Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях



Скачати 103,47 Kb.
Дата конвертації08.06.2017
Розмір103,47 Kb.
ТипКонспект

Конспект уроку

з української літератури

на тему

Життєвий і творчий шлях



Ліни Костенко
Тема. Життєвий і творчий шлях Ліни Костенко

Мета: На основі фактичного матеріалу, спогадів доньки Оксани Пахльовської, літературознавців та творів допомогти учням пізнати поетесу Ліну Костенку як людину гармонійну, високоталановиту, шляхетну, послідовну у своїх переконаннях. Розвивати художнє мислення. Виховувати високі моральні якості.

Тип уроку. Урок – дослідження.

Методи. Слово вчителя, бесіда, художнє читання поезій, учнівські повідомлення, розгляд фотопортретів.

Обладнання. Портрет Ліни Костенко та її доньки Оксани Пахльовської, поезії Ліни Костенко.

Хід уроку

  1. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Поетеса Ліні Костенко свого часу стала легендою. І погодьтеся, що бути сучасниками легендарної людини – це вже небуденність. Тому урок про неї хотілося б почати рядками Марини Цвєтаєвої, присвяченими Анні Ахматовій: « Короновані ми тим, що одну з тобою топчем землю, що небо над нами те ж саме!»

Нам справді випала честь жити в одну епоху з Ліною Костенко, А такі люди, як вона « держать небо на плечах. Тому і є висота».

Епіграфом уроку стануть слова поетеси про неї, про її невтомну працю:



Я – жниця довічна,

Працюю терпляче,

За радість труда

І за тисячний сніп.

Ліна Костенко

Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви досліджували життєпис поетеси, тому ознайомились із біографічними матеріалами, поезіями, літературознавчими статтями про Ліну Костенко, тому протягом заняття спробуємо скласти життєвий і творчий портрет поетеси на тлі нашого часу, дуже непростого, часто жорстокого, рідко милосердного і доброго, часом беззахисного.

У нас працює три групи: 1 – біографи, 2 – читці, 3 – літературознавці.

Завдання – протягом уроку нотувати все необхідне для написання портрета, визначення основних тем у поезії Л. В. Костенко.



  1. Сприймання учнями матеріалу уроку.

1 учень – біограф:

На Київщині у стародавньому містечку Ржищеві, що височить на мальовничому березі Дніпра, 19 березня 1930 року в учительській родині народилася Ліна Василівна Костенко. У 1936 році родина Костенко переїхала до Києва. Батьки майбутньої поетеси, високоосвічені порядні люди. Батькознав 12 мов, був тямущим у багатьох галузях знання, тому й викладав різні шкільні предмети. Ще школяркою почала відвідувати літературну студію при Спілці письменників України. На початку 1940 року сім’ю спіткало лихо: батька Ліни заарештували і вислали на 10 років у сталінські табори як ворога народу.

Дівчам – підлітком Ліні Костенко довелося пройти крізь повоєнні лихоліття, скуштувати гіркої долі біженців з окупованої території.

Після закінчення середньої школи Ліна Василівна у 1946 році вступила до Київського педагогічного інституту. Згодом залишила його і в 1951 році вступила до Московського літературного інституту, який закінчила у 1956році з відзнакою. Всеволод Іванов, відомий російський письменник, у відгуку на добірку її віршів ( у Літературному інституті то своєрідна дипломна робота) написав: «Це дуже талановитий поет із великим майбутнім».

Поезією захопилася рано і почала писати сама ще в дитинстві.( « Мій перший вірш написаний в окопі»)

На початку 50-х років дебютувала з ліричними віршами в періодичній пресі.



Учень – читець.

« Мій перший вірш написаний в окопі ».

2 учень – біограф:

1950-і роки… Ровесники Ліни Костенко входили в життя,

Вхопивши « ковток свободи» після задухи й терору сталінщини. Водночас із Л. Костенко в Літературному інституті навчався Роберт Рождественський,

Тоді ж яскраво про себе заявили молоді поети Андрій Вознесенський і Євген Євтушенко. Після повернення з Москви Ліна Костенко могла пересвідчитися, що і в Україні все сміливіше розправляє плечі молоде покоління – « шістдесятники». Услід за Дмитром Павличком у поезію йшли , сповнюючи її самобутніми молодими голосами, Василь Симоненко, Іван Драч, Микола Вінграновський.

В основі світогляду цієї частини молодої української інтелігенції – демократичні, гуманістичні цінності « соціалізму з людським обличчям», національна проблематика, пов’язана з тривогою за долю української мови, самобутність культури, потреба засвоєння

багатства європейського мистецтва, літератури.

Першу книгу « Проміння землі» Ліна Костенко запропонувала читачеві в 1957році. Наступного року виходить збірка « Вітрила», а до сторіччя смерті

Т. Шевченка « Мандрівки серця» (1961)



Учень – літературознавець:

Після виходу збірки « Мандрівки серця» Василь Симоненко писав: « Її третя книга має принципове значення. Уже одним фактом свого існування вона перекреслює всю тріскучу і плаксиву писанину деяких ліриків, що своїми утворами тільки захаращують книжкові полиці магазинів та підривають довір’я читачів до сучасної поезії… Вона красива у своєму смутку і сліпуче осяйна в своїй радості… Хочу зазначити ще одну рису поезії Л. Костенко – простоту, що є антиподом примітиву і синонімом віртуозності. Це та простота,

Яка поєднує в собі красу, мудрість, тонку душевну чутливість і хороший смак».

3 учень – біограф:

Збірка « Зоряний інтеграл» , яка мала вийти в 1963 році, так і не побачила світ:

Її набір було знищено; поетичній книзі « Княжа гора » (1976), що готувалася понад 10 років, також не судилося дійти до читача. У діалозі поетеси з її шанувальниками настала перерва – на довгих 16 років.

Учень – читець:

« Життя, як річку не перейдеш вбрід »

3 учень – біограф:

Ліна Костенко часто ніби навчає своїми віршами віковічних правд життя,

вірить у перемогу добра над злом, не підтримує так модного тепер шукання найлегшого шляху в житті, а навпаки, закликає поборювати найважчі перепони.

У 1977 році з’явилася збірка « Над берегами вічної ріки». Ліна Василівна зізналася, що її збірка змогла побачити світ лише після того, як сама вона оголосила голодування.

У 1975 році Ліна Костенко видала історичний роман у віршах « Маруся Чурай», у 1980 році книгу віршів та поем « Неповторність», за які була пошанована Шевченківською премією.

Учень – читець:

« Ти знов прийшла»

Учень – літературознавець:

Ось як згадує Оксана Пахльовська про Ліну Василівну:

« Мама свого часу стала легендою. Це тоді, коли в літературі її ніби й не існувало і ім’я було заборонене, вірші не друкувалися, про вихід книжок і не мріялось. А люди про неї знали. Переповідали один одному й правду, й вигадки, але знали, що вона є. Саме тоді, коли багато колег робило вигляд, що якраз її немає. У найстрашніший період, коли все тісніше змикалося круг неї коло переслідувань, цькувань, заборон, - вона писала. Поезія була протистоянням. Була вірою в конечність абсурду. І з самого початку …була бунтом. Бунтом особистості.

Всі ці роки мама здавалась мені хранителькою згасаючого вогню, самотньою на березі найчорнішого з морів. « Я умирала серед вас, отут, під небом України…» Це не тільки про Марусю Чурай. Це й про себе ».



«Доля »

Ліна Василівна

Наснився мені чудернацький базар:

під небом, у чистому полі,

для різних людей,

для щедрих і скнар,

продавалися різні Долі.

Одні були царівен не гірш,

А другі – як бідні Мільйони.

Хто купляв собі Долю за гріш,

А хто – і за мільйони.

Дехто щастям своїм платив.

Дехто платив сумлінням.

Дехто – золотом золотим.

А дехто – вельми сумнівним.


Долі – ворожки, тасуючи дні,

до покупців горнулись.

Долі самі набивались мені.

І тільки одна відвернулась.

Я глянула їй в обличчя смутне,

душею покликала очі.

Доля

Ти все одно не візьмеш мене…



Ліна Василівна

А може, візьму?



Доля

Ти собі затям…

За мене треба платити життям,

А я принесу тобі горе.



Ліна Василівна

То хто ж ти така?

Як твоє ім’я? Чи варта такої плати?

Доля

Поезія – рідна сестра моя.

Правда людська – наша мати.

Ліна Василівна

І я її прийняла, як закон.

І диво велике сталось:

минула ніч. І скінчився сон.

А доля мені зосталась.

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться –

у мене жодних претензій нема

до Долі – моєї обраниці

Вчитель.

Мужність поетеси вражає. Адже це вона єдина із членів Спілки письменників уголос протестує проти вводу радянських військ у Чехословаччину, незважаючи на загрозу арешту, це вона у Львові кидає квіти підсудним В’ячеславу Чорноволу та братам Гориням, коли прокотилася хвиля репресій проти української інтелігенції. Їй крутять руки, вона б’є кулаком по « воронках».

З’ясуймо життєве і творче кредо поетеси, прочитавши уривки з поетичними цитатами.( на аркуші паперу, прикріпленому на дошці, уривки з поезії Ліни Костенко).

Словникова робота:

Кредо ( від лат. credo – вірю) - символ віри, основа світогляду, переконань.
Я трохи звір. Я не люблю неволі.

Я вирвуся, хоч лапу відгризу.

А я не хочу пошепки.

А я не хочу крізь грати!
Криши, ламай, трощи стереотипи!
Я не люблю нещасних. Я щаслива.

Моя свобода завжди при мені.
Отже, кредо поетеси – свобода і правда.

Учень – літературознавець:

І знову - спогади доньки, цього разу про Ліну Костенко як жінку, матір.

« Сімдесяті. В цей час на руках у мами – маленьке дитя, мій молодший брат Василько. Це мужність мами як жінки – народити дитину в розгул чуми. Це правічний інстинкт роду – віра в перемогу життя і його неперервність.

Вона завжди мені каже: найголовніше – це діти і робота.

У мами свій метод виховання – свобода особистості. Вона дуже раділа, коли мій брат ще зовсім дитям писав чарівні вірші, а потім зайнявся театральними дійствами. Вирішила: Буде режисером. Але коли виріс і сказав, що буде математиком, вона тільки віддала належне його рішучості.

Дітьми ми були дуже вредні. Завжди знали одне правило: хоч яку шкоду зробили, - все нічого. Одного не можна – брехати – ні іншим, ні собі. Основа маминих стосунків з нами і зі світом: довіра і надійність. І ще одне: серед тих, хто захоплювався маминою мужністю, дуже мало хто по – справжньому вміє розуміти в ній і прекрасну жінку з могутньою, ще з глибин європейського Середньовіччя, енергією любові, віри і витонченості, аристократизму почуття».



Пісня « Пелюстки старовинного романсу»

4 учень – біограф:

У 1987 році Ліна Костенко видала поетичну збірку « Сад нетанучих скульптур» та книжечку віршів для малюків « Бузиновий цар». У 1989 році – « Вибране».

У 1995 році Ліна Василівна нагороджена Міжнародною літературною премією ім.. Франческа Петрарки за книгу « Інкрустації», видану італійською мовою.

У1998 році у Торонто Світовий конгрес українців нагородив Ліну Костенко найвищою своєю відзнакою – медаллю Святого Володимира.

Роман у віршах «Берестечко» вийшов у 1999 році. У цьому ж році Ліні Василівні вручили диплом Почесного доктора Національного університету

« Києво – Могилянська академія».

У 2000 році стала першим лауреатом Міжнародної премії ім.. Олени Теліги

« За справжнє лицарство у житті, подвижницьку діяльність в ім’я України, створення високохудожніх творів».

Під час Помаранчевої Революції поетеса була довіреною особою Віктора Ющенка.

Учень – читець

Поезія « Життя іде і все без коректур».

Учень – літературознавець:

Михайло Слобошпицький, літературознавець про Ліну Костенко:

Є поети – законодавці літературних мод і погод у літературі, що стають своєрідними творчими каталізаторами для всіх своїх колег.

Є поети – суворі ревнителі національних традицій, « архаїсти», які борються проти рецедивів агресивної субкультури й нівеляції слова.

Є поети – духовні лідери й духовні донори для всієї культури, оскільки значення їх виходить далеко за суто літературні рамки.

Мало кому щастить поєднати в своїй особі всі ці риси.

Ліна Костенко – еталон такого, абсолютно унікального, поєднання».

Вчитель

На одній із прес – конференцій Ліна Костенко нагадала, що покликання письменника – писати, а останнім часом вона мріє писати вірші не з політичним забарвленням, а малювати птиць срібним олівцем на лляному полотні»:

Я – дерево, я – сніг, я – все, що я люблю. І, може, це і є моя найвища сутність.

III. Узагальнення і систематизація вивченого.

1 група створила портрет Ліни Костенко.

2 група оформила стенд « Літературознавці про Ліну Костенко».

3 група визначила основну тематику поезій Л. В. Костенко.

IV. Домашнє завдання .


  1. Біографія Л. В. Костенко.

  2. Підготувати повідомлення « Мотиви лірики Ліни Костенко»:

для 1 групи – «Відлуння війни в сьогоденні».

для 2 групи – «Філософські мотиви в поезії Ліни Костенко».



для 3 групи – « Роль мистецтва в житті людини».
Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях iconКонспект відкритого уроку на тему
Федір Достоєвський (1821 1881). Життєвий І творчий шлях письменника. Творчість Достоєвського як одна з вершин російської та всесвітньої...
Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях iconКонспект уроку з української літератури
Тема: Тарас Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Його винятково велике значення. Життєвий...
Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях iconПлан-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку
Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на дитячі роки, дослідити риси характеру малого Тараса за допомогою твору Степана Васильченка...
Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях iconКонспект уроку світової літератури в 11 класі Життєвий І творчий шлях Ернеста Міллера Хемінгуея
«Старий і море», а ще ознайомитися з оповіданням «Мій старий» або «Непереможений»
Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях icon"Життєвий і творчий шлях Анни Ахматової. Пізня поезія Ахматової "Реквієм"
Розробка уроку на тему:”Життєвий І творчий шлях Анни Ахматової. Пізня поезія Ахматової “Реквієм”
Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях iconУроку №1 : Живописець правди, оборонець добра Григір Тютюнник. Життєвий і творчий шлях письменника, цікавий епізод з його життя
Система уроків з української літератури за новою програмою для 7-го класу по темі
Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях iconКонспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман
Тема. Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські І естетичні погляди. Камю й екзистенціалізм. Роман
Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях iconЛауреат конкурсу „Учитель року-2009 Урок №1 Тема уроку: Іван Франко. Життєвий і творчий шлях письменника. Очікувані Учні повинні
Катеринич С. А.,учитель української мови та літератури приватного закладу
Конспект уроку з української літератури на тему Життєвий І творчий шлях iconУрок з української літератури у 7 класі Підготувала: вчитель української мови І літератури
Тема. Ліна Костенко. Життєвий І творчий шлях письменниці. Поезії «Чайка на крижині», «Крила»(диптих). Духовне багатство – найбільший...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка