Відділ освіти Шполянської райдержадміністрації
Методичний кабінет
Інноваційні підходи в освітньому процесі
Кущенко Ольга Олексіївна,
Вчитель історії та правознавства навчально – виховного комплексу
«Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»
Шполянського району
Спеціаліст І категорії
Література та мистецтво в шкільному курсі історії
Матеріали розглянуто і схвалено на засіданні педагогічної ради
Протокол №2 від 23 лютого 2009 року.
с.Водяне
2009рік
Анотація
В даному посібнику автор прагне показати значення культурно – історичного матеріалу при вивченні певної епохи, для формування світогляду та морально – естетичного виховання школярів.
Пропонується кілька методичних розробок уроків, присвячених вивченню мистецтва різних стилів, додатковий матеріал до уроків . Посібник розрахований на вчителів історії.
Зміст
1.Роль культурно – історичного матеріалу у формуванні світогяду та морально – естетичному вихованні школярів.
|
|
2.Урок «Мистецтво Раннього Відродження » у 7 класі.
|
|
3. Урок «Мистецтво Високого Відродження» у 8 класі.
|
|
4. Урок «Європейська культура кінця ХІУ- першої половини ХУІІ століття. Мистецтво бароко» у 8 класі.
|
|
5.Урок «Мистецька Європа першої половини ХХ століття» в 11 класі.
|
|
6. Урок «Українська культура 1917 – 1920 років» в 11 класі.
7. Додатки.
|
|
8. Список використаної літератури.
|
|
Мистецтво – думка ця розкута,
Що всі людські ламає пута,
Воно як ніжний воїн б’є!
Воно по всіх краях витає,
Народи в рабстві визволяє,
А вільним велич додає.
В. Гюго
Роль культурно – історичного матеріалу у формуванні світогляду та морально – естетичному вихованні школярів.
Невід'ємною частиною історії є духовне життя народу, яке знаходить відображення в кращих творах літератури і мистецтва.
У шкільні курсі історії введено питання розвитку світової культури і мистецтва. Учні чітко не уявлятимуть історичної долі народу, якщо не знатимуть його літератури, живопису, музики, архітектури.
Знайомлячись з досягненнями людського суспільства в галузі духовної культури, учні дізнаються про видатних митців тієї чи іншої епохи, про характер їхньої творчості, про її значення для народу. На прикладах кращих творів мистецтва вони вчаться правильно сприймати й оцінювати художню спадщину і культурні здобутки сучасності. Поступово учні починають розуміти, що розвиток мистецтва зумовлюється особливостями певного історичного періоду, починають усвідомлювати активну роль, що її відіграє прогресивне мистецтво в житті суспільства, помічати його зв'язок з передовими ідеями епохи.
Таким чином, культурно-історичний матеріал — це органічна частина загального курсу історії. Він сприяє формуванню світогляду учнівської молоді, готує її до повноцінного, корисного для суспільства життя, виховує особистість.
У шкільному курсі курсі культурно-історичний матеріал становить лише 3,8%. Природно, що це ускладнює роботу вчителя з розвитку в учнів історичного мислення, формування світогляду та морально-естетичного виховання.
Спеціальної методичної літератури з цих питань майже немає, мало ілюстративного матеріалу (зокрема, репродукцій творів живопису), пристосованого для використання в школі.
Ознайомлення учнів з питаннями розвитку літератури і мистецтва можливе насамперед в процесі вивчення всього історичного курсу: передові діячі літератури і мистецтва нового часу — це в переважній більшості активні учасники всіх найважливіших політичних подій певного історичного періоду. Знайомство з ними — це знайомство з типовими представниками епохи, соціальної групи, класу, політичної тощо, а через них — з діяльністю народних мас і окремих видатних історичних діячів; передові митці з реалістичною правдивістю і політичною загостреністю відображали хід історичних подій, очевидцями і учасниками яких вони були, їхні твори — своєрідні історичні джерела, з яких ми сьогодні черпаємо свої знання про минуле.
Отже, твори художньої літератури і мистецтва знайомлять учнів з розвитком передових ідей, із світосприйманням і світорозумінням людей певного періоду.
Уроки, відведені програмою на вивчення культурно-історичного процесу, можна провести як узагальнюючі. Під час цих уроків, ознайомлюючи учнів з духовним життям народу в певний історичний період, учитель узагальнює здобуті ними в процесі вивчення конкретного курсу історії знання про його соціально-економічне і політичне життя. Тільки підсумувавши основний історичний матеріал даного періоду, можна закласти міцний фундамент для засвоєння учнями культурно – історичного матеріалу, а це, в свою чергу, допоможе учням усвідомити, що розвиток літератури і мистецтва зумовлюється особливостями історичного періоду.
Готуючись до уроку, учитель визначає, з якими саме діячами мистецтва і в якому обсязі найдоцільніше ознайомити учнів. Зрозуміло, що серед них повинні бути представники найбільш визначних художніх напрямів.
Обов'язково слід врахувати і підсумувати всю ту роботу, яка була присвячена ознайомленню учнів з літературою і мистецтвом на уроках історії. Матеріал уроку легко узгодити з тими знаннями, які учні здобули при вивченні літератури, малювання, співів.
З поширенням у школах персональних комп’ютерів з’явилась можливість використання їх і на уроках історії. На DVD дисках останнім часом з’явилось
чимало матеріалів, які можна використовувати на уроках, присвячених вивченню мистецтва.
Учні краще засвоять культурно-історичні теми, якщо відвідуватимуть музеї, картинні галереї, прослуховуватимуть грамзаписи, братимуть участь у проведенні бесід, присвячених окремим художникам чи композиторам, організації літературно-музичних вечорів тощо. Позакласна робота дає змогу доповнити, розширити, поглибити вивчене на уроці про той чи інший вид мистецтва, про того чи іншого митця, стиль, епоху, вчить розуміти мистецькі твори.
Тема уроку: Мистецтво Раннього Відродження
Мета уроку: Показати взаємозв’язок між економічними і культурними досягненнями Італії у ХІУ – ХУ ст. Познайомити з досягненнями мистецтва доби Раннього Відродження, його характерними рисами. Вчити систематизувати та усвідомлювати отриману інформацію. Формувати інтерес до культурних надбань дюдства. Виховувати художні смаки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, комп’ютери.
Основні поняття: Відродження, Ренесанс, гуманізм, готичний стиль, романський стиль, рельєф, фреска.
Основні дати: 1304 – 1374 – роки життя Франческо Петрарки
1313 – 1375 – роки життя Джованні Бокаччо
1401 – 1428 – роки життя Мазаччо
1386 – 1466 – роки життя Донателло.
Хід уроку
І.Актуалізація опорних знань.
Методом «мозкового штурму» обговорити питання: Чому саме Італія стала колискою культури Відродження?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Наприкінці уроку бути готовими відповісти на запитання:
-
Чим культура Відродження відрізняється від культури попереднього періоду?
-
Які культурні досягнення свідчать про початок Відродження?
ІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
План
-
Культура Відродження.Гуманізм.
Робота з підручиком по з’ясуванню змісту понять та бесіда за запитаннями.
-
Що означає термін Відродження?
-
Що таке гуманізм? Хто такі гуманісти?
-
Відродження в літературі. Ф.Петрарка. Дж. Боккачо. Повідомлення учня за матеріалом підручника.
-
Мистецтво Раннього Відродження.
А) учні повідомляють короткі біографічні дані про художників.
Мазаччо – видатний італійський художник флорентійської школи. Разом з Донателло і Брунеллескі став засновником реалістичного мистецтва доби Раннього Відродження. Працював переважно у Флоренції та Римі. Творчість Мазаччо протистоїть умовному, аскетичному середньовічному мистецтву.
Боттічелі – представник флорентійської школи. Для його творчості характерні риси поетичної вишуканості та нервової екзальтації (численні мадонни, портрети.)
Образи античної міфології набувають у нього своєрідної казковості, меланхолійної чарівності. Створений Боттічелі тип жіночої краси – скорботний, з ніжним блідим обличчям ішироко розплющеними очима – властивий для міфічних персонажів та мадоннам.
Б) учитель розповідає про творчість Мазаччо, Боттічелі та Донателло. Свою розповідь супроводжує показом слайдів.
-
Архітектура. Романський та готичний стиль. Розповідь учителя супроводжується показом слайдів і роботою над поняттями.
ІІІ. Узагальнення та систематизація матеріалу методом «гронування».
Ключове слово – Відродження.
-
Можливі асоціації: Італія, гуманізм, прекрасні собори, відродження античного мистецтва.
мистецтва, високий економічний розвиток, готичний стиль, романський стиль, прізвища митців і т.д.
-
орієнтовні можливі зв’язки між запропонованими словами та словосполученнями : Італія - Відродження;
Література – Боккаччо, Петрарка
Живопис – відродження і т. д.
- Речення з використанням утвореного грона .
Економічно розвинена Італія стала колискою нової культури.
Період з кінця ХІУ до кінця ХУ в Італії називають Раннім Відродженням. В цей час бурхливо розвивались науки і мистецтво.
ІУ. Підсумки.
Відповідь на запитання, поставлені на початку уроку.
У. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 16 підручника і підготувати усні розповіді про творчість одного з представників даного періоду.
Тема уроку: Мистецтво Високого Відродження
Мета уроку: Поглибити знання учнів про мистецтво Відродження; познайомити з творчістю митців Високого Відродження, з’ясувати характерні риси цього стилю. Виховувати в учням почуття прекрасного, прищеплювати художні смаки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, комп’ютер.
Основні поняття: Відродження, гуманізм, алегорія, портрет
Основні дати: 1452 – 1519 – роки життя Леонардо да Вінчі;
1483 – 1520 – роки життя Рафаеля;
1475 – 1574 – роки життя Мікаленджело.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. Бесіда за запитаннями.
1. Поясніть значення терміну «Ренесанс».
2. Чому саме Італія стала батьківщиною Відродження?
3. Яким був ідеал людини з точки зору гуманістів?
4. Що було головним у творчості митців Відродження?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
В кінці уроку відповісти на запитання: Чи дійсно кінець ХУІ – перша половина ХУІІ століття були добою духовного й культурного розквіту європейської цивілізації ?
ІІІ. Вивчення нового нового матеріалу
План
1. Творчість Леонардо да Вінчі.
а) Повідомлення учня про життєвий шлях митця.
Якось інженери взяли до рук креслення рiзних конструкцiй, створених Леонардо да Вiнчi, i спробували побудувати за нимимашини. Так, народженi в XV столiттi, прийшлив ХХ столiття гелiкоптер i планер, перший самохiдний екiпаж iз пружинним механiзмом, парашут i висувна пожежна драбина.
Коли страшна повiнь залила Флоренцiю, почали думати, як запобiгти такому лиховi в майбутньому, i тут знайшли проект Леонардо, проект захисту мicтa вiд можливих повеней - подарунок з XV столiття у ХХ...
Надзвичайно вродливий чоловiк, антично'i статури, учасник ycix змагань i турнipiв, чудовий плавець, фехтувальник, вправний вершник, жартiвник та блискучий оповiдач, ерудит-оратор, танцюрист, спiвак, поет, музикант i конструктор музичних iнcтpумeнтiв, генiальний художник i теоретик мистецтва, математик, мexaнік, астроном, геолог, ботанiк, анатом, фiзiолог, вiйськовий iнженер, мислитель-матерiалiст - це все про Леонардо да Вiнчi. Народився він 15 квiтня 1452 року.
Його мати незабаром померла, а батько - флорентiйський нотapiyc П'еро да Вiнчi - взяв незаконнонародженого сина до себе в дiм. У нього було три мачухи; двi oстaннi - майже однолiтки Леонардо, - i вci любили його i пестили, серце його не зачерствiло без ласки, потрiбної людинi хоча б у дитинствi. В чотирнадцять pоків він став учнем великого тосканця Bepoкio, скульптора й живописця, а в двадцять pокiв його проголосили «майстром), бо й справдi він був уже майстром, неповторним i самобутнiм живописцем.
Biн працював все життя i, мабуть, не уявляй собi стану, який ми в побутi називаемо вiдпочинком, спокоєм.
Вiдпочинок для нього лише змiна роду дiяльностi. Bін творить скрiзь і завжди.
Здавалося, йому, обранцевi долi, все давалося легко. Та його завжди мучили сумнiви. Bін робив десятки ескiзiв i начеркiв перед тим, як взятися за картину. Небачена динамiка
« Благовiщення», надзвичайний ритм- i емоцiйна щедрiсть «Тайної вечерi», майже мiстична таємничiсть усмiшки «Монни Лiзи» принесли Леонардо-художниковi cвiтову славу, що не потьмянiла й досi. Цi його картини широко вiдомi. Та не вci знають, що лише копi'ї залишилися нам вiд деяких iнших його робiт, очевидно, тепер уже назавжди втрачених.
Юнаком він зiбрав у ящичок жукiв, цвiркунiв, змiїв, мишей, ящiрок i, дивлячись на них, намалював фантастичне чудовисько, таке страшне, що його батько, зайшовши до кiмнати, де стояла яскраво освiтлена сонцем картина, втiк з переляку. Ця картина не збереглась.
Загублено портрети короля Францiска i королеви Клавдiї, загублено рукопис « Чому дати перевагу: скульптурi чи живопису?». Загинули десятки малюнкiв. Загинула, розстрiляна гасконськими арбалетниками, модель кінної статуї мiланського герцога Франческо Сфорци, над якою Леонардо працював 16 pокiв. Її оспiвували поети, люди зi всієї Iталії приходили в Мiлан, щоб побачити це диво...
У Леонардо да Вiнчi були щирi друзi, були й заклятi вороги. Нестерпний Мiкеланджело, з вiдразою казав, що його служниця тямить у живопису, скульптурi бiльше, нiж цей «мiланський скрипаль». Справдi, це прiзвисько вiдбивало дiйснiсть: Леонардо був видатним музикантом свого часу, улюбленцем бенкетiв i карнавалiв. Так, він умів захоплюватися, не вмів зосереджуватися на чомусь одному, «розриваючися на шматки», він був дотепником, який то лякав своїх друзiв живою ящiркою з пришитими шкiряними крилами, то звеселяв натовп механiчним левом. Митець любив життя. Його він бачив i в прекрасному обличчi жiнки, i в рiзнобарв’ї веселки. Напевне, ця любов - найдорожче зi всього, що міг залишити він нащадкам.
Bін помер нaвecнi 2 травня 1519 року на чужинi, у французькому мiстечку Амбуазi. Поруч сидiв король Франциск І i хворий старець, звертаючись до нього, просив у Бога й людей прощення, що він так мало зробив у своєму життi.
Леонардо ставив живопис над yci iншi свої захоплення i до кiнця свого життя найбiльше шанувався як великий художник. І коли в цiй його спадщинi є тaкi riraнтcькi втрати, то якi ж вони великi в сферi його наукової i технiчної творчостiі. Iнодi Леонардо залишав математичнi помiтки на полях рукописiв, на клаптиках паперу. Ми знаємо, що за 40 pоків до Коперника він написав трактат про те, що Земля крутиться, за три столiття до Лавуазье говорив про «життєве повiтря», яке ми називаемо киснем, майже на сто pокiв випередив він Кардано, винахiдника камери-обскури. Biн стояв на порозi зачаткiв гідростатики, вiдкритої Паскалем, крок вiддiляв його вiд телескопа Галiлея. Леонардо да Вiнчi увів у математику знаки плюс i мінус, кидаючи у воду камiння, з'ясував, як поширюютьсязвуковi хвилi, накреслив зi слiв Aмepiro Веспуччi першу карту Нового світу i висловив припущення, що «бiлий колiр є причиною вcix кольорiв.).
Та справа навiть не в кiлькостi зроблених ним відкриттiв i нaвiть не в тому, що багато з них (геліокоптер, наприклад) далеко випередили свiй час. Леонардо да Вiнчi в Hayцi - це зародження епохи досліду. Усе довкола було для нього гiгантською лабораторiєю.
Його могила загубилася ще в XУІІ столiттi, i якби не мистецтвознавець Арсен Гуссе, мабуть, нiколи i не знайшли б її. Разом iз садiвником старовинного королiвського замку вони перекопали багато землi, перш нiж натрапили на високолобий череп, уякому ще збереглися зуби. Поруч Гуссе знайшов камiнь iз майже стертими буквами INC. Потiм ще два кaмeнi. На одному можна було прочитати: LEO, на другому -DUS. Тодi він зрозумiв, що колись на плитi було написано LEONARDUS VINCIUS - iм'я людини, череп якої він тримав у руках.
б) Розповідь учителя про творчість да Вінчі. Розповідь супроводжується показом слайдів.
2. Мікеланджело Буонаротті.
а) розповідь учня про життєвий шлях Мікеланджело.
Мiкеланджело Буонарротi народився в 1475 роцi в мiстечку Капрезе поблизу Флоренцiї, де його батько обiймав посаду подести (мера). З 13 poкiв почав навчатися живопису у вiдoмого флорентiйського художника Гiрландайо, однак через piк перейшов у майстерню скульптора Бертольдо Ді Джованнi, i з того часу саме скульптура стала його головним заняттям. Ді Джованнi прищепив юному Мiкеланджело естетичнi iдеали Вiдродження, познайомив його з шедеврами античного мистецтва, багата колекцiя, яких була зiбрана у Флоренцiї герцогами з роду Медичi. Великий цiнувальник мистецтва, герцог Лоренцо Пишний, що саме правив Флоренцiєю, помiтив талант Miкeланджело i взяв його пiд свою опiку. Буонарроті чотири роки прожив у домi Медичi, познайомившись тут з цвiтом тодiшньої iталiйської творчої iнтелегенцiї та значно розширивши власний кругозiр. Однак рафiноване й витончене мистецтводвору Медичi не влаштовувало молодого митця, який вже тоді прагнув до створення грандiозних героїчних образів. Мiкеланджело покидає гостинну Флоренцiю i, здiйснивши мандршку Iталiєю (Болонья, Венецiя), опиняється в Римi. Тут, де збереглось найбiльше чудових пам'яток любої його серцю античностi, завершується художня oсвітa Miкeланджело, i він створює свiй перший- шедевр - скульптурну композицiю «П'єта» (1498-1501, Собор Святого Петра). Повернувшись на деякий час до Флоренції, митець створює «Давида» - (1501-1504)- мабуть, найбiльш вiдoму скульптуру в icтopiї cвітового мистецтва i перемaгaє в художньому змаганнi самого Леонардо да Вiнчi - серед проектiв розпису головної зали флорентiйської сеньйорiї, зроблених цими майстрами, бiльш схвальних оцiнок громадськостi отримала саме робота Мiкеланджело. Слава про генiй Буонарроті вже поширилася по Iталiї i папа Юлiй IІ викликав митця до Риму, щоб замовити йому будiвництво власної усипальницi. Мiкеланджело з натхненням узявся до pобoти, створив проект величного мавзолею, але через сваволю папи BiH був реалiзований лише частково. Юлiй ІІ поставив перед Мiкеланджело ще одне завдання - розписати фресками стелю Сiкстинської капели у Ватиканi. Митець неохоче взявся за це завдання, вважаючи себе перш за все скульптором, а не живописцем. Але плоди чотирирiчної (1508-1512) працi Мiкеланджело перевершили всі сподiвання перед cвітом постав величний шедевр, а його творець навiки увiйшов до числа найбiльш визначних художникiв в icтоpiї людства. Повернувшись до Флоренцiї саме в тойчас, коли жителi мicтa вигнали Медичi й проголосили республiку, Miкеланджело виявив видатні якостi патрiота i громадянина, очоливши будiвництво нових мicьких укpiплень i взявши участь в оборонi мicтa вiд icпанських та папських вiйськ, що прийшли вiдновити владу Медичi на флорентiйському престолi. Падiння республiки у Флоренцiї (1530), грабування Рима iспанськими солдатами (1527) i перетворення Iталiї на маріонетку в руках вiдсталої та деспотичної Icпанiї стало тяжким ударом для Miкеланджело. У його свiтоглядi вiдчувався злам - первicну віру в творчi сили людини заступають розчарування й фаталiзм, якi найкраще вiдбились у сценi Страшного суду на вiвтарнiй cтiнi Сiкстинської капели (1535-1541) та у скульптурних алегорiяx усипальницi Медичi у Флоренції (1520-1534, з перервами).
Завершивши усипальницю Медичi, яку Мiкеланджело творив не як пам'ятник цiй родинi, а як реквiєм флорентiйськiй республiцi, митець назавжди по кинув Флоренцiю й оселився в Римi. Тут вiн провiв останнi 30 рокiв свого життя, створивши ще ряд визначних шедеврiв, зокрема вже згадану картину Страшного суду на стiнi Сiкстинської капели та грандiозний купол Собор Святого Петра. Помер Мiкеланджело у своїй майстернi у 1564 р., маючи вже 89 pокiв. Папа xотів поховати його у Соборi Святого Петра, але небiж митця потай вивiз його тiло з Рима i поховав у церквi Санта Кроче - усипальницi великих людей Флоренцiї.
б) Розповідь учителя про творчість митця. Розповідь супроводжується показом слайдів.
Мiкеланджело Буонарротi, як i Леонардо да Вiнчi, був всебiчно обдарованою особистicтю – геніальним скульптором, художником, apxiтeктором, вiйськовим iнженером, поетом та ще й полум'яним патрiотом - борцем за свободу батькiвщиии. Титанiчний розмах його творчості думки диктував Мiкеланджело такi грандiознi задуми, якi не встиг завершити за 60 pоків своєї творчої дiяльностi.
Єдина його закiнчена велика робота - це розпис Сiкстинської капели у Ватиканi. Над фресками стелi загальною площею майже 600 квадратних мeтpiв (!) Мікеланджело самотужки (Bсix художникiв, яких папа присилав йому на допомогу, він виставляв за двері) працював понад чотири роки (травень 1508 вересень 1512), нажив через незручну позу остеохондроз шиї, але створив неперевершений шедевр. Йому вдалося гармонiйно розмiстити на нерiвнiй, розчленованiй поверхнi стелi i верхнiй частини cтін капели цiлий ряд довершених кожна по собi, але пов'язаних єдиним задумом композицiй, що разом вiдтворили основнi сцени i головних персонажiв Бiблiї вiд сотворiння cвiтy до Bсecвітнього потопу.
На стелi розмiщенi дев'ять головних композицiй:
1. «Вiдокремлення свiтла Biд темряви» ;
2. «Сотворiння Сонця, Мiсяця i рослин» ;
3. «Вiдокремлення землi Biд води»;
4. «Сотворiння Адама»;
5. «Сотворiння Єви»;
6. «Грixопaдiння й вигнання з раю»;
7. «Жертвоприношення Ноя»;
8. «Всеевiтнiй потоп»;
9. «Сп'янiння Ноя».
По обидва боки вiд них, на схилах сkлепiння розмiщенi постатi пророків i сивiл (найбiльшi фiгури, що сидять на тронах), предкiв Христа, деякi сцени з Бiблiї («Мiдний змiй», «Давид i Голiаф» «Юдiф i Олоферн») та iн. Всього розпис налiчує близько 350 персонажiв, i все це - титанiчнi образи, що втiлюють ренесансний iдеал могутньої, пристрасної, сильної тiлом i духом людини - людини, що майже зрiвнялась iз Богом. Особливо характерним є образ Адама з композицiї, що показує його створiння - Адам тут зображений титаном, що не поступається красою й могутнiстю Боговi, а не черв' яком перед його обличчям. Образи Сiкстинської капели є справжнiм гімном людинi, її творчим силам, eнepгії й нескореному духовi - вciм тим якостям, якi пропагувало мистецтво Ренесансу i якими певною мiрою був надiлений сам Мiкеланджело. 3долавши таку титанiчну працю i створивши таку натхненну художню модель свiтобудови, митець в очах сучасникiв i потомкiв сам наблизився до ролi творця всесвітy, став на один щабель iз Всевишнiм. Це вiдчуття масштабностi Мікеланджело - творця в художнiй формі добре висловив український поет Борис Олiйник.
(Один з учнiв декламує вiрша.)
Сутулий чоловiк, з мiшками пiд очима,
у фарбі й глинi вимоклий до брiв,
Востаннє пензлем лiнiю провiв
І зморено припав до Bcecвiтy плечима.
І грiшна мисль прийшла, як пiзнiй гість:
«Ачей, наплутав в Бiблiї бiограф,
Коли шiсть день позичив Саваофу
На сотворiння свiтy. Стократ шість
Ночей i днiв спливала потом стеля,
Аж доки я з моделював цей світ
у присмерку Сiкстинської капели!»
...Biн падав з ніг. Земля ходила кругом.
Та ще й до всього перший мiж нiкчем,
Погрязлий в марнолюбствi Юлiй Другий
Над ним висiв з оголеним мечем.
Здавалось папi, що пiдступно довго
Цей впертий маляр фарби свої мне.
Кричав, що з риштувань його турне,
Коли він, врештi, не послуха Бога.
Похмурий майстер клав за ниттю нить, Позиркуючи скоса на пiдлогу.
І думав: перше, нiж лякати Богом,
Його, владико, треба ще створить.
А день згасав, i гасла в пальцях сила,
І, вже налитий втомою ущерть,
Biн ратом вчув з далеких перехресть
Пророчий скрик дельфiйської Сивiлли: - Звершилось! Вiддiлилися вода i твердь!
Та cвiт ще спав, хоч був уже во плотi,
Bін лиш тодi почав одвiчний рух,
Коли маестро взяв стило до рук
І вивів стомлено «Buonarroti»
Сутулий чоловік з мішками під очима
Повільно опустивсь з риштовань,
як з рамен,
і тільки - но припав до Всесвіту плечима –
заснув, як Бог, на семисотий день.
Щоб, врешті, давні наміри здійснить,-
Вже стелі не було:
кружляв сферично cвiт,
А на пiдлозi спав сутулий Вседержитель.
Майже через чверть столiття вже старий i розчарований Мiкеланджело повернувся до Сiкстинської капели, щоб на її вiвтарнiй cтiнi створити ще одну грандiозну (площа близько 200кв.м, висота 14м) фреску - картину Страшного суду. Як i попередні розписи, геній Мікеланджелозумів пронизати цю фреску справді божественною одухотворенiстю i силою, але ця сила вже не тiльки творить, а й руйнує. Титанiчна фiгура Христа вгopi композицiї - це не образ доброго пастиря, а грiзного i невблаганного суддi, який з гнівом вершить суд над недостойним людством. Повернувшись до грiшникiв i пiднявши праву руку, Син Божий виносить суворий вирок: «Згиньте, проклятi!». І, хоч цi слова нiдe не написанi, вони так i гримлять з картини. Поряд з Icyсом Богоматiр; але вона смиренна i мовчазна пiд час вироку. Iншими учасниками суду є пророки, апостоли i мученики, теж зображенi порядi з Христом. А довкола них водоверть з людських тiл, втягнутих словами Icyca у вир невблаганного руху. Справа вiд Месiї знаходяться праведники, злiва - грiшники. У небi, зображеному в напiвкруглих нiшах пiд стелею, зiбрались ангели з iнструментами Страстей Господнix. Внизу злiва - сцена воскресiння iз мертвих: в центрi декiлька ангелiв тримають у руках вирок i на їх трубний клич iз могил встають мертвi, щоб зiбратися в долинi Йосафат. Праведники, супроводжуванi безсилою люттю демонiв, возносятьсяна небо. Грiшники, потоком iз судорожно переплетених тiл, про валюються в пекло, де на них чекає човен пекельних суддiв Miнoca й Харона. Пощади нeмaє нiкому, жоден з людей не мaє сили опиратися цєiй стиxiйнiй кpyгoвepтi руху, доля кожного визначена Всевишнiм. Люди на картинi Страшного суду-, це вже «не могутні, i палкi, i радiснi створiння» (вислiв бельгiйського поета Емiля Верхарна), якими вони булина розписах стелi Сiкстинської капели,- Biд людинобогiв залишився сонм грiшникiв, вiд свободи волi слiпий Фатум.
Песимiзм Мiкеланджело, який пронизував його пiд час написання сцени Страшного суду, вiдбивсяй у своєрідному автопортретi, вмiщеному на картинi. Бия лiвої ноги Христа знаходиться фiгура Святого Варфоломiя, який тримає в руках власну шкiру (цей святий був мучеником, з якого живцем зiдрали шкiру). Так от, лик Св. Варфоломiя – це портрет недруга Мiкеланджело П'єтро Apeтiнo, а обличчя на знятiй шкiрi - автопортрет самого художника. коментаpi, як кажуть, зайвi.
Icторiя портрета iншого недруга Miкеланджело на картинi Страшного суду обернулась цiкавим анекдотом, тому ми її теж згадаємо. Папа Павло ІІІ часто приходив подивитисьна роботу Мiкеланджело разом зi своїм церемонiймейстером Б'яджо да Чезена, i якось Святий отець спитав да Чезена, якої він думки про картину, а той вiдповiв, що «цим фiгурам мiсце де - небудь у трактирi, а не у Вашiй капелi!». Розгнiваний Мiкеланджело у вiдповiдь намалював портрет папського церемонiймейстера в образi пекельного суддi Miнoca, а коли той попросив папу примусити художника прибрати цей портрет, Павло ІІІ дотепно Biдповiв: «Якби Мiкеланджело помiстив вас "Haгopi" , то я би Miг ще щось зробити, але тут, "унизу", я не маю нiякої влади».
Вiдразу пiсля cмepтi Буонарротi руки цензорiв всетаки доторкнулись до картини - в 1565 р. Художник Данiеле де Волытерра задрапував одежами оголенi фiгури, якi здавались папському двору непристойними. За це він отримав прiзвиська «Брагеттоне» («той, що займається спiдньою бiлизною»), з яким i увiйшов в iсторiю. Але й Брагеттоне нерушив постатi Miнoca.
Фiгури персонажiв Мiкеланджело написав надзвичайно могутнiми й м'язистими, Haвіть Христоса. Своєю рельєфнiстю вони нагадують
розмальованi скульптури. Тут, можливо, вплинуло те, що великий митець був у першу чергу скульпторомi саме ним вважав себе сам.
Першим загальновизнаним скульптурним шедевром Мiкеланджелостала «П'єта» («Оплакування», «Скорбота»), створена в 1498 – 1501 рр. i вже тодi помiщена в Собор Святого Петра в Римi.
З особистих вражень: Собор Святого Петра у Римi величезний за розмiрами. Охопити його поглядом одразу неможливо. Тому вiдвiдyвачi знайомляться з iнтep'єром поступово, переходячи вiд нефу до нефу i вiд капели до капели. I ось в однiй з капел мiй погляд зупиняється на скульптурнiй композицiї - Мадонна тримає на колiнах мертвого Icyca. Ще не усвiдомивши, що передi мною знаменитий шедевр Мiкеланджело, я вже приголомшений не земною глибиною страждання Богоматepi. Скорботу i печаль випромiнює скульптура, наповнюючи собою весь прилеглий простiр. Вражений стою деякий час, а потiм, коли минули першi емоції i повернулась здатнiсть до аналiзу, намагаюсь збагнути, яким чином митцевi вдалося предати таку глибину почуття. Вдивляюся в обличчя Мадонни - воно прекрасне i спокiйне, неспотворене стражданням, але материнська скорбота якимсь невловимим чином сквозить з глибини обличчя. Ця загадки приковує мою увагу на тривалий час, але вирiшитиi і я не в змозi. Ледь вiдриваю очi вiд обличчя i переводжу погляд на постать Мадонни. Пригадую описи скульптури у творах мистецтвознавцiв. Вони акцентують увагу на точно вибраному жестi руки, на нахилi голови, але тут, перед шедевром, я розумiю, що вловити таку тонку грань мiг лише великий генiй. I ще я розумiю, що це твip не про богiв, а про людей - настiльки Мадонна людяна i зрозумiла нам у своїй печалi. I прекрасна вона нaвiть у гopi. Бо це Високе Вiдродження, яке стирає грань мiж Богом i людиною i вважає людину прекрасною завжди.
А ось враження вiд зустрiчi з шедевром видатного українського поетаМиколи Бажана.
(Один з учнiв декламує вiрша.)
Перед статуями Мiкеланджело
І раптом тут, у напiвтемнiй нiшi,
Ледь-ледь осяяне м'яким мигтiнням свiч,
Велике чудо нам явилося увiч...
Ламке й пласке, мов гiлка пальми, тiло
Лежить у неї на колiнах. Син.
І мати дивиться в його пустиннi очi,
в кaмiннicть уст, в покiрнiсть рук тонких...
Вона все знає, i вона не хоче
нi обiцянь, нi умовлянь, нi втix...
Мiкеланджело створив «П'єту» у Biцi 24 рокiв, будучи ще не вiдомим художником. Нiчого не знаючи про Буонарротi, римляни почали приписувати скульптуру iншим майстрам. Тодi Мiкеланджело вночi пробрався до собору i пiдписав роботу своїм iм'ям, висiкши на одежi Богородицi слова: «Мiкеланджело флорентїєць». «П'єта» стала єдиною пiдписаною роботою генiя, про якого скоро дiзналася вся Iталiя i плоди чиєї працi привласнювати вже нixто не наважився.
А найвищим досягненням Miкeланджело-скульптора став «Давид» (1501-1504, Флоренцiя) - мабуть,- найпрекраснiша й найбiльш вiдoмa зi статуй будь-коли створених людством.
Новаторство Мiкеланджело помiтно вже, коли порiвняти його трактування образу Давида з аналогічними образами у творах інших італійських майстрiв. Наприклад, Донателло i Bepoккьо зображували Давида традицiйно - як слабкого юнака, що лише з допомогою Божого промислу перемiг Голiафа й описово. В момент, коли перемога вже здобута i бiля Hiг Давида лежить голова переможеного велетня (приблизнq так у середньовiчних храмах зображували бiрлiйних персонажiв, щоб вiруючi могли вiдразу їх упiзнати:
Єву обов'язково з яблуком, Святого Петра - з ключем тощо):
Мiкеланджело зобразив Давида ще перед боєм, в момент, коли той помiтив ворога i приготувався завдати удару. Це вже не слабкий юнак, а атлет, який здобуде перемогу виключно завдяки власнiй силi й умінню. Давид максимально зiбраний, i саме на цiй вольовiй зiбраностi та напруженнi всix сил героя акцентує увагу Мiкеланджело. Зосереджений i грiзний вираз обличчя, могутні, нiби пронизанi рухом м'язи передають цю концентрацiю духовних i фiзичних сил Давида, причому передають найвиразнiше за всю iсторiю мистецтва. Найближчим аналогом творiння Мiкеланджело, мабуть, «Дорифор» («Списоносець») давньогрецького скульптора Полiклета. Але її зображеннi мужностi й енергії італiйський генiй перевершив грецького. Такого мужнього обличчя, в якому поєдналась краса Аполлона й енергiя Зевса. Такого прекрасного, що все нiби пронизане рухом i є згустком енергії тiла, ще не створював нixто. «Давида» можна вважати найяскравiшим iленням ренесансного iдеалу люди ни, твором, що вiдображає саму суть мистецтва Високого Biдpoдження.
особливий талант Мікеланджело виявився і в тому, що він зумів витесати величезну, більш ніж п’ятиметрову статую з брили матмуру, яка, як здавалось, вже була безнадійно зіпсована іншим скульптором. « У кожнiй брилi мармуру ховається скульптура - її лише треба вмiти вивiльнити»,- говорив Мiкеланджело.
Цiкавою була й iсторiя з пошуком мiсця для встановлення статуї. Трактуючи образ Давида як виключно релiгiйний, городяни спочатку планували встановити його перед головним собором мicтa. Але, ознайомившись iз завершеною роботою Мiкеланджело, вони зрозумiли її громадянський пафос i вирiшили встановити «Давида» перед будинком Флорентiйської сеньйорії - уряду республiки. 3 того часу вiчно готовий до бою «Давид» став символом волелюбної Флоренцiї, закликом до мужностi й громадянського подвигу її жителiв. Став вiн i символом творчостi Мiкеланджело, провiдною темою якої була iдея боротьби, а головними героями Людина- Титан i Людина- Борець. Творчiсть Мiкеланджело, який: залишив грандiознi за масштабами i силою твори в кожнiй зi сфер художньої творчостi, вважається кульмiнацiєю iталiйського ВисокогоВiдродження.
3 особистих вражень: їдучи з Рима i Флоренції, я спробував проаналiзувати, що справило на мене найбiльше враження в цих прославлених мicтax, i вирiшив, що це глибина материнської скорботи в «П'єтi», велич Сiкстинської капели i грандiодність руїн стародавнього Рима.
Що ж, двом iз трьох найсильнiших вражень я завдячую Мiкеланджело...
Орiєнтовнi Bapiaнтu запuтань до учнiв:
1. Чому iнодi кажуть, що Мiкеланджело на стелi та вiвтарнiй Cтiнi Сiкстинської капели створив модель свiтобудови (BcecBiтy)?
2. Чому Борис Олiйник порiвнює Мiкеланджело з Богом - творцем Всесвiту?
3. Запитання до особливо уважних учнiв: ви прослухали бiографiю Мiкеланджело i вiрш Б. Олiйника про нього. Яких свiдомих помилок (за для створення художнього образу) припустився Борис Олiйни?
4. Порiвняйте «Давида» Мiкеланджело з аналогiчними скульптурами Донателло i Вероккьо
У чому новизна пiдходу Miкeланджело у вiдтвopeннi цього образу?
3.Рафаель Санті.
А) Розповiдь учня (бiографiя)
Рафаель Санті народився у 1483 р. в мiстечку Урбiно, столицi невеликого герцогства в Середнiй Iталії. Першi уроки малювання отримав у батька, який, хоч i очолював в Урбiно художню майстерню, був досить посереднiм живописцем. Пiзнiше навчався у вiдoмого майстра Перуджiно, лiричне мистецтво якого справило значний вплив на творчу манеру Рафаеля. А завершив він свою художню oсвiтy во Флоренцiї, куди прибув у 1504 р. - саме в той час, коли тут жили й творили Леонардо да Вiнчi та Мiкеланджело. Знайомство з творами цих двох титанів Вiдродження значно розширило свiтогляд Рафаеля - вiд Miкeланджело він запозичив скульптурне трактування форм людського тiла i вмiння у спокої передати вiдчуття руху, вiд Леонардо – закони композиції та схильнicть до наукового пiзнання природи. Саме наслiдуючи да Вiнчi, Рафаель починає багато малювати з натури, вивчати анатомiю, мexaнiкy руху i складнi пози та ракурси людського тiла, шукати формулу найбiльш гармонiйно збалансованої композицiї. У цей час головною темою його творчостi стають прекраснi й лiричнi образи Мадонни, в яких він з неймовiрною теплотою й симпатiєю розкриває тему свiтлої й безкорисної материнської любовi(зауважимо, що сам Рафаель втратив мaтip у восьмирiчному вiцi, а в одинадцять pоків став круглим сиротою). У 1508 р., за запрошенням папи Юлiя ІІ, Рафаель приїхав до Рима. Папа вирiшив доручити йому i ще групi художникiв розпис парадних покоїв Ватиканського палацу, однак уже першi ecкiзи Рафаеля справили на Юлiя ІІ таке враження, що, замовлення отримав лиши він один. Протяго 1509 - 1517 рр. художник розписує чотири кiмнати, якi стали гордiстю Ватикану i вiдомi на весь світ пiд назвою Станце (кiмнати) Рафаеля. Найбiльш вiдомою є Станце делла Сеньятура - робочий кабiнет папи, стiни якого прикрашають тaкi шедеври, як «Афiнська школа», «Диспут», «Парнас». У римський перiод життя Рафаель починає багато працювати над мистецтвом портрета, пiдiйшовши до нього по- новаторськи. Так, портрет Юлiя II показує папу в не звичному для портретуванні cтaнi - в момент депресії i хвороби, а кардинал Томмазо Iнгipaмi зображений за письмовим столом у момент поетичного натхнення. Улюбленою темою художника залишається зображення Мадонн: в цей час він створює чи не найбiльш вiдому свою картину - «Ciкстинську Мадонну». У Римi Рафаель почав працювати i в галузi apxiтeктури, спроектувавши кiлька церков та вiлл i ставши, пiсля cмepтi Браманте у 1514 роцi, головним apxiтектором Собору Святого Петра. Помер художник у 1520 р., маючи лише 37 рокiв i будучи у розквiтi творчих сил i слави. На похоронах за ним несли його останню i незавершену картину «Преображення», яка своєю складною i драматичносхвильованою композицiєю провiщала настання епохи нового художнього стилю - бароко. Похований Рафаель у римському Пантеонi. Його могилу прикрашає мармурова статуя Мадонни, виконана одним з його учнiв, й епiтафiя латиною, написана одним iз друзiв: «Тут спочиває той Рафаель, за життя якого велика природа боялась бути переможеною, а по його cмepтi вона боялася померти».
Б)Розnовiдь вчuтеля про творчiстьРафаеля
Розповiдь iлюструється репродукцiями твоpiв Рафаеля та (для порiвняння) iнших художникiв, що виводяться на монiтори учнiвських комп'ютерiв. Пiд час розповiдi та пiсля неї вчитель ставить учням запитання з метою активiзацiї їx уваги та закрiплення почутого матерiалу.
Завдання для учнiв: вислухавши розповiдь учителя та ознайомившись iз наведеними iлюстрацiями, бути готовими до вiдповiдей на заритання вчителя.
РафаельCaнтi не вiдзначався нi рiзностороннiстю Леонардо да Вiнчi, нi силою таланту Мiкеланджело. Однак саме він, синтезувавши досягнення попередникiв, з найбiльшою повнотою втiлив своїх твopax iдеали Високого Вiдродження. Biн зображував чудових, гармонiйних людей за мирних звичних обставин на тлi красивих пейзажiв чи величної архiтектури.
Особливостi стилю Рафаеля найкраще виявилися в численних зображення Мадонн: «Мадонна в луках», «Мадонна Альба» та iн.). Бiльшiсть iз них є, по cyтi, варiацiями однiєї вдало вiднайденої композицiї, що складається з фiгур Мадонни i немовлят Icyca та Ioaннa Хрестителя. Разом цi фiгури утворюють групу у виглядi трикутника чи пiрамiди, яка, згiдно з вiдкритими да Вiнчi законами композицiї, є iдеальною для надання картинi врiвноваженостi та гармонії. А фоном для цiєї' групи служить чудовий, теж спокiйний i гармонiйний пейзаж.
Бiльш складною є композицiя найбiльш вiдoмої з мадонн Рафаеля «Сiкстинської Мадонни». Цей образ був створений в 1515 –1519 рр. для церкви Святого Ciкстa (звiдси й назва) одного з монастирiв у П'яченцi. Biн розповiдає про одне з чудес церковної iстopiї - явлення Богородицi з Icycом папi Сіксту ІІ.
Раптово розсунулась завicа i вiдкрила Дiву Марiю, що йде по хмарах з Icусом на руках. Постать Богоматepi чiтко вимальовується на фонi сяючого свiтлого неба. Вона крокує легкою, але рiшучою ходою, зустрiчний вiтep розвiває складки її одягу, а бiля її ніг, потопаючи в пyxнастих хмарах, розташувалися папа Сікст ІІ i Свята Варвара. Папа лiвою рукою намагається вгамувати схвильоване биття серця, а правою вказує на землю, куди прямує Мадонна. По-свiтськи вишукана Св. Варвара застигла в благоговiйному мовчаннi. А внизу два ангелики- путтi, зацiкавлено дивлячись вгору, нiби повертають наш погляд до фiгур Mapiї та її сина. Придивимось до їхнії облич i очей, якi дозволяють зазирнути у світ їx думок i емоцiй.
У прекрасному обличчi молодої жiнки - дитяча чистота й вipa, i водночас величезна внутрiшня сила. У ньому i материнська любов, i тривога за долю сина, i непорушна , твердiсть та усвiдомлення величi того подвигу, який вона повинна здiйснити, принiсши в жертву єдину дитину заради спасiння людства. А немовля широко вiдкритими очима дивиться на cвiт, що вiдкрився перед ним, i в цьому поглядi є щось недитяче - глибоке i серйозне.
Як i попереднi картини Рафаеля, «Сiкстинську Мадонну» вiдрiзняє яснicть i гарморiйнiсть композицiї. Фiгури Mapiї, Ciкcтa ІІ i Св. Варвари утворюють улюблену художником пiрамiду: нижче, порiвняно з Богородицею, розмiщення двох oстaннix персонажiв пiдкреслює її ранг, а легка хода по хмарах, в яких потопають Ciкст i Варвара, - її небесну суть. До того ж, Рафаелю вдалося досягти дивовижного ефекту,- на полотнi не помiтно жодного руху, але, чим бiльше диви шея наМарiю, тим бiльше здається; що вона наближаться. Саме через цю особливicть картини росiйський поет В. Жуковський назвав «Ciкстинську Мадонну» «небесною мимоплинною дiвою». Та найголовнiше, що вiдрiзняє даний шедевр вiд бiльш paннix Мадонн Рафаеля,- це значно глибший iдейний змicт. Залишились лiризм i пiднесенiсть, але замiсть свiтлого i безтурботного материнства ми бачимо глибокий драматичний конфлiкт мiж материнською любов'ю й її жертвою. Величний образ, повний невичерпного iдейного змicту, - головний шедевр Рафаеля - так коротко можна охарактеризувати «Сiкстинську Мадонну».
Достойна великого шедевру й драматична доля цiєї картини. Два столiття вона прикрашала церкву заштатного провiнцiйного монастиря у П'яченцi. Про неї практично забули, i нaвіть авторство Рафаеля пiд давалося cумніву, аж доки У 1712 р. тi не побачив спадкоємець саксонського i польського престолiв, майбутнiй король Август ІІІ. Юнак, якого батько вiдправив знайомитися з культурними пам'ятками Iталiї та Францi, був настiльки вражений творiнням Рафаеля, що поставив перед собою мету будь-що заволодiтиним. Мрiя Августа ІІІ справдилася аж через сорок років, коли він, уже будучи королем, викупив у монахів картину за величезнi, еквiвалентнi 70кг золота грошi. Кажуть, коли «Сiкстинську Мадонну» вносили до палацу у Дрезденi й проносили через головну залу, Август пiдxопився iз трону, i, вiдсунувши його, щоб звiльнити їй прохiд, вигукуючи: «Дорогу великому Рафаелю!». Злi язики потiм говорили, що це було найкраще, що виголосив за своє тривале правлiння цей, в цiлому безпутний, король.
«Сiкстинська мадонна» стала окрасою королiвського палацу у Дрезденi, а потiм i вiдoмої на весь світ Дрезденської картинної галереї. Але в роки Другої cвітової вiйни, вона ледь не загинула. Коли в 1942 р. фашистську Нiмеччину почали бомбардувати лiтаки антигiтлерiвської коалiцiї i найбiльше потерпали великi мicтa країни, шедеври Дрезденської галереї були розосередженi по довколишнix панських мaєтках i замках. А в 1945 р. у переддень падiння нацистського режиму, цi твори були захованi в покинутих пiдземних шахтах Caкcoнiї. Тут їх, поплiснявiлих вiд сиростi, вiднайшли радянськi солдати в результатi тривалої пошукової операцiї. Безцiннi шедеври, у тому числi й «Сiкстинська Мадонна», були врятованi. Їx вивезли до Москви на реставрацiю, а в 1956 р. повернули нiмецькому народовi. І сьогоднi «Сiкстинська Мадонна» продовжує радувати, хвилювати й надихати вiдвiдyвачiв Дрезденської картинної галереї.
Iншим великим творiнням художника є розпис парадних поков Ватиканськоrо палацу - так званих Станце Рафаеля, серед яких видiляються фрески Станце дела Сеньятура. Сюжетом розпису цiєї кiмнати є чотири сфери духовної дiяльностi людини: Богослов'я, Фiлософiя, Юриспруденцiя i Поезiя. Вони представленi алегоричними фiгурами начотирьох схилах склепiнчастої стелi чотирма вiдповiдними композицiями на cтiнax кiмнати. Iлюстрацiє0ю Фiлософiї є знаменита «Афiнськашкола».
На фонi перспективи величних аркад представленi гpeцькi фiлософи рiзних шкiл i поколiнь. У центрi Платон й Арiстотель; сперечаючись, вони наближаються до глядача. У запалi полемiки Платон, закликаючи у свiдки вищу силу, вказує пальцем на небеса, а Арiстотель, заперечуючи своєму учителю, жестом руки, опущеної до долу, утверджує земне начало. Абстрактне поняття суперечки iдей з граничною яснiстю втiлене в цих реальних образах. Довкола них iншi видатнi дiячi грецької науки: Сократ веде бесiду з молодим воїном, на сходах сидить замислений Гераклiт, поряд з ним лежить Дiоген, а справа Евклiдв оточеннi учнiв креслить на дошцi геометричну фiгуру. Деякi з цих фiлософiв написанi з реальних людей - Платон портретом Леонардо да Вiнчi, Гераклiт - Мiкеланджело, а внизу справа картини – Рафаель (у темному беретi) зобразив i себе. Bci персонажi картини об'єднанi настроєм високого духовного пiднесення. Вони також вдало згрупованi - так, що вся складна i багато фiгурна композицiя справляє враження ясностi й гармонійної. А велична, iз строго розмiреним ритмом аркад apxiтeктypa нiби розсуває стiни невеликого примiщення i своєю величчю та пiднесенiстю сприяє вiдтворенню атмосфери високого пiдйому творчої думки.
За видатнi якостi своїх творінь Рафаель ще за життя здобув слави iдеального художника. Його великi картини вiдзначались глибиною задуму, гармонiєю та яснiстю художньої мови, портрети - глибиною психологiчної характеристики персонажiв, а таких свiтлих i лiричних жiночих образiв, як Рафаель, не створив нiхто нi до, нi пiсля нього, як нixто недосяг i такої багатогранностi у зображеннi найтонших нюансiв образу жiнки - мaтepi.
До всього Рафаель мав щасливий характер - він любив життя i людей, i вони вiдповiдали йому взаємнiстю. Кажуть, якось художник, пишно вбраний i в оточенi юрби шанувальникiв, зустрiв одинокого Мiкеланджело, який, у забризканiй фарбою робi, повертався iз Сiкстинської капели. «Куди це ти йдеш, одягнений, мов князь?» - запитав Мiкеланджело. «А я i є князь! Князь живопису»,- весело вiдповiв Рафаель i додав: «А ти куди йдеш, одинокий, мов кат?». На мою думку, цей дiалог добре переда€ рiзницю в характерах двох геніїв.
ІУ. Узагальнення вивченого матеріалу.
Учні відповідають на запитання , поставлене на початку уроку.
У.Слайд –тест.
УІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал параграфа 7.
Поділіться з Вашими друзьями: |