Середня загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 10
м. Сєвєродонецька Луганської області
Птахи взимку.
Катерина Перелісна «Змерз».
Оригамі. Пташка.
Розробка інтегрованого уроку
для учнів 2 класу
вчителя початкових класів
вищої категорії
Сєрік Тетяни Олександрівни
м. Сєвєродонецьк
2016 р.
Тема. Птахи взимку. Катерина Перелісна «Змерз». Оригамі. Пташка.
Мета: дати уявлення про те, як зимують дикі птахи; вчити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості; обговорити, як можна допомогти тваринам; ознайомити учнів із творчістю Катерини Перелісної; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; розвивати уяву, образне мислення; розвивати мовлення учнів; виховувати допитливість, любов до природи рідного краю, до тварин, що мешкають у лісах, розвивати вміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов і бережне ставлення до природи, птахів рідного краю.
Обладнання: презентація до уроку; завдання, роздруковані для роботи в парах, групах; відео – технологічна картка виготовлення виробу; голоси пташок (запис).
Тип уроку: інтегрований (природознавство, літературне читання, трудове навчання).
ХІД УРОКУ
І.1. Організаційний момент (Слайд 1)
-
Лише дзвоник задзвенить –
Тиша в клас приходить вмить.
В нас роботи так багато,
То ж працюємо завзято!
– А вашими помічниками на уроці будуть уважність, пам’ять, швидкість мислення , винахідливість та взаємодопомога. В добру путь!
-
Психологічне налаштування на урок. (Слайд 2)
Я щасливий, як ніколи!
Яке щастя йти до школи!
Усе знать і добре вчиться,
Пізнавати таємниці.
2. Вправа «Юний синоптик» (Слайд 3)
— Який місяць?
— Які зміни відбулися в природі протягом тижня?
— Яке число?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були протягом дня опади
— Чи впливають зміни в неживій природі на живу природу?
3. Введення в тему (Слайд 4)
-
назвіть тварин, яких бачите на малюнках.
-
що об’єднує їх?
-
Чому птахів виділили в окрему групу серед тварин? (Тіло птаха вкрите пір’ям, вони мають дзьоб, крила, вміють літати. Деякі птахи бігають і можуть плавати.)
-
Що ж робити птахам, коли восени кількість комах зменшується?
– Птахів, які восени відлітають у вирій, а навесні знову повертаються до свого краю, називають перелітними.
4. Вправа «Метод Прес»
Завдання: - Уявіть, діти, що журавель не хоче відлітати у вирій. Давайте його переконаємо, що йому необхідно полетіти у вирій.
Ключові слова: Я вважаю… (Журавлику, тобі обов’язково треба летіти у вирій.)
Тому що… (взимку ти загинеш.) Наприклад,… (ти не зможеш у грудні відшукати собі їжу, бо буде холодно і вода на водоймах замерзне і ти загинеш від голоду.)
Отже… (вирушай швидко у дорогу!)
5. Загадка (Слайд 5)
Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила,
Пухнастим снігом вкрила.
Вгадайте, хто вона,
Бабуся чарівна? (ЗИМА)
-
Що відбувається в природі з приходом зими?
II.1. Повідомлення теми і мети уроку (Слайд 6)
-
То ж визначимо тему уроку. Для цього в парах виконайте завдання на картках.
Під кожним малюнком цифра вказує на букву, яка потрібна для визначення теми уроку.
2. Бесіда (Слайд 7)
─ Доведіть, що цю групу тварин відносять до птахів.
- Назвіть їх.
- Коли ми можемо побачити цих птахів?
— Як називають птахів, які залишаються у нас на зиму?
— Чому вони не відлетіли в теплі краї? (Птахам страшний не холод, а голод. Вони можуть знайти собі їжу узимку. Ці птахи живляться насінням рослин, ягодами.)
3. Робота з підручником. (Слайд 8 - 9)
- Прочитати статтю. Дізнатися, яку ще групу птахів виокремлюють?
(Середню нішу серед перелітних і осілих птахів займають кочові птахи – це ті птахи, які не відлітають у вирій, а прилітають у наш край.)
4. Робота в парі. Встанови відповідність.(слайд 10)
-
кочові
|
|
синиця
|
осілі
|
|
горобець
|
перелітні
|
|
лелека.
|
5. Фізкультхвилинка (Слайд 11-12)
Притомилися малята –
Час фізпаузу почати!
6. Аукціон (Слайд 13)
- назвіть птахів, яких можна зустріти взимку в нашій місцевості?
- чи правильне твердження?
Сороки, галки, сірі ворони залишаються зимувати, бо в них не вистачає сил для перельоту в теплі краї.
7. «Броунівський рух»
-
Діти тягнуть картки з назвами пташок.
-
Визначають групу, до якої вони відносяться.
-
Знаходять в класі своїх «родичів».
-
Доводять, чому вони об’єдналися в групу.
7. Вікторина «Чи знаєш ти птахів?» (Слайд 14)
1) Якого птаха називають лісовим лікарем? (Дятел)
2) Який птах висиджує пташенят узимку? (Шишкар)
— А як ви вважаєте, чому шишкар виводить своїх пташенят узимку, а не влітку?
Шишкарі живляться насінням шишок. Узимку багато корму для пташенят, оскільки дозріло насіння шишок. А гніздо у шишкаря тепле, і мама, як пухова ковдрочка гріє, тому мороз не страшний
3) Який птах пересувається, притискаючись до ствола, немов повзе по корі? (Повзик)
4) Голівка у цієї пташки в чорній шапочці, а грудка яскраво жовта. Вона охоче їсть несолоне сало, м’ясо, рибу. (Синиця)
5) Якому птахові дали назву за властивість з’являтися з першим снігом? (Снігур)
6) Якого птаха називають компанійським? (Горобець)
8. Робота в групі «Чи знаєш ти народні прикмети?» (Слайд 15 -16)
- З’єднати початок прикмети з кінцівкою
1 Синиця зранку починає пищати —
|
1. на заметіль
|
2 Горобці сидять з розпушеним пір’ям —
|
2. чекай морозу.
|
3 Якщо ворони і галки в’ються в повітрі —
|
3. до відлиги.
|
4 Ворони і галки сідають на землю —
|
4. на дощ.
|
- Перевір! 1- 2; 2 – 4; 3 – 1; 4 – 3.
9. Презентація годівничок (Слайд 17)
— Як людина допомагає птахам пережити важку зиму?
— Підніміть руки, у кого є годівниці? (Дуже легко зробити з пакета, з пластмасової пляшки.)
ГОДІВНИЦЯ
Ми завчасно, як годиться,
ледь упав легкий сніжок,
змайстрували годівницю
на зимівлю для пташок.
О, горобчику й синичко,
пам’ятаємо про вас:
нам — турбота невеличка,
вам — підмога в лютий час.
10. Гра «Оплески» (Слайд 18)
Що ви покладете у годівничку птахам?
Гарбузове насіння, пшоно, підсмажене соняшникове насіння, зерно, крихти хліба, насіння бур’янів; несолоне сало, насіння динь, кавунів, цукерки.
-
Пам’ятайте! Чорний хліб і підсмажене насіння, солоне сало птахам давати не можна!
Незважаючи на холод і мороз, в нашому класі панує тепла і приємна атмосфера. Нехай тендітний промінчик зимового сонця запалить у ваших серцях велику любов до живих створінь природи, що оточують нас.
ІІІ. 1.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ З ЧИТАННЯ
- Дізнайтеся, з яким автором сьогодні ми працюємо: (Слайд 19-21)
тенаКари ресналіПе
— Сьогодні ми ознайомимося із творчістю письменниці Катерини Перелісної. Біографічна довідка
— Катерина Перелісна (Катерина Федорівна Глянько-Попова) (1902 — 1995) — українська поетеса і письменниця, авторка численних творів для дітей.
Народилася Катерина 1902 р. у Харкові.
Навчалася в українській гімназії ім. Б. Грінченка у Харкові. У цій гімназії викладали найкращі харківські україністи.
Твори Катерини Перелісної навіть покладені на музику.
Її лагідні вірші, мов ніжні сонячні промінчики, зігрівають душу.
2. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота над загадкою. (Слайд 22)
• Сіра шубка із пір’їн,
На морозі жвавий він.
Не орел цей стрибунець. Хто це, діти?... (горобець).
Прочитай скоромовку (Слайд 23)
Летів горобець, сів на хлівець,
А як вийшов стрілець, то утік горобець.
Прочитай чистомовку
Ям-ям-ям - важко взимку горобцям,
Ти-ти-ти - їм зерняток не знайти.
Ати-ати-ати - треба крихт їм накидати,
Ать-ать-ать - щоб їм під стріхою дрімать.
20 Емоційність - душевне переживання, почуття, хвилювання. (слайд 24 -25)
— Як живеться горобчикові взимку? Прочитаємо, як про це у своєму вірші говорить поетеса.
-
Виразне читання вірша вчителем.
— Які картини постали у вашій уяві під час слухання вірша?
-
Фізкультхвилинка (Слайд 26)
Щось горобчик наш замерз,
Крильця притомились.
Він тремтить маленький весь,
Силоньки згубились.
Тож, вставайте не сидіть, не сидіть,
Горобчика будем гріть.
Ніженьками плиг, скік,
То вперед, а то убік.
Крильцями затріпотіли І горобчика погріли.
А тепер присіли й встали,
Щоби ніжки сили мали.
А тепер угору руки,
Щоб не знав горобчик муки.
Вже горобчик пожвавішав,
Пурх! – і гратись полетів.
Ну, а учень тихо сів.
-
Читання вірша учнями.
-
Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Що почула поетеса у цвірінчанні горобчика? Знайдіть у тексті вірша окличні речення.
— Для чого використовує їх авторка? З яким проханням звертається горобчик до дитини?
— Доведіть за текстом, що поетеса співчуває горобчикові, переживає за нього.
— Чи можна сказати, що вірш емоційний, тобто насичений почуттями, переживаннями?
-
«Мікрофон»
-
Гра «Читає Незнайко»
Учитель читає уривки з віршів Катерини Перелісної, навмисне припускаючись помилок. Учні повинні їх помітити і виправити.
• Сніг-сніжок
Із неба (хмар) летить,
Землю закриває.
Змерз горобчик,
Цвірінчить —
Крихіток (зерняток) шукає.
Летить... (цвірінчить), закриває... (шукає), цвірінь... (кинь), холодний... (голодний), сніжок …(мішок)…
Чи знаєте ви, що до 60-х років у США не було жодного горобця? Туди їх переправили для благих цілей з Англії — полювати на гусениць. Ну а пернаті, судячи з усього, зовсім не противилися, тому що саме цими ласощами вони годують зі свого дзьоба новонароджених пташенят. Існує і невеликий пам’ятник горобцям. Облаштувався такий в Бостоні ще в XIX століття. Люди власними руками встановили статую цим пташкам за їх плідне полювання на шкідників природи. ...
3. Домашнє завдання
І група: виразно читати, ставити запитання до змісту вірша та давати відповіді на них.
ІІ група: проілюструвати вірш, підготувати повідомлення про горобця.
ІІІ: скласти розповідь про історію своєї дружби з пташкою.
ІV. Повідомлення теми з трудового навчання
-
Бесіда про папір та техніку оригамі
– Виготовляти пташок ми будемо з паперу.
– З чого виготовляють папір?
Паперу понад 2000 років. Винайшли його в Китаї. Виготовляли власноруч з шовкового дерева чи бамбуку.
В наш час папір роблять спеціальні машини з деревини, макулатури, соломи, ганчір̓я, стебел кукурудзи. Такі машини виготовляють близько 1км паперу за секунду.
«Гарний папір примушує думати про гарні речі» – говорять японці.
Мабуть, не даремно саме в Японії виникло мистецтво складання паперу – оригамі.
Діти, я гадаю, з вас
Дехто в руки вже не раз
Паперовий аркуш брав,
З нього граючись, складав
Чи то жабку, чи жучка,
Чи то просто літачка.
То ж повернемося з вами
До складання знову,
До мистецтва орігамі –
Є такеє слово.
Це японське давнє слово
Необхідно знати:
«Орі» – склад в японській мові,
Значить щось складати,
А папір свій називають
Всі японці – «гамі»,
Коли з нього щось складають,
Кажуть «орігамі».
-
Правила техніки безпеки на уроці.
– Нагадаємо основні правила техніки безпеки на уроці трудового навчання.
-
Не заважати сусіду працювати;
-
роботу виконувати охайно;
-
дотримуватись правил при роботі з ножицями
-
Виготовлення пташок в техніці оригамі.
Працюють диференційовано: 1 група – за технологічною карткою;
2 група – за відеосупроводом.
4. Створення композиції «Пташина їдальня»
V.Рефлексія
-
З якою метою ми робили цю вправу?
-
Які думки вона у вас викликала?
-
Які почуття?
-
Чого ви особисто навчились?
-
Чого хотіли б навчитись у подальшому?
Поділіться з Вашими друзьями: |