Харківської обласної державної адміністрації



Скачати 193,76 Kb.
Дата конвертації21.05.2017
Розмір193,76 Kb.


Головне управління освіти і науки

Харківської обласної державної адміністрації


Обласний науково-методичний інститут безперервної освіти

XVII обласна виставка-ярмарок педагогічних ідей

Твір за картиною на уроках зарубіжної літератури

Робота Іконенко Нелі Анатоліївни

учителя зарубіжної літератури

Сахновщинської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №2

Сахновщинської районної ради

Харківської області

Сахновщина

2010

Рекомендовано методичною радою відділу освіти

Сахновщинської районної державної адміністрації
Протокол № __ від _____________________ р.

Рецензенти: _______________________________________________________
Автор-упорядник (або автор-укладач):

Іконенко Неля Анатоліївна, вчитель зарубіжної літератури Сахновщинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, спеціаліст вищої категорії.



Твір за картиною на уроках зарубіжної літератури – Сахновщина, 2010. – 23 с.
Анотація

Пропонований посібник подає конкретний матеріал для підготовки учнів до роботи творчого характеру за картиною. У кожній з розробок є:



  • репродукція картини;

  • відомості про автора;

  • запитання для осмислення зображеного;

  • робочий мовний матеріал;

  • приклад прочитання (опису) картини;

  • орієнтовні завдання творчого характеру.

Крім того, подається короткий тлумачний словничок термінів образотворчого мистецтва.

До посібника ввійшли репродукції художніх полотен Т.Шевченка, Рембрандта ван Рейна, О. Іванова, Дж. Е. Міллеса, І. Глазунова.

Сприяючи проведенню різних творчих робіт, матеріал посібника дозволить підвищити ефективність роботи з розвитку мовлення.

Зміст








Вступ

4

Підготовка до написання твору за малюнком Т.Шевченка «Робінзон Крузо»

5

Підготовка до твору за картиною Рембрандта «Повернення блудного сина»

8

Підготовка до опису картини О. Іванова «Пріам, що просить в Ахіллеса тіло Гектора»

11

Підготовка до твору за картиною Дж. Е. Міллеса «Офелія»

14

Підготовка до твору за картиною І. Глазунова «Мить духовного переродження»

17

Тлумачний словничок образотворчих термінів

21

Список використаної літератури

23

Додатки





Вступ
Один із парадоксів сучасного світу полягає в тому, що розвиток високих технологій часто супроводжується духовним занепадом. Значна частина нашої молоді мало цікавиться мистецтвом, не знає його і не розуміє.

Повний аналіз причин такого явища не входить у завдання автора, але одну з них необхідно зазначити: навчальні заклади відповідного рівня у більшості випадків мало уваги приділяють естетичному вихованню учнів. Найчастіше це пояснюється відсутністю технічних засобів або умов їхнього використання, але й людський фактор відіграє значну роль: викладач сам повинен знати і любити мистецтво, повинен мати необхідні репродукції, музичні записи і врешті повинен хотіти вчитися, сам шукати нове і нести його дітям.

Можливо, жоден предмет навчальної програми загальноосвітньої школи не дає таких широких можливостей для естетичного виховання учнів, як література, тому що тут можна органічно поєднати слово, звук і колір, створити настрій, пробитися у свідомість тих учнів, які погано сприймають словесно-логічні методи навчання і тому часто просто не розуміють складні теми. Важливу роль тут відіграє образотворче мистецтво. Картину, яку учень сам описав, він не забуде. Учні вчаться бачити прекрасне, описувати його, милуватися фарбами. Вони збагачують свій лексичний запас, знайомляться з шедеврами світової культури. Це дає змогу сформувати в учнів певні критерії оцінки як окремих творів так і творчості того чи іншого художника.

Підготовка до твору за малюнком Т. Шевченка «Робінзон Крузо»
Слово про Шевченка-художника

Великий український поет Тарас Шевченко увійшов в історію світової літератури співцем народної долі. Не менш відома і спадщина Шевченка-художника. Малювати Тарас почав ще змалку. Він марив малярством. Заповітна мрія юнака збулася завдяки живописцям К.Брюллову та О. Венеціанову, поетові В. Жуковському, композиторові М. Вієльгорському та іншим. Звільненого за їхньої участі та щирої допомоги з кріпацької неволі, Тараса Шевченка прийняли до Петербурзької Академії мистецтв. Як учень Карла Брюллова, він саме вчителеві завдячує своєю високою живописною культурою.

Пензлем Шевченка створено чимало чудових полотен, що відомі нам завдяки різноманітним репродукціям. Серед них і малюнок «Робінзон Крузо».

Звернення до образу Робінзона було зовсім не випадковим. Тарас Григорович дуже цінував роман Дефо, згадував його в своїй автобіографічній повісті «Художник». Тому не дивно, що у 1856 році він намалював ілюстрацію до «Робінзона Крузо»


Осмислення картини за запитаннями


  • Хто зображений на картині?

  • Що вам відомо про цього героя?

  • Якими якостями, на ваш погляд, він володіє?

  • Що в картині виділено за допомогою світла?

  • Опишіть обличчя героя.

  • Що саме в характері героя підкреслює художник?


Добір робочого матеріалу

Загальновживана лексика:

обличчя – зосереджене, уважне, розумне;

руки – темні, засмаглі;

чоловік – міцний, обпалений сонцем;

грот, козячі шкури, козеня;

твердість характеру, здатність долати труднощі.
Прочитання картини
На малюнку Т. Шевченка – Робінзон Крузо, герой роману Даніеля Дефо. Картина відображає один із епізодів самотнього життя закинутого на безлюдний острів Робінзона.

На передньому плані картини – зігнута постать міцного, обпаленого сонцем чоловіка, який сидить на козячій шкурі. Перед ним – книжка, напевне, Біблія. Її, вирушаючи в плавання, Робінзон узяв із собою на корабель. Привертає увагу обличчя Робінзона, зосереджене, уважне. Можливо, саме в цей момент він розмірковує над вічними поняттями добра і зла. Адже він часто думав, чому доля саме з ним обійшлася так жорстоко, послала йому такі випробування. Читання Біблії привело його до думки, що злу завжди протистоїть добро. Оцінюючи ситуацію, Робінзон зрозумів, що «навряд чи на світі було коли-небудь таке лихе становище, де поруч поганого не знайшлося б чогось гарного». Ця думка примирила героя зі своїм становищем, наповнила його бажанням боротися за виживання.

Привертають увагу руки Робінзона, засмаглі, як і обличчя, обвітрені. Це руки людини, яка звикла до фізичної праці.

На Робінзонові якась одежина, мабуть, куртка, пошита ним із козячої шкури. На голові якийсь солом’яний брилик, з-під якого на плечі опустилося довге русяве волосся. З глибини гроту виглядає приручене Робінзоном козеня.

У позі Робінзона, його зосередженості вгадується твердість характеру, здатність долати труднощі.

Колір – одна з головних складових частин мови живопису. Він дає змогу художникові увиразнити думку. Найсвітлішими фарбами Т. Шевченко змалював обличчя Робінзона і книгу, що лежить перед ним. Картина пробуджує повагу до героя, який зміг вижити на безлюдному острові не здичавіти, зберегти людськість. Можна стверджувати, що віра в Бога допомогла йому перемогти самого себе.

Віру в силу людини, її здатність вистояти за будь-яких умов стверджує своїм малюнком мислитель і художник Т.Шевченко.
Завдання творчого характеру


  • Опишіть портрет Робінзона.

  • Яка головна думка картини?

  • Напишіть твір-міркування на тему: «Над чим задумався Робінзон?»



Підготовка до твору за картиною Рембрандта ван Рейна

«Повернення блудного сина»
Слово про художника

Більше 300 років тому в маленькій країні Нідерланди жив і творив свої шедеври художник Рембрандт.

Син мельника, Рембрандт з дитинства відчував велике прагнення до малювання. 23 річним юнаком він сміливо і яскраво зображав найскладніші людські почуття. Серед картин Рембрандта чимало присвячених міфологічним та біблійним сюжетам. Та всі його Авраами, Товії, Амани дуже схожі на голландців, простих людей.

Життя самого художника було складним і злиденним. Злети змінювались падіннями, періоди світлого щастя – тяжкими бідами… Часто розділяють творчість Рембрандта на ранній та пізній період. Ранній – світлий , сонячний, радісний; пізній – наповнений похмурими тонами, гірким скептичним ставленням до оточуючої його дійсності. Умовно можна погодитися з таким поділом, хоча і «ранній» і «пізній» Рембрандт правдивий і прекрасний.

Творчість Рембрандта наповнена глибокою вірою в людину, просякнута життєствердним оптимізмом.

За своє життя Рембрандт творив близько 800 картин, не одну сотню офортів і 2000 малюнків.


Осмислення картини за запитаннями


  • Хто зображений на картині?

  • Що є тематичним центром картини?

  • Що Вам відомо про події, які передували цій зустрічі?

  • Які почуття пробуджує ця сцена у мимовільних свідків?

  • Які барви переважають? Чому?

  • Про що саме спонукає задуматись картина?

Добір робочого матеріалу
Персонажі картини: син – обірваний, знесилений, хворий, покинутий друзями, охоплений соромом і каяттям; батько – старий, сивобородий, переповнений жалем; свідки – випадкові, мовчазні, вражені.

Кольори: золотисто-охристі, чорно-коричневі, барвисті; червоний; горять, блищать, глухо жевріють, світяться зсередини.
Прочитання картини
Тема повернення блудного сина давно цікавила Рембрандта. Він неодноразово використовував її в офортах і малюнках. У 1668 році художник закінчив свій найпроникливіший витвір «Повернення блудного сина». Картину можна розглядати як заповіт Рембрандта – людини і Рембрандта – художника. Саме в цій картині ідея всепрощаючої любові до людини, якій Рембрандт служив усе своє життя, знаходить найвище втілення.

Обірваний, знесилений і хворий, покинутий друзями, з’являється син на порозі рідної домівки і тут, в обіймах батька, знаходить прощення і розраду. Безмірна світла радість цих двох – старого, що утратив усякі надії на зустріч із сином, і сина, охопленого соромом і каяттям, що ховає обличчя на грудях батька, - складає головний емоційний зміст шедевру. Мовчазні, вражені, застигли мимовільні свідки цієї сцени.

Художник гранично обмежує себе в кольорі. На картині домінують золотисто-охритсті, чорно-коричневі, червоні тони. У нанесенні фарб на полотно беруть участь і кисть, і шпатель, і черенок кисті: але і це Рембрандту здається недостатнім – він наносить фарби на полотно безпосередньо пальцем. Завдяки розмаїтості прийомів досягається підвищена вібрація барвистої поверхні – фарби то горять, то блищать, то глухо жевріють, то як би світяться з середини, і жодна деталь не залишає глядача байдужим.

У «Поверненні блудного сина» нічого не відбувається і нічого не вимовляється – усе було сказано, передумано, вистраждано дуже давно, у роки розлуки, але є радість зустрічі, тихої і світлої…

«Повернення блудного сина» було останнім великим здобутком майстра. У 1669 році Рембрандт помер.
Завдання творчого характеру


  • Зробіть опис картини.

  • Як пов’язані картина і євангелійська притча?.

  • Уважно розглянувши картину, визначте, якій темі вона присвячена?



Підготовка до опису картини Олександра Іванова «Пріам, що просить в Ахіллеса тіло Гектора»
Відомості про художника

Олександр Андрійович Іванов (1806-1858) – російський художник. Мистецьку освіту отримав у Петербурзькій Академії малярства, де навчався у 1825-1830 р.р. Закінчивши Академію, молодий художник залишив батьківщину і оселився в Італіїї, де вдосконалював свою майстерність. В Римі він почав роботу над майбутнім шедевром «Явлення Христа народу». Над цим полотном він працював більше чверті століття. М.В. Гоголь клопотався про те, щоб Іванов не помер від голоду. А художник, здавалось, не помічав життєвих негараздів: жив самотньо, зачинившись у майстерні, нікого не приймав. В кінці 1856 року, завершивши своє творіння, повернувся в Росію, щоб знайти покупця. Лише 6 тижнів прожив він у Петербурзі. Через кілька годин після смерті прийшло повідомлення, що цар вирішив недорого придбати «Явлення Христа».

Пам’ятають і цінують О.А. Іванова і сьогодні. Свідчення цього – виставки у Петербурзі і у Москві та пам’ятник визначному російському художнику.

.

Осмислення картини за запитаннями




  • Які події передували зображеному на картині епізоду?

  • Яким зображений на картині Ахілл? Хто він – герой-переможець, невблаганний і гордий, чи герой – людина?

  • Які почуття вирують у серці Ахілла?

  • Які почуття відбились на обличчі Пріама?

  • Якою є кольорова гама картини?

  • Хто з героїв найбільше освітлений художником?

  • Кому з героїв співчуває митець?

Добір робочого матеріалу
Мовний матеріал: намет Ахілла, ворожий стан, ахейські воїни, сивобородий Пріам, старий цар Трої, мертвий герой, улюблений син, біль втрати, тяжка втрата, невблаганна доля, жертви долі, наруга над тілом, сумний пейзаж.
Короткий переказ основних подій поеми Гомера «Іліада»

Ахілл, проклинаючи «гнів ненависний, що й мудрих до нестями доводить», виступає на чолі ахейців, сподіваючись помститися Гекторові за вбитого друга Патрокла. Ахіллес у новому обладунку і тримає в руці новий щит, який зробив йому Гефест на прохання його матері, богині Фетіди. Вбито Гектора. Але Ахіллу цього замало: він прив’язує тіло вбитого троянця до своєї колісниці й з надмірною жорстокістю, знущаючись з троянців, привіз його до табору греків. Іліон здригнувся від болю й розпачу, ридає мати Гектора, страждає старий Пріам.


Прочитання картини
Російський художник Олександр Андрійович Іванов (1806-1858) назавжди утвердив своє ім’я в мистецтві картиною «Явлення Христа народу» (1837-1857), яка стала визнаним шедевром.

Навчався О.А. Іванов у Петербурзькій Академії малярства. Саме там, будучи слухачем, вісімнадцятирічний юнак написав картину, на якій зобразив нещасного Пріама й зажуреного Ахілла. Обидва страждають. Сивобородий Пріам пробрався у ворожий стан. Він у наметі Ахілла. На колінах благає його віддати тіло Гектора, щоб припинилась наруга над мертвим героєм, його улюбленим сином. Ахілл на картині здається непохитним. Але щось уже ворухнулось у його серці. Це «щось» - його сумління, його шляхетність, шаноба до немічних і нещасних. Художник майстерно зображує не лише почуття, що відбились на обличчях двох ворогів, котрі стали жертвами долі, невблаганної і жорстокої, а й їхнє вбрання.

На задньому плані картини у напівтемряві ахейські воїни, очевидно, з охорони Ахілла. Здається, й вони зворушені, й вони відчули щем у серці. В глибині видніє пейзаж, скупий і сумний. Сумує, здається, й природа.

А що ж далі?

Взявши старого за руку, Ахілл відхилив його злегка,

Потім обидва заплакали болісно, милих згадавши:

Плакав Ахілл, то батька згадавши, то друга Патрокла,

Й тужні ридання і зойки круг них розлягались по дому.

Картина побачення троянського царя й Ахілла – найкраща в поемі Гомера.

Ахілл повертає Пріаму тіло Гектора й дає обіцянку 12 днів не воювати, щоб троянці змогли влаштувати врочистий похорон своєму героєві. Ахілл є справжнім героєм Еллади, мужнім і шляхетним.

.

Підготовка до твору за картиною Дж. Е. Міллеса «Офелія»

Мистецтвознавчий коментар
Значний внесок в історію світового мистецтва залишила група англійських художників і поетів під назвою прерафаеліти (від лат. Prae – перед і Рафаель).

У 1848 році в Лондоні було засноване «Братство прерафаелітвів», у часниками якого стали художники Вільям Холмент Хант, Джон Еверетт Міллес, Данте Габріель Россетті та ін.. Це об’єднання проіснувало близько 10 років, але воно справило значний вплив на європейський живопис. Члени братства намагалися писати безпосередньо з натури, з максимальною правдивістю, наближаючись до найкращих, на їхню думку, ідеалів минулого – мистецтва Середньовіччя та Відродження до появи Рафаеля. Часто вони віддавали перевагу своїм враженням і почуттям. Тому їхні картини пройняті поетичним сприйняттям світу, підкресленою чутливістю, піднесеними настроями.

Для творчої манери прерафаелітів характерні правдивість, точність малюнка, вишукані образи, велика увага до деталей. Художники любили символіку квітів, яка разом з яскравими барвами та дивовижними пейзажами давала можливість відчути простір, атмосферу, навіювала певні думки та настрої.

Роботи Джонна Еверетта Міллеса відзначалися особливою майстерністю. Часто сюжети для своїх картин він брав із п’єс відомого англійського драматурга Вільяма Шекспіра. Картина «Офелія» (1852) навіює безліч асоціацій із шекспірівською трагедією «Гамлет».


Осмислення картини за запитаннями


  • Що ви бачите на картині?

  • Який епізод трагедії В. Шекспіра «Гамлет» відображає картина?

  • Що призвело до загибелі молодої дівчини?

  • Чи поетизує образ Офелії художник?

  • Які риси Офелії підкреслює Дж. Е. Міллес?

  • Які деталі свідчать про її нещасливу долю?

  • Які барви використав художник? Чому?

  • Який настрій навіює картина?


Добір робочого матеріалу
Мовний матеріал: струмок, прозора вода, сиві віти верби, розкішний кущ шипшини, річкові квіти, самотність, постать мертвої дівчини, бліде обличчя, прекрасні вуста, остання пісня, червона троянда, палке кохання, духовна чистота, печаль, смуток.

Образотворча лексика: художник, маляр, живописець, відтворити, відобразити, показати, смисловий центр композиції, художні деталі, світло, тінь, теплі і холодні кольори.

Назви квітів:

  • розмарин – символ пам’яті;

  • братки – символ мудрості;

  • рута – символ дівочої цнотливості і нещасного кохання;

  • фіалки (зів’ялі) – символ смутку, скромності, беззахисності;

  • троянда – символ небесної досконалості, мовчання і таємниці, краси і цнотливості, часу і вічності.


Кольори: блідо-голубий, трав’янистий, ясно (темно-) – зелений, блідо-рожевий, білий, коричневий, червоний.
Прочитання картини
Картина Джонна Еверетта Міллеса «Офелія» навіює безліч асоціацій із шекспірівською трагедією «Гамлет».

На полотні майстерно виписаний пейзаж: верба, що нависла над струмком, купаючи в плесі сиві віти, розкішний кущ шипшини, очерет, химерне сплетіння скромних річкових квітів виписані у кращих традиціях прерафаелітів і підкреслюють розмаїття барв життя і водночас є символами смутку, горя, нетривалості всього земного. Яскрава зелень чудово відтіняє постать мертвої дівчини, що лежить у водах струмка.

Останні слова пісні завмерли на прекрасних вустах. У руках мертвої Офелії ми бачимо червону троянду – символ палкого кохання і чистоти. А в прозорій воді, що підкреслює духовну цнотливість дівчини, пливуть за течією вінки – символ нещасливого кохання, недолі. Смуток і печаль неначе розлиті в повітрі і створюють сумний настрій глядачеві.
Завдання творчого характеру


  • Зробіть опис картини.

  • Напишіть твір-міркування на основі картини.


Підготовка до твору за картиною Іллі Глазунова

«Мить духовного переродженя»
Слово про художника

Ілля Глазунов – яскравий художник 20 століття, народився в Ленінграді. З дитинства мріяв писати картини. Батько і мати поставились до цього з розумінням. Мати й сама мріяла стати художницею. А коли її мрії не здійснились, вирішила допомагати сину. Іллі виповнилося 8 років, коли він вперше пішов до художньої школи. Саме місто виховувало майбутнього художника.

Далі була Вітчизняна війна. Блокада. Втрата сім’ї. Вцілів лише Ілля, якого вдалося вивезти в кінці лютого 1942 року через знамениту Дорогу життя. Госпіталь де лікували хлопчика від дистрофії. Блокадна епопея залишила майбутньому художнику незабутні спогади.

Глазунов закінчив один із кращих навчальних закладів країни – Інститут живопису, скульптури та архітектури імені І.Є. Рєпіна.

Ще у студентські роки задумався художник про сенс творчості, про завдання мистецтва і зробив для себе висновок, що головне в мистецтві – особисте ставлення митця до світу. Перші твори художника… «Вечір», «Вечірнє місто», «Двоє», «На світанку»… Прекрасний ліричний цикл. Здається, що картини написані під впливом Ф.М. Достоєвського.

У 50-ті роки І. Глазунов починає роботу над ілюстраціями до творів Ф.М. Достоєвського. Здається, ніхто із художників-ілюстраторів Достоєвського не зумів так наблизитись до розуміння і художнього втілення образів письменника, як Ілля Глазунов. В ілюстраціях Глазунова відображаються душевні муки самого художника і біль за людину Достоєвського. Починав з портрета самого Достоєвського. Письменник зображений в різні роки життя. Завжди вражає його обличчя, спрямоване в себе.

Раскольников, Свидригайлов, слідчий Порфирій, Соня Мармеладова… Напружений внутрішній психологізм в образах Достоєвського – ось причина успіху Глазунова. 30 років Ілля Глазунов займався Достоєвським. Достоєвський невичерпний. Достоєвський сучасний.
Осмислення картини за запитаннями


  • Що зображено на картині?

  • Хто в першу чергу привертає увагу глядача?

  • Який саме епізод роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара» проілюстровано?

  • Яким способом митець підкреслює пробудження почуттів героя?

  • Що зображено на другому плані картини?

  • Які думки і почуття викликає картина?


Добір робочого матеріалу
Зображувальні об’єкти: пагорб, дівчина, чоловік, вартовий, ріка, горизонт, небосхил.

Пагорб – берег ріки, сірий, скелястий, вкритий мохом та лишайником;

ріка – широка, тиха; тече, плине, несе води,розливається, обмиває, повертає;

дівчина – знесилена хворобою, бліда, змарніла;

одяг – убогий, старий бурнус, зелена хустинка;

чоловік – виснажений, худий; плаче обіймаючи коліна дівчини;

небо – ранкове, чисте, голубувато-сизе.

Образотворча лексика: пейзаж, перспектива, холодні кольори, розмиті фарби, глибина простору, лінія горизонту, світлі плями, відблиски, контраст.
Прочитання картини
Перед нами ілюстрація Іллі Глазунова до роману Ф.М. Достоєвського «Злочин і кара». Художник звернувся до епілогу роману. Герой твору, Родіон Раскольников, відбуває покарання за злочин. Соня Мармеладова поїхала слідом за ним до Сибіру…

Художник зобразив весняний сибірський пейзаж у тиху ранкову пору. На першому плані полотна бачимо дві застиглі на пагорбі фігури чоловіка і дівчини. У цих постатях упізнаємо героїв роману Ф. Достоєвського: Родіона Раскольникова і Соню Мармеладову. Вона одягнена в убогий старий бурнус. На голові дівчини хустинка. На ньому – латаний арештантський одяг. Художник використав для змалювання героїв темні фарби, підкреслюючи, що вони переживають складний період. Іхні обличчя бліді, виснажені хворобою (Раскольников пролежав у арештантській лікарні більше двох тижнів, кілька днів хворіла й Соня). Та мить, зображена на картині, щаслива. Настала «мить духовного переродження». Ф. Достоєвський пише: «Як це сталося, він і сам не знав, але раптом щось начебто підвело його і мовби кинуло до її ніг. Він плакав і обіймав її коліна. В першу мить вона дуже злякалась, і все обличчя помертвіло. Вона схопилася з місця, і, тремтячи, дивилась на нього. Та зараз же, в ту ж мить вона все зрозуміла. В очах її засяяло безмежне щастя; вона збагнула, і в неї вже не було сумніву, що він любить її, безмірно любить, і що прийшла, нарешті, ця хвилина». Для них обох «уже сяяла зоря оновленого майбутнього, справжнього воскресіння до нового життя…»

На картині віддалік помічаємо сіру постать конвойного, який «на той час одвернувся». Простеживши за поглядом конвойного ми уважно розглядаємо й другий план картини – широко розлилася сибірська річка, тихо плине, несе свої води аж за горизонт, туди, де «в облитому сонцем неозорому степу, ледь помітними цятками чорніли кочові юрти. Там була воля й жили інші люди, не схожі на тутешніх». Туди, де воля, линуть і птахи: журавлиний ключ бачимо у лівому куточку картини. Весна. Ранок. Пробуджені почуття героїв і мрії про можливе для них щастя.

Художник дуже майстерно за допомогою кольору і перспективи відтворює перепад рельєфу. Пагорб темно-сірий, охристий, вкритий мохом та лишайником, протилежний берег, річка – світліші, зображення дещо розмиті, ніби в легкому тумані. Саме контраст кольорів створює враження перепаду рельєфу. Перспективне звуження ширини річки створює враження глибини простору, підсилює його майже повне злиття землі і неба на далекому видноколі.

Художнику вдалося наблизитись до розуміння фінальної сцени роману. Не випадково картина називається «Мить духовного переродження». Глядач розуміє, що попереду у героїв оновлене майбутнє, справжнє воскресіння до нового життя. «Їх воскресила любов, серце одного мітило невичерпні джерела життя для серця іншого».

.

Тлумачний словничок


Абрис – обриси предмета; контур. Контурний малюнок.

Автопортрет – портрет художника, виконаний ним самим.

Акварель – водяні фарби. Основна якісь акварелі – її прозорість.

Баталіст – художник, який малює бої, битви, війни.

Відтінок – додаткове забарвлення, що виступає на тлі основного.

Гама (кольорів) – послідовний ряд однорідних, але відмінних один від одного кольорів.

Горизонт – термін, що використовується в мистецтві – уявна лінія на рівні очей.

Ескіз – попередній начерк малюнка, картини, або її частини.

Ефект (світловий) – сильне враження, викликане яскравими кольорами.

Живописець – художник, маляр.

Замальовка – малюнок з натури, начерк, ескіз.

Ілюстрація – малюнок, який розкриває і поглиблює зміст тексту.

Контраст – гостро виражена протилежність, різка відмінність у яскравості або кольорі предметів.

Контур – лінія, що окреслює форму предмета.

Мазок – накладання фарби коротким рухом, ледь торкаючись пензлем.

Марина – картина, що зображує морський краєвид.

Мариніст – художник, що малює марини.

М’які кольори – невиразні, розпливчасті.

Натура – об’єкт зображення.

Основні кольори – жовтий, червоний, синій.

Пейзаж – загальний вигляд якоїсь місцевості (міський, сільський, гірський, морський, архітектурний та ін.)

Перспектива – спосіб зображення на площині об’ємних предметів такими, якими ми їх бачимо з певної точки спостереження.

Портрет – жанр мистецтва, що зображає людину.

Репродукція – зображення, одержане за допомогою фотомеханічних друкарських процесів.

Сюжет – тема, об’єкт зображення в живописному творі.

Теплі кольори – нагадують колір сонця, вогню: жовтий, червоний, оранжевий.

Фас – вигляд спереду.

Холодні кольори – нагадують колір голубого неба, льоду, води: синій і його відтінки.

Список використаної літератури


  1. С.О. Висоцький. Ілля Глазунов. Москва. «Образотворче мистецтво» 1985.

  2. І.П. Гавриш. Шедеври скульптури та живопису на уроках літератури. ВЛК, 2002 №10.

  3. О.О. Ісаєва. Орієнтовне планування уроків зарубіжної літератури. ВЛ, 2002 №1

  4. Искусство: Живопись. Скульптура. Архитектура. Графика. Книга для учителя. В. 3 ч. Ч. 2. Искусство Западной Европы XVII-XX веков / Сост. М.В. Алпатов, Н.Н. Ростовцев. 4 изд., - М.; Просвещение, 1988.

  5. К.П. Коваленко Вільям Шекспір. «Гамлет, принц Данський». ВЛ, 2002 №11.

  6. А.М. Нелюба. Словник образотворчого мистецтва – Харків: Прінтал, 1996.


О. Іванов «Пріам, що просить в Ахіллеса тіло Гектора»


Дж. Е. Міллес «Офелія»



Т.Шевченко «Робінзон Крузо»



Рембрандт «Повернення блудного сина»


І. Глазунов «Мить духовного переродження»




Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Харківської обласної державної адміністрації iconХарківської обласної державної адміністрації громадськА організаці
Комунальний заклад «Харківська обласна станція юних туристів» харківської обласної ради
Харківської обласної державної адміністрації iconДепартамент науки І освіти харківської обласної державної адміністрації
Комунальний заклад «харківська обласна станція юних туристів» харківської обласної ради
Харківської обласної державної адміністрації iconРозпорядження голови сумської обласної державної адміністрації 23. 09. 2013 м. Суми №405-од
Відповідно до частини першої статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», Регламенту Сумської обласної державної...
Харківської обласної державної адміністрації iconРозпорядження голови сумської обласної державної адміністрації 30. 12. 2013 м. Суми №544-одс12. 2012 Суми №535-од
Відповідно до частини першої статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», Регламенту Cумської обласної державної...
Харківської обласної державної адміністрації iconГрамота харківської обласної державної адміністрації та харківської обласної ради берштейн Олександр Лазарович, учитель математики кз «Харківський фізико-математичний ліцей №27 Харківської міської ради Харківської області»
Берштейн Олександр Лазарович, учитель математики кз «Харківський фізико-математичний ліцей №27 Харківської міської ради Харківської...
Харківської обласної державної адміністрації iconІнформація про виконання структурними підрозділами Харківської обласної державної адміністрації Перспективного плану (основних напрямів) діяльності
Президента України та Уряду, державними програмами щодо розвитку регіонів, реалізації повноважень, визначених Законом України «Про...
Харківської обласної державної адміністрації iconДепартамент науки І освіти Харківської обласної державної адміністрації комунальний заклад «Харківська обласна станція юних туристів»
Комунальний заклад «Харківська обласна станція юних туристів» харківської обласної ради
Харківської обласної державної адміністрації icon16 квітня 2018 р. 10. 00 – 11. 00 Реєстрація учасників конференції 11. 00 – 17. 00 Пленарне засідання
Вступне слово начальника Управління культури І туризму Харківської обласної державної адміністрації Олега Анатолійовича Яцини
Харківської обласної державної адміністрації iconУправління культури І туризму харківської обласної державної адміністрації
Перший професійний історик України : (до 200-річчя від дня народження М.І. Костомарова) : методико-бібліографічні матеріали / [уклад....
Харківської обласної державної адміністрації iconПерелік адміністративних послуг, які надаються споживачам, службою у справах дітей Харківської обласної державної адміністрації
Поштова 1022, м. Харків, майдан Свободи, 5, Будинок Держпрому, 6-й під’їзд, поверх, к. №597


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка