Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013



Сторінка1/5
Дата конвертації08.04.2017
Розмір0.71 Mb.
ТипПротокол засідання
  1   2   3   4   5


Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Жидачівський районний методичний кабінет



Х Р Е С Т О М А Т І Я

з літературного читання

для 2 класу

2013

Хрестоматія з літературного читання для 2 класу .- Укл.: Білоус Г.В., Бодак І.М., Дацишин О.І., Климкович А.Я., Коваль І.Р., Колодницька О.М., Матулка О.П., Штереб С.С.. / За заг.ред. Волощенко О.В.– координатора творчої майстерні учителів поч. кл. «Школа 2 класу - 2013».- Жидачів - Львів, 2013. – 71 с.

Пропонована хрестоматія укладена у відповідності до вимог чинної на сьогодні Програми ( 1 – 4 кл., 2011 р.).

Учитель початкових класів зекономить багато часу при підготовці до уроків літературного читання, оскільки не витрачатиме час на добір необхідних творів, адже хрестоматія суттєво доповнює діючий підручник.

Для вчителів початкових класів, учнів та батьків.

Рецензування: Тріщ Н.М., методист Жидачівського РМК

Наукове редагування:

Барна М.М., завідувач кафедри педагогіки Львівського ОІППО, кпн, доцент

Волощенко О.В., ст.викладач кафедри педагогіки Львівського ОІППО

Козак О.П., викладач кафедри педагогіки Львівського ОІППО


Рекомендовано до розміщення на сайті інституту кафедрою педагогіки ЛОІППО



Протокол засідання кафедри від 09.12.2013 р. № 10)




ВСТУП
Хрестоматія доповнює підручники з літературного читання для учнів другого класу. До неї включені лише твори тих авторів та жанрів, які не ввійшли до чинних на сьогодні підручників, але передбачених змістовою лінією Програми «Коло читання».

Учителю треба вміти використовувати можливості тексту і можливості дітей для моделювання сприймання і розуміння ними тексту художнього твору. З цією метою в кінці кожного твору подані завдання і запитання, що мають різну педагогічну спрямованість. Так, зокрема, вони зорієнтовані на глибше засвоєння учнями жанрових особливостей художніх творів, збагачення конкретно-чуттєвого досвіду дітей, розвитку творчої діяльності учнів на основі прочитаного тощо.

У хрестоматії подано різні позначення:


- візьми до уваги


- прочитай виразно

- дай відповіді на питання

- попрацюй в парі або групі


Скринька скоромовок
Скоромовки — жартівливі вислови, складені із слів, важких для швидкого читання. Інколи скоромовку ще називають чистомовкою. А чому, як ти думаєш?

Скоромовку слід спочатку прочитати мовчки, потім уголос повільно, а далі — все швидше і швидше.

Навчись читати подані скоромовки. Тобі не одразу вдалося? Так, адже скоромовки ще називають спотиканками.
Прочитай кожну скоромовку повільно, швидко й дуже швидко.

***

Пік біля кіп картоплю Прокіп.
***

Росте липа біля Пилипа.



***

Ішов Прокіп — кипів окріп, прийшов Прокіп — кипить окріп,

як без Прокопа кипів окріп, так і при Прокопові, так і при Прокописі і Прокопенятах кипів окріп.
***

Ліз карасик через перелазик та у воду — плюсь.


***

Летів горобець через безверхий хлівець. Вхопив гороху без червотоку.


***

Ніс Гриць пиріг через поріг, став на горіх, упав на поріг.





  • Які слова в прочитаних скоромовках тобі важко було вимовляти швидко? Спробуй пояснити чому.

  • Відшукай у кожній скоромовці групи букв, що повторюються або близькі за звучанням.

  • Назви слова із співзвучними закінченнями, наприклад: липа -Пилипа.


Скринька лічилок

Лічилкаце короткий вірш, який допомагає під час гри визначити чергу учасників. Із цією метою лічилку промовляють в особливому ритмі, який допомагає рахувати.
Прочитай лічилку так, як вказують паузи ( | )
Бігли | коні | під мос | тами з золо | тими | копи | тами. Дзень, | брязь | — вийшов | князь.


  • На скільки частин поділено кожний рядок? Чи допомагає такий поділ у лічбі? Як саме?

Ритм
Котилася | торба з високого | горба, а в тій | торбі хліб - | паляниця. З ким | хочеш, з тим | поділися.

Зверни увагу на паузи у тексті лічилки. Вони визначають ритм: ділять рядок на частини.


  • Уяви, що ти з товаришем гратимеш у рухливу гру «Вовк у лісі» і вам потрібно визначити, хто буде «вовком» . Скористайся лічилкою «Котилася торба» так, щоб роль випала тобі


Повтори і пригадай

  • Які різновиди усної народної творчості ти знаєш? Назви їх.

  • Прочитай подані твори малих фольклорних форм.

  • Визнач серед них закличку, загадку, лічилку та забавлянку.

***


Дощику, дощику! Припусти, припусти на бабині капусти, на дідове сіно, щоб позеленіло.
***

Ой чук-чуки, чуки-чок, пішли дітки в садочок, там нарвали квіточок, там нарвали квіточок, сплели доні віночок.


***

Вузлата, листата, а росте головата, на нозі стоїть одній, сто сорочок на ній.


***

Раз, два, три, чотири, п’ять! Вийшов зайчик погуляти. Як нам бути, що робити? Треба зайчика зловити.




  • Чому приказки, прислів’я, загадки називаються народними творами? Обґрунтуй свою думку.



Літературна казка
Оксана Іваненко

Оксана Іваненко народилася у Полтаві. Її батько працював редактором в газеті, а мама була вчителькою у притулку для дітей – сиріт. У сім’ї ще був старший брат – Дмитро, який згодом став відомим вченим – фізиком.

Як казала Оксана Дмитрівна, у неї було щасливе дитинство. Письменниця згадувала: „Писати я почала дуже рано, як тільки вивчилася читати, а читала я з чотирьох років... На щастя, вдома ніхто не звертав уваги, що крім ігор „в ляльки”, я дуже любила писати повісті. Псувала на своє писання безліч паперу, ... і в шість років вирішила видавати свій журнал. Він називався „Гриб”. Мій журнал, правда, після кількох номерів „прогорів”... Але я продовжувала писати нескінченні повісті”, уже навчаючись спочатку у гімназії, а потім у робітничій школі.»

Майже сімдесят років працювала Оксана Іваненко на літературній ниві. За цей час вона написала величезну кількість своїх творів – це і літературні казки, і оповідання, і повісті, і біографічні романи про життя відомих українських письменників.
БІЛОЧКА – МАНДРІВНИЦЯ
Маленька білочка народилася наприкінці літа. Скоро мати навчила її лазити й стрибати.

— Допоможи нам робити запаси на зиму, тільки не ходи далі дуба, — сказала білчиха.

Ліс стояв різнокольоровий, барвистий. Жовте, червоне, руде листя заквітчувало дерева. “Хіба цікаво стрибати навколо дуба?” — подумала білочка і пострибала собі галявинками та пеньочками.

— Ой, яке грибне місце! — вигукнула вона, побачивши гриби на галявині.

— Сш-ш-ш, — раптом почула вона сичання. Бачить: повзе до неї гадюка. Білочка прожогом кинулася додому, але переплутала верхівки дерев ... і заблукала. Внизу шмигнув сполоханий зайчик, прищуливши вуха.

— Зайчику! — гукнула вона. — Чи ти знаєш, як пройти до старого дуба?

— Ні, не знаю.

— Я радив би тобі подбати про зимівлю, — зауважив хазяйновитий їжак. — Може, ти не знайдеш своїх, от і бідуватимеш, коли прийдуть морози.

Білочка знайшла дупло, принесла туди горішків, шишок, сухих ягід. А дні минали, і раптом згори почало падати щось біле, пухке й холодне.

— Сніг! Сніг! — зацвірінчали снігурі.

Раптом білочка побачила під деревом білу вухасту мордочку зайчика.

— Добридень, білочко! А я таки знайшов той старий дуб. Там твої батьки сумують за тобою.

— Я не пізнала тебе зразу, — сказала білочка, — ти був сірий, а тепер білий.

— То я навмисне став білим, — хитро посміхнувшись, відповів зайчик, — щоб бути непомітним на снігу. Ну, біжімо швидше!

А коло старого дуба білочку вже чекали і тато, і мама, і брати, і сестри, і всі білчині родичі.


  • Доведи, що твір О.Іваненко «Білочка – мандрівниця» за жанром є казкою.

  • Назви головного героя твору. Розкажи, якою ти уявляєш собі білочку.

  • Де мешкала білчина родина ?

  • Розкажи, як так сталося, що маленька білочка заблукала.

  • З якими мешканцями лісу зустрілась білочка?

  • Відшукай у тексті казки слова, які характеризують кожного мешканця лісу, якого зустріла білочка. Прочитай ці слова виразно.

  • Хто порадив білочці робити запаси на зиму? Чому він дав їй таку пораду?

  • Чому білочка не впізнала свого знайомого зайчика, коли вони зустрілися вдруге?

  • Поясни назву казки Оксани Іваненко, яку ти прочитав (-ла)




  • Складіть розповідь про нові пригоди білочки у зимовому лісі.


Наталя Забіла



Ще маленькою дівчинкою вона захоплювалася поезією, музикою, живописом, пробувала писати вірші. Коли стала дорослою, почала вчителювати. Дуже полюбила дітей, тому створила для них багато оповідань і віршів. Вони стали улюбленими для кількох поколінь. Її вірші ніби материнська пісня – барвисті, цікаві і доступні.

Наталя забіла видала хороші підручники «Читанка» для другого і третього класу. Певний час була редактором журналу «Барвінок». Однією з найкращих книжок Наталі Забіли є «Ясоччина книжка».
ВОВК І КОЗЛЯТА

До козиної до хати


З лісу стежечка веде.
В хаті маму ждуть козлята,
А коза із лісу йде.
Ясне сонечко заходить,
В небі місяць блискотить.
До воріт коза підходить,
У ворота стукотить:
— Відчиніться, відімкніться!
Ваша матінка прийшла,
Ваша матінка із лісу
Молочка вам принесла!
Відчиняють їй козлята,
З ними вірний пес Рябко.
І заходять всі до хати
Пити свіже молоко.
Якось сірий вовк підслухав,
Що коза пішла у ліс,
До воріт прибіг щодуху,
Під ворота сунув ніс.
«Зараз, — думає, — козляток
Проковтну одним ковтком!»
І почав він промовляти
Ніжним-ніжним голоском:

— Відчиняйте, козенята,


Я несу вам молока!
— Чуєм, чуєм, це не мати —
В неї пісня не така!
Тут один цапок сміливий
Нишком глянув через пліт,
Бачить — вовк страшний, жахливий
Причаївсь біля воріт.
Сірий вовк цапка не бачить,
Витягає гострий ніж
І гукає нетерпляче:
— Відчиняйте-но скоріш!
А козлята: — Ми не проти! —
Не злякались хижака!
Відімкнули враз ворота
Та як випустять Рябка!
Вовк, побачивши собаку,
Підібгав лякливо хвіст,
Відстрибнув — та з переляку
Як бебехнеться під міст!
Саме йде тут з лісу мати,
Молока малим несе.
А назустріч їй козлята
Та й розказують про все.
Почала коза радіти:
— Ну й Рябко наш молодець!
Ну й розумні в мене діти! —
Тут і казочці кінець. 


  • О якій порі дня поверталась коза з лісу?

  • Як її впізнавали діти?Відшукай у тексті твору відповідні рядки і прочитай їх виразно.

  • З ким були козенята тоді, коли їхньої матері не було вдома?

  • З якою інтонацією треба читати слова вовка? Чому ти так вважаєш?

  • А з якою інтонацією потрібно читати слова козенят? Доведи свою думку.

  • Чи погоджуєшся ти, що слова мами - кози потрібно читати ніжно, лагідно? Чому? Доведи своїми міркуваннями.

  • Які слова говорить коза, щоб діти їй відчинили? Відшукай їх у тексті казки і прочитай з відповідною інтонацією.

  • Чому ж козенята не відчинили вовкові двері?

  • Знайди у тексті казки діалог вовка з козенятами. Вони сказали, що «пісня не така» у вовка. А якою б вона мусила бути?

  • Чому поетеса називає цапка сміливим? Що він зробив? А що ти б вчинив у такій ситуації?

  • Яку роль виконав у казці Рябко?

  • Що сталося з вовком? Прочитай, як саме пише про це письменниця.




  • Прочитайте казку Оксани Іваненко «Вовк і козлята» в особах.



Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова)

Народилася у містечку Гадяч на Полтавщині. Батьки допомогли полюбити любов до народної української пісні, казок, обрядів.

Усе життя вона записувала народні пісні, обряди, збирала зразки народних вишивок. Виховала чотирьох дочок і двоє синів. Її донькою є Леся Українка (Лариса Косач). Видала дуже багато збірок зі своїми віршами, перекладами, оповіданнями. Гроші за видані книжки вона витрачала на придбання книжок для громадських бібліотек.

Усе життя Олени Пчілки було присвячене процвітанню України.
ЖУРАВЕЛЬ ТА ЧАПЛЯ
Був собі Журавель, і подумав він оженитися. «Кого ж би то взяти? Візьму чаплю! — думає Журавель, — вона мені по мислі, якраз для мене!»

От приходить до Чаплі, та й каже.

— Ні, щось я не маю охоти за тебе іти!

— Ну, як не маєш, то не маєш, Бог з тобою! — каже Журавель, і пішов собі.

Але згодом роздумалася Чапля, приходить до Журавля та й каже:

— Знаєш що? Я вже роздумалася і вже хочу йти за тебе!

—- А, — каже Журавель, — ти роздумалася? І я тепер роздумався — не хочу вже тебе брати!

— Ну не хочеш, то й цур тобі,— каже Чапля, пішла така розгнівана.

Тим часом Журавель, як почав знову думати, — розміркувався, іде знов до Чаплі:

— Вибачай, — каже, що я тобі так тоді відказав. Тепер я надумався і хочу-таки тебе брати.

— А! — каже Чапля. — Ти надумався? І я «надумалась», що мені за тебе не йти! Як-то можна: я, молода, сама до тебе приходила, а ти мені так прикро відказав! Та щоб я після цього пішла за тебе? Ніколи в світі! Іди з очей!

Пішов Журавель. А Чапля, як почала думати, як почала думати, та й стала жалкувати: «Що се я, дурна, зробила? Нащо я Журавлеві відмовила? Ну, чи ж добре отак самотою жити, без господаря в хаті? Він же приходив, перепрошував! Піду, скажу йому, що вже згоджуюсь!»


Пішла Чапля: здибалася, мовби несподівано, з Журавлем та й каже йому, що от, мовляв, роздумалася, піде вже за його.
Куди там! Журавель уже і не думає її брати:

— Що ж се, — каже, — таке? Ти мені вже двічі гарбуза дала, та щоб я знов тебе сватав? Не хочу!

— Ну, не хочеш, то нехай же ти згинеш! — каже Чапля. — Вже тепер і не думай, і слова мені не кажи ніколи про своє сватання! Нехай тобі абищо!

Пішов Журавель, пішов, а згодом знов почав думати: «Отже, таки одружуся! Що ж так бурлакувати — без вірної дружини, та без господині в хаті! Недобре! Піду до Чаплі, перепрошу її гарненько, може, піде».


Пішов, але Чапля таки затялась, не хоче! А через якийсь час каже, що вже пристає! Ну, коли ж знову Журавель не хоче її брати! А там, дивись, знов Журавель іде свататься, так уже Чапля не хоче!
І так вони все ходять та ходять, а побратися ніяк не можуть: коли одно «надумається», то друге «роздумається», та й нема згоди.
От так і ходять до сеї пори! 



  • Назви дійових осіб казки Олени Пчілки.

  • Розкажи, яким ти уявляєш собі Журавля.

  • Розкажи, якою ти уявляєш собі Чаплю.

  • Чому, на твою думку, вони так і не змогли «одружитися»?

  • Подумай і розкажи, яких рис характеру повинні набути герої казки, щоб їхня мрія збулась.



  • Складіть свою кінцівку казки, у якій Журавель та Чапля «створили» гарну « сім’ю».


Ліна Костенко




      Ліна Василівна Костенко народилася 19 березня 1930р. в містечку Ржищеві на Київщині в родині вчителів. У 1936p. родина перебралася до Києва, де майбутня поетеса закінчила середню школу.      Після закінчення середньої школи молода поетеса навчається в Київському педінституті, а згодом — у Московському літературному інституті ім. О. М. Горького, який закінчила 1956р.     

У своїх творах поетеса завжди писала про те, що бачила в своїй державі, нічого не приховуючи. Тому в її творчості були такі часи, коли твори забороняли друкувати. Але Ліна Костенко все одно продовжувала писати. А згодом роман у віршах «Маруся Чурай» був дуже високо відзначений Державною премією імені Т.Шевченка.

 Живе та працює Ліна Костенко в Києві. 


БУЗИНОВИЙ ЦАР

У садочку - зеленочку

Ходить вишня у віночку.

Хтось їй грає на дуду,

Подивлюся я піду.

Баба каже: — Не ходи!

Темні поночі сади.

Там, де вітер шарудить,

Бузиновий цар сидить.

Брови в нього волохаті,

Сиві косми пелехаті.

Очі грізні, брови грізні,

Кігті в нього як залізні,

Руки в нього хапуни —

Так і схопить з бузини!

Я кажу їй: — Бабо, ні!

Очі в нього не страшні.

На пеньочку, як на троні,

Він сидить собі в короні.

Грає в дудку - джоломію,

Я заграв би, та не вмію.

А навколо ходять в танці

Квіти — всі його підданці.

Є оркестри духові,

Равлик - павлик у траві.

Є у нього для настрашки

Славне воїнство — мурашки.

Три царівни бузинові

Мають кожна по обнові

Невсипущі павуки

Тчуть серпанки і шовки.

На царевій опанчі

Зорі світяться вночі.

Він сидить у бузині,

Усміхається мені!


  • Про кого розповідається у творі ?

  • Відшукай у тексті твору і прочитай, хто ходить у садочку?

  • А яка дійова особа казки грає на дудці?

  • Відшукай у тексті твору і прочитай, як баба описує Бузинового царя.

  • Чому баба описала Бузинового царя таким страшним?

  • А яким уявляється Бузиновий цар героєві казки? Відшукай у тексті відповідний опис і прочитай його.



  • Намалюйте Бузинового царя таким, яким ви його собі уявили.

Василь Сухомлинський



Василь Сухомлинський — видатний педагог, письменник.

Народився він у незаможній селянській кіровоградській родині. Крім Василя, в сім’ї було ще троє дітей – двоє хлопчиків і одна дівчинка. Пізніше всі діти родини Сухомлинських стали вчителями.

Василь Сухомлинський дуже любив дітей, тому і присвятив їм все своє життя спочатку як вчитель, а потім і як директор школи. Готуючись до уроків, він написав величезну кількість оповідань із життя своїх вихованців, які ми і дотепер із задоволенням читаємо.



ЯК НАТАЛЯ В ЛИСИЦІ ХИТРИНКУ КУПИЛА

Прийшла Лисиця на базар, принесла повну торбу якогось краму, прикритого білим рушничком. Діло було зимою. Стала Лисиця в ряд, підняла пухнастий комір, поставила кошик на стіл, відкрила, й побачили люди: у кошику хитринки.

Ішла повз базар Наталочка. Побачила — Лисиця хитринки продає. Підійшла і вибрала собі таку хитринку: маленька дерев'яна дівчинка приклала руку до голови, скривилася й жалібно пищить: «Ой, голова болить».

Купила Наталя хитринку, принесла додому. Треба готувати уроки, але ж не хочеться.

— У мене голова болить,— скаржиться Наталя мамі,— не буду уроків вчити.

— Добре, полеж, Наталочко.

Лягла дівчинка в ліжко й одразу ж забула про головний біль, каже мамі:

— Мамо, я піду покатаюсь на ковзанах.

— Але ж у тебе голова болить,— здивувалась мама.

Наталочка почервоніла від сорому.

«Віднесу на базар хитринку, віддам Лисиці, не треба мені її хитрощів»,— подумала вона. Пішла на базар. Засунула руку у кишеню, а маленької дерев'яної дівчинки нема.

«Де ж вона поділася?» — дивується Наталя.

Так і не зрозуміла дівчинка, куди поділася хитринка. Розповіла про все мамі. Мама й каже:

— Злякалася тебе хитринка. Хитрощі не люблять совісті.

— А де ж моя совість? У чому вона?

— У тому, що тобі стало соромно.





  • Назви дійових осіб казки Василя Сухомлинського.

  • Який товар «продавала» Лисиця?

  • Як ти розумієш ужите тут слово «хитринка»?

  • Яку «хитринку» купила Наталочка? Відшукай у тексті казки опис цієї «хитринки» і прочитай.

  • Чому Наталочка вирішила повернути «хитринку»?

  • Знайди у тексті казки слова, в яких виражено головну думку твору, і прочитай їх виразно.



  • Прочитайте казку В. Сухомлинського «Як Наталя в Лисиці хитринку купила» в особах.

Загадки


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5

Схожі:

Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 iconХрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013
Укл.: Білоус Г. В., Бодак І. М., Дацишин О.І., Климкович А. Я., Коваль І. Р., Колодницька О. М., Матулка О. П., Штереб С. С / За...
Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 iconХрестоматі я з літературного читання для 2 класу
А що? Не скажете швидко ? Спотикаєтесь ? А мені одна волинська дівчинка так швидко говорила, мов чечіточка цвірінькала
Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 iconХрестоматія з літературного читання для 3 класу
Пропонована хрестоматія укладена у відповідності до вимог чинної Програми (1-4 кл., 2011 р.). Учитель початкових класів зекономить...
Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 icon3 класу ( додаток до підручника О. Я. Савченко) 2014р. Мних Марія Миколаївна
Вона доповнює підручник О. Я. Савченко «Літературне читання» для класу. При підготовці до уроків літературного читання у класі з...
Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 icon3 класу ( додаток до підручника О. Я. Савченко) 2014р. Мних Марія Миколаївна
Вона доповнює підручник О. Я. Савченко «Літературне читання» для класу. При підготовці до уроків літературного читання у класі з...
Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 iconДручником В. Науменко
За підручником В. Науменко «Перлинка» (книга з літературного читання). Додаток до підручника «Літературне читання» для 3 класу, Київ,...
Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 iconДержавний стандарт початкової загальної освіти. Тема вивчається у ІІ семестрі 2 класу
Урок літературного читання розроблено згідно з чинною програмою навчального предмета «Літературне читання» для 2 класу загальноосвітніх...
Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 iconТературного читання
Особливості роботи за навчально-методичним комплектом з літературного читання в журналі «Шкільний бібліотечно інформаційний центр»,...
Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 iconДо підручника з літературного читання за редакцією В. О. Науменко 2014 рік Хрестоматія з літературного читання
Уклала вчитель початкових класів Містковицької сзш I-III ступенів, Самбірського району
Хрестоматі я з літературного читання для 2 класу 2013 iconКонспект уроку з літературного читання для 2 класу Описи природи у поезіях Т. Г. Шевченка
Мета: ключові компетентності: вміння вчитися(оцінювати результат своєї роботи);загальнокультурна(сприймає духовні І моральні основи...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка