КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»
Рекомендації
щодо підготовки та проведення ІІ етапу всеукраїнської учнівської олімпіади з історії у 2012/2013 н. р.
Сідорчук В.П., методист Центру
аналізу та прогнозування розвитку освіти
І. Аналіз виконання завдань учасниками ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії у 2011/2012 н. р.
Комплект завдань для кожного класу складався з 5 питань.
Учні 8-х класів найкраще впоралися із завданням №1, де треба було скласти логічний ланцюжок із наведених імен історичних постатей, місця події, часу події, терміну чи поняття. Найважчою для них була робота з контурною картою (позначити стрілками напрямки походів князя Святослава Ігоровича та міста Київської Русі).
Учні 9-х класів показали найнижчі результати серед усіх паралелей. Як і восьмикласники, вони краще виконали завдання на складання логічного ланцюжка, а найгірше – на контурній карті (нанесення кордонів губерній і міст) та з портретами історичних діячів.
Для десятикласників найважчим було завдання, яке передбачало роботу з фрагментом документа (визначити рік появи документа, відповісти на запитання до нього). Найкраще було виконано завдання, яке стосувалося українських політичних партій початку ХХ ст., а також завдання на знання портретів та біографічних даних українських історичних діячів першої половини ХХ ст.
Одинадцятикласники за загальними результатами виконали завдання краще, ніж учні 8-10-х класів. Найлегшим для них було визначення причин та наслідків історичних подій, а найбільш важким, як і для учнів 8-9 класів, - робота з контурною картою.
Таким чином, узагальнений аналіз результатів ІІІ етапу олімпіади свідчить про те, що під час організації роботи з обдарованими учнями вчителями приділяється недостатня увага формуванню в учнів просторової компетентності.
Крім того, члени журі визначили такі типові помилки:
-
неструктурованість відповіді;
-
виклад матеріалу, який безпосередньо не стосується завдань;
-
відсутність уміння отримувати інформацію з історичного джерела;
-
слабке знання історичної карти;
-
фрагментарна аргументація;
-
недостатнє володіння навичками порівняльного аналізу.
ІІ. Рекомендації щодо підвищення якості підготовки учнів до олімпіади
Керівникам Р(М)МО:
-
Районним (міським) методичним об’єднанням учителів історії особливу увагу звернути на тих дітей, які вже мають певні досягнення у Всеукраїнській учнівській олімпіаді з історії.
-
Продовжувати індивідуальну роботу з учнями з підготовки до інтелектуальних змагань.
-
Проводити обмін досвідом з питань підготовки учнів до інтелектуальних змагань з метою підвищення професійної компетентності вчителів.
-
Налагодити співпрацю з науковими співробітниками вищих навчальних закладів.
Учителям ЗНЗ:
-
Під час проведення уроків історії організовувати роботу учнів з текстовими та візуальними джерелами, систематично використовувати історичну карту.
-
Учити учнів методам та засобам розв’язування проблемних питань, аргументації власної точки зору.
-
При підготовці до олімпіади, поряд із опрацюванням питань політичного та соціально-економічного життя, слід звернути увагу на питання історії культури та повсякденності, що передбачені чинними навчальними програмами.
ІІІ. Рекомендації щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
-
У ІІ (районному) етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії у 2012/2013 навчальному році будуть брати участь учні 8-11 класів.
-
На виконання завдань відводиться 3 астрономічні години. Початок проведення олімпіади о 10.00.
-
Характеристика завдань. Комплект завдань для кожного класу складатиметься з 7 завдань. Вони розроблені з урахуванням змісту і структури завдань, що пропонуються на ІV етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії.
Для кожного класу завдання охоплюють програмовий матеріал за попередній рік навчання, а також відповідну тематику, яка вивчена на час проведення ІІ етапу змагань.
Учням усіх класів пропонуються такі види завдань:
№
з/п
|
Види завдань
|
1
|
Робота з історичною картою
|
2
|
Робота з ілюстративним матеріалом (фотокартки, карикатури, плакати, історичні картини)
|
3
|
Завдання на встановлення хронологічної послідовності подій
|
4
|
Завдання на пояснення історичних понять та значення крилатих виразів
|
5
|
Завдання на знання фактів біографії або аналізу діяльності історичної особи
|
6
|
Визначення причин та наслідків зазначених подій
|
7
|
Проблемне завдання
|
8 клас
Курс
|
Теми
|
Історія України
|
Українські землі в ХVІ ст.
|
Українські землі у першій половині ХVІІ ст.
|
Всесвітня історія
|
Великі географічні відкриття: зустріч цивілізацій
|
Людина ранньої нової доби
|
Європейське відродження
|
Реформація і контрреформація
|
9 клас
Курс
|
Теми
|
Історія України
|
Формування модерної української нації. Теорія та суспільні виклики першої половини ХІХ ст.
|
Українські землі у складі Російської та Австрійської імперій наприкінці ХVІІІ – у першій третині ХІХ ст.
|
Всесвітня історія
|
Велика Французька революція кінця ХVІІІ ст. Європа в період наполеонівських війн
|
Європа й Америка в першій половині ХІХ ст.
|
10 клас
Курс
|
Теми
|
Історія України
|
Україна на початку ХХ ст.
|
Україна в роки Першої світової війни, початок Української революції
|
Всесвітня історія
|
Передумови виникнення Першої світової війни. Війна та її наслідки
|
Повоєнне облаштування світу. Версальсько-Вашингтонська система договорів
|
11 клас
Курс
|
Теми
|
Історія України
|
Україна в роки Другої світової війни (1939 – 1945 рр.). Велика Вітчизняна війна (1941 - 1945 рр.)
|
Україна в перші повоєнні роки (1945 – початок
50-х рр.)
|
Всесвітня історія
|
Друга світова війна. Світ після Другої світової війни.
|
США та Канада у 1945 – на початку ХХІ ст.
|
4. Особливі умови. Під час виконання завдань учням не дозволяється користуватися будь-якими джерелами інформації.
5. Оцінювання. Критерії оцінювання наводяться після кожного завдання, що допоможе як учням при їх виконанні, так і членам комісій при перевірці олімпіадних робіт.
6. Код до завдань олімпіади буде надіслано у день проведення олімпіади о 8.00 за поданими електронними адресами.
7. Код до відповідей буде надіслано на надані електронні адреси у день проведення олімпіади о 13.00.
Поділіться з Вашими друзьями: |