Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи”



Скачати 107.81 Kb.
Дата конвертації08.04.2017
Розмір107.81 Kb.
ТипУрок

Урок підготувала вчитель світової літератури Підволочиської гімназії імені Івана Франка Левицька Лілія Іванівна.

ТИП УРОКУ: урок-проект.

Ключове запитання:

Справжній Митець… Який він?



Для реалізації проекту було створено групи „Біографи”, „Літературознавці” та „дослідники”. Кожна з груп отримала завдання над якими працювали, досліджували, систематизували.

ТЕМА: Анна Ахматова. Розвиток засад акмеїзму в поезії А.Ахматової. Творчість Ахматової – яскраве явище жіночої поезії ХХ століття її художні особливості.

Мета проекту: познайомити учнів з особливостями життєвого і творчого шляху поетеси; пояснити поняття про акмеїзм; розвивати виразне читання, навички аналізу ліричного твору; виховувати мистецтвом слова, розвивати культурологічні компетенції учнів; сприяти вихованню любові до прекрасного, естетичний смак; розвивати творчі здібності учнів. Створити віртуальний музей А.Ахматової .

ОБЛАДНАННЯ: слайди з портретами Ахматової,мультимедійні презентації, фото виставка, аудіо диски (Шопен “Полонез”)

ХІД УРОКУ

О муза плача, прекраснейшая из муз!..

М. Цвєтаєва

І. Актуалізація опорних знань учнів.

2 .Прослуховування поезії Ахматової у її виконанні.

1. Вступне слово вчителя. Поезію Анни Ахматової називають "щоденником жіночої душі". І це справді так, тому що вона показала епоху глибоких криз і катаклізмів через чутливе сприйняття жінки, яка сподівалася і втрачала віру, помирала і воскресала, билася у безвиході, але все ж шукала шляхи відродження світу. Душа ахматівської героїні - це душа, що кохає і ненавидить, мучиться і жертвує собою, переживає драматичний розрив і прагне возз'єднання. Це душа, у якій може все вигоріти, але вона житиме всупереч смерті. Їй присвячували свої вірші Блок і Пастернак. Їй адресувала поетичні рядки Марина Цвєтаєва. Її портрети писали кращі художники того часу. Слава не відходила від її дверей. А вона … Вона не те, щоб не пускала її до себе, ні, вона просто не надавала їй дуже великого значення. Як королева. Отже, королева поезії - Анна Ахматова. (На екрані висвітлюється портрет А. Ахматової.

вбігають пліткарі – літератори. В руках держать теки. Швидко говорять.



  • Ви чули? Ахматову та Зощенко вигнали із Союзу письменників?

  • Нарешті! Вони вже давно нічого не варті!

  • Та їхні жалюгідні віршики нікому не потрібні!

  • В війну з блокадного Ленінграду втекла!

  • А зараз, коли країна відновлює господарство, в колгоспах не хватає робочої сили, вона пише про кохання!

  • Та й прізвище якесь чудне…

  • Та це ж псевдонім Анни Горенко! Ахматова - прізвище прабабусі, татарки.

Під музичний супровід виходить Анна Ахматова.

Учениця. Я родилась 11 июня 1889 года под Одессой. Мой отец был в то время отставной инженер – механик флота. Годовалым ребёнком я была перевезена на север – в Царское Село. Там прожила до 16 лет. Каждое лето проводила под Севастополем, на берегу Стрелецкой бухты. Там я

Подружилась с морем. Самые сильные впечатления – древний Херсонес.

Читать училась по азбуке Льва Толстого. Первое стихотворение написала, когда мне было 11 лет. Стихи начались для меня не с Пушкина и Лермонтова, а с Державина («На рождение порфирородного отрока») и Некрасова «Мороз, Красный нос»). Эти вещи знала наизусть моя мама.

Училась в Царскосельской женской гимназии. Сначала плохо, потом гораздо лучше, но всегда неохотно.

В 1905 году мои родители расстались, и мама с детьми уехала на юг. Мы целый год прожили в Евпатории. Последний класс проходила в Киеве, в Фундуклеевской гимназии, которую окончила в 1907 году.

Я поступила на Юридический факультет Высших женских курсов в Киеве. Пока приходилось изучать историю права и латынь я была довольна; когда же пошли чисто юридические науки, к занятиям я охладела.

Вчитель: Так хто ж така Анна Ахматова, яка її доля, як склалося життя, творчість .Про це більш детально нам розкажуть «бібліографи»

1 сторінка



(демонстрація слайд-шоу про біографію Ахматової.

Декламатор:

Я – голос ваш, жар вашего дыханья,

Я – отраженье вашего лица.

Напрасных крыл напрасны трепетанья, -

Ведь всё равно я с вами до конца.

Вот отчего вы любите так жадно

Меня в грехе и в немощи моей,

Вот отчего вы дали неоглядно

Мне лучшего из ваших сыновей.

Вот отчего вы даже не спросили

Меня ни слова никогда о нём

И чадными хвалами задымили

Мой навсегда опустошённый дом.

И говорят – нельзя теснее слиться,

Нельзя непоправимое любить…

Как хочет тень от тела отделиться,

Как хочет плоть с душою разлучиться,

Так я хочу теперь - забытой быть.

2 сторінка


  • Доречі, у нас виникла поетична Академія символізму. Очолив її Іванов. Блок, Мандельштам, Гумільов, Ахматова спочатку підтримали його, але потім створили свій «Цех поетів», свою поетичну течію – акмеїзм.

  • Ахматова вчора мала виступ в Академії. Неперевершений успіх!

  • Та що вона за таке?! Чи бачили як вона одягнена: вся в чорному, туфлі старезні, обшарпані. А держиться – королевою!А той акмеїзм , та навіть тяжко вимовити те слово. Що воно значить?



Вчитель: Що ж аби краще зрозуміти літературну течію акмеїстів до слова запрошую літературознавців

Виступ творчої групи «Літературознавці» (завдання: розказати, представником якої модерністської течії була Ахматова. Вказати на головні естетичні принципи цієї течії та на те, як вони відбилися в творчості Ахматової).

Учні говорять про самодостатність поетичного слова у акмеїстів та відповідне його функціювання, орієнтацію на вдосконалення поетичної майстерності, тобто поет – перед усім творець, ремісник. Слово у акмеїстів наповнене усвідомленим, а не ірраціональним змістом, як це було у символістів. У Ахматової, яскравого представника акмеїзму, слово – точне, ясне, прозоре. Вона продовжила традиції класиків ХІХ століття. Акмеїзм (від грец. "розквіт, вищий ступінь, вершина чого-небудь") — літературна течія в російській поезії 10-х років XX ст. Група поетів, лідером якої був Микола Гумільов, у своїй творчості виявляла посилену увагу до всього земного, предметного, протестуючи проти містики символістів. Акмеїсти орієнтувалися на нові естетичні ідеали, створюючи "лірику природи" та "лірику культури". Друкувались у журналі "Аполлон" (1909—1917). Із цим літературним угрупованням пов'язаний початок літературної діяльності Анни Ахматової, Осипа Мандельштама, Сергія Городецького та інших, які створили організацію "Цех поетів".

Слово вчителя.

Дійсно, Анна Ахматова входила в світ поезії як акмеїст, але ж її величному таланту було замало «течії» і вона поширила кордони акмеїзму. Яким же чином? Звернімося до її поезії…

Вчитель виразно читає вірш Ахматової «Дав мені юнь ти сутужную…»(«Дал ты мне молодость трудную…»)

5.Бесіда.

- Образ якого ліричного героя постає з рядків цього вірша? (Незвичного – жінки, яка здебільшого сама була предметом поетичного поклоніння. Тема кохання представлена з точки зору жінки).

- Який же вигляд має кохання з цієї незвичної для поезії точки зору? (Воно не менш драматичне, ніж з точки зору мужчини).

- А чи помітні якісь відмінності? (Безумовно. Ліризм поетеси має якийсь камерний характер. Але найголовніше, що він абсолютно позбавлений чоловічої агресії. Про це переконливо свідчить хоча б те, що “ ни розою,ни былинкою не буду в садах Отца “ і оте тільки суто жіноче бажання принести себе в жертву – жертовність.

- Так у чому ж різниця між любовним почуттям жінки і чоловіка?(Жіноче почуття жертовніше, більш глибинне…)

- Що в цьому вірші ще є незвичним? (Християнські мотиви в любовній ліриці).

- Які ж відмінності від акмеїстичного світосприймання ви помітили в поезії Ахматової? (Її світосприймання глибше, ширше, воно глибоко драматичне, у ньому присутнє гостре відчуття дисгармонії,наближення катастрофи (Адже бути не з Отцем, тобто з Богом, - це і є катастрофа для людської душі; у Ахматової немає самозаспокоєння і радісного сприйняття життя до якого прагнули акмеїсти).

6.Дослідницька робота.

Слово вчителя.

Зараз пропоную дослідити, яким же постає кохання у віршах А. Ахматової. Нехай звучить мелодія Шопена, яку так любила Ахматова (звукозапис «Полонезу» Шопена). А ми знайдемо у віршах авторські синоніми до слова «любов».

Учні знаходять і називають: «огненный недуг», «страсть, раскалённая добела», «то змейка..,то голубок», « отрава», « обман», « ложь», « пытка», «камень надгробный», «печальная повесть», «костёр», «отравительница», «дьявольские сети», «нечистая тоска», «с кровью рифмуется, кровь отравляет и самой кровавою в мире бывает».

Який висновок зробимо на основі цих прикладів? (Учні висловлюють свої думки).

Так, любов – це туга, біда, печаль. Саме такою постає вона в поезії Анни Ахматової. (Учні роблять запис прикладів цитат і висновку у зошиті).

Слово вчителя.

Переходячи до слідуючого етапу нашого уроку, я пропоную провести гру «Аукціон». Група дослідників мала підготувати матеріали на тему Зв'язок Ахматової з Україною» . Запрошую вас до слова. Наведіть як найбільше фактів за темою.



ДОСЛІДНИКИ:

1 група «Краєзнавці»

Наша група отримала завдання дослідити зв'язок Анни Ахматової з Україною.

1 Учень : І ми хотіли би наголосити на наступних фактах. Цікавим для нас стало те, що Ахматова не любила, коли її називали поетесою, вона хотіла, щоб її називали поетом. Також відкриттям для нас стало те, що Ахматова - це псевдонім, який вона взяла від бабусі. Їй згодом присвятила декілька віршів. Існує версія, що Анна стала Ахматовою через те, що її батько не хотів, щоб донька була поетесою, на що вона відповіла, що їй не потрібне його прізвище, і взяла собі псевдонім. Цікавим виявилось і те, що каблучку, про яку згадується в “Сказке о черном кольце” їй подарувала бабуся. Анна вірила в те, що ця каблучка володіє магічною силою. Також вона отримала у подарунок намисто, яке називала чотками. Другу збірку своїх віршів поетеса назвала саме так.

Ще , ми дізналися, що доля пов’язала Анну Андріївну Ахматову і з подільським краєм. Доля та родовід Ахматової пов'язаний і з Поділлям. У 1857 році її дідусь Еразм Іванович Стогов, який служив у Києві, пішов у відставку і купив для своїх дітей маєтки, один з них у Слобідці-Шелехівській теперішнього Летичівського району Хмельницької області. Тут і досі пам'ятають її тітку Анну Еразмівну й матір — Інну Еразмівну, яка після років бідувань приїхала помирати до сестри. Є відомості, що Анна Ахматова декілька разів приїжджала в маєток своєї тітки у 1906, 1908, 1910, 1911, 1912 та 1914 роках. Садибу в Слобідці-Шелехівській вона описує у своєму вірші “Здесь все то же, то же, что и прежде” Коли помер батько Інни Еразмівни, він їй залишив великий спадок — 2200 рублів, але всі гроші вона віддала «Народній волi» на організацію замаху на російського царя, а сама в кінці життя, за радянської влади, майже голодувала. Анна Ахматова до революції часто бувала на Поділлі у своїх родичів. Щороку в Слобідці-Шелехівській проводяться Ахматівські читання. Згодом дім сестри Аніної матері став першим на Україні музеєм А.Ахматової. Він був відкритий у 1989 році.

1 учень: На Україні є музей Анни Ахматової. Він знаходиться

с. Слобидка-Шелехивская,музей Ахматовоъ
Деражнянский район,
Хмельницкая область,
Украина

Демонструються фотографії музею

А також

Барельєф і меморіальна дошка в Севастополі, на будинку діда Анни Ахматової, учасника першої оборони Севастополя Антона Горенка, де часто бувала поетеса.


Відкрита в 1989 році до 100-річчя А.Ахматової Памятник в Одесі

2 учень: Анна Ахматова і Київ . Значне місце в житті цієї видатної особистості відведено Києву. Вперше до Києва Ганна Горенко приїхала п’ятирічною дівчинкою; в 1906 р. вступила в останній клас Фундуклеївської гімназії, а восени 1908 р. – до юридичного відділення Київських вищих жіночих курсів. 25 квітня 1910 р. Анна Горенко та Микола Гумільов вінчалися в Микільській церкві на тодішній околиці Києва. Згадки про київські часи можна відшукати в її поезіях. 

Декламатор:

Древний город словно вымер.


Странен мой приезд.
Над рекой своей Владимир
Поднял черный крест...

И в Киевском храме Премудрости Бога,


Припав к солеє, я тебе поклялась,
Что будет моєю твоя дорога,
Где бы она не вилась.
То слышали ангелы золотые
И в белом гробу Ярослав.
Как голуби вьются слова простые
И ньше у солнечных глав.
И если слабею, мне снится икона
И девять ступеней на ней.
И в голосе грозном софийского звона
Мне слышится голос тревоги твоей.

3 учень: Ось спогади Т. Масенка: «Взяла в руки мою «Книгу лірики». Читає вголос, читає легко і точно, у неї чиста вимова, вірні наголоси.

- Ви так добре знаєте українську мову, — кажу я.

- Вона рідна мені...»

Анна Ахматова створила цикл віршів «Київський зошит» Влітку вона любила носити полотняну сукню з українською вишивкою, що їй привіз її другий чоловік М. Пунін з Києва. Серед багатьох портретів Ахматової найкращим вважають портрет пензля Натана Альтмана у синьо-жовтих тонах. Вона перекладала українську поезію І. Франка, П. Усенка. На вiрші Ахматової спiвав Вертинський, вiн створив три пiснi на її слова. Так перетинаються між собою українськi генiї. І якби Україна ще тоді була незалежною державою, Ахматова, можливо, писала б мовою своєї матері, а не мовою «старшого брата».

А до слова ми запрошуємо Наших режисерів пошуковців , які мали завдання знайти поезії Ахматової покладені музику

( демонстрація кліпу)

Зробимо заочну екскурсію портретною галереєю поетеси. До слова запрошую нашого бібліографа.

Літературознавці-пліткарі


  • 1.Вибачте, сьогодні всі говорять про Анну Андріївну, дискутують, хвалять, не схвалюють. Я ніяк не зрозумію. Якою ж вона була?

  • 2.Вас цікавить зовнішність?

  • 3.Мене цікавить все! Хоча я знаю, вона була ефектною!

  • 4. Вона була ПОЕТОМ

  • Вчитель: поезії Ахматової і довели ще раз думку, що геніальні твори здатні спонукати до творчості інших поетів, які захоплювались її творчістю та присвячували їй свої вірші.

Декламатори: читають вірші Блока, Гумільова, та ін….. ( слайд-шоу супровід)

Справді талант Ахматової великий. Давайте підсумуємо..



-Які поетичні засоби обирає Ахматова? (прості: немає яскравих метафор, асоціативних образів, рідкісних рим)

  • Які вірші за своїм обсягом? (невеликі: 2-4 вірші,тобто лаконічні)

  • Що характерно для мови віршів Ахматової? (буденність деталей, стриманість інтонації)

  • Як Ахматова передає всі нюанси людських переживань? (дуже точно, що наближає її лірики до російської психологічної прози, тобто для її лірики характерний психологізм)

  • Яке світосприйняття ліричного героя поезії Ахматової? (трагічне, світ сприймається і пізнається через біль і страждання)

Заключне слово вчителя.

Що нового дізналися ви на нашому уроці?

Які ваші враження? Чи задоволені ви уроком? (додаток)

Домашнє завдання.

  1. Написати твір – мініатюру « Чому про А.Ахматову ми говоримо, що вона була поетом»?

  2. Прочитати поему «Реквієм»


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” iconНавчальний проект Просвітительська діяльність, гуманізм та педагогічні ідеї Т. Г. Шевченка» у межах у проекту: «Феноменальна постать Т. Г. Шевченка»
Проблемне запитання проекту: Ким був Тарас Григорович Шевченко для українського народу І які життєві уроки залишив він нам, своїм...
Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” iconДодаток 2 до Порядку конкурсного відбору кінопроектів для формування Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів
Презентація, що розкриває актуальність проекту, чому він важливий для продюсера персонально, чому тема проекту є універсальною, який...
Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” iconДодаток 2 до Порядку конкурсного відбору кінопроектів для формування Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів
Презентація, що розкриває актуальність проекту, чому він важливий для продюсера персонально, чому тема проекту є універсальною, який...
Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” iconІіі. Опрацювання нового матеріалу. Для роботи на уроці учні були поділені на групи:
Для роботи на уроці учні були поділені на групи: «Біографи», «Етнографи», «Творча лабораторія», отримали випереджальні завдання
Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” iconТеоретичний тур;; 11 клас Тест А
Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, який з запропонованих варіантів відповідей є правильним. У завданнях цієї групи...
Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” iconЗвітна презентація групи “Біографи” Тематичне питання
Дослідити розвиток «театру корифеїв», з'ясувати його внесок у театральне мистецтво України
Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” icon1. Районна колекція цифрових освітніх ресурсів (далі ркцор) формується в рамках реалізації проекту "Інформаційна районна система освіти (ірсо)". Ркцор створена для закладів дошкільної І загальної середньої освіти та позашкільної освіти
Далі – ркцор) формується в рамках реалізації проекту "Інформаційна районна система освіти (ірсо)"
Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” icon«Діалектика душі» толстовських героїв
Робота в групі: Учні розділені на 4 групи. Лідер групи призначений вчителем. Групи займають свої місця, визначають секретаря, який...
Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” iconУкраїнські естрадні зірки спілкуються зі студентами університету
Віктором Павликом. Приємним було вже те, що з перших хвилин розпочалося живе спілкування з легкої руки, чи точніше сказати із запитання...
Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи” iconМіська бібліотека для дорослих
України. Він був єдиним митрополитом, який заступився за євреїв в часи геноциду. Митрополит Галицький, голова угкц андрей Шептицький...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка