Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів



Скачати 125,01 Kb.
Дата конвертації25.08.2017
Розмір125,01 Kb.
ТипКонспект

Тарасівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Тема уроку.
Неповторний світ дитинства в

поезіях Лесі Українки

«Мрії», «Як дитиною бувало»

Конспект уроку з української

літератури в 6 класі

учителя І категорії

Тарасівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Щербини Світлани

Володимирівни


Тема уроку. Неповторний світ дитинства в

поезіях Лесі Українки «Мрії», «Як дитиною бувало»

Мета уроку: ознайомити учнів з розповіддю Олени Пчілки про дитячі роки своєї дочки; шляхом перевтілень дітей в образи розвивати творчу уяву, пам'ять , навички виразного читання та коментування ліричних творів; виховувати почуття поваги до видатних людей, кращих представників своєї нації.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, портрет письменниці, ілюстративні матеріали до біографії, видання творів.

Наочність: електронна презентація.
Епіграф уроку: Хай я загину, та хай сяє мило

Над людьми сонцем правда і надія!

Леся Українка

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Мотиваційний етап.



  1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку. (Графічне зображення настрою)

  2. Робота з епіграфом.

  • Діти, розшифруйте два ключових слова, які допоможуть нам дізнатися хто є автором поетичних рядків та сформулювати тему уроку.

Я

С

Е



Л

А

К



Н

А

Р



К

У
ІІІ. Оголошення теми та мети. Сьогодні на уроці ми розширимо свої знання про дитячі роки Лесі Українки, ознайомимося з поезіями поетеси, формуватимемо навички виразного читання та аналізу поезій.


ІУ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

Учитель. Уже після смерті Лесі Українки, у 1925 році , її мати, 76-річна Олена Пчілка, написала листа до Оксани Шимановської, своєї онуки, яка вчилася в українській гімназії в Польщі.

Дівчина попрохала бабусю розповісти про життя Лесі Українки, щоб виконати шкільне завдання – написати реферат про відому поетесу. Послухаймо й ми цю розповідь матері, що народила, виховала маленьку дівчинку, яка стала гордістю української літератури.

І хай світлий образ маленької Лесі залишиться у вашій пам’яті, зародить бажання пізнавати світ людей, навчить співчувати людському горю, радіти успіхам інших, розвине почуття гордощів за тих українців, які прославили рідний край.

Олена Пчілка. Леся народилася на Волині в м. Звягелі, нині Новогород-Волинський, на березі річки Случ 25 лютого 1871 року. Зроду була не дуже-то міцного складу, на 4-му місяці свого життя мало не померла від дитячої холери, але потім зміцніла і від півроку свого життя виросла вже досить здоровою дитиною.

Учитель. Діти, а яке повне ім’я поетеси? Чи цікаво вам знати, як батьки вибрали Лесі ім’я?

Олена Пчілка. Михайлику було півтора року. Хіба запитаєш у нього поради? Вирішила все сама новонароджена.

Вирішили понаписувати квиточки з іменами, як у лотареї, і принесли на великій тарелі до колиски. Маленька ручка потягнулася до папірця з іменем «Лариса». Так і вибрала собі ім’я Лариса Петрівна Косач, відома як Леся Українка. Ім’я «Лариса» означає «чайка», «приємна», «солодка».



Учитель. Леся та її старший братик Михась були нерозлучні: разом вчилися і гралися. За таку щиру дружбу їх називали спільним ім’ям: Мишолосіє. Якось поїхали вони до дядька Михайла у Київ на потязі.

(Інсценівка)



Дядько Михайло: Розкажіть же мені, моє Мишолосіє, чи сподобався вам залізний кінь. Чи добре він біжить?

Леся: А ми вже не Мишолосіє. Ми розділилися на два окремі імення: Миша і Лося. Бо ми стали великі. Нема вже Лосі, а є Леся. І він уже не Миша, а Михась.

Дядько Михайло: Чому ж раптом скільки змін, Михасю?

Михась: На різдвяні свята в нас гостювали Балашенки з маленьким хлопчиком. Він не вмів вимовляти лоша, а казав - лося. Нашій Лесі це не сподобалося. Вона попросила маму, щоб її звали Лесею.
Олена Пчілка: Говорила Леся з самого малку по-українському, бо того хотіла її родина. Діти чули навколо себе гарну волинську мову, а до неї теж чисту полтавську; вони росли в товаристві мами та бабуні чи няньки; чули багато пісень, казок, улітку їх часто возили в якесь волинське село під Звягелем, умисне, щоб вони краще знали народну українську мову.
Учитель: Одного разу в селі Чекну маленька Леся з мамою почула пісні, які дуже припали їй до серця: «Женчичок-бренчичок», «Заїнька», «Подоляночка».

(Дівчатка виконують пісню)



Олена Пчілка: Коли діти підросли й навчилися читати, то читали все, що можна було знайти для них придатного в українській літературі: «Чорну раду» М.Куліша, вірші Шевченка та ін..Леся охоче читала й Сербські пісні. Будучи малою, казала, що вона сама – «Віла біла» (русалка лісова)

(Інсценізація уривка з «Віли-посестри»

Автор. Їдуть поруч по горі зеленій,

І говорить побратим посестрі:


Юнак. Віла біла, любая посестро,

Чи ти бачиш, як чорніє долом?

Чи то галич налетіла чорна,

Чи то гору турки обступили?


Віла. Побратиме, то не чорна галич,

Тільки турки гору облягають,

Облягають, хмарою поймають.

Хутко нас вони обступлять колом.


Юнак Віла біла, любая посестро,

Утікай, поки здорова, звідси,

В тебе кінь крилатий, чарівницький,-

Як майне, то не збіжать і турки

На своїх арабських винохідцях.
Віла Бійся Бога, милий побратиме!

Що за слова ти оце промовив?

Чи на те ж браталась я з тобою,

Аби мала так ганебно зрадить?

Коли хочеш, утікаймо вкупі,-

Дужий кінь мій нас обох врятує.


Учитель. Діти, чому ця пісня подобалася Лесі?

Чи знаєте ви що Лесине прізвище Косач означає тетерук - великий лісовий птах з чорним блискучим оперенням і хвостом, подібним до ліри.

Мати Лесі Українки, Олена Пчілка, походить з роду Драгоманових. Драгоман – тлумач, перекладач у війську Богдана Хмельницького.


  • А що означає ваше прізвище?

У Лесі було два брати ( Михайло й Микола)і три сестри (Ольга, Оксана, Ісидора).

  • А у вас?

У сім’ї Косачів була традиція давати жартівливі імена своїм дітям:

Михайло – Мишко, Миша, Михась;

Леся – Лося, Зея, Зеїчка; Історія імені Зея була такою. Діти побачили малюнок кукурудзи, що звалася «Зея Японівка». Усім здалося, що Леся подібна до цієї тоненької, високої рослини.

Оксана - Марші, Укус;

Микола – Милось, Кох, Кохточка;

Ісидора – Патька, Дроздик;

Ольга – Пуц, Ласочка.

-А як вас жартівливо називали в дитинстві?


Леся Українка,як ми вже дізналися, – літературний псевдонім Лариси Петрівни Косач. Чому саме таке літературне ім’я дібрала Олена Пчілка своїй дочці ? Українка - означало «Леся з України».

Більше десяти мов знала Леся Українка, любила музику і грала на фортепіано, виявляла інтерес до малювання.



Олена Пчілка: З міста Звягеля переїхали до міста Луцька. Там жили в будинку, що був колись монастирем. Згодом , коли Лесі було 10 літ сім’я переїхала до Києва, і тут уже діти вивчали французьку, німецьку, латинську, грецьку. Дуже любили історію. Була в дітей тоді ще одна дуже велика книжка Штоля, - звалася вона «Міфи класичної давнини. Діти часто використовували зміст книги для різних забав.

Учитель проводить вікторину імітуючи гру малих Косачів.



  1. Нікого він не любив, окрім себе. Вважав, що тільки він вартий любові. Про кого йдеться? (Про нарциса).

  2. Як звали дочку Диметри? ( Персифона)

  3. Кого прикували в гірській місцевості ланцюгами до скелі? (Прометея)

  4. Хто піднявся високо до палаючого сонця , а коли промені розтопили віск цей герой упав у море. (Ікар)


Олена Пчілка: Леся вчилася укупі з братом добре, але на 13-му році почала проявлятися хвороба, що зламала їй усе життя. Перше в неї почала боліти рука в кісті, а потім і нога. Вона витримала кілька складних операцій, часто виїздила на лікування в Крим, Одесу, Бессарабію, Болгарію, Німеччину, Італію,Єгипет, Грузію. Її життя стало постійною боротьбою нескореного духу з кволим , змученим тілом. Тому Леся не відвідувала школу, вчилася самотужки, з допомогою батьків.

Учитель. Прослухайте спогади подруги Лесі Шури Судовшикової про події, які призвели до хвороби.
Виступ учениці. Спогади Шури Судовщикової , подруги Лесі Українки.

Тої зими були сильні морози, аж крига на Стирі потріскалась. Ми з Лесею ходили подивитися на свято Водохреща. Нам було цікаво, коли пускали в небо голубів, палили з рушниць, умивалися крижаною водою після того, як освятять її. М и ще з гори побачили посеред річки біля ополонки високого крижаного хреста, що іскрився у промінні холодного сонця всіма барвами веселки. Людей ще не було. Ударили дзвони гучно, весело. В одну мить юрба непрохідним колом оточила хрест і нас з Лесею. Під вагою великої маси людей крига почала непомітно просідати, вода виступила із прорубу. Лесині валянки промокли. У них було повно холодної води, що сковувало ноги. Не було ніякого рятунку – ні побігти, ні пострибати. Водохреща закінчилися, ми кинулися додому. У Лесі валянки обмерзли, і вона ледве йшла. Після цього вона й захворіла на туберкульоз.



Олена Пчілка: Писати вірші Леся почала рано. Ще з 9 літ. Першим її віршем був «Надія», який вона склала під враженнями розповідей тітки Елі (татової сестри) , що приїздила на Україну пробувши кілька літ на засланні.

(Учень читає напам’ять вірш «Надія»)



Олена Пчілка: Була вона обдарованою від природи; хоч ніколи не вчилася в школі , але самотужки досягала , безперечно, навіть більшої освіти, ніж могла придбати її в гімназії.

Учитель: Вихованню та навчанню Лесі батьки Петро Антонович та Олена Пчілка приділяли багато уваги,вони виховували своїх дітей справжніми українцями.

Прожила Леся Українка всього лише 42 роки й 33 з них плідно працювала на літературній ниві , змагаючись із хворобою. Але все життя вона дотримувалася правила : щоб не плакати, треба сміятися.

Похована поетеса в Києві на Байковому кладовищі. (Слайд)
V. Аналіз поезії «Як дитиною бувало…».

1. Виразне читання поезії.

1.2. Словникова робота.

Драма – напружений момент.

Епіграма – короткий сатиричний вірш, здебільшого на адресу якої -небудь персони.


  1. Через що героїня твору страждає?

  2. Чому на запитання: «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?

  3. А ви можете терпіти тоді, коли це неможливо?

  4. Які риси характеру притаманні дівчинці? (Сила волі, мужність, витримка, гордовитість, уміння долати перешкоди)

  5. Хто може назвати тему та ідею поезії?

Тема: переживання поетеси з приводу власного здоров’я

Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.

Основна думка: тільки сильна духом людина зможе подолати будь-які труднощі.

  1. Дослідить художні особливості поезії.

Епітети: «злий жарт», «епіграма гостра, злобна»

Метафори: «біль доходив», «зірватись має епіграма».

Риторичне запитання: «Що болить?
2.1. Поезія «Мрії» написана в Ялті 18 листопада 1897 року.

2.2. Виразне читання поезії.

2.3. Словникова робота.

Лицар – самовідданий захисник, вихований, витончений.

Сперечник – суперник, супротивник.


  • А що ви знаєте про лицарів?

  • Намалюйте словесну картину вірша.

  • Назвіть тему поезії.

Тема поезії: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися і вірити в жадану перемогу.

  • Які риси уславлює поетеса?

(Мужність, героїзм, віру в перемогу).

  • Чому поетеса обрала прийом мрій?

  • Мрії – це реалії, чи фантазії нашого мислення?

VІ. Закріплення знань, умінь та навичок.



  1. Робота в зошитах.

Виписати із віршів Лесі Українки «Як дитиною бувало..», «Мрії», які свідчили про такі риси характеру ліричної героїні:

Терплячість- («Упаду собі на лихо … Я собі вставала тихо»);

Гордість - («Я була малою горда..»)

Вразливість – («Я дивилась …не на гордих переможців…»)


  1. Гра «Логічні пари»

Утворіть логічні пари. Поєднайте епітети, використані в поезії «Мрії», з тими поезіями, до яких вони належать.

Роки вродливі

Королівни переможці

Горді люто

Промовляли дитячі

(Очікувана відповідь: роки дитячі, королівни вродливі, горді переможці, промовляли люто).



  1. Творча робота.

Складіть сучасний кодекс честі хлопчика-лицаря.

Орієнтовний зразок:



  • Бути сміливим.

  • Поважати дівчат,старших.

  • Брати на себе відповідальність.

  • Шанувати своє чесне ім’я.

  • Бути вірним у дружбі;

  • Прагнути до самовдосконалення.

  1. Виконання тестових завдань.

VІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Метод незакінченого речення.

«Поезії Лесі Українки мені подобаються тим …..»

«Лірична героїня схожа на неї тим, що»



Учитель:

Пам’ятайте, діти , що шлях до знань , до слави нелегкий, тернистий. Треба знаходити у собі силу волі, щоб здолати життєві перешкоди, щоб розвинути свої здібності і таланти.

Як Леся любіть ви Вкраїну свою,

Й червону калину в зеленім гаю,

Під спів соловейка світанки стрічайте,

Як квітки у полі ви всі розквітайте,

Складайте вірші про красу України,

І Лесині вірші вивчайте сміливо.

VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

ІХ. Домашнє завдання.

Додатки до уроку

Тест

(За темою « Дитинство Лесі Українки)



  1. Де народилася Леся Українка?

А) на Волині; Б) на Київщині; В) на Полтавщині.

2. Яке ім’я обрала собі новонароджена Леся:

А) Олеся; Б) Лариса; В) Леся.
3.Кого називали в сім’ї Косачів Мишолосіє?

А) Олену і Лесю; Б) Михася і Лесю; В)Михася і Оксану.

4. Скільки братів і сестер мала Леся?

А) одного брата і одну сестру;

Б) одного брата і дві сестри;

В) двох братів і трьох сестер.


5. З якою рослиною пов’язане жартівливе ім’я Зея?

А) пшеницею; Б) житом; В) кукурудзою.

6. Яка з дитячих народних пісень дуже подобалася Лесі?

А) «Сіяла я льон» ; Б) «Подоляночка»; В) «Ой на току».


7. Яку назву мав перший вірш Лесі Українки?

А) «Конвалія»; Б) «Надія»; В) «САфо».

8. Хто підібрав псевдонім «Українка»?

А) мати; Б) батько); В) знайомі.


9. На якому святі Леся застудилася?

А) на Різдво; Б) на Водохреща; В) на Щедрий вечір.

10. Скільки мов знала Леся Українка?

А) три; Б) п’ять; В) десять.

1.Розшифруйте два ключових слова, які допоможуть нам дізнатися хто є автором поетичних рядків.

Я

С



Е

Л

А



К

Н

А



Р

К

У


2. Словникова робота.

Драма – напружений момент.

Епіграма – короткий сатиричний вірш, здебільшого на адресу якої -небудь персони.

Лицар – самовідданий захисник, вихований, витончений.

Сперечник – суперник, супротивник.
3.Робота в зошитах.

Виписати із віршів Лесі Українки «Як дитиною бувало..», «Мрії», які свідчили про такі риси характеру ліричної героїні:


Терплячість-
Гордість -
Вразливість
4.Гра «Логічні пари»

Утворіть логічні пари. Поєднайте епітети, використані в поезії «Мрії», з тими поезіями, до яких вони належать.

Роки вродливі

Королівни переможці

Горді люто

Промовляли дитячі


5.Творча робота.

Складіть сучасний кодекс честі хлопчика-лицаря.

___________________________

___________________________

___________________________

___________________________




Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconКонспект уроку української літератури в 11 класі учителя вищої кв категорії Марецької Л. П. Тема уроку: Провідні мотиви лірики В. Симоненка Мета уроку: Ознайомити старшокласників з найкращими зразками патріотичної
В. Симоненка та стійку громадянську позицію його ліричного героя. Прищеплювати любов до України, спонукати до прагнення мати в житті...
Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconЗагальноосвітній навчальний заклад І – ІІІ ступенів опитування учнів на уроках української літератури у 7 класі методичнийпосібни к
...
Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconМайстер-клас Бігун Ірини Олександрівни
Майстер-клас Бігун Ірини Олександрівни, учителя української мови та літератури зш І-ІІІ ступенів №22 Кіровоградської міської ради,...
Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconКонспект відкритого уроку з мультимедійною підтримкою
Провела І підготувала: учитель І категорії Вільнянської зош І-ІІІ ст.№3 Основа Олена Олександрівна
Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconУроку учителя опорного закладу «Новооржицька зош І-ІІІ ступенів»
Проблема свободи й боротьби за своє визволення. Жанрові особливості. Ідейно-художній аналіз твору
Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconКонспекти уроків Старокостянтинівський районний методичний кабінет Сковородківська зош І-ІІІ ступенів
Клімух Світлана Анатоліївна, вчитель української мови та літератури Сковородківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської...
Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconВідділ освіти
Лунгу Ганна Анатоліївна, учитель української мови та літератури, спеціаліст ІІ категорії зош І -ііі ст с. Кучурган Стоянова Зоряна...
Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconРозробка уроку з української літератури для 5 класу Свіженець Лілія Вікторівна, вчитель першої категорії Родинської зош І – ІІІ ступенів №8 м. Красноармійська Тема: Л. Глібов – відомий український поет І байкар. Акровірш. Мета
Мета: ознайомити учнів з віршованими загадками Леоніда Глібова; розвивати кмітливість, розумові здібності, пам’ять, творчу уяву,...
Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconКонспект уроку (За новою програмою, 5 клас) До 200-річчя з Дня народження Т. Г. Шевченка
...
Конспект уроку з української літератури в 6 класі учителя І категорії Тарасівської зош І-ІІІ ступенів iconУрок світової літератури у 5 класі за новою програмою
Ркзо «Райпільська сзш І – ІІІ ступенів» Межівського району, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка