Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко»



Скачати 153,82 Kb.
Дата конвертації16.06.2017
Розмір153,82 Kb.

Галина Миколаївна Андрусишена,

учитель української мови та літератури

Київського вищого професійного училища водного транспорту,

м.Київ
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів



Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко», з’ясувати рівень знань біографії письменника та його творів, сприяти формуванню та розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів, розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність, допитливість, логічне мислення; формувати вміння вчитися; самостійно здобувати знання.
У грі бере участь 12 учнів.

ВІДБІРКОВИЙ ТУР
Розташуйте події життя О. Довженка у хронологічній послідовності.

  1. Дипломатична робота в Європі.

  2. Навчання у Київському комерційному інституті.

  3. Робота на Одеській кінофабриці.

  4. Художник-карикатурист у Харкові.

  5. Навчання в Глухівському вчительському інституті.

  6. Робота на Київській кіностудії.

  7. Працює вчителем у Житомирі.



1

2

3

4

5

6

7

5

7

2

1

4

3

6

Гра проходить в 3 тури.

Представлення учасників:

Кожний, хто бере участь у грі, коротко розповідає про себе: як звуть, у якому класі навчається, улюблені навчальні предмети, захоплення і т.д.



І тур.

(Необхідно відповісти на 12 основних питань. Шість учасників, які набрали більше балів, переходять до ІІ туру)

  1. Визначте жанр твору О. Довженка «Україна в огні». Це кіноповість...

А Соціально-побутова.

Б Історична.

В Автобіографічна.

Г Соціально-психологічна.

  1. До війни Лаврін Запорожець (О. Довженко. «Україна в огні») пра­цював...

А Директором школи.

Б Бригадиром комбайнерів.

В Головою колгоспу.

Г Сільським лікарем.

  1. У чому, на думку письменника, полягає призначення митця (О. Довженко. «Зачарована Десна»)?

А Розважати і висміювати людей.

Б Відображувати життя як найвеличніше благо.

В Допомагати ближньому.

Г Прищеплювати любов до всього красивого.

  1. Через що були худими коні в господарстві батька Сашка (О. Дов­женко. «Зачарована Десна»)? Через…

А Жорстоке ставлення до них.

Б Поганий корм.

В Відсутність відповідних щеплень.

Г Повсякденну важку роботу.

  1. Найбільше дід (О. Довженко. «Зачарована Десна») любив...

А Молитися Богу.

Б Виконувати народні пісні.

В Лежати на погребі під сонцем.

Г Збирати гриби, ягоди, горіхи.

  1. Малий Сашко (О. Довженко. «Зачарована Десна») полюбляв...

А Пташиний щебет.

Б Музику клепання батьком коси.

В Плескіт весняної води.

Г Читати книжки.

  1. Мати не пускала Сашка на косовицю з батьком (О. Довженко. «Зачарована Десна»), бо вважала, що він...

А Потрапить до рук розбійників.

Б Важко захворіє.

В Заблукає в лісі.

Г Утопиться в Десні.

  1. Який обряд зимового циклу згадується у творі О. Довженка «За­чарована Десна» ?

А Приготування куті.

Б Посівання.

В Щедрування.

Г Колядування.

  1. Який художній засіб використано О. Довженком («Зачарована Десна») у рядку: «Брав їх з води прямо руками, як китайський фокусник»?

А Метафору.

Б Епітет.

В Порівняння.

Г Анафору.

  1. Намагаючись позбавитися від власного гріха, Сашко (О. Довженко «Зачарована Десна») вирішив...

А Ходити і з кожним вітатися, знімаючи капелюха.

Б Допомагати батькові збирати скошену траву.

В Доглядати худобу.

Г Обробляти городину.

  1. Після закінчення війни Україну в своїх щоденникових записах Олександр Петрович назвав...

А Великою Удовицею.

Б Мужньою Жінкою.

В Матір’ю-Героїнею.

Г Святою Богородицею.

  1. Право розпоряджатися довженківськими записами «Щоденни­ка» після смерті письменника цілком належало...

А М. Рильському.

Б О. Гончару.

В Ю. Сонцевій.

Г А. Малишку.
ДОДАТКОВІ ЗАПИТАННЯ

  1. Композиційним епіцентром кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»...

А Є відступ радянських військ на схід.

Б Українське село Тополівка.

В Винищення Ернстом фон Краузом невинних людей.

Г Доля Христі Хутірної.

  1. «Щоденник» О. Довженка містить багато...

А Іноземних слів.

Б Історичної термінології.

В Криптонімів.

Г Літературних відступів філософської спрямованості.

  1. «Щоденник» О. Довженка охоплює період...

А Виключно подій Другої світової війни.

Б Повоєнного часу.

В 3 дитинства письменника і до останніх років його життя. Г З 1941 по 1956 рр.
ІІ тур (беруть участь 6 учасників – переможців І туру. Послідовність визначається за допомогою дешифратора)

Псевдонім, яким О. Довженко підписував карикатури в газеті "Вісті".







7



1

8

56

61

«Вибір категорії» (Учасники обирають категорію і швидко відповідають на запитання за кожну правильну відповідь одержують по одному балу)






М
Довженко- біографія

а

Довженко –кінематограф

«Зачарована Десна»
атематика


Математика

«Україна в огні»
я

«Щоденник»

я

Довженко – літератор

а

Олександр Довженко

  1. Батьківщиною О.Довженка є… (Чернігівщина)

  2. На дипломатичній службі О.Довженко перебував у … (Берліні)

  3. Перший короткометражний фільм О.Довженка мав назву …

(«Ягідка кохання»)

  1. Який предмет не викладав Довженко у Житомирській вищій початковій школі, природознавство, гімнастику, літературу, географію, фізику, історію, малювання. (Літературу)

  2. Після розпаду «Гарту» Довженко стає одним з засновників …

(ВАПЛІТЕ)

  1. Кіноповість «Україна в огні» вперше було надруковано у … році.

(1943)

  1. В українську літературу О.Довженко ввів жанр … (Кіноповість)

  2. У 1958 році на Міжнародному кінофестивалі в Брюсселі серед кращих 12 фільмів «усіх часів і народів» був названий фільм О.Довженка … («Земля»)

  3. Дружиною О.Довженка була режисер, актриса… (Ю.Солнцева)

  4. Життєву особисту драму, переживання, роздуми, любов до України оповів Довженко у … («Щоденнику»)

  5. «Кремлівське розп’яття» над Довженком відбулося після прочитання Сталіном твору … («Україна в огні»)

  6. «Автобіографічне кінооповідання» - таке визначення дав О.Довженко твору … («Зачарована Десна»)


Олександр Довженко – кінематограф
1. Кіностудія, на якій розпочав діяльність О. Довженко. (Одеська)

2. До Одеси Довженко приїздить вже з готовим, фактично першим сценарієм… («Цар»)

3. Довженко запропонував цей сценарій ……., але відповіді не отримав (Чарлі Чапліну)

4. Фільм-поступка перед владою, як вважає більшість кінознавців це … («Арсенал»)

5. Гімн праці на землі, хліборобству та людині, яка працює на землі, є частиною космічного ритму буття це … («Земля»)

6. Цей сценарій він пише з гіркотою та нашвидкуруч — за 11 днів, але сам майже не знімає його. Це перший звуковий фільм. («Іван»)

7. Прізвище дружини О. Довженка, яка зняла фільм "Повість полум'яних літ". (Юлія Солнцева)

8. Хто зробив Довженка своєрідним «сповідником» і часто викликав посеред ночі, щоби прогулятися по Москві й «поговорити по душах». (Сталін)

9. Фільм про нове місто, яке виростає серед тундри, про прекрасне та світле майбутнє чукчів. («Аероград»)

10. При зйомках цього фільму Довженко-режисер вдається до цікавого ходу — ставить більшовицький фільм на суто українському тлі (зйомки проходили у Чернігові та навколишніх селах). («Щорс»)

11. Останні роки життя Довженко буде перебувати ніби у «вавилонському полоні» — він зняв лише один повнометражний художній фільм … («Мічурін»)

12. Які проекти так і не були втілені за життя Олександра Довженка? ( «Золоті ворота» та «Тарас Бульба»)



«Зачарована Десна»

  1. Кого нагадував дідусь малому Сашку? (Бога або святого Миколая)

  2. Яку книгу любив читати дід Семен? (Псалтир)

Чому Сашко любив, щоб його кусали бджоли? (За це мав мідну копійку)

  1. Що понад усе на світі любила прабабуся Марусина? (Прокльони)

  2. На що була схожа хата, в якій народився Сашко? (На стару печерицю)

  3. Які чотири няньки доглядали Сашка в дитинстві? (Брати)

  4. 3 кого сміялися всі селяни на Великдень під час повені? (Зі священиків)

  5. Як щезло з лиця землі рідне село Сашка через півстоліття? (Згоріло)

8. За чим жалкував Сашко у дитинстві? (Коли виросте, не буде ні сінокосу, ні риби)

9. Звідки взявся лев у рідній Сосниці Сашка? (Втік із клітки в Бахмачі)



  1. Як змінив своє ставлення до коней Сашко, почувши їх розмову? (Перестав бити)

Як звали вчителя, до якого батько привів Сашка? (Леонтій Сазонович Опанасенко)





Олександр Довженко «Україна в огні»


  1. Село, у якому ми вперше зустрічаємося з головними героями? (Тополівка)

  2. Запорожці - це козаки? (Це сім’я )

  3. Як звали батька цієї сім’ї? (Лаврін Запорожець)

  4. Скільки дітей було у Запорожців? (П’ять синів і одна дочка)

  5. З якого приводу з їхалися додому діти Лавріна Запорожця? (Святкували 55-річчя матері)

  6. Хто з синів загинув у перший день війни? (Савка)

  7. Василь Кравчина був? (Танкістом)

  8. Ернст фон Крауз казав, що ахіллесова п’ята українців - це те, що вони...(Не вчать історії)

  9. Старостою в селі став...(Лаврін Запорожець)

  10. Орали землю в Тополівці...(Людьми)

  11. Хто склав списки молоді для відправлення в Німеччину? (Лаврін)

  12. Христя була дружиною...(італійського капітанаАнтоніо Пальма)


Олександр Довженко «Щоденник»

  1. «Щоденник» О. Довженка охоплює період... (з 1941 по 1954)

  2. У «Щоденнику» О. Довженко відтворив...

(Трагічну долю українського народу, країни та її видатних синів)

  1. Художня особливість «Щоденника» О. Довженка, яка містить ознаку цього різновиду мемуарної літератури.

(Фрагментарність)

  1. Вперше надрукований (окремi записи) у 1958 роцi в журналi («Днiпро»)

5. Нині "Щоденник" - перлина літератури, яку Є. Сверстюк порівняв із творами Шевченка……. («Давидові псалми»)

  1. Якій саме темі Довженко присвятив багато записів у «Щоденнику» (Жіночій долі)

  2. «Щоденник» Довженка в цілому складається із …. (4 зошитів)

  3. Зі скількох розділів складається «Щоденник» (5 розділів)

  4. Рукописи Довженка у 1960 році Юлія Солнцева передала в Російський державний архів літератури та мистецтва. Єдиною її умовою було те, що ці будуть перебувати на закритому зберіганні у фондах російських архівів протягом…. (50 років)

  5. «Щоденник» містить викривальні матеріали проти кого? (Сталіна і «системи»)

  6. У “Щоденнику” від 19 вересня 1945р. автор “Україна у вогні” написав: “Знайшлася потвора, холоднодуха і зла, якій я стояв на дорозі. Се Ч.М.” Про що йдеться?

(Про людину (Михайла Чаурелі), яка доводить до відома Берії “націоналістичну” суть твору “Україна в огні”.)

11.Про задум якого твору пише автор у “Щоденнику”: “Розпочну писати новий сценарій про народ... Напишу... про людей простих, звичайних, отих самих, що звуться у нас широкими масами, що понесли найтяжчі втрати на війні, не маючи ні чинів, ні ордерів. Напишу, як їм жити і що робити і як і що думати, щоб краще жилося по війні...”? («Повість полум’яних літ»)



Олександр Довженко - літератор

  1. Одне з найсильніших оповіданні О. Довженка у нашій воєнній прозі ( «Ніч перед боєм»

  2. «Прекрасна людина в бою за Батьківщину. Прекрасна вона в стражданнях і в смерті за неї. Але найсвітліша краса її в труді» - це рядки з твору …. («Поема про море»)

  3. Ця п’єса лягла в основу кінофільму «Мічурін» … («Життя в цвіту»)

  4. «Людина на вiйнi - це воля. Є воля - є людина!Нема волi - нема людини! Скiльки волi, стiльки й людини, -ось що я знайшов.» - так говорив хірург Микола Дудка з твору («Воля до життя»)

  5. Який герой нелюдським зусиллям волі зумів подолати смертельну хворобу — гангрену? (Іван Кармалюк)

Поштовхом до написання цього оповідання стали болючі роздуми письменника над особливим трагізмом жіночих доль під час війни. («Незабутнє»)

  1. Це оповідання увійшло у кіноповість …… («Україна в огні»)

  2. У цьому оповіданні найбільш яскраво подані знущання з нещасних полонених в таборах. («На колючому дроті»)

  3. Ця історія зачіпає саму душу. Тонкі струни серця, тонкі струни любові до матері, Безмежна щирість і доброта жінки, яка пішла на ризикований вчинок привела до такого страшного наслідку.. («Мати»)

  4. Скільки літературних сценаріїв і кіноповістей створив Довженко (15)

10. Які п’єси написав О. Довженко ? («Потомки запорожців», «Життя в цвіту»)

11.Справжнім шедевром української ліричної прози стала його автобіографічна повість …….

(«Зачарована Десна»)
ІІІ тур (Беруть участь 3 учасники – переможці ІІ туру. Послідовність визначається за допомогою дешифратора)
Кого з героїв Довженко зобразив за аналогією до вовків? Назвіть прізвище батька й сина. (Крауз)








5


7

7

1
7

8
1

3
8

Кожен із фіналістів має свою тему, за якою він готувався.



Оголошення теми

  1. Період кінематографічного виживання. Москва

  2. Довженко у роки війни.

  3. Вшанування пам'яті О. Довженка

Оголошення правил гри : кожен учасник має право відкрити одну чарунку. Хто відкриває свою чарунку і дає правильну відповідь, отримує 2 бали, якщо чарунку суперника і правильно відповідає – то 3 бали. При відкритті чарунки сірого кольору – загальні питання, за правильну відповідь отримує 1 бал.

Відкривається кольорове поле для запам’ятовування на 1 хвилину , після чого всі чарунки стають одного кольору.




Тема 1 «Період кінематографічного виживання. Москва»

1. Відчуваючи подих у спину ідеологів майбутніх репресій, Довженко шукає порятунку. Він опиняється у Москві. У якому році? (1934)

9. Із серпня по жовтень 1934 року в регіоні від Владивостока до Хабаровська тривали зйомки. Фільму …

(«Аероград»)

18. У цей час (1937 рік) Довженко мріяв попрацювати над «Тарасом Бульбою», але зрозуміло, що наказ генсека він не міг зігнорувати, тому знімає фільм… («Щорс»)

23.У Центральної студії кінохроніки Довженко використовує свій талант монтажера та коментатора, беручи участь у створенні документальних стрічок …..

(«Битва за нашу Радянську Україну» та «Перемога на Правобережжі» (1945)


  1. У 1954-му на II з’їзді радянських письменників Довженко скаржиться на знецінення фаху ……

(Сценарист)

  1. У 1954 році Довженко робить начерки сценарію, фільму-фантазії про трьох радянських інженерів, що 8 років блукають зоряним всесвітом. Але сценарій був холодно сприйнятий художньою радою.

(«У глибинах космосу»)

Тема 2. Довженко в роки війни.

  1. З початком війни Довженко був евакуйований до … (Ашхабада)

11. Довженко не витримує бездіяльності і просить, щоб його відправили на фронт, де він стає кореспондентом газети …… («Красная звезда»)

  1. Довженка звинувачують у відкрито проголошених сумнівах щодо колективної вини за покинуте й залишене

ворогу безпорадне населення та боєздатність Червоної армії після виходу статті….. («Україна в огні»)

  1. У цьому оповіданні Довженко розповідає про надзвичайну мужність і витримку капітана Гусарова, що, незважаючи на смертельне поранення, зміг посадити літак на рідному аеродромі.

( «Стій, смерть; зупинись!»)

  1. Упродовж 1942-1943 років Довженко - пропагандист політуправління на фронтах…. ( Північно-Західному, Сталінградському, Воронезькому)

Довженко бере участь у визволенні українських міст….( Харкова і Києва)

Тема 3. Вшанування пам'яті О. Довженка
5. Де у 1960 році створено музей Довженка? (у батьківській хаті)

13. У 1972-му було затверджено Золоту медаль ім. Довженка за…..

( «За найкращий військово-патріотичний фільм»)

16. 10 вересня — день народження Олександра Довженка — святкується в Україні як ……..

(День кіно)

21. У день народження О. Довженка з 1994 року за Указом Президента України вручається державна премія імені О.Довженка в галузі ….(кінематографа)

30. У листопаді якого року указом Президента України започатковано програму дій щодо вшанування пам'яті Олександра Довженка. (2006)

31. Де розташований цей пам’ятник Довженку? (біля його хати в с. Сосниця )



Загальні запитання
3. Батька за його красу Сашко (О. Довженко «Зачарована Десна») порівнював із... (античною статуєю)
4. Баба Марусина (О. Довженко «Зачарована Десна»), мати діда Семена, любила... (проклинати все і вся)

6. Як батько героя твору О. Довженка «Зачарована Десна» називав своїх діточок? (Соловейками)

7. Яка пташина (О. Довженко «Зачарована Десна») віщувала про зміни в погоді? (ворона)

8. Кому з героїв твору О. Довженка «Зачарована Десна» належать слова: «Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало»? (матері)

10. Улюблена пісня, яку виконує родина Запорожців у першому розділі твору О. Довженка «Україна в огні».

(«Ой піду я до роду гуляти»)

12. У минулому дід Семен (О. Довженко «Зачарована Десна»)... (чумак)

14. Який представник нечистої сили згадується у творі О. Довженка «Зачарована Десна»? (домовик)

17. Який художній засіб використано автором у вислові з твору «Зачарована Десна»: «Дивлюсь у воду — місяць у воді сміється»? (метафора)

20. Мати Сашкова (О. Довженко «Зачарована Десна») не любила діда Семена, бо… (вважала його за чорнокнижника)

22. Хто з синів Лавріна Запорожця загинув у перший день війни? (Савка)

24. Хто склав списки молоді для відправлення в Німеччину у творі «Україна в огні»? (Лаврін)

25. Христя з твору «Україна в огні» була дружиною.. (італійського капітана Антоніо Пальма)

27. Василь Кравчиня – герой твору … («Україна в огні»)

29. «Маленькою і прудкою» у творі «Зачарована Десна» названо… (бабу Марусину)

32. «Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий!» — це характеристика … (Сашкового батька)



34. Хто сказав про Сашка: «Не развитой!»? (Вчитель Леонтій Созонович Опанасенко)
35 Кого у творі «Зачарована Десна» названо «великим косарем»? (Дядька Самійла)
Каталог: wp-content -> uploads -> 2014
2014 -> Біографія: Максим Рильський
2014 -> Спортивна слава україни (довідково-інформаційний матеріал для лекторсько-просвітницьких груп народних домів про спортсменів Героїв України)
2014 -> Управління культури, національностей та релігій київської облдержадміністрації київська обласна бібліотека для юнацтва «Світлий шлях духовного прозріння»
2014 -> Святе Письмо Старого та Нового Завіту / перекл о. Івана Хоменка, Львів: «Місіонер» убт «Свічадо», 2007 (1-е вид.: Рим: видавництво оо. Василіян, 1963). Барщевський Т. П’ятикнижжя конспект
2014 -> Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна»
2014 -> Програма навчальної дисципліни
2014 -> Конкурсу за обраним фахом Галузь знань 02 «Культура і мистецтво» Спеціальність 025 «Музичне мистецтво»
2014 -> При мзс україни


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» iconУрок рольова гра «суд над опором»
Мета. Поглибити та систематизувати знання учнів за темою «Електричний опір», показати їхнє використання у побуті та техніці; навчити...
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» iconМеханічні коливання І хвилі
Мета : Узагальнити І систематизувати знання учнів з теми. Формувати вміння самостійно поновлювати І поглиблювати знання
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» iconІнтелектуальна гра «Найрозумніші й найталановитіші» Мета
Мета з᾿ясувати невідомі сторінки життя поета, розширити знання учнів про Шевченка як особистість; розвивати здібності І таланти;...
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» iconДодаток гра інтелект-кафе для учнів класу «Я пізнаю світ» Мета
Мета: ознайомити учнів 5-9 класів з енциклопедичними виданнями, навчити їх користуватися довідковою літературою, дати можливість...
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» iconУрок узагальнення за темою США та Канада у 1945- на початку ХХІ ст. Мета
Мета: узагальнити І систематизувати знання учнів по темі „сша І канада”; перевірити та оцінити знання учнів; надати учням можливість...
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» iconТема. Геометричний І фізичний зміст похідної
Мета: систематизувати знання учнів з теми й підготувати їх до контрольної роботи; показати учням, наскільки ця тема важлива при розв'язанні...
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» iconКонтрольна робота №1 за темою «Казки народів світу» Мета: навчальна
Мета: навчальна: систематизувати, узагальнити й поглибити знання учнів із вивченої теми; виявити рівень умінь І навичок з метою контролю...
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» icon2014 Підготувала вчитель математики Горбківської зш І-ІІ ст. Завалій О. Л
Мета уроку: систематизувати та узагальнити знання учнів про множення І ділення раціональних чисел, з метою підготовки до тематичного...
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» iconЛітературна гра-квест «Як пройти до бібліотеки?»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про книги І бібліотеку; розвивати творчі здібності, уяву, допитливість, спостережливість,...
Інтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко» iconТворці фізики Позакласний захід для учнів 10-х та 11 класів
Мета: поглибити й закріпити знання учнів, одержані на уроках фізики; виявити знання про вчених, активізувати І розвивати творчу активність,...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка