Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни



Скачати 137.54 Kb.
Дата конвертації23.07.2017
Розмір137.54 Kb.
ТипКонспект


Микола Гоголь і Україна.

Повість «Тарас Бульба»


Зображення в повісті …… любові до України, …….. героїзму, мужності

і ратної звитяги

українського народу

в боротьбі за рідну .. землю.

Конспект уроку вчителя світової літератури

Сокальського НВК « ЗШ І – ІІІ ст. № 2 - ліцей»

Базарко Анни Євгенівни

Мета:

  • ознайомити учнів з життям і творчістю М.Го­голя,з історією напи­сання повісті «Тарас Бульба», з’ясувати причини звернення письменника до історичної тематики;

  • розкрити зв'язок письменника з Україною та її культурою;

  • допомогти учням усвідомити героїчний пафос твору на прикладі зображення мужності та ратної звитяги ук­раїнського козацтва;

  • розвивати дослідницькі здібності учнів, розвивати навички аналізу худож­нього тексту; навички порівнян­ня творів різних видів мистецтва;

  • виховувати виховувати патріотичні почуття учнів,повагу до культури наших предків.

Обладнання: портрети М.Гоголя, виставка книг письменника, медіапрезентація,інформаційні картки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами рольової гри та використанням комп’ютерної презентації.

Моє серце завжди залишиться прив’язаним

до священних місць Батьківщини.

М.Гоголь

Історія предків завжди цікава для того,

хто гідний мати Батьківщину.

М. Карамзін

. ХІД УРОКУ

І.ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Вступне слово вчителя

Микола Васильович Гоголь… Знайомий незнайомець... Відомий усім і до кінця не пізнаний... Геніальний і  незрозумілий... Простий і таємничий...

Усе життя Гоголя можна назвати дорогою. Лише в дорозі він заспокоювався,відчував натхнення,приплив нових сил. Дороги Гоголя вели до Москви і Петербурга, Риму і Парижа,Гамбурга і Єрусалиму.

Слайд 2

Однак у нього була своя дорога, та, яку призначив йому Бог…А усі шляхи письменника починалися з одного місця–його Василівки, що на Полтавщині,з його України. Звідси він вирушив у свої мандри,сюди завжди повертався думкою і душею.

Сьогодні ми познайомимось з таємничим і неповторним генієм. Разом з Гоголем вирушимо в подорож нашим історичним минулим,здійснимо невеличку заочну екскурсію гоголівськими місцями.

ІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ,ЕПІГРАФІВ УРОКУ

Слайди 3,4

( запис в зошити теми, епіграфів )

ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ,УМІНЬ,НАВИЧОК

Вчитель: Розкриття творчої таємниці М.Гоголя - основний зміст нашого уроку. Завдяки чому йому вдалося стати одним з найпопулярніших письменників?

Все Гоголя про Гоголя питаю -

Який він був? І в чому таїна…..

Давайте спитаємо про це у самого митця.

РОЛЬОВА ГРА

( розповідь супроводжується відеороликом « Гоголь. Біографія і творчість»)

Слайд 5 (відеоролик)

Завдання для класу: слухаючи розповідь, заповнити інформа-ційні картки.

Учень – Гоголь :

Народився я 1 квітня 1809 року у с. Великі Сорочинці, куди приїхала моя мати до лікаря Трохимовського. Дитячі роки пройшли у Василівці – родовому маєтку Гоголів. Садиба названа по імені батька – Василя Опанасовича. Мої предки відзначалися надзвичайною обдарованістю, та і я сам гарно малював, а ще любив вишивати, розробляв візерунки для вбрання своїх сестер, для вітражів у батьківському домі.

Батьки мої були добрими,чуйними ,талановитими людьми, вони привили мені любов до театру, фольклору, інтерес до минувшини. Наш дім завжди був відкритий для народних пісень, народної культури, народних співців...

Із Василівки шлях привів мене до Полтави, де я навчався у повітовому училищі разом із братом Іваном. Із Полтави дорога повела мене до Ніжина, де навчався в гімназії вищих наук. Майже завжди я ходив там голодний, мерз через відсутність теплого одягу, часто хворів і плакав від туги за батьками.

Після закінчення гімназії всією душею прагнув до Петербурга. Мріяв поступити актором чи режисером в імператорський театр, знайти гарну квартиру і познайомитись з видатними людьми. Однак до театру мене не взяли, через брак коштів змушений був оселитись в похмурій, холодній кімнаті, знайом-ства не зав’язувались.

Вчитель: Згодом Гоголь знайшов місце дрібного чиновника, а головне – взявся за перо. В пошуках тем для творів допомогла мати.

Учень – Гоголь: « Дорога моя матінко! Ви маєте тонкий спостережливий розум, багато знаєте про традиції і звичаї малоросіян наших, тому не відмовитеся повідомляти мені їх у нашому листуванні».

Вчитель: 1830р. вийшла збірка «Вечори на хуторі біля Диканьки», яка відразу принесла славу М.Гоголю. Він увійшов в коло відомих літераторів, познайомився з О.Пушкіним, В.Жуковським, О Дельвігом. Всім сподобалися яскраві українські характери,створені письменником,захоплюючі історії українсь кого життя.

УченьГоголь: Однак подальші мої дороги були дуже тяжкими. У такі найважчі хвилини життя моєю розрадою і підтримкою завжди була Олександра Смірнова – Россет,фрейліна імператори-

ці, дружина губернатора Калуги, племінниця декабриста. Та найкраще повертали до життя мою душу поїздки в Україну, до Києва. Разом із другом Михайлом Максимовичем, професором університету і збирачем народних пісень, ми любили ходити по Печерську, сидіти біля Андріївської церкви, підніматися на Володимирську гірку.

З України, з Києва і рідної Полтавщини я привіз нові легенди, пісні, задуми. В результаті появилися збірки «Миргород», «Ара -бески»,п’єса «Ревізор»,поема «Мертві душі».

Вчитель: Але в Росії писати було дуже важко, тому з Петербур - га дороги Гоголя пролягли за кордон.

Учень – Гоголь: « Їду за кордон, там розвію ту тугу, яку щоденно викликають у мене мої співвітчизники».

Вчитель: Однак і за кордоном Гоголю не було спокою. Він не міг жити без батьківщини,не міг не думати про співвітчизників.

Учень – Гоголь: « Співвтчизники!.. Я вас любив, любив тією любов’ю, про яку не розповідають,яку дав мені Бог…

Вчитель: Однак ні людство, ні співвітчизники не розуміли Гоголя…Здійснивши давню мрію, він відвідує Святу Землю, востаннє їде у Василівку…А повернувшись в Росію, в ніч з 11 на 12 лютого 1852 р. спалює рукописи і готується до смерті, яка не змусила себе довго чекати. Серце великого митця перестало битися 21 лютого 1852 року.

Перевірка результатів роботи з інформаційними картками. Слайд 6

Історичний коментар вчителя: М.В.Гоголь походив із старовинного українського козацького роду і був нащадком відомого козака Остапа Гоголя, що був у кінці XVII століття гетьманом Правобережної України. Його бабуся ,Тетяна Лизогуб,була правнучкою Скоропадського і праправнучкою Дорошенка.

ГОГОЛЬ І УКРАЇНА

Вчитель: Багато місць на Україні пов’язано з перебуванням російського письменника. Вони – наша національна святиня, кожен дотик до них допомагає розумінню особи Гоголя, наближає нас до його творчості.

Проблемне питання: У чому і як саме простежуються зв’язки Гоголя з Україною та її культурою?

Завдання для класу: скласти асоціативний кущ.

Розповідь учнів – літературознавців з використанням фізичної карти України.

( на карті учні прапорцями відмічають місця, про які розповідають)

Перший учень: Якщо глянути на Україну хоча б з тієї відстані, на яку злетів колись Вакула, то зі сходу на захід, немов на карті, розкинулися міста, в яких побував великий письменник Микола Васильович Гоголь. Серед них

Харків:

  • тут почтмейстером працював дід Гоголя;

  • деякий час жила мати Марія Іванівна;

  • вперше на Україні здійснено виставу за комедією «Ревізор».

Полтавщина.Великі Сорочинці:

  • 1.04.1809 року народився майбутній сатирик;

  • тут і сьогодні вирує знаменитий Сорочинський ярмарок.

Гоголеве (Василівка за часів Гоголя):

  • у садибі батьків пройшли дитячі роки письменника;

  • тут поховані його батьки;

  • діє музей- заповідник М. В. Гоголя.

Миргород:

  • Гоголь відвідував повітовий суд і описав його у «Повісті про те, як посварився Іван Іванович з Іваном Никифоровичем».

Другий учень – літературознавець:

Шишаки:

  • Гоголь ходив з Василівки пішки з матір’ю до храму.

Полтава:

  • в повітовому училищі в 1818- 1820 рр. вчилися брати Іван і Микола Гоголі.

Ніжин:

  • навчався в Ніжинській гімназії вищих наук (1821- 1828);

  • тут споруджено перший у Росії пам’ятник Гоголю в місті його перебування.

Київ:

  • побував змалку, а 1835 року гостював у першого ректора Київського університету М. О. Максимовича;

  • місто відображено у творах «Страшна помста», «Вій», «Тарас Бульба».

Одеса:

  • 1848 р. Гоголь прибув сюди пароплавом, повертаючись із Єрусалима;

  • З осені 1850 до весни 1851 року жив на Недєжнинській вулиці в будинку Трощинського.

Саки(Крим): лікувався влітку 1835 року.

Перевірка виконання завдання учнями

Слайд 7

Узагальнення розповіді учнів вчителем:

Як бачимо, зв’язки Гоголя з Україною простежуються скрізь і в усьому. Батьківщина дала йому як письменнику – сюжети, образи. В яких творах знайшло відлуння захоплення Гоголя Україною?

Слайд 8

Збірка «Вечори на хуторі біля Диканьки»:

«Вечір напередодні Івана Купала»,«Ніч перед Різдвом»,«Травнева ніч або Утоплена»,«Сорочинський ярмарок»,«Пропала грамота»,«Страшна помста».

Збірка «Миргород»: « Вій», «Тарас Бульба»

Вчитель: Повість «Тарас Бульба» посідає особливе місце у творчій спадщині М.В Гоголя. У ній письменник висловив не лише ставлення до минулого, а й своє розуміння батьківщини, волі,людської гідності,смислу буття.

Слайд 9 (відеоролик)

СЛОВНИКИВА РОБОТА ( Слайд 10)

(Запис в зошити)

ПОВІСТЬ - епічний прозовий твір, що характеризується однолінійним сюжетом і змальовує життя ряду персонажів протягом певного періоду часу.

ІСТОРИЧНА ПОВІСТЬ - повість, побудована на історичному сюжеті, у якому широко відтворюються певна епоха та її діячі.

ІСТОРІЯ НАПИСАННЯ, ДЖЕРЕЛА ПОВІСТІ «ТАРАС БУЛЬБА»

Вчитель: Глибоко і віддано любив письменник Україну,її славне історичне минуле. Звернення до історичної тематики не було випадковим епізодом у його творчому житті. Займатися історією він почав ще в юнацькі роки, але з усіх починань («Страшна помста»,роман з минулого України «Гетьман», рукописи якого не збереглися,драма з історії України «Виголений вус») завершеною виявилася лише повість «Тарас Бульба».

ДЖЕРЕЛА ПОВІСТІ «ТАРАС БУЛЬБА» Слайд 11

  • « Опис України »Гійома де Боплана.

  • « Історія про козаків запорізьких» Семена Мишецького.

  • Списки українських літописів Самійла Величка,Григорія Грабянки.

  • Народні пісні, легенди.

  • Українська природа.

  • Походження письменника.

Слайд 12 ( 1ч.)

Вчитель: Микола Гоголь у повісті «Тарас Бульба» правдиво і яскраво зобразив Запорозьку Січ,козацький побут ХV – ХVІ ст.,

життя полкової старшини та побут запорожців.

Микола Васильович писав про епоху,яку відділяло від нього кілька століть.

  • Чому письменник звернувся до таких давніх часів?

  • Хто такі запорозькі козаки?

  • Чому так важливо знати своє минуле?

  • Повідомлення учнів – істориків

Перший учень : З юних літ у душі Гоголя живе мрія про прекрасне,гармонійне життя вільних людей. Дійсність не мала з нею нічого спільного,тому він звертає свій погляд у минуле, до епохи національно – визвольних війн українського народу. Там,у минувшині,письменник знаходить те,чого марно шукає в сучасності і сучасниках: волелюбність,відданість Батьківщині. Тільки тут могли сформуватися могутні характери,справжня дружба і братерство.

Слайд 12 ( 2ч.)

Другий учень : Українське козацтво - визначне явище в європейській історії. (Слово «козак» тюркського походження і означає «вільна людина»). Головна історична умова виникнення українського козацтва - поневолення України Литвою і Польщею, позбавлення її державності, гноблення,національні й релігійні утиски українського народу,який прагнув здобути волю.

Третій учень: Виникнення козацтва пов'язане з утворенням Запорізької Січі. Часто селяни, не витримавши гніту, тікали від кабали на південь, на широкі степи, у пониззя Дніпра. На острові Хортиця, біля дніпровських порогів, виник укріплений табір селян-утікачів. Вони стали називатися запорозькими козаками, так як жили «за порогами» Дніпра. Захищаючись від ворогів, влаштовували засіки, тобто перепони із повалених дерев. Засіка – на українській мові «січ». Тому і табір їх став називатися Запорозькою Січчю. Запорозьке козацтво боролось і з польською шляхтою, і з турками, які часто нападали на ці землі. У цій упертій боротьбі за рідну землю формувались могутні характери, міцні натури, які привертали увагу Гоголя своєю відвагою і героїзмом.

СЛОВНИКОВА РОБОТА (Слайд 13 )

( запис в зошити)

КОЗАК - від татарського «кайзак» - вільна людина.

СІЧ -укріплений осередок нереєстрового Війська Запорозького Низового ІІ пол. XVI — к.XVIII століття з дислокацією за порогами Дніпра.
ТЕМА КОЗАЦТВА У ТВОРАХ МИСТЕЦТВА

Вчитель: Запорозька Січ, славні сторінки історії запорозьких козаків викликали захоплення у багатьох митців. Слово нашим мистецтвознавцям.

Слайд 14

Перший мистецтвознавець. «Наше Запоріжжя мене захоплює свободою, цим піднесенням рицарського духу... І ось ця купка звичайно обдарованих людей свого часу стає настільки сильною, що не тільки захищає Європу від східних хижаків, але й загрожує навіть їх сильній ході цивілізації і від душі глузує з їхньої східної пихатості», - так писав про Запоріжжя видатний художник І.Рєпін, який створенню картини «Запорожці» віддав 12 років життя. На картині показано, як козаки пишуть листа турецькому султанові.
Другий мистецтвознавець. Зверніть увагу на центральну фігуру картини. Це кошовий отаман Іван Сірко. У нього мужнє обличчя, проникливий погляд. Усе в його постаті свідчить про силу і відданість. Саме такий отаман міг розгулювати на козацьких «чайках» по Чорному морю і здійснювати сміливі походи в Крим. Та й вся невеличка група козаків на картині - люди мужні, з обвітреними в боях обличчями. Таким не страшний ворог.

Вони впевнені в своїй правоті, силі, вірять у своїх, товаришів. Козак з піднятою рукою ніби запрошує вас придивитися пильніше і побачити дим вогнищ. Списи, голови козаків. Увесь величезний простір заповнений людьми, які збиралися для захисту рідної землі від небезпечних південних та західних сусідів. Хоробрі запорожці кинули все заради однієї мети - захисту батьківщини.

До теми козацтва зверталися і інші художники.

Слайд 15 (відеоролик)

Словесне малювання.

  • Якими ви уявляєте козаків?

- Чи збігається ваше уявлення з образами, створеними, художниками?

БЕСІДА ЗА ЗМІСТОМ ПОВІСТІ Слайд 16

- Який період історії зображено в повісті М.Гоголя?

- З яких джерел М.Гоголь черпав натхнення, працюючи над повістю?

- Хто є головними героями повісті «Тарас Бульба»?

- Якими були запорозькі козаки? Що вони вважали головним у своєму житті?

- Чому Тарас був незадоволений життям на Січі?

- Як старий полковник піднімає козаків на «відважне діло» ?

- Який зміст вкладає Тарас у вислів «відважне діло»?

- Яка подія змусила козаків піднятися проти поляків?

- У якій ролі тут виступають запорожці?

Коментоване читання:

Знайдіть і зачитайте рядки, де відображене авторське ставлення до ратної справи козаків. Про що це свідчить?

РОБОТА В ТВОРЧИХ ГРУПАХ Слайд17

Підготовка повідомлень про подвиги козаків Кирдюга, Товкача, Мосія Шила, Кукубенка.

Висновок: М.Гоголь змалював козаків як оборонців української землі, захис­ників православної віри. Жорстокі й нещадні до ворогів, козаки були вірними товаришами, справжніми побратимами. Безкорисливість, щедрість, вірність у дружбі понад усе цінувалися в Запо­розькій Січі. Герої-запорожці в повісті «Тарас Бульба» уособлюють найкращі риси українсь­кого козацтва.

IV.ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ УМІНЬ І НАВИЧОК

Підсумок. Слайд 18

І. « Мікрофон»

- Як, на вашу думку,Гоголь змальовує українську історію?

  • Які моральні і громадянські якості прославляються

письменником в образах козаків?

  • Які чесноти козаків могли б бути взірцем для наслідування

і за наших часів?

  • Які ідеї утверджуються в повісті « Тарас Бульба» ?

Провідна ідея повісті: зображення любові до Батьківщини, уславлення героїзму та подвигу, мужності й ратної звитяги українського народу в боротьбі за рідну землю.


ІІ. Метод «Прес»

  • Чому важливо знати свою історію?

Аналіз епіграфа.

ІІІ. Робота в парах

Скласти сенкан на тему « Патріот».

Слайд 19

Узагальнення вчителя: Творчість М.Гоголя утверджує самобутність України і українців як країни, народу, нації.Слова М.В.Гоголя доходять до самого серця і викликають в ньому високі почуття,пробуджують у людині людину.

   О, Генію, живеш в наших серцях,



                   Дивуєш і захоплюєш понині.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайд 20

1. Розробити маршрут подорожі Гоголя по Україні.

2. Підготувати повідомлення про закони, побут і звичаї

українського козацтва.

3. Написати твір – мініатюру на тему: « Героїчні сторінки життя запорожців » .





Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconВербська зош І-ІІІ ступенів Дубенського району Рівненської області Метод проектів у викладанні світової літератури Матеріали Турчик Валентини Михайлівни, вчителя світової літератури
Турчик В. М. Метод проектів у викладанні світової літератури// Методичний посібник для вчителя світової літератури, класного керівника...
Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconСучасні типи уроків світової літератури: пошук, натхнення, фантазія
Дати ім’я уроку-таїнству, на якому відбувається діалог в серцях його учасників, – непросто, але не для сучасного вчителя світової...
Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconКонспект уроку в 6-му класі вчителя зарубіжної літератури нвк №3
Добрий день, любі діти. Я рада новій зустрічі з вами. Бажаю вам успіхів у вивченні нової теми, нових творчих злетів. А зараз покладіть...
Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconКонспект уроку зі світової літератури
С. П. Фоміна,завідуюча навчально-методичним кабінетом світової літератури та російської мови Кіровоградського оіппо імені В. Сухомлинського...
Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconЗвіт директора Калуського нвк “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 – ліцей” перед громадськістю 22 травня 2014 року
Звіт директора Калуського нвк "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 ліцей" перед громадськістю 22 травня 2014 року
Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconКонспект уроку з української літератури для 7 класу вчителя української мови та літератури
Які твори художньої літератури Є. Гуцала ви читали? Чим вони вам запам’яталися? (Слайд 3)
Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconПлан-конспект уроку логіки в класі План-конспект уроку математики в класі
Матеріали оцінки роботи вчителя учнями, батьками, колегами по роботі, адміністрацією
Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconПлан-конспект уроку української літератури в 11 класі Тема уроку: Микола Хвильовий І літературна дискусія 1925-1928 років
...
Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconСучасні типи уроків зарубіжної літератури: пошук, натхнення, фантазія
Дати ім’я уроку-таїнству, на якому відбувається діалог в серцях його учасників, – непросто, але не для сучасного вчителя світової...
Конспект уроку вчителя світової літератури Сокальського нвк «зш І ііі ст. №2 ліцей» Базарко Анни Євгенівни iconДо 110 річниці від дня народження Антуана де Сент-Екзюпері Роботу виконала: Костюкевич Оксана Вікторівна, вчитель світової літератури нвк «зош І-ІІІ ст., гімназія»
Вступ. Характеристика сучасної літературної освіти


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка