Лекція 3 Тема лекції: "Методи педагогічної діагностики" План



Дата конвертації03.07.2017
Розмір445 b.
ТипЛекція


Теоретичний модуль I Основи педагогічної діагностики

  • Лекція 3

  • Тема лекції: “Методи педагогічної діагностики”


План

  • Визначення сутності та змісту поняття “метод”, “діагностичний метод”

  • Характеристика методів педагогічного (діагностичного) дослідження

  • Класифікація методів за А. І. Кочетовим

  • Основні ознаки педагогічного спостереження

  • Характеристика опитувальних методів (бесіда, анкетування, тестування, педагогічне інтерв’ю)



Рекомендована література Основна



Додаткова

  • Бех І.Д. Виховання особистості: сходження до духовності / І.Д. Бех. – К.: Либідь, 2006.–272 с.

  • Битинас Б.П. Педагогическая диагностика: сущность, функции, перспективы / Б.П. Битинас, Л.И. Катаева // Педагогика. – 1993. – № 2. – С. 10-15.

  • Бондаревская Е.В. Теория и практика личностно ориентированного образования / Е.В. Бондаревская. – Ростов н/Д, 2000. – 352 с.

  • Григор'єв А.Й., Завіна В.І. Психолого-педагогічна діагностика.–Київ: Преса України,2005.– 448 с.

  • Ингенкамп К. Педагогическая диагностика: Пер. с нем. – М.: Педагогика, 1991. – 240 с.

  • Кочетова А.И. Как заниматься воспитанием / А.И. Кочетов.–Минск: Нар. асвета, 1991.– 287 с.

  • Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К. Маркова. – М.: Просвещение, 1996. – 308 с.

  • Підласий І.П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів: Навч.посібник. – К.: Україна, 1998. – С.38-68 с.

  • Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти. – К.: СПД "Цудзинович Т.І." – 2007. – С. 51-62.

  • Сериков В.В. Образование и личность: теория и практика проектирования педагогических систем / В.В. Сериков. – Волгоград: Перемена, – 1999. – 221 с.

  • Шевандрин Н.И. Основы психологической диагностики: Учебник для вузов в 3 частях. – М.: Владос, 2003. – 256 с.

  • Якиманская И.С. Технология личностно-ориентированого образо-вания / И.С. Якиманская; отв. ред. М.А. Ушакова. – М.: Сентябрь, 2000. – 176 с. (Б-ка журн. "Директор школы"; Вып. №7, 2000 год)



Метод – це інструмент дотику до особистості...

  • Метод – це інструмент дотику до особистості...

  • А.С. Макаренко

  • Навчання , впливаючи на розум, почуття і волю, гармонійно виховує цілісну людину...

  • А.Дістерверг



Метод (з гр., лат. мови – це спосіб, шлях дослідження чи пізнання, теорія, вчення) – шлях пізнання, спосіб побудови та обґрунтування наукового знання, пізнання предмету науки.

  • Метод (з гр., лат. мови – це спосіб, шлях дослідження чи пізнання, теорія, вчення) – шлях пізнання, спосіб побудови та обґрунтування наукового знання, пізнання предмету науки.

  • Методи дослідження – це засоби отримання достовірного знання, досягнення конкретних наукових результатів.

  • Методи дослідження – це способи, за допомогою яких вивчаються різноманітні аспекти виховання, навчання, освіти і розвитку особистості



Методи педагогічної діагностики – це способи, за допомогою яких вивчаються, досліджуються індивідуальні особливості особистості у процесі навчально-пізнавальної та виховної діяльності

  • Методи педагогічної діагностики – це способи, за допомогою яких вивчаються, досліджуються індивідуальні особливості особистості у процесі навчально-пізнавальної та виховної діяльності



Характеристика методів педагогічного (діагностичного) дослідження

  • Характеристика методів педагогічного (діагностичного) дослідження

  • Теоретичні – аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, класифікація, моделювання

  • Практичні – спостереження, опитувальні методи (анкети, бесіди, інтерв’ю), соціометрія, метод незалежних характеристик, вивчення продуктів діяльності, документів

  • Математичні – реєстрація, ранжування, побудова шкали



1. Класифікація методів педагогічної діагностики за А. І. Кочетовим



I група – загальні методи вивчення особистості і колективу:

  • I група – загальні методи вивчення особистості і колективу:

  • інформаційно-констатувальні (бесіда, анкетування, тестування, інтерв’ю, анкета-коментар, ранжування)

  • оцінювальні (рейтинг): компетентні судді, експертна оцінка, незалежні характеристики, оцінка, самооцінка



II група – продуктивні методи:

  • II група – продуктивні методи:

  • вивчення творчості учнів

  • тести-особистісні, тести-ситуації



III група – дієво-поведінкові методи:

  • III група – дієво-поведінкові методи:

  • педагогічне спостереження (пряме, опосередковане, включене тощо),

  • дискусії (диспути),

  • аналіз у взаємодії,

  • ситуації (природні, штучні),

  • соціометричні методи,

  • встановлення референтності особистості і колективу



Така класифікація методів педагогічної діагностики:

  • Така класифікація методів педагогічної діагностики:

  • дозволяє визначити зв’язок між методами діагностики, можливостями створюваних з їх допомогою моделей

  • описати і прогнозувати результат виховання і сам процес досягнення педагогічної мети



Вибір засобу аналізу педагогічного явища залежить від того, який результат хоче отримати вчитель-дослідник. В одних ситуаціях вихователю потрібна експрес- діагностика педагогічної ситуації, яка виникла у класі, в інших необхідно провести довготривале спостереження за змінами стосунків між учнями, в третіх – виникає необхідність, використовуючи методи прогнозування, представити можливу результативність всієї виховної роботи в класі.

  • Вибір засобу аналізу педагогічного явища залежить від того, який результат хоче отримати вчитель-дослідник. В одних ситуаціях вихователю потрібна експрес- діагностика педагогічної ситуації, яка виникла у класі, в інших необхідно провести довготривале спостереження за змінами стосунків між учнями, в третіх – виникає необхідність, використовуючи методи прогнозування, представити можливу результативність всієї виховної роботи в класі.



Функції кожного окремого методу можуть змінюватись залежно від засобу його використання і від того, яку інформацію з допомогою конкретного методу ми хочемо отримати.

  • Функції кожного окремого методу можуть змінюватись залежно від засобу його використання і від того, яку інформацію з допомогою конкретного методу ми хочемо отримати.



Важливою вимогою, на думку вчених, до застосування методик діагностування є доступність їх для дітей. Тому кожне питання анкети чи тексту, тема твору, будь-які прийоми дослідження повинні бути зважені, продумані з позицій дітей. Потрібно передбачати, яку користь принесуть отримані результати для покращення роботи учнівського колективу, активу, а, отже, в якій формі відбудеться знайомство самих вихованців із цими результатами тощо.

  • Важливою вимогою, на думку вчених, до застосування методик діагностування є доступність їх для дітей. Тому кожне питання анкети чи тексту, тема твору, будь-які прийоми дослідження повинні бути зважені, продумані з позицій дітей. Потрібно передбачати, яку користь принесуть отримані результати для покращення роботи учнівського колективу, активу, а, отже, в якій формі відбудеться знайомство самих вихованців із цими результатами тощо.



Достовірність, об’єктивність отриманих даних залежить від відношення дітей, які піддаються вивченню, до самого педагога-дослідника: доброзичливість породжує об’єктивність, недоброзичливість – необ’єктивність отриманих даних.

  • Достовірність, об’єктивність отриманих даних залежить від відношення дітей, які піддаються вивченню, до самого педагога-дослідника: доброзичливість породжує об’єктивність, недоброзичливість – необ’єктивність отриманих даних.



ВИСНОВОК

  • ВИСНОВОК

  • Педагогічна діагностика як один з найважливіших етапів впровадження навчально-виховних технологій дозволяє об’єктивно оцінити результати навчально-пізнавальної діяльності, побачити сильні та слабкі сторони впливу на дитину, учнівський колектив, сприяє переходу процесу діяння в саморозвиток.



Контрольні завдання і навчальні ситуації



6. Яким вимогам має відповідати науково обґрунтоване тестування?

  • 6. Яким вимогам має відповідати науково обґрунтоване тестування?

  • 7. Які основні етапи розроблення тесту з навчальної дисципліни?

  • 8. Які форми запитань застосовуються для складання педагогічних тестів?

  • 9. Яка існує методика оформлення діагностичної карти розвитку особистісних якостей учнів початкової школи?

  • 10. Які діагностичні методики доцільно використовувати для встановлення типу мислення учня початкової школи?



Теми рефератів

  • Сутність діагностичної діяльності вчителя початкової школи

  • Специфіка (предмет, мета і результат) діагностичної діяльності вчителя початкової школи

  • Засоби педагогічної діагностики у процесі моніторингу навчальних досягнень учнів початкової школи

  • Основні вимоги до діагностичних опитувань учнів початкової школи

  • Діагностичні методики вивчення динаміки розвитку пізнавальних процесів у молодших школярів





Каталог: images -> stories -> Departaments -> idpmo -> DOCUMENTS -> pohatkove
stories -> Оцесу в школі та внз збірник наукових праць випуск 1 (11) Присвячено 200-річчю від дня народження Тараса Григоровича Шевченка Рівне 2014
DOCUMENTS -> Семінар Тема. Лінгвістичні засади методики навчання дітей української мови (2 год.)
stories -> Програма Краєзнавчих читань Читання відбудуться в Херсонському краєзнавчому музеї
stories -> Управління культури І туризму, національностей та релігій облдержадміністрації
pohatkove -> 1. Діагностичний супровід професійної діяльності вчителя початкової школи
DOCUMENTS -> Методичні рекомендації з курсу "Література для дітей дошкільного віку з методикою" для напряму підготовки 010101 «Дошкільна освіта»


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Лекція 3 Тема лекції: \"Методи педагогічної діагностики\" План iconЛекція №1 Тема лекції: Психологія особистості як наука План лекції
Співвідношення понять «індивід», «індивідуальність», «суб’єкт діяльності», «особистість»
Лекція 3 Тема лекції: \"Методи педагогічної діагностики\" План iconЛекція №1-2 Предмет І завдання історії фізики (4 год.) План лекції
Елементи методології фізичної науки (методи пізнання світу, проблеми фізичної науки, шляхи розвитку наукового знання)
Лекція 3 Тема лекції: \"Методи педагогічної діагностики\" План iconЛекція №2. Тема. Тема лекції. Процес формування творчого обличчя художніх колективів Мета
Лекція. Лекція №2. Тема. Тема лекції. Процес формування творчого обличчя художніх колективів
Лекція 3 Тема лекції: \"Методи педагогічної діагностики\" План iconКонспект лекцій для студентів Лекція Вступ. Предмет І завдання курсу. Культурні джерела східних слов'ян. План лекції
В широкому як сукупність матеріальної та духовної культури, у вузькому суто духовна культура
Лекція 3 Тема лекції: \"Методи педагогічної діагностики\" План iconМетоди діагностики : Методи діагностики

Лекція 3 Тема лекції: \"Методи педагогічної діагностики\" План iconЛекція з навчальної дисципліни " філософія" тема № Філософія, її гуманістичний зміст та призначення
Навчальні: засвоєння особливостей філософського мислення; розуміння змісту І сутності базових понять лекції: «світ», «світогляд»,...
Лекція 3 Тема лекції: \"Методи педагогічної діагностики\" План iconЛекція №4 Тема. Філософія Середньовіччя та Відродження
В даній лекції буде показано, як відбувався цей процес. З огляду на те, що в цей же час подібні перетворення відбувались І в арабських...
Лекція 3 Тема лекції: \"Методи педагогічної діагностики\" План iconПлан лекції Опорно-рухова система людини

Лекція 3 Тема лекції: \"Методи педагогічної діагностики\" План iconМетодичні рекомендації / Укл. В. Уруський Педагогічна діагностика зміст вступ
Проблема діагностики педагогічної діяльності вчителя надзвичайно актуальна І важлива для вирішення питань вдосконалення викладання...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка