Із літератури другої половини ХХ століття



Скачати 101.11 Kb.
Дата конвертації30.07.2017
Розмір101.11 Kb.

Тема : Із літератури другої половини ХХ століття

Урок № 21

Тема: Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами»

Габрієля Гарсіа Маркеса



Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання; розвивати навички художнього аналізу твору, самостійно робити висновки, аргументувати свою точку зору, виховувати моральні цінності

КМЗ: портрет письменника, підручник Зарубіжна література 11 клас під ред. Є.Волощук, картки завдань, відеоролик «Крила», порівняльна таблиця, відеофільм «Сповідь ангела», мультимедійний проектор, слайди до уроку

Методи навчання:

  • Словесні ( бесіда, порівняльний аналіз)

  • Демонстраційні

  • Метод дослідження

Тип уроку: комбінований

Хід уроку «Вчинки здатні увічнити людину»

(афоризм)

І. Організаційний момент

( перевірка наявності учнів, створення позитивного клімату)



ІІ. Оголошення теми і мети уроку

На минулому уроці ми познайомились з життєвим та творчим шляхом відомого колумбійського письменника Габріеля Гарсіа Маркеса. Темою сьогоднішнього уроку є «Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами»

Домашнім завданням було прочитати оповідання «Стариган з крилами», скласти по три цікавих запитання з життя і творчості Г.Г.Гарсіа Маркеса та виготовити обкладинку до оповідання «Стариган з крилами»

ІІІ. Актуалізація навчального матеріалу

1. Перевірка домашнього завдання (вибірково)


  • Назвіть відомі твори письменника?

  • Назвіть художній метод, притаманний творчості письменника?

  • Дайте визначення терміна «магічний реалізм»?

  • Чи важко вам було читати текст оповідання «Стариган з крилами»?

  • Які ваші враження від прочитаного?

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Слово учителя. Читаючи оповідання уже з першого акорду зрозуміло, що перед нами стиль Гарсіа Маркеса – магічний реалізм, який зробив його упізнаваним в усьому світі та приніс визнання , а з ним і популярність.

З 23 по 28 вересня 2008 року у Києві Національний академічний драматичний театр імені І. Франка проводив театральний фестиваль, присвячений 80-річчю з дня народження Гарсіа Маркеса. Тривалий час цей театр очолював відомий актор , народний артист України Богдан Ступка.

У його виконанні перегляньте фрагмент вірша Ліни Костенко «Крила»

Про яких людей йде мова у вірші : про незвичайних крилатих чи про звичайних, але окрилених?. Гадаю, що читаючи оповідання у вас виникало багато запитань і про героїв оповідання , і про ангела. Отже, сьогодні на уроці ці та інші питання в центрі нашої уваги. Чому такі образи змальовує автор, та які через ці образи порушує проблеми.



Звернемося до епіграфу уроку

Проблемне запитання:

Чи вважаєте ви, що вчинки людини здатні підносити її як на крилах? Чи залежать вчинки людини від її моральних цінностей? (запис на дошці)

V. Проблемно-художній аналіз тексту

1. Бесіда.

  • Де відбувається дія у творі?

  • Чи селище має назву? Вказаний конкретний час?

Слово учителя. Отже, в оповіданні йдеться про міфічний час і простір. А «магічний реалізм» - це поєднання міфічного і реального, коли важко зрозуміти, що правда, а що вимисел.

У міфах, казках героїв на чуйність і доброту випробовували різними ситуаціями. Як от, наприклад



Притча

Два ангела-путника зупинились на ночівлю в будинку багатої сім’ї.

Сім’я була не гостиною і не захотіла залишити ангелів в будинку.

Замість цього вони зупинились в холодному підвалі.

Коли вони застеляли постіль, старший ангел побачив дірку в стіні і відремонтував її.

Коли молодший ангел побачив це, то запитав, чому. Старший відповів: -

Речі не такі, якими кажуться.

Наступної ночі вони прийшли на ночівлю в будинок дуже бідного, але

доброзичливого господаря та його дружини. Подружжя розділили з ангелами

вечерю, яка у них була і сказали, щоб ангели спали в їхній

постелі, де могли б добре виспатись.

Вранці, коли ангели прокинулись, вони знайшли господаря та його дружину заплаканими. Їхня єдина корова лежала мертва в хліві. Молодший ангел запитав старшого: - Як таке могло трапитись? Перший чоловік мав усе, а ти йому допоміг. Друга сім’я мала дуже мало, але була готова поділитись всім, а ти дозволив, щоб у них вмерла єдина корова. Чому?

Речі не такі, якими кажуться, відповів старший ангел.

Коли ми були в підвалі, я зрозумів, що в дірі в стіні був скарб з

золотом. Його господар був непривітний і не хотів робити добро, я відремонтував стіну, щоб скарб вони не знайшли. Коли наступної ночі ми спали в постелі іншого господаря, прийшов ангел смерті за його дружиною. Я віддав йому корову.
Тест на людяність доводиться здавати і героям оповідання. Чи пройдуть вони його?

Розподіл учнів на групи

Група А. Як веде себе родина Пелайо по відношенню до ангела?

Група Б Як віднеслися до ангела мешканці селища?

Група В Як віднеслися до появи ангела отець Гонзага, епископ, Папа?



Запитання групі А

  • Де знайшли ангела господарі?

  • Який він мав вигляд?

  • Як поставилися спочатку до нього господарі?

  • Чому не відпустили?

  • Де жив ангел?

  • Як вирішила Елісенда використати ситуацію з ангелом?

  • Як виглядав курник після того як господарі закінчили різні перебудови?

  • Як реагує Елісенда на присутність ангела?

  • Як змінився ангел після останньої зими?

  • Чи допомогли йому Пелайо та Елісенда?

  • Чому Пелайо та Елісенда боялися смерті ангела?

  • Що вони відчули після того, як ангел полетів?  

Висновок : Проблема переваги матеріального над духовним

Запитання групі Б

  • Як сусіди сприйняли ангела?

  • Чому Пелайо змушений був викликати військо?

  • З якими питаннями приходили люди до ангела?

  • Чи попросив хто-небудь ангела звернутися до Бога з проханням відпустити гріхи, чи заступитися за ближнього?

  • Чи здатні люди відрізнити добро від зла?

  • Крім ангела, який ще магічний персонаж з’являється в оповіданні?

  • Чи заслуговує поступок дівчини - павука на прокляття?

Висновок: душі людей злі, черстві, грішні. Вони хочуть, щоб ангел за недоїдки їжі виконував їхні забаганки. Проблема деградації суспільства

Запитання групі В

  • Чому священик засумнівався, що це ангел?

  • Чому отець Гонзага написав листа до Папи Римського?

  • Що, на вашу думку, мав зробити священик?

Висновок: Проблема владолюбства та бюрократії


  1. Робота з таблицею



Образи

Проблема

крила

Духовне піднесення людини

ангел

Совість, світлі ідеали, уособлення вищих моральних цінностей

Пелайо, його дружина

Перевага матеріального над духовним

Люди селища

Дівчина-павук



Втрата моральних орієнтирів( доброти, чуйності, милосердя, віри,) святотатство

Проблема деградації суспільства.




Отець Гонзага, епископ, папа

Владолюбство, бюрократизм



  • Через що старигана-ангела не сприймає кожен із персонажів оповідання: отець Гонзага, люди, які чекають зцілення, Елісенда?

4. Імпровізований монолог ангела (відеофільм)

Три дні лив дощ. Я змок до нитки і став схожий на жалюгідну, знесилену істоту, подібну до людини. Дивно, але від мене тхнуло болотом. З крил звисали водорості, а велике пір’я було посічене земними вітрами й нічого в моїй жалюгідній зовнішності не свідчило про велич і силу ангела. Я більше скидався на велику старезну курку. Гадаю, саме тому Пелайо, витягнувши з грязюки, замкнув мене у дротяному курнику, де мене дзьобали кури, а люди кидали різні недоїдки крізь сітку. Недужі висмикували з моїх крил пір’я, а безбожники жбурляли в мене каміння. Один сміливець, навіть припік мені бік розжареною залізякою. В курнику мене щоночі трусила лихоманка. Я став байдужий до людей. Я так і не навчився говорити їхньою мовою. Щоразу коли вони до мене наближалися , боячись нових образ і болю, я намагався якнайдалі заховатися в кутку курника. Вони лякали мене , очі мої часто наповнювалися слізьми… мені було боляче. Та я все ще терпів їхні примхи і витівки. За той час, поки я був серед людей, я дуже постарів. Та зовсім несподівано я відчув, як почало рости тверде й довге, як у великих старих птахів пір’я. І в серці зажевріла надія! Я навіть став наспівувати пісні давніх мандрівників. І ось нарешті я злетів! Навіть Елісенда полегшено зітхнула, коли

побачила, що я полетів у бік моря, перетворившись згодом на маленьку чорну цятку
1.Чому ангел постав в образі старигана?

2. Чи це справжній ангел? Доведіть

Висновок: Ангел – це уособлення світлих та вищих моральних цінностей

Слово учителя. Ще Платон писав: «Ніщо тілесне не є настільки близьким до божественного, як крила.» Лікар, коли прийшов лікувати малюка та старигана, що одночасно захворіли на віспу дивується крилам старого, які були такими природними в цьому організмі, що виникло логічне запитання, чому їх не мають інші люди».Людина є богоподібною істотою, а іноді поводить себе як звір. То чому ж люди , яким до такої міри пасували б ангельські крила, їх не мають?

Висновок: Отже, через образ крил автор висвітлює проблему: Духовного піднесення людини
5. Порівняльний аналіз

Слово учителя: Ми уже пригадували, що творчість Ф. Кафки вплинула на творчість Г.Г.Маркеса. Він писав: « Ми народжуємось і живемо у світі фантастичної реальності»

Спробуймо провести літературні паралелі.





Риси фантастичності

Ф. Кафка «Перевтілення»

Г.Г. Маркес

«Стариган з крилами»

Поява фантастичного образу

Грегор - комаха

Стариган з крилами

Ставлення до дивних героїв

відчуження

Без святотацтва

Фінал

Всі члени родини перехрестилися, почувши про смерть потвори

Елісенда полегшено зітхнула

Мета використання «фантастичних» елементів





- Які риси суспільства розкриваються у творах?

- Це проблеми конкретних країн, чи вони мають загальнолюдський характер?

VІ. Підсумок уроку

1. Узагальнюючі запитання



  • Які проблеми порушує Г. Гарсіа Маркес у своєму оповіданні?

  • Чому ангел не створив дива – не змінив людей на краще?

  • Чому головним дивом став його відліт зі світу людей?

  • Який фінал оповідання: оптимістичний чи песимістичний?

2. Розв’язання проблемного запитання

3. Схематичне малювання людських крил



VІІ. Вірш «Чи повернеться ангел?»


Чи повернеться ангел, попри знесені страхи?


Ні, напевне… Не знаю, перенісши ті жахи,

Не тілесні,- моральні тяжкі потрясіння…

Він зазнав лиш ударів, хоч летів для спасіння.

Він летів, щоб спасти нас від себе самих,

Від всесвітніх проблем, від жадоби й від лих…

Не змогли зрозуміть! Не схотіли, мабуть!

То ж тепер темнота і покута нас ждуть.

Чи ж повернеться ангел – залежить від нас.

І в час лиха й чуми, і в добробуту час…

Не ховайте ви душу й розгляньте - в красі

Іскру Божу. Він прийде! Покаймося всі!

VІІІ. Оцінювання

ХІХ. Домашнє завдання

Написати анотацію до оповідання



Дописати власний варіант фіналу оповідання



Додаток до уроку № 21

( за оповіданням Г.Г. Маркеса «Стариган з крилами»)

Робота з таблицею

Образи

Проблема


крила



ангел



Пелайо, його дружина



Люди селища



Отець Гонзага, епископ, папа



Дівчина-павук




Порівняльна таблиця

Риси фантастичності

Ф. Кафка «Перевтілення»

Г.Г. Маркес

«Стариган з крилами»

Поява фантастичного образу

Грегор - комаха

Стариган з крилами

Ставлення до дивних героїв

відчуження

Без святотацтва

Фінал

Всі члени родини перехрестилися, почувши про смерть потвори

Елісенда полегшено зітхнула

Мета використання «фантастичних» елементів







Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Із літератури другої половини ХХ століття iconРоманний дискурс української літератури другої половини XIX століття як метатекст: модель світу, жанрові трансформації

Із літератури другої половини ХХ століття iconАналіз вокальних методик другої половини ХХ століття: на прикаді методичного досвіду І. Прянішникова, В. Луканіна, В. Самарцева Магістерська робота За спеціальністю 02207 „Музичне мистецтво”
Аналіз вокальних методик другої половини ХХ століття: на прикаді методичного досвіду І. Прянішникова, В. Луканіна, В. Самарцева
Із літератури другої половини ХХ століття iconКонтрольна робота №1 Світова література другої половини ХХ століття Варіант 1 І. Тестові завдання
Напрям, який за радянських часів вважався «основним методом радянської літератури»
Із літератури другої половини ХХ століття iconПлани-конспекти уроків із теми: «Українська література в контексті розвитку суспільства другої половини ХІХ століття. Література 70-90 років ХІХ століття: Михайло Старицький»
Учитель-методист вищої категорії української мови І літератури Червонозаводської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лохвицького...
Із літератури другої половини ХХ століття iconПлани-конспекти уроків із теми: «Українська література в контексті розвитку суспільства другої половини ХІХ століття. Література 70-90 років ХІХ століття: Іван Карпенко-Карий»
Учитель-методист вищої категорії української мови І літератури Червонозаводської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лохвицького...
Із літератури другої половини ХХ століття iconСекція: українська література
Політичне життя Франції, Росії та інших європейських держав другої половини ХІХ століття
Із літератури другої половини ХХ століття iconДепартамент культури, туризму та
Випуск : Містобудування другої половини ХІХ – початку ХХ століття / упоряд. Н. Таратута. ‒ Кіровоград: оюб ім. О. М. Бойченка, 2014....
Із літератури другої половини ХХ століття iconПочатковий курс історії українського образотворчого мистецтва
Ренесанс в українському мистецтві тривав з другої половини XVI до першої половини XVII ст
Із літератури другої половини ХХ століття iconЛітература другої половини ХХ століття Історичне тло доби
...
Із літератури другої половини ХХ століття iconКонтрольна робота за розділом 7 «Світова література другої половини ХХ ст. Розвиток існуючих І виникнення нових літературних напрямів, течій І тенденцій» Варіант 1
«Література відлиги» в Росії 50-60-х років ХХ століття найбільш яскраво виявила себе в


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка