Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності»



Скачати 59,24 Kb.
Дата конвертації10.06.2017
Розмір59,24 Kb.
ТипКонспект



Конспект уроку в 8 класі:

«ПОЄДНАННЯ СТИЛІВ РІЗНИХ ЕПОХ КОМПОЗИТОРАМИ СУЧАСНОСТІ»

Тема. ПОЄДНАННЯ СТИЛІВ РІЗНИХ ЕПОХ

КОМПОЗИТОРАМИ СУЧАСНОСТІ

Мета: ознайомити учнів із творчістю А. Шнітке на прикладі «Сюїти в старовинному стилі»; дати визначення понять «полістилістика», «бард»; закріплювати поняття «стиль», «сюїта»; формувати вміння логічно та аргументовано висловлювати свої думки щодо стильових напрямів музичного мистецтва; розвивати інтерес до класичної музики ХХ століття та її видатних представників, зокрема творчості А. Шнітке; розвивати вокально-хорові навички; виховувати естетичний смак.

Музичний матеріал: А. Шнітке. «Сюїта в старовинному стилі»; І. Шамо. «Києве мій».

Наочні посібники: портрет А. Шнітке; нотна хрестоматія.

Обладнання: магнітофон; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований з елементами бесіди.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Музичне вітання

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Слово вчителя

Тема нашого уроку «Стилістичні пошуки Альфреда Шнітке ». Ми сьогодні ознайомимося із творчістю А. Шнітке, зокрема з його твором «Сюїта в старовинному стилі», а також із поняттями «полістилістика», «бард». Закріпимо визначення понять «стиль», «сюїта». Продовжимо роботу над піснею І. Шамо «Києве мій» та виконаємо її.



ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Слово вчителя

Тема семестру – «Відлуння епох у музичному мистецтві». Перш ніж розпочати вивчення теми уроку, пропоную провести бліц-турнір для того, щоб пригадати вивчений матеріал.

Правила цього завдання вам добре відомі. Отже, будьте уважними!

Бліц-турнір

Позначте правильне твердження.



  1. Для художніх творів епохи класицизму характерними є суворість форм, лаконізм і гармонійність.

  2. Для творчості Баха характерний поліфонічний склад, тобто багатоголосся.

  3. Родіон Щедрін – український композитор.

  4. Ж. Бізе створив оперу «Кармен».

  5. Й.С. Бах створив сонату № 14 («Місячна»).

  6. Головний персонаж опери «Кармен» Ж. Бізе – Хозе.

  7. Симфонія – циклічний твір, що складається з кількох завершених п’єс.

  8. Представники імпресіонізму – К. Дебюссі, М. Равель.

  9. До академічної (серйозної) музики належать твори академічних стилів, жанрів і форм, а також кращі зразки народної творчості.

  10. Арія – номер закінченої музичної побудови з опери, кантати, який виконує співак-соліст у супроводі оркестру.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Кожне нове століття у житті суспільства породжувало нові музичні ідеї. Композитори завжди намагалися вибудовувати власний новий, неповторний художній стиль за допомогою різних форм і засобів музичної мови та жанрів.



  • Що таке стиль? (Сукупність найтиповіших ознак, засобів виразності, творчих прийомів, що склалися у процесі творчої діяльності митця, у певного народу в певний історичний період.)

Розвиваючи традиції минулого, сучасні композитори також створюють нові форми та жанри, започатковують нові стилі та напрями в музичному мистецтві. Прикладом цього є творчість А.Г. Шнітке.

Альфред Гаррійович Шнітке народився 1934 року в м. Енгельс Саратовської області (Росія).

Закінчив Московську консерваторію 1958 року, а 1961 року – аспірантуру (клас композиції). У 1961-1972 роках викладав у Московській консерваторії, а потім став «вільним художником». Першим твором, що відкрив зрілого Шнітке і визначив головні напрями його подальшого розвитку, був Другий скрипковий концерт (1966). У цьому творі одвічні теми втілилися в яскравій та контрастній драматургії. Нові грані свого обдарування Шнітке розкрив у період «ретро» та «нової простоти», що характерні для європейської музики 1970-х років. Шнітке створив лірико-трагічні «Реквієм»(1975), фортепіанний Квінтет (1976) – твори, біографічно пов’язані зі смертю близьких. Концерт для хору a capella, написаний у 1984-1985 роки, довів, що Шнітке – природжений творець великих музичних «полотен» і концепцій у музики. Протистояння добра і зла, життя і смерті, віри та скепсису роблять його твори філософськими. 1990 року Шнітке емігрував до Німеччини, де написав оперу «Життя з ідіотом» (1991). Він помер 1998 року.

«Всесвітня чуйність» композитора яскраво виявилася в його новаторських пошуках: у руйнуванні традицій і стереотипів, тобто у використанні авангардистських прийомів; у зверненні до академічних стилів і форм. (Авангард – назва різноманітних течій сучасного музичного мистецтва, що характеризуються руйнуванням традицій класичної музики й пошуками нових форм і засобів вираження.)

Композитор звертається до методу, що отримав назву «полістилістика» (поєднання в одному творі елементів різних стилів і епох, розмаїття музичних цитат тощо). Теми земного й вічного життя, духовного безсмертя є основними в творчості композитора. На думку музикознавця В. Бобровського, «головне в музиці Шнітке – те, що вона йде з самої глибини людського духу, а це явище дуже рідкісне».

Альфред Шнітке був чудовим стилістом, який міг передати особливості стилю кожної епохи, свої думки й почуття у межах тогочасного мовного канону.

Краща ілюстрація цього – «Сюїта в старовинному стилі».

1965 року кінорежисер Е. Климов запропонував композиторові створити музику до кінофільму «Пригоди зубного лікаря», поставивши умову: музика, по-перше, має бути в стилі бароко, а по-друге, - в стилі сучасних бардів. (Барди –народні поети – співаки у давніх кельтів у Ірландії, Вельсі та Шотландії, які оспівували героїв та їх подвиги. ) Але цей фільм потрапив «на полицю». Написані у стилі бароко «Пастораль», «Балет» і «Пантоміма»,а також два фрагменти музики А. Шнітке до мультиплікаційного фільму «Спорт, спорт , спорт» («Менует» і «Фуга»), увійшли до новоствореної «Сюїти в старовинному стилі», що була написана 1972 року на замовлення скрипаля Мавка Лубоцького.

Прослухайте цей твір і визначте його образний зміст.

Слухання музики

Бесіда


  • Чи часто під час слухання музики у вашій уяві виникають зорові художні образи?

  • До якого стилю належить музика Альфреда Шнітке: бароко, романтизм, імпресіонізм, модернізм? (У своїй творчості А. Шнітке вдало поєднав різні прийоми багатьох епох – бароко, класицизм, романтизм, - значно трансформуючи їх.)

  • Яким є ваше ставлення до класичної музики?

Слово вчителя

Музичний твір – це не картина чи скульптура, яку можна розглянути, милуючись і вдивляючись у різні відтінки кольорів та форм. Музичний твір існує в часі, що ускладнює сприйняття та розуміння його образного змісту. Отже, зміст музичного твору передається через звукову палітру лише під час виконання. Адже саме тоді можна дістатися того «зерна», що композитор уклад у його середину.



V. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА

Слово вчителя

Наша країна також багата на видатних творчих людей. З-поміж них – композитор І. Шамо, який написав пісню «Києве мій» на слова Д. Луценка.

Ця пісня є улюбленою для багатьох тисяч людей. Продовжимо роботу над цим твором.

Розспівування

Виконання пісні І. Шамо «Києве мій»

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда


  • Яка тема нашого уроку?

  • Із творчістю якого композитора ми ознайомилися?

  • Який твір А. Шнітке прослуховували?

  • Що таке полістилістика?

  • Дайте визначення поняття «бард».

Слово вчителя

Музика - це поезія, виражена звуками. Це універсальна мова, зрозуміла людям усієї планети. Музика розширює світ уяви та фантазій, спонукає до прекрасного, допомагає глибше сприймати історичні події та навколишній світ. Сподіваюся, що для вас музика означатиме дуже багато, адже вона наче сонечко, що посилає свої життєдайні промені.



VII. Домашнє завдання

Слухати музику за власним вибором.
Каталог: bitstream -> 123456789 -> 532
123456789 -> Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму
123456789 -> Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи”
123456789 -> В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості
123456789 -> Урок 1 Тема. Як не любить той край Матеріал уроку. Володимир Сосюра "Як не любить той край "
123456789 -> Конспект уроку із світової літератури для 7 класу Тема. Поетизація давньоруської минувшини в баладі О. С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега»
123456789 -> 5 клас Тема уроку. Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їх володаря. Мета уроку
532 -> Конспект уроку в 6 класі: «Блискучий майстер російського піанізму»


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconПлан-конспект уроку логіки в класі План-конспект уроку математики в класі
Матеріали оцінки роботи вчителя учнями, батьками, колегами по роботі, адміністрацією
Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconКонспект уроку у 9 класі тема. М. В. Гоголь. Своєрідність творчого шляху. Поєднання реалістичних І романтичних тенденцій у творах «Вечори на хуторі біля Диканьки»
...
Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconКонспект уроку читання у 4 класі Мелодії природи Підготувала Лугова Олена Нифонівна, учитель початкових класів
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням елементів інтерактивної
Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconКонспект уроку української літератури у 9 класі Мистецтво бачити слово. Візуальна (зорова) поезія сьогодні
Зверніть увагу на тему уроку (висвітлено на проекторі). Про що йтиме мова на уроці?
Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconУроку «Фразеологізми різних стилів мовлення»
Мета: поглибити знання учнів з української фразеології; розкрити функціонально стилістичні можливості фразеологічних одиниць; формувати...
Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconПлан-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку
Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на дитячі роки, дослідити риси характеру малого Тараса за допомогою твору Степана Васильченка...
Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconПлан-конспект уроку української літератури в 11 класі Тема уроку: Микола Хвильовий І літературна дискусія 1925-1928 років
...
Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconКонспект уроку з історії рідного краю України в 10 класі
Метою уроку є виховання почуття національної свідомості, патріотизму, зацікавленості своєю історією, знання історичного шляху свого...
Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconКонспект уроку з української літератури в 6 класі на тему
Обладнання: портрет Лесі Ворониної, виставка книг письменниці, мультимедійна презентація
Конспект уроку в 8 класі: «поєднання стилів різних епох композиторами сучасності» iconКонспект уроку з української літератури у 7 класі на тему: "В. Голобородько. Поема "
Мета уроку: повторити біографію В. Голобородька, вміти виразно читати поезію, аналізувати прочитане, розкривати образ лелеки, знати...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка