Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури



Скачати 76.59 Kb.
Дата конвертації25.06.2017
Розмір76.59 Kb.

Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури

Зарубіжна література – один із найдосконаліших засобів естетичного, духовно-морального виховання і потенціал для цього в неї невичерпний. Краса, якою насичені твори, поетичне слово мають властивість емоційно надихати читача, осявати високими ідеалами його вчинки, всю лінію людського життя. Твори, прочитані та осмислені учнями, стають частиною їхнього інтелектуального досвіду.

Покликання літератури – через емоційне враження, співпереживання розвивати особистість учня, гармонізувати його духовно. Виникає запитання – як краще донести до учнів прекрасні надбання світових геніїв письменства, щоб вони були опановані, особистісно відчутні і пережиті. Адже тільки в такому разі, коли свідомо сприймається художній твір, можна сподіватися, що він стане віхою в житті учня, сформує його читацьку культуру.

Коли я замислююся, як краще охарактеризувати свою діяльність в школі, то уявляю собі стрімку багатоводну річку. Цей потік знань, завдяки нашій вчительській турботі, щороку заново наповнюється дитячими думками, маленькими відкриттями, творчими знахідками. У цієї річки глибокі витоки, її джерело – це органічне поєднання традиційних та інноваційних ідей. Основні мої зусилля, як педагога, спрямовані на використання проблемно-пошукового методу та організації дослідницької роботи. Вибір не випадково впав саме на таку форму роботи на уроці. Проблема не нова, вона пройшла довгий шлях у педагогіці.

Чи не першим її порушив давньогрецький філософ Сократ; його „Досліджуймо!” визначили подальші підходи до вивчення суті явищ минулого і сучасного.

К. Ушинський неодноразово повторював „навчання має завжди сприяти діяльності, адекватній силам дитини, й допомагати їй там, де потрібно, поступово послаблювати підтримку з віком дитини”.

С.Русова зазначала „не варто вчителеві у своїх викладах вичерпувати тему: слід дітям самим доходити до її остаточного розуміння”.

Питання проблемно-пошукового підходу до вивчення літератури і нині цікавить учених, методистів, педагогів. Теоретичне обґрунтування проблемно-пошукового методу відображено у роботах науковців: А.Вітченко, Є.Волощук, Л.Мірошниченко, Б.Шалагінова. Над цією проблемою працюють учителі: Г.Кушицька (Полтава), Л.Фурсова (Дніпропетровськ), Є.Типова (Івано-Франківськ).

Завдання кожного словесника, і моє зокрема, полягає в тому, щоб пробудити в учнів дух пошуку, створити на уроці сприятливі для цього умови і на такій основі формувати читача. Адже читати – це не тільки насолоджуватися книжкою, думати, розмірковувати над нею, знаходити на її сторінках близьке своїм думкам і почуттям, а ще й бачити в ній як зовнішній, формальний аспект, так і той таємничий зміст, тобто підтекст твору. А це можливо лише завдяки серйозному аналізу, дослідженню твору, коли учні стають відкривачами.

В процесі роботи над використанням даного методу застосовую такі прийоми навчання:

- створення на уроці проблемних ситуацій;

- організація колективного обговорення можливих підходів до їх вирішення;

- виконання завдань, що передбачають різні форми спілкування вчителя та учнів.

Звичайно, проблемно-пошукова робота на уроці зарубіжної літератури має свою специфіку, адже її мета – розвивати уміння та навички, необхідні для виконання нестандартних завдань, навчати самостійному пошуку шляхів з’ясуванння істини.

Передусім, вчитель має бути сам підготовлений до такої роботи і підготувати до неї учнів, тобто створити психолого-педагогічні передумови, необхідні для проведення навчального дослідження. Найголовніша з них – педагогіка співробітництва, тобто доброзичлива атмосфера уроку, довіра, повага, заохочення. Педагогічну підтримку реалізовую у підборі такого типу стосунків між учнями і учителем, при якому школяр залишається на відповідальній позиції стосовно певних проблем і може отримати допомогу педагога, коли його зусиль вже не вистачає. Наступна умова – емоційний характер навчання, що включає в себе емоційний виклад матеріалу вчителем, широке використання епіграфів, що допомагають активізувати мислетворчу діяльність учнів, проведення літературних п’ятихвилинок, які створюють особливе емоційне тло уроку, використання різних нестандартних завдань, створення проблемних ситуацій.

Цікавим, на мою думку, і таким, що спонукає до пошукової діяльності, є використання опорних схем:


9 клас. Жанри бароко












11 клас. Розвиток літератури І половини ХХ ст.

Нове розуміння проблеми

Сучасне розуміння роздробленості єдиного світу


Література епохи ХХ ст.





Наукові відкриття



Суперечливості

Єдність філософських і моральних проблем




6 клас. Ч.Діккенс „Різдвяна пісня в прозі”

Кохана дівчина Клерк Боб Кретчит та його сім’я


Племінник Фред та Гроші

його сім’я



Марлі, компаньйон

Збирачі коштів для бідних


Застосування опорних схем ефективне при вивченні теоретичного матеріалу. Складання опорної схеми може проходити у процесі аналізу твору і допомагає вирішенню поставленої проблеми.

Без дослідницької роботи неможливо провести нестандартні уроки, які так подобаються учням, адже з’являється можливість кожному на певний час стати вченим-дослідником, утвердити себе як особистість. Пошуковцями стають учні саме під час таких уроків; при виченні казки Ш.Перро „Попелюшка, або соболевий черевичок” учні мають можливість стати модельєрами, пропонуючи власну модель бальної сукні для головної героїні; філософами, розмірковуючи над проблемою „Чому цю казку і досі люблять як дорослі, так і діти?”

Досліджуючи вічні світові образи (Прометея, Дон Кіхота) учні розкривають власне „Я”.

Якщо не вдається зробити нестандартним весь урок, то місце для незвичайних ситуацій знайдеться завжди. Наприклад, закінчуючи вивчення тексту Р.Е.Распе „Пригоди барона Мюнхгаузена”, пропоную підготувати питання „кореспондентам” для команди „Барон Мюнхгаузен”. Наголошую, що питання мають бути пов’язані з проблемами, які у популярній формі намагаються розв’язати ті дитячі видання, котрі вони презентують.

Наступним провідним елементом підтримки проблемно-пошукового методу є атмосфера інтелектуального напруження. Ця атмосфера створюється через насичення уроку завданями, що вимагають постійної роботи думки, прешкоджають автоматичному засвоєнню. Сприйняття інформаційного матеріалу не буде нудним для учнів, якщо відразу активізувати їх думку пошуком відповідей на проблемні питання, поставлені у лекції вчителя. Загострити увагу дитини можна складанням конспекту шляхом продовження опорних незавершених речень (Край, де народився Єсенін, - це...; Першою на шлях Відродження стала...).

Серед умов організації дослідницької діяльності варто визначити створення „духу дослідження”. Для цього використовую прийоми:

1. Інтригуючий початок уроку (наприклад, урок про рубаї О.Хайяма розпочинаю його ж віршами).

Я тільки й знаю, що знання шукаю,

В найглибші таємниці проникаю,

Я думаю вже сімдесят два роки

І бачу, що нічого я не знаю.

Урок за творчістю Езопа починаю словами Арістофана: „Ти – неук і ледацюга, навіть Езопа не вивчив”.

Цей початок допомагає дітям якнайбільше дізнатися про ту чи іншу літературну подію.

2. Полемічний характер викладу матеріалу, контрастне зіставлення аргументів: „Злочин чи подвиг вчинив Прометей?”, „Чи потрібні сьогодні Дон Кіхот?”, „Що робить людину щасливою?”, „Для чого людині розум?”.

3. Розгляд проблемних питань.

Варто пам’ятати, що формулюючи їх, важливо звернути увагу на те, аби вони були зрозумілі учням, відповідали їх віковим особливостям, викликали зацікавлення, спонукали до пошукової роботи.

Під час роботи над міфами Троянського циклу порушую проблеми:

- Чи заслужив Ахілл звання найсильнішого та найхоробрішого серед героїв?

- Чи могли троянці уникнути трагедії?

4. Зіставлення твору з його екранізацією, постановкою на сцені.

Проблемне питання таких уроків: „Чи правдивий вислів: „Краще один раз побачити, ніж сто разів почути?”.

Порівнюємо казка „Попелюшка” (мультфільм, фільм, казка); „Айвенго” (фільм, роман); „Снігова Королева” (фільм, мультфільм, казка); „Собор Паризької Богоматері” (фільм, мюзикл, роман).

Серед видів шкільного дослідження можна виділити:

- біографічний (збір цікавих і невідомих фактів з біографії письменників). Р.Кіплінг – матеріали про Нобелівську премію;

- художній (виразне читання з чітко висловленим надзавданням – метою читаня, інсценування твору, створення сценаріїв). Так, учні 7 класу створюють діафільм за „Піснею про віщого Олега”;

- читацький (накопичення спостережень над текстом, аналіз читацьких вражень інших учнів);

- краєзнавчий (ознайомлення із пам’ятними місцями). Зазвичай це стосується теми таких досліджень „Зарубіжні письменники і Україна”;

- історичний (аналіз історичних подій та їх відображення в літературному творі. Троя – реальність чи вигадка? Легенда про смерть князя Олега);

- мистецтвознавчий (аналіз творів образотворчого, музичного, театрального мистецтва у зв’язку з літературою);

(Інтегрований урок М.Гоголь, повість „Тарас Бульба”; матеріали, які відображені в музиці, живопису.)

Проблемно-пошуковий метод дає можливість врахувати індивідуальні особливості учнів, сприяє їх розвитку, адже ми прямуємо до профілізації навчання. Цей метод відкриває широкі перспективи і перед учителем, і перед учнями, адже дає простір для колективної творчості.

Учні беруть участь у предметних гуртках, конкурсах, турнірах, змаганнях, працюють над літературними альманахами.

Не залишається поза увагою і робота з обдарованими дітьми. Мною розроблена програма гуртка МАН із зарубіжної літератури («Антична література»). Дана програма апробована на рівні району. Учні є учасниками олімпіади з зарубіжної літератури.

Сучасну педагогічну галузь не можна уявити без педагогічного моніторингу. Відслідковування результатів діяльності здійснюється через постійне спостереження за рівнем успішності та якістю знань у співвідношенні. Тестові завдання на виділення головного, на вміння класифікувати, узагальнювати – також допомагають відслідковувати пошукову діяльність учнів. Аналіз діагностичних даних дав можливість побачити позитивні зміни у якості знань учнів.



Працюючи заступником директора з навчально-виховної роботи, маю можливість спостерігати, допомагати своїм колегам у вирішенні даної проблемної теми, а також вчитися і разом з тим збагачувати свій досвід.



Протікаючи країнами учнівських мрій та сподівань, річка знань зрошує і животворить вже не одне покоління молодих шанувальників літературного слова. Її дорога далі пролягає в море високих думок та прекрасних почуттів, серед якого піднімаються острівки мрій та архіпелаги майбутнього. Сподіваюся, що з кожним роком до цих островів будуть приставати все нові флотилії юних шукачів знань.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури icon11 класі смт. Рокитне 2010 Вивчення теми «Постмодернізм» на уроках зарубіжної літератури в 11 класі
Вивчення теми «Постмодернізм» на уроках зарубіжної літератури в 11 класі: На допомогу вчителю зарубіжної літератури/ укладач Е. А....
Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури iconМетодичні вказівки щодо практичних занять з навчальної дисципліни «історія зарубіжної літератури» Вивчення курсу «Історія зарубіжної літератури» ставить такі завдання: навчати студентів сукупності
Тому під час вивчення літературного твору викладач повинен чітко визначити основні та фонові завдання, добрати аналогічні факти з...
Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури iconМетодика вивчення монографічної теми на уроках зарубіжної літератури старших класах
Тема: методика вивчення монографічної теми на уроках зарубіжної літератури старших класах
Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури iconДиференційований підхід до вивчення історії як один із пріоритетів інноваційного навчання
Тема досвіду: Диференційований підхід до вивчення історії як один із пріоритетів інноваційного навчання
Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури iconМетодичні рекомендації щодо вивчення зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2009-2010 навчальному році лист мон
Методичні рекомендації щодо вивчення зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2009–2010 навчальному році
Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури iconТекстоцентричний підхід до вивчення української мови та літератури як основа формування комунікативної компетентності учнів
Мо в останнє десятиліття, шкільна словесність має для вирішення особливо складні завдання. Часто вони вимагають поєднання різнополярних...
Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури iconУроках зарубіжної літератури "Освітня галузь "мови і літератури"
Застосування кросвордів для перевірки знань учнів на уроках зарубіжної літератури
Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури iconАктуальні проблеми новітньої зарубіжної літератури навчальнапрограм а
Кеба О. В., доктор філологічних наук, професор кафедри германських мов І зарубіжної літератури
Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури iconУрок зарубіжної літератури в 6 класі
Підготували: Прадійчук Олена Лук’янівна, вчитель російської мови та зарубіжної літератури, І гурська Раїса Леонтіївна, вчитель української...
Інтеграційний підхід до вивчення зарубіжної літератури iconІнтерактивні ігри на уроках зарубіжної літератури
...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка