Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста



Скачати 93.17 Kb.
Дата конвертації30.12.2017
Розмір93.17 Kb.
ТипКонспект

Конспект уроку в 10 класі

Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста.

Мета: ознайомити учнів з основними розділами життя і творчості Ф. М. Достоєвського, його світоглядними позиціями та морально-етичними переконаннями, зацікавити творами письменника; розвивати вміння сприймати інформацію на слух, лаконічно висловлювати власні думки з приводу почутого, навички роботи з книгою, виховувати гуманізм, цілеспрямованість, почуття справедливості, розвивати навички пошукової діяльності за допомогою проектних технологій

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до біографії, до романів письменника, таблиця «Асоціація дат», мультимедійний проектор, мультимедійна презентація-супровід уроку, фрагменти відео: «Музей Достоєвського в Петербурзі» та «Суворе місто знедолених людей».

Тип уроку: урок-портрет (вивчення нового матеріалу з елементами проектних технологій)

Епіграф до уроку:

 

Людина – це таємниця. Її потрібно розгадати.



Я переймаюся цією таємницею, оскільки хочу бути людиною

 

 



 Ф.М. Достоєвський
Проблемне питання:
Який гріх вважається найтяжчим?

Т. Трубецька

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Знайомство з учнями слайд 1

Погляньте одне на одного, усміхніться. Нехай із промінчиків добра, що засяяли на ваших обличчях, і розпочнеться наш урок. А він сьогодні — незвичайний, бо проводитиму урок у вас я, а не Наталля Анатоліївна. Моє ім’я Віта Миколаївна.


2. Позитивний настрій на роботу слайд 2

Отже, сядьте, діти, всі рівненько

Усміхніться всі гарненько

Настрій на урок візьмемо

Й працювати розпочнемо.

Позитивним настроєм уроку я пропоную зображення радісного смайла. У кожного з вас на парті є декілька видів смайлів і в кінці уроку ви підведете підсумок моєї діяльності, прикріпивши до мого смайлика свій, який відповідає вашому настрою на уроці.



ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Вступне слово вчителя

Шановні учні! Сьогодні ми з вами спробуємо перенестися в часі у той чарівний куточок Землі, що є батьківщиною письменників, яких по праву називають велетнями людської думки. Це земля Пушкіна та Лермонтова, Гоголя та Толстого. Ця країна є також батьківщиною людини, про яку сьогодні піде мова. Його називають пророком ХІХ ст.. Він – знавець душі людської. Саме він поряд з Діккенсом в Англії, Бальзаком та Стендалем у Франції, став біля витоків реалістичної літератури ХІХ ст., яке філософи по праву називають «золотим».

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Продовження слова вчителя. слайд 3

Як ви вже зрозуміли мова піде про російського письменника, майстра соціально-психологічної прози, засновника поліфонічного роману Федора Михайловича Достоєвського. Запишіть будь ласка до зошитів число, вид роботи та тему уроку.

Сьогодні ви дізнаєтеся про основні факти з біографії Федора Михайловича, про його морально-етичні переконання та світоглядні позиції. А також побачите Петербург очима самого письменника. слайд 4

Робота з епіграфом слайд 5

В одному з листів до брата Михайла Федір Михайлович писав:

«Людина – це таємниця. Її потрібно розгадати.

Я переймаюся цією таємницею, оскільки хочу бути людиною».

- Чому письменник вважав людину таємницею?

- Чому він переймається таємницею людської душі?

- Що означає «бути людиною»?

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда за запитаннями

- Що вам відомо про реалізм як літературний напрям?

(Представникам притаманне правдиве зображення дійсності;

У 1830-х роках розвинувся у Франції, а згодом у інших європейських країнах;

Основою стає проблема взаємин людини і середовища, впливу суспільно-історичних обставин і формування духовного світу особистості;

Реалізму притаманні раціоналізм, психологізм, соціологізм та історизм)



  • Де і коли реалізм досяг найбільшого розквіту?

(У Франції у ХVІІІ ст.)

- Хто є найяскравішими представниками реалізму?

(Стендаль, О. де Бальзак, Ч.Діккенс, Ф.Достоєвський, Л.Толстой, І.Нечуй-Левицький, Панас Мирний, І.Франко)

- Що являє собою тема «маленької» людини?

- Які письменники зверталися до теми «маленької» людини? (М.Лермонтов, О.С.Пушкін, М.В.Гоголь)

Коментар учителя. Цю ж тему «маленької» людини розвиває у своїй творчості і Ф.М.Достоєвський, слайд 6 додаючи до неї нові типи людей та намагаючись зануритись у всі таємничі куточки людської душі.

V. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Ознайомлення учнів з життєвим та творчим шляхом письменника

Продовження слова вчителя. слайд 7

В одному з листів Федір Михайлович зазначив: «Я – дитя віку, дитя зневіри і сумніву». Я думаю, що вже ці слова кажуть нам про те, що життєвий шлях письменника був дуже складним, такою ж складною була і його творчість. слайд 8. Батько Достоєвського – виходець із збіднілої дворянської родини, предки якого деякий час жили в Україні, мати була з купецького роду. слайд 9, 10 Працював батько в Маріїнській лікарні для бідних лікарем. В цій же лікарні в окремій кімнаті і проживала багатодітна сім’я Достоєвських. Саме там 30 жовтня 1821 року народився Федір Михайлович. З дитячих років маленький Федір бачить лише бідність, біль, страждання та смерть тих людей, що не можуть дозволити собі лікування.

Про своїх батьків Федір Михайлович завжди говорив мало, або не говорив зовсім. Це була закрита тема. Відомо, що з батьком у Достоєвського були не зовсім приємні стосунки, але матір він обожнював. Вона також намагалася дати дітям всю свою любов та ніжність, навчала їх грамоти та виховувала у релігійних традиціях, велика увага приділялася в сім’ї читанню. Особливо читали твори О.С.Пушкіна. Саме під впливом його творчості Достоєвський вивчив латинську та французьку мову. Початкову освіту він здобував у приватних московських пансіонатах. слайд 11. У 1837 році від тяжкої хвороби помирає 37-річна мати Федора Михайловича. Йому тоді виповнилося лише 16 років. Він дуже тяжко переживав смерть найріднішої йому людини, її смерть означала смерть сім’ї Достоєвських. Також цього року помер кумир дитинства та юності майбутнього письменника О.С.Пушкін. Отже, цей рік був дуже сумним для підлітка. Після смерті матері батько віддав Федора та його брата до Петербурзького воєнно-інженерного училища, слайд 12, в якому майбутній письменник навчався майже 6 років. І хоча там він здобув непогану освіту, найбільше йому подобалися предмети гуманітарного напрямку. Саме там він почав писати свої перші твори та читав їх друзям. Через рік після закінчення навчання, у 1844 році Достоєвський подає у відставку і присвячує свій час літературній діяльності, розпочавши працею літературного перекладача. Власну ж і справжню діяльність він розпочав романом «Бідні люди», слайд 13

який написав у 25-річному віці. Цей роман приніс величезну популярність письменнику, літературні критики про нього говорили, що з’явився новий Гоголь. Починаючи з 1847 року, Достоєвський пише декілька творів: «Двійник», «Хазяйка», «Білі ночі», але ці твори не були сприйняті ані критиками, ані читачами і, напевне, саме тому Федір Михайлович починає відвідувати п’ятничні вечори Буташевича-Петрашевсього. Там він знаходить багато однодумців, які допомагали організовувати революції селянам та солдатам. У 1849 році відбувся арешт петрашевців та судовий вирок – смертна кара. слайд 14 Так була перервана літературна діяльність Достоєвського. За 10 хвилин до виконання страти Микола І змінив вирок на каторжні роботи. Таким чином він хотів провчити гуртківців, давши їм відчути такий близький подих смерті. Ці 10 хвилин увійшли у творчість письменника як символ людських страждань і, зокрема, знайшли своє відображення в романі «Ідіот». Після 4-х років каторжних робіт в Омську слайд 15, 16 та майже 6 років солдатчини у Семипалатинську, Достоєвський повертається до Петербургу. В цей час Достоєвський пише кілька творів, працює одним з редакторів журналу «Вітчизняні записки». Потім разом з братом займається видавництвом журналів слайд 17 спочатку «Время», потім «Эпоха». З січня 1866 року в журналі «Современник» починає друкуватися роман «Злочин і кара», який приносить авторові світову славу і ХХ століття стає століттям визнання геніального письменника. За своє життя достоєвський був тричі одружений, з коханням йому пощастило. Остання його любов зустрілася йому дуже пізно. Це була 20-річна Ганна Григорівна Сніткіна. слайд 18,19 І як сверджував письменник це почуття було найтемпераментнішим та найціннішим, він також говорив, що нарешті зустрів жінку з добрим серцем (а саме це він цінував у прекрасній половині понад усе. слайд 20

8 червня 1880 року Достоєвський проголошує свою відому промову на відкритті пам’ятника О.С.Пушкіну у Москві і 9 лютого 1881 року Федір Михайлович помирає. слайд 21

До 1880 року Достоєвський пережив дуже багато всього і приємного і неприємного. Але все ж досяг захопленого визнання, небувалого впливу, всенародної слави. В його будинку, де він мешкав у Петербурзі слайд 22 нині створено музей імені Ф.М.Достоєвського і зараз ми з вами маємо нагоду його віртуально відвідати.



  1. Віртуальна екскурсія до музею Ф.М.Достоєвського в Петербурзі

    1. Перший підсумок уроку

Вправа «Відкритий мікрофон» /обмін враженнями від почутого/

2.2. Що є характерним для художнього світу Достоєвського:

- пафос уболівання за людину

- пошуки людини в людині

- відродження духовно загиблої особистості

- ствердження діяльного співчуття й напруженого поривання до ідеалу, закоріненого в християнській системі цінностей.

2.3. Теоретична скринька слайд 23

Поліфонія – багатоголосся. А роман «Злочин і кара» побудований так, ніби кожен герой розповідає свою історію життя.



Поліфонічний роман – це реалістичний роман, у якому носіями ідей виступають герої твору. Кожний голос – це окрема точка зору на світ. Кожний герой – носій своєї правди. Автор лише зводить героїв один із одним у „великому діалозі” всього твору. Авторська точка зору існує нарівні з позиціями інших персонажів. Але при всьому розмаїтті повинні бути і домінанти, що забезпечують цілісність тексту, і своя периферія.

3. Образ Петербурга в творчості Ф.М.Достоєвського – коментований перегляд відео

Петербург – місто, в якому жив письменник, місто, в якому розгортаються події майже на всіх сторінках творів Ф.М.Достоєвського. Петербург – унікальне, найяскравіше місто світу, культурний центр Росії ХІХ ст., місто каналів, набережних , чудових архітектурних ансамблів, палаців і парків, історичних пам’ятників та соборів. Яким би гарним не було місто Петербург, його позитивна аура майже відсутня у творах Федора Михайловича. Натомість ми бачимо атмосферу незатишності , без сонячності, тьмяні картини гнітючого міського пейзажу змальовані точно та рельєфно як паралель до «катастрофічної» дійсності й хворобливого стану персонажів.



VІ. ПІДСУМОК УКРОКУ

1.Підсумкове слово вчителя з елементами бесіди

Таких картин і сьогодні у нас ще багато. Їх нерідко, як і свого часу Достоєвський, намагаються показати людям, дати можливість переосмислити роль особистості в суспільстві. Але Федір Михайлович це помітив ще у далекому ХІХ столітті. Давайте звернемося до проблемного питання нашого уроку, слайд 24 слів онуки відомої громадської дячки Ганни Павлівни Філософої «Який гріх є найтяжчим?»



  • А як ви, шановні десятикласники, вважаєте який же гріх є найтяжчим?

За природою свого індивідуального таланту Достоєвський увійшов в історію літератури як художник трагедійний, безмежно чутливий до найтонших людських переживань. Своїми творами він ніби говорив сучасникам і майбутнім поколінням: у цьому жорстокому світі все так страшно влаштовано, що людина змушена безмежно страждати. І до нього ніхто не міг з такою силою зобразити на сторінках творів безмірність людських страждань. Твори Федора Михайловича спонукають читача замислитись не тільки над тим, що таке життя, сенс життя, а й над тим, що треба любити один одного та пізнати головне , що ніхто інший, а тільки ти, перш за все, відповідальний за те, що тебе оточує. Отже, нам потрібно навчитись відповідати за своє життя, навчитись відповідальності за життя інших людей. І допоки ми не змінимо себе – не зміниться світ, а світ потрібно змінювати терміново.

2.Проведення тестування учнів. слайд 25 - 36

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати роман Ф.М.Достоєвського «Злочин і кара» слайд 37



VІІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Учні проводять оцінювання уроку

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста iconКонспект відкритого уроку на тему
Федір Достоєвський (1821 1881). Життєвий І творчий шлях письменника. Творчість Достоєвського як одна з вершин російської та всесвітньої...
Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста iconАльбер Камю. Життєвий І творчий шлях. Філософські й естетичні погляди. Камю І екзистенціалізм. Провідні мотиви творчості
Мета уроку: формувати інформаційну компетентність учнів про життя та творчість Альбера Камю; визначити основні світоглядні позиції...
Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста iconКонспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман
Тема. Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські І естетичні погляди. Камю й екзистенціалізм. Роман
Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста iconЗа програмою
Тема уроку за програмою : Життєвий І творчий шлях письменника. Творчість Достоєвського як одна з вершин російської І всесвітньої...
Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста iconТема. Життєвий І творчий шлях французького письменника Альбера Камю; його філософські та естетичні погляди. А. Камю й екзистенціалізм
Ета: простежити життєвий І творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А. Камю; розвивати...
Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста iconУрок світової літератури в 11 класі Тема. Михайло Булгаков. Життєвий І творчий шлях письменника. Роман «Майстер І Маргарита» вершина творчості письменника
Тема. Михайло Булгаков. Життєвий І творчий шлях письменника. Роман «Майстер І маргарита» – вершина творчості письменника
Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста iconВідділ освіти Києво-Святошинської райдержадміністрації Районний методичний центр
Тема: Життєвий І творчий шлях письменника А. Камю; його філософські та естетичні погляди. Камю та екзистенціалізм 6
Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста iconТема. Федір Достоєвський ─ знавець «глибин душі людської»
Мета: зацікавити учнів творчістю Ф. Достоєвського, створивши морально-психологічний образ письменника; розвивати аналітичне мислення,...
Конспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста iconУроку: Ігор Калинець. «Писанки». Цікавий епізод із життя письменника. Образ найдорожчої людини мами
Тема уроку: Ігор Калинець. «Писанки». Цікавий епізод із життя письменника. Образ найдорожчої людини – мами. Відчуття, навіяні великодньою...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка