Літературна гра-марафон «За "Кобзарем" Т. Г. Шевченка»



Скачати 103,45 Kb.
Дата конвертації02.05.2018
Розмір103,45 Kb.

Лембірко Л. І., вчитель української мови та літератури

Літературна гра-марафон

«За "Кобзарем" Т. Г. Шевченка»

Мета: розширювати загальну обізнаність учнів із "Кобзарем" Т. Г.Шевченка; вдосконалювати навички виразного читання, уміння висловлювати свої думки; виховувати любов до художнього слова; сприяти згуртуванню учнівського колективу.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, виставка книг, картки із завданнями конкурсів, картина із зображенням українського краєвиду, магнітофон, записи пісень на слова Т. Г. Шевченка.

Вступне слово вчителя

Не на шовкових пелюшках,

Не у величному палаці –

В хатині бідній він родивсь,

Серед неволі, тьми і праці.

Нещасна мати повила

Його малого і журилась,

І цілу ніченьку вона

За сина- кріпака молилась.

Почула доля ту молитву,

Дала душі убогій віру

І в руки хлопцеві вложила

Співецьку надзвичайну ліру.

I виріс він, і кобзу взяв,

І струн її торкнувсь рукою.

І пісня дивна полилась,

Повита вічною журбою.

В тій пісні людям він співав

Про щастя, про добро, про волю,

Будив із сну, пророкував
м вищу і найкращу долю.

Звучить пісня "Думи мої, думи мої"...


Тарас Григорович Шевченко... Перед нами його ”Кобзар. Довге і прекрасне життя цієї книги, книги, яку читали сучасники Великого Кобзаря, їхні діти, внуки , правнуки, тобто наші прадіди, діди і батьки. Сьогодні в рядки "Кобзаря” вчитуємось і ми. I кожен із нас може повторити, як свої власні, слова Миколи Бажана: "Я розгортаю томик “Кобзаря”, і мені здається, що я кладу руки на трепетне людське серце, що так багато пережило, і я відчуваю його потужний пульс у пристрасних вільних ритмах Шевченкового вірша”.

Кожне покоління знаходить для себе близьке і зрозуміле в позіях Шевченка. Чи не тому , що твори говорили про добро і зло, про любов і ненависть, про вірність і зневагу... Поезія Кобзаря - це поезія вічних питань, поезія пошуку істини. Це поезія болю і страждань , поезія людських почувань, поезія боротьби, віри і волі... I все це віддзеркалилось у Слові поета.

То ж давайте повернемось до Шевченка, ще раз спробуємо наблизитися до роз’ятреної рани - душі, адже чи не найбільшою мрією Митця було:

Як хотілось,

Щоб хто- небудь мені сказав

Хоч слово мудре, щоб я знав,

Для кого я пишу? для чого?

За що я Вкраїну люблю?

Чи варт вона вогня святого?..

Сьогодні ми проведемо літературну гру-марафон"За "Кобзарем”. Вона не є підсумком вивчення творчості Шевченка у8 класі, адже ви вивчали лише окремі вірші поета. Літературний марафон побудовано на вашій самопідготовці, передбачає загальну обізнаність із "Кобзарем”. Тиждень тому ви отримали завдання: повторити поезії Шевченка, які вивчали раніше; переглянути ”Кобзар", примітки до творів, посвяти ; запам'ятати якомога більше назв творів. Усі питання і завдання стосуватимуться виключно "Кобзаря”. У грі змагаються 6 команд, але переможцем стане лише І. Після кожного конкурсу вибуває з гри одна команда, та, що набрала найменшу кількість балів.
Конкурси і завдання

Конкурс 1

Питання за назвами творів Тараса Шевченка.

Кожній команді читають питання-підказку на якийсь Шевченків твір. Потрібно якнайшвидше встановити назву поезії. На кожне з чотирьох питань дається 20 секунд на обдумування. Якщо команда не знає відповіді, вона говорить "далі" і слухає наступне питання. Вибуває з гри команда, яка не змогла назвати поезію або відповіла аж після прочитання останнього питання.

І.1. Цю поезію присвячено лікарю, приятелеві Шевченка.

2.В поезії згадуються Сковорода, Тарасів дяк-учитель.

3.Слова:,, п’ятак,, "Три царіє со дари".

4.Рядки: І довелося знов мені

На старість з віршами ховатись.

Мережить книжечки, співати

І плакати у бур’янi.

Відповідь: "А.0.Козачковському".

II. І. Вірш написано в 1847 році в Орську.


  1. Розповідається про випадок із дитинства Тараса, його дружбу з Оксаною Коваленко.

  2. Слова: рай, сонце, небо.

  3. Рядки: Утирала мої сльози

І поцілувала.

Відповідь: "Мені тринадцятий минало…"

III. I. Цей твір увійшов до першого видання "Кобзаря" 1840р. і вважається найвідомішим з ранньої творчості поета.


  1. У Шевченка є картина на той самий сюжет.

  2. Слова: москалі, Московщина.

  3. Рядки: Полюбила молодого,

В садочок ходила,

Поки себе, свою долю

Там занапастила.

Відповідь: "Катерина".

ІV. I. Вірш-балада з циклу "В казематі", написано в 1847р.


  1. Співається як народна пісня, чудово звучить у виконанні чоловічого квартету "Явір".

  2. Слова: козак, могила, гетьман, треті півні.

  3. Рядки: Провалився козак,

Степенувся байрак,

А могила застогнала.

Відповідь: "За байраком байрак"
V. 1.Цей вірш - своєрідний поетичний вступ до "Кобзаря” 1840р, у ньому розкривається зміст усієї збірки.

2.У скороченому вигляді співається як народна пісня.

З.Слова: сирота, чужина, лико, журба, кобзар.

4.Рядки: Привітай же, моя ненько,

Моя Україно,

Моїх діток нерозумних.

Як свою дитину.

Відповідь: «Думи мої, думи мої».

VI. 1.Цей твір був виданий вперше у 1841р. окремим виданням, потім увійшов до ’’Кобзаря” 1860р.

2.Назва 1 частини - "Інтродукція", назва III частини - "Конфедерати “.

3. Слова: Умань, Іван Гонта, Лисянка.

4 .Рядки: Гомоніла Україна,

Довго гомоніла.

Довго, довго кров степами Текла-червоніла.

Відповідь: "Гайдамаки".

Конкурс 2

Вірш напам’ять

Кожна команда вибирає конверт iз завданням, відкрити який можна лише з дозволу ведучого гри. Поки звучить мелодія (1-2 хв.), команда повинна вибрати з 5 пропонованих один вірш, який читатиметься напам’ять. Враховуються знання тексту, майстерність виконання, оригінальні творчі знахідки команди.

І. 1 ."Сонце заходить, гори чорніють". \

2."Якби ви знали, паничі".

3."Реве та стогне Дніпр широкий".

4."Тече вода з-під явора".

5."Перебендя".

II. 1."Мені тринадцятий минало".

2."І золотої й дорогої".

3."Думи мої, думи мої".

4 ."За сонцем хмаронька пливе".

5.”Садок вишневий коло хати”

III. 1.” Перебендя”.

2.”На панщині пшеницю жала”.

3.”Заповіт”

4.”Зацвіла в долині”

5.”І виріс я на чужині”.

ІV. 1."Заповіт".



2."На панщині пшеницю жала".

3."На Великдень, на соломі".

4."Якби ви знали, паничі".

5. "Мені однаково".

V. 1."І золотої й дорогої".

2."Мені однаково".

3."Зацвіла в долині".

4."За сонцем хмаронька пливе".

5."Мені тринадцятий минало".

Конкурс З

Переплутані рядки

Уважно читаючи Шевченка, ми помічали не раз, що в зовсім різних поезіях можуть повторюватися схожі вирази. Важливо їх не плутати, сприймати поезії на рівні змісту, а не механічного відтворення тексту. Отож командам пропонується вибрати конверти з завданням; знайти помилку в цитуванні відомих творів Шевченка, вказати назви переплутаних творів, дати правильний варіант. На обдумування дається 1-2 хвилини. Вибуває із гри команда, що припустилася найбільше помилок.


  1. Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені там любо, любо стало.

Пташечка зраділа

I защебетала. ("Мені тринадцятий минало")

Відповідь: переплутано з віршем "Зацвіла в долині".


  1. Одно-однісіньке під тином.

Сидить собі в старій ряднині,

Попідтинню сіромаха

I днює й ночує,

Нема йому в світі хати... ("I золотої й дорогої")



Відповідь: переплутано з віршем "Перебендя".

ІІІ. Мене там мати повивала

і повиваючи, співала,

Свою нудьгу переливала в дитину;

Добре, мамо,

Що ти зарано спать лягла... ("Якби ви знали, паничі") Відповідь: переплутано з поезією виріс я на чужині".


ІУ. ... Уже не панський, а на волі;

Та на своїм веселім полі Свою таки пшеницю жнуть,

А матері вечерять ждуть.

І усміхнулася небога... ("На панщині пшеницю жала")



Відповідь: переплутано з віршем "Садок вишневий коло хати"

Конкурс 4

Посвяти і послання

У цьому конкурсі три команди мають показати свої знання біографії Тараса Шевченка, його знайомств з найталановитішими митцями свого часу (у зв’язку з творами поета). У конвертах знаходяться портрети, кожній команді потрібно впізнати, хто на портреті, i сказати, за яких обставин i який саме вірш Шевченко присвячує цій людині. На обдумування дається 5 хвилин. Команда, відповідь якої була неточною, вибуває з гри.

І. Портрет Жуковського Василя Андрійовича - російського поета. Його портрет було розіграно в лотерею, і за ці гроші викуплено з кріпацтва Шевченка. На пам’ять про день викупу ~ 22 квітня 1838р. - поет присвятив Жуковському поему "Катерина".

П.Портрет Миколи Васильовича Гоголя - великого українського й російського письменника, його творчість Шевченко високо цінував,хоч вони й не були особисто знайомі. У поета є вірш-послання "Гоголю".

Ш.Портрет Марко Вовчок (Марії Олександрівни Вілінської-Маркович)- української письменниці, творчість якої Шевченко гідно оцінив, їй він присвятив вірш "На панщині пшеницю жала" ("Сон"), а на честь зустрічі з Марко Вовчок у Петербурзі 24 січня 1859р. написав вірш-послання "Марку Вовчку".

Конкурс 5

Пейзажна лірика Шевченка

У конкурсі беруть участь учасники двох команд, які змагаються між собою за особисту першість. Потрібна велика репродукція або картина, що зображає український краєвид (хата, садок, річка тощо). За 3 хвилини кожен учасник згадує й записує якомога більше назв поезій, до яких цю картину можна було б використати як ілюстрацію. Із гри вибувають учасники, що згадали найменше назв або були неточними.




Підсумки гри, нагородження переможці

Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconЛітературна вікторина про Тараса Шевченка
Т. Г. Шевченка називають основоположником нової української літературної мови. Чому?
Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconУроку. Літературна гра «Найрозумніший»
З досвіду роботи учителя української мови та літератури Сватенко Вікторії Володимирівни
Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconЛітературна гра «Шевченко від а до Я»
Мета заходу: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях Великого Кобзаря
Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconТарас Шевченко – національний Пророк
Ми стаємо віч-на-віч з Кобзарем, перевіряючи себе. Життєвий приклад Тараса Шевченка – дзеркало нашої душі, барометр, вимірюючий стан...
Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconВтілення образу Т. Шевченка на сцені та в кіно
Кобзарем”, неодноразово оживав на сцені українського театру та в кіно. Пробуджували безсмертного поета актори минулого І сьогодення,...
Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconРозумники І розумниці ( Літературна гра для учнів 6-8 класів)
Підготувала вчитель світової літератури, спеціаліст І категорії Мусіївського нвк міловського району Луганської області Коломієць...
Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconЛітературна вікторина «Чи знаємо ми Шевченка» Мета
Мета. Поглиблювати знання учнів про життєвий І творчий шлях Т. Г. Шевченка; розвивати творчі здібності, пам'ять школярів; виховувати...
Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconЛітературна гра-подорож „калейдоскоп” Мета
Ми будемо подорожувати від станції до станції. І всі чекатимемо, як у калейдоскопі, чогось кращого І незвичайного. Вітаємо учасників...
Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconЛітературна гра-квест «Як пройти до бібліотеки?»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про книги І бібліотеку; розвивати творчі здібності, уяву, допитливість, спостережливість,...
Літературна гра-марафон «За \"Кобзарем\" Т. Г. Шевченка» iconДо 200–річчя від дня народження М. В. Гоголя Літературна гра «Слабка ланка»
М. В. Гоголя, спираючись на програмові твори, твори для позакласного І самостійного читання; розвивати мислення учнів, їхнє усне...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка