Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3



Дата конвертації26.08.2017
Розмір74.4 Kb.
ТипКонспект

Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури НВК №3

Григорчук Я.В.

Тема. Байка як літературний жанр. Легендарна постать Езопа.

Мета:

навчальна дати учням поняття про байку як літературний жанр, познайомити з історією виникнення байки, особливостями її поетики, домогтися засвоєння літературознавчих понять (байка, алегорія, мораль, езопова мова), розкрити основні відомості про легендарного поета Езопа;

розвивати логічне мислення учнів, зв’язне усне мовлення, навички виразного читання, творчі здібності дітей;

виховувати загальнолюдські духовні цінності: чесність, порядність, людяність, доброту; викликати почуття осуду несправедливості, пихатості, зазнайства.

Тип: урок набуття нових знань, умінь, навичок у формі рольової гри.

Хід уроку.

І. Організація класу. Духовно-естетичний блок.

1.Учитель. Добрий день, любі діти. Я рада новій зустрічі з вами. Бажаю вам успіхів у вивченні нової теми, нових творчих злетів. А зараз покладіть руку на плече товариша, привітайтесь із ним і побажайте успіхів на сьогоднішній день. Але ж ми не можемо розпочати нову тему, не перевіривши, чи засвоїли попередню.

II. Актуалізація опорних знань.

Літературний диктант (завершіть речення).

  • Уявлення давніх людей про світ – це... (міф).

  • У давнину казку сприймали як фантазію, вигадку, а міф – як... (правду, реальність).

  • Міфологія якого народу називає першопочатком усього живого Золоте Яйце... (індійського).

  • Тефнут у Давньому Єгипті вважалась богинею... (вологи).

  • За віруванням єгиптян Ра – це... (бог Сонця, творець світу).

  • Прометей прогнівив Зевса тим, що... (викрав вогонь і віддав його людям).

  • Хижим птахом, що виконував волю Зевса і здійснював покарання Прометея, був... (орел).

  • За кількістю Геракл здійснив подвигів... (дванадцять).

  • Юнак, якого за зверхність богиня кохання, перетворився на... (квітку нарцис).

  • Потвора з тілом змії і дев’ятьма головами дракона – це... (гідра).

  • Богиня кохання віддячила Пігмаліонові за його скромність та відданість тим, що... (оживила його статую).

  • Після смерті юнака Нарциса німфа Ехо... (від страждань почала худнути, доки в неї не зосталися лише кістки та голос; кістки перетворились на каміння, а голос живе і досі).

IІІ Установчо-мотиваційний блок, повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя. Діти, подивіться на епіграфи і назвіть ключові слова, як допоможуть вам визначити тему нашого сьогоднішнього уроку. Отже, тема… Особливості байки як літературного жанру (слайд 1). Легендарна постать Езопа.

Сьогодні на уроці ми дізнаємося про виникнення байки, головні ознаки байки, першого байкаря, яку мудрість несе в собі байка; будемо розвивати зв’язне усне мовлення, навички виразного читання.

На ваших партах лежать путівники-запитання, на які ви повинні будете знайти відповіді під час уроку (слайд 2):

- Що таке байка?

- Де, коли і чому вона виникла?

- Хто був першим байкарем?

- Складові частини байки.

ІV. Сприйняття і засвоєння нового навчального матеріалу, формування умінь і навичок.

1. Змістовно-пошуковий блок.

Учитель. Діти, чи замислювались ви коли-небудь над тим, як багато значить слово в житті людини? Воно може приголубити, розрадити, підняти настрій, посіяти ворожнечу і навіть убити. Може засудити, висміяти і прославити. Все може слово... І слава тим, хто ним уміє користуватися з добрими намірами. Ось послухайте уривок із твору Л. Глібова «Лисиця-жалібниця» і подумайте, від чого застерігає автор (виразне читання учнем).

Лукавий чоловік словами нас голубить,

Неначе всіх і жалує, і любить,

Для правди, для добра живе

Як по воді пливе.

А ближче подивись ти –

І видно, що виля хвостом:

Помажу, мов медком, –

Солодше буде з’їсти.

ІАВ «Мікрофон». Учні висловлюють свої думки.

Учитель. Своїм твором Леонід Глібов застерігає:

«Горе тому, хто повірить словам лукавої, підступної людини».

А твір називається байкою. Що ж це за жанр (слайд 3)? Байка – віршований твір повчального змісту, оповідання, дійовими особами якого, виступають тварини, рослини, неживі предмети, котрі уособлюють людей. Байка складається з двох частин: зображення подій чи розповіді про них і повчання (мораль). (Слайд 4).



Запис у словнички термінів.

Перевірка засвоєння знань

- Який твір називається байкою?

- Назвіть головні ознаки байки.

- Що таке алегорія?

-З якою метою її використовують письменники?



- Яка мова називається езоповою?

Учитель. Цікава історія виникнення байки. З глибини віків бере вона свій початок. Як і міф – байка була однією з перших форм художнього мислення. За допомогою байки давня людина шукала відповідь на питання: як поводитись у цьому світі? Первісна байка була видом усної народної творчості. Її створював народ, вона переходила з уст в уста, змінювалась, удосконалювалась. Особливу роль у розвитку жанру байки відіграли байкарі Давньої Греції. Діти, а що ви знаєте про Грецію? (Слайд 5).

1-й учень-екскурсовод. Греція – чарівна країна. Вона розташована на півдні Європи, на Балканському півострові в Середземноморському басейні. Літо в цій країні жарке і сухе, а зима нехолодна, волога. Серед рослин поширені кипариси, лавр, маслини.

2-й учень-екскурсовод. А ще Греція – батьківщина Олімпійських ігор, які зараз проходять раз на чотири роки. Коли настає знаменитий день, дівчата, одягнені в старогрецькі хітони, запалюють від променів сонця смолоскип. Опустившись на коліно, його приймає юнак. Священний вогонь смолоскипа, запалений біля олтаря Стародавньої Олімпії, символізує собою мир і дружбу всіх народів Землі. Довгий шлях чекає на цей вогонь, багато країн перетне він, не згасаючи, аж доки не спалахне над святковим стадіоном країни, яку обрано для проведення ігор.

Вивчення біографії Езопа.

Учитель. Діти, майже у кожного з вас раптом виникає непереможне бажання – скласти вірш, написати пісеньку, щось намалювати. Звідки ж це бажання? Давні греки на це запитання відповіли б чітко і беззаперечно – людину надихають музи, доньки бога Зевса та богині пам’яті Мнемозіни. Послухайте про це легенду. (Слайд 6).

Учениця. Прекрасних дівчат – богинь було дев’ятеро. Жили вони на священній горі Парнас весело й безтурботно, як і належить богиням. Вдень танцювали та співали, а вночі,загорнувшись у непрозорий туман, спускалися вниз, на землю, ближче до людей. Кому пощастило почути чарівний божественний спів муз, того осявало натхнення й виникало бажання долучитись до творчості. І залежно від того, яку саме з муз почула людина (музу ліричної поезії Євтерпу, музу історії Кліо, музу танців Терпсіхору чи музу трагедії Мельпомену), вона ставала поетом, актором або ученим.

Учитель. Правда, красива легенда? Можливо, одна з таких муз завітала у гості й до людини на ім’я Езоп (або Айсопос, як називали його давні греки).

Учень. Це – острів Самос (показує на карті) (слайд 7). На цьому острові солоний подих Егейського моря змішується з пахощами сосен і ялин. На схилах гір ростуть каштанові, оливкові, помаранчеві гаї та виноградники. Тут жили математик Піфагор, поет Анакреонт. Подарував цей острів людству і байкаря Езопа. Езоп жив у VІ столітті до н.е. у Давній Греції. Батьківщиною його називають Фрігію, область у Малій Азії. Відомо, що він був рабом, декілька разів переходив від одного хазяїна до іншого і зазнав чимало випробувань долі. Він був некрасивий, мав велику голову ще й горба на спині, велике випнуте черево. Ось як його уявив іспанський живописець ХVІІ століття Дієго Веласкес (слайд 8). Але художник зобразив його незалежною, гордою, сповненою гідності людиною. Так, Езоп був рабом, але вирізнявся неабияким розумом. Про його мудрість складали легенди. Щоб переконатись у гостроті розуму підглянемо розмову з його господарем

Учитель. Щоб переконатись у гостроті розуму Езопа, підглянемо розмову з його господарем.

Інсценізація.

Автор. Вражений мудрістю раба Езопа, Ксанф купив його на торгах. Запросивши гостей на бенкет, він наказав Езопу почастувати їх найкращими стравами. Раб-мудрець купив кілька свинячих язиків і приготував їх.

Ксанф. Чому ти приготував страви з язиків?

Езоп. А що може бути краще? Адже язик єднає людей, він є ключем до знань, він вчить, переконує, наставляє.

Ксанф. Завтра приготуй страви із найгірших продуктів.

Автор. І знову Езоп почастував гостей свинячими язиками.

Ксанф. Чому?

Езоп. Але ж язик – найгірша річ у світі! Це причина усіх чвар, судових процесів, джерело воєн і міжусобиць.

Учитель. Чи згодні ви з Езопом?

Як закінчилося життя легендарного байкаря (Виступ учня).



Учитель. Відомо, що Езоп створив понад 400 прозових байок, у яких використав свої спостереження за світом тварин і людей. Він виховував у людей поміркованість, бажання творити добро, його історії спонукали до роздумів, учили по новому бачити уже відоме й звичне. А тепер давайте познайомимось із самими байками. (Групова робота).

V. Оціночний блок. Закріплення знань.

1. Робота в групах. Аналіз байок:

І група – «Крук і Лисиця»;

ІІ група – «Мурашки і Цикада»;

ІІІ група – «Лисиця і Виноград».

2. Узагальнююча бесіда:

Відповіді на питання з путівників.

- Що таке байка?

- Де, коли і чому вона виникла?

- Хто був першим байкарем?

- Складові частини байки.

3. Висновки учителя. Збірка «Езопові байки» містить 60 творів Езопа у переказі грецької письменниці Пипіни Цемікалі ( з новогрецької переклали українські перекладачі В.Забаштанський та І.Чердаклі). Вони дуже короткі, але стали досить довгими і за формою ближчими до казок. Саме у такому вигляді їх слухають і читають ваші ровесники у сучасній Греції. Хотілося б, щоб і ви більше читали, а з прочитаного робили правильні висновки.



VI. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання.

Уміти розповідати про жанр байки, алегорію, наводити приклади; уміти розповідати про Езопа. За бажанням скласти власну байку. Наприклад:

Учні 6-го класу не мирилися між собою. Класний керівник, директор школи і батьки умовляли їх, але слова не допомагали. Тоді директор вирішив вплинути на них ділом і сказав їм принести в’язку вербової лози. Коли вони виконали те, що він їм загадав, директор дав їм в’язку і наказав зламати її. Але учні, хоч як силкувалися, не змогли цього зробити. Тоді директор розв’язав в’язку і дав кожному по лозинці. Коли учні легко переламали їх, директор промовив: «Отак і ви, діти, якщо будете дружні, вам буде цікаво навчатися в школі, ваш клас буде сильним. Але якщо між вами буде незгода, то вас буде легко зламати і ви будете найгіршим класом».

VI. Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Займи позицію».



  • Байка може впливати на людей, допомагає боротися з вадами людського характеру.

Так




Деякою мірою




Ні

Каталог: attachments -> article -> 4164
article -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
article -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
article -> Люботинський професійний ліцей залізничного транспорту
article -> «Сто років з Андрієм Малишком»
article -> Рими. Андрій Малишко «Вихопивсь дощик поміж заграв»
article -> “Слов’янство поки що дало світові в кінематографі одного великого митця, мислителя і поета Олександра Довженка”, зазначав Чарлі Чаплін
article -> Схеми. Таблиці 9 клас новий час
article -> Опорна схема


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 iconПлан-конспект уроку логіки в класі План-конспект уроку математики в класі
Матеріали оцінки роботи вчителя учнями, батьками, колегами по роботі, адміністрацією
Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 iconКонспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни
М. Го­голя,з історією напи­сання повісті «Тарас Бульба», з’ясувати причини звернення письменника до історичної тематики
Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 iconПлан-конспект уроку української літератури в 11 класі Тема уроку: Микола Хвильовий І літературна дискусія 1925-1928 років
...
Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 icon11 класі смт. Рокитне 2010 Вивчення теми «Постмодернізм» на уроках зарубіжної літератури в 11 класі
Вивчення теми «Постмодернізм» на уроках зарубіжної літератури в 11 класі: На допомогу вчителю зарубіжної літератури/ укладач Е. А....
Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 iconКонспект уроку з української літератури для 7 класу вчителя української мови та літератури
Які твори художньої літератури Є. Гуцала ви читали? Чим вони вам запам’яталися? (Слайд 3)
Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 iconСучасні типи уроків зарубіжної літератури: пошук, натхнення, фантазія
Дати ім’я уроку-таїнству, на якому відбувається діалог в серцях його учасників, – непросто, але не для сучасного вчителя світової...
Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 iconКонспект уроку української літератури у 9 класі Мистецтво бачити слово. Візуальна (зорова) поезія сьогодні
Зверніть увагу на тему уроку (висвітлено на проекторі). Про що йтиме мова на уроці?
Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 iconКонспект уроку із зарубіжної літератури в 8 класі Михайляк Галини Григорівни 2014 Тема. Позакласне читання. Вільям Шекспір «Король Лір»
Мета: розшири знання учнів про творчість англійського письменника, допомогти учням зрозуміти зміст твору, його ідейно-художні особливості;...
Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 iconСучасні типи уроків зарубіжної літератури
Проведення таких уроків свідчить про намагання сучасного вчителя зарубіжної літератури вийти за межі шаблону у побудові методичної...
Конспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3 iconКонспект уроку з української літератури в 6 класі на тему
Обладнання: портрет Лесі Ворониної, виставка книг письменниці, мультимедійна презентація


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка