І. Калинець. Поезія Писанки



Скачати 60.56 Kb.
Дата конвертації01.03.2018
Розмір60.56 Kb.
ТипКонспект

Новокаховська СЗОШ I-III ступенів №8

з поглибленим вивченням англійської мови

Конспект уроку української літератури

в 6-Б класі на тему:

«І. Калинець. Поезія «Писанки»



c:\users\321\desktop\100_4810.jpg

Підготувала вчительукраїнської мови та літератури Карпюк Т.А.



Тема: І.Калинець. Поезія «Писанки»

Мета: ознайомити учнів із творчістю І. Калинця; розкрити цінність і символіку унікального витвору української культури – писанки, ознайомити з технікою розписування писанок; розвивати вміння учнів аналізувати поетичні твори,удосконалювати навички виразного читання; пробуджувати інтерес до матеріальної та духовної культури українців; виховувати любов до матері, батьківщини; формувати естетичні смаки.

Тип уроку: урок сприймання та засвоєння нових знань.

Форма проведення уроку: урок-гра.

Обладнання: підручник «Українська література» для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів з навчанням мовами нац. меншин/Н. Гуйванюк, В. Бузинська. – Львів: Світ, 2006, відеоматеріал про виготовлення писанок , проектні малюнки учнів, портрет письменника, картинки з писанками; мультимедійний проектор.

Хід уроку

I.Організаційна частина.

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя .

Ми напередодні великого свята.

Якого?(Великодня)

Тому пропоную вам урок у формі гри « Великодній кошик».

(за правильну відповідь учні отримують із кошика «писанку», переможцями

стануть ті, хто назбирає найбільше «писанок»)

Багата, цікава, славна історія нашого народу; його культура, традиції – це невичерпне джерело мудрості та духовності.

Красу природи рідного краю, звичаї українців майстерно змальовує у своїх творах І. Калинець. На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчати його поезії.

III. Актуалізація опорних знань та вмінь:


  • Що вам найбільше запам’яталося з біографії письменника?

(Був заарештований, відбував покарання – 6 років ув’язнення й 3 роки заслання в Сибіру)

- За що був заарештований? (За любов до України)

- Якими преміями відзначено його творчість? (ім. Т. Шевченка та ім. В. Стуса)

IV. Перевірка домашнього завдання.

1.Гра «Ланцюжок асоціацій» до віршів: «Стежечка», «Блискавка», «Веселка».

А ось такими «бачить» і словесно «малює» нам ці явища І. Калинець.

2.«Презентація» віршів: виразне читання, характеристика художніх засобів, образів, створених у віршах.

3. Презентація власних малюнків .

V. Сприймання та засвоєння нових знань.

1. Заздалегідь підготовлена учениця читає вірш «Писанка»:

У неділю свято – Свято Великодня.

Буду малювати писанку сьогодні.

Ось яйце біленьке в мене на долоньці,

Як Земля маленька у промінні сонця.

Думаєте легко землю розписати ?!

Треба добре серце й чисту душу мати.

Розпишу я цвітом з краю і до краю –

Великодня радість Землю обіймає.

(на екрані відеозамальовка «Писанки»)

Учитель:


  • Як ви думаєте, чому ми заговорили про писанку?

  • Скоро свято Великодня.

  • А ще тому, що І. Калинець написав прекрасний вірш «Писанки».

Мабуть, це символічно,що напередодні такого величного свята ми вивчаємо цю поезію.

А що ж це за диво – писанка?

2.Повідомлення учнів:

(перегляд презентації у супроводі коментарів учнів)



  • Що символізує писанка?

Писанка — це розмальоване Великоднє яйце; це символ Сонця, життя, безсмертя, весняного відродження, щастя, радості, добра.В усіх народів світу яйце завжди було символом зародження життя, початком роду людського. Писанка має дуже давню історію, її знаходили археологи при розкопках стародавніх могил. Учені доводять, що звичай писанкарства виник саме в Україні, а згодом він поширився і в інших країнах світу. Порівняльний аналіз писанок різних народів доводить, що найкрасивішими є саме українські.

  • У які кольори фарбують писанку?

Писанки, фарбовані в один колір, називаються крашанками. Різниця між ними полягає не лише в способі розписування.

Крашанка завжди була вареною або печеною, її використовували в їжу. Писанку ніколи не варили, аби не знищити в ній життєдайну силу, й ніколи не використовували в їжу. Кожний колір мав своє значення. Так, червоний символізував радість життя, надію і любов; жовтий — місяць і зорі, урожай; блакитний — чисте небо, повітря і здоров'я; зелений — весну, буяння природи.



  • Що означають орнаменти на писанках?

На думку вчених, символічних малюнків в українській писанці понад сто. Кожен із них має своє значення. Кожен хрестик, кожна рисочка на ній не вживалися безцільно, усі вони були знаками-оберегами, що захищали людину від усілякого зла.

Розписували писанки під час Великого посту, переважно жінки та дівчата, дуже рідко — хлопці і чоловіки. Найпоширенішими візерунками є:

• «кривулька» або «безконечник», що знаменує собою нитку життя, вічність сонячного руху;

• «колесо» — знак безперервного відродження життя, образ безконечної Божої любові;

• «хрест» — символ Всесвіту, знак чотирьох сторін світу;

• «дерево життя» — символ безперервного відновлення природи; образ Божої мудрості;

• «сонце» — символ світла і життя, символ Бога;

• «спіраль»—символ плодючості;

• «граблі» — символ небесного дощу, символ благої вісті.

Отже, яйце завжди символізувало пробудження природи, початок нового життя. А після прийняття Християнства стало й символом воскресіння Ісуса Христа.

3.Виразне читання вірша «Писанки» вчителем.

4.Бесіда з учнями:

Який настрій поезії? (Урочистий, святковий, навіть казковий)

Які образи змальовано у вірші? (Образ мами, спогади дитинства, писанки)

Чи доводилося вам по-справжньому розписувати писанки?

Як же відбувається цей процес ми побачимо у відеосюжеті. (перегляд відео)

Повертаємося до поезії.

5.Виразне читання вірша учнями.

6.Словникова робота.

7.Колективне визначення теми та основної думки твору.

Запис у зошит: Писанка – символ народження, сонця, воскресіння.

8.Робота з підручником.

Учні відповідають на запитання ст. 206.

9.Робота в парах:

І ряд – виписати художні засоби;

ІІ ряд – описати процес виготовлення писанки (усно) за віршем;

ІІI ряд – виразне читання вірша в минулому часі ( на уроках мови вивчаємо тему «Часи дієслів»).


  • Індивідуальне завдання:

визначити віршовий розмір за рядками:

Виводить мама довгим писачком

На білому місті воскові взори (п’ятистопний ямб)

VI. Узагальнення й систематизація вивченого:

Літературне дослідження:

- Символом чого є писанка?

- З чого традиційно готують фарби?

- Що зображено на писанках?

- Охарактеризувати за творами, якою людиною був І. Калинець.

Патріот? Чи любив він Україну?Як ставився до мами?

VII. Рефлексія. Оцінювання.

1. Інтерактивна гра «Ланцюжок великодніх побажань» ( сказати приємні слова-побажання присутнім, передаючи писанку ).

Відповідь на запитання «Що найбільше зацікавило на уроці?»

2. Підрахунок зібраних «писанок».

VIII. Домашнє завдання та інструктаж до нього.

- Вивчити вірш, уміти аналізувати.



- Створити проект «Писанка» , де в кольорах, орнаменті передати свої побажання, або розповісти про великодні традиції своєї сім’ї (на вибір).

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

І. Калинець. Поезія Писанки iconТема. Ігор Калинець — талановитий український поет, що пише для дітей. Поезія «Писанки». Виготовлення ескізу Великодньої писанки. Мета
Ознайомити учнів із творчістю І. Калинця, з’ясувати ідейно-тематичне спрямування поезії «Писанки», розкрити роль метафори й порівняння...
І. Калинець. Поезія Писанки iconУроку: Ігор Калинець. «Писанки». Цікавий епізод із життя письменника. Образ найдорожчої людини мами
Тема уроку: Ігор Калинець. «Писанки». Цікавий епізод із життя письменника. Образ найдорожчої людини – мами. Відчуття, навіяні великодньою...
І. Калинець. Поезія Писанки iconІгор Калинець. «Писанки». Образ найдорожчої людини мами. Відчуття, навіяні великодньою поезією
Тема: Ігор Калинець. «Писанки». Образ найдорожчої людини мами. Відчуття, навіяні великодньою поезією
І. Калинець. Поезія Писанки icon„Поезія це завжди неповторність
Тема: „Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Ліна Костенко
І. Калинець. Поезія Писанки iconУроку обрали «Ігор Калинець.
Методи та прийоми особистісно зорієнтованого опрацювання вірша Ігоря Калинця
І. Калинець. Поезія Писанки iconТема: Давня українська поезія
...
І. Калинець. Поезія Писанки iconПоезія це завжди неповторність
Віртуальна книжкова виставка “Поезія – це завжди неповторність”
І. Калинець. Поезія Писанки iconТарас шевченко у творчій біографії миколи бажана
Важливе місце у творчій біографії бажана посідає Т. Г. Шевченко. Поезія світоча полонила Бажана пафосом, істинною народністю, чарівною...
І. Калинець. Поезія Писанки icon«Поезія і музика це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»
Тема: «Поезія І музика це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»
І. Калинець. Поезія Писанки iconНа зламі ХІХ-ХХ ст російська поезія, як І західна, теж переживає бурхливий розвиток. У ній домінують авангардистські й модерністські тенденції. Модерністсь­кий період розвитку російської поезії кінця XIX початку XX ст
На зламі ХІХ-ХХ ст російська поезія, як І західна, теж переживає бурхливий розвиток. У ній домінують авангардистські й модерністські...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка