«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука



Скачати 73,14 Kb.
Дата конвертації03.11.2017
Розмір73,14 Kb.

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА (11 клас)
ТЕМА : «Хто вона, Марія?» (За романом У.Самчука «Марія»)
МЕТА : дослідити особливості ідейного навантаження образу Марії в романі У.Самчука «Марія» , удосконалювати навички художнього читання прози і висловлювати думки стосовно прочитаного ; розвивати творчі здібності учнів, спостережливість ; виховувати почуття національної самосвідомості, патріотизму.
ТИП УРОКУ : комбінований
ФОРМА УРОКУ : урок-дослідження
ОБЛАДНАННЯ : портрет У. Самчука, ілюстративний матеріал, ТЗН

ХІД УРОКУ

І. ОРГМОМЕНТ
Учитель:

(На фоні музики Моцарта «Реквієм (Lacrimosa)»)
Не звільняється пам ять, відлунює знову роками.

Я зітхну… Запалю обгорілу свічу.

Помічаю: не замки-твердині, не храми,

Скам янілий чорнозем – потріскані стіни плачу.

Піднялись, озиваються в десятиліттях

З далини, аж немов з кам яної гори

Надійшли. Придивляюсь: «Вкраїна, ХХ століття»

І не рік, а криваве клеймо: «Тридцять три».
(Учитель запалює свічку)
Четверта субота листопада - День жалоби за жертвами голодомору 1932-1933 років. Пам` ятаймо цю дату.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Учитель:

Ця трагічна дата знайшла відображення у творах українських письменників Василя Барки «Жовтий князь», Юрія Клена «Прокляті роки», Євгена Гуцала «Голодомор».

На минулому уроці ми мaли можливість ознайомитися із твором Уласа Самчука «Марія». Це роман-спалах, перший в українській літературі художній твір про примусову колективізацію, про голодомор тридцять третього року.

Роман прочитано, зміст зрозумілий. Тож попрацюємо над проблемними запитаннями.


  • Чи правильним, на вашу думку, є твердження, що роман «Марія» - перший твір про голодомор?

  • Чи можна вважати, що проблема голодомору в романі головна?

  • Чи виправдовує тема твору жанрову своєрідність твору?



Учитель:

Ми маємо можливість сьогодні зустрітися з автором роману Уласом Олексійовичем Самчуком. Запитання до Вас, шановний авторе :

  • Прочитавши твір, ми відчули, що роман розгортається у двох планах: з одного боку – у плані людському, особистому, психологічному, з іншого – у плані соціальних, суспільних стосунків і подій, у рамках яких людина провадить своє особисте життя. Звичайно, поєднати ці два плани – велика трудність для кожного автора. Як Вам вдалося успішно перемогти цю трудність?

Відповідь автора:

-Я подолав трудність. А сприяли цьому три мистецькі компоненти:

1) моя глибока синівська любов і пошана до свого народу, знання його характеру, його життя, його душі, його воління;

2) пристрасно-життєдайні образи українських людей, української природи;

3) творчо виявлений стиль ліричного монологу, що, як електричний струм, проймає весь сюжет повісті й тримає читача в постійному напруженні.

Саме ці три компоненти творять високомистецьку цілість сюжету, де людина, природа й соціальне життя виступають як органічні складники процесу.

Учитель:

  • Уласе Олексійовичу, звертаю Вашу увагу на творчі роботи учениць, які, отримавши випереджувальне завдання, створили обкладинки до Вашої книги «Марія» у вигляді

  • ілюстрації (зображення, яке наочно пояснює або доповнює будь-який друкований текст);

  • колажу (прийом в образотворчому мистецтві, за яким на певну основу наклеюють різні матеріали);

  • ікебани (мистецтво складати з квітів, гілок, рослин художні композиції, часто з символічним значенням).

Слово надаємо нашим творчим особистостям.

Учитель:

  • Як Ви вважаєте, дівчатам вдалося відобразити авторський задум?


ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель:

  • Продовжуємо працювати. Марія – ім я, що з прийняттям християнства стало традиційним в українській культурі, проте вживання його в літературі й релігійному фольклорі пов язане з асоціаціями.

  • Давайте складемо асоціативний кущ.

( МАРІЯ – берегиня, Матір Божа, Діва Марія, матір, покровителька, заступниця ).


  • В українській літературі образ матері неодноразово пов язувався з іменем Марія. Не в кожному творі ім я ставало символом, але сама його наявність, називання якоїсь жінки «МАРІЯ» вносило у твір щось святе, величне.

  • Отже, на сьогоднішньому уроці ми станемо дослідниками образу Марії, яка є уособленням мужньої, вольової жінки, а також з ясуємо символічне значення цього образу у творі, адже темою уроку є «Хто вона, Марія?» (За романом У.Самчука «Марія»).

( Учні роблять запис у зошити)

ІY. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель:

  • Колись Олена Теліга у статті «Якими нас прагнете?» журилась з приводу того, як зображують українок їхні ж земляки-письменники: рабинями, анти-Маріями або збідненими міщанками.

  • Якою ж малює свою героїню Улас Самчук? Для того, щоб дати відповідь, давайте попрацюємо над запитаннями :


- Якими були перші дні Марії? Як пройшло її дитинство? Знайдіть у тексті слова про початок життя Марії.

- Хто навчив Марію з повагою ставитися до землі? Чи керувалася вона цією наукою у своєму господарстві?

- У яких рядках говорить письменник про прагнення Марії до науки, знань? Чи вдалося Марії дати освіту своїм дітям?

- Чому Марія виходить заміж за Гната? Чи міг цей шлюб бути щасливим?

- У чому бачила Марія щастя? Як боролася за нього?

- Якою матір'ю була Марія? Чи можна назвати її берегинею домашнього вогнища?

- Як сприйняла Марія революцію і прихід до влади більшовиків? Як оцінювала їх дії?

- Які біди принесла нова влада в дім Марії?

- Чи можна назвати Марію жінкою з сильним характером? У чому це проявлялося?

- У чому образ Марії є типовим для жінок того часу, і у чому полягає оригінальність цього образу?
Учитель:

- На основі сказаного, запишіть визначальні риси українського менталітету в образі Марії. (Чуттєвість, здатність до дії, волевиявлення, усвідомлення свого місця в житті, прагнення взаємності в коханні як запоруки сімейного щастя).

(Перевірка написаного)
Учитель:

- Наше дослідження триває. І наступне завдання, яке допоможе розкрити образ Марії - «Продовжи фразу…»


  • Для Марії спів – це особливий стан душі, в якому розкривається…(її натура, обдарована, природна, емоційна).

  • Палкі й щирі її сльози.Але плаче вона не від того, що сирота, а тому що…(душа вимагає простору).

  • Головна її школа й університет…(невсипуща праця).

  • Маріїна праця – не лише її самовияв, її творчість, а й …(боротьба за право зватися людиною).

  • Допомогли Марії стати на ноги, принесли їй гідність, заможність і справжню родину …(праця і любов).


Учитель:

- Досліджуючи образ Марії, чи можемо ми зробити висновок? (МАРІЯ – образ Божої Матері, образ неньки-України, образ жінки-матері).

( На дошці ілюстрації, вчитель їх пояснює).

  • Марія із твору завітала до нас. Їй слово.

(Марія на фоні музики Шуберта «Аве Марія» читає вірш).
Перед вами Марія,

Але я не свята.

Був і гріх, і спокуса,

І образ гіркота.

Так хотілося жити,

Так хотілось кохати,

Але все ж довелося

Полину скуштувати.

Не коханий, а нелюб

Мене вів до вінця.

І здавалось, що лиху

Вже не буде кінця…

Як осіннєє сонце,

Щастя все ж усміхнулось,

Бо побралась з коханим,

Хоч билиною гнулась.

Тільки б жити та бути

І ростити діток…

Та пийнула я знову,

Знову лиха ковток.

То війна, а то голод…

Серце тяжко стиснуло..

Сил терпіти не стало –

І навіки заснула.

Не життя, а страждання,

Полину гіркота…

Так страждала Вкраїна –

Наша мати свята.
Учитель:
- Складемо сенкан стосовно образу Марії.
Марія.

Мужня, вольова.

Народжує, працює, страждає.

Вона – берегиня роду людського.

Ненька.
Y. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель:

-Повернемось до теми нашого уроку. Діти, так хто ж вона, Марія?
Виконання тестових завдань:
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді.
1. Позначте рядок, у якому правильно вказано жанр твору Уласа Самчука «Марія»:

а) роман у новелах;

б) соціально-побутовий роман;

в) роман-хроніка;

г) повість.
2. Кому присвячений роман «Марія»?

а) Матерям, що загинули голодною смертю в Україні в 1932—1933 роках .

б) усім матерям.

в) матерям, чиї діти загинули під час голодомору 1932-1933 pp.

г) жінкам, які пережили страшні муки під час «голодних» 1932—1933 рр.
3. «Марія» Уласа Самчука розкриває трагедію голоду в Україні 1932—33 pp., який історики називають геноцидом. А що означає це слово?

а) голодомор;

б) свідомі дії, спрямовані на повне або часткове винищення національної, етнічної чи расової групи;

в) жертви масового голодування у 1932—33 роках;

г) причини голодомору.
4. Кого автор називає Іродом-Знущателем у таких рядках твору: «Кажуть, що десь народився великий пророк, що веде народ наш з неволі, чорні духи сповістили про цю вістку Ірода-Знущателя, а той морок і голод великий народ наслав. Сто тисяч дітей мусить вмерти»?

а) В. Молотова;

б) П. Постишева;

в) Л. Кагановича;

г) Й. Сталіна.
5. Сталінщина призвела до духовного розтління народу — створення «нового типу» людини, якій притаманна жорстокість, брехня, зрада. На прикладі кого це показує Улас Самчук у романі «Марія»?

а) Максима;

б) Гната;

в) Корнія;

г) Надії.
6. «Настав початок кінця. Дні Марії скінчилися. Сонце так саме сходило і заходило. Але знаки на сході все більше і більше вказували наближення. Йшов, ступав і перемагав жорстокий дух руїни, і не було йому спину, бо ані Корній, ні Марія, ні сотні, тисячі Корніїв і Марій не знали і не могли знати, що близиться їх занепад, їх кінець...»

Про який початок і якого кінця говорить автор?

а) початок революції;

б)початок голоду;

в) початок колективізації;

г) початок громадянської війни.
YI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати контрольний домашній твір на одну з тем :

*Мої роздуми над романом Уласа Самчука «Марія» ;

*Образ Марії, його символічне значення.(За романом Уласа Самчука «Марія»)





Каталог: uploads -> editor
editor -> Тема. Адам Міцкевич. «Кримські сонети». Тл: сонет Мета
editor -> Методичні рекомендації щодо викладання української мови та літератури в навчальних закладах в 2016/2017н р
editor -> Тема. Олександр Олесь (О. Кандиба). Життя І творчість, світоглядні Переконання. Прагнення гармонії людини й природи, майстерність у відтворенні настрою І почуття в поезіях «З журбою радість обнялася»,
editor -> Па́уль Цела́н нім. Paul Celan; справжнє ім'я Пауль Анчель
editor -> Креативний підхід вчителя до підготовки уроків читання
editor -> Розділ 1 Загальні відомості
editor -> Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду
editor -> Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconМарія Монтессорі хто вона?
Вона присвятила себе служінню дітям, пристрасно відстоюючи їх права на вільний, природній розвиток. Тисячі вчителів, яких надихнули...
«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconРоман Уласа Самчука "Марія" один з найдовершеніших творів про трагічну долю України про голодомор
Тема: Роман Уласа Самчука “Марія” – один з найдовершеніших творів про трагічну долю України про голодомор
«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconМарія Склодовська-Кюрі Біографія
...
«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconОпрацюй біографію Уласа Самчука, запиши в зошиті її план. Прочитай публіцистичну статтю У. Самчука «Нарід чи чернь»
Тема: Улас Самчук. Життєвий І творчий шлях. Публіцистика У. Самчука уривки зі статті «Нарід чи чернь?»
«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconУкраїнська література Рекомендована література для читання влітку 5 клас Міфи І легенди українців
Леонід Глібов. «Химерний маленький», «Що за птиця?», «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра І брат?»
«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconКонспект уроку української літератури в 11 класі
Роман Уласа Самчука «Марія» один з найдовершеніших творів про трагічну долю України, про Голодомор. Образ матері Марії
«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconОгляд прози українських літераторів в еміграції. Улас Самчук. Роман
Обладнання: Презентація біографії У, Самчука, роману «Марія», презентація «Голодомор 1932-33 рр.», підручник, хрестоматія, розламана...
«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconРоман Уласа Самчука «Марія». Історична основа, зміст, проблематика твору
Мати гарну мету мало. Потрібно формувати характер, сталити волю, аби досягти її. Уласу Самчуку це вдалося. Його творчість справді...
«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconНа конкретному літературному матеріалі показати за допомогою компаративного аналізу спільні та відмінні риси в образах Марії Уласа Самчука і Дарусі Марії Матіос
Українці в необхідність нового прочитання роману-хроніки «Марія» та глибшого опрацювання роману «Трояка ружа»
«Хто вона, Марія?» (За романом У. Самчука iconЛицарський турнір за романом В. Скотта \"Айвенго\"
Тема. Розвиток зв'язного мовлення. Лицарський турнір за романом В. Скотта “Айвенго”


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка