М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р



Скачати 350,57 Kb.
Дата конвертації25.06.2017
Розмір350,57 Kb.



Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Первомайська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1

Методична розробка

уроку на тему:

«

Предмет: історія України

Автор: вчитель історії

Важоха Любов Миколаївна

м. Первомайськ

2014р.

Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р.

 Методичне забезпечення уроку:



Мета: охарактеризувати перебіг та наслідки воєнних дій у 1914 р. на території України; з’ясувати, за яких обставин Східна Галичина та Північна Буковина були захоплені російськими військами, а також розкрити суть політики російської адміністрації на західноукраїнських землях; розвивати в учнів навички самостійної та дослідницької роботи, вміння на основі візуальних і текстових джерел інформації характеризувати історичні події, робити висновки та узагальнення; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.

Основні поняття: «Галицька битва»,окупація, депортація, Греко-католицька церква, «Галицько-Волинське генерал-губернаторство».

Основні дати: 10 серпня — 13 вересня 1914 р.— Галицька битва;

15 вересня 1914 р.— депортація митрополита А. Шептицького;

16 жовтня 1914 р.— обстріл німецько-турецьким флотом Севастополя, Одеси, Феодосії.



Обладнання: довідники, хрестоматія, карти-схеми в підручнику, додаткова тематична література, мультимедійна презентація «Галицька битва», атлас - шаблон, картки з документами.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форми і методи проведення уроку: застосування мультимедійних та проектних технологій, тестовий контроль знань.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на карті території України, де у 1914 р. відбувались воєнні події Першої світової війни;

• визначати хронологічну послідовність подій Першої світової війни на території України;

• на основі аналізу різних джерел інформації характеризувати воєнно-політичні події 1914 р.

Міжпредметні зв’язки: географія, економіка, література.

Чому цей урок інноваційний? Під час проведення уроку застосовуються мультимедійні та предметні технології, підготовка викладача та учнів до уроку передбачала ретельне вивчення інтернет-джерел, тому подання матеріалу було нетрадиційне, що забезпечило високий рівень знань учнів.

Хід уроку



Війна не може бути справедливою, тому що

воювати справедливо неможливо,

навіть якщо воюєш за справедливість.

Т.Котарбиньський

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за питаннями

Яку тему ми розглядали на попередньому уроці ?



    1. Доповніть схему. ( на екрані)



АНТАНТА ТРОЇСТИЙ СОЮЗ

( ? ) ( ? )



? - Перша світова війна

2 .Визначте характер Першої світової війни.



Війна мала несправедливий, загарбницький характер з боку держав обох блоків. Вони прикривалися гаслами захисту вітчизни й майбутнього своїх

народів, знищували в полум’ї війни мільйони безневинних, ошуканих шовіністичною пропагандою людей. Лише з боку Сербії, Бельгії, Чорногорії війна мала справедливий характер, оскільки вони боролися за власну незалежність і були жертвами агресії.

3.Чому Перша світова війна для українців була особливо трагічною?



ІІІ . Мотивація навчальної діяльності

Перша світова війна стала для Європи першим жахливим досвідом сучасного ведення воєнних дій. Про катастрофічні масштаби цього конфлікту свідчать хоча б окремо взяті статистичні дані: 33 країни, які раніше чи пізніше взяли участь у війні, мобілізували 65 млн солдатів, з яких 10 млн загинуло і 20 млн було поранено. Жертви серед цивільного населення були майже такими ж. Війна набрала не лише масового, а й тотального характеру. Щоб підтримати величезні армії, що воювали на фронті, цілі суспільства з їхніми економіками впрягалися у колісницю війни. Зростаючі втрати призводили до страшного напруження сил на фронтах і в тилу, оголювали й поглиблювали фатальні політичні й соціально-економічні вади старих імперських порядків Європи. В результаті для Німеччини, Турецької та Австро-Угорської імперій (так званих Центральних держав), а також Російської імперії, яка разом з Великобританією, Францією та Сполученими Штатами входила до Антанти, війна зрештою стала змаганням на самознищення.



Перегляд відеофрагменту «Початок Першої світової війни»

Влітку 1914 р. загострення протиріч між імперіалістичними державами сягнуло фатальної межі, світ опинився у полум'ї Першої світової війни . Ця війна поставила Україну в епіцентр військово-політичних подій.

Не маючи своєї державності, щоб захистити свої корінні інтереси, українці зазнали у війні особливо відчутних втрат. Вони воювали по обидва боки ворогуючих сторін, змушені були вбивати один одного, воюючи за імперії, які ігнорували українські національні інтереси. Війна готувала Україні величезні страждання і руїни, оскільки воєнні дії велися на її території.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Галицька битва. Захоплення російськими військами Східної Галичини та Північної Буковини

Згадайте

1. Якими були плани Росії щодо Західної України в Першій світовій війні?
2. Які демагогічні прийоми використовувала Російська імперія для маскування своїх справжніх цілей?

Мультимедійна презентація учнів «Галицька битва»

Безпосередньо на території України воєнні дії вів Південно-Західний фронт, що простягався на 450 км від Івангорода до Кам'янця-Подільського. Командуючим спочатку був генерал М. Іванов, а з березня 1916 р.— генерал О. Брусилов.

Одночасно з операцією Північно-Західного фронту проти Німеччини на Південно-Західному розгорнулася грандіозна битва, яка отримала назву Галицької. Вона тривала 33 дні — від 10 серпня до 13 вересня 1914 р. З обох боків, Австро-Угорщини і Росії, в ній брало участь 1,5 млн солдатів і офіцерів: близько 700 тис. чол. російських військ і понад 830 тис. чол. австро-угорської армії.

21 серпня російські війська зайняли Львів. У подальших боях, 24— 30 серпня, біля містечка Городок (40 км на захід від Львова) австрійські війська були розгромлені й відступили спочатку на р. Сян, а потім, на початку вересня, до р. Дунаєць. Російські війська оточили і блокували добре укріплену фортецю Перемишль. На 13 вересня російська кіннота вийшла на рубіж р. Віслока у 80 км від Кракова.



Презентація : «Бойовий шлях легіону УСС»

- Складання хронологічної таблиці «Бойовий шлях Українських Січових стрільців»

У складі австрійської армії воювало з'єднання, створене українськими патріотами Галичини, - легіон Українських січових стрільців («усусів»). «Усуси» складали військову присягу на вірність імперії і на вірність Україні. Себе вони вважали першим підрозділом української армії, що формуватиметься у ході війни і своєю метою матиме боротьбу за незалежність України.
Участь українських січових стрільців,незважаючи на їх нечисленність,у бойових діях Першої світової війни була досить помітною.


Командування айстро-угорської армії використало їх в осінній кампанії1914 р. в кровопролитних гірських боях на перевалах Карпат. 25 вересня в районі Сянони в бою за Ужоцький перевал прийняв бойове хрещення перший із підрозділів легіону – сотня Осипа Семенюка. У бою з кубанськими козаками загинули 22 січові стрільці. Командування австро-угорської армії, не враховуючи думки українських старшин, поділило решту легіону на окремі розвідувальні групи по 20 стрільців у кожній і наказало їм збирати інформацію в тилах російської армії. Після невдалих спроб перетнули лінію фронту більшість груп, зазнавши втрат, повернулися назад. Після провалу цього плану 7 жовтня усі сотні УСС зайняли лінію оборони на Бескидах.

У першій половині жовтня січові стрільці брали участь у контрнаступі айстро-угорської армії через Карпатські перевали в напрямку на Стрий, Миколаїв, Львів. Заступник начальника Генштабу айстро-угорської армії генерал-майор гетер повідомляв до Відня, що «українські січові стрільці відзначилися при витісненні російських військ із Карпат». На початку листопада російська армія перейшла в контрнаступ, намагаючись прорватися в Закарпаття. 3-5 листопада 1914 р. в запеклих боях під Синьовидним сотні УСС під командуванням Р.Дудинського, С.Горука, В.Дідушка, К.Гутковського, З.Носковського не лише відстояли свої позиції, а й завдали значних втрат противнику. У полон було захоплено 130 російських солдат. 10 листопада січові стрільці отримували перші бойові нагороди- «Медалі хоробрості» ІІ класу. Звертаючись до січовиків, командир 55-ї дивізії генерал Г.Фляйшман сказав : «Українці! Ви гідно і хоробро боретеся з ворогом і дали на це докази».

- Хронологічна таблиця «Бойовий шлях Українських Січових стрільців»



Дата

Подія

к. серпня 1914 р.

Формування першої (Д.Вітовський) та другої (Е.Коник) сотні у Львові

30 серпня 1914 р.

Передислокація легіону до Стрия

3 вересня 1914 р.

Складення січовиками присяги

Початок вересня 1914 р.

Передислокація січовиків на Закарпаття

25-28 вересня 1914 р.

Перші бої січовиків на Ужоцькому та Верецькому перевалах

Вересень 1914 р.

Партизанські дії партизанських двадцяток січовиків у Карпатах

Жовтень 1914 р.

Участь УСС у контрнаступі австрійських військ



Історична задача

Соціальний склад Легіону УСС був таким: 60% січових стрільців належали до інтелігенції (академічна та шкільна молодь, кандидати адвокатури, учителі шкіл та гімназій); 20% -- робітнича молодь; 15 % - селянська молодь; 5 % - сини дрібних власників. Неписьменних січовиків було лише 10,1 %. Чим можна пояснити такий соціальний склад Легіону УСС? Як це вплинуло на його бойовий шлях?

УСС були не єдиним збройним формуванням українців у роки війни. На Буковині в листопаді 1914 року один із лідерів українського визвольного руху, депутат рейхстагу М.Василько, скориставшись досвідом галицьких українців, також організував добровольчий гуцульсько-буковинський легіон. На відміну від УСС, його формування відбувалося під повним контролем австрійської адміністрації. Загальна кількість цього легіону становила спочатку 1,5 ттис., а згодом 2,5 тис. осіб. На думку діячів українського руху Буковини, «українські гуцульські стрільці» стали «живим доказом лояльності буковинських українців» до австрійської влади. Селянам, яких записували до легіону, обіцяли, що вони захищатимуть лише свої села, інакше їх відправлять ополченцями до Угорщини. Тому його формування не супроводжувалося таким національним піднесенням в краї, як серед українців Галичини.Фактично створений нашвидкуруч легіон більше нагадував партизанські групи, між армій сякий підрозділ. Рік по тому, не відігравши важливої ролі в подіях війни, австрійська влада ліквідувала український легіон на Буковині.

Внаслідок Галицької битви російські війська зайняли Східну частину Західної Галичини, а також майже всю Буковину з м. Чернівці. Австрійська армія втратила 400 тис. чоловік, зокрема 100 тис. полоненими, російська армія — близько 230 тис. чоловік. Плани німецького командування утримати Східний фронт силами однієї Австро-Угорщини зазнали краху.

Галицька битва — одна з найбільших стратегічних операцій Першої світової війни. Вона характеризувалася складністю і великим розмахом. Воєнні дії розгорнулися спочатку на фронті в 320 км, який розширився потім до 400 км, і продовжувалися понад місяць.

Вони складалися з ряду одночасних і послідовних операцій групп армій. Її завершенням стало загальне переслідування австро-угорських військ усіма російськими арміями Південно-Західного фронту. Таким чином, «Велика Галицька битва», як її називали, закінчилася цілковитою поразкою австро-угорської армії. Вона позбавилася понад третини свого складу і до кінця війни вже не змогла оправитися від цього удару.



Проміжний підсумок.

Робота з картою

1. Покажіть на карті територію, де 1914 року розгорталася Галицька битва.

2. Які землі в результаті Галицької битви були зайняті російськими військами?

У ч и т е л ь.

На початку зими 1914 року російські війська вели важкі, кровопролитні бої в передгір’ях Карпат. У суворі морози росіяни долали зледенілі гірські схили, пробиралися через замети.

У результаті їм удалося оволодіти значною частиною Карпатського хребта. Таким чином, у грудні 1914 р. в руках росіян опинилися майже всі землі Австро-Угорщини, населені українцями (не лише Галичина й Буковина, а й частина Закарпаття).

Коли розгорталися бої на західноукраїнських землях, виникла загроза і з півдня. Наприкінці липня 1914 р., за підозрілого потурання з боку англо-французької ескадри, що дисклокувалася в Середземному морі, у Чорне море через Дарданелли увійшли німецькі крейсери «Гебен» і «Бреслау». В ніч з 15 на 16 жовтня 1914 р. німецько-турецький флот раптово обстріляв Севастополь, Одесу, Феодосію і Новоросійськ. Туреччина включилася у війну на боці австро-німецького блоку. Для Росії утворився ще один фронт — Кавказький.



Політика російської адміністрації на західноукраїнських землях

ЗАХОПЛЕННЯ РОСІЙСЬКИМИ ВІЙСЬКАМИ СХІДНОЇ ГАЛИЧИНИ І ПІВНІЧНОЇ БУКОВИНИ

Згадайте

1. Якими були плани Росії щодо Західної України в Першій світовій війні?
2. Які демагогічні прийоми використовувала Російська імперія для маскування своїх справжніх цілей?

Творче Завдання

Які причини викликали антиукраїнську політику російської влади в Галичині?

Як було з'ясовано, на початку війни галицькі та буковинські землі були завойовані російськими військами.

Проблемне завдання.

Визначте основну мету російської адміністрації на західноукраїнських землях.

Робота з документом

Із Маніфесту головнокомандувача російської армії великого князя Миколи Миколайовича від 18 серпня 1914 р.

«…Как бурный поток рвет камни, чтобы слиться с морем, так нет силы, которая бы остановила русский народ в его порыве к объединению. Да не будет больше подъярмленной Руси! Достояние Владимира Святого, земля Ярослава Осмомысла и князей Даниила и Р омана, сбросив иго, да водрузит стяг единой, неразделимой и великой России! Да свершится Промысел Божий, благословивший дело великих собирателей земли Русской. Да поможет Господь царственному своєму помазаннику, императору Николаю Александровичу всея России, завершить дела великого князя Ивана Калиты. А ты, многострадальная братская Русь, встань на сретение русской рати. Освобождаемые русские братья! Всем вам найдется место на лоне матери России. Не обижая мирных людей, какой бы они ни были народности, не полагая своего счастья на притеснении иноземцев, как это делают швабы, обратите меч свой на врага, а сердца своё к Богу, с молитвой за Россию и русского царя».



Завдання

1. Чому Маніфест, на вашу думку, був написаний не українською, а російською мовою?

2. Яку мету переслідував Маніфест? Який зміст вкладено в слова про «единую, неделимую и великую Россию»?

3. Яке завдання ставила Російська імперія, захопивши територію Галичини?

У ч и т е л ь. Основною метою російської адміністрації на західноукраїнських землях було знищення основного центру зосередженого тут українського національного руху, створення передумов для органічного включення цих земель до складу Російської імперії.

На виконання цього завдання були спрямовані «заходи» новопризначеного генерал-губернатора Галичини графа О. Бобринського.

Царський уряд уже в перші дні війни став здійснювати широкомасштабну антиукраїнську акцію, маючи на меті повністю ліквідувати український рух, вважаючи його «сепаратизмом» і «мазепинством». «Кінець українству!» — таке було гасло царської адміністрації.

Про це відверто заявив О. Бобринський:

«Східна Галичина і Лемківщина — споконвіку корінна частина єдиної великої Русі; у цих землях корінне населення завжди було російським, устрій їх через це повинен бути заснований на російських засадах.

Я буду запроваджувати тут російську мову, закон і устрій». Вся політика російської адміністрації якомога швидше прагнула винищити всі місцеві особливості українського населення, витруїти національну свідомість і перетворити галицьких українців у «настоящих русских».

Ця політика, зрозуміло, цілком схвалювалася царем Миколою II, який особисто відвідав Східну Галичину.

Завдання

Робота з підручником (стор. 81-83)

— Зробіть висновок про характер політики російської адміністрації в Галичині й Північній Буковині.



Робота з таблицею

Політика російської адміністрації на західноукраїнських землях

• Поділ Галицько-Волинського генерал-губернаторства на губернії:

Львівську, Перемишльську, Тернопільську і Чернівецьку.

• Призначення на посади в адміністрації російських урядовців, серед

яких чимало було хабарників, злодюг, п’яниць.

• Припинено видання всіх українських газет і журналів, закрито

українські товариства й школи, заборонено продавати або брати

з бібліотек будь-які українські книги.

Політика російської адміністрації на західноукраїнських землях

• Насильницька русифікація. Відкриття замість українських шкіл

російських, повсюдне запровадження російської мови.

• Репресії проти місцевої інтеліґенції, масові депортації населення.

Переслідування і примусове вивезення до Сибіру українських діячів



Робота з поняттями: окупація, репресії, депортація

Яскравим прикладом репресивної політики щодо греко-католиків, зокрема відомих представників духовенства, є арешт (15 вересня 1914 р.) та ув'язнення митрополита Української греко-католицької церкви А. Шептицького.



Повідомлення учнів.

Учні виступають з повідомленнями про А. Шептицького. Учитель доповнює і коментує виступи.



У ч и т е л ь.

Проти українського населення царська адміністрація застосовувала масштабні репресії. Як писав у своєму офіційному звіті жандармський полковник Мєзенцев, лише за кілька місяців ним було проведено тисячу двісті арештів і тисячу обшуків. Тільки через київські тюрми дорогою на Схід було вивезено понад 12 тис. чол.

Жорстоких переслідувань зазнала греко-католицька церква. Її глава митрополит Андрій Шептицький був заарештований, вивезений через Київ на Схід і перебував у тюрмі Суздальського монастиря аж до лютого 1917 р. Разом були ув’язнені й депортовані на Схід чимало інших діячів греко-католицької церкви. Синод московської церкви надіслав до Галичини фанатиків православ’я архі-єпископа Євлогія з Холму і владику Антонія з Харкова, які щосили прагнули покінчити з греко-католицькою церквою і насильно навернути населення на православ’я. Майже до двохсот парафій було призначено священиків із Росії.

Творче завдання

• Відомий український громадський діяч та історик Д.Дорошенко назвав окупаційну політику російської влади в Галичині «тріумфом російського націоналізму», а добре відомий своїми консервативними поглядами лідер партії кадетів П. Мілюков, член Державної думи, називав політику царського уряду в Західній Україні «європейським скандалом». Чи відповідала реаліям така оцінка подій?



V. Узагальнення та систематизація знань

Історичний диктант

Дайте заперечну або ствердну відповідь.

1. Галицька битва — одна із найбільших битв Першої світової війни.

2. На території України воєнні дії вів Південно-Західний фронт.

3. Командуючим Південно-Західного фронту в Г алицькій битві був О.Брусилов.

4. Галицька битва тривала з серпня по жовтень 1914 р.

5. Галицька битва тривала 33 дні.

6. 21 серпня російські війська зайняли місто Львів.

7. Внаслідок Галицької битви російські війська зайняли Східну Галичину, частину Західної і майже всю Буковину з м. Чернівці.

8. В ніч з 15 на 16 листопада 1914 р. німецько-турецький флот несподівано обстріляв Севастополь, Одесу, Феодосію і Новоросійськ.

9. Основною метою російської адміністрації на західноукраїнських землях було створення передумов для органічного включення цих земель до складу Російської імперії.

10. На території західноукраїнських земель було створено Галицько-

Волинське генерал- губернаторство.

11. Генерал-губернатором новоствореної губернії було призначено графа

О. Мєзенцева.

12. У 1914 р. було заарештовано митрополита греко-католицької церкви Андрія Шептицького.



VІ.Підсумок уроку

Технологія « Три речення»

Слово вчителя

Україна була одним з об'єктів експансії обох воюючих сторін.

Проте жодна з країн, які воювали, не обіцяла Україні відновлення держави і соборності. Вони переслідували власні егоїстичні інтереси. Однак історія має власну логіку, яка не співпадає ні з таємними планами, ні з демагогічними заявами імперських урядів. Досвід історії показує, що найчастіше розпад багатонаціональних імперій спричинювали війни, які різко загострювали всі внутрішні суперечності в державі й призводили до політичних переворотів чи народних революцій. Та правителі імперій, як правило, цих уроків не пам'ятали і саме війни вважали ефективним засобом зміцнення своєї могутності.

Страхітлива Перша світова війна була злочином перед людським суспільством. Вона вкарбувалася у тіло й душу народів, повсякчас нагадувала про себе втратами і каліцтвом близьких і рідних, але не стала останньою пересторогою.



Рефлексія : прийом «Три «М» + «Д»

Пропоную учням назвати три моменти, які у них вийшли добре в процесі уроку, і одну дію,яка покращить їх роботу на наступному уроці.



VІІ. Домашнє завдання

    1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

    2. Повторити за курсом всесвітньої історії, як розгорталися події Першої світової війни в 1914-1916 роках.

    3. Групі учнів підготувати презентацію «Брусиловський прорив».


Додаток № 1

Пам’ятка для аналізу письмового історичного джерела (документа)

1. Час створення.

2. Коротка характеристика досліджуваного історичного періоду.

3. Мета створення документа.

4. Хто автор і що про нього відомо?

5. Ставлення автора до подій та історичних діячів.

6. Про що йдеться у документі?

7. Якою є головна ідея документа?

8. Про що умовчує документ? З чим це пов’язано?

9. У чому полягає цінність документів під час вивчення історичних подій, процесів, діяльності історичних діячів того часу?

10. Дайте власну оцінку значення історичного джерела.

Додаток №2.

Алгоритм складання характеристики історичної особи (діяча)

1. Коротка характеристика історичної епохи, в яку жила та діяла історична особа.

2. Коли та в якій державі(ах) або країні(ах) жила та діяла історична особа?

3. Зовнішній вигляд та біографічні дані. До якої верстви суспільства належала особа, яке мала соціальне становище у тогочасному суспільстві?

4. Які інтереси та потреби відстоювала історична особа? Мета її діяльності .

5. Які реальні можливості мала історична особа, щоб вирішити проблемні питання того часу, змінити життя суспільства.

6. Засоби, що допомагали досягти бажаної мети?

7. Які верстви населення були задоволені діяльністю історичної особи, а які ні? Чим це можна пояснити?

8. Суперечливі риси характеру (життєдіяльності) та його (їх) вплив на перебіг історичних подій, процесів, що відбувалися.

9. Результати діяльності.

10. Які історичні джерела допомагають вивчити життя даної історичної особи?

11. Оцінка історичної особи.

12. Дайте власну оцінку діяльності історичної особи. Зробіть об’єктивні висновки.

Додаток №3

Історичний диктант

Дайте заперечну або ствердну відповідь

(графічний диктант)

1. Галицька битва — одна із найбільших битв Першої світової війни.

2. На території України воєнні дії вів Південно-Західний фронт.

3. Командуючим Південно-Західного фронту в Г алицькій битвібув О.Брусилов.

4. Галицька битва тривала з 20 серпня 1914 — 23 вересня 1914 р.

5. Галицька битва тривала 33 дні.

6. 21 серпня російські війська зайняли місто Львів.

7. Внаслідок Галицької битви російські війська зайняли Східну Галичину, частину Західної і майже всю Буковину з м. Чернівці.

8. В ніч з 15 на 16 листопада 1914 р. німецько-турецький флот несподівано обстріляв Севастополь, Одесу, Феодосію і Н оворосійськ.

9. Основною метою російської адміністрації на західноукраїнських землях було створення передумов для органічного включення цих земель до складу Російської імперії.

10. На території західноукраїнських земель було створено Галицько-

Волинську губернію.

11. Генерал-губернатором новоствореної губернії було призначено графа

О. Мєзенцева.

12. У 1914 р. було заарештовано митрополита греко-католицької церкви Андрія Шептицького.



Додаток 4.

1. «Русскому народу» (Маніфест головнокомандувача російської армії від 18 серпня 1914 р.)

Братья! Творится суд Божий! Терпеливо, с христианским смирением в тече-ние веков томился русский народ под чужеземньїм игом, но ни лестью, ни гоне-нием нельзя бьіло сломить в нем чаяний свободу. Как бурньїй поток рвет кам-ни, чтобьі слиться с морем, так нет сильї, которая бьі остановила русский народ в его порьіве к обьединению. Да не будет больше подьярмленной Руси! Досто-яние Владимира Святого, земля Ярослава Осмомьісла и князей Даниила и Романа, сбросив иго, да водрузит стяг единой, неразделимой и великой России! Да свершится Промьісел Божий, благословивший дело великих собирателей земли Русской. Да поможет Господь царственному своєму помазаннику, импе-ратору Николаю Александровичу всея России, завершить дела великого князя Йвана Калиту. А тьі, многострадальная братская Русь, встань на сретение русской рати. Освобождаемьіе русские братья! Всем вам найдется место на лоне матери России. Не обижая мирньїх людей, какой бьі они ни бьіли народности, не полагая своего счастья на притеснении иноземцев, как зто делают швабьі, обратите меч свой на врага, а сердца свои к Богу, с молитвой за Россию и русского царя.

Дорошенко Д. Історія України. 1917-1923 рр.
Доба Центральної Ради. - Ужгород, 1932. - Т. І. - С. 6.

Запитання і завдання

1) Захоплюючи територію тієї чи іншої іноземної держави, російське командування зверталося до місцевого населення його рідною мовою. Маніфест великого князя Миколи Миколайовича був видрукуваний і поширювався російською мовою. Чим це пояснюється?


2) Наскільки об'єктивно змальовано в Маніфесті історичне минуле українського і російського народів? Який історичний зміст вкладено в слова про «єдиную, неразделимую и великую Россию»?
3) З якою метою в Маніфесті фальсифікується історичне минуле?

Додаток 5.

Український історик В. Верига про історичне призначення легіону УСС

Українські січові стрільці мали бути не тільки виявом лояльності галицьких українців супроти Австрії, але й інструментом української політичної репрезентації (представництва. -Авт.), зокрема після закінчення війни при новому розподілі Європи. Галицькі політики планували за допомогою свого легіону осягнути більші впливи в австрійському уряді, подібно, як це робив один із творців об'єднаної Італії в половині XIX ст. граф Каміллоді Кавур, прем'єр королівства П'ємонту. У часи Кримської війни він вислав невелику військову частину на допомогу Англії та Франції й завдяки цьому мав доступ до мирної конференції в Парижі в 1856 р. Там він міг підняти справу об'єднання Італії й остаточно увійшов у коло творців європейської політики, що йому дуже придалося в 1860-х роках (період об'єднання Італії. - Авт.).

Верига В. Визвольні змагання в Україні. 1914-1923.-Львів. 1998. - Т. І.-С. 17

Запитання і завдання
1. Згадайте, на якій підставі Галичину вважали «українським П 'ємонтом».
2. Наскільки обгрунтованими, на вашу думку, були надії галицьких політиків за допомогою легіону Українських січових стрільців «осягнути більші впливи в австрійському уряді»і вплинути в майбутньому на долю України?

Додаток № 6

Експрес-опитування з теми «Україна в роки Першої світової війни»

І.Дайте одну правильну відповідь

1.Перша світова війна розпочалася :

А)28 червня 1914р б) 1 серпня 1914р в) жовтень 1914р г) травень 1915р

2.До складу Антанти входили:

А).Франція , Німеччина , Росія Б) Англія , Австро - Угорщина , Італія

В)Росія , Франція , Англія Г) Англія, Франція , Австро - Угорщина

3.До Троїстого союзу входили країни :

А.Франція , Німеччина , Росія Б) Англія , Австро - Угорщина , Італія

В)Австро - Угорщина ,Німеччина , Італія. Г) Англія , Франція , Австро - Угорщина

4.Головну Українську Раду в серпні 1914р очолив :

А) Є. Коновалець; б) К.Левицький ; в) С.Єфремов г) Ю.Романчук

5Назвіть одного із засновників організації Союзу визволення України :

А) Г.Бобринський б) Д.Донцов в) Ю.Лисан г) Д.Вітовський

6.ТУП закликало :

А)підтримати Російську імперію сподіваючись на надання автономії Україні в майбутньому

Б) Підтримати австрійців , які допоможуть перетворити Галичину на центр всіх українських земель;

В)не підтримувати нікого;

ІІ. Знайдіть відповідність

7.


1 .Інтервенція

А. вид матеріальної міжнародно - правової відповідальності, що полягає у відшкодування збитків від агресії державою , що скоїла агресію , державі , що зазнала нападу

2.Анексія

Б. мир або перемир’я , які укладені із противником державою , яка входить до коаліції країн , що веде війну , без відома або згоди своїх союзників

.3.Репарація

В. під час війни - примусові грошові або натуральні стягнення з населення окупованої території, що їх проводять окупаційні війська;

4.Контрибуція

Г. збройне вторгнення іноземних військ на територію держави.

5.Сепаратний

мир









8.Обери причини Першої світової війни.( 4 правильні відповіді )

А)загострення протиріч між провідними державами світу;

Б) бажання провідних країн світу допомогти Україні здобути незалежність;

В)бажання загарбати нові території, встановити контроль над ринками збуту;

Г) вимога продовження Столипінської реформи;

Д) наявність двох ворогуючих блоків Троїстого союзу та Антанти;

Е) посилення процесу мілітаризації внаслідок розвитку НТР ;

Є)особисті стосунки між правлячими колами Сербії та Австро – Угорщини;


9.Про яку подію йдеться ?

« 2 серпня 1914р- об єднання із представників трьох галицьких партій - УНД, УРП , УСДП заснувало на чолі з К.Левицьким...»

10.Яка подія сталася раніше:

А) Битва на р. Марні чи Галицька битва ?

Додаток № 7

Документ


1. З таємної доповіді міністра закордонних справ Росії про цілі Антанти. 14 вересня 1914 року

1. Головна мета союзників – зламати могутність Німеччини та її претензії на військове й політичне панування...


2. Територіальні зміни повинні визначатися принципом національностей.
3. Росія приєднує до себе нижню течію Німану та східну частину Галичини, а до Царства Польського вона приєднує східну Познань, Сілезію та західну частину Галичини.
4. Франція повертає назад Ельзас-Лотарингію, додавши до неї яку хоче частину рейнської Пруссії та Палатинату.
5. Бельгія істотно розширює свою територію.
6. Шлезвіг-Голштінія повертається Данії...
9. Сербія приєднує до себе Боснію і Герцеговину, Далмацію та Північну Албанію...
11. Греція приєднує до себе південь Албанії, за винятком Валлони, яка відійде до Італії.
12. Англія, Франція та Японія поділять між собою німецькі колонії...
14. Німеччина й Австрія заплатять воєнну контрибуцію.

Додаток 8.

Схема аналізу історичних карикатур

Опис: Просто точно опишіть, що ви бачите. На цій стадії не прагніть будувати припущення про те, що ви бачите.

Наприклад:


  • Опишіть персонажі, зображених у карикатурі. Як вони одягнені? Що вони роблять?

  • Наскільки реалістично чи гіперболізовано зображені персонажі? Якщо зображення гіперболізовано, то якими способами досягається це?

  • Опишіть усі предмети, зображені в карикатурі. Наскільки реалістично чи ні зображені предмети?

  • Опишіть, що ви бачите на задньому плані, на передньому плані, у центрі, з лівої і правої сторони карикатури.

Інтерпретація доказу

Чому ви так думаєте? Які засоби застосовує автор?

Наскільки ви упевнені в цьому?

1. Чи впізнаєте Ви персонажі, зображені у карикатурі? Якщо це реальні люди, то назвіть їх і яке вони займали становище в суспільстві на момент створення карикатури.
2. Перевірте дату опублікування карикатури. Якій  події чи питанню присвячена карикатура?
3. Що ви знаєте про цю подію чи питання, а також про осіб, зображених на карикатурі?
4. Що позначає підпис під карикатурою? Вона смішна чи іронічна? Якщо так, то якими способами досягається той чи інший ефект?
5. Вкажіть усі символи, що використовуються карикатуристом. Чому художник використовував саме ці символи?
6. Персонажі зображені позитивно чи негативно?
7. Яке ставлення карикатуриста до змісту карикатури? Позитивне воно чи негативне?

 

 

Перелічіть будь-які інші історичні джерела, що могли б вам допомогти перевірити вірність ваших висновків щодо цієї карикатури.

Наскільки ефективна дана карикатура в досягненні своїх цілей?

Чи змінила дана карикатура вашу власну інтерпретацію події, питання чи осіб, до яких вона відноситься?

Додаток 9.



Технологічна картка уроку з теми :

«Воєнні дії на території України в 1914 році»

План.


  • Воєнні дії на території України у 1914 р.

  • Захоплення російськими військами Східної Галичини та Північної Буковини.

  • Основні напрямки політики російського царизму на західноукраїнських землях




  • Основні поняття : Галицька битва;

  • Галицько – Волинське генерал – губернаторство;

  • Окупаційний режим;


Основні дати і події:

  • 10 серпня – 13 вересня 1914р. - Галицька битва

  • 15 вересня 1914 р.- депортація митрополита А.Шептицького

  • 16 жовтня 1914 р. –обстріл німецько-турецьким флотом Одеси,Севастополя

І . Актуалізація опорних знань учнів Доповніть схему.



АНТАНТА ТРОЇСТИЙ СОЮЗ

( ? ) ( ? )



Перша світова війна

Проблемне завдання

  • Чи можна політику російського царизму на західноукраїнських землях вважати політикою окупаційного режиму?

Завдання 1

Галицька битва.

Захоплення російськими військами Східної Галичини та Північної Буковини

  • Коли відбулася Галицька битва?

  • Назвіть сторони, що приймали участь в цій битві

  • Назвіть території,де відбувалися військові дії

  • Скільки часу тривала битва?

  • Чим закінчилася Галицька битва?


Завдання2. Історична задача

Соціальний склад Легіону УСС був таким:

60% січових стрільців належали до інтелігенції (академічна та шкільна молодь, кандидати адвокатури, учителі шкіл та гімназій); 20% -- робітнича молодь; 15 % - селянська молодь; 5 % - сини дрібних власників. Неписьменних січовиків було лише 10,1 %. Чим можна пояснити такий соціальний склад Легіону УСС? Як це вплинуло на його бойовий шлях?
Завдання 3.

Спираючись на різноманітні джерела та матеріали підручника,наведіть докази твердження:Україна — арена військових дій —»



Завдання 4

» Склади визначення терміну.

збройними, зайняття, силами,частини, держави



Завдання 5.Занотуй !!!

Основні напрямки політики російського царизму на західноукраїнських землях




  • Поділ Галицько – Волинського генерал – губернаторства на губернії - Львівську, Перемишльську, Тернопільську, Чернівецьку;

  • Призначення на посади в адміністрації російських чиновників;

  • Припинення видання всіх українських газет і журналів, закриття українських товариств і шкіл;

  • Насильницька русифікація, відкриття російських шкіл, повсюдне запровадження російської мови;

  • Депортація українського населення вглиб Росії;

  • Опора на москвофільські організації, які підтримували політику російського царизму


Завдання 5. Висловіть власну думку.

  • Чи можна політику російського царизму на західноукраїнських землях вважати політикою окупаційного режиму? Відповідь побудуй за алгоритмом:

    1. Я вважаю , що.. ( викладіть суть вашої точки зору )

    2. Тому що ..( наведіть докази на підтвердження вашої позиції)

    3. Наприклад ...(наведіть факти ,цитати , що підтверджують вашу позицію)

    4. Отже, я вважаю ( узагальніть свою позицію )

Завдання 6.

Обери правильну відповідь на запитання

Вкажіть вислів, який правильно розкриває зміст поняття «позиційна війна»:

а) швидкоплинна війна;

б) військові дії , що мають затяжний характер;

в) відступ по всій лінії фронту

Рефлексія


М

М

М

Д
Три «М» + «Д»

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:and9gct6jydoaqsuxh4nj6jcrefbj9_yfb5rziqsui8xj_jeuw_igjbwhttps://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:and9gct6jydoaqsuxh4nj6jcrefbj9_yfb5rziqsui8xj_jeuw_igjbwhttps://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:and9gct6jydoaqsuxh4nj6jcrefbj9_yfb5rziqsui8xj_jeuw_igjbw https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:and9gct_-kkoem3pn7g7hxh4ok--smg024tyt8vt53ow107ct01g7si_

ФОТОАРХІВ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ

Додаток № 10



картинка 4 из 7
Фото 1 Австро-угорські війська, часів 1-ї світової війни

http://m.io.ua/img_aa/medium/1781/97/17819745.jpg

Фото 2. Учасники боїв в Європі



http://patso.net/wp-content/upload1/hildenbrand-trench_1114449i.jpg

Фото 3. Оборонні укріплення



Аналіз уроку

в 10 класі на тему

« Воєнні дії на території України у 1914 р. «

  • Мета: охарактеризувати перебіг та наслідки воєнних дій у 1914 р. на території України; з’ясувати, за яких обставин Східна Галичина та Північна Буковина були захоплені російськими військами, а також розкрити суть політики російської адміністрації на західноукраїнських землях; розвивати в учнів навички самостійної та дослідницької роботи, вміння на основі візуальних і текстових джерел інформації характеризувати історичні події, робити висновки та узагальнення; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.

  • Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  • Форми і методи проведення уроку: застосування мультимедійних та проектних технологій, тестовий контроль знань.

  • Очікувані результати

  • Після цього уроку учні зможуть:

  • • показувати на карті території України, де у 1914 р. відбувались воєнні події Першої світової війни;

  • • визначати хронологічну послідовність подій Першої світової війни на території України;



  • • на основі аналізу різних джерел інформації характеризувати воєнно-політичні події 1914 р.

  • Міжпредметні зв’язки: географія, економіка, література.


2. Місце уроку в темі. Даний урок є складовою частиною теми «Україна в Першій світовій війні». Він є логічним продовженням попереднього уроку, на якому були розглянуті питання про стан українських земель напередодні Першої світової війни ;зазначено, що контроль за українськими землями мав надзвичайне значення для вирішення воєнного конфлікту в Центральній та Східній Європі.

За для досягнення поставлених мети та завдань, урок був зорієнтований на реалізацію компетентісно-орієнтованого підхіду в навчанні, що забезпечило розвиток предметних компетентностей учнів та індивідуалізацію навчання.

При плануванні даного уроку було враховано те, що учні мають достатні навички аналізу та узагальнення матеріалу, роботи в групах, висловлювання власної думки та мотивованих висновків.
3. Обладнання уроку. На уроці використовувалися такі засоби навчання як підручник,, наочний матеріал, роздавальний дидактичний матеріал, комп’ютер, мультимедійна презентація, інформаційні джерела ІКТ , атласи – шаблони.
4. Чи раціонально був розподілений час. При проведенні уроку всі питання уроку були логічно поєднані. Час, відведений на етапи уроку був використаний раціонально, виконано намічений план. Учні швидко включились в роботу, отримавши на початку уроку емоційний та діловий настрой.

5. Методи навчання. Для розкриття нового матеріалу було обрано дослідницький та частково-пошуковий методи навчання з застосуванням роботи в парах, роботи зі схемами і таблицями, фронтальної бесіди, роботи з текстами, презентації, проектна діяльність( типи проектів :технологічний, творчий, інформаційний). Використані прийоми «Мозковий штурм», ««Упіймай думку», «Поетична хвилинка», «Три речення». Упродовж уроку було забезпечено в класі високу активність і працездатність учнів за рахунок поєднання різноманітних методів та прийомів навчання. На уроці учні показали вміння мобілізувати себе на сприйняття та розуміння інформації, узагальнювати та виділяти головне, робити висновки.
6. Форми навчання. Під час уроку використано індивідуальну та парну та групову роботу учнів. Це дало змогу ефективно розвивати критичне мислення учнів, вміння та навички саморозвитку, самоаналізу та самооцінки.
7. Чи була забезпечена працездатність. На уроці була забезпечена висока працездатність учнів. Усі були залучені до роботи і працювали активно та плідно.

Цьому посприяли ефективний підбір методів та форм роботи, а також встановлення доброзичливої та психологічно комфортної атмосфери на уроці.


8. Контроль знань. Контроль засвоєння знань, умінь і навичок здійснювався вчителем та за методом самооцінювання.
9. Використання кабінету. На уроці використовувся роздатковий матеріал, комп’ютер, проектор.
10. Реалізація мети. При закріпленні нового матеріалу учні показали, наскільки міцно вони засвоїли матеріал теми і вміють його застосовувати під час виконання тестових завдань. Було підведено підсумок про значимість теми у формуванні системи знань учнів, відмічена успішність оволодіння змістом уроку, розкриті недоліки. В кінці дана чітка інструкція щодо виконання домашнього завдання.
Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р iconТема: Початок дослідження території України. Географічні відомості про територію України в античні часи, у літописах І «Повісті минулих літ», відомості в добу Середньовіччя. Перші карти України Г. Л. Боплана

М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р iconПоява людського життя на території україни історія
...
М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р iconУроках фізики» 2013-2014р «Хочеш наукою виховати учня, люби свою науку і знай її, і учні полюблять і тебе, і науку, і ти виховаєш їх»
Досвід роботи учителя фізики Скалівського нвк І-ІІІ ст днз петренка В.І. з проблеми «Формування компетентності самоосвіти та саморозвитку...
М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р iconО. Г. Бандровський // Тези VIII международної конференції «Проблеми історії та археології України»
Бандровський О. Археологічні дослідження на території Закарпаття / О. Бандровський // Тези науково практичної конференції «Рятувальний...
М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р iconУрок, проведений в 11 а класі Учитель Романчук М.І. м. Димитров 2014р
Тема. Григір Тютюнник. Новела «Три зозулі з поклоном». Образ любові як втілення високої християнської цінності
М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р iconЛекція Визвольні змагання 1914-1921 рр
Лекція Визвольні змагання 1914-1921 рр.: відродження Української держави. Україна між двома світовими війнами
М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р iconТема уроку. Література рідного краю Леонід Куліш. «Свірочка» Мета уроку
Мета уроку: розширити читацькі інтереси школярів, викликати інтерес до Леоніда Куліша як письменника; показати, як дорослішали діти...
М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р iconПізнання літературних стилів Літературні стилі
Вимоги класицизму: сувора нормативність для епосу й лірики, а для драматургії проголошується «три єдності»- єдність дії, часу І місця...
М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р iconУрок №8 9 Географічні дослідження на території України
Видатні вчені –географи XIX – XX ст та їх внесок у розвиток географічної науки України
М. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р icon«Український національний рух на території Польщі
Тема уроку: Український національний рух на території Польщі


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка