Літературна гра «Шевченко від а до Я»



Скачати 84,53 Kb.
Дата конвертації06.05.2017
Розмір84,53 Kb.

Літературна гра

«Шевченко від А до Я»

Мета заходу: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Великого Кобзаря,

поширити їх новими відомостями про нього, розкрити роль письменника

в історії рідного народу, розвивати уміння досліджувати його спадщину,

виховувати почуття національної гордості, любов до української мови,

шанобливе ставлення до Шевченка, бажання осягнути геніальність митця.
Перебіг заходу
Учитель Усе йде, усе минає… Та залишаються в пам’яті імена, які з гордістю вимовляє і

шанує людство. До них належить й ім’я великого українського поета Тараса

Григоровича Шевченка. Увесь свій могутній талант він присвятив служінню

рідному народові. «Історія мого життя, - писав митець, - становить частину

історії моєї Батьківщини». Дійсно, жоден поет світу не зрівняється з ним у

величі своєї жертовної любові до України. Тому під час шевченківських днів

ми не можемо не згадати цього визначного майстра слова, адже, як писав

М. Рильський: «Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не вартий

пошани».

Але постать Кобзаря настільки зміфологізована, що за нею досить

важко побачити звичайну людину. Тож яким був Тарас насправді? Про це ми

поговоримо сьогодні, пізнаючи Шевченка від А до Я.



(Представлення команд-учасниць)

Наша літературна гра буде проходити у декілька етапів. За її ходом

слідкуватиме експертна комісія у складі: (представлення журі).

А розпочнемо вивчення літературної абетки з літери «А – автор».

Іван Франко писав: «Він був сином мужика – і став володарем у царстві

духа. Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури. Він був

самоуком – і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим».

Доля не пошкодувала йому страждань, але й не пожаліла утіх, що били із

здорового джерела життя. Найкращий і найцінніший скарб дала йому доля

після смерті – невмирущу славу і радість, яку в мільйонів людських сердець

все наново збуджуватимуть його твори.

Завдання для команд – дібрати якнайбільше синонімів до імені

Т. Шевченка. Наприклад, володар у царстві духа, велетень у царстві людської

культури та ін..

(Виконання учнями завдань)
Т. Г. Шевченко – слава та гордість українського народу. Важким і тернистим

був його життєвий шлях. У складних умовах виливалися на папір щирі поетичні

рядки.

Увага! Наступний етап змагання. Літера «Б - біографія».



Завдання для команд – назвати автобіографічні твори Кобзаря.
(«Мені тринадцятий минало», «Якби ви знали, паничі…», «Доля»,

«І золотої, й дорогої…», «Думка», «Думи мої, думи…», повість

«Художник» та інші)
Тяжке життя людей, сповнене поривань до світлого майбутнього – оце той

університет, який припав на долю Тараса. Продовжуючи тему біографії

письменника, ми розглянемо основні її моменти.

Отож наступна літера «В – віхи життя».



Завдання для команд – із-поміж поданих 12 запитань, що мають по 4 варіанти відповідей, вибрати одну, правильну.

  1. Тарас Григорович Шевченко народився:

а) у Моринцях, 1814 р.; б) у Кирилівці, 1814 р.;

в) у Черкасах, 1816 р.; г) у Києві, 1815 р.

2. У якому віці Шевченко залишився круглим сиротою?

а) у 9 років; б) в 11 років;

в) у 13 років; г) в 10 років.

3. Якого року було викуплено Т. Шевченка із кріпацтва:

а) 1838 р.; б) 1839 р.;

в) 1840 р.; г) 1837 р.

4. Коли видана перша збірка Т.Шевченка? Як вона називалась?

а) 1841 р., «Гайдамаки»; б) 1840 р., «Твори»;

в) 1830 р., «Кобзар»; г) 1840р., «Кобзар».

5. Скільки творів увійшло до І видання “Кобзаря” ?

а) 21; б) 8;

в) 13; в) 6.

6. Який твір Шевченка відкриває перше видання “Кобзаря”?

а) “Причинна”; б) “Думи мої, думи”;

в) “Тополя”; г) “Катерина”.

7. Хто з відомих художників намалював портрет Жуковського, щоб викупити

Шевченка з кріпацтва?

а) Венеціанов; б) Сошенко;

в) Брюлов; г) Рєпін.

8. Які нагороди отримав Шевченко, навчаючись в Академії мистецтв?

а) золоту медаль; б)золоту і срібну медаль;

в) 2 срібні; г) 3 срібні.

9. Яку назву має серія картин, намальованих після подорожі Шевченка в Україну?

а) “Мальовнича Україна”; б) “Живописна Україна”;

в) “Спогади про Україну”; г) «Моя Україна».

10. Назвіть композитора, котрий написав музику до 83 творів Шевченка:

а) О.Білаш; б) К.Стеценко;

в) М.Глінка; г) М.Лисенко.

11. Яку поему написав Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва?

а) “Кавказ; б) “Катерина”;

в) “Єретик”; г) “Сон”.

12. На якому році життя помер Шевченко і де його було поховано?

а) 47 р., Петербург; б) 50 р., Канів;

в) 47 р., Москва; в) 47 р., Київ.


Наступна буква літературної азбуки «Д – дати».

Завдання для команд - написати, які події в житті Шевченка відбулися у вказані роки.

1814р. – народився в

с. Моринцях



1831р. – приїхав до Петербурга

1838р. – викуплений з кріпацтва

1840р. – виходить «Кобзар»

1845р. – пише «Заповіт»

1847р. – заарештований

1857р. – закінчується період

заслання


1860р. – присвоюється звання

академіка



1861р. – помер у Петербурзі
Творчість великих художників, а до таким належить Тарас Шевченко, - це завжди прекрасний сад із квітами й реп’яхами, а не вишуканий парк із утрамбованими доріжками. Недаремно кажуть, що художник – це дзеркало, але дзеркало живе.

На разі – образотворча спадщина світоча української культури: «Ж – живопис».



Завдання для команд – дати відповіді на запитання.

  1. Назвіть великого російського художника, наставника і друга Шевченка.

(К. Брюлов)

  1. Які картини запропонував Шевченко на випускному екзамені? («Хлопчик-жебрак», «Циганка-ворожка»)

  2. Ілюстрацією якого твору є ця картина? Хто її автор? («Катерина»,

Тарас Шевченко)

  1. Яку назву має альбом художника про Україну? (« Мальовнича Україна»)

  2. Скільки портретів намалював Шевченко? (150)

  3. На цьому портреті Т.Шевченко зобразив видатну людину, свого товариша. Ким був цей чоловік і як його звали? (Олдрідж, актор)

  4. Яка назва малюнку, що належить до раннього періоду творчості художника? Яким роком датований? («Погруддя дівчини» або «Голівка жінки», 1830 р.)

  5. У якій техніці виконано цю роботу, як вона називається? (Офорт або гравюра, «Свати»)

  6. Що становить собою образотворча спадщина митця? (Майже 1200 олійних картин, акварелей, сепій, офортів, малюнків)

  7. Хто автор цих портретів? Скільки їх усього?(Т. Шевченко, Автопортрети 1840 р., 1850 р., 1857 р.; 30)

Т. Шевченко силою свого полум’яного слова, силою загальнолюдської правди переступив кордони рідної й дорогої України. Його твори відразу пробили мур байдужості та ворожості до української мови, піднесли її та нашу літературу на нечувану височінь. Тож давайте ще доторкнемося серцем до літературної спадщини Кобзаря.



«Л – літературна спадщина»

Завдання для команд

  1. У яких жанрах писав Т. Шевченко? (Вірш, поема, дума, балада, драма, повість, послання)

  2. Назвіть перший поетичний твір Т.Шевченка, написаний до викупу з кріпацтва. (Причинна”, 1837 р.)

  3. Назвіть драматичні твори Шевченка. (Никита Гайдай”, “Назар Стодоля”)

  4. Кому присвячена поема “Катерина”? (Поету Жуковському)

  5. Про який твір П.Куліш сказав:”А драма Ваша – кровавая бойня, от которой поневоле отворачиваешся”.(« Гайдамаки»)

  6. Яким псевдонімом підписував повісті Т.Шевченко? (Кобзар Дармограй)

  7. Назвіть перший твір Шевченка історичної тематики. (Іван Підкова”)

  8. Як називалася рукописна збірка віршів періоду 1843-1845 рр. («Три літа»)

  9. До якої поеми стали епіграфом слова з Біблії: «Коли хто говорить:люблю Бого, а брата свого ненавидить –лжа оце». («І мертвим, і живим…»)

  10. Скільки творів входить до збірки “Кобзар” сьогодні? (286)

  11. Яку ще назву мала збірка віршів, написаних у казематі? Скільки творів увійшло? (Захалявна книжечка, 15 поезій)

  12. З якого це твору:

Поклала мати коло хати.

Маленьких діточок своїх;

Сама заснула коло їх.

Затихло все, тілько дівчата

Та соловейко не затих? («Садок вишневий коло хати»)


  1. З якого це твору:

Та недовго сонце гріло,

Недовго молилось...

Запекло, почервоніло

І рай запалило? («Мені тринадцятий минало…»)



  1. З якого це твору:

А тюрм! А люду!.. Що й лічить

Од молдаванина А до фіна

На всіх язиках все мовчить,

Бо благоденствує! («Кавказ»)



  1. З якого це твору:

Чи я знала, ще сповита,

Що тая цариця –

Лютий ворог України,

Голодна вовчиця! («Великий льох»)



  1. З якого це твору:

Доборолась Україна

До самого краю

Гірше ляха свої діти

Її розпинають. («І мертвим, і живим…»)

17. З якого це твору:

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива... («Причинна»)

18. З якого це твору:

Споконвіку Прометея

Там орел карає,

Що день Божий довбе ребра

Й серце розриває... («Кавказ»)



  1. У якому творі дівчина перетворюється в дерево? («Тополя»)

  2. Як звали дівчину, яка, на відміну від Катерини, не покинула з відчаю власну дитину? З якого твору цей образ? ( Ганна, «Наймичка»)

Письменник української діаспори писав: «Могутня поезія Шевченка, що з пісні вийшла, сама у пісню перетворилася й стала могутнім джерелом музичної творчості видатних українських і світових композиторів. Серед них Людкевич, Степовий, Леонтович, Майборода, Лисенко, Данькевич, Чайковський, Рахманінов, Левенсон, Размадзе, Чкінадзе, Пасхало та багато інших. На разі пісенний тур літературної гри «П – пісня».

Завдання для команд – відгадати назву твору за мелодією до нього.

(«Реве та стогне Дніпр широкий…(«Причинна»), «Думи мої, думи..», «Гомоніла Україна, гомоніла…» («Гайдамаки»), «Заповіт», «Доля», «Тече вода з-під явора…», «Мені однаково..», «Ой тече вода в синє море…» ( «Думка»), «І мертвим, і живим…», «Зоре моя вечірняя»).

Шевченкова поезія – це не розважальне легке чтиво, а вистраждані серцем тяжкі думи про долю народу, що «стали на папері сумними рядами». Сокровенні рядки поет присвячує рідній Україні.

Свою Україну любіть.

Любіть її у время люте,

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть…

Наступна літера Шевченкового Букваря «У – Україна».

Завдання для команд – процитувати якнайбільше поетичних рядків, у яких митець змалював рідну Батьківщину.

Українці завжди стоятимуть перед Кобзарем, як перед своєю совістю. І якщо ми хочемо, щоб нас вважали людьми, щоб не соромно було перед Шевченковою пам’яттю, ми повинні любити рідний народ, свою Батьківщину, знати його історію, шанувати героїв-патріотів, боротися за себе, власне майбутнє, за справедливість і честь матері-України.

Остання літера літературної абетки «Я – громадянин України».

Висловіть власні враження від сьогоднішньої гри.

Я відкрив для себе…

Я здивований тим, що…

Я думаю, що Т. Шевченко для свого народу…

Я замислився над тим, що…



Підведення підсумків та нагородження переможців
Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconЛітературна гра-подорож „калейдоскоп” Мета
Ми будемо подорожувати від станції до станції. І всі чекатимемо, як у калейдоскопі, чогось кращого І незвичайного. Вітаємо учасників...
Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconЛітературна вікторина Т. Г. Шевченко – великий син України Коли І де народився Т. Г. Шевченко?
Відповідь. 9 березня 1814 р. (25 лютого за ст ст.) в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині
Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconДо 200–річчя від дня народження М. В. Гоголя Літературна гра «Слабка ланка»
М. В. Гоголя, спираючись на програмові твори, твори для позакласного І самостійного читання; розвивати мислення учнів, їхнє усне...
Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconУроку. Літературна гра «Найрозумніший»
З досвіду роботи учителя української мови та літератури Сватенко Вікторії Володимирівни
Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconРозумники І розумниці ( Літературна гра для учнів 6-8 класів)
Підготувала вчитель світової літератури, спеціаліст І категорії Мусіївського нвк міловського району Луганської області Коломієць...
Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconЛітературна вікторина за біографією Т. Г. Шевченка
Якими творами Шевченко звернув на себе увагу письменників та художників Петербурга?
Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconЛітературна гра-квест «Як пройти до бібліотеки?»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про книги І бібліотеку; розвивати творчі здібності, уяву, допитливість, спостережливість,...
Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconЛітературна гра-марафон «За "Кобзарем" Т. Г. Шевченка»
Мета: розширювати загальну обізнаність учнів із "Кобзарем" Т. Г. Шевченка; вдосконалювати навички виразного читання, уміння висловлювати...
Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconШевченко Т. Г. Назар Стодоля / Т. Г. Шевченко. Київ : Дніпро, 1985. 103 с
Шевченко Т. Г. Вірші / Т. Г. Шевченко, Ф. Шіллер, Л. Українка, Г. Гейне. Дніпропетровськ : Січ, 2008. 241 с
Літературна гра «Шевченко від а до Я» iconТарас Шевченко І Придніпров’я
Даний біобібліографічний покажчик продовжує серію «Літературна Дніпропетровщина» І представляє джерела про зв’язок Тараса Шевченка...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка