Промимрити –говорити тихо і невиразно
Наглий –несподіваний, раптовий
-Якою перед вами постає головна героїня?Прочитайте її портрет (2 розділ)
-Чому Аля потрапила до країни Недоладії?
-Як ви думаєте, чи правильно робила дівчинка?
-Чому країна має таку назву? (« Незакінчене речення»- зошит)
- Хто живе в країні Недоладії
Схема
↑
←Мешканці→
Давайте познайомимося ближче з одним із мешканців країни Недоладії
Читання казки в особах ( розділ 3)
Автор
Аля Недоладько
Робота з прислів’ями, приказками
Знайдіть прислів’я, що розкривають характер Алі.
Відстанеш годиною – не здоженеш родиною.
Будь господарем своєму слову.
Без охоти нема роботи.
Вік живи – вік учись.
Косо, криво, аби живо. Стук-грюк, аби з рук.
-Чи добре чи погано робила Аля?
-Чи маєте ви спільні риси з Алею?
Інформаційне гроно
Аля⁄→
Рольова гра «У картинній галереї»(діти розповідають про малюнки)
-Як ви думаєте, чи зможе Аля повернутися додому? Що їй треба для цього зробити?
- Про це ви дізнаєтеся, прочитавши наступні розділи повісті.
Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу ( у зошиті)-відновлення
1.Дослідження- відновлення
Установити послідовність подій у тексті.
1.Поява чоловічка у червоному ковпаку.3
2.Аля знайомиться з Недоладьком. 5
3.Алі перехотілося вишивати рушника. 1
4.Аля у своїй кімнаті. 2
5. Дівчинка потрапляє у Недоладію. 4 6.Аля разом з Недоладьком йде у столицю Недоладії –Недоград.
2.Тренінг «Найкмітливіший»
Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб...
*зробити бабусі приємне (довишивати рушника)
*звільнити країну від Першого недорадника (домалювати йому голову)
*допомогти недоладянам..
3.Вікторина «Таємнича валіза»
Кому належить валіза за переліком речей, які там знаходяться:
1.моточок червоних ниток, стрічка, рушник (Аля)
2.червоний ковпачок, зелений черевик, червоні шнурки (Недочеревик)
3.шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною (Недоладько)
4.взуття, комірець, краватка, шнурки, волосся, гудзик(мешканці країни)
5.шкіряна безрукавка, штани з різними по довжині холошами (Недоштанько)
Підсумок уроку(оцінювання)
-
Чого вчить казка?
-
Завжди треба доробляти справи, а не полишати їх незавершиними.Треба боротися з власними лінощами.І пам’ятайте, що найкраща справа та, що має результат.
-
Бажаю саме вам цього!
Домашнє завдання: прочитать 10 розділів, намалювати малюнок
Тема уроку. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення
Мета уроку: поглибити знаня учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них, будувати схеми речень, розставляти розділові знаки після узагальнювального слова або перед ним; розвивати комунікативність, спострежливість; виховувати пошану до українських народних традицій, позитивне ставлення до життя
Тип уроку: комбінований
Обладнання: картки підручник, тлумачний словник, епіграф
Людина, яка думає тільки про себе і шукає в
усьому свою вигоду, не може бути щасливою.
Сенека
Хід уроку
І.Перевірка домашнього завдання
1.Робота з картками
2. Перевірка домашньої вправи 146.
П. Настановчо-мотиваційний етап
Забезпечення емоційної готовності.
Усміхніться один одному!
-Що очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-
Я хочу дізнатися...
Мені цікаво було б зрозуміти...
Для мене важливо переконатися...
|
Користуючись цими фразами, учні записують на аркушах у формі листочків, які чіпляються до «Дерева очікувань».
Ш.Оголошення теми, мети уроку
1У.Актуалізація опорних знань
1.Робота з епіграфом (пояснення змісту, розділових знаків між ОЧР).
У.Вивчення нового матеріалу
Запитання до класу
-Яким одним словом можна назвати?
1.Лелеки, горобці, синиці, граки.
2.Липа, береза, сосна, ясен.
Гра «Назви одним словом». До поданих слів доберіть узагальнювальне слово.
1.Ріки, ставки, озера – водойми.
2.Дніпро, Південний Буг, Кошова – ріки
3.Вугілля, нафта, газ- корисні копалини
4.Чебрець, ромашка, звіробій – лікарські трави
5.Лобода, осот, пирій - бур’яни
6.Малина, полуниця, смородина –ягоди
7.Вовк, лисиця, ведмідь – звірі
Евристична бесіда
-
У нашому саду ростуть різні фруктові дерева
| -
Що ви розумієте під словами різні фруктові дерева?
-
Який розділовий знак потрібно поставити після слова дерева, коли далі пояснюється сливи, вишні, груші?
На подвір’ї, у полі, на лузі лежить сніг.
| -
Чи можна обставини замінити УС?
-
Давайте це слово скрізь запишемо після ОЧР. Як змінилося речення? Що в з ньому з’явилося? Який розділовий знак треба поставити?
Робота з таблицею
Робота з підручником (§14, с.92,95) Самостійна робота в парах. Читаючи, позначте олівціем на полях, що вам відоме, що нове, що здивувало.
(Позначки: +знаю, - нове ? здивувало)
Розкажіть про розділові знаки при УС, наведіть приклади.
У1. Закріплення здобутих знань
Робота з підручником. Виконання вправ 162(усно), 160.
Творче конструювання (вправа 160)
Коментоване письмо (вправа 167)
УП.Підбиття підсумків
Бесіда
-Які слова називаються УС?
-Які розділові знаки вживаються в реченнях з УС?
Рефлесія «3:2:1»
3-те, що зацікавило; 2-хотілося зрозуміти краще; 1-буду використовувати в житті
УШ. Домашнє завдання: §14, вправа161(10-12),164(7-9),166(4-6)
Поділіться з Вашими друзьями: |