Міністерство освіти і науки України
Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
О. М. Задоєнко
Література рідного краю.
Конспекти уроків, художні тексти, тестові завдання
7 клас
Донецьк 2006 ББК 83.3 (2=Укр)
Рецензенти:
Оліфіренко В. В. – кандидат педагогічних наук, доцент Донецького національного університету, член Національної Спілки письменників України.
Приходченко К. І. – заслужений учитель України, кандидат педагогічних наук, учитель українськоі мови і літератури ЗОШ № 95 м. Донецька.
Ткачук Т. В. – методист відділу української мови та літератури Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
У даному методичному посібнику охоплено творчість всіх письменників Донбасу, рекомендованих шкільною програмою. Користуючись цією книгою, учитель зможе працювати за програмою літератури рідного краю.
Матеріал у посібнику подається детально, зроблено сценарії уроків і подано художні тексти, яких не вистачає вчителям, тестові завдання. Книга буде корисна вчителям, студентам-філологам, учням.
Дорогі колеги!
Мій посібник розрахований на те, щоб ви одержали можливість за найменших витрат часу якнайкраще підготуватися до уроків рідного краю – Донеччини. Детально подаю біографії письменників, із яких кожен майстер слова постає перед нами яскравою особистістю, гордістю нашої Донецької землі. Цей матеріал допоможе вам у роботі, а учням - вникнути в умови життя конкретного письменника, прийняти до серця його болі й радощі.
Сценарії уроків вміщую повними. Надруковано художні твори, без яких вчителеві аж ніяк не можна працювати, а в бібліотеках їх немає або є в одному примірнику; подано аналіз творів.
Для перевірки якості знань учнів вміщую тестові завдання І, ІІ і ІІІ рівнів, відповіді на них, приклади творів. Робота з тестовими завданнями допоможе вчителеві перевірити рівень засвоєння матеріалу, а учневі – розвивати усне й писемне мовлення, мислення, творчі здібності.
Бажаю успіхів у вашій педагогічній праці!
Дякую моїм рецензентам.
З повагою Олена Миколаївна Задоєнко
Програма з літератури рідного краю для 7-го класу
Урок 1. Донеччина в народних думах. “Дума про втечу трьох братів з Азова”.
Історична основа думи. Втілення в епосі трьох найважливіших ідей, якими жив народ. Ідея рідної землі, ідея єдності народу, ідея волі. Засудження в думі зради. Згадка у творі про Савур-Могилу – окраїну українських земель.
“Вдова Сірка Івана”. Розповідь про героїчну боротьбу запорозького козацтва, очолюваного Іваном Сірком, проти загарбників українських земель. Зображення гибелі сина кошового І. Сірка під містом Тором ( нині Слов’янськ).
Трагедія матері. “Дума про Сингура”. Остання дума, записана з народних вуст на території Донеччини у ХХ-му столітті. Прославлення у творі козацької звитяги, вірності свободолюбивим ідеалам козацтва. Засудження Сингура за зажерливість і прагнення підкорити вільних козаків.
Поглиблення поняття про народну думу.
Урок 2. С.Ф.Черкасенко. Розповідь про зв’язки письменника з Донбасом. “Воронько”. Тема Донецького краю у творчості письменника. Проникнення автора в переживання коня, приреченого людьми на важку підземну працю. Засудження людської невдячності, заклик письменника бути милосердними в поводженні з “братами меншими”. Спільність мотиву гуманного ставлення до тварин у творах С.Черкасенка (“Воронько”), А.П.Чехова (“Каштанка”), Сентон-Томпсона (“Розповідь про тварин”).
Поглиблення поняття про епос як літературний рід.
Урок 3. Україна і Донбас у громадянській ліриці Володимира Сосюри.
“Україно моя!”. Вираження в образній формі переконаності у високому призначенні України, упевненості у переборенні наслідків старого.
“День одсіяв і погаснув давно...”. Роздуми автора про свою щасливу поетичну долю і відповідальність перед Україною.
Щирість почуттів поета.
“Шахти, терикони, заводські огні...”, “У гудках долина розцвіла...”.
Спогади В.М. Сосюри про свою робітничу Донеччину.
Образ Третьої Роти.
Урок 4. Павло Андрійович Байдебура. Розповідь про письменника- земляка, почесного громадянина міста Донецька.
“Універсал гетьмана Богдана”. Хвилююча картина безкрайого українського степу. Розповідь письменника про важкий солеварний промисел на тюркських озерах. Переборення недовіри і підозрілості російських управителів. Правдиве відтворення напружених стосунків між українським козацтвом і російськими представниками влади на тюркських озерах. Виконання козаками Юхимом Головатим і Леськом Ожередом секретного доручення Богдана Хмельницького.
Урок 5. Оповідання донецького письменника Івана Білого про дітей шахтарського краю. “Під старим териконом”. Реалії шахтарського селища. Розкриття внутрішнього світу Санька Наливайка та Ігоря Крученюка. Доброта, сердечне ставлення Санька до природи, осуд жорстокості і підступності Ігоря Крученюка.
“Хлоп’ята з роз’їзду”. Ромко та Микола – друзі. Пригоди хлопчаків на залізничному роз’їзді. Розкриття дитячої психології, мотивів поведінки дітлахів.
Урок літератури рідного краю №1 у 7-му класі
Тема: Донеччина в народних думах.
“Дума про втечу двох братів з Азова”, “Вдова Сірка Івана”, “Дума про Сингура”. Поглиблення поняття про народну думу.
Мета: ознайомити учнів зі змістом дум про Донеччину; розвивати вміння й навички виразного читання народних дум і вміння їх аналізувати;
виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: тексти дум.
Тип: засвоєння нових знань.
Методи й прийоми: слово вчителя, виразне читання вчителем і учнями, літературознавчий аналіз текстів.
Література: Оліфіренко В. Дума і пісня. // Донбас. - 1983. - № 5.
Поділіться з Вашими друзьями: |