  Лозівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Розробка уроку
з української літератури в 7 класі
Василь Симоненко –
«лицар на білому коні».
«Лебеді материнства».
Загальнолюдські цінності у творі.
Підготувала вчитель
української мови та
літератури
Каторож О.Г.
Запис № 1
Перебіг уроку
І.Мотивація навчальної діяльності
Поетичний вступ
Відкрий зошит . Це чиста сторінка,
На ній немає ані слова.
Мов лілії ніжна пелюстка,
Тремтить білизна загадкова.
Перо між рукою й папером,
Як дощ – між пелюсткою й небом.
Одні тут слова недоречні,
А інших нема,коли треба.
Відкрий. Це чиста сторінка.
Досвітніми росами вмита.
Зумій у слова безголосі
Поезії дух улити.
Я рада вас вітати на уроці української літератури. Сподіваюся, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом, ближче пізнаєте слово, відкриєте його нові грані.
(запис дати в зошит)
- А чи готові ви емоційно до уроку ? Ми зараз це перевіримо. Побажайте один одному чогось …
- Я ж бажаю вам бути розумними, успішними, цікаво провести час у царині українського слова, неповторної поезії.
Сьогодні ми працюватимемо у групах . На кожному етапі уроку ви будете отримувати від 1 бала за правильну, але неточну відповідь; 2 бали за правильну,але не повну відповідь; 3 бали – за правильну,зв’язну, граматично правильно побудовану відповідь.
ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду
-
Підготувати міні-проект про твір, який найбільше запам’ятався із вивченого розділу
Представлення учнівських робіт . Їх оцінювання.(додаток № 1,2,3)
Мотивація оцінок.
Слово вчителя. Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нового розділу «Ми – українці». Вдумаймося у назву. Про кого або про що йтиметься у розділі з такою назвою ?
Справді, ми ознайомимося із творчістю таких славних синів України як В.Симоненко, А.Малишко, А. Дімаров, В.Голобородько, Л.Кисельов.
Слайд № 1-5
І ,напевне, не випадково у розділі під такою назвою « Ми-українці» першим вивчатиметься молодий, талановитий поет, який згодом стане символом правди і незрадливої любові до України – це Василь Симоненко. Слайд № 6. Його слово – коштовне надбання . Воно сяє всіма мальовничими гранями, вражає простотою, глибоким проникненням у душу людини, в її зачарований світ. Його світлій пам’яті , його палкому і ніжному слову присвячений наш урок
Отже :
Тема: Василь Симоненко – «лицар на білому коні». «Лебеді материнства». Загальнолюдські цінності у творі.
Слайд № 7
Мета : поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка;
проаналізувати його поетичний твір «Лебеді материнства», звертаючи
увагу на його ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи;
розкрити поняття «ліричний герой»; розвивати вміння учнів зв’язно й
грамотно викладати свої думки, почуття, спостереження; робити
висновки; виховувати почуття поваги до творчості В.Симоненка, любові
до Батьківщини, повагу й синівську вдячність.
Очікування від уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
-
Слово вчителя про життєвий шлях В.Симоненка «Основні віхи життя» ( лунає мелодія колядки )- (запис № 2)
Слайд № 8
Кажуть,що життя людини починається із появою зірки на небосхилі. Спалахне, щоб колись згаснути. Слайд № 9
Ось так і в різдвяний час над полтавським селом Біївці засвітилась нова зірочка. Ще вчора село одбриніло колядками, проте полохливі хатки все одно світяться тихим, урочистим сяйвом.
Та в одній хаті – мазанці є найбільше вогню, бо якраз туди і впала наша загадкова зірка 8 січня 1935 року, - народилося немовля. Крізь обмерзлу шибку видно, як сивуватий дід чіпляє до сволока колиску. Слайд 10.
У мене була лиш мати,
Та був іще сивий дід.
Нікому не мовив « тату»
І вірив, що так і слід.
І справді, зростав Василько без батька, який залишив родину, але хлопець не був обділений материнською любов’ю та ласкою. Дуже любили хлопчика дідусь і бабуся. Саме від них він брав перші уроки життя. Недоглянуте, напівголодне, а в чотири місяці вже перші зубки прорізались, а до року добре ходив і балакав.
Кусень хліба. Молоко в торбині.
Босі ніжки, збиті до крові
Гонить хлопчик гуси по стежині,
Прутиком посвистує в траві
У безхмарне дитинство увірвалася у 41 страшна війна, справдились дідусеві слова. З малим Васильком хлопці дражнилися, що на війну заберуть його маму, бо хоч вона стріляти не вміє, але варитиме борщ солдатам. А Василько сміливо одрізує: « Не варитиме! Їм Сталін борщ наварить». І жартівники вмовкають.
Саме в період німецької окупації 1942 р. Василь уперше пішов до школи. слайд №11. Дорога неблизька – 9 км.
1947 р - пішов до семирічки у Єнківці. Слайд №12.
1952р – вступив на факультет журналістики Київського університету ім. Т. Шевченка. Слайд №13.
1957-1963-працює редактором газет…Слайд № 14
1956р – Василь закохується в Люсю( Людмилу Павлівну), свою майбутню дружину. У них народився син Олесь. Слайд № 15
1962р – він здружується з «шістдесятниками», добивається перепоховання жертв сталінських репресій і у КДБ стос за стосом накопичиться свідчень проти «Василевих злочинів». Слайд № 16
Одного дня, посадивши на поїзд товариша, Василь пішов до вокзального буфету, який вже мали закривати. Буфетниця не хотіла його впустити, але ж так хочеться цигарок. Зав’язується суперечка, з’являється міліція, яка давно має в «чорному списку» прізвище Симоненко. Його б’ють, переважно палицями в поперек, щоб не лишити жодних слідів. Потім – лікарня, лікарня … Рак нирок…
1963р – помер поет у Черкасах, там і похований. Слайд № 17.
Закликом до нас звучать його слова:
« Народ мій є! Народ мій завжди буде!
Ніхто не перекреслить мій народ!»
-
Виступ груп із попередньо даними завданнями
Бібліографи : дізнатися , скільки збірок видано за життя поета, а скільки - після смерті. Які псевдоніми Симоненка ви знаєте?
Літературознавці : прокоментувати висловлювання видатних письменників про поезії Симоненка.
Дослідники : дослідити ,які пісні , написані на слова В.Симоненка та зібрати матеріал про картини, що створені за мотивами творів поета.
Оцінювання груп. Мотивація оцінок.
-
Мотивація до вивчення поезії «Лебеді материнства»
В.Симоненко всім серцем любив свій рідний край,виступав на захист української мови,культури,вмів шанувати свою землю,батьківщину і родину. Та найбільше поет був завжди вдячний за своє життя – матері. Її і присвятив поезію, яку ви зараз прослухаєте, і над повним аналізом якої ми будемо працювати в групах.
-
Аналіз поезії «Лебеді материнства»
-
Виразне читання поезії вчителем ( напам’ять ) Слайд № 18
-
Проблемне запитання
Чому письменник дав саме таку назву поезії? Чому не «Лебеді батьківства» або «Батьківські дороговкази»?
-
Словникова робота (з’ясування незрозумілих слів)
-
Перевірка сприйняття тексту /фронтально/
-
Які емоції викликала у вас ця поезія?
-
Прочитати виразно перших шість дворядків. У якій формі побудований вірш?
-
Про який вибір ідеться в поезії?
-
Який твір за жанровою своєрідністю нагадує поезія «Лебеді материнства»?
-
Про що співає мати дитині? Зачитати 7- 14 дворядки. Що мала на увазі жінка під «приспаними тривогам»?
-
Яке значення для кожного з нас має батьківська хата?
-
У яку дорогу має вирушити син, коли виросте?
-
Від чого застерігає мати свою дитину?
-
Сформулюйте тему твору. У яких рядках виражається ідея вірша?
(запис теми та ідеї твору в зошити)
-
Пояснення учням терміну «ліричний герой»
У переважній більшості ліричні вірші від першої особи, а тому часто ототожнюють автора і ліричного героя. Проте ці поняття не тотожні, бо, розповідаючи про себе, автор водночас розповідає про свій час, настрої і переживання свого покоління, тобто додає вимисел. Отже, ліричний герой – умовна дійова особа, внутрішній світ якої /думки, почуття, переживання/ відображаються у ліриці.
З’ясуйте поняття «ліричний герой». / с. 242/ . Запишіть у словнички визначення поняття.
-
Створення літературного портрета ліричного героя поезії.
-
Робота в групах (додаток № 4)
І група - Які образи – символи є в поезії? Поясніть їх роль. У разі потреби зверніться до словничка – ключа.
ІІ - Проаналізуйте зображувальні засоби (метафори, епітети, уособлення, порівняння). Які функції вони виконують?
ІІІ - Проаналізуйте мовні особливості (фігури мови /риторичні звертання, алітерація, заперечення/)
Для всіх груп - Створити асоціативний кущ до слова «Батьківщина».
Звіти груп . Оцінювання та доповнення вчителем.
-
Перегляд відео кліпу за піснею «Виростеш ти, сину» у виконанні Ірини Стиць.( додаток №5)
-
Проблемне запитання: пісню «Виростеш ти, сину» ви прослухали у виконання дорослої людини. Чому ця пісня краще сприймається саме у такому виконанні ?
-
Знайдіть і зачитайте повтори у поезії. Яка їх роль?
-
Чим і чому відрізняються повторювані рядки? Чому останній звучить саме так?
-
Яке враження особисто на вас справив цей вірш?
-
Виразне читання поезії учнями.
ІV. Підсумок уроку
-
Заключне слово вчителя.
« Двадцять вісім – це дуже мало.
Двадцять вісім – це наче й не жив.
І поклали поета в хмари –
І до хмари немає стежин.»
Так про Василя Симоненка сказав дніпропетровський поет Анатолій Кравченко
І за ці 28 років – поезії, казки, новели, статті. Досконалість, ніжність, краса, вишуканість мови – це риси його письменницького стилю, які роблять Симоненка близьким і зрозумілим кожному з нас.
Хочу завершити наш урок віршем Василя Бута, директора середньої школи на Полтавщині, у якій навчався В.Симоненко.
Свій шлях у всіх колись кінчається,
І майже кожному до ніг кладуть вінки.
Одні жили, помруть і забуваються,
А інші пам'ять залишають на віки.
На їх могилах виростають бур 'яни і квіти,
Бо тіло тлінне, та душа жива,
І для народу вічно будуть жити —
їх пам'ять, совість і палкі слова.
Ти знав тоді, якщо тебе не буде,
То в кожнім слові кожного вірша —
Живий поет, поки живі є люди,
Бо в кожного із нас живе твоя душа.
І хоч землею стисло тобі груди,
Та голос твій лунає звідтіля:
„Народ мій є! Народ мій завжди буде!
Поки живий він буде — житиму і я".
-
«Незакінчене речення»
« Я поглибив поняття про …
3. Кросворд про Симоненка. Слайд № 19-20
Слово вчителя. Слайд № 21
V. Домашнє завдання-вивчити поезію « Лебеді материнства» напам’ять,
Бібліографам – дізнатись, як пов'язаний вірш із біографічними даними поета.
Літературознавцям – чи відрізняється від інших творів ця поезія національним колоритом?
Дослідникам – які слова викарбовано на могилі поета ? Чому саме такі?
Поділіться з Вашими друзьями: |