  РОБОЧА КАРТКА УРОКУ
Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. К.Симонова «Жди мене ...». Моральна актуальність теми в сучасному світі.
Простой бумажный листок, как ты сердцу дорог,
Когда приходишь к нам от близких и родных.
Листок бумажный, сколько разговоров
Ты вызываешь силой строк своих родных.
З фронтового листа. 1944р. р автор невідомий.
Словничок уроку
Звукопис: добирання звуків у віршованій мові, яке має художньо-виразне значення. Видами звукопису є асонанс (повторення голосних звуків), алітерація (повторення приголосних звуків).
Інверсія (перестановка): зворотний порядок слів, коли підмет і присудок "міняються" місцями.
Епістолярна форма: в перекладі з грецької - лист, послання.
Послання: літературний твір (зазвичай у віршовій формі) у вигляді звертання до якої-небудь особи або групи осіб.
Анафора: Стилістичний прийом, що полягає в повторенні однакових звуків, складів, слів на початку віршованих рядків чи строф
Антитеза: Протиставлення явищ, понять, почуттів, думок, характерів.
Коментар учителя ! Прочитайте поданий матеріал та дайте відповіді на запитання. 1б.
Напевно, кожна сім'я має, хоч невеликий, сімейний архів. І це дуже добре. Молоде покоління має знати і пам'ятати своїх предків. Особливо загострено відчуваєш минуле, коли дивишся фотографії та читаєш старі листи. Багатьом з них вже понад 70 років. Написали їх люди, яких. може , давно немає в живих, але за листами можна дізнатися їх турботи, почуття, мрії.
Вивчати Велику Вітчизняну війну можна не по зведеннях інформбюро, не по картам бойових дій, а по живих свідченнями безпосередніх учасників великих і трагічних подій нашої Батьківщини - по фронтових листах. Та родина, яка має у своєму архіві фронтові листи родичів, може цим пишатися. Фронтові листи змушують нас задуматися про борг нашого покоління перед поколінням воєнних років, про борг пам'яті і несуть для нас взірець патріотизму і безмежної відданості Батьківщині Солдатські листи, фронтові трикутники - остання нитка, що зв'язує живих із загиблими. Вони живі в цих листах і донині. Чується їх голос, близькі і зрозумілі радощі й прикрощі, біль і надія. Під час війни було багато різних форм листів, але основну частину становили знамениті на той час трикутники. Зберіглася велика кількість листів – листівок. Насиченість фронтових листів віршами, рядками з пісень, коломийками говорить нам про емоційність. Загострення почуттів в критичних, стресових ситуаціях змушує простих людей для вираження своїх переживань переходити до віршованої, поетичної форми. Широко поширився в роки війни жанр любовних листів, написаних віршами - вони йшли з фронту і на фронт. У них були яскраво видно почуття і прагнення бійця, який і в окопах не забував образ коханої. Основною темою листів була тема - «Чекай мене - чекаю тебе»
-
Що ви знаєте про лист, про епістолярну форму твору? Наведіть приклад.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________
-
Які правила листування вам відомі?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Прочитайте інформацію та виконайте завдання. 1б.
Костянтин Михайлович Симонов (справжнє ім'я Кирило) — російський радянський письменник, громадський діяч.
Народився Костянтин 28 листопада 1915 в Петрограді. Але перші роки своєї біографії Симонов прожив у Саратові, Рязані. Батьками був названий Кирилом, але потім змінив своє ім'я. Виховувався вітчимом - викладачем військового училища. У 1930, після закінчення семирічки в Саратові, пішов вчитися на токаря. Потім у біографії Костянтина Симоновавідбулися зміни: в 1931 році відбувся переїзд до Москви, після чого він працював на заводі до 1935. Приблизно в той же час були написані перші вірші Симонова, а надрукували його твори вперше в 1936 році. Після отримання вищої освіти в Літературному інституті імені Горького і закінчення аспірантури, відправився в Монголію.
З перших днів Великої Вітчизняної війни Костянтин Симонов перебував у діючій армії: був власним кореспондентом газет "Червона Зірка", "Правда", "Комсомольська правда", "Бойовий прапор" та ін У 1942 Костянтину Симонову було присвоєно звання старшого батальйонного комісара, в 1943 - звання підполковника, а після війни - полковника. В якості військового кореспондента побував на всіх фронтах, був у Румунії, Болгарії, Югославії, Польщі, Німеччині, був свідком останніх боїв за Берлін
Одними з відомих військових творів Симонова стали: «Жди мене», «Війна», «Російські люди».
Після війни для Костянтина Симонова в біографії настав період відряджень: він їздив до США, Японії, два роки жив у Ташкенті. Працював головним редактором «Литературной газеты»(рос.), журналу «Новый мир»(рос.), входив до складу Союзу письменників. За багатьма творами Симонова були зняті фільми.
Помер Костянтин Симонов 28 серпня 1979 в Москві.
Прах Симонова за його бажанням був розвіяний над місцями особливо пам`ятних йому боїв періоду Великої Вітчизняної війни.
Літературний диктант.
-
Назвіть справжнє ім’я К. Симонова ___________________________________
-
Коли і де народився поет?___________________________________________
-
Яку робітничу професію здобув Симонов? ________________________________
-
Коли К. Симонов почав писати вірші? ____________________________________
-
В якому навчальному закладі письменник отримав вищу освіту? ______________________________________________________________________
-
В якості кого Симонов перебував у діючій армії під час Другої світової війни? ______________________________________________________________________
-
Назвіть найвідоміші військові твори К. Симонова.___________________________
______________________________________________________________________
Це цікаво! Прочитайте інформацію та сформуйте думку (думку
запишіть).
-
Чому, на вашу думку, вірш К. Симонова «Жди мене…» мав таку шалену популярність в роки війни ? 1б. Вірш Костянтина Симонова «Жди мене…», опублікований в січні 1942 року в газеті «Правда», звертався до однієї жінки - Валентини Сєрової. Ці вірші стали життєво необхідні мільйонам людей у найважчий для них час.
Зірку радянського кінематографа тридцятих-п'ятдесятих років глядачі обожнювали. Але в той час не існувало «глянцевих» журналів, здатних задовольнити інтерес шанувальників до особистого життя актриси, тому вакуум неминуче заповнювався безліччю міфів і легенд. Актриса рано овдовіла (її першим чоловіком був Герой Радянського Союзу льотчик Анатолій Сєров) і незабаром пов'язала свою долю з відомим поетом Костянтином Симоновим. Саме вона надихнула його на створення знаменитого вірша «Жди меня», який став всенародно улюбленим в роки Великої Вітчизняної війни. В вірші оспівувалася вірність жінки чоловікові-фронтовику. Цей вірш завоював серця читачів. Солдати вирізали його з газет, переписували, сидячи в окопах, заучували напам'ять і посилали в листах дружинам і нареченим. Його знаходили в нагрудних кишенях поранених і вбитих ...
Валентина Сєрова - жінка поза часом. Сєрова просто жила і любила. І її любили. Любили відчайдушно, самозабутньо, любили так, як багато жінок тільки мріють бути коханими.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
0,5б.'>ЗАВДАННЯ 5. Прочитайте вірш Костянтина Симонова «Жди мене…» і доведіть, що це лист-послання. 1б.
Жди меня, и я вернусь.
Только очень жди,
Жди, когда наводят грусть
Желтые дожди,
Жди, когда снега метут,
Жди, когда жара,
Жди, когда других не ждут,
Позабыв вчера.
Жди, когда из дальних мест
Писем не придет,
Жди, когда уж надоест
Всем, кто вместе ждет.
Жди меня, и я вернусь,
Не желай добра
Всем, кто знает наизусть,
Что забыть пора.
Пусть поверят сын и мать
В то, что нет меня,
Пусть друзья устанут ждать,
Сядут у огня,
Выпьют горькое вино
На помин души...
Жди. И с ними заодно
Выпить не спеши.
Жди меня, и я вернусь,
Всем смертям назло.
Кто не ждал меня, тот пусть
Скажет: - Повезло.
Не понять, не ждавшим им,
Как среди огня
Ожиданием своим
Ты спасла меня.
Как я выжил, будем знать
Только мы с тобой,-
Просто ты умела ждать,
Как никто другой.
ЗАВДАННЯ 5 Аналізуємо твір Костянтина Симонова «Жди мене…»
-
Яке враження справив на вас вірш? Що ви відчули? 0,5б.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Які ключові образи протиставляються у вірші (знайдіть антитезу)? 1б.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Які голосні і приголосні звуки повторюються частіше інших? Що це за прийом? Як ви думаєте, навіщо поет його використовує? 1б.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Які кольори використовує Симонов? Що вони символізують? 0,5б.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Якою постає природа у вірші? Як називається такий прийом? 0,5б.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Зверніть увагу, що в багатьох реченнях автор використовує зворотний порядок слів, коли підмет і присудок "міняються" місцями. Знайдіть приклади інверсії.
Навіщо вона потрібна? 0,5б.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Прочитайте рядки, які починаються однаково. Як називається цей засіб художньої виразності? _____________________________________________0,5б.
-
Порахуйте, скільки разів у вірші вживається дієслово "Жди". Навіщо поет так часто використовує повтор? 0,5б. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Це цікаво! Вірш Костянтина Симонова «Жди мене…» знайшов відгук в серцях і душах не лише солдат, а й жінок, які вірно чекали своїх коханих з фронту, тому зауральські жінки написали відповідь на лист К. Симонова. Цей лист отримав назву «Жду тебе» і доброю звісткою полетів на фронт.
Жду тебя, хороший мой.
Очень крепко жду.
Жду уральскою зимой,
Жду весной в цвету
Жду тебя, и дни бегут,
Гаснут вечера.
И со мною вместе ждут
Все, кто ждал вчера.
Ждут по-прежнему друзья,
Всей душой любя.
Что ни делала бы я,
Это для тебя.
Для тебя припасено
Все давным-давно,
И початое вино
Выпьем мы вдвоем.
Снятся мне твои черты,
Где же ты теперь?
Жданный мой, когда же ты
Постучишься в дверь.
Верно, ты придешь опять,
Ласковый, родной.
Милый, я умею ждать,
Как никто другой.
ЗАВДАННЯ 5. Доведіть, що вірші «Жди мене…» (К. Симонов) і «Жду тебе» є прикладом листування двох люблячих людей. Наведіть приклади з текстів.
1б.
Підсумуємо! Оберіть одне з завдань і виконайте його. 2 б.
-
Напишіть листа солдату-захиснику нашої Батьківщини.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Вузлик напам’ять»
Можливі частини тексту листа:
Звертання
Інформація про стан листування
Основний зміст листа (повідомлення про новини)
Запитання адресату
Подяка
Прохання написати лист
Передача вітань
Прощання
Кінцівка і підпис
Дата і місце написання, якщо їх немає на початку листа
-
Дайте розгорнуту відповідь на питання (відповідь обґрунтуйте).
-
Чому ж так важливо тим, хто бореться за Батьківщину, бути впевненим, що їх чекають?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Джерела
-
www.svitppt.com.ua
-
http : www. knyga. in. ua.
-
http : www. litmir.net/br/
-
.http : www. maysterni. com.
-
Світова література. 5 – 9 класи. Програма/О.М.Ніколенко, К.В.Таранік -Ткачук, С.П.Фоміна, О.В.Ревнивцева, Н.В.Онищенко //http://www.mon.gov.ua
-
Гильц Людмила Эрихівна - вчитель російської мови і літератури презентація «История одного стихотворения.»
Поділіться з Вашими друзьями: |