Літературні диктанти
Зарубіжної літератури 7 клас
( до розділу «Дружба і кохання» )
Книги відкривають перед людиною невідомі світи.
Д. Гершель
Дати відчути учневі всю глибину художньої літератури, її слова влучного, яскравого, несподіваного та мудрого - ось мета роботи кожного вчителя зарубіжної літератури. Творчий педагог допоможе дитині виявити захоплюючий світ книги, розширить уяву школяра, розвине самостійність мислення, дасть визначити справжню шкалу моральних цінностей і підкаже, як краще зрозуміти самих себе.
Одним із методів перевірки на знання учнями текстів художніх творів, які вивчаються в курсі зарубіжної літератури, є різні види літературних диктантів. Завдання для цього виду робіт можна будувати таким чином, щоб учні мали змогу показати вміння розуміти та інтерпретувати художній текст, визначати родову й жанрову специфіку та стильову своєрідність художнього твору. Також важливе сприйняття конкретного твору в літературно-мистецькому контексті епохи, у зв’язках із літературними традиціями України і світу.
Широкі можливості використання різноманітних форм і методів активізації знань учнів розкривають різні види літературних диктантів: асоціативний диктант, логічний літературний диктант, бліц – диктант, цитатний диктант, диктант – деталь тощо. Літературні диктанти можуть проводитися як з метою поточного контролю знань (за темами), так і для підсумкового контролю ( як узагальнення). Результат отриманих відповідей дасть змогу вчителю об’єктивно оцінити якість знань учнів, економно використавши при цьому час; їх застосування – це можливість визначити рейтинг кожної дитини.
Літературні диктанти, які пропонуються, можуть бути використані вчителями зарубіжної літератури для курсу 7 класу з теми «Дружба і кохання».
Асоціативний диктант
( життя та творчість О. С. Пушкіна)
Москва; «арап Петра Великого»; Орина Родіонівна; 1811 рік; Француз; І. Пущин, В. Кюхельбекер, А. Дельвіг, К. Данзас, І. Малиновський, М. Яковлєв; «К другу стихотворцу»; Г. Р. Державін; « Руслан і Людмила»; 19 жовтня; Крим, Чернігів, Катеринослав, Одеса; декабристи; Михайлівське; Наталія Гончарова; Дантес; 29 січня 1837 рік
Асоціативний диктант
( життя та творчість Шолом – Алейхема
(Соломона Наумовича Рабиновича))
«Мир вам»; 2 березня 1859 рік; Переяслав – Хмельницький; Мазепа; 13 років; хедер; Ольга Лоєва; таця для самовара; «людина повітря»; « 12 – А»; «єврейський Марк Твен»; 1905 рік; Львів; Женева, Лондон, Варшава, Вільно; Старий Заповіт; цар Соломон; «Любов понад усе!»; «Тев’є – молочник», «Хлопчик Мотл», « Пісня пісень»; 1915 рік.
Асоціативний диктант
( життя та творчість О. Гріна
(Олександра Степановича Гриневського) )
Грінландія; Слободське; «Пригоди Гуллівера»; Чорноморське узбережжя; революційні кола; севастопольська в’язниця; «О. С. Г.»; «Шапка – невидимка»; 1912 – 1917 роки; Максим Горький; « Та, що біжить по хвилях»; 1923 рік; Ніна Миколаївна; Феодосія; каюти вітрильника; Крим; Мрія
Асоціативний диктант
( життя та творчість Роберта Бернса,
Генріха Гейне, К. Симонова)
Шотландія; 25 січня 1759 село Алловей ; Шекспір і Джон Мільтон; балади і казки; жанр епіграми; Джин Армор; відкриті двері заможних маєтків; «поет народний і великий»;
« поет романтики», Дюссельдорф; Франфуркт – на – Майні; мільйонер Соломон Гейне; кузина Амалія; «Книга пісень»; чотири розділи; «Без любові немає щастя»; 1819,1820; лекції філософа Гегеля; Англія, Італія; Лувр;
Росія, Петроград, 1915; редактор «Литературной газеты», журналу «Новый мир»; військовий кореспондент ; 1941 рік ; «Хлопець з нашого міста»; Японія, США, Китай; «Живі і мертві», «Двадцять днів без війни»; село Буйничі Могилівської області
Цитатний диктант
Про кого зі своїх друзів – ліцеїстів згадує О. C. Пушкін у вірші «19 жовтня»?
-
« Поета дім опальний…ти перший навістив;
Ти звеселив вигнання день печальний,
В ліцея день його перетворив.» ( Івана Пущина)
-
« Ти…. щасливець з перших днів,
Хвала тобі – холодний блиск фортуни
Не одмінив душі твоєї струни:
Все той же ти для нас, товаришів.» ( Олександра Горчакова)
-
« ….. віщун пермських дів.
І ти прийшов, син лінощів натхненний,
….твій голос пробудив
Сердечний жар, що довго тлів, священний,
І долю радо я благословив.» ( Антона Дельвіга )
-
«…… ти ж, гордий, для душі і муз співав;
Свій дар, як час, я тратив без угаву,
Ти ж геній свій у тиші пестував.» (Антона Дельвіга )
-
« Я жду тебе, спізнілий друже мій! –
Прийди і словом чарівливим зразу
Сердечні струни наладнай ізнов;
Згадаємо про бурні дні Кавказу,
Про Шиллера, про славу, про любов.» ( Вільгельма Кюхельбекера )
Закінчіть цитату поезії О. Пушкіна « 19 жовтня»:
-
«Вже ронить ліс….» ( «багряне убрання»)
-
« Палай, …….., в келії пустинній..» ( «каміне»)
-
« На берегах …… мене сьогодні друзі іменують..» (« Неви»)
-
« Прекрасний, любі друзі,…….» ( « наш союз»)
-
«Куди б не кинула нас зла година,
І щастя теж куди б не привело,
Незмінні ми: весь світ для нас чужина,
Вітчизна наша - …………» (« Царськеє Село!»)
-
«Служіння муз не …………..» ( « не терпить суєти»)
-
«Отямимось – і скорбними очами
Поглянемо в минуле………» ( «без надій»)
-
« Пора, пора! Ні наших мук, ні мрій
Не вартий світ; розвіємо……» ( « оману!» )
-
«Благослови, моя святкова музо,
Благослови: нехай…………..» ( «живе ліцей!» )
-
« За вчителів, що честь і юність нашу
Леліяли, за мертвих і живих,
До вуст піднявши найвдячнішу чашу,
Забувши зло,……………» ( « добром згадаєм їх»)
-
« Тож бенкетуйте, поки вийде путь!
Та коло наше з кожним днем ……» ( «рідіє»)
Цитатний диктант
за змістом повісті Шолом – Алейхема «Пісня пісень»
Хто з героїв повісті
-
«…жив на селі, орендував млин, умів стріляти з рушниці, їздити верхи на коні і плавати, як чортяка?» ( старший брат Шимека Беня, після смерті якого залишилася дівчинка Бузя)
-
«…довго чекав, коли нарешті прийде любе, жадане свято Пасхи?» ( юнак Шимек)
-
«…знає навіть кабалу?»( сліпий Шайка)
-
« Любить усі казки, тільки не про царівну?» ( Бузя)
-
Хоче « за допомогою чарівного слова здійнятися в повітря понад хмари й об’їхати цілий світ?» ( Шимек і Бузя)
-
Мріє, щоб до нього звернулися з промовою: « Будемо ночувати в селах, прокидатися у виноградниках, дивитися, чи цвіте виноград! Чи зазеленіло виноградне гроно! Чи паростяться гранати!» ( Шимек )
-
«…лежить біля дверей і гріється на сонці, вже не польова лань з «Пісні пісень» ?» ( кішка)
-
У зв’язку з чим думає так: « Невже я власними руками спалив свій дивовижний палац і випустив гарну, божественну царівну, яку я колись зачарував?» ( Шимеку стало очевидно, що він утратив своє щастя, Бузя виходить заміж за іншого)
-
У зв’язку з чим «… цілий світ обгорнувся смутком. Сонце перестало світити. Річка – текти. Лісок – зеленіти. Комашня – літати. Пташки – співати?» ( Бузя заплакала, тому що зрозуміла, що кохання назад не повернеш)
-
У зв’язку з чим герой згадує слова з «Пісні пісень»: « Сад замкнений – сестра моя, наречена?» ( герой розуміє, що задля власних мрій він приніс у жертву частину свого життя)
-
Про яке почуття йдеться в «Пісні пісень»? « Бо дужа, як смерть,…, люті, як пекло, ревнощі. Стріли її - стріли вогняні. Вона – полум’я Господнє» ( Почуття кохання)
Логічний диктант
за змістом повісті О. Гріна «Пурпурові вітрила»
Описати епізод, пов’ язаний з наведеною цитатою:
-
«…хіба вони вміють любити? Любити треба вміти, а на це вони якраз і не здатні»? ( моряк Лонгрен характеризує людей Каперни)
-
«Полум’ яна весела барва так яскраво палахкотіла в її руці, ніби вона тримала вогонь» ( під час подорожі до міста Ассоль виявила в кошику з іграшками крихітну гоночну яхту з пурпуровими вітрилами)
-
« Клянуся Гріммами, Езопом і Андерсеном… Це щось особливе» ( мандрівник Егль здивувавя несподіваній зустрічі з чарівною дівчинкою)
-
« Не знаю, скільки мине років, - тільки в Каперні розцвіте одна казка, і пам’ятатимуть її довго» ( розповідь Егля про зустріч Ассоль з принцем)
-
« Я не можу допустити, щоб на моїх очах з рук стирчали цвяхи й текла кров. Мені це не подобається» ( епізод про те, як маленький Артур Грей вийняв цвяхи із закривавлених рук Христа на розп’ятті і замазав їх блакитною фарбою)
-
« Мене вип’є Грей, коли буде в раю» ( напис на старовинній діжці родини. Епізод, який свідчить про сміливість та рішучість Артура)
-
«Враження було нівроку, але слабкість від сильного болю змусила його похитнутися» ( випробовування свого характеру, Грей облив себе супом з бараниною; історія з Бетсі)
-
«Вона стала для нього тим потрібним словом у бесіді душі з життям, без якого важко зрозуміти себе» ( картина у бібліотеці, під впливом враження від якої Грей захотів стати капітаном)
-
« Одного разу капітан Гоп, побачивши, як його підопічний вправно в’яже на рею вітрило, сказав собі: « Ти переміг, шельмо»
( як витривало Артур опановував морську науку)
-
«Грей любив картини без пояснень і підписів» ( капітан уперше побачив Ассоль і покохав її )
-
«Ти, певне, коли насипаєш вугілля в кошик, гадаєш, що він зацвіте» ( вугляр із трактиру став на захист Ассоль, розповідаючи Грею про красу душі дівчини)
-
« Цього разу йому пощастило дістатися майже до руки дівчини, яка тримала ріжечок сторінки; тут він застиг на слові «дивись»…
( Ассоль, яка читала книгу, по сторінках якої ліз жучок, підняла голову і побачила корабель з пурпуровими вітрилами)
Диктант – деталь
Які твори з розділу « Дружба і кохання» пригадуєте, коли читаєте ці слова:
Зелені свята ( «Пісня пісень»); Царське Село («19 жовтня»); пурпурові вітрила («Пурпурові вітрила»); рожевий квіт ( « Моя любов – рожевий квіт..»; листи з фронту ( «Чуєш…Ти чекай мене…»); Каперна(«Пурпурові вітрила»); повні кишені горіхів ( «Пісня пісень»); «Поета дім опальний» («19 жовтня»); величезна картина в бібліотеці («Пурпурові вітрила»; «чудовий май» ( «Коли настав чудовий май..»); Егль («Пурпурові вітрила»); переддень Пасхи ( «Пісня пісень») ; берега Неви («19 жовтня»); гарячий суп з баранини («Пурпурові вітрила»); багряне убрання лісу («19 жовтня»); промениста каблучка («Пурпурові вітрила»); Суламіф ( «Пісня пісень»); «Він раб чуток, підозрень і страстей…»(«19 жовтня»); одеколон «Роза – мімоза» («Пурпурові вітрила»); політ героя над океаном ( «Пісня пісень»); «Секрет» («Пурпурові вітрила»); «зачарована принцеса» ( «Пісня пісень»); цвяхи з рук Христа, замазані блакитною фарбою (« Пурпурові вітрила»); «Стріли її –стріли вогняні» ( «Пісня пісень»).
Диктант « Цікаві подробиці»
( за змістом розділу «Дружба і кохання)
-
У якому місті розташований музей, кімнати якого стилізовані під каюти вітрильника? Творчості якого письменника він присвячений ? ( місто Феодосія, музей
О. Гріна )
-
Який біографічний факт ліг в основу створення поезії Г. Гейне «Коли настав чудовий май…» ( нерозділене почуття кохання до кузини Амалії)
-
Де заходяться міста Гель – Г’ю, Лісс, Зурбаган?
( вигадані міста творів О. Гріна)
-
На чому Шолом – Алейхем міг записувати рядки своїх майбутніх творів, коли приходило натхнення? ( на днищі бочки, у трамваї, на таці для самовара)
-
« Я стою, неначе у квітах і хвилях, а над головою пташина зграя. Якщо є зараз по – справжньому щаслива людина, то це я». Кому належать ці слова? ( О. Гріну)
-
Назвіть прізвища трьох найкращих ліцейських друзів
О. С. Пушкіна, які присвятили своє життя поезії?
( А. Дельвіг, В. Кюхельбекер, І. Пущин)
-
Які біографічні факти відобразилися у вірші Р. Бернса « Моя любов – рожевий квіт»? ( батько майбутньої дружини поета довго не давав згоди на шлюб, тому закохані змушені були одружитися таємно)
-
Які міста України відвідав О. С. Пушкін під час південного вигнання? ( Київ, Чернігів, Катеринослав
( нині Дніпро), Одесу)
-
Кому належала ініціатива створення Царськосельського ліцею? ( державному діячу М. Сперанському)
-
Який композитор поклав на музику сорок чотири вірші Г. Гейне? ( Роберт Шуман)
-
Як звучить ім’я народного артиста України, який за неперевершену гру в спектаклі « Тев’є – Тевель» ( за мотивами творів Шолом – Алейхема) здобув титул «Жива легенда») ?
( Богдан Ступка)
Список використаної літератури:
-
http://ocls.kyivlibs.org.ua/pushkin/ukr_biogr_pushkin.htm
-
http://msmb.org.ua/books/thematic_bibliography/209/
-
http://grinworld.orghttp://dovidka.biz.ua/robert-berns-moya-lyubov-analiz/http:/
-
www.ukrcenter.com/Література/Шолом-Алейхем/47897-1/Пісня-пісень
-
http://librebook.me/list/person/aleihem_sholom
-
https://studfiles.net/preview/5462217/page:37/
-
Тынянов Ю. Н. Пушкин. - Москва.: «Книга», 1983. – 240 с.
-
Кунин В. В. Друзья Пушкина: Переписка; Воспоминания; Дневники: в 2 т.. – М.: Правда, 1986. – 640 с.
Поділіться з Вашими друзьями: |