Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман



Скачати 114.39 Kb.
Дата конвертації09.03.2018
Розмір114.39 Kb.
ТипКонспект


Валер’янівська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.

Волноваська районна рада

Донецької області

Конспект уроку

Альбер Камю. Життєвий і творчий шлях письменника.

Його філософські й естетичні погляди. Роман «Чума».

Розробка вчителя

зарубіжної літератури

Шотової Наталі Павлівни

Валер’янівка – 2018

Тема. Альбер Камю. Життєвий і творчий шлях письменника. Його філософські і естетичні погляди. Камю й екзистенціалізм. Роман «Чума».



Мета:

навчальна:ознайомити учнів з головними віхами життєвого і творчого шляху Альбера Камю та місцем в ньому роману «Чума», ввести в світ естетичних і філософських поглядів письменника, створити передумови для подальшого аналізу його роману;



розвивальна: розвивати творчі та інтелектуальні здібності учнів;

виховна: прищеплювати інтерес до значних постатей зарубіжної літератури.

Обладнання: портрет Альбера Камю, виставка його творів, ілюстрації до творів, медіазасоби.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Якщо хочеш бути філософом, пиши романи

Альбер Камю

ХІД УРОКУ


І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя. З давніх часів було помічено плідний вплив філософії на художню літературу. Письменникам притаманне розвинуте відчуття часу, яке допомагає їм схопити дух своєї доби, її філософські ідеї. Вони дихають тією атмосферою і не можуть писати поза нею. Чимало з них творили під впливом філософських течій та напрямів (Данте Аліг’єрі, Вільям Шекспір, Вольтер, Поль Верлен та інші).

Крім того, є письменники, які проникливо відчувають філософську сутність світу. Вони самі були філософами і створили власну філософію чи філософський напрям. Серед них Федір Достоєвський, Лев Толстой, Фрідріх Ніцше, Михайло Булгаков.

Письменники, як і філософи, намагаються осягнути буття, розкрити закони всесвіту. Однак вони використовують для цього образи та картини, тоді як філософи – логічні виставки й докази. На сторінках своїх творів письменники-філософи через художні образи відображають філософські ідеї в дії. У ХІХ, а особливо ХХ столітті вплив філософії на художню літературу стає дедалі сильнішим.

Сьогодні ми почнемо знайомство з життям та творчістю французького прозаїка, драматурга, журналіста, автора філософських есе, лауреата Нобелівської премії Альбера Камю.


ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЕПІГРАФУ УРОКУ
ІV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ,УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. «Особова справа»

Учитель. Про кожну людину можна сказати: «Народився, навчався, працював». Про Альбера Камю ви знаєте більше, бо вдома, готуючись до уроку, опрацювали матеріал про його життєвий шлях. Давайте разом складемо «Особову справу» письменника.
(Особова справа може бути такою)
07.11.1913 р. – народився в Алжирі, тодішній французькій колонії, в родині сільського наймита, який невдовзі помер від тяжкого поранення, отриманого на фронті Першої світової війни. Навчався в комунальній школі, Алжирському ліцеї, згодом – в Алжирському університеті. Коло його зацікавлень складали література й філософія. Останній була присвячена дипломна робота.

1934 р. – вступив до комуністичної партії, з якої був виключений 1937 р.

1935 р. – організував Театр праці, в котрому виступав як драматург, режисер і актор.

1937 р. – побачила світ перша збірка есе «Виворіт і обличчя».

1938 р. – написав перший роман «Щаслива смерть».

1940 р. – переїхав до Парижа, але внаслідок наступу німців залишив столицю й деякий час вчителював у Орані. Завершив повість «Сторонній», яка привернула до себе увагу в літературних колах.

1941 р. – написав есе «Міф про Сізіфа», що вважається програмовим екзистенціалістським твором, а також драму «Калігула».

1943 р. – оселився в Парижі, де приєднався до Руху Опору, співпрацював з нелегальною газетою «Комба», яку очолив після повстання, що викинуло окупантів за межі міста.

Друга половина 40-х – перша половина 50-х років – період творчого розквіту, з’являються роман «Чума» (1947), що приніс авторові світову славу, п’єси «Стан облоги» (1948), «Праведні» (1950), есе «Бунтівна людина» (1951), повість «Падіння» (1956), етапна збірка «Вигнання й царство» (1957), есе «Своєчасні роздуми» (1950-1958) та інші.

Останні роки життя були позначені творчим спадом.

04.01.1960 р. – загинув в автомобільній катастрофі.
2. Запрошення до кінозалу

Перегляд уривку з художнього фільму «Життя Камю» 1999 р. (Канада,

Росія, Японія, режисер Олександр Петров).

- Які емоції викликав у вас перегляд цього епізоду? Чому?



3. Поміркуємо над життєвим шляхом письменника

- Які епізоди життя Альбера Камю вам запам’яталися?

- Які обставини дитинства та юності письменника вплинули на становлення

його особистості?

- Як у біографії письменника позначилися особливості його доби?

- Як склалися взаємини митця з «лівими колами» французької інтелігенції?

- Чому, на вашу думку, А.Камю зажив слави «совісті Заходу»?
4. Усна подорож книжковою виставкою, на якій представлені різні видання творів Альбера Камю
5. Учнівський записничок

Екзистенціалізм – літературна течія, в основі якої лежить зосередженість на особі, що залишилася наодинці з буттям.

Роман-притча – великий епічний твір із моральною повчальною ідеєю.

Хроніка – запис історичних подій у хронологічній послідовності.

Фатальність – невідворотність подій у світі.

Абсурд –безглуздя, нісенітниця.
6. Повідомлення учня-філософа «Філософські погляди та духовні шукання Альбера Камю»

Духовні шукання А. Камю були дотичні до екзистенціалізму, одного з найвпливовіших напрямів філософії ХХ століття.

Екзистенціалізм виник як філософська течія (М. Хайдеггер і К. Ясперс у Німеччині, М. Мерло-Понті й Г.Марсель у Франції, М. Бердяєв і Л. Шестов у Росії), але на пізніх етапах свого руху став переважно течією літературною, проявившись у творчості численних західноєвропейських і американських письменників середини й другої половини ХХ століття.

Особистість у екзистенціалістів самотня й самоцільна, її буття – це переважно протидія середовищу, а також суспільству, державі, які нав’язують їй свою волю, свої закони й мораль, відчужують її, прагнуть перетворити у знаряддя, засіб чи функцію.

Ідея самотності й відчуженості особистості є однією із провідних у філософії й літературі екзистенціалізму. Щодо Камю, то у нього «абсурдні герої» не сприймають природу як чужу й ворожу стихію.

Особливо зближує Камю-мислителя з екзистенціалістами ідея абсурдності буття, на якій він переважно й зосереджується. Він визначав абсурд як «метафізичний стан людини у світі», отже як фундаментальну проблему людського буття. Причому для Камю абсурдність є породженням самоусвідомлення людини у світі. «Абсурдна свідомість» породжує те, що називають «абсурдністю світу» – світу, в якому «вмер Бог», в якому людина втратила віру у своє безсмертя і у вищий сенс буття і свого призначення. Світ, як такий, не є ні абсурдним, ні розумним, він є позалюдською реальністю.

Камю вважав, що наукові досягнення не наближають нас до пізнання людського сенсу буття, не дають відповіді на глибинні екзистенції питання: для чого ми прийшли у світ і в чому сенс нашого буття поза самим актом біологічного існування? Це ті питання, відповіді на які давала релігія, але, на думку Камю, відповіді ілюзорні, що вже не можуть задовольнити мислячу людину новітньої доби. Неспроможна дати відповіді на ці питання й філософія, збиваючись на теологічні моделі.

Всі ці питання трактуються Камю в його першому великому філософському творі есе «Міф про Сізіфа», який має підзаголовок «Етюд про абсурд». Письменник проголошував: «Поза людським розумом немає абсурду. Отже, разом зі смертю зникає й абсурд, як і все інше. Але абсурду немає і поза світом». Абсурд існує лише в «людському всесвіті», виникає він із протистояння людської свідомості нерозумному і непроникнутому світові, з усвідомлення закинутості людини в цей світ і її минущості.

На перший план в есе висувається питання, як позбутися відчуття абсурдності. Що ж пропонує автор?

Відповіді слід шукати в заключному нарисі, який дав заголовок усьому есе. Тут Камю звертається до грецького міфу про Сізіфа. Мисляча людина уподібнюється автором цьому міфічному герою, вона приречена на вічне протистояння абсурду й боротьбу за самоствердження без надії на перемогу. «Сізіф, пролетарій богів, безсильний і бунтівний, знає про безкрайність своєї сумної долі, про неї він думає, спускаючись із гори. Ясність бачення, яка мала бути його мукою, перетворюється на його перемогу». Отже, ясність розуму не тільки відкриває людині трагізм її існування, але й стає її єдиною опорою і джерелом сили, що дозволяє кидати виклик богам. Одне слово, в заключному нарисі «Міфа про Сізіфа» екзистенціалізм обертається на трагічний стоїцизм, що загалом характерно для Камю.


7. Виступ учня-літературознавця «Створення роману «Чума», тематика та проблематика твору».

Перші начерки до роману «Чума» були зроблені Камю ще на початку 1941року, коли він вчителював в Орані. Перший варіант твору був завершений у 1943 році, але автора він не задовольнив, і робота над романом тривала, вбираючи новий життєвий досвід письменника, учасника Руху Опору. Він став завершеним втіленням того, що Камю осмислив і пережив у роки суворих випробувань, вираженням значних світоглядних зрушень і відкриттям нових істин.

«Чуму» Камю відносять до романів про антифашистську боротьбу й Рух Опору, і для цього є свої підстави. Та й автор прямо проголошував: «Явний зміст «Чуми» – це боротьба європейського Руху Опору проти фашизму». Говорив він і про те, що прагнув у романі «відбити атмосферу задухи, в якій ми

жили, атмосферу загрози й вигнання, в якій скніли». Однак усім цим зміст твору далеко не вичерпується, навіть більше, акцент у ньому зміщено на трактування позачасових філософських проблем буття. «Водночас, – провадив

Камю, – я поширив значення цього образу (образу чуми) на буття в цілому».

За жанровою природою твір Камю – це роман-притча, належить він до поширеного в новітній інтелектуальній прозі жанру, що характеризується універсальністю й багатозначністю змісту.

Фабула роману «Чума» – хроніка чумного року в Орані, жахливої епідемії, яка вкинула городян у безодню страждань і смерті. Сама ж чума, образ, що відтворюється всім романом,– міфічно багатоплановий і багатозначний. Чума у Камю – це не тільки фашизм, а й зло взагалі, так би мовити, метафізичне зло, невіддільне від буття. Але й цим не вичерпується «суперобраз» роману: чума – це й абсурд, який тут осмислюється і як форма існування зла, і трагічна «доля людська», бо зло нездоланне. «Чума» Камю – роман філософський, і природно, що на першому плані в ньому філософська проблематика, філософське, тобто узагальнено-універсальне трактування зла в контексті людського буття.

В контексті роману чума – універсальна метафора зла в усій його багатоликості й нездоланності. Стан «зачумленості» – стан, якого майже нікому не вдається уникнути, а його подолання вимагає постійної мобілізації волі, духовних і моральних сил особистості. Бути «зачумленим» за Камю, – це не тільки чинити насильство, а не повставати проти нього. «Зачумленість» – не лише готовність убивати, а й примиренність із тим, що вбивають.

Люди доброї волі можуть перемогти конкретне зло, але їм ніколи не досягнути перемоги над злом у світобудові. Слід, проте зазначити, що Камю непокоїло не так зло саме собою, як позиція людини перед цією невблаганною реальністю буття. А це означає, що не метафізика зла, а гуманістична етика виходить на перший план у романі «Чума». Свідомість того, що остаточна перемога над злом недосяжна, не паралізує розум і волю головних героїв роману, їхньої готовності самовіддано боротися з чумою.

Автор шукає в людині ті сили, ті потенції, які піднімають їх супроти зла, і знаходить їх передусім у моральній природі людини. Це, до речі, зближує його позицію з віковою традицією французької культури, зокрема з письменниками моралістами ХVІІ ст. й просвітниками ХVІІІ ст.

Роман «Чума» цікавий і як художнє явище. Написаний у підкреслено стриманій і об’єктивній манері, у формі хроніки однієї епідемії, а хроніка, чи роман-хроніка, як відомо, найбільш об’єктивізований жанр, спрямований на фіксацію подій.

Справді, роман «Чума» в його філософсько-інтелектуальному змісті можна

розглядати як своєрідний авторський монолог, розбитий на окремі партії, вручені окремим персонажам. Втім, це природна річ для філософського роману.
8. Складання таблиці « Художні особливості стилю Альбера Камю»


1.

Щільний зв’язок з екзистенціалістськими ідеями та концепціями.

2.

Анатомічний аналіз абсурдних взаємин між особистістю й світом, створення моделей «абсурду світу» й абсурдної людини.

3

Розкриття трагічного становища людини в «світі без Бога»: її відчуження, занедбаності, самотності «під порожнім небом», її приреченості на смерть, що мислиться абсолютним зникненням.

4.

Художня розробка категорій «бунту», «свободи», «пристрасті», «морального вибору» й «відповідальності», що притаманні «істинному існуванню».

5.

Пошук «справжніх» духовних цінностей та моральної опори всередині особистості; ствердження «стоїчного гуманізму».

6.

Змалювання мужньої людини як своєрідного морального еталона сучасності.

7.

Зображення «межової ситуації», що виявляє абсурдність життя й ставить людину перед моральним вибором.

8.

Тяжіння до притчевості, філософська насиченість сюжетів і образів, «класицистичні» за своєю ясністю композиція і стиль.

9.

Звернення до міфологічних сюжетів і образів, наявність «міфологічних» тенденцій.


8. Робота з репродукцією картин Ієроніма Босха
9. Побудуйте асоціативний ряд

Чума – це … (інфекційна хвороба, війна, тоталітарні режими, терористичні акти, стихійні природні лиха…)


10. Проблемне запитання

Альбер Камю заперечував свою належність до філософів: «Я не філософ, і ніколи не прагнув ним стати… Я говорю лише про те, що пережив». Чому ж, на ваш погляд, його називають філософом?


11. Комунікативно-ситуативна вправа

Уявіть собі, що ви один із авторів української Вікіпедії. Напишіть до неї статтю на тему «Екзистенціалізм». Назвіть 5 слів, на які б ви зробили гіперпосилання, поясніть ці слова.


V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО

Бесіда

1. Які філософські проблеми порушувалися у творах А. Камю?

2. Розкрийте зміст категорій «абсурду» та «бунту» у творчості французького письменника.

3. Чому гуманізм А. Камю характеризується епітетом «трагічний»?



Розгорнута відповідь на питання

Які з творів французького письменника ви б хотіли мати у власній домашній бібліотеці?


VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Слово вчителя

Ви вже, мабуть, зрозуміли, що Альбер Камю належить до досить складних письменників. Опрацювання його творів потребує певної обізнаності у філософії та літературі. Думаю, що сьогодні ми з вами добре попрацювали і підготувались до подальшої роботи над романом «Чума».


Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Закінчить речення:

1. На цьому уроці мене найбільше здивувало…

2. На цьому уроці мене найбільше вразило…

3. На цьому уроці мене найбільше зацікавило…
V. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

(Виконайте одне завдання за вибором)

1. Напишіть рецензію на самостійно переглянутий фільм «Життя Альбера Камю».

2. Дайте розгорнуту відповідь на питання « Що нового про самих себе читачам ХХІ століття може розповісти Альбер Камю?

3. Підберіть вислови відомих людей про Альбера Камю.
ЛІТЕРАТУРА

1. Волощук Є. Зарубіжна література: підр. для 11-го кл. загальноосвітніх навч. закл. – К. : Генеза, 2004. – 464 с. : іл.

2. Волощук Є. Зарубіжна література: хрестоматія-посібник для 11-го кл. загальноосвітніх навч. закл. – К. : Генеза, 2003. – 560 с. : іл., схеми.

3. Ісаєва О.О. Світова література: підр. для 11-го кл. загальноосвітніх навч. закл. / О. О. Ісаєва, Ж. В. Клименко, А. О. Мельник. – Харків: Сиция, 2011. – 320 с.: іл.

4. Наливайко Д. С. Трагічний гуманізм Альбера Камю // Камю А. Вибрані твори. – К. : Дніпро, 1991. – С 25-26.

ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ 1. 1. 1.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BB%D1%8C%D0%B1%D0%B5%D1%80_%D0%9A%D0%B0%D0%BC%D1%8E

2.https://www.youtube.com/watch?v=7XFsgUQPBHM

3.http://molotoff.info/texts/27-2009-09-16-18-49-39/5773-21-cikavij-fakt-pro-albera-kamju.html

4.https://www.youtube.com/watch?v=e11weoyM9nY



5. https://zn.ua/personalities/alber-kamyu-tvorchestvo-otodvigayuschee-smert-_.html



Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconАльбер Камю. Життєвий І творчий шлях. Філософські й естетичні погляди. Камю І екзистенціалізм. Провідні мотиви творчості
Мета уроку: формувати інформаційну компетентність учнів про життя та творчість Альбера Камю; визначити основні світоглядні позиції...
Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconАльбер Камю. Життєвий І творчий шлях. Філософські й естетичні погляди. Камю І екзистенціалізм. Провідні мотиви творчості
Мета уроку: формувати інформаційну компетентність учнів про життя та творчість Альбера Камю; визначити основні світоглядні позиції...
Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconТема. Життєвий І творчий шлях французького письменника Альбера Камю; його філософські та естетичні погляди. А. Камю й екзистенціалізм
Ета: простежити життєвий І творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А. Камю; розвивати...
Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconВідділ освіти Києво-Святошинської райдержадміністрації Районний методичний центр
Тема: Життєвий І творчий шлях письменника А. Камю; його філософські та естетичні погляди. Камю та екзистенціалізм 6
Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconКонспект відкритого уроку на тему
Федір Достоєвський (1821 1881). Життєвий І творчий шлях письменника. Творчість Достоєвського як одна з вершин російської та всесвітньої...
Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconЗа програмою
Тема уроку за програмою : Життєвий І творчий шлях письменника. Творчість Достоєвського як одна з вершин російської І всесвітньої...
Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconУрок 1 Тема: Альберт Камю французький письменник, лауреат Нобелівської премії. Його філософські й естетичні погляди. Камю І екзистенціалізм
...
Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconКонспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста
Ями, зацікавити творами письменника; розвивати вміння сприймати інформацію на слух, лаконічно висловлювати власні думки з приводу...
Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconТема. Іван – Карпенко – Карий. Життєвий та творчий шлях письменника. Багатогранність його літературної та театральної діяльності Мета
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях драматурга, його просвітницькими ідеями, участю у культурно – просвітницьких...
Конспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман iconБіографічний проект «Микола Вороний. Життєвий І творчий шлях поета»
Мета: ознайомити учнів з життєвим І творчим шляхом М. Вороного; з’ясувати роль поета в національному відродженні українців, його...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка