Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий



Скачати 92,03 Kb.
Дата конвертації04.10.2017
Розмір92,03 Kb.
ТипУрок

Урок «Я і Україна Громадянська освіта» у 4 класі

І. В. Сосніна

вчитель початкових класів

Грушовецького НВК

Кельменецького району

Тема: Культурна спадщина. Світ казковий і правдивий.

Мета: ознайомити учнів із поняттям «культурна спадщина», культурно-історичними пам’ятками України та свого села, творчістю відомої української художниці

М.Приймаченко; розвивати пізнавальні інтереси, вміння аналізувати та узагальнювати почуте, естетичний смак; виховувати у дітей інтерес, повагу до культурної спадщини рідного краю, любов до своєї землі, бажання берегти пам’ятки історії та культури для майбутніх поколінь.



Обладнання: презентація «Культурна спадщина», вислови народної мудрості, картки з правилами, плакат з темою уроку, картина «Лелеки» юної художниці М. Дереторської.

Тип уроку: засвоєння нових знань .

Хід уроку

І. Організація класу

Діти, погляньте , який радісний, прекрасний, чарівний день. Як лагідно до нас посміхається сонечко. Тому і …

Вч: Ми посміхаємось сонечку,

Д: Здраствуй золоте!

Вч: Ми посміхаємось дереву,

Д: Хай воно росте!

Вч: Ми посміхаємось друзям,

Д: Дружба в нас міцна!

Вч: Ми посміхаємось до вас гості,

Д: Бажаємо доброго дня і зичим вам добра!



ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Так, зичимо вам добра! Тому що, з давніх-давен український народ славився своєю гостинністю, ввічливістю і культурою. І не тільки культурою зустрічі гостей та спілкування. Ми українці славимося і гордимося своїми багатовічними надбаннями, цінностями та святинями. І як ви діти уже зрозуміли, на сьогоднішньому уроці ми вирушимо у подорож до чарівного і казкового світу культури. Поринемо у багатогранний вир «культурної спадщини» нашого народу.



ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Словникова робота.

Та для цього зупинимось на хвилинку і дізнаємося, що ж означають слова, з яких складається вислів «культурна спадщина» : культура і спадщина.
Культура – це духовні і матеріальні цінності створені людиною протягом усієї історії.

Спадщина – майно і цінності , які після смерті людини переходять у власність когось іншого.
Об’єднаємо значення цих слів і одержимо поняття «культурна спадщина».

На вашу думку, що таке «культурна спадщина»?



(Культурна спадщина – це все, що ми одержали у спадок від наших предків.

Культурна спадщина – це пам’ятки нашої історії, це наша гордість, які ми маємо цінувати і берегти для того, щоб їх побачили наші нащадки.)
Звіримо свої відповіді із словником.
Культурна спадщина – це цінності історії і культури, збережені від попередніх епох, або від діяльності окремих осіб.
2. Робота у зошитах

Запишемо поняття «культурна спадщина» у свої зошити.




  • Щоб дізнатися , що ми можемо віднести до «культурної спадщини» нашого народу звернемося за допомогою до нашого друга «Інтернет – помічника»

ІНТЕРНЕТ-ПОМІЧНИК


Музеї

галереї

Скульптура

архітектура




Культурна

спадщина

Парки

сади


Пам’ятки

історії


Монумент



Монумент – це споруда на честь видатної події, або особи. (пам’ятник)

3. Заочна подорож «Стежками рідного краю»

На початку уроку , діти, я вам обіцяла , що ми будемо подорожувати. Тому зараз ми вирушаємо у мандрівку «стежками рідного краю». А допоможе нам у цьому екскурсовод …….(підготовлений учень біля комп’ютера розповідає)


-Нині на державному обліку в Україні перебуває 152 тис. пам'яток культури.

-З яких 7 тис. - пам'ятки монументального мистецтва.

( пам’ятники Т.Шевченку, О.Кобилянській, Л. Липковській)

-Близько 15 тис - пам'ятки містобудування та архітектури.

(міста Львів, Чернівці, Київ )

-56 тис – пам’ятки історії.

( Кам’янець-Подільська фортеця , парк «Софіївка»)

4. Робота в зошиті

(Вказати міста де можна побачити зображені пам’ятники)


  1. Грушівці –частина культурної спадщини України.

Вивчаючи культуру і історію рідного краю не можна залишити поза увагою наше рідне село Грушівці.



Село!-І серце одпочине

Село на нашій рідній Україні…

Воно теж є маленькою частинкою, безцінної культурної спадщини України. Тому не будемо надовго зупинятися, здійснимо екскурс в минуле, полинемо у далекі і незвідані часи та дізнаємося звідки ж походить назва нашого села «Грушівці»



5.1. Легенда про «Грушівці» (розповідає учень).

Колись у нашім краї турки дуже лютували. На місці нашого села тоді теж був ліс. Першим поселився тут, якийсь бідний чоловік. Добрий був і скоро до нього пристало ще кілька родин.

Та ось, одного разу турки, наче чорна хмара, налетіли на них. Люди були змушені сховатися у хащі лісу. Загарбники побоялися туди іти, тому оточили ліс. Вирішили вони зморити людей голодом.

Минав тиждень, другий… знесилених людей мучив нестерпний голод. І так продовжувалося б далі, якби вони не натрапили раптом на дику грушу у лісі. Саме її плоди і врятували людям життя.

Після відступу турків, люди повернулися до спалених домівок і заснували тут ціле село. Назвали Грушівцями, як пам’ять про груші, які допомогли їм вижити.
- Діти, що нам тільки-що розповіла Настя?(легенду)
5.2. Шкільний музей – хранитель людської пам’яті.

Скажіть, будь-ласка, а крім легенд, звідки ще ми можемо дізнатися про наше село та його культуру?(У нас у школі існує кімната історії села, де зібрані цікаві матеріали про Грушівці.)

Молодці зараз я вас запрошую здійснити заочну екскурсію до нашого шкільного

Музею, де кожен відвідувач уявно перегорне сторінки історії,

духовно збагачуючись почутим.

У нашому музеї зібрано багато матеріалів про історію села. Та сьогодні ми з

вами зупинимось тільки біля найбільш відомих пам’яток нашої культурної

спадщини.



    1. Гра «Куди ми потрапили?»

(вчитель показує фото відомої пам’ятки села , учні називають її)

«Турецький вал»

Пам’ятка історії, яка залишилась ще із тих далеких часів, коли на нашу землю нападали турки.

«Дід і баба»

Кам’яна брила, розміщена на скелястому березі Дністра, як пам’ять , яка застерігає людей від жадібності таа батьківської байдужості.

Церква

Наша церква - найдавніша дерев’яна церква в районі.

Пам’ятник

Пам’ятник воїнам – односельчанам, які загинули у ІІ світовій війні.

«Панський сад»

Парк-пам’ятка садово-паркового мистецтва, природоохоронний об’єкт.

6. Складання пам’ятки «Збереження культурної спадщини»

Прекрасне наше село. Чудові краєвиди. Безмежна небесна блакить. І вільний вітер, що проносить над верховіттям дерев прадавні легенди: з минулого у майбутнє. Роблячи невеличкий перепочинок у нашім сьогоденні. То що ж ми маємо робити для того, щоб наші нащадки змогли теж побачити і пізнати культуру рідного краю?(Ми маємо цінувати і берегти пам’ятки культури)


Куди не глянеш – чисті краплі срібла,

А в кожній краплі діамант блищить,

І , щоб не сталось, люди, з нами лиха,

Нащадкам це багатство збережіть!
Любов до рідного краю неможлива без знання історії. Та ще вона неможлива , без збереження пам’яток цієї історії. Тому зараз ми з вами разом, складемо пам’ятку, правила з якої будемо пам’ятати і виконувати, щоб зберегти все те ,що дісталося нам у спадок.

(Пам'ятка (учні вивішують на дошці)

1.Вивчати історію та культуру рідного краю.

2.Відвідувати історичні та культурні місця краю.

3.Влаштовувати зустрічі із старожилами нашого краю.

4.Впорядковувати місця, пов’язані з історією та культурою нашої місцевості.

5.Охороняти пам’ятки історії та культури.

7. Народна мудрість вчить…

Існує ще одне правило, яке неможливо просто записати, його потрібно викарбувати у своїй пам’яті: «хочеш знати майбутнє – вивчай минуле», тому що «Народ, який не вивчає свого минулого приречений на забуття»



ІV. Фізкультхвилинка

Дітки, я бачу ви втомилися. Давайте трішки відпочинемо. А під час відпочинку повторимо правила поведінки у музеї.

Зайдем до зали тихо-тихо,

Шуміть не будем хоч там , що

Ручки триматимем в кишенях,

Чіпать не будемо ні що,

Уважно слухати екскурсовода,

Звичайно будем залюбки,

Тут так цікаво й таємничо,

Що аж додому не хочеться іти!



V. Життєвий і творчий шлях М. Приймаченко.

1. Біографія М. Приймаченко.

Крім парків, пам’яток історії, музеїв до культурної спадщини ми відносимо й картинні галереї.

А , що можна побачити у картинній галереї? (картини)

Як називають людину, яка малює картини? (художник)

Талановитою і відомою на ввесь світ є українська художниця М. Приймаченко.

Народилася Марія Овксентіївна Приймаченко в селі Болотня, що на Київщині, у 1909 році. Її батько був теслею-віртуозом, майстрував огорожі. Мати дуже любила і гарно вишивала. Син Федір – теж народний художник, був її учнем і другом. Творчості Приймаченко присвячуються статті, фільми, теле- і радіо-передачі.

Щоб ближче познайомитись із М. Приймаченко, я запрошую вас до її творчої майстерні.



2. Ознайомлення з картинами М.Приймаченко.

М.Приймаченко любить не тільки малювати, а ще й вишивати. З малих літ її учителем стала рідна поліська природа



картина «Їде осінь на коні»

Картини художниці немов живі, та разом з тим казкові. А зображені звірі ніби ворушаться, дихають, ростуть у нас на очах.



картина «Чорний звір»

М.Приймаченко сприймала життя, як вічну казку. Дуже любила і малювала ілюстрації до казок.



картина «Бичок - третьячок»

Часто у своїх картинах художниця зображувала незвичайних, неіснуючих, фантастичних звірів .



картина «Фантастичний звір»

Не оминула у своїй творчості Приймаченко і тему квітів.



картина «Васильки в синій вазі»

Птахи – ще одна домінуюча нотка у творчості художниці.



картина «Птиця»

М.Приймаченко стовідсотково можна віднести до художників-символістів. Тому що, кожен найменший штрих на її картині – це символічний знак, який має своє пояснення.

Картин у художниці дуже багато та одним з найкращих вважається полотно «Буслики прилетіли», зображене у підручнику на с. 65


  1. Робота з підручником

Ми з вами багато чули про бусликів, їх у народі ще називають лелеками, веселиками, та що символізують ці прекрасні птахи на картині дізнаємось прочитавши статтю у підручнику(кращий учень)

  1. Робота над картиною М.Приймаченко «Буслики прилетіли».

Опишіть картину використовуючи прочитане і власні спостереження.

(відповіді учнів)

5. Домашнє завдання

Намалюйте свої картини під враженням від картини «Буслики прилетіли», для створення мистецької галереї класу.



6.Зустріч із юною художницею М. Дереторською.

Знаєте діти у нас у школі навчається дівчинка, яку ми теж колись можливо будемо називати геніальною художницею. Це учениця 8 класу Мар’яна Дереторська. Окрім нашої школи , Мар’яна ще навчається і у художній школі. Знайомство із творчістю М. Приймаченко надихнуло і її на створення своєї картини «Лелеки», яку вона нам сьогодні і представить.



(Презентація картини)

Мар’яна скажи нам будь-ласка, що ти хотіла донести до кожного серця, малюючи свою картину?

Я дякую , тобі , Мар’яно,а ви діти погляньте ще раз на картину і скажіть, яка

пора року там зображена?(Весна)

Чому?(Тому, що прилетіли лелеки)

А де зимують лелеки, де вони живуть, ви знаєте?



7. Народознавчий проект «Звідки прилітають буслики»

(презентація проекту окремим учнем)

Лелеки – перелітні птахи.Зимують у Африці та Індії. Прилітають до нас у березні. Звичайно вони гніздяться у лісах, десь поблизу озера, річки, болота. Але селяться часто і по сусідству із людиною і є напів-свійськими птахами.І у нас в Україні боцюн в'є своє гніздо на хаті, клуні та великих деревах. Гніздо лелеки в’ють не на один рік, а на багато. Кожної весни, коли пара чорногузів повертається з далекої подорожі, вони лише підправляють старе гніздо і там виводять 2 пташенят. За народним повір'ям, господарство, в якому є гніздо лелеки є щасливим, захищеним від пожежі. Руйнувати гніздо цього птаха – великий гріх. Та й небезпечно, бо хто зруйнує гніздо боцюна - у того хата згорить – кажуть у народі.

VІ. Підсумок уроку

- Скільки існує народних повір'їв пов’язаних із лелеками. Згадайте, а яке ж оповідання пов’язане з повір’ям про лелек ми з вами читали минулого року? (Є.Гуцало «Перебите крило»)

-І яке ж повір'я згадується у ньому?

(У господарстві де гніздяться лелеки живуть добрі і хороші люди)

У нашому селі Грушівці та й у сусідніх селах багато добрих, хороших, щасливих людей. Тому що, майже на кожній хаті, майже у кожному подвір’ї можна побачити лелече гніздо. А птахи ніколи не помиляються в людях.



(перегляд зазделегідь підготовлених фотографій)

Кожен з присутніх в цьому класі десь там глибоко в душі мріє про мир, благополуччя, добробут. Одним словом, мріє про щастя. Мріє про те, щоб одного прекрасного дня і до його оселі прилетів лелека. Тому ми сьогодні, від усієї душі, даруємо вам маленьку частинку грушовецького щастя. І ,як кажуть у народі , даруємо на щастя!
Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий iconКультурна спадщина України
Культурна спадщина України : бібліогр покажч. / уклад.: В. В. Степко, Г. О. Стешенко, Т. В. Улятовська, А. А. Чернявська; Київ нац...
Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий iconКультурна спадщина. Творчість українських художників. Народні промисли. Казка І фантазія в народній творчості
Дщину України, ознайомити з творчістю українських художників. Познайомити з технікою плямографії та монотипії в образотворчому мистецтві....
Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий iconМистецька спадщина Шевченка-художника
Мета: ознайомити учнів з цікавими фактами біографії Т. Г. Шевченка-художника; розкрити багатий світ його душі, глибину почуттів;...
Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий icon«українська національно культурна ідентичність : джерела, сьогодення, погляд у майбутнє»

Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий iconЛітературна спадщина Бориса Грінченка Борис Грінченко жив І працював у XIX столітті, але його діяльність І творча спадщина як ніколи актуальні сьогодні
Борис Грінченко жив І працював у XIX столітті, але його діяльність І творча спадщина як ніколи актуальні сьогодні. Хто ж він за переконаннями,...
Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий iconКнига це чарівниця. Книга змінила світ. У ній пам'ять людського роду, вона рупор людської думки. Світ без книги світ дикунів

Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий iconЛюдина культурна, до найменших подробиць, європеєць з голови до п'ят… був справжнім аристократом Духа без жодного силування з свого боку… С.Єфремов

Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий iconЛекція українська культура у другій половині ХVII – XVIII століттях
Соціально-культурна ситуація на українських землях в епоху бароко. Іван Мазепа у творенні культури
Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий iconКз лор «Львівська обласна науково-педагогічна бібліотека»
«Прийшов Січень-Новорічень», «Рік Новий – казковий час», «з новим роком, браття милі, // в новім щастю, в новій силі // Радісно вітаю...
Культурна спадщина. Світ казковий І правдивий iconХід уроку І. Оголошення теми І мети уроку. ІІ. Вивчення нового матеріалу
Бібліотекар. Кожна освічена І культурна людина повинна знати свою історію, витоки писемності свого народу


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка