Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина»



Скачати 28,44 Kb.
Дата конвертації28.10.2017
Розмір28,44 Kb.

Горлач Мар’яна

аспірант кафедри світової літератури
Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг

«П’ята дитина» та «Бен серед людей»
80-ті роки в історії світової та зокрема європейської культури були періодом великих змін та розчарувань, а з іншого боку часом нового становлення та культурного розквіту. 80-ті в Англії – це час ґрунтовних змін у політичній сфері країни, адже в 1979 році пост прем’єр-міністра Великобританії зайняла Маргарет Тетчер, яка розпочала нову еру в історії країни. В житті держави почали відбуватися фундаментальні зміни та трансформації, починаючи від політичного життя та завершуючи потужним технологічним вибухом, а також світоглядною кризою.

На початку ери мобільних телефонів, персональних комп’ютерів, інтернету, хмарочосів та гігантських торгових центрів, стрімкого розвитку кіно та телебачення, так званої доби яппі загалом англійський роман отримує нове дихання. Художня література окреслює новий вектор свого розвитку, центром зацікавлень письменників цього періоду постає історія – історія національна, історія світу, древня та новітня. Мотив історії обіграється та артикулюється у більшості романів, написаних протягом десятиліття 80-х.

У своїй книзі «Британський роман нового часу» англійський літературознавець Малкольм Бредбері коментує цей період так: «Культура, якою вона з’являлася в літературі та знаходила вираження в мові літератури, здавалася фрагментарною, плюралістичною, мультикультурною і поверховою, а ще вона була розщепленою, несамовитою і самовбивчою. […] Коли письменники оглядалися на історію, то найчастіше не в пошуках якоїсь стабільно еволюціонуючої культурної неперервності, а черепків і уламків, які часто перебували в якомусь дивовижному, зміщеному, «археологічному» зв’язку з сьогоденням»1.

У межах цієї загальної тенденції розвитку англійської літератури художня творчість Д. Лессінг не стала винятком. Авторка звернулась до переосмислення історії через зображення художнього персонажа, що не належить сучасному світу. Художній експеримент письменниці полягає у зображенні співіснування минулого і сучасності, коли минуле уособлює персонаж Бена Ловата, людини, яку оточуючі ідентифікують як представника первісного суспільства та відтак сприймають його як чужого та Іншого. Бен є головним персонажем дилогії Д. Лессінг, до якої входять романи «П’ята дитина» (1988) та «Бен серед людей» (2000). Якщо перший роман із дилогії розповідає про дитинство Бена та його життя з сім’єю, то в другому творі авторка розповідає історію його життя після того, як він покинув батьківський дім і опинився сам у великому та незрозумілому йому світі.

У численних інтерв’ю Д. Лессінг говорить про те, що історія Бена – це всього-на-всього витвір її уяви, адже їй неймовірно цікаво було уявити, що ж станеться з такою дитиною, якщо вона таки народиться у сучасному світі. У своїй дилогії письменниця створила персонажа, який не належить ні до кого та ні до чого. Це людина – чужа цьому світу, він – Інший абсолютно для всіх людей на Землі. Бен від самого народження приречений на самотність, на відторгнення та на пошук самого себе тривалістю у власне життя.

Д. Лессінг трактує свого художнього персонажа як своєрідний місток, який з’єднує, мабуть, цілі тисячоліття, демонструючи сучасному світу не лише представника далекої давнини, але й можливо давно забутої цивілізації. «Їй здавалось, що вона дивиться крізь нього на расу, яка існувала тисячі років тому ще до того, як людство, що б не означало це слово, зайняло своє місце в історії. Чи жив народ Бена в печерах під землею тоді, коли на поверхні панував льодовиковий період, виловлюючи рибу з темних підземних річок чи прокрадаючись між сніговими заметами, полюючи на ведмедів, або ж птахів, чи навіть людей, її пращурів?»2.



Акцентуючи увагу на тому, що Бен найбільш схожий фізіологічно та психічно саме на первісних людей, письменниця витворює образ такого літературного персонажа, якого можна назвати антропологічним Іншим. Вона не дає відповіді на питання «чому Бен такий, який він є?», але в той же час робить його все більше схожим на печерну істоту, яка не пристосована до життя в сучасному світі і приречена на швидку загибель.

1 Бредбері М. Британський роман нового часу / Малькольм Бредбері ; [пер. з англ. В. Дмитрука]. – К. : Ксенія Сладкевич, 2011. – 480 с. – с. 386.

2 138. Lessing, Doris. The Fifth Child / Doris Lessing. – New York : Alfred A. Knopf, Inc., 1988. – 151 p. – p. 148.

Каталог: ukrainian -> seminar svit
ukrainian -> 1 бібліографія – Таня Гаев, Алла Татаренко лютий 2013 Аналітична частина
ukrainian -> -
ukrainian -> 1 лютий 2013 І. Вступ
ukrainian -> Результати наукової роботи кафедри світової літератури факультету іноземних мов за 2014 рік
ukrainian -> Результати наукової роботи кафедри світової літератури факультету іноземних мов за 2011 рік
ukrainian -> Шкільна Рада при укка централя Шкіл Українознавства в США
ukrainian -> Другий рік громадсько-політичної роботи Шановні чернівчани! Дорогі буковинці!
seminar svit -> Наративні моделі експресіоністичної прози Густава Майрінка
seminar svit -> Я. Б. Васильців іспансько – українська письменниця наталена королева


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» iconВідділ освіти бережанської райдержадміністрації
Мар’яна Ігорівна – керівник гуртка дизайну Бережанської районної станції юних техніків
Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» icon317. 5 Андрій пальчик
Мар’яна Русецького. Незвичні феномени, які виникають у різних віруваннях, досліджується ним з перспективи божого об’явлення з врахуванням...
Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» iconЛітературна вікторина «Подорож у країну літератури» Підготувала учитель світової літератури Дроздівської зош І- ііі ступенів
Мета: збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння із світової літератури; розвивати уміння учнів застосовувати...
Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» iconКонцепт «життєвого світу» в історико-соціологічній ретроспективі
Зубарєв Олександр Сергійович – аспірант кафедри соціології Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна
Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» iconРезультати наукової роботи кафедри світової літератури факультету іноземних мов за 2011 рік
Шаповалова М. С., Рубанова Г. Л., Моторний В. А. Історія світової літератури Середньовіччя та Відродження : підручник [гриф мон україни]...
Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» iconПрограма іспиту з дисципліни «Шкільний курс світової літератури та методика його викладання»
Програма обговорена та затверджена на засіданні кафедри зарубіжної літератури та теорії літератури
Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» iconМетодика викладання світової літератури навчальнапрограм а
Шулик П. Л., кандидат філологічних наук, доцент, професор кафедри германських мов І зарубіжної літератури
Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» iconНіжинської вищої школи
Самойленко Г. В. – доктор філологічних наук, професор кафедри світової літератури та історії культури
Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» iconВербська зош І-ІІІ ступенів Дубенського району Рівненської області Метод проектів у викладанні світової літератури Матеріали Турчик Валентини Михайлівни, вчителя світової літератури
Турчик В. М. Метод проектів у викладанні світової літератури// Методичний посібник для вчителя світової літератури, класного керівника...
Горлач Мар’яна аспірант кафедри світової літератури Літературна археологія в романній дилогій Доріс Лессінг «П’ята дитина» iconВимоги до сучасного уроку світової літератури. Застосування інтерактивних методів навчання на уроках світової літератури Зміст
Завданням світової літератури є вивчення кращих творів світового письменства, розвиток художнього смаку та навиків самостійного спілкування...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка