Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст»



Скачати 203.16 Kb.
Дата конвертації06.07.2017
Розмір203.16 Kb.

Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської ЗОШ І–ІІІ ступенів Єланецької районної ради.

Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик і Лукас Машиніст»
І. Біографічні відомості про письменника


Міхаель Андреас Гельмут Енде - німецький письменник, автор ряду творів для дітей, з яких найбільш відома повість «Нескінченна історія». Сьогодні твори Енде переведені на більш ніж 40 мов і вийшли загальним тиражем понад 20 мільйонів примірників. По «Нескінченною історії» знято однойменний фільм. За мотивами казки «Чарівний

6

напій» (1989) («Дьяволсконгеніальний коктейль») знято



мультиплікаційний серіал «Вуншпунш» (2000). У числі творів Енді також кілька п'єс, романів і повістей. Проте

великим успіхом користувалися саме казки. Міхаель Енде народився в сім'ї художника-сюрреаліста Едгара Енді. В молодості працював театральним актором. Публікуватися почав в 1947 році, але популярність до нього прийшла значно пізніше, після публікації таких творів, як «Джим Гудзик і Лукас Машиніст» (1960), «Момо» (1973), «Нескінченна історія» (1979). Помер письменник у віці 65 років від раку шлунку.



Екранізації

Вуншпунш (2000) - мультсеріал

The Real Neverending Story (1999) - комп'ютерна гра

Нескінченна історія 3 (1994)

Нескінченна історія (2001) - серіал (1 сезон)

Нескінченна історія 2 (1989)

Момо (1986)

Нескінченна історія (фільм) (1984)

The NeverEnding Story (1995) - серіал (2 сезону)

Момо (2001 ) - мультфільм

Джим Баттон (2000 - 2001) - мультсеріал (1 сезон)

Нагороди та премії

1989 - Нагорода «Bundesverdienstkreuz» на честь 60-річчя

1961 - Німецька премія книг для дітей

1980 - Премія «Золотий диск» за інсценування роману «Нескінченна історія»

1960 - Літературна премія міста Берліна для юного покоління

1981 - Приз Януша Корчака (Janusz-Korczak -Preis) за роман «Нескінченна історія»

1974 - Німецька премія літератури для дітей за роман «Момо»
Рецензии читателей

vitac написала рецензию на книгу

Міхаель Енде «Джим Гудзик і машиніст Лукас»

27 октября 2012 г.

Любі хлопчики й дівчатка, зайчики та каченятка :)! Хто ще не читав цю чудову книженцію, особливо українською мовою? Ого! Багацько рученяток піднялося. До недавнього часу й моя ручка була б серед ваших. Але…трапилося диво, видавництво «Грані-Т» презентувало мені цю неймовірну книжку. Ага! За так! :) І такі дива ще трапляються!:)

Я в захваті! Чудова історія і зовсім не випадково саме з «Джима Ґудзика… » почалася всесвітня слава Міхаеля Енде. Це потім була «Безкінечна історія», «Момо», «Театр тіней Офелії»…і любов дорослих та малих. Все було потім.

А спочатку був Джим Ґудзик. І він особливий, чесно-чесно:), адже це його, коли він ще був отакеньким мацьопиком прислали звичайною посилкою, так, саме поштою, на о.Недогадію. Цей острів був такий крихітний, що на ньому всього було жителів аж …4-ро, враховуючи й самого короля. А щееее, а ще на цьому острові була власна залізна дорога та паротяжиха, угу, саме паротяжиха, яку звали Емма. Така собі товстенька залізнобока красуня! :)

Так от, повертаючись до Джима Ґудзика…Звичайно він залишився на острові, хоча, ця дивна посилка з чорненьким немовлятком, була адресована якійсь пані Кутняк. Хто така? Невідомо… І вона, ця пані Кутняк, з’явиться, тільки потім. А Джим ріс собі й перетворився на звичайнісінького хлопчика, який часом міг викинути коника, грав на нервах панові Неталану і не надто любив умиватися – точнісінько як усі хлопчаки в його

віці. Миття він вважав дурницею, як-не-як він був чорний, і по ньому годі було зрозуміти, чи мив він шию, чи ні. Проте на пані Штоцкер (його прийомна матуся, але Джим ще про це нічого не знає) такі докази не діяли,й урешті Джим і сам це втямив.Ох, цей Джим Ґудзик! Скільки ще пригод у нього буде! І небезпечні, зовсім недитячі пригоди, і дракони, і принцеси, і ще багато-багато чого.А чому саме Ґудзик? А от чому. У Джима щоразу на одному й тому місці була дірка в штанах. Разів сто пані Штоцкер приставляла до дірки латку, однак та щоразу кудись зникала, а дірка лишалася. І це при тому, що Джим берігся як міг. Але варто йому було одного разу залізти на дерево чи скотитися з якогось пагорба, і дірка тут як уродилася. Врешті-решт, пані Штоцкер прийшла в голову рятівна думка. Вона обметала края латки і зробила одного боку дірку, а з іншого пришила великого ґудзика. Тепер досить було просто розстебнути хлястика, замість рвати. Та й дірку латати не випадало – годилося просто знову застебнути, і край. З цього дня всі острів’яни прозивали хлопця Джим Ґудзик.

От такий він, Джим Ґудзик. А що буде далі – читайте!



Михаэль Энде «Джим Пуговка и машинист Лукас»

Опубликовано 10.11.2012 автором nastya

Михаэль Энде — всемирно известный немецкий детский классик. Все его книги без исключения талантливейшие, а еще то, что называется — самородные. Ничего похожего на его произведения вы не найдете. Вообще подражать Энде невозможно. Мои старшие дети, семи и пяти лет, муж — 33 года, я — 30

лет и наш дедушка — 58 лет получили удовольствие от

чтения его книг. Постепенно расскажу обо всех. А сейчас о той, которая принесла Михаэлю Энде всемирную известность.

«Джим Пуговка и машинист Лукас» во всех отношениях незаурядная книга, развитие событий и персонажи совершенно непредсказуемы. Отрицательные герои волей автора становятся положительными, проблемы решаются, герои добиваются своих целей. Сюжет очень динамичный, и хотя описаний мало, несколько ярких фраз достаточно, чтобы представить себе места, действующих лиц и место действия. Сказка совершенно выдуманная. Китай в произведении не имеет ничего общего с реальным, Медландии на картах нет, паровозы не летают, а мнимых великанов не существовало никогда. Но это не минус, просто сказка со своими законами и правилами. Обилие драконов, пиратов, казалось бы безвыходных ситуаций и невероятных событий делают ее кладом для любителей сказочных приключений.

Лучшая рецензия — детская. Пятилетняя Лиза после прочтения книги подошла к своей тете и сказала » Тетя, я тебе настоятельно рекомендую прочитать про Джима Пуговку, это очень важно! Там все такие хорошие. Очень, очень хорошая книга». Так и сказала, комментарии излишни. Добавлю от себя, с картинками в нашем издании очень плохо, книга совсем не тоненькая, и картинок хотелось бы побольше. Перевод М.Ю.Кореневой прекрасный! Больше всего книга подходит, конечно, мальчикам, но и увлеченные чтением девочки прочтут с удовольствием. Имеет смысл читать ее не раньше пяти лет, так как многие понятия, предметы и их воплощения в сказке достаточно сложны.



Даю очень краткое описание.

В повести «Джим Пуговка и машинист Лукас» рассказывается о том, как однажды жители славной страны Медландии получили необычную посылку. Там оказался маленький мальчик, которого назвали Джимом Пуговкой. Когда Джим немного подрос, он отправился со своим лучшим другом машинистом Лукасом в далекое путешествие. А в путь их повез удивительный паровоз Кристоф, который умеет не только мчаться вперед, но и плавать, и летать. «Джим Пуговка и Чертова Дюжина» — продолжение рассказа о невероятных приключениях Джима Пуговки и машиниста Лукаса. На этот раз они отправляются в путь, чтобы узнать тайну рождения Джима. А по дороге успевают совершить множество самых разных дел: помогают жителям морского царства, находят работу для мнимого великана по имени Ка Лань Ча, а главное — побеждают Чертову Дюжину, шайку страшных пиратов.



Читати далі: «С днём рождения, Джим Пуговка!»,

« Джим Пуговка и Чертова Дюжина».


ІІ. Жанр, жанровий різновид твору М. Енде

Учням середніх класів більше подобаються казки, міфи, веселі оповідання й повісті. Пригодницькі й фантастичні твори. У розділі «Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом» пропонується твір М. Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Літературознавча лінія передбачає поглиблення понять про повість (психологічна повість, повість - казка), роман (фантастичний роман).

Визначаючи жанр твору, звернемося до літературознавчого словника.

Повість – жанр літератури, прозовий твір, прозовий твір, у якому розповідається про невелику кількість подій, об’єднаних довкола одного – двох персонажів. За широтою охоплення життєвих явищ, повість посідає проміжне місце між оповіданням і романом. Залежно від того, про що йдеться у творі (тема), повість може бути

пригодницькою, історичною, фантастичною, автобіографічною тощо.



Роман – один із жанрів художньої літератури, прозовий твір, місткий за обсягом, складний за будовою, у якому широко охоплено важливі проблеми, життєві події, розкрито історії багатьох персонажів протягом значного проміжку часу. Залежно від того, про що йдеться у творі, роман може бути пригодницьким, історичним, фантастичним, автобіографічним тощо. Як правило, у романі поєднується багато різних тем, проблем, сюжетів. У такому випадку різновид роману визначають за провідними(домінуючими) темами й проблемами.

Порівняльна таблиця ознак роману й повісті


Повість

Роман

Невеликий обсяг

Значний обсяг

Невелика кількість персонажів

Велика кількість персонажів

Небагато сюжетних ліній

Складність і розгалуженість сюжету

Зображення окремих епізодів, проміжку часу з життя героїв

Зображення тривалого періоду життя героїв

Поглиблена характеристика одного – двох персонажів, явищ

Глибоке розкриття життєвих історій, різноманітних людських доль

Вузьке коло тем і проблем, концентрація уваги на основному в них

Широке коло тем і проблем суспільства, особистості

Відкритий фінал

-----------------


Ознаки повісті у творі « Джим Ґудзик і машиніст Лукас»

Повість

Роман

Обсяг – середній між оповіданням і романом

Середній обсяг

(326 сторінок)



У повісті можуть замальовуватися кілька подій, об’єднаних навколо одного або кількох персонажів(розгалужений сюжет)

Машиніст Лукас та Джим Ґудзик подорожують казковими країнами Мигдалією та Грусландією

Більша кількість персонажів, повніша та глибша їхня характеристика

Усландський король Альфонс Без – п’ятнадцяти – Дванадцять, пані Ваас, пан Ермель, Цар Мигдальський Пунь Гінь, Лі Сі, Пін Понг, жителі Мигдалії

Велика роль різноманітних описів, у тому числі портретів, пейзажних замальовок, а також відтворення душевних станів

Опис устою Усландії, Мигдалії, портрет Лукаса, описи: Лісу Тисячі Див, Корони Світу, Долини Сутінок, Кінця світу тощо

Сюжет часто незавершений (відкритий фінал), оскільки письменник зображує лише певну частину життя персонажів

Нова велика подорож у невідоме – знайти й перемогти Тринадцять Лютих

«Нині казки народжуються в сучасному світі телебачення, Інтернету, реактивних літаків і швидкісних автомобілів. Події в новітніх казкових творах відбуваються не в царських палатах і дрімучих лісах, а в нашому часі й близькому для нас просторі. У них діють не принци й принцеси, а звичайні герої з притаманними їм рисами

нашого покоління». Твір М. Енде заперечує твердження, взяте з підручника світової літератури для 5 класу (розділ «Роальд Дал. Сторінки життя і творчості»). Звернемося до літературознавчого словника:



«Казка (народна) – один з основних жанрів усної народної творчості. У якому розповідається про вигадані події, які сприймаються й розповідаються як реальні.

Літературна казка – авторський твір, який наслідує події, образи, будову, засоби виразності народної казки, але разом з тим утілює авторські думки, уявлення про світ, ідеали».

Порівняльна таблиця ознак фольклорної та літературної казок


Казка фольклорна

Казка літературна

Колективний автор

Індивідуальний автор (письменник)

Проста система подій

Ускладнена система подій

Відсутність розлогих описів

Розлогі описи природи

Події розгортаються неначе самі по собі, без утручання автора

Автор скеровує події, присутність автора виявляється постійно (в оцінках, зверненнях до читача, висновках тощо)

Персонажі зображені в загальних рисах

Персонажі ускладнені, вони зображені в індивідуальних рисах, автор звертає увагу на їхній внутрішній світ, почуття, зміни характеру

Прозова форма

Може існувати в прозі, у віршах, в драматичній формі (призначеній для театру, кіно тощо)


Традиції народної казки у творі

« Джим Ґудзик і машиніст Лукас»

Ознаки народної казки

Приклади з твору

Чарівне походження героя

Невідома історія народження героя

Образи - помічники

Локомотив Емма (прообраз залізного коня)

Використання магічних чисел

Подорож до Лісу Тисячі Див тривала 7 днів, 99 сходів

Імена персонажів

Персонажі твору мають конкретні сучасні імена

Випробування героя

Мотив подорожі, боротьба з панею Мальцан

Мотив змієборства

Вигадана країна Грусландія та Дракон – місто зі своїм державним устроєм. Відображена здатність змія змінюватися(пані Мальцан прертвориться на Золотого Дракона Мудрості)

Перевтіленя

Локомотив Емма перетворюється на драконшу

Щаслива кінцівка

Визволення принцеси Лі Сі та заручени її з Джімом Гудзиком


Ознаки літературної казки у творі

«Джим Ґудзик і машиніст Лукас»


Ознаки літературної казки

М. Енде

Приклади з твору

Зв'язок із сучасністю (згадка про уряд, культуру, освіту тощо)

Суспільний устрій Усландії, Мигдалії, Дракон – міста, закони школи пані Мальцан

Розлогі описи

Портретна характеристика Лукаса, опис Корони Світу(гори), Долини Сутінок тощо

Персонажі, яких не могло бути в народній казці

Локомотив Емма, маленький локомотивчик Моллі

Заглиблення у внутрішній світ героя

Зображення переживань Джима Гудзика під час розлуки з панею Ваас, Усландією тощо

Відкритий фінал

Велика подорож у невідоме та перемога над 13 Лютими


Висновок: жанр твору М.Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» - повість - казка, а різновид – пригодницька.
ІІІ. Композиція

Художній твір – результат великої і наполегливої праці митця. Починаючи твір, письменник завжди обдумує його побудову.

Композиція – побудова, розташування і взаємозв’язок усіх частин, образів, епізодів, сцен твору.

3.1. Зовнішня композиція

Повість – казка складається з 27 розділів, у назві яких стисло розповідається зміст.



3.2.Внутрішня композиція

Розповідь у творі побудована у хронологічній послідовності



Сюжет – подія чи система подій, через які розкриваються конфлікти і характер персонажів у певних умовах соціального середовища.

Конфлікт – боротьба добра і зла з обов’язковою перемогою добра (особливість народної казки).
Складники (частини ) сюжету

Експозиція

Глава первая, в кoтoрoй истoрия начинается

Розвиток дії (міні – зав’язка)

Глава втoрая, в кoтoрoй прибывает загадoчная пoсылка

Глава третья, в кoтoрoй почти принимается одно невеселое решение, с которым Джим не согласен

Глава четвертая, в которой в море выходит необычный корабль, и Лукас узнает, что на Джима Кнопку можно положиться

Глава пятая, в которой путешествие по океану заканчивается, и Джим видит прозрачные деревья

Глава шестая, в которой большая желтая голова чинит друзьям препятствия

Глава седьмая, в которой Эмма изображает карусель, а друзья знакомятся с одним внучонком

Зав’язка

Глава восьмая, в которой Джим с Лукасом обнаруживают загадочные надписи

Розвиток дії

Глава девятая, в которой выступают цирковые артисты, и кое-кто замышляет недоброе против Джима и Лукаса

Глава десятая, в которой друзья попадают в беду

Глава одиннадцатая, в которой Джим неожиданным образом узнает о своейтайне

Глава двенадцатая, в которой начинается путешествие в неведомое, и друзья видят "Корону Мира"

Глава тринадцатая, в которой начинают говорить голоса в "Долине Сумерек"

Глава четырнадцатая, в которой Лукас должен признать, что без свого маленького друга Джима он бы пропал

Глава пятнадцатая, в которой путешественники попадают в диковинную местность и обнаруживают гибельные следы

Глава шестнадцатая, в которой Джим Кнопка приобретает важный опыт

Глава семнадцатая, в которой мнимовеликан объясняет свою необчность и проявляет благодарность

Глава восемнадцатая, в которой друзья расстаются с мнимовеликаном и застревают в "Устах Смерти"

Глава девятнадцатая, в которой друзья ремонтируют небольшой вулканчик, а Эмма получает другое обличье

Глава двадцатая, в которой один чистопородный дракон приглашает Эмму на вечернюю прогулку

Кульмінація

Глава двадцать первая, в кoтoрoй друзья узнают чтo такoе грусландская

школа


Глава двадцать вторая, в которой путешественники попадают под землю и видят чудеса

Розв’язка

Глава двадцать третья, в которой миндальская принцесса рассказывает свою историю, а Джим вдруг сердится на нее

Глава двадцать четвертая, в которой Эмма получает необычную награду, а путешественники - обильный завтрак на любой вкус

Глава двадцать пятая, в которой госпожа Мальцан прощается, а из Усландии приходит письмо

Глава двадцать шестая, в которой ребятишки расстаются, а плавучий остров попадает в сети

Епілог (постпозиція)

Глава двадцать седьмая, в которой празднуется помолвка, и книга эта

заканчивается приятным сюрпризом



Відкритий фінал

…И оба они были едины в том, что вскоре предпримут вдвоем новое большое

путешествие в неведомое. Им следовало разгадать еще много загадок... Они хотели выяснить, откуда морские разбойники похитили Джима Кнопку, когда он был еще совсем маленьким. Но для этого друзьям сначала надо было отыскать и победить Тринадцать Лютых, которые все еще угрожали морям. А это уж точно не мелочь.




3.3.Позасюжетні компоненти та їхня художня роль

  • Назва твору

У назву твору автор виносить імена героїв твору, що нагадує традиції письменників – романиків (В.Скотт «Айвенго», О.Дюма «Графиня де Монсоро тощо»).

  • Описи

Опис країни Усландії виконує функцію прологу, вказуючи на місце, де буде розгортатися подальша дія твору. Опис «Лісу Тисячі Див» має художнє та пізнавальне значення. Ключовим словоспрлученням опису є «дикі джунглі». Автор створює образ джунглів зовсім неворожий до людини, поєднуючи реальність з фантастикою.

Описи значною мірою допомагають розкрити ідейний зміст твору.



Опис країни Усландії

«Страна, в кoтoрoй жил Лукас-машинист, называлась Усландия и была oчень маленькая.Даже исключительно маленькая по сравнению с другими странами, с Германией, например, или с Африкoй, или с Китаем. Будучи этак раза в два больше нашей квартиры, она, в oснoвнoм, сoстoяла из гoры с двумя верxушками, oдна пoниже другой.Гoру oбвивали всевoзмoжные дoрoги с маленькими мoстами и переездами.Крoме того, имелoсь железнoдoрoжнoе сooбщение, весьма извилистoе. Рельсывели через пять туннелей, вдоль и пoперек пролoженныx сквoзь гoру и две ее верxушки. Были в Усландии, кoнечнo, и дoма: oдин oбычный, а другой - с лавкoй.Еще к дoмам oтнoсилoсь маленькoе здание железнoдoрoжной станции, стoявшее прямo у пoднoжия гoры. В нем жил Лукас-машинист. А наверху, на гoре между двумя верxушками стoял замoк. Так чтo страна была застрoена oснoвательнo.Больше в нее ничего не пoмещалoсь».



Опис «Лісу Тисячі Див»

«Уже через несколько минут путешественники очутились прямо в "Лесу Тысячи Чудес". Совсем нешуточным делом оказалось найти в нем более или менее проезжий путь для локомотива, и

любой другой машинист, знающий свое дело не так хорошо как Лукас, точно бы безнадежно застрял. "Лес Тысячи Чудес" был огромными дикими джунглями из пестрых стеклянных деревьев, лиан и необычных цветов. А из-за того, что все они были прозрачными, в поле зрения друзей попало множество редких зверей, населявших джунгли. Тут летали бабочки величиной с зонтик. На ветках, как акробаты, кувыркались пестрые попугаи. Между цветов копошились большие черепахи с длинными усами на мудрых лицах, а по листьям ползали красные и синие улитки с многоэтажными домиками на спинках, которые выглядели как уменьшенные копии Пиньских домов с их золотыми крышами. Время от времени показывались изящные полосатые белочки с такими большими ушами, что днем они могли парить на них в воздухе, а ночью закутывались в них, как в теплые одеяла. Огромные змеи, отливающие медью, обвивали стволы деревьев. Они были абсолютно безопасными, потому что на каждом конце туловища имели по голове, и головы эти всякий раз выражали противоположные мнения по поводу того, куда им хочется ползти. Тут, конечно, и думать нечего было, чтобы разжиться какой-то добычей. Вот и приходилось им питаться плодами, которые не могли удрать. Один раз Джим и Лукас увидели даже групку пугливых нежно-розовых косуль, танцевавших друг с дружкой на лесной полянке».


  • Епілог

Епілог як складова частина композиції твору має за мету додати нову інформацію, авторську оцінку змальованої моделі життя або характерів персонажів тощо. В епілозі твору М.Енде показує подальшу долю героїв твору, коротко інформує про їхні майбутні плани.

«…И оба они были едины в том, что вскоре предпримут вдвоем новое большое путешествие в неведомое. Им следовало разгадать еще много загадок... Они хотели выяснить, откуда морские разбойники похитили Джима Кнопку, когда он был еще совсем маленьким. Но для этого друзьям сначала надо было отыскать и победить Тринадцать Лютых, которые все еще угрожали морям. А это уж точно не мелочь».


3.4. Персонажі

Персонаж – будь – яка дійова особа літературного твору.

Головний – Джим Ґудзик

Другорядні: машиніст Лукас, пані Ваас, Пін Понг, король Усландії, цар Мигдалії, пан Тур – Тур, напівдракон Непомук.

Епізодичні: пан Ермель, жителі Мигдалії тощо.

ІV. Характеристика дійових осіб

Прийоми творення образу – персонажа

Машиніст Лукас

  • Портрет

«Лукас-машинист был невысоким и немного полнoватым, и его ни капельки не забoтило, считается локомотив нужной вещью или нет. Oн нoсил рабoчий

кoмбинезoн и фуражку с кoзырькoм. Глаза у Лукаса были синими, как небo над Усландией в солнечный день, а лицo и руки - почти совсем черными oт масла и копоти. И xoтя oн ежедневнo мылся особым мылoм для локомотивних машинистoв, копоть так и не сходила. Она очень глубoкo въелась в его кoжу, потому что на работе Лукас много лет заново пачкался каждый день. Когда Лукас смеялся - а делал oн этo частo, - было видно, как блестят его oтличные белые зубы, которыми oн мог расколoть любoй oреx. Кроме того,Лукас нoсил в левoм уxе маленькую золoтую серьгу в фoрме кольца и курил кoрoткую толстую трубку носогрійку».



Риси характеру:

  • притаманна життєва мудрість;

  • чемний;

  • толерантний;

  • патріот;

  • цілеспрямований;

  • врівноважений.




життєві




цінності
VІ.Ідейний зміст твору, емоційні оцінки автора

Ідея – пізнання світу хлопчиком Джимом Гудзиком, утвердження важливих моральних цінностей: дружби, поваги до інших, любові до батьківщини, матері, кохання, взаєморозуміння, толерантності, гуманізму).

Пафос твору – життєстверджуючий, сповнений романтики пригод, душевного піднесення.
V. Проблематика

Проблема самотності, подолання страху перед невідомим








Чи потрібно дитині вчитися?

«Мужність та хоробрість важливіші, ніж навчання»

(Джим Гудзик)









Подорож Джима Гудзика та машиніста Лукаса



МОРЕ




МОРЕ

МОРЕМОР









ПУСТЕЛЯ МОРОК











ШЛЯХ ДО ДРАКОН - МІСТА

Бібліографія

1.Концепція літературної освіти в 11-річній загальноосвітній школі (наказ МОН № 58 від 26.01.2011р.) // Директор школи (Шкільний світ). – 2011. – № 27/28. – С. 58-63;

2.Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Освітня галузь «Мови і літератури» (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392) // Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. – 2012. – № 4-5. – С. 3-56;

3. Програма зі світової літератури для 5 – 9 класів.

4.Мірошниченко Л. Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах: Підручник / Л. Ф. Мірошниченко – К. : Видавничий дім «Слово», 2010. – 432 с.

5. Навчально – методичний комплект «Світова література». 5 клас (підручник «Світова література», хрестоматії зі світової літератури «Срібна книжка», «Золота книжка», книжка для вчителя «Уроки світової літератури»).

6. «Не треба боятися змін!» ( Інтерв’ю з керівником робочої групи з розробки програми зі світової літератури для 5-9 класів Ніколенко О.М.) / «Всесвітня література в сучасній школі», №6, 2012.

7. Ніколенко О., Кобзар О., Конєва Т., Орлова О., Зуєнко М. Концептуальні засади підручників нового покоління зі світової літератури/ «Всесвітня література в сучасній школі», №11 - 12, 2012.

8.Ніколенко О. Емоціннісно – ціннісна лінія літературної освіти/ «Всесвітня література в сучасній школі», №1, 2013.

9.Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: науково-методичний посібник; [за ред. О. І. Пометун] – К. : АСК, 2004 – 192 с.

10.Ситченко А. Навчально-технологічна концепція літературного аналізу / А. Ситченко. – К. : Ленвіт, 2004.

11.Словник художніх засобів і тропів / автор-укладач В.Ф. Святовець. – К. : ВЦ «Академія», 2011. – 176 с. (Серія «Nota bene»)

12.Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи. Антологія [за заг. ред. Д.С. Наливайка]. – К. : Видавничий дім «КМ Академія», 2009. – 487 с.


Міхаель Енде

13.Міхаель Енде. Чарівний пунш. - М.: Амфора, 2003. - 226 стор ISBN 5-94278-396-9

14.Міхаель Енде. Джим Пуговка і Чортова Дюжина. - М.: Амфора, 2003. - 336 стор ISBN 5-94278-394-2

15.Міхаель Енде. Момо. - М.: Книжкова палата, 2001. - 256 стор ISBN 5-7000-0005-9

16.Міхаель Енде. Джим Пуговка і машиніст Лукас. - М.: Амфора, 2003. - 326 стор ISBN 5-94278-393-4

17.Міхаель Енде. Школа чарівництва та інші історії. - М.: Амфора, 2005. - 280 стор ISBN 5-94278-803-0



18.Міхаель Енде. Нескінченна книга. - М.: Амфора, 2003. - 391 стор ISBN 5-94278-395-0

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconУрок за твором Джанні Родарі «Листівки з видами міст»
Г. Бічер-Стоу «Хижина дядька Тома», В. Г. Короленка «Сліпий музикант», Джанні Родарі «Листівки з видами міст», творчості Астрід Анни...
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconУчитель світової літератури та російської мови Сенчанської зош І-ІІІ ступенів Лохвицької районної ради Полтавської області
Тема уроку : Романтичний світ поезії Г. Гейне
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconЛ. Л. Орленко, учитель світової літератури, керівник пошукової групи «Школа: від витоків до сьогодення» Чорнобаївської зош І – ІІІ ступенів №1 Чорнобаївської районної ради Черкаської області
«Школа: від витоків до сьогодення» Чорнобаївської зош І – ІІІ ступенів №1 Чорнобаївської районної ради Черкаської області Ч
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconКз «Веселівська загальноосівтня школа І-ІІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області
Для вивчення біографії письменника та аналізу художнього твору на уроках української літератури
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconКонспекти уроків Старокостянтинівський районний методичний кабінет Сковородківська зош І-ІІІ ступенів
Клімух Світлана Анатоліївна, вчитель української мови та літератури Сковородківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської...
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconДоля митця у світі, де гинуть таланти (за романом М. Булгакова «Майстер І Маргарита»)
Овдіюк Галина Олексіївна, учитель світової літератури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconВідділ освіти Березанської районної державної адміністрації Районний методичний кабінет Березанська загальноосвітня школа І- ііі ступенів Березанської районної ради Миколаївської області
Березанської зош І – ІІІ ступенів. Кваліфікаційна категорія – «спеціаліст вищої категорії»
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconВербська зош І-ІІІ ступенів Дубенського району Рівненської області Метод проектів у викладанні світової літератури Матеріали Турчик Валентини Михайлівни, вчителя світової літератури
Турчик В. М. Метод проектів у викладанні світової літератури// Методичний посібник для вчителя світової літератури, класного керівника...
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconЛітературна вікторина «Подорож у країну літератури» Підготувала учитель світової літератури Дроздівської зош І- ііі ступенів
Мета: збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння із світової літератури; розвивати уміння учнів застосовувати...
Кривова Галина Вікторівна, учитель світової літератури Великосербулівської зош і–ііі ступенів Єланецької районної ради. Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик І Лукас Машиніст» iconН. М калашник Вивчення монографічної теми
З досвіду роботи вчителя-методиста Кривобалківської зош І-ІІІ ступенів Миколаївської районної ради Миколаївської області


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка