Курс лекцій / Навч посібник. К



Дата конвертації12.07.2017
Розмір445 b.



Бичко А. К., Бичко Б.І. Бондар Н.О. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій / Навч. посібник. – К. 1993.

    • Бичко А. К., Бичко Б.І. Бондар Н.О. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій / Навч. посібник. – К. 1993.
    • Бокань В. Культурологія: Навч. посібник /За ред. В.М. Пічі. – Л. 2003.
    • Грищенко В.А. Історія світової та української культури. – К. 2003.
    • Історія української та зарубіжної культури: Навчальний посібник /За ред М. Заковича.– К., 2003.


Народ або етнос - це історична спільність людей, яка склалася на певній території та володіє стабільними особливостями мови, культури, а також усвідомленням своєї єдності і відмінності від інших.

  • Народ або етнос - це історична спільність людей, яка склалася на певній території та володіє стабільними особливостями мови, культури, а також усвідомленням своєї єдності і відмінності від інших.



Етногенез-проблема походження народу.

  • Етногенез-проблема походження народу.

  • ЇЇ вирішення дає змогу з'ясувати:

  • ареал зародження етносу,

  • джерела його культури, мови,

  • особливості свідомості.



1) теорія “споконвічності

  • 1) теорія “споконвічності

  • 2) теорія автохтоності

  • 3) теорія “єдиної колиски”

  • 4) теорія “незалежного розвитку окремих східнослов'янських народів



Перший період охоплює часовий відрізок від її витоків і до прийняття християнства.

  • Перший період охоплює часовий відрізок від її витоків і до прийняття християнства.

  • Другий період припадає на час існування княжої держави — Київської Русі та Галицько-Волинського князівства.



Третій період припадає на литовсько-польську добу в історії нашого народу.

  • Третій період припадає на литовсько-польську добу в історії нашого народу.

  • Четвертий період розвитку української культури припадає на козацько-гетьманську добу,



П'ятий період охоплює 150 років, роки великої неволі нашого народу — від часів зруйнування Гетьманщини і до початку XX століття.

  • П'ятий період охоплює 150 років, роки великої неволі нашого народу — від часів зруйнування Гетьманщини і до початку XX століття.

  • Шостий період є часом нового міжвоєнного та повоєнного поневолення України її східними та західними сусідами й охоплює часовий відтинок від початку XX ст. до кінця 80-х років.

  • Сьомий період розвитку української культури тільки-но розпочався і триває в нових історичних умовах. Це — сучасний період, що охоплює часовий відтинок від кінця 80-х і по сьогодення.







Антропологічний – виявляє артефакти, досліджує вірування, звичаї, побут. Головна функція - адаптація та відтворення життєвого укладу людей.

  • Антропологічний – виявляє артефакти, досліджує вірування, звичаї, побут. Головна функція - адаптація та відтворення життєвого укладу людей.



  • Філософський - досліджує сутність культури, її відмінності від природи, співвідношення з цивілізацією й іншими явищами. Предметом вивчення є структура, функції та роль культури в житті людини і суспільства.



Соціологічний - досліджує функціонування культури або в цілому, або наявні в ній субкультури. Його цікавлять зміни, що відбуваються в культурі, реакція на ці зміни тих чи інших верств суспільства.

  • Соціологічний - досліджує функціонування культури або в цілому, або наявні в ній субкультури. Його цікавлять зміни, що відбуваються в культурі, реакція на ці зміни тих чи інших верств суспільства.





  • Діахронний - потребує викладу явищ, фактів, подій світової і вітчизняної культури в хронологічній послідовності.

  • Порівняльний метод застосовується в культурологічних дослідженнях двох або декількох національних культур. Він встановлює рівень своєрідності або спорідненості культур.



Археологічний - на підставі аналізу матеріальних предметів, добутих під час розкопок, дає вченому можливість зробити висновки про загальний стан культури.

  • Археологічний - на підставі аналізу матеріальних предметів, добутих під час розкопок, дає вченому можливість зробити висновки про загальний стан культури.

  • Біографічний метод переважно застосовується у літературознавстві як тлумачення літератури через відображення біографії й особистості письменника.



Слово "культура" походить від латинських слів обробляти, вирощувати, а пізніше - вклонятися, вшановувати

  • Слово "культура" походить від латинських слів обробляти, вирощувати, а пізніше - вклонятися, вшановувати

  • (культ богів, предків).

  • До середини І ст. до н.е. ці слова пов'язувалися саме із землеробською працею.



  • У середні віки поняття «культура» асоціюється з міським укладом життя.

  • В епоху відродження- з досконалістю та активізацією інтелектуального та творчого потенціалу людини.



  • Під культурою, на противагу „натурі" (природі), розуміють все, що створила людина.



Культура - це матеріальний і духовний прогрес як індивідів, так і різноманітних соціально-національних спільнот.

  • Культура - це матеріальний і духовний прогрес як індивідів, так і різноманітних соціально-національних спільнот.





Матеріальна культура охоплює всю сферу виробничої діяльності людства та її результати: як знаряддя праці, житло, предмети повсякденного побуту, одяг, будівельні споруди, засоби зв'язку, пам'ятники і монументи.

  • Матеріальна культура охоплює всю сферу виробничої діяльності людства та її результати: як знаряддя праці, житло, предмети повсякденного побуту, одяг, будівельні споруди, засоби зв'язку, пам'ятники і монументи.



Духовна культура стосується області свідомості, пізнання, моралі, виховання, освіти, науки, мистецтва, літератури та інших сторін духовної діяльності людини

  • Духовна культура стосується області свідомості, пізнання, моралі, виховання, освіти, науки, мистецтва, літератури та інших сторін духовної діяльності людини



Побутова культура - обряди, звичаї, норми.

  • Побутова культура - обряди, звичаї, норми.

  • Технічна культура - наука, техніка, технології.

  • Художня культура - література, архітектура, скульптура, малярство.





Світова культура - це синтез кращих досягнень усіх національних культур різних народів, що населяють нашу планету.

  • Світова культура - це синтез кращих досягнень усіх національних культур різних народів, що населяють нашу планету.



Національна культура уособлює надбання культур різних соціальних верств і прошарків населення кожного суспільства.

  • Національна культура уособлює надбання культур різних соціальних верств і прошарків населення кожного суспільства.



Упродовж розвитку людства виокремились

  • Упродовж розвитку людства виокремились

  • певні культурні епохи:

  • Антична,

  • Середньовічна,

  • культура епохи Відродження,

  • Нового часу,

  • Новітня.



політична,

  • політична,

  • соціальна,

  • правова,

  • економічна,

  • екологічна,

  • фізична,

  • моральна .





Регулятивна,

  • Регулятивна,

  • або нормативна

  • Аксіологічна, або ціннісна

  • Виховна

  • Світоглядна











Культуру потрібно культивувати, бо вона для кожного народу є джерелом стійкості і добра, фактором національної гідності, служить підґрунтям для духовного розвитку наступних поколінь. Прогрес суспільства поєднується і супроводжується також культурним прогресом.

  • Культуру потрібно культивувати, бо вона для кожного народу є джерелом стійкості і добра, фактором національної гідності, служить підґрунтям для духовного розвитку наступних поколінь. Прогрес суспільства поєднується і супроводжується також культурним прогресом.



































У період пізнього палеоліту постають релігія і палеолітичне мистецтво.

  • У період пізнього палеоліту постають релігія і палеолітичне мистецтво.

  • тотемізм - віра у походження людини від єдиного пращура - тварини або птаха;

  • магія - чаклування перед полюванням;

  • фетишизм - віра у надприродні властивості речей;

  • анімізм - віра в душу, якою володіє кожен живий і неживий предмет.







Біля села Трипілля, Київської області Вікентій Хвойко в 1897році виявив і дослідив пам'ятки найрозвинутішої землеробської культури доби енеоліту - Трипільську культуру.

  • Біля села Трипілля, Київської області Вікентій Хвойко в 1897році виявив і дослідив пам'ятки найрозвинутішої землеробської культури доби енеоліту - Трипільську культуру.













Для обробки зерна використовували зернотерки, а для зберігання - ями та великі глиняні посудини. Значно удосконалилось оброблення кременю, з'явилися майстерні з виготовлення знарядь праці. Зросла кількість виробів з міді.

  • Для обробки зерна використовували зернотерки, а для зберігання - ями та великі глиняні посудини. Значно удосконалилось оброблення кременю, з'явилися майстерні з виготовлення знарядь праці. Зросла кількість виробів з міді.















Матеріальна культура, господарство і побут відомі головним чином за похованнями, яких нараховується близько сотні. Ведучи кочовий спосіб життя, кіммерійці не залишили довготривалих поселень. Над своїми похованнями часто ставили кам'яні стели. Займалися скотарством, певною мірою і землеробством.

  • Матеріальна культура, господарство і побут відомі головним чином за похованнями, яких нараховується близько сотні. Ведучи кочовий спосіб життя, кіммерійці не залишили довготривалих поселень. Над своїми похованнями часто ставили кам'яні стели. Займалися скотарством, певною мірою і землеробством.



«споживачами кобилячого молока - називали греки 1) кіммерійці були першими на Україні скотарями, що перейшли до кочового способу життя; 2) вони опанували мистецтво їзди на конях і їхнє військо складалося з вершників; 3) завдяки контактам із майстерними оброблювачами металів на Кавказі вони започаткували на Україні добу заліза; 4) зростання ролі кінних воїнів зумовило занепад великих родів і виникнення військової знаті.

  • «споживачами кобилячого молока - називали греки 1) кіммерійці були першими на Україні скотарями, що перейшли до кочового способу життя; 2) вони опанували мистецтво їзди на конях і їхнє військо складалося з вершників; 3) завдяки контактам із майстерними оброблювачами металів на Кавказі вони започаткували на Україні добу заліза; 4) зростання ролі кінних воїнів зумовило занепад великих родів і виникнення військової знаті.





Скіфська культура — це культура величезного світу кочових, напівкочових і землеробських племен, що жили на широкому просторі Євразії. Збереглася велика кількість скіфських могильників і городищ.

  • Скіфська культура — це культура величезного світу кочових, напівкочових і землеробських племен, що жили на широкому просторі Євразії. Збереглася велика кількість скіфських могильників і городищ.



Найбільш шанованою з усіх божеств була Табіті — богиня царського вогнища (тотожна Гестії), після неї — Папай («батько») (відповідав Зевсові), дружиною якого була Апі («земля») (ідентична з грец. Геєю). Скіфи шанували також бога-героя на ім'я Таргітай (тотожний Гераклу).

  • Найбільш шанованою з усіх божеств була Табіті — богиня царського вогнища (тотожна Гестії), після неї — Папай («батько») (відповідав Зевсові), дружиною якого була Апі («земля») (ідентична з грец. Геєю). Скіфи шанували також бога-героя на ім'я Таргітай (тотожний Гераклу).







Кургани Чортомлик, Куль-Оба, Товста Могила, Солоха, Гайманова Могила,Чортомлик .

  • Кургани Чортомлик, Куль-Оба, Товста Могила, Солоха, Гайманова Могила,Чортомлик .

  • Скіфи ховали мертвих у ямах або катакомбах, під курганними насипами.









  • У II ст. до н.е. скіфи були витіснені сарматами в Крим. Сарматська культура була подібна до скіфської, але так і не перевершила останню. Сарматське суспільство було воєнізованим. Багате сарматське поховання досліджене під курганом «Соколова Могила» біля с. Ковалівки Миколаївської обл. Сармати в мистецтві розвинули звіриний стиль.





Ольвія - її залишки знаходяться біля с. Парутине на південь від міста Миколаїв,

  • Ольвія - її залишки знаходяться біля с. Парутине на південь від міста Миколаїв,

  • Тіра -на місці сучасного Білгорода-Дністровського, Херсонес - на околиці сучасного Севастополя, Пантікапей - сучасна Керч, Кафа - сучасна Феодосія в Криму, Фанагорія - на Таманському півострові, Танаїс - на Дону,

  • Керкінітіда - сучасна Євпаторія.





Найбільшим з цих рабовласницьких держав було Боспорське царство з центром у Пантікапеї, що виникло в V ст. до н.е. на Керченському й Таманському півостровах.

  • Найбільшим з цих рабовласницьких держав було Боспорське царство з центром у Пантікапеї, що виникло в V ст. до н.е. на Керченському й Таманському півостровах.



















Найяскравіше особливості давніх слов'ян на території України виявились в зарубинецькій

  • Найяскравіше особливості давніх слов'ян на території України виявились в зарубинецькій

  • (II ст.до н.е. – II ст. н.е.)

  • черняхівській

  • (II–V ст. н.е.)

  • культурах.







слов'янський кам'яний ідол (статуя), знайдений біля села Личківці коло Гусятина в річці Збруч в 1848 році.

  • слов'янський кам'яний ідол (статуя), знайдений біля села Личківці коло Гусятина в річці Збруч в 1848 році.







У складних історичних умовах слов'янські народи створили самобутню культуру, що стала основою їх консолідації, виникнення державності, збереження i примноження духовних традицій. Ця культура характеризується цілісністю і самобутністю. На її основі виникла культура Київської Русі.

  • У складних історичних умовах слов'янські народи створили самобутню культуру, що стала основою їх консолідації, виникнення державності, збереження i примноження духовних традицій. Ця культура характеризується цілісністю і самобутністю. На її основі виникла культура Київської Русі.





Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Курс лекцій / Навч посібник. К iconВступ до курсу «Культурологія»
Бичко А. К., Бичко Б.І. Бондар Н. О. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій / Навч посібник. К
Курс лекцій / Навч посібник. К iconКурс лекцій з історії соціології київ 2005
Курс лекцій з історії соціології, К.: Нпу імені М. П. Драгоманова, 2005. – 195 с
Курс лекцій / Навч посібник. К iconНавчальний посібник з курсу „ методика соціально виховної роботи полтава 2009 (075. 8)
Методика соціально-виховної роботи: Навч посібник для студ вищ навч закладів / Авт упоряд. К. В. Педь. – Полтава.: Пдпу, 2009. –...
Курс лекцій / Навч посібник. К iconНа допомогу вчителям предметникам. Анотований рекомендаційний список навчальних посібників, методичної та довідкової літератури. Українська мова та література
Бернадська Н.І. Українська література XX століття: навч посібник для старшокласників, вступників до вищих навч закладів та викладачів...
Курс лекцій / Навч посібник. К iconКурс лекцій миколаїв 2007 ббк 45. 33

Курс лекцій / Навч посібник. К iconНавчальний посібник для студентів, що вивчають дисципліну „паблік рилейшнз луганськ 2007
К63 Фандрейзинг у питаннях, відповідях та цитатах. Навч посібник. – Луганськ, 2007. – 54 с
Курс лекцій / Навч посібник. К iconНавчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів напряму
Концепції сучасного документознавства : навч метод посіб для студ вищ навч закладів напряму 020105 “Документознавство та інформ діяльність”...
Курс лекцій / Навч посібник. К iconНавчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів напряму 020105 „Документознавство та інформаційна діяльність
Документологія : навч метод посіб для студ вищ навч закл напряму 020105 „Документознавство та інформ діяльність” / Рівнен держ гуманітар...
Курс лекцій / Навч посібник. К iconКурс лекцій з навчальної дисципліни «історія зарубіжної літератури» для студентів І курсу денної та заочної форм навчання
Курс лекцій з навчальної дисципліни «Історія зарубіжної літератури» для студентів І курсу денної та заочної форм навчання за напрямом...
Курс лекцій / Навч посібник. К iconКурс лекцій Кесоттеїкіесі Ьу Ле Міпізігу о Есіисаіїоп аз а Іехі-Ьоок ґог зішіепуз оґЬізіогісаі зресіііііез оґШе



База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка